آزمونی برای مربی
آنانی که پای درس ما هستند و تحت #تربیت ما، از مجالس و کلاسهای ما چه به دست می آورند و چه از دست می دهند؟
به این کلام بی نظیر رسول رحمت صلی الله علیه و اله با دقت بنگرید.
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله :
لا تَجْلِسوا إلاّ عندَ كُلِّ عالِمٍ يَدْعوكُم مِن خَمْسٍ إلى خَمسٍ :
مِن الشَّكِّ إلى اليَقينِ ،
و مِن الرِّياءِ إلى الإخْلاصِ ،
و مِن الرَّغْبَةِ إلى الرَّهبَةِ ،
و مِن الكِبْرِ إلى التّواضُعِ ،
و مِن الغِشِّ إلى النّصيحَةِ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
تنها در مجلس عالمى بنشينيد كه شما را از پنج چيز به پنج چيز فرا مى خواند:
از شک و دو دلى به يقين،
از ريا به اخلاص،
از دنيا خواهى به دنيا گريزى،
از تكبّر به فروتنى
و از ناخالصى به خلوص.
بحار الأنوار : ٧٤/١٨٨/١٨.
راستي ثمر مجالس و کلاس های ما
🔺یقین،
🔺اخلاص،
🔺 بی رغبتی به دنیا،
🔺تواضع و
🔺 پاک شدن از غل و غش است
و یا ناخواسته
🔻شک وتردید در دل شاگرانمان می اندازیم
🔻یا ریاکار و متظاهر بارشان می آوریم
🔻یا با عملکردمان آنها را اهل دنیا می کنیم
🔻یا ایشان را به تکبر می آلاییم
🔻یا آنها را ناخالص و فریبکار می سازیم؟
و یا اساسا به این موارد کاری نداریم و گمان می کنیم با پرداختن به امور دیگر مشغول تربیتیم؟
پناه بر خدا...
این روایت ناب، آزمونی است برای مربیان...
#مربی #مربی_محور
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مربی باید بداند:
🔹قدرت #مربی نسبت به شاگرد و متربی، در مکتب تربیتی اهل البیت علیهم السلام به انصاف باید منتهی شود نه به استفاده نابجا از آن.
➕مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کلید تربیت
🔹روزگاری بود که کار تربیت این همه جزئیات ریز و درشت و این همه پیچ و خم نداشت.
🔸این همه رقیب و دشمن، کار تربیتی اولیاء و مربیان را خنثی نمی کرد.
🔹و این همه عوامل ضد تربیتی فراوان نبود...
🔍 اما امروزه باید
🔹مطالعه نمود،
🔸اندیشید،
🔹مشورت کرد،
🔸تلاش کرد،
🔹توسل کرد و دعا،
🔸و همچنین باید آموزش دید
🔹و رقیب را مرتبا رصد کرد
🔸و ...
✅ تا توفیق در تربیت رفیق راه شود.
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونگی جذاب سازی آموزش های تربیتی
۱. جذاب بودن شخصیت مربی:
مربی باید از روش هایی که شخصیت او را دوست داشتنی می کند استفاده کند تا باعث جذب متربی شود چرا که وقتی متربیان به او علاقه مند شوند به سخنان او گوش و عمل می کنند، این علاقه باعث یادگیری مطالب و عمل به آنها خواهد شد طبق قواعد روانشناسی کودکان و نوجوانان وقتی به کسی علاقه مند میشوند سعی می کنند خود را به او شبیه کنند پس سعی کنید دوست داشتنی و جذاب باشید.
راه های جذاب بودن:
🔹اهمیت دادن به متربی
کاری کنید که متربی با #اهمیت نشان داده شود چرا که انسان به طور ذاتی نیاز دارد که او را ارزشمند بدانند اگر کاری کنید که احساس مهم بودن بکند باعث ایجاد علاقه و جذابیت شما نزد اوخواهد بود. وقتی متربی صحبت می کند چنان محو در او شوید که گویی کسی جز او در جهان نیست وقتی به سخنانش گوش می دهید طوری رفتار کنید که گویی هر کلمه ای که به زبان می آورد مهم است از سخنانش تعریف کنید و به او بگویید که چه قدر از سخنانش لذت می برید .
🔹پذیرش افراد همانگونه که هستند
متربی رابی قید و شرط بپذیرید به طورکامل!
