eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
398 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
✴️ پرسش آیا در زمان حکومت اسلامی، مردم حق نقد،اعتراض،اعتصاب و ... دارند؟ 🍁🍁🍁 ✅ پاسخ از نگاه دینی نقدپذیر بودن حکومت‌ها امری مسلم است و انتقاد و اعتراض جزء لاینفک حقوق و آزادی‌های سیاسی مردم به شمار می‌آید و حتی بالاتر از حق،یک تکلیف محسوب می‌گردد،تکلیفی به‌منظور اصلاح و بهبود یافتن امور حکومت. البته انتقاد و اعتراض نسبت به عملکردها و سیاست‌های دولت، حدود و شرایطی دارد که عدم رعایت آن‌ها ممکن است مسیر سازنده و هدف اصلاح طلبانه انتقاد و اعتراض را منحرف نموده و تغییر دهد.صدالبته از بیان این نکته هم نباید واهمه داشت که انتقاد و اعتراض به هر شیوه‌ای صورت گیرد، گونه‌ای پیکار سیاسی است که به‌منظور تأثیرگذاری بر قدرت انجام می‌گیرد. ازاین‌رو، در کلیه حکومت‌ها؛ اعم از دموکراسی و غیر آن، پیکار سیاسی علنی، محدود خواهد بود.(1) درصدد هستیم که این موضوع مهم را مختصراً در چهار محور ریشه‌ها، شیوه‌ها،حدود و آداب انتقاد البته از نگاه دینی مطرح کنیم. برخی از ریشه‌ها و ادله انتقاد: 1. نظارت همگانی (امربه‌معروف و نهی از منکر): یکی از مستندات ما آیه 104آل‌عمران است که می‌فرماید: «وَلتَکُن مِنکُم أُمّة یَدعُونَ اِلی الخَیرِ و یَأمُرُونَ بِالمَعرُوفِ و یَنهَونَ عَنِ المُنکَر». 2. نصیحت زمامداران مسلمان:بر اساس نگرش اسلامی، یکی از پایه‌های مدیریت و سیاست اجتماع، نصیحت و خیرخواهی متقابل حکومت و مردم نسبت به همدیگر است. در نگاه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) بدترین حالت زمامدار این است که مردم تصور کنند، وی از تملّق و چاپلوسی، لذت می‌برد و لذا می‌فرماید: مردم! با من همانند گردنکشان سخن نگویید و آن‌گونه که از افراد خشمگین، کناره‌گیری می‌شود، دوری مجویید و با ظاهرسازی با من سخن مگویید. گمان نبرید اگر سخن حقی به من بگویید، بر من گران آید... .(2) 3. خطاپذیری حاکمان:حضرت امیر(علیه‌السلام) به مردم می‌فرماید: از گفتن حق یا مشورت در اجرای عدالت خودداری نکنید؛ زیرا من خود را برتر از آن نمی‌دانم که اشتباه نکنم و از آن در امان باشم.(3) تعدادی از شیوه‌های انتقاد و اعتراض: 1. تذکر و نقد آشکار: منتقدان باید در نقد خود شفاف،واضح و مستند برخورد نمایند. 2. پاسخ طلبی: امام علی (علیه‌السلام) خطاب به مالک اشتر می‌فرماید: اگر مردم به تو بدگمان شدند، عذر خویش را آشکارا با آنان در میان بگذار و از بدگمانی نجاتشان ده.(4) حدود انتقاد و اعتراض: حدود ایجابی انتقاد و اعتراض، برآورده شدن خواست منتقدان و معترضان و تحقق اصلاحات لازم، در هر سطحی است، اما حدود منفی یا سلبی آن را عدول از قواعد و اصول مبارزه در حکومت و انحراف از مسیر اصلاحی تعیین می‌نماید. اما تعدادی از آداب آن: 1. علم و آگاهی. مهم‌ترین شرط لازم برای طرح انتقاد و اعتراض، علم و آگاهی و مستند حرف زدن است. 2. حسن نیت 3. موقعیت‌شناسی. اگر در طرح انتقادات و اعتراضات به موقعیت سیاسی و بین‌المللی نظام اسلامی توجه نشود، ناخواسته آب به آسیاب دشمن ریخته خواهد شد. نتیجه آنکه انتقاد و اعتراض یکی از نیازهای اساسی جامعه و نظام اسلامی است