چرایی #ریزش_مخاطبان در مجموعه های فرهنگی و تربیتی
💠چرا جوانان و نوجوانان ما نسبت به ارزشهای دینی و اجتماعی بیتوجه هستند؟
اگر هدف از فعالیت تربیتی این باشد که مخاطبان چیزی بیاموزند و تبدیل به انسانهایی شوند که اطلاعات خوبی درباره تاریخ یا اصول دین دارند، روش مورد نیاز برای کارمان بیشتر یک #روش_آموزشی خواهد بود اما اگر هدف این باشد که در مجموعه ما انسانی تربیت شود که بتواند از خودش بگذرد و جانش را در مسیر آرمانش بگذارد، روشن است که روش مورد استفاده باید روش دیگری باشد.
در این باره چند نکته قابل توجه است:
الف) انحصار روش بسیاری از مجموعههای تربیتی در آموزش
اگر روش کارمجموعههای فرهنگی و تربیتی بررسی شود، مشاهده میشود که کار اصلی بسیاری از آنها آموزش است؛ آموزش مواردی که خودشان هدف هستند مانند اصول عقاید، اخلاق، قرآن و یا آموزشهایی که جنبه جذب کردن دارند؛ مانند نقاشی، خوشنویسی و … در حالی که اگر هدف مجموعه به خوبی تبیین شده باشد، در راستای اهداف میتوان روش مناسب را هم تعریف کرد.
ب) چرایی ریزش بیش از حد مخاطبان مجموعههای تربیتی
همه ما بارها از خودمان پرسیدهایم چرا امروزه نوجوانها و جوانها تا این اندازه به ارزشهای دینی و اجتماعی بیتوجه هستند؟ بسیاری از ما با تعجب از خود میپرسیم مگر اینها در کلاسهای مدارس آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تحصیل نکردهاند؟ مگر در زمینه تعالیم دینی و احکام و اخلاق آموزش ندیدهاند؟ حقیقت آن است که این جوانها نه تنها همه این آموزشها را دیدهاند که حتی بعضی از آنها در همین کانونها و مراکز فرهنگی بزرگ شدهاند. حال پرسش اساسی این است که چرا با وجود همه این تلاشها و آموزشها در برابر هجمههای موجود در جامعه دوام نمیآورند؟
جواب پرسش در این است که تفاوت کار ما با حرکت انبیاء و اولیاء الهی در این است که آنها چون خوب کار کردند و از روش درست بهره بردند، هیچ اعتراضی نمیتوان به آنها کرد و مثلاً اگر یکی از همراهان آنها نتواند در برابر شبههای بایستد و خود را ببازد نمیتواند بگوید که شما فلان چیز را به من نگفته بودید و یا روشتان نادرست بود.
ولی درباره فعالیتهایی که ما میکنیم، بیشتر این ریزشها به خودمان و اینکه روشمان روش درست نبوده بازمیگردد.
#آموزش
#تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چرا به نتیجه نمی رسیم؟
بررسی مشکلات فعالیتهای تربیتی
استاد هادیزاده
باید دید چرا کسانی که مشكل جامعه را درك كرده و #دغدغه فعاليت فرهنگي و تربیتی داشتهاند، گرفتار آسیب شدهاند؟
مشكل کار كجاست؟
برای کشف ریشه مشکلات باید در این موارد تأمل کنیم:
۱ـ ناکارآمدی روشهای تربیتی
آيا روشهاي ما درست بوده است؟
آيا روشی که ما از آن بهره بردهایم جامعنگر بوده است که همه ابعاد وجودي انسان را دربرگیرد تا هنگامی که اين انسان با این ابعاد مختلف و در شرايط گوناگون قرار میگیرد از راه بيرون نرود و دچار آفت نشود.