ازآنها انتقاد و عیب جویی نکنید چنان و انمود کنید که گویی آنها معجزه خلقت هستند، این #نقطه_شروع_جذب است خواهید پرسید چگونه پذیرش تمام و کمال خودرانشان دهیم؟ با #لبخند
وقتی باخوشحالی لبخند بزنید اعتماد به نفس آنها افزایش می یابد و احساس خوبی درباره ی خودشان پیدا می کنند و شخصی که این احساس رابه آنها القاء کند دوست می دارند قبل از انکه چیزی بگویید.
🔹تقدیر و تشکر از متربی
از متربیان به خاطرکارهای کوچک و بزرگ آنها #تقدیر کنید این طوری بیشتر احساس قابلیت و توانایی میکنند در این صورت بازدهی دو برابر خواهد بود و شما هم به فردی باجذبه تبدیل می شوید.
🔹تحسین و تایید
همه انسان ها درطول زندگی نیازی ناخودآگاه به #تایید شدن دارند.
هرگاه کسی را تایید یا به عبارتی ستایش کنید اعتماد به نفسشان افزایش یافته احساس شگفت انگیز بودن می کنند آنان را تحسین نمایید.
همیشه دنبال چیزی در متربی بگردید که قابل تحسین باشد، دراین صورت او خود را موثر و ارزشمند می یابد و شما را هم بسیار دوست خواهد داشت.
🔹توجه
این خصوصیت مهم ترین خصیصه و کلید جذبه آنی و وسیله ای قوی برای القاء اعتماد به نفس به متربی است.
🔹استفاده ازکلمات محبت آمیز
درهنگام برخورد با متربی از الفاظی #صمیمی و محبت آمیز استفاده کنید مثلا:
سلام خدمت بچه های گل
چه بچه های شاد و مهربونی
بچه های باایمان و نمازخون
معلومه که حافظه شما خیلی خوبه
آفرین به این بچه ها
می خوام به شما جایزه بدم و…
🔹استفاده ازاسم کوچک متربی
اگر کودک ببیند مربی همچون دوستانش او را با اسم کوچک صدامی کند احساس دوست داشتن بیشتر و نزدیکی بالاتری به مربی می کند زیرا کسانی او را با اسم کوچک صدا می کنند که به او نزدیک ترند و شما با این ابتکار چون نزدیکان او خواهید شد.
🔹روی خندان وبشاش
روی خندان و بشاش از لحاظ روحی و روانی باعث آرامش می شود.
در لحظات مختلف لبخند بزنید مثل:هنگام شروع صحبت/ سلام کردن /جواب سؤال دادن/ لحظه خداحافظی یاهنگام صدا زدن بچه ها #لبخند بزنید وبشاش باشید.
🔹چون آشنایی دیرینه
با متربی طوری رفتار نمایید که گویی انگار مدت هاست آنها را می شناسید همچون دوستی قدیمی که مدت ها او را ندیده اید و ناگهان او را ملاقات کرده اید.
#هیجان_زده ،خوشحال ، سپاسگزار و #احساساتی!
۲. استفاده ازروش های جذاب و مورد توجه متربیان :
درصورت جذاب بودن روش های ارائه مطلب به متربی اهتمام او به فراگیری بیشتر و دقت و سرعت انتقال مطلب بالاتر خواهد بود ازجمله روش های:
۱- روش بازی
۲- روش قصه گویی
۳- نمایش وپانتومیم
۴- مسابقات مختلف
۵-اهداءجایزه
۶-تعامل و شرکت دادن متربیان درتدریس، اجراء و مسابقات
۷- برگزاری تدریس در زمان ومکان مناسب
۸-آراستگی ظاهر مربی
#مهارتهای_سرگروه
#جذاب_سازی_جلسه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونگی کار فرهنگی
در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره
اما همیشه این سوالات بوده که:
چرا باید کار فرهنگی کنیم؟
اصلا کار فرهنگی چیست؟
چه کاری کنیم؟
چطوری انجام بدیم؟
و...
در #دوشنبه_های_فرهنگی تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم.
