eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎 معیاری برای ازدواج 🔻پيامبراكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ «إِلاّ تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي اَلْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ» ◻️ اگر كسى نزد شما آمد كه اخلاق و دين‌دارى‌اش را پسنديديد، (دختر را به) ازدواج او درآوريد؛ اگر اين‌كار را نكنيد، در زمين فتنه و فسادی بزرگ پديدار مى‌شود». 📚 الکافي، جلد ۵، صفحه ۳۴۷ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 موضوع: فتوای مقام معظم رهبری در خمس سنوات 🌸سؤال: آیا حق سنوات خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از مخارج سال زیاد بیاید سر سال خمسی باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟ ⚘جواب: حق سنوات که بر اساس قرارداد یا قانون کار از طرف کارفرما، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در مؤونه نشود، متعلق خمس است . پی نوشت: سایت مقام معظم رهبریwww.leader.ir 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓سوال درقرآن بعضاًباآیاتی که ظاهرا باعصمت درتعارض‌است.نظیر آیه ۱۴۵ بقره/۳۷ رعد/۶۵ زمر وهمچنین درآیات سوردیگر، چه پاسخی برای آن دارید؟ ✍ پاسخ: قاعده کلي جمله‌ی شرطیه دلیل بر وقوع نیست اگر لو باشد که اساسا محقق نمی‌شود ولی اگر اِن بود لزوم تحقق ندارد. هدف و‌علت از بیان این جملات چیست؟ هدف از بیان این جملات با سیاق شرطیه 1⃣ صدور گناه از معصوم از آن جهت که مختار هستند ولی لزوما به معنای تحقق نیست وتحقق آن دلیل می‌خواهد منظور آیه این است که پیغمبر هم مثل شما انسان است(بشر مثلکم)پیغمبر از جنبه اینکه انسان است صدور خلاف و‌ گناه و معصیت از او ممکن است سر بزند یعنی امکان عقلی‌دارد و همین آیات دقیقا پاسخگوی آن شبهه‌ای است که برخی می‌گویند اگر معصوم است توان انجام گناه ندارد این آیات می‌خواهد بگوید توان دارد وگرنه اصلا معنا نداشت پروردگارمخاطبش را‌پیغمبر قرار دهد 2⃣ خطاب در ظاهر پیغمبر است ولی مخاطب حقیقی امت پیغمبرند این از چه جهت است؟اینجا ما میتوانیم بحث جنبه‌تربیتی را مطرح کنیم‌مورد خطاب در‌ظاهر پیغمبر است ولی مخاطب حقیقی امت پیغمبرند از باب ایاک اعنی واسمعی یا جاره،مخاطب من تویی در ظاهر ولی همسایه تو بشنو تو فارسی هم میگیم به در میگیم که دیوار بشنود یعنی خطاب قرار دادن فردی که معصوم است ولی از او می‌خواهد کار خلاف عصمت انجام‌ ندهد از مصادیق آن جنبه‌ی تربیتی است چون گاهی برای برخی صریح گویی برنمی‌تابند اگر مستقیم بگویی نمی‌پذیرد و ناراحت می‌شود لذا ما تاکتیک را عوض کرده به کس دیگری می‌گوئیم ولی شخصی که مد نظر ماست متوجه می‌شود،یک نمونه از مصادیق آن این است که:مثلا شما به همسرتان میگوئید اگر از این به بعد خواستید سر کیف من بروید خواهشا اجازه بگیرید وگرنه ناراحت میشم شما دارید این جمله را به همسرتون می‌گید ولی ایشان که سر کیف شما نمیره اگه هم بره اجازه می‌گیره پس چرا همسرت را مخاطب قرار دادی ؟ این یک نکته ی تربیتی دارد ۱- شخصیت نوجوان یا کودکت را نشکنی ۲- اثرگذاریش به مراتب بیشتر است‌ قران کریم نیز با مخاطب قرار دادن پیامبر می خواهد به من و شما یاد بدهد در ارتباطات گاهی از این تکنیک استفاده کنیم 3⃣ پیامبران هم مشمول قوانین الهی هستند در قوانین الهی تبعیضی بین پیغمبر و غیر پیغمبر نیست و با دیگر مردم تفاوتی ندارد 4⃣ خدا در قالب این جمله ی شرطیه می‌خواهد بفرماید:حتی پیغمبر خدا هم حق تغییر قوانین را ندارد 💎نتیجه اینکه: ✅نکاتی پیرامون آیاتی که موهن عصمت انبیاء است:جملات شرطیه دلیل بر وقوع نیست بلکه حکمت ها را میگیم مد نظر دارد ✅صدور خلاف و گناه از افراد معصوم از آن جهت که انسانند اختیار دارند و امکان خطا دارند ✅نکته تربیتی به در میگم ✅سنت الهی برا همه هست ✅پیامبر حق تغییر قوانین الهی را مستقلا ندارد ✅و اینکه:دین‌حق محور ‌است و با کسی تعارف ندارد، این آیات راه غلو در مورد پیغمبر را می‌بندد،نشان می‌دهد که این قرآن حتما کلام وحی است اگر وحی نبود و کلام پیغمبر بود که پیغمبر خودش، خودش تهدید و عتاب نمی‌کند و عبرتی برای دیگران است ⚜برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به کتاب تنزیه الانبیاء و در کتابخانه قائمیه در جستجو فقط واژه عصمت را سرچ کنید ♨️مرحوم شیخ صدوق بر خلاف قاطبه‌ی علماء شیعه در باب‌عصمت معتقد به سهو النبی،ایشان به تبعیت از استاد‌شان محمدبن حسن ابن ولید معتقد به سهوالنبی هستند یعنی معتقد است خدا برای اینکه غلو در انبیا نشود احکام سهو رابه مردم بفرماید پیامبرش را دچارسهو می‌کند کلام شیخ صدوق سهو النبی نیست بلکه اسهاء النبی است سهوالنبی:پیغمبر بصورت یکطرفه خودشان دچار سهو می‌شوند شیخ صدوق که این را نمی‌گویدبلکه میگوید خدا پیغمبرش رابه سهو دچار می‌کند که نامش اسهاء النبی است چرا ؟تا مردم پیغمبر را رب وتفویض کننده امورعالم فرض نکنندو برای اینکه تکلیف مکلفین وپیروان در احکام سهو معلوم شود خدا پیغمبر رادچار این اتفاق میکند ⚜شیخ بهایی می‌فرماید:ماسهو را به شیخ صدوق نسبت دهیم بهتراست تااینکه سهو رابه پیغمبر نسبت دهیم 👌پاسخ‌ما:اگرپیغمبردچارسهوشوندمردم عادی سردرگم میشدند وثاقت پیامبر مخدوش می‌شود که خلاف عقل و قرآنِ ✅واژه‌عصمت در قرآن نیامده بلکه در آیه تطهیرمخلصین‌اطاعت اولی‌الامر آیه ۹۰سوره‌انعام«اولئک الذین هدی الله فبهداهم اقتده» آیه‌«من‌یهدالله فما له‌من مضل» ✅عصمت به معنای شیعی ضروری دین نیست بلکه ضروری مذهب هست. آن موضع از عصمت که مورد اتفاق فریقین است، ضروری دین است که : عصمت در دریافت و حفظ و ابلاغ وحی است ╔═ ⚘════⚘ ═ @javadheidari110@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠سوال: چرا امیرالمومنین علیه السلام بعد از جنگ جمل؛ عایشه را مجازات نکردند؟ ✍ پاسخ: نکته ی اول: عدم مجازات عائشه، دلايل متعددي مي تواند داشته باشد كه به دو دليل اشاره می شود: دليل اول: زن ، حتي اگر مرتد شود ، كشته نمي‌شود؛ چه رسد به این که باغیه باشد. شمس الدين سرخسي ، دانشمند مشهور حنفي مذهب ، در پاسخ به اين سؤال كه چرا اميرمؤمنان علیه السلام، عائشه را نكشتند؛ مي گويد: «ولما قيل لعلي رضي الله عنه يومَ الجملِ ألا تُقسم بيننا ما أفاء الله علينا؟ ... وإذا اُخذتْ المرأةُ من أهلِ البغي فإن كانت تُقُاتِل حَبَسَتْ حتى لا يبقى منهم أحدٌ ولا تُقْتَلْ لأن المرأةَ لا تُقْتَل على رَدَّتِها فكيف تُقْتَلْ إذا كانت باغيةً»؛ «وقتي به علي (ع) در روز جنگ جمل گفته شد كه آيا غنائم را تقسيم نمي كني؟ فرمود: چه كسى از شما عائشه را مي گيرد؟ آن حضرت اين سخن را گفت تا آن ها را متوجه اشتباهشان نمايد، وقتي زني از اهل بغي دستگير شود، اگر جنگيده باشد حبس مي شود تا هيچ يك از اهل بغي باقي نماند؛ ولي كشته نمي شود؛ زيرا زن حتى اگر مرتد شود كشته نمي شود؛ چه رسد كه باغيه باشد». (1) بنابراين طبق نظرسرخسي، عائشه اگر مرتد هم شده بود، كشتن او جايز نبود؛ چه رسد كه او عليه حاكم قيام کند. دليل دوم: پاسخي قرآني: چرا حضرت موسى (ع) ، سامري را نكشت؟ طبق آيات قرآن كريم، سامرى قوم حضرت موسى عليه السلام را در غياب او گمراه كرد و باعث شد كه پيروان موسى به جاى خداوند گوساله پرست شوند و در حقيقت تمام زحمات حضرت موسى و حضرت هارون عليهما السلام را تباه کرد. اما وقتى حضرت موسى از ميعاد برگشتند، به جاى كشتن سامرى به او گفتتند: «قالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا»؛ « ((موسى) گفت: «برو، كه بهره تو در زندگى دنيا اين است كه (هر كس با تو نزديك شود) بگويى «با من تماس نگير!» و تو ميعادى (از عذاب خدا) دارى، كه هرگز تخلّف نخواهد شد! (اكنون) بنگر به اين معبودت كه پيوسته آن را پرستش مىكردى! و ببين ما آن را نخست مىسوزانيم؛ سپس ذرّات آن را به دريا مىپاشيم». (2) علی رغم اين كه سامري فتنه عظيمي برپا كرده بود و بايد مجازات مي‌شد؛ اما حضرت موسى عليه السلام او را رها كرد تا در قيامت به عذاب ابدي كه خداوند وعده‌اش را داده بود، گرفتار شود. شايد اميرمؤمنان عليه السلام نيز به همين دليل، از مجازات خودداري كرده است. «وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون»؛ « آنها كه ستم كردند به زودى مىدانند كه بازگشتشان به كجاست». (3) پی نوشت ها: 1. المبسوط، ج 10، ص 27 2. طه/97 3. شعراء/227 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرسش اینکه می گویند «شراب خوار تا چهل روز نماز ندارد» یعنی چه⁉️ 🔴حکم حرام بودن شراب در برخی آیات قرآن کریم و فرمایشات معصومین(ع) وارد شده و در حرمت آن هیچ تردیدی نیست.[1] از جمله آثار مخرب شراب، تأثیر آن بر سایر اعمال و آداب دینی است از جمله در حدیثی می خوانیم:« لَا تُقْبَلُ صَلَاةُ شَارِبِ الْخَمْرِ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا أَنْ یَتُوبَ»[2]؛«شخصی که شراب بنوشد تا 40 شبانه روز نمازهایش قبول واقع نمی شود مگر از این گناه کبیره توبه کند». و منظور کسانی که می گویند شراب خوار نماز ندارد نیز همین است. یعنی تا چهل روز نماز چنین فردی مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد و به کار بردن چنین تعبیری به این معنا نیست که نماز بر او واجب نبوده و یا این که نماز از گردن او ساقط می شود و این حرف بهانه ای برای ترک نماز گردد، بلکه اگر کسی مرتکب خطای شراب خواری شد باید بعد از حالت مستی نمازش را به جا آورد چرا که نماز چنین فردی صحیح بوده و در هر صورت باید نماز خود را بخواند تا حداقل گرفتار عذاب ترک نماز نشود. اما این که چرا تا چهل روز نماز شراب خوار مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد؟ هر چند ممکن است در ظاهر این امر عجیب به نظر برسد ولی با بررسی حکمت و اسرار نماز معلوم می شود بین جسم و روح نمازگزار ارتباط تنگاتنگی هست چرا که نماز وسیله ارتقاء روحی و معنوی، عامل تقرب به ذات اقدس اله و... است. و از آن جا که اولین و مهم ترین اثر تخریبی شراب متوجه روح و جان آدمی است و نیز چون حقیقت انسان را روح او تشکیل می دهد لذا تأثیر سوء شراب، فاحش تر و عظیم تر از آن است که به نظر برسد. از همین رو وقتی گفته می شود نماز چنین فردی پذیرفته نیست، به این علت است که روح او قابلیت درک و استعداد دریافت فیوضات روحانی و معنوی را از دست می دهد. به طوری که از بعضی روایات به دست می آید، شراب امّ الفساد و مادر تمام گناهان و لغزش ها است. امام صادق(ع) می فرماید:«کسی که یک جرعه شراب بیاشامد، خدا و پیغمبران و مؤمنین او را لعنت می کنند، اگر به مقداری بخورد که مست شود، روح ایمان از او دور می شود و به جایش روح کثیف شیطانی جایگزین می گردد، پس نماز را ترک می کند و ملائکه او را سرزنش می کنند و خدای تعالی او را خطاب می کند:«ای بنده من کافر شدی، بدا به حال تو». پس امام فرمود:«بدا به حالش، بدا به حالش، به خدا سوگند یک سرزنش الهی از هزار سال عذاب سخت تر است»[3]. آری شراب روح ایمان را متزلزل می سازد و روح ناآرام و بی قرار و بدون اتکاء، هرگز فیض الهی و ارتباط معنوی را درک نخواهد کرد. هر عبادتی، به خصوص نماز نیاز به اقبال و توجه روح دارد اگر روح نمازگزار استعداد و قابلیت خود را از دست بدهد مانند ظرفی خواهد بود که واژگون در زیر بارش باران قرار بگیرد، مسلما هر قدر هم باران بیاید به داخل ظرف وارونه، داخل نخواهد شد. در این خصوص از امام رضا علیه السلام نیز چنین روایت شده که:«شخصی به نام حسین بن خالد می گوید محضر مبارک حضرت رضا(ع) عرض کردم برای ما از پیامبر(ص) روایت شده که فرموده اند: کسی که شراب بیاشامد تا چهل روز نمازش مقبول نیست، آیا این روایت صحیح است؟ حضرت فرمودند: راویان این حدیث راست گفته وحدیث را صحیح نقل کرده اند. عرض کردم: چرا نمازش تا چهل روز مقبول نیست نه کم تر از آن و نه بیش تر حضرت فرمودند: برای این که حق تعالی خلقت انسان را مقدر و معین فرموده با این بیان: وقتی نطفه انسان در رحم مادر قرار می گیرد 40 روز به حال نطفه بعد تبدیل به علقه می شود. تا 40 روز سپس مضغه می شود و 40 روز به این حالت است (و همین طور جلو می رود تا خلقت کامل شود) بنابراین وقتی شخصی شراب می خورد آن شراب 40 روز در بدن او می ماند و تا این زمان که بقایا و ذرات شراب درجوف او باقی است نماز نباید مقبول درگاه الهی واقع شود.[4] در پایان باید این مطلب را یاد آوری نمود همان گونه که در روایات تصریح شده باب توبه و رحمت الهی به سوی گناه کاران باز است لذا اگر فردی از گناه شرب خمر توبه نماید نمازش مورد قبول درگاه الهی قرار خواهد گرفت و توبه وی نیز باید به گونه ای باشد که عزم جدی بر ترک این گناه نماید به طوری که دیگر بازگشتی به گناه گذشته نکند و در آینده نیز هرگز به آن گناه فاحش مرتکب نشود. پی نوشت : [1] - مائدة (5)، آیه 90 و 91 - بقره (2)، آیه 219 [2] - مستدرک الوسائل، ج 17، ص 57 [3] - الکافی، ج 6، ص 399 [4] -علل الشرائع، ج2، ص 345 ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
📚📏📚📏📚 ✅ سوال: آیا نفقه زن در دوران عقد بر عهده شوهر هست ؟ 🌺پاسخ: 🌸امام خامنه ای: زوجه اگر تمکین داشته باشد، نفقه او بر زوج واجب است، هر چند او را به منزل خود نبرده باشد مگر آنکه عدم تمکین متعارف باشد و عقد مبنی بر آن واقع شده باشد در چنین صورتی هر چند تمکین نکند، نفقه ساقط نیست. 🌸آيت الله سيستاني اگر در شهری که زندگی می کنند، متعارف است که نفقه دختر را خانواده اش می دهد، بر عهده شوهر چیزی نیست در غیر این صورت پرداخت نفقه وظیفه شوهر است. 🌸آیت الله مکارم شیرازی: طبق رسم و عادتي که در محيط ما وجود دارد، دختر قبل از مراسم عروسي در خانه پدر زندگي مي کند و در نتيجه نفقه بر عهده شوهر نيست ( هر چند او بدهد) پی نوشت: 📚امام خامنه ای : سایت ادمین، شماره استفتاء: 902366 منهاج الصالحین، آیت الله سیستانی، جلد3، مساله415) سایت آیت الله مکارم شیرازی https://makarem.ir 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔘 ✍ نکته ای برای مردان ✅ این را فراموش نکنید که زنها تا لحظه مرگشان هم منتظر نوازش و محبت هستند و همواره از شما توقع محبت دارند، اگر یک زن شاد میخواهی به همسرت محبت کن...🦋 @javadheidari110
برگزار کردن جشن به مناسبت نهم ربیع الاول ( عیدالزهرا س ) به دو جهت می‌تواند باشد: نخست آنکه سال روز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است. زیرا هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسکری (ع) است و از آن به بعد امامت به عهده امام زمان حضرت ولی عصر(عج) سپرده می‌شود. شیعیان برای به امامت رسیدن امام زمان خشنودند و جشن می‌گیرند. با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) می‌کنند. دومین مناسبت که به اشتباه وغلط بین مردم مشهور گشته گفته می شود این روز سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب است که این سخن بدون مستند تاریخی و دلیل معتبر است. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشته است . بنابر این، این نظر که او در نهم ربیع الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است. بله در برخی نقل ها این روز سال مرگ عمر بن سعد است. (۱) بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است. شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است: در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت. (۲) هم چنین شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است: باید دانست که قتل خلیفه دوم در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است. (۳) حتی مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ نهم ربیع را نقل کرده است، می‌نویسد: این‌که گفته‌اند قتل عمر در ماه ذی‌حجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است. (۴) گذشته از این نکته تاریخی، خلیفه دوم در هر تارخی به قتل رسیده باشد، برپایی مراسم جشن و سرور به این مناسبت از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار می رود . نه تنها در شرایط کنونی بلکه در دوران ائمه معصومین نیز چنین مواردی که در سال روز قتل عمر برنامه و جلسه شادمانی برپا کنند، گزارش نشده است. شیعیان نیز چنین برنامه‌ای نداشته‌اند. چنانچه برخی از شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا می‌پرداختند، اهل بیت با آنان برخورد می‌نمودند. بر گزاری این مراسم امروزه از طرف عده ای بعضا همراه با کارهای زشت همراه است که مطمئناً بر خلاف دین اسلام و توصیه ائمه اهل بیت (ع) است. امروزدنیای اسلام بیش از همه زمان‌ها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نسیت که ما شیعیان با برپایی چنین مراسمی دامنه اختلافات را گسترده‌تر و فاصله میان مسلمانان را بیشتر نماییم. وحدت و انسجام اسلامی از برترین نعمت‌های خدادادی است، همان گونه که امیرالمؤمنین فرمود: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده که در سایة آن زندگی کنند. به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمی‌تواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گران‌قدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزش‌تر است. برپایی چنین جلساتی با هر عنوان آتش دشمنی اهل سنت را برمی‌افروزد . آنان را نیز به مقابله به مثل و توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه و احیاناً تعرض به جان شیعیان وا می‌دارد که این قطعاً مورد رضایت امام زمان (عج) نیست. پی‌نوشت ها‌: ۱. مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى‏، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم‏،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم‏؛ الطبقات الكبرى‏،ابن سعد كاتب واقدى‏، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت‏، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم‏. ۲. مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص ۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم. ۳. المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت. ۴.بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸. ۵. نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲. @javadheidari110
موضوع: نگهداری سگ زینتی سوال: نگهداری سگ های زینتی در خانه و به همراه داشتن آن در ماشین و خیابان که نوعى تقلید از بیگانگان است چه حکمی دارد؟ جواب: نگهداری سگ برای سرگرمی و همزیستی اشکال دارد و این کارها شایسته مسلمانان با شخصیّت نیست، و از جهات شرعى مشکلات زیادى ایجاد مى کند. پی نوشت: سایت آیت الله مکارم شیرازی 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
◾️شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) تسلیت باد. کانال رسمی استاد جواد حیدری 💎•┈┈••✾••┈┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقدمه امام، پس از پیامبر خاتم نقش هدایتی گسترده‌ای دارد و از ظاهر تا باطن جامعه و افراد آن را در برمی‌گیرد. مکتب تشیع امام را دارای ارتباط و آگاهی از منابع عظیم الهی می‌داند. و دانش او را فراتر از علم عادی، دارای مجاری و مبادی غیبی و لدنی می‌شمارد. امام، علاوه بر جایگاه کمال بخشی و تحقق بخشیدنِ به استمرار هدایت الهی در عصر ختم نبوت، نقش هدایت خاص یا همان امامت به معنای ویژه آن را هم بر عهده دارد و همین جایگاه و شأن هدایتی مخصوص امام، علم و آگاهی مناسب با آن را اقتضا می‌کند. مسائلی همانند شهود و عرضه اعمال بر امام و خبر رسانی روزانه‌ای که آیات و روایات بر آن تأکید می‌کنند، از مصادیق جریان این هدایت و نقش امام در آن است. ✨سرچشمه و منابع علم امام از مهم‌ترین آنها 1⃣ علم القرآن 2⃣ روح القدس 3⃣مصحف حضرت فاطمه 4⃣اصول و کلیات توسط پیامبر پیامبر عظیم الشان اسلام اصول و کلیاتی را به امیرالمومنین و بعد از ایشان به حضرات معصومین منتقل شده است 5⃣مواریث پیامبران بنا بر روایات متعدد از اهل بیت علیهم السلام تمام مواریث انبیاء به وراثت به امامان منتقل شد وارث همه ی صحف و کتب و آیات پیامبران هستند. 6⃣ علم مبذول علمی که از جانب پروردگار عالم که به فرشتگان و پیامبران عنایت فرموده را اهل بیت علیهم السلام فرمودند علمی که خدا به فرشتگان و به انبیاء خود عنایت کرده به ما هم رسیده است. 7⃣ صحیفه جامعه که علم‌ما کان و ما هو کائن الی یوم القیامه در آن ثبت شده است. ✨✨✨ ✨علم امام در دوران کودکی خداوند عالم، قادر و حکیم هر گاه بخواهد به کسی علمی، عنایتی داشته باشد معیار را سن و سال نمی‌داند، شاهد ما آیه ۲۹-۳۰ از سوره مبارکه مریم است که حضرت عیسی در گهواره سخن می گوید:« ... قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا» لذا وقتی کسی می تواند در طفولیت به مقام نبوت و نه رسالت برسد منافاتی نداره که مُسَلح از علوم الله شود. شاهد روایی: در بصائر الدرجات روایتی از وجود نازنین امام صادق علیه السلام نقل است که فرمودند:« لَا تَتَكَلَّمُوا فِی الْإِمَامِ، فَإِنَّ الْإِمَامَ یَسْمَعُ الْكَلَامَ وَ هُوَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ، فَإِذَا وَضَعَتْهُ كَتَبَ الْمَلَكُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ، فَإِذَا قَامَ بِالْأَمْرِ رُفِعَ لَهُ فِی كُلِّ بَلْدَةٍ مَنَارٌ یَنْظُرُ مِنْهُ إِلَی أَعْمَالِ الْعِبَادِ.» امام در شکم مادر هم صدا می شنود وقتی متولد شدند نوری ميان آسمان و زمین اشراق می کند وقتی راه می افتد عمودی از برای او بلند میشه که گستره ی مشرق و مغرب را را با آن می بیند» ✨✨✨ 💎نتیجه اینکه: ✅منابع علم امام عبارتند از: روح القدس، جامعه، مصحف فاطمه علیها السلام، صحف و کتب انبیا، عمود نور، تحدیث، قرآن و اسم اعظم هستند. ✅علم امام در کودکی بوسیله آیه و روایت اثبات گردید. ╔═ ⚘════⚘ ═ @javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
برخورد کریمانه با مخالف کِندی یکی از فیلسوفان اهل عراق در عصر امام حسن عسکری علیه السلام است. ابوالقاسم کوفی نقل‌می‌کند اسحاق کِندی مشغول تألیف کتاب در اثبات تناقضات‌قرآن‌ شدیه‌روز‌شاگردان کندی محضر امام عسکری‌شرفیاب شدند امام به آنها فرمودند بین شما فرد رشیدی هست تا بره و استادش را از این کار بازداره؟ یکی‌شون گفت ماشاگردیم‌شاگرد‌و‌اعتراض‌به‌استاد! امام فرمودند اگه یه مطلبی بهتون بگم به استادتون می‌گید؟گفتند بله فرمودند بروید محضر استادتون و خیلی‌ با‌مهربانی‌با ایشان رفتارکنید و درکاری‌هم‌که‌داره‌انجام‌میده‌کمکش کنید وقتی که انس شما با استادتون زیاد‌شد‌بهش‌بگید‌استادسوالی‌برامون پیش‌آمده‌می‌تونیم‌ بپرسیم استادبه شما اجازه می‌دهدپس به او بگوئید امکان‌داره‌آن‌کسی‌که‌ این سخنان را فرموده‌بگه‌آقای‌کندی‌اصلامنظور‌من این‌برداشتی‌که‌شما‌کردید‌نبوده؟ امام‌عسکری‌به‌شاگرد‌کندی‌میفرمایند استادت‌بهت‌میگه‌بله‌ممکنه‌‌وقتی‌گفت ممکنه‌، شما‌بهش‌بگو‌ئیدشمایی‌که‌‌داری تناقضات‌قرآن‌می‌نویسی‌‌و خودت‌ هم‌ داری‌میگی‌احتمال‌داره‌ نویسنده‌ قرآن‌ ‌منظورش‌خلاف‌آن چیزی باشدکه شما فهم‌کرده‌اید. امام‌عسکری این مطلب را فرمودند‌ و شاگرد روانه شد سمت منزل استاد وهمان‌طورکه امام‌فرموده بودند آن انس،الفت،احترام و ملاطفت را بر استاد‌روا‌داشت‌تا‌اینکه‌یه‌روز‌فرصت را‌مغتنم‌دید‌ وصحبت‌امام‌را‌به استاد‌ گفت‌کندی گفت‌یه‌بار‌دیگه‌جمله‌تو‌بگو کندی‌به‌فکر‌فرو‌ رفت که از نظر لغوی یه‌لفظ‌میتونه‌چندتا معنا داشته‌باشه کندی خشکش زد. _(به نظر میرسد امام پاسخ اشکال به تناقضات ظاهری قرآن را به شاگرد آموخته بودند تا برای کندی تبیین کند لذا کندی از پاسخ شاگرد بهت زده شد و به اشتباهش اقرار کرد هر چند که اگر پاسخ تناقضات را هم نداده باشد باز جای تعجب دارد چرا که ب زمینه سازی،زیرکی،زمان مناسب و زبان نرم مطرح شده بود )_ به شاگرد‌گفت‌قَسَمِت میدم‌راستشو این حرف را چه کسی یادت داده ؟🤔 شاگرد گفت به فکر خودم رسید🤯 کندی را امام عسکری می دانستند فهیم است.استاد گفت این سخن بزرگ‌تر از دهان توست.😡راسشو بگو گفت‌این‌جمله‌را امام عسکری گفتند کندی گفت بله چنین سخنی از دهان کسی خارج نخواهد شد جز ایشان کندی‌آتش‌طلب‌کرد و هر‌آنچه‌نوشته بود را سوزاند.♨️📝🔥 📚کتاب مناقب آل ابی‌طالب،ابن شهر آشوب،ج۴،ص۴۲۴ 💎نتیجه اینکه: ✅این روایت حاکی از علم غیب امام در حبس از احوالات کندی مطلع بودندهمچنین می‌دانستند در آینده چه‌ اتفاقی بین کندی و شاگرد رخ می دهد. ✅شیوه تربیتی امام بگونه ای است که حتی با مخالف نیز روش برخورد عاطفی،محترمانه،منطقی و به دور از تعصب و توهین است. ✅استفاده از قاعده «اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال» ✅اخذ یک روش پاسخگویی از این روایت به نام روش طرح احتمال و ایجاد زاویه دید جدید. دوستان را کجا کنی محروم تو که با دشمن این نظر داری ╔═ ⚘════⚘ ═ @javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
هدایت شده از روز‌نوشت
و از امشب در تاریخ نوشتند: شیعه دیگر یتیم نخواهد شد. https://eitaa.com/roznevesht
وحدت و مساله سب و لعن .mp3
18.82M
🎧 مبحث و مساله و 🎤 #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: راهکارهای مقابله با کاهلی در نماز را بیان کنید؟ ✍️ پاسخ: بهترین شیوه ی مقابله با سستی در نماز این است که : 1⃣.از نفس خود حساب بکشیم. 2⃣.کارهای خود را بسنجیم. 3⃣.برنامه ای برای اعمال روزانه خود تهیه کنیم و بر انجام آنها اصرار ورزیم . 4⃣.با افراد با تقوا نشست و برخواست کنیم. 5⃣.از همنشینی با افرادی که ما را به کارهای غیر دینی دعوت میکنند بپرهیزیم. 6⃣.کنترل بر صحبت ها و شنیده ها ودیده های خود داشته باشیم. 7⃣.کمی درباره نتیجه و آثار نماز تحقیق کنیم وبه آن آثار بیاندیشیم. 8⃣اگر قیامت باوری را در خود تقویت کنیم یقینا راه محکمی را برای اشتیاق به نماز خواندن ، طی کرده ایم. 9⃣ بهترین موقع از وقت را برای نماز قرار بدهیم یعنی زمانی که نه خسته باشیم و نه کسل، این امر به مرور می تواند کاهل بودن در نماز را از بین ببرد. 🔟.مطالعه كردن كتابهايي كه در موضوع نماز اول وقت نگاشته شده به شرطی كه اين مطالعه پياپي و پيوسته باشد آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاییز را می‌توان با رنگ‌هایش توصیف کرد. با برگ‌هایش ... پاییز که می‌شود، آدم یاد کوتاهی عمرش می‌افتد. یاد اینکه انگار کم کم باید بار سفر را بست. یاد اینکه فرصت کم است و وقتی برای جبران نمانده. خیلی‌ها پاییز را، "بهاری که عاشق شده است" توصیف می‌کنند، من اما احساس می‌کنم پاییز فصل تمرین است. تمرین برای دل کندن از تمام وابستگی ها... ___🌺🌺🌺 @JAVADHEIDARI110
1⃣ ✍️به نظر می رسد حفظ حیای درونی از مهمترین اموریست که کم رنگ شدنش در اجتماع بیداد می کند.زشتی برخی از امور به قدری واضح است که حتی اگر هیچ کس جز خود ما شاهد عملمان نباشد و تنهای تنها باشیم باز هم حاضر نخواهیم شد مرتکب آن افعال شویم. گویا نیرویی درونی همواره انسان را از ارتکاب به زشتیها باز می دارد همان نیرویی که نام فطرت برآن می نهیم و ذاتی اش می دانیم. اینکه چرا امروز شاهد این حجم از بی حیایی در متن زندگی حقیقی و مجازی هستیم و اینکه چرا پای خصوصی ترین مسائل زندگی خویش را به صفحات اجتماعی می کشانیم بماند. ❌اما نکته مهمی که به نظر می رسد برای بشریت یک فاجعه عظیم است و همواره به عنوان سوالی مجهول در ذهنمان خودنمایی می کند این است که خجالت از خلق به کنار، چرا انسان از خودش خجالت نمی کشد؟؟؟ شاید اگر کمی از حضور خودمان ، نزد خودمان حیا می کردیم هرگز مرتکب امور زشت نمی شدیم. عادت کردن به منِ بدون من در زندگی بلای کمی نیست. شرط خجالت کشیدن این است که انسان کسی را حاضر بر عملش ببیند اما ضعف ایمان نه خجالت از خلق را نصیبمان کرده و نه خجالت از خالق را، لا اقل کمی خجالت کشیدن از خود را تمرین نماییم. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
2⃣ ✅انسان هر قدر بيش‌تر به حضور خودش توجه داشته باشد، بیش تر هم متوجه حضور خدا خواهد شد.اتفاقا «استغفار حيا»که در برخی ادعیه به آن اشاره شده است به نوعی توجه دادن ما به همین حیای درونیست. در دعاى پس از زيارت امام رضا(عليه السلام)مى‌خوانيم: اِنّى اَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفارَ حياء. ✅یکی از بهترین انواع استغفارها،استغفاریست که از روی خجالت کشیدن از گناه باشد. ⬅️بنابراین وجود حیای درونی یکی از موثرترین عوامیلیست که می تواند بدون حضور هیچ اجباری، انسان را از گناه باز دارد. پ.ن:باید برای احیای حیا نه فقط در جامعه که در وجود خویش کاری کنیم. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش: آیا حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از پیامبر با فرد دیگری ازواج کرده بود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : حضرت خديجه كبري سلام الله عليها، برترين همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله و يكي از چهار زن برتر بهشتي است. در باره مقام آن حضرت همين بس كه خداوند به او سلام فرستاده و وعده قصري بهشتي به او داده است.(1) نکته دوم :هر چند بعضی از مورخین اعتقاد دارند که حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از ازدواج با رسول اکرم صلوات الله علیه ، ازدواج کرده بودند ولی بسیاری از محققین شیعه (ابوالقاسم كوفي، سيد مرتضي و شيخ طوسي )، اعتقاد به عدم ازدواج ایشان قبل از پیامبر ، دارند. ابوالقاسم كوفي از علماي شيعه، در اين باره استدلال می کند: «مورخان و محدثان شيعه و سنى بر اين مطلب اتفاق دارند كه كسى از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قريش باقى نماند؛‌ مگر اين كه از حضرت خديجه خواستگارى كرد و ازدواج با ايشان را آرزو مى‌كرد؛ اما خديجه كبرى دست رد بر سينه همه آن‌ها زد؛ ولى وقتى رسول خدا صلي الله عليه وآله با او ازدواج كرد، تمام زنان قريش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وى را ترك كردند و گفتند: تو پيشنهاد سران قريش را رد كردى و تن به همسرى كسى دادى كه فقير است و مال و ثروتى ندارد؟! با اين حال چگونه اهل فهم مىتوانند بپذيرند كه حضرت خديجه با يك اعرابى(شوهرهاي قبلي كه براي حضرت خديجه نام برده اند) از قبيله بنى تميم ازدواج كرده باشد؛ اما خواستگارى بزرگان قريش را نپذيرفته باشد؟ آيا صاحبان فكر و انديشه نمى‌دانند كه اين مطلب از آشكارترين محالات و ناپسند‌ترين گفتارها است، وقتى براى اهل تحقيق اين مطلب ثابت شود، ثابت مى‌شود كه حضرت خديجه با كسى غير از رسول خدا صلى الله عليه وآله ازدواج نكرده است».(2) پی نوشت : 1. بحار الأنوار، ج 16، ص 7، باب 5 2. الاستغاثة، ج1، ص70 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
1_4936090593420902490.mp3
6.69M
📌 سلسله مباحث تربیتی 🎧 پرخاشگری - جلسه اول ▫️ استاد جواد حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری __________🌺___ @javadheidari110♨️