۲ـ ناآگاهی از اهداف و قلههای تربیتی
آيا اهداف و قلهها را درست شناختهايم؟
آیا هدفی که برای اين نوجوان و یا اين انسان در نظر گرفتهایم هدف مناسبي بوده است؟ گاهي اوج هدف ما این است که جوانی را نمازخوان كنيم، یا کاری کنیم که اهل مسجد شود و اگر موفق شویم با خود ميگوئيم: «الحمدلله خیلی خوب کار كرديم». اما وقتی در هنگام تغيير شرايط، این جوان نیز تغییر رفتار میدهد، نگران ميشويم و طلبکارانه از خود میپرسیم كه «با وجود این همه زحمتی که ما برای این جوان كشيده بوديم، چرا به این سرعت تغییر کرد؟»
۳ـ عدم شناخت مخاطب و موضوع تربیت
شاید همه این آسیبها به اين بازگردد که ما موضوع كارمان را به درستی نشناختهايم. باغبانی که یک درخت میكارد و خوب هم به آن رسيدگي میكند، اگر بخواهد این درخت بهموقع و به اندازه ظرفيتش ثمر بدهد، اولين کاری که باید بکند اين است كه آن درخت را به خوبی بشناسد.
برای این منظور باید به این پرسشها پاسخ دهد که: اين درخت چگونه درختي است؟ قواعدي كه بر آن حاكم هستند کداماند؟ در چه آب و هوايي رشد ميكند؟ چقدر آب نیاز دارد؟ برای رشد به چه میزان نور نیاز دارد؟ روشن است که اگر باغبانی پاسخ این پرسشها را نداند، روش درستی را برای پرورش این درخت به كار نخواهد گرفت و هدف و مقصدي كه براي این درخت در نظر میگیرد نادرست خواهد بود.
۴ـ شتابزدگی، عدم طراحی و برنامهریزی مناسب
اما کسانی هم هستند که موضوع کار را به درستی شناختهاند، مقاصد و اهداف مورد نظر را به خوبی تعريف كردهاند و روش تربيتي خوبي را به كار گرفتهاند، اما باز هم دچار آفت و آسیب شدهاند. اینها کسانی هستند که به جای اینکه پیش از هرگونه فعالیتی به اندازه کافی درباره آن فکر کنند و طراحي و برنامهريزي داشته باشند و براساس اين طرح حركت كنند، با این بهانه که فرصت اندک است دست به کار میشوند.
بیشتر برنامههاي فرهنگی و غیرفرهنگی كشور نیز دچار همین آسیب هستند که مجریان آنها نگاهی كوتاهمدت دارند؛ یعنی معمولاً به دنبال این هستند که مثلاً برنامههایی برای این فصل و یا نهایتاً برای امسال داشته باشند و آنها را اجرا کنند.
#تربیت
#آسیب_شناسی
#روشهای_تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5807454464671482264.pdf
602.2K
مباحثی پیرامون سرگروه، متربی و حلقه
#سرگروه
#متربی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
‼️ بو میاد، بوی سوختگی!
یکی از خطیبان در مسجد گوهرشاد مشهد و در ظهر عاشورا همانطور که بین جمعیت می آمد و راه را باز میکرد، بو میکشید و می گفت «بو میاد؛ بوی سوختگی میاد.» وقتی بالای منبر رفت، گفت:
بسم الله الرحمن الرحیم. بوی سوختگی میاد، گویا خیمه های زینب(س) رو دیگه الآن آتش زدند. جمعیت گریست.
یکی از روحانیان که آنجا بود، از این روش الگو گرفت و در روستای خودشان دقیقا همان کار را تکرار کرد. با تمام برنامهها و نقشههایی که از قبل کشیده بود، شروع کرد و گفت آقا بو میاد. گفتند حاجآقا! بوی چی؟ گفت: بوی سوختگی. بین جمعیت همهمه افتاد و مردم از مسجد بیرون رفتند؛ چون فکر کردند مسجد آتش گرفته است.
هر کار فرهنگی باید مطابق فرهنگ بومی منطقه خودش باشد؛ بهطور مثال هر کدام از شهرها سخنران و مداح شناخته شده خودش را دارد. چه بسا استفاده از مداح و سخنران بومی هر منطقه بهتر باشد تا استفاده از چهرههای شناخته شده کشوری!
