eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
376 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110
💠پرسش: از داستان موسی و خضر علیهما السلام، چه درسی می توان گرفت؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: داستان‌های قرآن کریم و ازجمله داستان موسی و خضر علیهماالسلام برای عبرت گرفتن و درس‌آموزی است. پروردگار عالم می‌فرماید: «لَقَدْ كانَ في قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ ما كانَ حَديثاً يُفْتَرى وَ لكِنْ تَصْديقَ الَّذي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون»؛ «در سرگذشت آن‌ها درس عبرتى براى صاحبان انديشه بود! این‌ها داستان دروغين نبود؛ بلكه (وحى آسمانى است و) هماهنگ است با آنچه پيش روى او (از كتب آسمانى پيشين) قرار دارد؛ و شرح هر چيزى (كه پايه سعادت انسان است)؛ و هدايت و رحمتى است براى گروهى كه ايمان مىآورند». (1) نکته دوم: ازجمله درس‌هایی که از داستان آن دو معلّم بزرگ اخلاق (موسی و خضر) می‌توان فراگرفت این است که: 1- پيدا كردن رهبرى آگاه و فرزانه و بهره‌گیری از علم و اخلاق او اهمّيّت بسیاری دارد. 2 ـ در كارها نبايد عجله كرد، چراکه بسيارى از امور، نياز به فرصت مناسب دارد. 3 ـ حوادثى كه در اطراف ما رخ می‌دهد ممكن است چهره‌ای در ظاهر و چهره‌ای در باطن داشته باشند؛ هرگز نبايد عجولانه قضاوت نمود. 4 ـ شكستن پیمان های معنوى به‌طور مكرّر، ممكن است انسان را براى هميشه از فواید و بركاتى محروم سازد. موفق باشید پی‌نوشت‌: 1. یوسف/111 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110
دوچرخه (2).pdf
775K
#پست_پیشگام #دوچرخه_سواری_بانوان #آری_خیر #حکم_شرعی استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: راضی بودن به قضا الهی چه نتیجه ای برای انسان دارد؟ ✍️ پاسخ: وقتی دیدگاه افراد، دیدگاهی الهی باشد، نوع نگرش آنها نیز نسبت به رویدادها و هم و غم ها الهی خواهد بود و بدین ترتیب واکنش آنها نیز در حوادث گوناگون منطبق براصل طاعت، شکل خواهد گرفت. امام سجادعلیه السلام می فرمایند: الصَّبْرُ وَ الرِّضَا عَنِ اللَّهِ رَأْسُ طَاعَةِ اللَّهِ وَ مَنْ صَبَرَ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ فِيمَا قَضَى عَلَيْهِ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ لَمْ يَقْضِ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ إِلَّا مَا هُوَ خَيْرٌ لَه؛ صبر و رضای از خدا رأس اطاعت خداست و کسی که صبر کند و در آنچه که خدا بر او مقرر کرده است ـ‌خواه خوشایند او باشد و خواه ناخوشایند‌ـ خداوند عزوجل در آنچه دوست دارد، یا ناخوش دارد چیزی جز خير برای او مقرر نکند.(1) بنابراین وقتی دیدگاه الهی باشد، شخص در امور ناخوشایند نیز صبر کرده و راضی به رضای خداوند خواهد بود و این رضایت نتیجه ای جز خیر برای او نخواهد داشت.لذا مومن می تواند با صبوری و شکر گزاری خود در برابر هرآنچه بدی که برایش رقم می خورد، باب خیر را به روی خود بگشاید. در روایت آمده است: «عَجِبْتُ لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ لَا يَقْضِي اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ قَضَاءً إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهُ وَإِنْ قُرِّضَ بِالْمَقَارِيضِ كَانَ خَيْراً لَهُ وَإِنْ مَلَكَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا كَانَ خَيْراً لَهُ؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند: در شگفتم از انسان مسلمان که خدای متعال برای او قضایی مقدر نکند مگر این‌که برای او خیر باشد به‌گونه‌اي که اگر با قیچی‌ تکه تکه اش کنند برای او خیر است و اگر تمام مشرق‌ها و مغرب‌های زمین را مالک شود برای او خیر است.» (2) با توجه به روایتی که ذکر شد در نگاه مومن، بدست آوردن و از دست دادن یکسان است چرا که همه را از ناحیه خداوند، خیر تلقی می کند. علاوه بر این قرار گرفتن در زمره صدیقین نتیجه این صبر و رضا خواهد بود. قال الصادق علیه السلام: عبدی المومن لا اصرفه فی شی الا جعلته خیرا له فلیرض بقضائی و لیصبر علی بلائی و لیشکر نعمائی اکتبه یا محمد من الصدیقین عندی بنده مومنم را به هر سوی بگردانم خیرش را در همان قرار می دهم،پس باید راضی باشد به قضای من و صبر کند بر بلای من و شکر گزارد نعمتهای مرا تا او را در زمره صدیقین ثبت کنم(3) پی نوشت ها: 1 کافی، ج2، ص60 2کافی، ج2، ص62 3 اصول کافی، ج 2، ص 50، کتاب الایمان و الکفر، باب الرضا بالقضاء، ح 6 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: آیا رضایت به قضاء الهی با تلاش انسان منافاتی ندارد؟ ✍️ پاسخ: یکی ازویژگی های اخلاقی و روحی مومنین، راضی بودن به قضاء الهی است.در زندگی فردی و اجتماعی همه ما، جریانها و اتفاقات متعددی رخ می دهد که برخی از آنها تحت کنترل و اراده ماست و کنترل برخی دیگر، خارج از توان ما می باشد. لذا ما نسبت به آنچه توانایی تغییرش را داریم باید تلاش کنیم و نسبت به آنچه خارج ازکنترل ماست باید راضی و شکرگزار باشیم. راضی بودن به قضاء الهی به معنی تسلیم شدن و عمل نکردن و دست از تلاش کشیدن نیست بلکه منظور این است که جایی که تلاش ما موثر است تلاش کنیم تا وضعیت موجود را تغییر دهیم و جایی که کاری از دست ما بر نمی آید، شرایط را بپذیریم.البته نوع پذیرش نیز مهم است . گاهی افراد شرایط را می پذیرند ولی لب به گله و شکایت باز می کنند اما گروهی دیگر با وجود سختی کار، جزشکرگزاری به چیزی نمی اندیشند. بنابراین راضی بودن به قضاء الهی یعنی اعتراض نکردن و خشمگین نشدن نسبت به آنچه در زندگی ما رقم می خورد و ما برای رسیدن به چنین خصوصیتی نیازمند تمرین بندگی هستیم.تا شخص عبد نباشد و خود را در دایره بندگی خداوند نبیند نمی تواند امور خود را به دست خدا بسپارد. خداوند درقرآن در رابطه با افرادی که به چنین مقامی می رسند می فرماید: رضی الله عنهم و رضوا عنه. خداوند ازآنان راضی است، و ایشان ازخدا راضیند.(1) در واقع مومنان با رضایت به قضاء الهی، رضایت و خشنودی خداوند را نصیب خود می کنند. پی نوشت: 1. سوره بینه، آیه 8 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
سوالات درباره استمناء و... (3).pdf
742.1K
#پست_پیشگام #استمناء_سالم_غیر_سالم #آثار_مضرات #کارشناس_صدا_سیما #حکم_شرعی استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: چرا امیرالمومنین علیه السلام بعد از جنگ جمل؛ عایشه را مجازات نکردند؟ ✍ پاسخ: نکته ی اول: عدم مجازات عائشه، دلايل متعددي مي تواند داشته باشد كه به دو دليل اشاره می شود: دليل اول: زن ، حتي اگر مرتد شود ، كشته نمي‌شود؛ چه رسد به این که باغیه باشد. شمس الدين سرخسي ، دانشمند مشهور حنفي مذهب ، در پاسخ به اين سؤال كه چرا اميرمؤمنان علیه السلام، عائشه را نكشتند؛ مي گويد: «ولما قيل لعلي رضي الله عنه يومَ الجملِ ألا تُقسم بيننا ما أفاء الله علينا؟ ... وإذا اُخذتْ المرأةُ من أهلِ البغي فإن كانت تُقُاتِل حَبَسَتْ حتى لا يبقى منهم أحدٌ ولا تُقْتَلْ لأن المرأةَ لا تُقْتَل على رَدَّتِها فكيف تُقْتَلْ إذا كانت باغيةً»؛ «وقتي به علي (ع) در روز جنگ جمل گفته شد كه آيا غنائم را تقسيم نمي كني؟ فرمود: چه كسى از شما عائشه را مي گيرد؟ آن حضرت اين سخن را گفت تا آن ها را متوجه اشتباهشان نمايد، وقتي زني از اهل بغي دستگير شود، اگر جنگيده باشد حبس مي شود تا هيچ يك از اهل بغي باقي نماند؛ ولي كشته نمي شود؛ زيرا زن حتى اگر مرتد شود كشته نمي شود؛ چه رسد كه باغيه باشد». (1) بنابراين طبق نظرسرخسي، عائشه اگر مرتد هم شده بود، كشتن او جايز نبود؛ چه رسد كه او عليه حاكم قيام کند. دليل دوم: پاسخي قرآني: چرا حضرت موسى (ع) ، سامري را نكشت؟ طبق آيات قرآن كريم، سامرى قوم حضرت موسى عليه السلام را در غياب او گمراه كرد و باعث شد كه پيروان موسى به جاى خداوند گوساله پرست شوند و در حقيقت تمام زحمات حضرت موسى و حضرت هارون عليهما السلام را تباه کرد. اما وقتى حضرت موسى از ميعاد برگشتند، به جاى كشتن سامرى به او گفتتند: «قالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا»؛ « ((موسى) گفت: «برو، كه بهره تو در زندگى دنيا اين است كه (هر كس با تو نزديك شود) بگويى «با من تماس نگير!» و تو ميعادى (از عذاب خدا) دارى، كه هرگز تخلّف نخواهد شد! (اكنون) بنگر به اين معبودت كه پيوسته آن را پرستش مىكردى! و ببين ما آن را نخست مىسوزانيم؛ سپس ذرّات آن را به دريا مىپاشيم». (2) علی رغم اين كه سامري فتنه عظيمي برپا كرده بود و بايد مجازات مي‌شد؛ اما حضرت موسى عليه السلام او را رها كرد تا در قيامت به عذاب ابدي كه خداوند وعده‌اش را داده بود، گرفتار شود. شايد اميرمؤمنان عليه السلام نيز به همين دليل، از مجازات خودداري كرده است. «وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون»؛ « آنها كه ستم كردند به زودى مىدانند كه بازگشتشان به كجاست». (3) پی نوشت ها: 1. المبسوط، ج 10، ص 27 2. طه/97 3. شعراء/227 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-02_21-58-03.ogg
1.78M
✍ طبق کدوم آیه،جانشین پیامبر باید افضل باشد؟ #جواد_حیدری #امامت_افضلیت_خلافت #قرآن_سنت #عقل_خرد_برهان_منطق 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-03_13-29-51.ogg
724.9K
❎ایا ائمه با خدا یا ملائکه در ارتباط بودند؟ 🎙استاد حیدری ♻️شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠 پرسش: آیا اموات می توانند ازاحوال خانواده خود در دنیا اطلاع پیدا کنند⁉️ ............................................................... ✍ پاسخ: مرحوم کلینی (ره) نقل می کنند : اسحاق بن عمار از امام کاظم علیه السلام پرسید : آیا میت خانواده خود را ملاقات می کند؟ حضرت فرمودند : بله ، اسحاق می پرسد : مدت اين ملاقات چه مقدار است؟فرمود: مقدار اين ملاقات وابسته به اندازه فضائل و نيكى هاى آنان است، برخى از مردگان در هر روز با خويشاوندان خويش ملاقات دارند و برخى از آنان در هر دو روز و برخى ديگر هر سه روز...(1) قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع يَزُورُ الْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ.... امام صادق علیه السلام مطلب جالبی را در این مورد ،به یکی از اصحاب متذکر می شوند که : ...إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يُحِبُّ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يَكْرَهُ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يُحِب... مومن و کافری که از دنیا میرود به دیدار اهل و عیال خود می ایند و انان را می بینند ولی تفاوت انان در این است که مومن تنها حالت شادی خانواده خود را میبیند و کافر حالتهای ناراحتی و حزن انان را(2) 🔺توجه داشته باشیم با توجه به مثالی بودن جسم اموات در عالم برزخ ، طبیعی است که آن ها را نمی بینیم و از این امر مطلع نمی شویم. 🔸شادی روح همه ی اموات صلوات🔸 📚پی نوشت ها : 1⃣ الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 231 2⃣همان ، ص :23 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو⬇️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀 💠 پرسش: وذی، مذی و ودی چیست و چه حکمی دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: مذْى: آبی که معمولا هنگام بازى كردن یا دیدن صحنه های تحریک کنند و یا تخیل صحنه های شهوت انگیز بیرون می آید. مقدارش خیلی کمتر از منی است. «مذی» پاک است و غسل ندارد و وضو را هم باطل نمی کند. وذْى: یعنی آبی که گاهی بعد از خارج شدن منی از انسان خارج می شود وذی نیز اگر با منی یا ادرار آلوده نشده باشد پاک است. ودْى: آبى كه گاه بعد از بول بیرون مى آید و كمى سفید و چسبنده است. ودْى نیز اگر با منی یا ادرار آلوده نشده باشد پاک است. —---— منبع: توضیح المسائل مراجع – مسئله 73 و 348 🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو
💠سوال: ارتباط بین اخلاق و آزادی چیست؟ آیا رعایت اخلاق آزادی انسان را محدود نمی کند؟ ✍️ پاسخ: با توجه به اینکه پایبندی به اخلاق، خواه ناخواه باعث می شود که انسان خود را ملزم به انجام برخی کارها و ترک برخی از امور دیگرکند لذا برخی معتقدند که اخلاق دست و پای انسان را می بندد وآزادی او را محدود می نماید.این طرز تفکر ناشی از این است که این افراد نه معنی اخلاق را به درستی متوجه شده اند و نه مفهوم آزادی را. قطعا انسان برای رسیدن به تکامل نیازمند پرورش استعددهای درونی خویش است و استعدادها پرورش نمی یابند مگر در سایه آزادی. اما آزادی که اسلام ازآن دم می زند به معنی بی قید و بند بودن نیست، بلکه آزادی مورد سفارش اسلام، نوعی آزادی هدایت شده و توام با برنامه ریزیست. از نظر اسلام انسان آزاد است تا با تلاش به پرورش استعدادهای درونی خویش همت گمارد اما آزاد نیست که با تلف کردن نیرو و انرژی خویش به خود و دیگران آسیب برساند. منظور ازآزادی در اسلام آزاد بودن در جهت پرورش استعدادهاست نه آزادی در جهت تخریب آنها. بنابراین اگر مفهوم آزادی و اخلاق به خوبی شناخته شود هرگزاخلاق را مساوی با محدودیت آزادی نخواهیم دانست بلکه می پذیریم که اخلاق، آزادی انسان را جهت دهی می کند. حضرت على عليه السلام مىفرمايد: ان تقوى الله مفتاح سداد، وذخيرة معاد، وعتق من كل ملكة، ونجاة من كل هلكة تقواى الهى كليد گشايش هر درى است و ذخيره رستاخيز و سبب آزادى از هرگونه بردگى (شيطان) و نجات از هرگونه هلاكت!» (1) رعایت اخلاق در زندگی انسان را از اسارت نفس می رهاند و به او آزادی حقیقی می بخشد. پی نوشت: 1- نهج البلاغه، خطبه 230. آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: از نظر آموزه های اسلام پشتوانه اخلاق چیست؟ ✍️ پاسخ: «پشتوانه هايى كه علماى اخلاق براى اخلاق ذكر كرده اند متفاوت است و ریشه در جهان بینی مکاتب اخلاقی دارد. گروهى مسائل اخلاقى را صرفا از اين نظر توصيه مى كنند كه با منافع مادى در ارتباط مستقيم است.بدین معنا که اگر سود و منفعت مادی را در امانتداری ببینند امانتدار می شوند و اگر سود و منفعت مادی را در خیانت پیدا کنند به راحتی خیانت می کنند.برای این گروه سوجویی، پشتوانه اخلاق است بنابراین در نظر آنها اخلاق اصالتی ندارد جز اینکه رعایت آن ابزاری است برای رسیدن به سود بیشتر. برخی از مکاتب نیز تنها عقل را پشتوانه اخلاق معرفی می کنند. ودرک عقل از خوب و بد را، عاملی برای انجام و یا ترک هر فعل می دانند .آنها قایلند همين ادراك عقلى است كه ما را به سمت فضائل اخلاقى برده و از رذائل باز مىدارد. بعضى ديگر ادراك وجدان را پشتوانه اخلاق مى دانند، مى گويند وجدان كه همان عقل عملى است مهمترين سرمايه انسان مىباشد، عقل نظرى را ممكن است فريب داد ولى وجدان چنين نيست و مى تواند رهبر حقيقى بشر باشد. نکته ای که در این رابطه باید به آن توجه نمود این است که وجدان را گاهی مى توان فريب داد.