طی ۲۵ جلسه با عنوان #چگونگی_کار_فرهنگی درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد:
➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه)
➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه)
➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه)
➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه)
جلسات قبل در این پستها تقدیم شد:
1⃣ چرا کار فرهنگی؟(۱)
2⃣ چرا کار فرهنگی؟(۲)
3⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۱)
4⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۲)
5⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۳)
6⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۱)
7⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۲)
8⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۳)
9⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۴)
0⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۵)
1⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۶)
2⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۷)
3⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۸)
4⃣1⃣ سروع کار فرهنگی(۹)
5⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۰)
6⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۱)
7⃣1⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۱)
8⃣1⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۲)
9⃣1⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۳)
0⃣2⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۴)
جلسه #بیست و یکم تقدیم شما👇
_faaliyt farhagi taghdiri.21.MP3
11.84M
#چگونگی_کار_فرهنگی (۲۱)
➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(جلسه پنجم)
حجة الاسلام میر حامد تقدیری
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
این مطلب را در دوشنبه های فرهنگی کانال دنبال کنید.
مهندسی فرهنگی
یک مدل«مهندسی فرهنگی» برای همه فعالان فرهنگی
شیوه استاد محمدشجاعی در مهندسی فرهنگی، برای همه فعالان فرهنگی اعم از کسانی که در یک خانواده، محله، شهر، استان، کشور و خارج از کشور، حتی غیرمسلمانان فعالیت فرهنگی میکنند، کاربرد دارد.
مدیر مسوول مؤسسه منتظران منجی که این شیوه را طی چهارده جلسه در یک اردوی فرهنگی مطرح کرده گفت:
این بحث چنان عام، فراگیر و قدرتمند است که همه نیازهای فردی ما را در برخوردهای فرهنگی و روشهای فرهنگی و تربیتی، از تربیت فرزند تا کارهای کلان فرهنگی تأمین میکند.
«مهندسی فرهنگی» بیانگر یک هندسه و ساختار ریاضی خاص است که ما این هندسه را توضیح می دهیم. قطعات مختلف یک جورچین را برای شما تکمیل میکنیم تا شخص به سهولت بتواند فعالیت تربیتی یا فرهنگی خودش را در هر سطحی که دوست دارد انجام بدهد.
جلسات قبلی این مبحث را از طریق لینک های زیر مرور کنید:
جلسه اول:
eitaa.com/morabi_masjed/6491
جلسه دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/6529
جلسه سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/6593
eitaa.com/morabi_masjed/6594
جلسه چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/6633
eitaa.com/morabi_masjed/6634
جلسه #پنجم در دو بخش تقدیم می شود.
4_5778531136992969585.mp3
44.09M
مهندسی فرهنگی
استاد شجاعی
جلسه پنجم(از۱۴)
#استاد_شجاعی
#مهندسی_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ادامه این مطلب را در دوشنبه های فرهنگی کانال دنبال کنید
لزوم جذب قشر خاکستری
قشری که مخاطبان ما در تشکیلات فرهنگی، هستند.
جالب است بدانید بسیاری از متولیان فرهنگ و مجموعه ها آنقدر وقت خود را برای قشر سیاه میگذارند که عموم افراد مجموعه را از یاد میبرند. درحالی که باید بیشتر وقت خود را در مجموعه صرف ۹۸ درصد دیگر کنیم و برای آنها برنامه ریزی کنیم.
صحبت ما درباره ی عموم جامعه است؛ یعنی افرادی که گاهی اوقات نمازشان را نمیخوانند، چون نسبت به آن جهل دارند؛ بدحجاب هستند، چون نمیدانند و...
بحث ما درباره ی افرادی است که
شبهای قدر و دهه ی محرم به مجموعه می آیند.
اینها اقشار خاکستری جامعه هستند. پس گروه متوسط جامعه گروه هدف ماست.
〰〰〰〰〰〰〰〰
منبع:
بایسته های کار فرهنگی در تشکلها
سید محمد انجوی نژاد
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5915963549229777636.mp3
10.87M
قشر خاکستری را چگونه باید جذب کرد؟
سخنی ناب از "حجت الاسلام قرائتی" که همه فعالان تربیتی باید بشنوند...
#جذب #مربی
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#معرفی_کتاب
کتابخانه والدین
نویسنده : موسسه مصباح الهدی
انتشارات: شفق
سال نشر: ۱۳۹۸
در این کتاب، ۹۰ عنوان از جذاب ترین کتاب های مناسبت تربیتی و معرفتی برای والدین معرفی شده است.
کتابها در دوبخش معرفی شده اند:
۱. کتاب شناسی تربیتی برای والدین
۲. کتاب شناسی معرفتی برای والدین
برای خیلی از والدین در این روزهایی که بیشتر با فرزندانشان در خانه دمخور هستند، سوالهای تربیتی زیادی پیش آمده است و به دنبال راه حل این سوالات هستند.