بومی سازی یعنی نمیتوان از شهرهای دیگر کارهای فرهنگی را بدون تغییر و عیناً وارد کرد.
گاهی اوقات عدهای می گویند «نگاه کنید بیت رهبری یا فلان هیئت چگونه مجلس می گیرد؟» بیت رهبری مقتضیات خودش را دارد جای دیگر هم همینطور.
#بومی_سازی
#فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مأموریت فرهنگی
✏️یکی از کارهای فعالان جبهه فرهنگی انقلاب، تبیین دوره پیش از انقلاب، مقدمات انقلاب، پس از انقلاب و جنگ تحمیلی برای نسل جدید است؛ نسل جوان امروز نمی داند. زشتی چهره پهلوی را باید خوب نمایان کنید تا مردم به ارزش انقلاب پی ببرند.
امام خامنه ای
در دیدار با اعضای قرارگاه قرب
۹۵/۸/۱۹
#امام_خامنهای
#ماموریت_فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ایجاد فهم مشترک در یک مجموعه
یکی از مشکلات ما در مجموعه های فرهنگی این است که وقتی چند نفر دارند کار می کنند و مثلاً شعارشان جذب حداکثری است، یک نفر یک چیزی در ذهن اش هست و آن یکی چیز دیگری! همین می شود که مثلاً وقتی یک خانم مانتویی وارد می شود یکی یک جور نگاه می کند یکی جور دیگر.
برای این که از اول ننشسته اند ببینند هدف شان چیست؟ این در حالی است که دشمن ما کاملاً با برنامه عمل می کند.
مجموعه های ما باید اساسنامه ، سند راهبردی و اهداف بلند مدت داشته باشند اما نه به این معنا که در این ها متوقف شویم.
ممکن است این سند راهبردی یک چیز ساده ای که در یک تقویم تو جیبی است قرار بگیرد، اما بدانیم که می خواهیم چه بکنیم و یک #فهم و ادبیات #مشترک بین ما ایجاد شود.
یک شخصی می گفت روزی وارد حرم امام رضا علیه السلام شدم دیدم یک روضه خوان دارد روضه می خواند روضه مکشوف راجع به خلفا و با یک لحن زننده و زشت به خلیفه اول بدو بیراه می گوید. فردا اتفاقی همان ساعت از همان جا رد شدم و دیدم دارد همان روضه را با همان لحن دیروز می خواند. گفت تعجب و شک کردم. روضه که تمام شد رفتم پیش روضه خوان و گفتم قصه این روضه چیست و این روضه عادی نیست. گفت بله این روضه را یک کسی نذر کرده من بخوانم.
پرسیدم چه کسی؟
گفت فلان شخص در بازار و او ارجاع داد به شخصی در تهران و با پی گیری بسیار فهمیدم که این روضه سفارش یکی از کارمندان سفارت انگلیس بوده است. دوباره به مشهد برگشتم تا بفهمم چرا این جا و چرا این ساعت؟ فهمیدم که آن ایام و از آن ورودی حرم حضرت، کشاورزانی از خراسان شمالی که اهل سنت هم هستند برای زیارت می آیند و زمان و محل ورودشان این ساعت و از این ورودی است!
این همان تاکتیک و استراتژی دشمن است که هدف کلان اش تفرقه انداختن بین شیعه و سنی است. مأموریت هردستگاه را ریز و جداکرده تا رسیده به این جزئیات.
نشسته اند فکر کرده اند و حساب کرده اند.
ما هم باید عقل مان برسد و باید #تدبیر کنیم، کجا و چه طور، برای کدام #مخاطب، چه بگوییم؟
#فهم_مشترک
#آسیب_شناسی
#اساسنامه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
پای درس تشڪیلات
قسمت پنجم(از۵)
💠انتقاد از خويشتن
آيا هيچ وقت دور هم جمع مي شويد بگوييد اين يک هفته نقايص و عيب کارم اين بود. اين کار را مي کنيد يا خير؟ خوب،شروع کنيد!هيچ اشکالي ندارد.