و اگر بتوان نخستین خطا را با تذکر یا نقد علنی مستقیم یا باواسطه، اصلاح نمود، اصلاً ضرورتی ندارد که به اقدامات عملی دیگری، هرچند مجاز، متوسل شد و به استناد شواهد تاریخی، آزادی انتقاد در حکومت دینی، تا بدان جا پذیرفته است که می‌توان از آن به‌منزله اهرم فشار قوی، علیه انحرافات و کج‌روی‌های حکومت استفاده کرد. پی‌نوشت‌ها: 1. موریس دورژه، بایسته‌های جامعه‌شناسی سیاسی، ترجمه ابوالفضل قاضی،ص 225 2. نهج‌البلاغه،خطبه 216 3. همان 4. همان،نامه 53 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
علت نامگذاری قرآن به کریم.mp3
2.01M
❓سؤال : علت نامگذاری قرآن به کریم چیست؟ غیر از قرآن مجید، قرآن دیگری داریم؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پاسخ : در این صوت🔊جواب سوال را بشنویم. 📣 پاسخگویی توسط :استاد#حیدری #پادکست ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
♦️با توجه به اینکه اسلام دین حق است در قیامت حساب ادیان دیگر که دارای کتب آسمانی هستند به چه صورت خواهد بود؟؟ 🔸همه ی انسان ها مکلف هستند دین حق را بشناسند و از آن تبعیت کنند. افراد در قبال دین حق دو گروه هستند: جاهل قاصر جاهل مقصر اگر در تشخیص دین حق و عمل به آن کوتاهی کنند «مقصر» خواهند بود و مستحق عذاب. اما اگر دین حق به هر دلیلی بدان ها نرسد و یا قادر به تشخیص نباشند و یا به خاطر موانع عقلانی و عقلائی، موقعیت تحقیق، تبعیت و عمل وجود نداشته باشد، فرد معذور است و عقاب و ثواب بر اساس فطرت و عقل او اتفاق می افتد. « ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» ✍🏻استاد حیدری ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پیشگام ولایت فقیه.pdf
128.5K
#پست_پیشگام موضوع:بررسی محدوده تبعیت از ولی فقیه(آن چه می پسندیم و نمی پسندیم) گردآوری :حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
موضوع:حكم تراشيدن ريش سوال:تراشيدن ريش تمام صورت، با ماشين يا تيغ چه حكمى دارد؟ جواب:همه مراجع (به جز بهجت و صافى و مکارم ): تراشيدن ريش – خواه با تيغ باشد يا ماشين بنابر احتياط واجب حرام است. آيات عظام بهجت و صافى: تراشيدن ريش حرام است. آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط این است که از ریش تراشى مطلقاً خوددارى شود، ولی چنانچه قسمت چانه به صورت ریش پروفسوری باقی بماند، تراشیدن بقیه اشکالی ندارد. پی نوشت: امام، استفتاءات، ج ۲، مكاسب محرمه، س ۷۹ ؛ نورى، استفتاءات، ج ۱، س ۴۹۲ و ۴۹۳ ؛ مكارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۵۰ و ۷۵۳ ؛ تبريزى، استفتاءات، س ۱۰۸۹ و ۱۰۹۶ ؛ فاضل، جامع‏ المسائل، ج ۱، س ۹۵۷ و ۹۵۵ ؛ سيستانى، Sistani.org، ريش تراشى، س ۱ و ۳ ؛ خامنه ‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۴۲۱ و ۱۴۱۶ . 🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
موضوع: حکم شارژ تلفن همراه با برق مسجد و اماکن عمومی پرسش: حکم شارژ تلفن همراه در مساجد و حسینیه ها چیست ؟ پاسخ: آیت الله خامنه ای:تابع چگونگی وقف این برق است. اگر استفاده از آن در این گونه امور برای نمازگزاران رایج باشد در حد متعارف اشکال ندارد در غیر این صورت جایز نیست. آیت الله مکارم شیرازی: جایز نیست مگر اینکه از سوی مسجد یا حسینیه به جهت مصالحی محلی برای این کار قرار دهند. پی نوشت:سایت هدانا(http://hadana.ir/) 🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
آیا پیامبر عرب هستند؟.mp3
3.95M
❓سؤال : آیا پیامبر عرب است؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پاسخ : در این صوت🔊 جواب سوال را بشنویم. 📣 پاسخگویی توسط :استاد#حیدری #پادکست ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
mehrnews.com/news/4794302
‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: چه كار كنيم كه سوء ظن خود را نسبت به اطرافيان كم كنيم؟ ✍️ پاسخ: بدبيني و سوء ظن يكي از رفتارهاي ناپسند و زشت انسان‏ها است خداوند در مذمت بدبيني به مؤمنان مي‏فرمايد: اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد از بسياري از گمان‏ها بپرهيزيد كه پاره‏ اي از گمان‏ها گناه است.(1) مراد از گمان و ظن‏هايي كه بايد از آنهاخود داري كرد گمان‏هاي ناروا و سوء ظن است ومنظور از خود داري از سوء ظن، ترتيب اثر ندادن به بدبيني‏ هاست . يكي از عللي كه باعث شده خداوند در آيات زيادي بدبيني افراد بدبين را مورد سرزنش و مذمت قرار دهد به سبب آثار ويرانگر آن است، از جمله: غيبت، تهمت، بخل، حقد و كينه توزي، حسادت، شرك و نفاق، بروز اختلافات و... درمان هر بيماري و هر دردي از جمله بدبيني منوط به شناخت و آگاهي از علت پيدايش آن و سپس از بين بردن آن علتهاست، شما مي‏توانيد با مراجعه به درون خود و تأمل و تفكر درحال خويش پي ببريد كه به چه دليل نسبت به ديگران بدبين هستيد (مرحله تشخيص بيماري)و بعد با از بين بردن آن دليل و سبب، به درمان بيماري و مشكل بپردازيد در اين رابطه به توصيه‏ ها و راهكارهاي زير به طور جدي عمل كنيد. 1- مطالعه آيات و رواياتي كه در مذمت ونكوهش بدبيني و سوء ظن آمده است و مراجعه به تفاسير مربوط به آنها؛ از اين طريق اطلاعات و آگاهي شما نسبت به مضرات بدبيني بيش‏ تر مي‏شود. و زود تر آن را از خود دور مي‏كنيد. 2- هر گاه نسبت به كسي سوء ظن پيدا كرديد در مقام عمل هيچ ترتيب اثري به آن ندهيد؛ بلكه سعي كنيد با فرد مورد سوء ظن رفتاري آميخته با حسن ظن داشته باشيد؛ يعني رفتاري آميخته با انصاف، جوانمردي، مروت و خير خواهي نسبت به او. تا اين كه اين صفت ناپسند به تدريج ضعيف شود و نهايتا از بين برود. پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) مي‏فرمايد: به برادرانتان خوش بين باشيد تا به صفاي دل و پاكي طبع دست يابيد.(2) امام علي(عليه السلام) درباره ضرورت خوش ‏بيني به مؤمنان مي‏فرمايد: رفتار برادرت را به بهترين وجه آن حمل كن تا زماني كه كاري از او سر زند كه راه توجيه را بر تو ببندد. (3) 3- هر گاه كه مورد حمله سوء ظن واقع شديد به خدا پناه ببريد و از او كمك بطلبيد. 4- در مواقع سوء ظن، افكار خود را با گفتن ذكر و خواندن دعا، روزنامه، مجله، كتاب و... منحرف سازيد. 5- صفات مثبت و پسنديده ديگران را مد نظر قرار دهيد و آنها را براي ديگران بازگو كنيد. پی نوشت ها: 1.حجرات، آیه 12 2.مصباح الشریعه، عبدالرزاق گیلانی، ص 464 3. كافي، ج 2، ص 362 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