✅"کتابخانه والدین"، عنوان کتابی است که در این روزها عصای دست بسیار خوبی برای والدین خواهد بود.
در کتابخانه والدین به جواب سوالاتی از این دست خواهید رسید:
❓کدام کتاب، تربیت درست دینی را به صورت روان و قابل فهم بیان کرده است؟
❓کدام کتاب، در حل مشکلاتی مانند نماز نخواندن فرزندان، اعتیاد فرزندان به فضای مجازی و بازیهای رایانهای، به والدین کمک میکند؟
❓کدام کتاب، روشهای برخورد مناسب تربیتی را به والدین آموزش میدهد؟
❓کدام کتاب، در شناخت بهتر فرزندان به والدین کمک میکند؟
❓کدام کتاب به والدین کمک میکند که مسائل انقلابی، تاریخی، اخلاقی، و مهدویت را بهتر برای فرزندانشان بیان کنند؟
برای تهیه این کتاب میتوانید از طریق انتشارات شفق اقدام کنید:
www.shafaq-book.ir
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
به کارت ایمان داشته باش
کسی که میخواهد #مربی باشد یک ویژگیهایی می طلبه
اول این که خودش به کار خودش باور داشته باشد، ایمان داشته باشد به کار خود. مثلاً بداند وقتی روی من وقت میگذارد روی من موثر است و تغییر پیدا میکنم اگر فرض کنید که این شخص فکر کند که همه چیز وراثتی است یا محیط است که انسان را میسازد و هیچ اختیار و انتخابی برای فرد نیست پس بی خودی چه میخواهد بکند. هر کاری انجام دهد لغو است.
بنابراین اول باید ایمان داشته باشد باور داشته باشد به این که کاری را که دارد انجام میدهد و میخواهد انجام دهد مفید و شدنی است و #تربیت معنا دارد.
یک آیه از قرآن میخوانم:
آمَنَ الرَّسُولُ به ما أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ
پیامبر ایمان دارد به آن کتابی که برایش نازل شده یعنی به وحی خدا اول خودش ایمان دارد تا من و شما را به وحی دعوت میکند اگر ایمان نداشتند شدنی نبود.
اگر مربی باور داشته باشد که همه چیز دنیا وراثتی است و یا محیط و طبیعت است که انسان را میسازد و چیزی به نام اختیار و انتخاب برای انسان وجود خارجی ندارد، چگونه میتواند برای هدایت مربی، گام بردارد!؟
مربی، در این حالت، دست به هر کاری بزند، لغو است.
زمانی که مربی، به عملی که میخواهد انجام دهد، ایمان و باور داشته باشد، تربیت معنا پیدا میکند.
پیامبر (ص)، ابتدا به وحی خداوند ایمان داشت که توانست مردم را به سوی او فراخواند.
والسلام علیکم و رحمهالله
حجة الاسلام آقاتهرانی
#مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_847335341705658956.pdf
3.17M
📒 جزوه #حلقه_داری
✍حجه الاسلام حسن پور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
آموزش تربیتی
همه می گویند ماهی گیری بهتر از ماهی دادن است ولی کمتر عمل می شود.
در #تربیت باید #انگیزه داد و بعد مسیر داد.
وقتی هم نیاز به آموزش بود باید مبنا داد اصل داد نه این که مخاطب را با انبوه اطلاعات مواجه کرد. آسیب دوره های شهیدمطهری این است که اندیشه های ایشان می تواند در چند اصل بیان شود ولی این طور آموزش داده نمی شود سعی داریم همه چیز را به مخاطب بگوییم.
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_764795416125374597.mp3
13.58M
درسهایی از قرآن با موضوع شیوه های تربیت
مدت زمان: ۳۰دقیقه
نوع وفرمت فایل:صوتی-mp3
#استاد_قرائتی
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
💢خاطرات آقای مربی💢
صفحه چهارم
امروز می خواستم در مورد یکی از دانش آموزانم با کسی مشورت کنم
خیلی دقت کردم غیبت نشه.
چه لزومی داره مشکل یکی رو همه بدونن؟
حتی تو مشاوره هم باید دقت کنم. چه برسه به باقی اوقات.
غیبت نورانیت تو کار رو از بین می بره!
ادامه دارد...
#مربی
#دفترچه_خاطرات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ادامه این مطلب را یکشنبه ها دنبال کنید...
چگونگی کار فرهنگی
در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره
اما همیشه این سوالات بوده که:
چرا باید کار فرهنگی کنیم؟
اصلا کار فرهنگی چیست؟
چه کاری کنیم؟
چطوری انجام بدیم؟
و...
در #دوشنبه_های_فرهنگی تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم.
طی ۲۵ جلسه با عنوان #چگونگی_کار_فرهنگی درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد:
➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه)
➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه)
➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه)
➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه)
جلسات قبل در این پستها تقدیم شد:
1⃣ چرا کار فرهنگی؟(۱)
2⃣ چرا کار فرهنگی؟(۲)
3⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۱)
4⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۲)
5⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۳)
6⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۱)
7⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۲)
8⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۳)
9⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۴)
0⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۵)
1⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۶)
2⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۷)
3⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۸)
4⃣1⃣ سروع کار فرهنگی(۹)
5⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۰)
6⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۱)
7⃣1⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۱)
8⃣1⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۲)
9⃣1⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۳)
0⃣2⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۴)
1⃣2⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۵)
جلسه #بیست_و_دوم تقدیم شما👇
faaliyt farhagi taghdiri.22.MP3
41.34M
#چگونگی_کار_فرهنگی (۲۲)
➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(جلسه ششم)
حجة الاسلام میر حامد تقدیری
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
این مطلب را در دوشنبه های فرهنگی کانال دنبال کنید.
▪️اگر خسته شدیم باید بدانیم کجای کار اشکال دارد!
#شهید_باقری
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مهندسی فرهنگی
یک مدل«مهندسی فرهنگی» برای همه فعالان فرهنگی
شیوه استاد محمدشجاعی در مهندسی فرهنگی، برای همه فعالان فرهنگی اعم از کسانی که در یک خانواده، محله، شهر، استان، کشور و خارج از کشور، حتی غیرمسلمانان فعالیت فرهنگی میکنند، کاربرد دارد.
مدیر مسوول مؤسسه منتظران منجی که این شیوه را طی چهارده جلسه در یک اردوی فرهنگی مطرح کرده گفت:
این بحث چنان عام، فراگیر و قدرتمند است که همه نیازهای فردی ما را در برخوردهای فرهنگی و روشهای فرهنگی و تربیتی، از تربیت فرزند تا کارهای کلان فرهنگی تأمین میکند.
«مهندسی فرهنگی» بیانگر یک هندسه و ساختار ریاضی خاص است که ما این هندسه را توضیح می دهیم. قطعات مختلف یک جورچین را برای شما تکمیل میکنیم تا شخص به سهولت بتواند فعالیت تربیتی یا فرهنگی خودش را در هر سطحی که دوست دارد انجام بدهد.
جلسات قبلی این مبحث را از طریق لینک های زیر مرور کنید:
جلسه اول:
eitaa.com/morabi_masjed/6491
جلسه دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/6529
جلسه سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/6593
eitaa.com/morabi_masjed/6594
جلسه چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/6633
eitaa.com/morabi_masjed/6634
جلسه پنجم:
eitaa.com/morabi_masjed/6668
جلسه #ششم تقدیم می شود:
006_farhangi p1.mp3
28.84M
مهندسی فرهنگی
استاد شجاعی
جلسه ششم(از۱۴) _ بخش اول
#استاد_شجاعی
#مهندسی_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ادامه این مطلب را در دوشنبه های فرهنگی کانال دنبال کنید
006_farhangi P2.mp3
26.18M
مهندسی فرهنگی
استاد شجاعی
جلسه ششم(از۱۴) _ بخش دوم
#استاد_شجاعی
#مهندسی_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ادامه این مطلب را در دوشنبه های فرهنگی کانال دنبال کنید
ویژگی های یک تشکل تربیتی کامل
در این یادداشت بعضی از خصوصیات مجموعه تربیتی ایدهال را در چهار حوزه محتوا، تشکیلات، متربیان و مربیان مرور می کنیم:
الف) نسبت به محتوای ارائه شده
ـ محتوا باید متناسب با مخاطب باشد. درنظر گرفتن ویژگیهای مخاطب و نیازهای او بسیار اهمیت دارد.
ـ مستند و برگرفته از منابع اصیل باشد.
ـ محتوا باید نو، جدید، مشخص و در راستای اهداف باشد.
ب) نسبت به متربیان
ـ در حوزه متربیان داشتن یک سیستم جذب مشخص با رویکرد تربیتی بسیار ضروری است.