«المؤمن مرآت المؤمن» يعني چه؟ برادر و خواهر مسلمان بايد آينه ي يکديگر باشند.
آينه يکي از کارهايش اين است که عيب هاي آدم را مي گويد، بنابراين هر هفته اي ، دو هفته اي، يک ساعت دور هم بنشينيم با روي باز و گشاده رويي هرکسي اول عيب هاي خودش را بگويد بعد آنهايي که جا مي ماند ديگران بگويند، بعد هم عيب جمعمان را بگوييم.
💠اميد کامل به آينده؛
هيچ مسلماني حق يأس و نااميدي ندارد. آدمهايي که ايمان به خدا ندارند آنهايي هستند که از گشايش آفريني خدا در تنگناها مايوس مي شوند. انسانهاي مومن هميشه بايد اميدوار باشند. آنقدر قرآن و اسلام به ما تعليم مي دهد که نه با يک غوره سردي تان بشود و نه با يک مويز گرمي تان
پایان
قسمت اول:
eitaa.com/morabi_masjed/2231
قسمت دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2143
قسمت سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2604
قسمت چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/2677
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چارت تشکیلاتی ولو ساده اش، نیاز است
اگر من در یک شهر دارم کار فرهنگی می کنم باید ببینم قبل از من دیگران چه کرده اند. موفقیت ها و عدم موفقیت های آن ها کجا بوده؟ فلان تشکیلات تا یک جایی خیلی خوب کار کرد اما بعد درگیر مسائل سیاسی شد لطمه خورد. این می شود تجربه. یا فلانی آمد منبرهای خوبی هم رفت اما یک شب بالای منبر یک چیزی گفت که همه چیز را به هم ریخت.
برای همین برنامه ریزی مشخص و مدون می خواهیم. بین اعضای گروه باید تقسیم کار شود، حتماً کار جمعی نیاز دارد. هرکس باید وظایف اش مشخص باشد. چارت تشکیلاتی ولو ساده لازم است. لزوماً هم نیاز نیست کسی بیاید پول بگیرد به عنوان مشاور تشکیلاتی؛ نه. همین تقسیم کار ساده، مثلاً در هیئت یک نفر مسئول چایی ریختن، یک نفر مسئول پلاستیک کفش و یک نفر مسئول هماهنگی سخنران.
این میشود تشکیلات...
حجت الاسلام دکتر محمد رضا #زائری
#تشکیلات
#اساسنامه
#چارت_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
439154_329.mp3
1.41M
صوت/ اربعین بهترین زمینه برای یادگرفتن کار جمعی و کار تشکیلاتی
#اربعین
#تشکیلات
#استاد_پناهیان
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجربه دهم🔺
🔹عنوان تجربه🔹نام خود را در قرآن پیدا ڪنید
🔸شــرح تجــربه🔸
✍یڪ مربی دلسوز مسجدے می گفت:گاهی از بچه ها می خواهیم داستانهای قرآنی را نقاشی ڪنند یا داستانی بر اساس وقایع باز گشوده در قرآن بنویسند و در گروه بیان ڪنند. وی هم چنین از ارائه "مشق شب قرآنے"، انشاء با موضوع آیات ڪلام الله مجید و حفظ ترجمه آیات ڪلیدی، به عنوان تمرین منزل متربیان سخن می گفت و اظهار می داشت: یڪ بار به بچه ها گفتم اسم خود را در قرآن پیدا ڪنید! ڪلی گشتند و ناامیدانه گفتند:نبود! اصرار ڪردم دوباره بگردند،باز گفتند نیست! جلسه سوم گفتم‹‹قرآن ڪتاب انسانهای متقّی و مؤمن است. مطمئن باشید ڪه از شما در بیان صفات مؤمنین و متقّین در قرآن یاد شده است. مثلا˝ اگر شما راستگو،وفادار،پاڪیزه،متواضع و سخت ڪوش هستید بارها در قرآن به شما اشاره شده است،شما گل های بهشتید! خدا شما را دوست دارد اگر شما هم خدا را دوست داشته باشید وبه دستوراتش عمل ڪنید!››
از دیگر عناوینی ڪه می توان به این قبیل تجربیات،اطلاق ڪرد عبارتند از (مؤمنین در قرآن) ،(آیه ای ڪه اسم مرا می خواند)،(یوسف های ڪلام رحمان)،(من در ڪجای قرآنم)،(نام های آسمانی)،(از لقمان تا سلیمان)
🔸هدف از اجرای برنامه🔸
نگاه به آیات ڪلام الله مجید،قرائت قرآن ،دقت ابتدایی در ترجمه آیات و آشنایی با اسامی قرآنی.
