eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
386 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم 🔹جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/flHsH 📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRwN5 🌀تبلیغ دین در شرایط بحران 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @javadheidari110
باسمه تعالی 🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم. 🔹عقربه های ساعت آهسته آهستته به ثانیه های پایانی سال نزدیک می شوند. کم کم نوای «یا مقلب القلوب و الابصار» گوش ها را نوازش می دهد. آری به «عید نوروز» نزدیک می شویم. عید باستانی ما ایرانی ها؛ جلوه های زیبای فراوانی دارد. صله ی رحم، مسافرت، دستگیری از نیازمندان و فقراء و به صورت ویژه یاد اموات و گذشتگان بودن و زیارت قبور. آری! قشنگی و جذابیت عید، علاوه بر شادابی و سرسبزی طبیعت؛ به این سنت های ایرانی، اسلامی است. اما امسال عید ما رنگ و بوی هر ساله ی خود را ندارد و دچار ویروس منحوسی شده است که با هر ویروسی که می شناختیم متفاوت و متمایز است؛ ویروس کرونا. چه دین منعطف و معقول و جامعی داریم. برای هر شرائط و موقعیتی، برنامه ای متناسب بیان فرموده است که البته باید از کارشناسان دین جویا شد و از متخصصین کسب تکلیف کرد که این حکم عقل و سیره ی عقلاست. همان دینی که صله ی رحم را موجب حُسن رفتار و بخشش، پاكى نفس و زیادى رزق و تأخیر در مرگ می داند؛ (1) همان مذهبی که زیارت اهل قبور را امری مستحب تلقی کرده و به همه ما سفارش کرده، قبورمومنین و مومنات را زیارت کنیم و دعا بر سر قبر والدین را به اجابت نزدیک تر می داند؛ (2) حفظ جان خود و سلامت بدن دیگران را بسیار مهم جلوه داده تا جایی که اگر فعلی باعث تحت الشعاع قرار دادن سلامت افراد و جامعه شود را محکوم می کند. عقل که حجت درونی انسان است و اهل بیت علیهم السلام که حجت های ظاهری پروردگار عالم هستند؛ به ما آموخته اند: وقتی بین دو کار تزاحم پیش آمد، باید کار مهمتر را (اهم) بر کار دیگر (مهم) مقدم کنیم. آری! حواسمان باشد سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازیم. بیایید امسال را به گونه ای دیگر به پایان برسانیم و سال جدید را آغاز. در خانه ماندن را تمرین کنیم و صله ی رحم را از راه های دیگر به جا آوریم. تلفنی صحبت کنیم و از پیام رسان های داخلی برای دیدن همدیگر کمک بگیریم. پاداش در خانه ماندن و کمک به تسریع بهبودی بیماران عزیز کشورمان را به اموات و گذشتگانمان هدیه کنیم و با تلاوت قرآن و رسیدگی به امور منزل، هم صفا را به خانه های خود بیاوریم و هم زمینه ی شادی روح امواتمان را فراهم کنیم. از خداوند کریم و حکیم، صحت و عافیت را برای مردم ایران زمین خواستاریم و آرزوی سالی پر خیر و برکت را برای آنان طلب داریم و اطمینان داریم با پیروی از بزرگان دین و تبعیت از پزشکان متعهد، این آزمون سخت را پشت سر می گذاریم. پی نوشت ها: 1. بحار الأنوار ، ج 71 ، ص 114 2. معاد شناسی علامه طهرانی ، ج ۱ ، ص ۱۹۰ ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
⁉️یک سؤال: میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟ 🔴پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند. با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمى‏شود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مى‏شود. به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مى‏دهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند. اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى‏ برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مى‏كنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمى‏كشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مى‏شوند". پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مى‏داند. (1) نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است. به قول شاعر: اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است‏(2) پی نوشت: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 38 2. حجرات/12 ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: چه دلائلی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد؟ ✍ پاسخ: نکته ی اول: روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام مبنی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد که جائی برای اشکال و شک باقی نمی گذارد. مرحوم کلینی (ره) در کافی شریف می نویسد: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّواالْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ»؛ «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف می باشد که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک خود را اظهار کردند و خداوند به آنان پاداش دو برابر عنایت فرمود. ( یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن). (1) نکته ی دوم: اشعاری که از حضرت ابوطالب صادر شده است به وضوح، ایمان ایشان را بیان می کند. الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قِيلَ لَهُ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ كَانَ كَافِراً فَقَالَ كَذَبُوا كَيْفَيَكُونُكَافِراً وَ هُوَ يَقُول: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدا* نبیا کموسی حط فی اول الکتب»؛ «اسحاق بن جعفر از پدرش امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: چگونه ابوطالب کافر است در حالی که می گوید: «آیا نمی دانید ما محمد را پیامبر یافتیم مانند موسی که در کتاب های پیشین آمده است». (2) نکته ی سوم: علمای بزرگ شیعه بر ایمان حضرت ابوطالب تصریح دارند که به برخی از آنان اشاره می شود: مرحوم صدوق رحمة الله علیه در اعتقادات خود می نویسد: «و أنّأباطالبكانمسلما»؛ «اعتقاد ما این است که ابو طالب مسلمان بود». (3) مرحوم مجلسی رحمة الله علیه می نویسد: «و قدأجمعتالشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط»؛ «شیعیان بر اسلام ابوطالب اجماع دارند و این که او در ابتدای امر رسالت به ایشان ایمان آورده و هرگز بتی را نپرستیده است». (4) نتیجه اینکه: ایمان ابوطالب مورد اجماع شیعیان بوده و روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام بر این مساله دلالت دارد. پی نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 448 2. همان 3. اعتقادات الإماميه (للصدوق)، ص: 110 4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 138 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
✅پرسش: اعمال شب مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چیست؟ 🌺پاسخ: شب بيست و هفتم ماه رجب ، شب مبعث از شب هاى مهمّ سال و بسيار ارزشمند است و اعمالى براى اين شب نقل شده است: 📌اوّل: غسل کردن در اين شب مستحب است. 📌دوم: «شيخ طوسى» در کتاب «مصباح المتهجّد» روايتى را از امام جواد (ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «در ماه رجب، شبى است که از تمام آنچه که خورشيد بر آن مى تابد بهتر است و آن شب، شب «بيست و هفتم» ماه رجب است که در صبح اين شب، رسول خدا(ص) به رسالت مبعوث گرديد و از شيعيان ما هر کس در آن شب عملى را انجام دهد، پاداش آن به اندازه عمل شصت سال خواهد بود.» ☘️از آن حضرت سوال شد: چه عملى در آن شب بهتر است؟ فرمود: پس از نماز «عشا» وقتى که خوابيدى، پيش از نيمه شب، يا پس از نيمه آن از خواب برمى خيزى و دوازده رکعت نماز مى خوانى، در هر رکعتى، سوره «حمد» و يک سوره از سوره هاى کوچک مفصّل را مى‌خوانى. آنگاه در هر دو رکعتى که سلام نماز را دادى، مى نشينى و هفت مرتبه سوره «حمد» و هفت مرتبه «معوّذتين» (سوره فلق و ناس) و سوره هاى «توحيد» و «کافرون» و سوره «قدر» و «آية الکرسى» را هر کدام هفت مرتبه مى خوانى. آنگاه هر حاجتى که دارى از خداوند طلب کن. 📌سوم: دوازده رکعت نماز است که نحوه آن در اعمال شب نيمه رجب، بيان شد. 📌چهارم: زيارت حضرت امير مؤمنان على (ع) در اين شب، از افضل اعمال است. براى آن حضرت، در اين شب سه زيارت نقل شده است. برای اطلاع بیشتر به مفاتیح الجنان رجوع کنید. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💗امشب که شب بعثت احمد باشد ✨مشمول همه عطای سرمد باشد 💗یا رب چه شود طلوع فجر فردا ✨صبح فرج آل محمد باشد....... #اللهم_عجل_لولیک_الفرج💖 #عید_مبعث✨🌸 #برتمامی_مسلمانان_جهان_مبارک💖