علاوه بر این، وجدان با تكرار بديها و زشتيها تدريجا به آن خو مى گيرد، و تغيير رنگ مى دهد، و گاه بكلى حساسيت خود را از دست داده يا تبديل به ضد مىشود، همچنین وجدان يا عقل عملى با تمام قداست و اهميتى كه دارد مانند عقل نظرى خطا پذير است; هرگز نمىتوان تنها بر آن تكيه كرد و از همه چيز بىنياز شد، بلكه پشتوانههاى قويترى لازم است كه نه قابل فريب باشد، نه خطا كند، و نه با تكرار اعمال ضد اخلاقى تاثير خود را از دست داده و تغيير شكل دهد. در آموزه های اسلام تنها پشتوانه و انگيزه نيرومند و مؤثر و خالى از خطا و اشتباه و هرگونه كاستى براى مسائل اخلاقى، انگيزه الهى است كه از منبع وحى سرچشمه مىگيرد. در این دیدگاه فضائل اخلاقى به عنوان ابزارى براى نيل به سودجويى و منفعت طلبى محسوب نمىشود واصالت با انگيزههاى معنوى است و ذات پاك خداوند محور اصلى شمرده مىشود، و هر انسانى مىكوشد خود را به آن كمال مطلق نزديك كند، و پرتوى از اسماء و صفات او را در درون جان خود زنده نمايد. با چنین دیدگاهی انسان نه در قيد منافع مادى است، نه اخلاق را براى شخصيت مى خواهد و نه تنها وجدان انگيزه اوست، بلكه انگيزهاى برتر و بالاتر از همه اينها دارد. بنابراین قويترين و عاليترين پشتوانه اخلاق، ايمان به خدا و احساس مسؤوليت در پيشگاه اوست. 1.برگرفته از کتاب اخلاق در قرآن آیت الله مکارم شیرازی، با کمی تلخیص و تصرف آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
audio_2019-01-06_08-32-32.ogg
528K
🎧 آیا آیه ۵۵ سوره غافر با عصمت پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- منافات دارد؟ 🎤 استاد جواد حیدری #پاسخ_به_سوالات_اعتقادی #عصمت 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
باسمه تعالی.pdf
294.8K
#پست_پیشگام #حقوق_زن_در_اسلام #کرامت_انسانیت_تقوا #نقصان_عقل #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-09_00-27-35.ogg
1.03M
#طب_الرضا_علیه_السلام #حبس_البول-(نگه داشتن ادرار) #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠پرسش: آیا در بهشت می‌توانیم مرتکب گناه شویم؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: طبق آيات نوراني قران کريم، بهشتيان هر چه اراده کنند برايشان مهياست. (1) نکته دوم: بهشت دار جزاست و نه دار عمل. امام علي علیه‌السلام می‌فرمایند: «وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل»؛ «دنيا دار عمل هست و نه جزا و آخرت محل جزاست و نه عمل». (2) نکته سوم: با توجه به اينکه، عالم آخرت با عالم دنيا کاملاً متفاوت است، درک کامل و وافي از فضاي بهشت و بهشتيان براي ما امکان‌پذیر نيست و نبايد انتظار داشته باشيم، شناختي دقيق از نعمت‌ها و پاداش‌های بهشت به دست بياوريم. در روايتي از امام علي علیه‌السلام آمده است: «ِ فِيهِ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»؛ «در بهشت نعمت هايي است که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب کسي خطور نکرده است». (3) نکته چهارم: بهشتيان پاک و طاهر هستند و جز پاکي و طهارت از آنان سر نمی‌زند. قران کريم در وصف بهشتيان می‌گوید: «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيما-إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاما»؛ «در آن (باغ‌های بهشتى) نه لغو و بيهودهاى مىشنوند نه سخنان گناه‌آلود_تنها چيزى كه مىشنوند «سلام» است «سلام»». (4) نتيجه اينکه: هرچند بهشتيان هر چه اراده کنند در اختيارشان قرار می‌گیرد و می‌توانند استفاده کنند ولي با توجه به پاکي و طهارتي که بر بهشتيان و بهشت حاکم است، جز خير، پاکي و صفا و صميميت در بهشت حاکم نيست و اثري از گناه به معناي دنيوي و خستگي و پلشتي در بهشت وجود ندارد. قران می‌فرماید: «لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوب»؛ «نه در آن رنجى به ما مىرسد و نه سستى و واماندگى». (5) پی‌نوشت‌ها: 1. نحل/31 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84 3. الأمالي (للصدوق)، النص، ص: 542 4. واقعه/25-26 5. فاطر/35 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
شیر دادن مادربزرگ به نوه.docx
23.8K
حرام شدن زن و شوهر با شیر خوردن فرزندشان از مادر زن استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️