🔹نڪته مرتبط تڪمیلی🔹
✍قرآن ڪتاب آسمانی است ڪه نگاه به خطوط و آیات آن نیز دل را مصفّا می ڪند و جان را جلا می بخشد. ما باید تلاش ڪنیم تا مراجعه فرزندانمان به این ڪتاب آسمانی با میل و رغبت درونی آنها همراه شود و به گونه ای عمل ڪنیم ڪه در طرح ها و برنامه هایمان رغبت افزایی و سؤال انگیزی ڪافی نسبت به معانی و مفاهیم قرآنی،متناسب با سن مخاطبان موجود باشد. براین اساس، داستان نویسی ،نقاشی،انشاء و تحقیق، اگر در فضایی رقابتی ،سالم و دوستانه صورت پذیرد ودر آن ،به متربیان،آداب قرائت قرآن هم چون:وضو گرفتن و احترام گذاشتن به این ڪتاب آسمانی را یادآور شویم،بسیار مؤثر و مفید خواهد بود. البته، برای انجام این تجربه حتما˝ باید دقت داشته باشیم ڪه در مراحل ابتدایی انس و الفت متربیان با قرآن،از دادن تڪالیف سخت و زیاد پرهیز نماییم تا باعث دلزدگی آنان نشود. هم چنین می توان در پایان اجرای این روش وخاتمه رقابت افراد با موضوع قرآن،به بهترین ها جوایزی را اهدا ڪرد ڪه باعث تشویق آنها شود.
📚 "ت مثل تجربه" محمدمهدے نجاتے
#تجربه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅دو عامل محبوبیت مربی
یک مربی، می تواند با خوب شنیدن و کمتر حرف زدن، به دو دلیل تاثیر کلام خویش را افزایش داده، بر محبوبیت خود بیفزاید؛
اول: آنکه هرچه انسان کمتر سخن بگوید، از آفات بد زبانی نظیر: مسخره کردن، دروغ، تهمت، غیبت و… که همگی از بین برنده شخصیت حقیقی انسان باعث بدبینی اجتماع و کم شدن اعتماد دیگران به انسان می شود، دوری نموده است. همانطور که هر سال اداره راهنمایی و رانندگی نتیجه آمار خویش پیروامون خطر سازترین وسیله نقلیه سال را اعلام کرده و به مردم هشدار می دهند، وجود مقدس ائمه معصومین (علیه السلام) نیز در موقعیت های گوناگون و با بیان های متفاوت هشدار داده اند که خطرسازترین و گناه ساز ترین عضو از اعضای بدن انسان زبان اوست.
پیامبر گرامی اسلا(ص) در این باره می فرمایند:
«بیشترین خطا ها و گناهان آدمیزاد در زبان اوست.»
دوم هر چه انسان کمتر سخن بگوید، همان سخنان کم او از اهمیت بیشتری برخوردار شده، دیگران منتظر سخن گفتن او می مانند و با اشتیاق بیشتری سخنانش را شنیده و می پذیرند، همانطور که امیرالمومنان، حضرت علی(ع) می فرمایند:
«هر که زبانش را نگه دارد، خودش را گرامی داشته است.»