قم و کرونا Mix.mp3
7.41M
#پناه_بردن_به_قم !!! #کرونا #پادکست 📣 پاسخگویی توسط: استاد #حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_ گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از پرسمان جهادی
📚 ویژه نامه #شبهات_کرونا 〽️ 12صفحه | 1مگابایت | PDF 📥 دریافت: dte.bz/erre 🌀 تبلیغ دین در شرایط بحران 🌀 مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی (نمایندگی اصفهان) 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_ گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 ✍چگونگی شناخت و آگاهی پیدا کردن نسبت به موضوع رزق حلال در امر ازدواج(بخش اول) ازدواج، یکی از مهمترین مراحل زندگی هر انسانی است و چنانچه معیارهای لازم در این امر مورد توجه قرار گیرد آرامش و سعادت انسان را رقم خواهد زد و در غیر این صورت ممکن است موجبات شقاوت انسان را فراهم نماید. توجه به مؤلفه های مهم و تاثیرگذار در امر ازدواج منجر به انتخابهای منطقی می گردد. افرادی که جهان بینی دینی دارند قطعا تمام اتفاقات زندگی خود را با معیار دین محک می زنند. رزق حلال ودرآمد طیب نیز از جمله آموزه های مهم اسلام است که در مساله ی ازدواج باید به آن توجه نمود چرا که اگر رزقی حلال نباشد پایه های زندگی سست خواهد گشت و فرزندان خوبی تربیت نخواهند شد. خداوند در قرآن می فرماید: وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالًا طیِّباً وَاتقُوا اللَّه الَّذی انْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ و از نعمت های حلال و پاکیزه ای که خداوند به شما روزی داده است، بخورید، و از [مخالفت ] خداوندی که به او ایمان دارید، بپرهیزید.(1) برای شناخت در ازدواج باید از یک طرف به خداوند مهربان و ائمه ی معصومین علیهم السلام متوسل شد و از سوی دیگر از رفتارهای هیجانی و احساسی پرهیز نمود. ازجمله مواردی که می تواند شما را به شناخت دقیق تر برساند مشورت و تحقیق کردن در این زمینه است. لذا از طریق مشورت کردن با افراد متعهد و صاحب نظر و کسانی که نسبت به خواستگار شما و خانواده ی ایشان آشنایی دارند می توانید بر میزان آگاهی خویش نسبت به خواستگار خود بیافزایید. پی نوشت ها: 1. مائده(5)، آیه 88 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💎 ✍چگونگی شناخت و آگاهی پیدا کردن نسبت به موضوع رزق حلال در امر ازدواج(بخش دوم) تحقیق از محل کار، دوستان، محل تحصیل و محل زندگی خواستگارتان کمک شایانی به حل موضوع می کند. شغل و درآمد انسان خواه ناخواه در اجتماع و بین مردم نمود عینی دارد. بنابراین چنانچه درآمدی حرام باشد و از طریق ربا و یا سایر روش های غیر مشروع بدست آید بازتاب مردمی خواهد داشت و در بین اطرافیان و دوستان و آشنایان مشهود خواهد بود. لذا تحقیق از اطرافیان و بررسی کسب و کارایشان از طریق مشورت با همکارانشان می تواند تا حد زیادی اطلاعات شما را در زمینه ی نوع درآمد ایشان بالا ببرد. البته رزق حلال دارای ظرافتهای زیادی است که ممکن است اطلاع پیدا کردن برآن ظرافتها تنها زمانی هویدا شود که افراد زیر یک سقف زندگی کنند و آگاهی از تمام جزئیات قبل از ازدواج امکان پذیر نخواهد بود منتها شناخت کلی نسبت به حساسیت افراد در کسب درآمد حلال با تحقیق و مشورت تا حدودی معین ومشخص خواهد شد. از طرفی بررسی معیار ایمان و دینداری خواستگار، می تواند میزان تقید او به امور مهم همچون رزق حلال را مشخص کند.غالبا افرادی که از دینداری درستی برخوردار نیستند به امور دینی و عبادی چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی کمترتوجه می کنند لذا شناخت خود را از شخصیت ایمانی ایشان بالا ببرید. بررسی کنید و ببینید تقید ایشان نسبت به نماز، روزه ، خمس، زکات و سایر امور عبادی چگونه است. می توانید با استمرار جلسات گفتگو ورجوع به مشاوره های متعهد و متخصص به این مهم دست یابید.اگر به تشخیص کفویت در ایمان برسید و متوجه شوید که از حیث ایمان و اعتقاد با ایشان هم کفو هستید می توانید اعتماد بیشتری به انتخاب خود داشته باشید.
💠 ✍چگونگی شناخت و آگاهی پیدا کردن نسبت به موضوع رزق حلال در امر ازدواج(بخش سوم) در نظر گرفتن سوالهایی در باب رزق حلال و پرسیدن نظر ایشان در رابطه با تاثیر مال حرام و مثلا وجود ربا در زندگی و بررسی پاسخ های ایشان نیز می تواند شما را به نتیجه برساند. می توانید سوالات را به گونه ای طرح کنید که ایشان را بین دو امر مخیر قرار دهید که یکی مثلا حفظ موقعیت شغلی و دیگری انجام معامله ی حرام و از ایشان بخواهید تا پاسخ دهند که چنانچه در بین این امور مخیر باشند کدام راه را و به چه دلیل انتخاب می نمایند. دغدغه‌ ی خود نسبت به رزق حلال را با صداقت با خواستگارتان درمیان بگذارید و از ایشان بخواهید صادقانه نظرات خود را درباره دغدغه‌های شما بیان کنند. پرس‌وجو از خود والدین، برادر و خواهر خواستگار نیز می تواند موثر باشد و این کار باعث می‌شود چنانچه تناقضی در گفتار و رفتار خواستگار وجود داشته باشد از طریق خانواده اش برملا گردد. صحبت والدینتان با خواستگار با توجه به تجربیاتی که در زندگی بدست آورده اند، می تواند شناخت بهتری از ایشان را به شما منتقل کند. حتی می توانید فرد مورد اطمینانی را به شکل غیر مستقیم با ایشان وارد معامله یا خریدو فروش (یا هرآنچه مربوط به شغل ایشان است) کرده وبدین وسیله از میزان پایبندی ایشان به امر حلال مطلع گردید. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_ گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_ گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_ گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
⁉️در شبکه‌های اجتماعی، پیامی متناسب با شرایط روز و بیماری کرونا برای تخریب اعتقادات و باورهای مردم منتشر می‌شود، گفته شده: «امروز را بخاطر بسپارید. بسته شدن درب‌های حرم ثابت کرد نه معجزه‌ای وجود دارد و نه طب اسلامی. ثابت کرد مرضی که شفا نداشته باشه کعبه هم جلودارش نیست چه برسد به حرم. دعا و قرآن و نهج‌البلاغه هم جلودار کرونا نشدند، پس بهتر است بهداشت را رعایت کنید.» 💡 سلام علیکم ▪️در جواب خواهیم گفت: 1️⃣ عالم خلقت دارای قوانین متعددی است که در قرآن از آن به سنن الهی(سنت الله) تعبیر شده است. و سنت‌های الهی عبارت است از فعل و انفعالات و عمل و عکس‌العمل‌هایی که در طول روز با آن‌ها مواجه هستیم؛ مانند سنت خداوند که به آب قدرتی بخشیده که تشنگان را سیراب کند. حال می‌شود گفت: مردم در حرم‌ها بست بنشینند تا سیراب شوند! یا باید بروند آب بنوشند؟ آیا می‌توان گفت مردم نهج‌البلاغه و قرآن بخوانند تا سیر شوند! یا داخل حرم بنشینند تا به آنها لباس پوشانده شود، رفع گرسنگی، تشنگی و... بشود! 2️⃣ بنا نیست عالم با معجزه اداره شود؛ معجزه برای موارد خاص است که در جای خود صورت می‌گیرد. اما امور عالم بر طبق قوانین عادی و جاری طبق اراده خدا اداره می‌شود. 3️⃣ شکستن قوانین عادی و جاری عالم خلقت، توسط رب العالمین و خالق این قوانین، در موارد خاصی صورت می‌گیرد که در فلسفه به آن «قسر قوانین» گفته می‌شود نه پی‌درپی و زیاد که تخصیص اکثر لازم آید. و اگر این تخصیص زیاد شود اصل آن قانون زیر سوال و از بین می‌رود. 4️⃣ قرآن شریف، نهج‌البلاغه و متون دینی پر است از ذکر قوانین موجود در عالم که باید انسان‌ها آنها را به کار گیرند تا زندگی سعادتمندانه در این دنیا و آخرت داشته باشند. به عنوان مثال: در روایات فراوانی عبارات گوناگونی وارد شده مبنی بر رعایت نظافت و بهداشت، مثل عبارت معروف «النظافة من الایمان» که از روایات متعدد گرفته شده است. یا وقتی حضرت امیرالمؤمنین(ع) از کنار دیواری که در حال خراب شدن بود فاصله گرفتند، فردی به حضرت گفتند از قضای الهی فرار می‌کنید؟ حضرت فرمودند: «از قضای الهی به قدر الهی پناه می برم»؛ یعنی از قوانین موجود عالم خلقت، استفاده می‌کنم. 5️⃣ هم‌چنین سنت‌های الهی با دستورات دینی و اخلاقی نظیر توکل، قضا و قدر و... تضاد ندارند، زیرا این موارد نیز جزء سنن الهی و کامل‌کننده یکدیگرند. همان‌طور که بیماری و سلامتی، بهداشت و نظافت و... از سنن الهی است. دین مقدس اسلام ‌همان‌طور که پیروانش را به بهره‌گیری از عقل و تفکر و علم، دعوت کرده، به توکل بر خدا نیز فرا خوانده است؛ پس سنت‌های الهی با دستورات دینی و اخلاقی نظیر توکل، قضا و قدر و... در یک جهت است، زیرا این موارد نیز جزء سنن الهی و کامل‌کننده یکدیگرند. «در حدیث آمده است که از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) سؤال شد: با وجود این که هر حادثه‌ای که در جهان رخ می‌دهد به تقدیر الهی و قضای حتمی اوست، دعا و دوا چه اثری می‌تواند داشته باشد؟ در پاسخ فرمودند: دعا نیز از قضا و قدر است. در روایت دیگر آمده است که امام علی (علیه‌السلام) در پای دیواری نشسته بود، متوجه شد که دیوار شکسته و ممکن است که فرو بریزد؛ فوراً برخاستند و از آن‌جا دور شدند. مردی اعتراض کرد که از قضای الهی می‌گریزید؟ (یعنی اگر بنا باشد شما از دنیا بروید، خواه از کنار دیوار خراب فرار کنید یا فرار نکنید، خواهی مرد و اگر بنا نباشد صدمه‌ای به تو برسد، باز هم در هر صورت محفوظ‌ خواهی بود. بنابراین فرار از زیر دیوار شکسته چه معنا دارد؟) حضرت در پاسخ فرمودند: از قضای الهی به سوی قَدَر الهی فرار می‌کنم.» 🔸بنابراین سنت‌ها و قوانین الهی، همان تقدیرات خداوند است که ما در این فضا اختیار داریم و می‌توانیم با به‌کار گیری آنها و رعایت آن قوانین(بهداشت مادی و معنوی) زندگی بهتر داشته باشیم یا با رعایت نکردن آنها، زندگی خود را دچار مشکل و نابودی کنیم. مثل رعایت و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_ گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_ گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_ گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
5d35fba9b7fa121192c35b43_1280485671787765347.mp3
3.31M
⁉️نشانه ی مقبولیت توبه چیست؟ 🎙 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110