ـ داشتن برنامه مشخص جهت همراه کردن والدین در امر تربیت
ـ جذب مخاطب خاص و نخبهپروری: ظرفیت ما محدود است و ناچاریم دست روی نیروهای اثرگذار بگذاریم.
ـ گستره پوشش متربیان به لحاظ جنسیت، رده ها و مقاطع
ـ تداوم حداکثری حضور متربی در مجموعه (با ابزارهای حضوری و غیرحضوری) البته با این قید که تربیت گلخانهای نباشد و از خانواده و اجتماع دوری نکند.
ـ تفکیک سنی مخاطبان در مجموعه
ج) نسبت به مربیان
ـ مجموعه باید یک چهارچوب و سیستم مشخص برای جذب مربی داشته باشد.
ـ سیستمی برای توانمندسازی و ارتقاء مستمر علمی و مهارتی مربیان وجود داشته باشد.
ـ تداوم حضور مربی در کنار متربی
ـ ساز و کار نظارت بر مربیان (نیاز به آدم فکری و محوری و یا اتاق فکر)
د) حوزه تشکیلات
ـ داشتن نظام ارزشیابی تربیتی
ـ داشتن چشم اندازی برای توسعه فعالیت و سیستمی برای تحقق آن
ـ اشراف یک تیم یا فرد متخصص بر مجموعه فعالیتهای تربیتی
ـ فعالیتهای اجرایی در راستای اهداف تربیتی (تبلیغات، منبر، هیئت و … هم با توجه به نگاه تربیتی باشد.)
ـ مسئولین اجرایی هم باید فهم تربیتی داشته باشند.
ـ تعامل سازنده مجموعه با همیاران تربیتی (والدین، مدرسه، کاسبهای محل، مجموعه ها و مسجدهای دیگر و …)
#تشکیلات_تربیتی
#تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#معرفی_کتاب
کتاب "مدیریت تشکل تربیتی"
این کتاب برای مدیران تشکلهای تربیتی نوشته شده است؛ برای افرادی که به دنبال جواب این پرسش هستند:
❓چگونه تشکل تربیتی خود را مدیریت کنیم؟
در این کتاب بعد از اثبات «ضرورت فعالیت تشکیلاتی» در امر تربیت، ویژگیها و ارکان یک تشکل تربیتی مورد بررسی قرار گرفته و در حین بررسی ارکان تشکل تربیتی به این سوالات مهم جواب داده شده است.
❓مهمترین رکن یک تشکل تربیتی چه هست؟
❓وظایف مدیریت در یک تشکل تربیتی چه هستند؟
❓در یک تشکل تربیتی چگونه برنامهریزی نماییم؟
❓سازماندهی در تشکل تربیتی باید به چه شکل باشد؟
❓هدایت و رهبری نیروهای انسانی در تشکل تربیتی چگونه توسط مدیر باید انجام گیرد؟
❓مدیر تشکل تربیتی باید چه حد و حدودی را برای نظارت و ارزیابی در تشکل رعایت کند؟
❓اصول مدیریت در تشکل تربیتی چه هستند؟
❓در یک تشکل تربیتی چه آسیبهایی ممکن است پدید آید؟
❓اخلاق تشکیلاتی مناسب در یک تشکل تربیتی چیست؟
برای تهیه این کتاب میتوانید از طریق انتشارات شفق اقدام کنید:
www.shafaq-book.ir
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونگی کار فرهنگی
در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره
اما همیشه این سوالات بوده که:
چرا باید کار فرهنگی کنیم؟
اصلا کار فرهنگی چیست؟
چه کاری کنیم؟
چطوری انجام بدیم؟
و...
در #دوشنبه_های_فرهنگی تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم.
طی ۲۵ جلسه با عنوان #چگونگی_کار_فرهنگی درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد:
➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه)
➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه)
➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه)
➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه)
جلسات قبل در این پستها تقدیم شد:
1⃣ چرا کار فرهنگی؟(۱)
2⃣ چرا کار فرهنگی؟(۲)
3⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۱)
4⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۲)
5⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۳)
6⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۱)
7⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۲)
8⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۳)
9⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۴)
0⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۵)
1⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۶)
2⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۷)
3⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۸)
4⃣1⃣ سروع کار فرهنگی(۹)
5⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۰)
6⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۱)
7⃣1⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۱)
8⃣1⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۲)
9⃣1⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۳)
0⃣2⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۴)
1⃣2⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۵)
2⃣2⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۶)
جلسه #بیست_و_سوم تقدیم شما👇