اصولا انسان ها بیشتر دوست دارند صحبت کنند تا اینکه شنونده باشند و به همین خاطر است که اگر کمی با دقت به حرف هایشان گوش دهید، جای زیادی در قلبشان باز می کنید و بسیار محبوب می شوید.
نکته این جاست که فقط خوب گوش دادن کافی نیست بلکه باید متکلم، مطمئن باشد که شما خوب و با دقت زیاد به حرفش گوش می دهید.
حضرت علی(ع) می فرمایند:
«هر که خوب گوش کند، زود بهره مند شود.»
نگاه کردن به ساعت یا در و دیوار، خیره شدن به چهره متکلم و با سکوت سر را تکان دادن و یا سوالاتی مانند “چی؟” یا «چی گفتی؟» یا جملاتی از قبیل: «از اول بگو…» نمایانگر بی توجهی شما به کلام مخاطب است و نه تنها محبتی را زیاد نکرده و صمیمیتی به وجود نمی آورد بلکه باعث سردی روابط می شود.
«هنگامی که فرصت شنیدن ندارید، بهترین کار این است که عذر خواهی کرده، وقتی بهتری را برای راحت گوش دادن مشخص کنید و باور کنید که این کار، تاثیر بهترین از این پا و آن پا کردن و به زور تحمل نمودن سخنان مخاطب در او خواهد داشت.»
#محبوبیت_مربی
#مهارتهای_سرگروه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
1_32001579.pdf
47.8K
ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﺣﻠﻘﻪ ﺑﺎ ﮐﺎﺩﺭ ﻭ ﻣﺠﻤﻮعه ﻣﺴﺌﻠﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻫﺮ ﻓﺮﺩ ﻭ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺟﺴﻤﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﯽ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﻭﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ؛ و باﺯ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﮐﺎﺩﺭ ﻭ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭد ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
ﺍﻣﺎ ﻣﺎ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺗﻘﺴﯿﻢﺑﻨﺪﯼ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ مسئله خواهیم پرداخت.
مربی محور
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب:
والدین و مربیان مسؤول
نویسنده : رضا فرهادیان
مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 398
نشر: بوستان کتاب قم (10 آذر، 1392)
فهرست مطالب:
یادداشت ناشر
مقدمه
فصل اول : تربیت
فصل دوّم : تربیّت فرزند و مراحل رشد او
فصل سوّم : دوران بلوغ جوان
فصل چهارم : انحرافات جنسى و راه درمان آن
فصل پنجم : مسؤولیت تربیت
فصل ششم : روشهاى ارتباط با کودکان و نوجوانان
فصل هفتم : مراحل شکل گیرى مقررات اخلاقى در کودکان و نوجوانان
فصل هشتم : نقش ارزشیابى تحصیلى در شخصیّت کودکان
فصل نهم : زمینه هاى پرورش شخصیّت نونهالان
فصل دهم : عوامل کاربردى در احیاى کرامت نفس فرزندان
فصل یازدهم : نکات مهم کاربردى در تربیت کودکان و نوجوانان
#معرفی_کتاب
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
پرسش و پاسخ(۱)
❓بعضی از والدین هیچ همراهی با مربیان ندارند با آنها چطور باید برخورد کنیم؟
✔️یکی از راه ها اینه که ببینیم از چجور چیزایی خوششون میاد و سعی کنیم بچه هاشون تو اون زمینه رشد ویژه ای داشته باشن. مثلا تو نماز یا قرآن یا درس یا ویژگی های اخلاقی. میشه هم شرایط خطرناک پیش روی بچه هاشون رو به صورت مستدل و با سند براشون اثبات کرد و اینکه برنامه های مجموعه شما چطور به بچه هاشون کمک میکنه که از پیش خطرات آینده شون بر بیان.
#پرسش_پاسخ
#همراهی_اولیا
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf