eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
396 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️سوال سوم: سند شهادت و روضه ایشان در 🔰در بیان معصومان توضیح: گفته‌اند،اگر واقعا فاطمه زهراء شهید شده است، چرا شما هیچ حدیثی در منابع خودتان در این مورد ندارید و فقط از منابع ما (سنیان) مطالبی نقل می کنید. 💟جواب: شهادت فاطمه زهراء سلام الله علیها در منابع شیعی به نقل از معصومان آمده است.که به جهت اختصار به چند مورد اشاره میشود. 💎اصل شهادت حضرت زهراء و هتک حرمت ایشان. ☑️امام کاظم علیه السلام: « َ: إِنَّ فَاطِمَةَ ع صِدِّيقَةٌ شَهِيدَة؛فاطمه راستگو و شهیده است» (کلینی،الکافی،ج1،ص458) ☑️امام باقرعلیه السلام فرمودند پیامبر حجاب الله است :«وَ مُحَمَّدٌ ص حِجَابُ اللَّهِ.» (بصائر الدرجات،ج1،ص64) اعمش از امام صادق علیه السلام نقل می کند. که ایشان شرایع دین را یکی پس از دیگری ذکر فرمودند تا اینجا که:« وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَاجِبَةٌ وَ مِنَ الَّذِينَ ظَلَمُوا آلَ مُحَمَّدٍ ع وَ هَتَكُوا حِجَابَهُ فَأَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ ع فَدَكَ وَ مَنَعُوهَا مِيرَاثَهَا وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ بَيْتِهَا» (صدوق،الخصال،ج2،ص607) امام حسین علیه السلام به عایشه فرمودند: « قَدِيماً هَتَكْتِ أَنْتِ وَ أَبُوكِ حِجَابَ رَسُولِ اللَّهِ » (کلینی،الکافی،ج1،ص300) ☑️امام باقر عليه السلام فرمود: هنگامي‌كه فاطمه سلام الله عليها از دنيا رفت، اميرمؤمنان عليه السلام بالاي سرش ايستاد و فرمود: «. ...اللَّهُمَّ إِنَّهَا قَدْ ظُلِمَتْ‏ فَاحْكُمْ لَهَا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْحَاكِمِين.. خدايا! فاطمه مورد ظلم ستمگران واقع شد، خودت در مورد او داوري نما، زيرا تو بهترين داوران هستي.» (صدوق،الخصال،ج2،ص588) 💎کیفیت شهادت ایشان ✅امام علی علیه السلام در پاسخ سوال ابن عباس که دستگاه خلافت چرا از مغیره غرامت دریافت نمی کند،فرمودند: «.. اغْرَوْرَقَتْ عَيْنَاهُ [بِالدُّمُوعِ‏] ثُمَّ قَالَ شَكَرَ لَهُ ضَرْبَةً ضَرَبَهَا فَاطِمَةَ ع بِالسَّوْط.. ؛ امير المؤمنين عليه السّلام نگاهى به اطرافيانش كرد و چشمانش پر از اشك شد و فرمود: عمر خواست بدين وسيله از قنفذ بخاطر ضربتى كه با تازيانه به فاطمه عليها السّلام زد تشكر كرده باشد .همان ضربتى كه فاطمه عليها السّلام از دنيا رفت در حالى كه اثر آن بر بازويش مانند دستبند باقى مانده بود .» (كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 675) ✅سپس فرمود. ✅امام حسن به مغیره فرمودند: « وَ أَنْتَ الَّذِي ضَرَبْتَ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى أَدْمَيْتَهَا وَ أَلْقَتْ مَا فِي بَطْنِهَا؛ تو همان هستى كه فاطمه دخت گرامى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را ضربه زدى تا آنجا كه خون آلود شده و فرزند در شكمش را سقط كرد» (طبرسی،الاحتجاج،ج1،ص278) برای مطالعه بیشتر در این زمینه به کتاب ماساه الزهراء یا ترجمه آن با نام: «رنجهای فاطمه» مراجعه فرمایید. 📝 همچنین به مقاله ای با نام « مصايب حضرت فاطمه عليها السلام در منابع اماميه و رويکرد عالمان امامي» در تارنمای موسسه ولیعصر عجل الله فرجه به آدرس : « https://b2n.ir/715268 » مراجعه کنید. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🌺موضوع:خون دماغ شدن در نماز 🌷سوال: اگر کسی بیــن نماز خون دمـاغ شــد حکـم نمــازش چیست؟ 🌹همه مراجع (به جز آیات عظام سیستانی و وحید): اگر امکان جلوگیرى از آن وجود دارد، جلوگیرى نماید و گرنه در صورتى است که خون کمتر از درهم باشد، نماز اشکال ندارد و اگر بیشتر باشد، در وسعت وقت باید نماز را قطع نمود و با بدن پاک نماز خواند، و اگر وقت تنگ است باید با همان وضعیت نماز را تمام کرد و نماز صحیح است.(۱) ⚘آیات عظام سیستانی و وحید: اگر از زخمی که توی دهان و بینی و مانند اینهاست، خونی به بدن یا لباس برسد، می‌تواند با آن نماز بخواند.(۲) 🌺پی نوشت: ۱_آیات عظام خامنه‌ای، استفتاءات جدید، س ۱۳۱ و ۱۴۳؛ تبریزی، استفتاءات، س ۴۰۲؛ مکارم، استفتاءات،ج۲، س۱۶۰ و دفتر: مراجع. ۲_آیات عظام سیستانی، توضیح المسائل، م ۸۳۸؛ وحید، توضیح المسائل، م ۸۵۸. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🦋موضوع:مانع در وضو 🌹سوال: آیا مالیدن کرم به دست و صورت مانع وضو می شود؟ 🌺همه مراجع: اگر کم و (متعارف) باشد به حدی است که مانع رسیدن آب به پوست نباشد، اشکال ندارد. 🌹پی نوشت: آیات عظام تبریزى، استفتاآت، س ۱۵۲؛ سیستانى، سایت، وضو؛ خامنه اى، اجوبة‌الاستفتاآت، س ۱۰۴؛ فاضل، جامع‌المسائل، ج ۱، س ۱۲۵؛ امام، استفتاآت، ج ۱، وضو، س ۴۰؛ صافى، جامع الاحکام، ج ۱، س۹۱ و ۱۰۶ و دفتر: نورى، وحید، مکارم و بهجت. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻پاسخگویی‌به‌روش تبدیل معقول‌ به‌ محسوس🌻 🔸مدرّس:استاد‌جواد‌حیدری🔸 روایت: یونس بن عبدالرحمن از مبلغین بصره و از اصحاب خاص امام رضا علیه السلام بودند یک روز محضر امام رضا علیه السلام نشسته بودند در این حین گروهی از اهل بصره اجازه گرفتند و وارد منزل امام شدند، حضرت قبل از ورود اهل بصره به یونس اشاره کردند تا برود پشت پرده‌ای که در اتاق بود سپس فرمودند تا نگفته‌ام وارد مجلس نشو بصریون وارد شدند و یونس را مذمت کردند و رفتند حضرت به یونس اجازه دادند تا از پشت پرده بیرون آید. یونس در حالی که گریه‌ می کرد از پشت پرده بیرون آمد حضرت به او فرمودند گریه نکن وقتی امام تو از تو راضی است پس لازم نیست نگران باشی سپس فرمودند:هیچ ناراحت نباش؛ اگر در دست تو دُرّ گرانبهایی باشد مردم بگویند شیء بی ارزشی است برایت فرقی می کند و بالعکس..‌. حضرت ادامه دادند ای یونس: «حَدِّثِ النَّاسَ بِما یعرفون » آنطور که مردم می شناسند صحبت کن یعنی با مردم به مقدار عقلشان صحبت کن«رجال کشی» این روایت همانند روایت:«کَلِّمِ النَّاسَ عَلَی قَدرِ عقولهم»است روش‌هایی که در پاسخگویی گفته می‌شود یکی از زیر شاخه‌های همین روایت است‌فلذا گاهی باید محسوس را به معقول تبدیل کرد،گاهی هم برعکس معقولات را به محسوسات تبدیل کرد ❓می دانید ریشه ی حرف و حدیث هایی که پشت سر یونس زدند چه بود؟ پاسخ✍او مخاطب شناسی نکرده بود و ظرفیت مخاطب را نیزدر نظرنگرفته بود‌ 🍃🌺گاهی شاهد هستیم یک سوال را از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند حضرت پاسخی دادند و همان سوال را از امام رضا علیه السلام پرسیدند ایشان پاسخ دیگری داده‌اند این امر علت‌های گوناگونی دارد یکی از علت های آن: تفاوت عقل و فهم و درک مخاطب است یکی از مسائلی که باید مراعات کنیم مساله ی به اندازه ی فهم مخاطب صحبت کردن است زیرا اگر فراتر از فهم مخاطب صحبت کنیم یا متوجه صحبت ما نمی شوند شاید سکوت کند و عدم فهمش را ابراز نکند اما وقتی به جواب نرسد تصور می کند پاسخگو علم کافی ندارد لذا گاهی باید برای مخاطب معقول را تبدیل به محسوس کنیم و گاهی نیز برعکس عمل کنیم ❓مسائل محسوس چیست؟ پاسخ✍مسائلی‌اند که نتیجه‌ی آن این است که تبادر ذهنی از خدا به صورت جسمانی و حسی می‌باشد لذا در این مواقع باید محسوس را تبدیل به معقول کنیم تا برداشت صحیح شود ❓چرا از مثال معقول به محسوس استفاده می‌شود؟ ✍پاسخ: چون ذهن ما اسیر ماده و مادیات است با مثال می‌خواهند برای ما شبیه سازی کنند ❓اما مگر تالی فاسد ندارد؟ با تالی فاسد آن چه کنیم چون مگر نور محسوس نیست پس چرا تشبیه شده به نور؟ پاسخ✍ در تشبیه و مثال معیار ما این است که: 1⃣ تشبیه ممکن است از یک جهت مُقَرِّب باشد یعنی ذهن ما را به آن مطلب نزدیک کند ولی از چندین جهت ما را دور کند البته ما فقط با وجه شبه کار داریم لذا اول باید دید وجه شبه،مشبه و مشبه به چیست؟ 2⃣ یک نکته‌ و اصل مهم و برجسته‌ای که می‌بایست مثل یک چراغ چشمک زن در ذهن ما باشد و بدان توجه کنیم،توجه به آیه‌ی«لیس کمثله ی شیء»است لذا مراقب باشیم تشبیه یا مثالی نزنیم که آن وجه شَبَه ذهن مخاطب را محدود کند و یک معنای جسمانی و محدود از آن فهم شود مثال روش تبدیل معقول به محسوس یا شبیه سازی، نمایش 🍏مثال۱ قرآنی🍎 «الله نور السموات و الارض» مُشَبَّه:الله‌ است، مُشَبَّه‌بِه:نور است وَجْه‌شَبَه:وجود ذاتی خود‌ِخداست که وجود مخلوقات نیز از اوست چون نور الظاهرلنفسه‌مظهرلغیره است وجه شبه، روشنایی و قائم بذات بودن است، یعنی وجود خدا از خودش است همچنین وجود مابقی هم از اوست همانگونه که نورخودش ظاهر است و ظهور غیر نور به آن نور است‌ وجود خدا هم از خودش است و وجود دیگران نیز اوست 🍏مثال۲ قرآنی🍎 آنهایی که قرآن را حمل می‌کنند اما عمل به آن نمی‌کنند همانند حماری است که کتاب بر او حمل کردیم و دارد می‌برد این مثال معقول به محسوس است زیرا کسی که عمل نکند به شریعت و کتاب الهی مثل حمار است چون حمل کتاب برای او نیز بی فایده‌است 🍏 مثال۳ قرآنی🍎 تشبیه باطل به کف روی آب وجه شَبَه:رفتن کف روی آب و ماندن آب است 🍏مثال روایی🍎 در روایت آمده شخصی از حضرت پرسید شما می گوئید خدا صورت دارد وجه خدا کجاست؟حضرت آتشی افروختند و پرسیدند وجه این آتش کجاست؟حضرت دارند علی قدر عقولهم صحبت می کنند، لذا از مرد یهودی پرسیدند وجه آتش کجاست؟او گفت من وجه نمی بینم هر جا را نگاه می کنم آتش می بینم در عالم نیز هر کجا را نگاه می کنیم جلوه ای از جلوات خدا را می بینیم شرق و غرب عالم برای اوست هر جا نظر کنی وجه او یعنی آیات او را می‌بینی، ✔️تذکر:اگر کسی پرسید خدا اینجا هست؟باید به او گفته شود سوالتان غلط است چون خدا جسم نیست که جا داشته باشد. بلکه خدا علم، احاطه و اشراف به همه جا دارد‌ @javadheidari110@ramezan_ghasem110
🌷موضوع:کمک گرفتن در وضو 🌺سوال:اگر کسی با آفتابه یا نگهداشتن شیلنگ آب، به کف دست او آب بریزد ولی خودش صورت و دست ها را بشوید، آیا این وضو صحیح است؟ 🌹همه مراجع: آری، وضویش صحیح است؛ ولی این کار کراهت دارد. پی نوشت:العروة الوثقى، شرائط الوضو، التاسع؛ آیت الله خامنه‌ای، سایت، استفتاآت جدید، کیفیت وضو. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🖍سوال چهارم: قبر فاطمه زهرا کجاست 💎توضیح: یکی از سوالات مرتبط با ایام فاطمیه محل دفن فاطمه زهراء سلام الله علیها است.برخی محل دفن را در بقیع و عده‌ای در روضه النبی و گروهی انرا کنار قبر رسول الله دانستهاند. به نظر می رسد مطابق آنچه در ادامه می آید محل دفن ایشان در کنار قبر رسول الله باشد.و نسبت به دو احتمال دیگر قوت بیشتری دارد.هرچند اقوال دیگری نیز از سوی بزرگان مذهب بیان شده است. 📄اما دلایل و شواهد روایی و تاریخی: 1⃣امام علی علیه السلام در تدفین همسرشان فرمودند: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِك‏؛درود بر تو اى رسول خدا از من و از دخترت كه در جوار تو فرود آمده» *1* 2⃣در وصیت امام حسن علیه السلام چنین آمده است : « ثُمَّ وَجِّهْنِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص لِأُحْدِثَ بِهِ عَهْداً ثُمَّ اصْرِفْنِي إِلَى أُمِّي ع ثُمَّ رُدَّنِي فَادْفِنِّي بِالْبَقِيع‏..؛ مرا بر سر قبر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله ببر تا با او تجديد عهد كنم، آنگاه مرا بطرف قبر مادرم عليها السلام برگردان، سپس مرا در بقيع دفن كن‏» *2* مرحوم مجلسی در توضیحاین روایت می نویسد:«عبارت امام «ثم ردني» دلالت دارد که قبر مادرشان در بقیع نیست»*3* 3⃣امام رضا علیه السلام: «دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي الْمَسْجِدِ؛از حضرت رضا عليه السلام راجع بقبر فاطمه عليها السلام پرسيدم، فرمود: در خانه خود بخاك سپرده شد، سپس چون بنى اميه مسجد را توسعه دادند جزء مسجد شد.».*4* 4⃣بسیاری از علمای شیعه نیز محل قبر خاتون دو سرا را کنار رسول الله می دانند،که به چند نمونه اشاره میشود: 1🔴شیخ صدوق(381ق) : «..وَ هَذَا هُوَ الصَّحِيحُ عِنْدِي‏؛قول صحیح در نزد من این است که زهراء سلام الله علیها در کنار پدرش مدفون است»*5* 2🔴محمد تقی مجلسی(1070ق):« و قول اول[دفن در کنار رسول الله ] اظهر است و احاديث آن صحيح‏تر است‏»*6* 3🔴سید علی طباطبایی(1231ق):« و الأصح وفاقاً للصدوق و جماعة أنها دفنت في بيتها،»*7* 4🔴علامه حسن زاده آملی(معاصر): «حق اين است كه قبر حضرت فاطمه بنت رسول الله (صلوات اللّه عليهما) در مدينه در بقعه رسول اللّه و در جوار آن حضرت است.»*8* 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📎📎پانویس📎📎 1_(نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص320. ) 2_(کلینی،الکافی،ج1،ص300) 3_(مجلسی،مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏3، ص: 305) 4_(کلینی،الکافی،ج1،ص461،باب مولد الزهراء،حدیث9.) 5_(شیخ صدوق،من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 572.) 6_ (محمد تقی مجلسی،لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج‏3، ص: 216.) 7_.(رياض المسائل (ط – الحديثة)، ج‌7، ص: 194). 8_(هزار و يك كلمه، ج‏3، ص: 446). 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر| مستند «غیر رسمی» 🔹روایتی از دیدارهای غیررسمی فعالان فرهنگی، هنری و علمی کشور با رهبر انقلاب 🔹پنجشنبه ۴ دی ساعت ۲۰ از شبکه سوم سیما. جمعه ۵ دی ساعت ۲۱ شبکه افق. شنبه ۶ دی ساعت ۲۰ شبکه مستند. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻پاسخگویی به روش تک پاسخی🌻 🔸مدرس:«استاد جواد حیدری»🔸 🎯غرض و هدف پرسش رفع تحیُّر است لذا اگر پاسخگو روشی را اتخاذ کند که، غرض و هدف پرسش نقض شود، نه تنها پاسخش موثر و حکیمانه نبوده است؛ بلکه گاهی پرسشگر را دچار شک، تردید و سوالات بیشتری می‌کند. مثل زمانی که پاسخگو در جواب دادن به یک پرسش با مطرح کردن پاسخ های متعدد و همچنین بیان تمام احتمالات موجود، بر تحیُّر پرسشگر می‌افزاید و موجب می‌گردد پرسشگر به پاسخ صحیح دست نیابد چه بسا گاهی بیان تمام احتمالات برای پرسشگر ضرورت ندارد هر چند لازم است خود پاسخگو 🏵تمام احتمالات و اقوال را بداند،🏵همچنین تمام احتمالات برای او حل شده باشد و اینکه 🏵از بین احتمالات یکی از آنها را برای خود برگزیند، البته هرچند ممکن است تمام احتمالات صحیح باشد اما برای رفع تحیّر پرسشگر همان یک احتمال که به زعم پاسخگو صحیح‌ترین پاسخ و احتمال است را به عنوان قول مختار خویش برگزیند و تقدیم پرسشگر کند.🎁 💤پاسخگو‌در‌مواجهه‌با‌پاسخ‌های‌متعدد 1⃣ ارائه‌ی یکی از پاسخ‌ها همه‌ی احتمالات علی السویه صحیح هستند و اولویتی بین پاسخ‌ها وجود ندارد. در اینجا لازم نیست پاسخگو تمام احتمالات را برای پرسشگر بازگو‌ کند، بلکه می‌بایست به یکی از احتمالات بسنده کند و همان را برگزیند و با قاطعیت تقدیم مخاطب کند؛ زیرا پاسخگو هر کدام از احتمالات را بپذیرد مخلِّ عقیده‌ی هیچ فردی نیست. 2⃣ ارائه‌ی پاسخ صحیح‌تر گاهی در بین احتمالات هر چند همه صحیح‌ هستند اما پاسخگو یکی از پاسخ‌ها را نسبت به سایر پاسخ‌ها صحیح‌تر می‌داند. لذا می‌بایست همان را به پرسشگر ارائه دهد و از مطرح نمودن سایر احتمالات بپرهیزد. چرا که طرح سایر پاسخ‌ها نه تنها ضرورتی ندارد بلکه موجب تحیّر بیشتر پرسشگر می‌گردد و چه بسا برای او سوال،شک و شبهه‌ی دیگری ایجاد کند 3⃣ ارائه‌ی پاسخ صحیح گاهی برای یک پرسش چندین پاسخ و احتمال وجود دارد که همه‌ی آنها صحیح نیست، اینجاست که پاسخگو باید قبلا بررسی کرده باشد و طبق مبانی صحیح، خودش پاسخ‌های صحیح را از غیر آن تشخیص داده باشد سپس یکی از بین پاسخ‌ها صحیح‌ترین پاسخ را برگزیند و در اولویت قرار دهد و همان پاسخی را که خودش اتخاذ کرده است را تقدیم پرسشگر کند.🎏 🌀مقابل روش تک پاسخی، پاسخگویی با پاسخ‌های متعدد است که در آن ازدحام پاسخ رخ می‌دهد به اینگونه که: 1⃣‌پاسخگو یک نفر است و خود همان یک نفر تمام احتمالات موجود را بیان می‌کند 2⃣ چند نفر پاسخگو هستند و هر کدام به دلیل اینکه احساس وظیفه می‌کنند همزمان در صدد پاسخگویی به پرسش بر‌می‌آیند که این امر موجب می‌گردد، پاسخ‌ها متعدد گشته و تحیُّر مخاطب را افزایش دهند؛ و از آن بدتر وقتی است که مبانی پاسخگوها با یکدیگر متفاوت نیز باشد ✔️لذا بر پاسخگو‌ لازم است همه‌ی اقوال احتمالات و پاسخ‌هایی که ناظر به جواب است را بررسی کند، سپس آن قولی که به نظرش صحیح و یا صحیح‌تر است را انتخاب نموده و همان را به پرسشگر ارائه دهد 📋روایت شاهد بحث: امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۳۵فرمودند:«اذا ازدحم الجواب خفی الصواب»وقتی جوابها کثرت و ازدحام پیدا کند حق و صواب مخفی می گردد. گم‌شدن حق و صواب گاهی: 1⃣ برای پاسخگوست: استفاده از روش نادرست،یعنی ممکن است پاسخگو روش پاسخگوئی خود را فراموش کند 2⃣گاهی برای پرسشگر است ⚠️آسیب‌های پاسخ‌های متعدد: 1⃣ مخفی شدن حق و صواب 2⃣ خلط شدن پاسخ صحیح 3⃣ میدان دادن به دشمنان و مغرضان، چرا که وقتی احتمالات متعدد شود، دشمن ضعیف‌ترین احتمال را بر علیه ما استفاده کند 🔴تذکر۱ :فضاهای آموزشی تحقیقی و پژوهشی از روش تک پاسخی تخصصا خارج است، چون فلسفه‌ی اینها مشارکت و همفکری و ارزیابی است‌ و همچنین پژوهشگر ضرورت دارد به نظرات متعدد دست یابد و بهترین و احسن آن را برگزیند، فلذا این افراد از مبحث ما خارج‌اند 🔵 تذکر ۲: علامه مجلسی می فرمایند: «برای فهم یک مطلب به افراد متعدد مراجعه نشود وقتی شما فردی را متخصص یافتید نیازی نیست به پاسخگو و متخصص دیگر مراجعه کنیم فلذا هرگاه پاسخ صحیح و قطعی شنیدید به همان اکتفا کنید» 🍓مثال۱ پرسشگر می‌پرسد کلام الهی به چه معناست؟ پاسخگو با پاسخ های متعدد اعم از دیدگاه اشاعره(کلام نفسی است) دیدگاه معتزله(کلام لفظی است) دیدگاه متکلمین(کلام لفظی است) دیدگاه حکما(کلام فعلی است) با ۴ پاسخ بر تحیر پرسشگر می‌افزاید و حال آنکه کافی بود با استفاده از روش تک پاسخی بگوید کلام الهی فعلی و لفظی است 🍓مثال۲ پرسشگر سوال می‌کند چه‌مقدار خون مخلِّ به نماز نیست؟ برخی از پاسخگوها به غلط شروع می‌کنند به گفتن پاسخ‌های متعدد:به اندازه‌ی یک بند انگشت است به اندازه‌ی یک درهم است و... و چه بسا بر تحیر پرسشگر می‌افزایند 🍓مثال۳ پرسش در مورد چگونگی ازدواج فرزندان حضرت آدم با یکدیگر است که بیان یک احتمال کافی است @javadheidari110@ramezan_ghasem110
سوال پنجم: فاطمه از شیخین راضی شد 🔵توضیح سوال: بر فرض كه قبول كنيم، فاطمه سلام الله علیها در مقطعى از شيخين دلگير شده باشد ؛ ولى اين مطلب نيز ثابت است كه شيخين در آخرين روزهاى حيات فاطمه آمدند و از وى رضايت گرفتند؛ چنانچه بيهقى و ديگران نقل كرده‌اند: «عن الشعبي قال لما مرضت فاطمة أتاها أبو بكر الصديق فأستئذن عليها فقال علي يا فاطمة هذا أبو بكر يستئذن عليك فقالت أتحب أن أأذن؟ قال نعم فأذنت له فدخل عليها يترضاها وقال والله ما تركت الدار والمال والأهل والعشيرة إلا لإبتغاء مرضاة الله ومرضاة رسوله ومرضاتكم أهل البيت ثم ترضاها حتى رضيت؛هنگامى كه فاطمه بيمار شد ابوبكر براى كسب رضايت نزد وى آمد و اجازه خواست تا او را ملاقات كند، علي به فاطمه فرمود: ابوبكر براى ملاقات اجازه مى‌خواهد فاطمه فرمود: آيا شما دوست داريد وارد شود؟ علي فرمود: آري، پس فاطمه اجازه داد، ابوبكر وارد شد و جوياى كسب رضايت فاطمه بود، ابوبكر گفت: به خدا سوگند خانه و زندگى و مال و ثروتم و خويشانم را ترك نكردم؛ مگر براى به دست آوردن رضايت و خوشنودى خدا و رسول و شما خاندان پيغمبر، پس فاطمه از وى راضى شد»*1* ↩️جواب: 🅰 سند روايت مرسل است؛ چرا كه شعبى از تابعين است و خود شاهد ماجرا نبوده است. بر فرض اين كه مرسلات تابعى مورد قبول باشد، باز هم نمى‌توان روايت شعبى را پذيرفت؛ زيرا شعبى از دشمنان اميرمؤمنان عليه السلام و ناصبى بوده است. چنانچه بلاذرى به نقل از خود شعبى اشاره می کند در عهد حجاج از حضرت علی علیه السلام بدگویی می کرده است*2* 🅱 غضب فاطمه سلام الله عليها بر ابوبكر از آفتاب روشن تر و غير قابل انكار است. بخارى در صحيح‌ترين كتاب اهل سنت از تداوم غضب و قهر فاطمه سلام الله عليها بر ابوبكر، سخن گفته است.مى‌نويسد:« فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّيَتْ؛فاطمه دختر رسول خدا از ابوبكر ناراحت و از وى روى گردان شد و اين ناراحتى ادامه داشت تا از دنيا رفت»*3* ابن شهرآشوب (م588ق) از علمای شیعه نیز عدم رضایت حضرت زهراء از شیخین را ذکر کرده است*4* 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📎پیوست📎 1_(بیهقی،دلائل النبوه،سفرهفتم،ص281). 2_( بلاذری،انساب الاشراف،ج13،ص5761). 3_(بخاری،الجامع الصحیح،ج2،ص386). 4_(ابن هشرآشوب،مناقب آل ابی طالب،ج3،ص362). 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
💠 پرسش: آیا حضرت مسیح علیه السلام زنده هستند؟ ✍️پاسخ: درباره زنده بودن حضرت عیسى قرآن مى ‏فرماید: «وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یقِینًا». (1) و گفتارشان که: «ما، مسیح عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم!» در حالی که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند؛ لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی می‌کنند؛ و قطعا او را نکشتند!» «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَكِیمًا[نساء/۱۵۸] بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است.» اهل سنت هم روایتى نقل كرده ‏اند كه معناى آن این است چگونه خواهید بود هنگامى كه فرزند مریم در میان شما نازل گردد در حالى كه امام شما از خود شما است. (2) همچنین از برخى روایات كه در مجامع روایى شیعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عیسى استفاده مى‏ شود از جمله امام باقر(ع) مى ‏فرماید: در صاحب این امر (امام زمان) چهار سنت پیامبر هست و اما سنتى كه از عیسى دارد، این كه گفته مى ‏شود او مرده است در حالى كه نمرده و زنده است.(3) نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات شیعه و سنی، حضرت مسیح سلام الله علیه زنده بوده و در رکاب حضرت مهدی عجل لله تعالی فرجه الشریف؛ ظاهر می شوند. ان شاء الله 📚منابع: 1. نساء/۱۵۷ 2. مسند احمد، صحیح بخارى و مسلم و سنن بیهقى طبق نقل تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۰۵. 3. بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۲۳۸. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍سوال ششم: وجود تاریخی محسن بن علی 📖توضیح سوال: آیا در منابع معتبره سخن از فرزند سقط شده ای به نام «محسن» آمده است. آیا طفلی که هنوز به دنیا نیامده فضیلتی داشته است که اینقدر برایش عزاداری می کنند. ✴️جواب: 1⃣بین ما ایرانیان نام ایشان «مُحسِن» معروف شده است.لیکن تلفظ درست نامشان«مُحَسِّن» است.*1* 2⃣نامگذاری این طفل شهید توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله قبل از تولدش صورت گرفته است. امام علی علیه السلام فرمودند: «قَدْ سَمَّى رَسُولُ اللَّهِ ص مُحَسِّناً قَبْلَ أَنْ يُولَدَ»*2* حتی در منابع عامه نیز این طفل شهید به عنوان فرزند امام علی علیه السلام شمرده شده است .منابعی چون*3* 3⃣در بیش از صد مصدر و منبع از منابع خاصه و عامه به او اشاره شده است *4* در چهل منبع از کتابهای سنیان اشاره شده است حضرت علی فرزندی به نام محسن داشت*5* سی و یک نفر از دانشوران سنی باور دارند محسن بن علی در کودکی از دنیا رفته است*6* بیست و شش نفر نیزاعتراف کرده‌اند که ایشان سقط شده‌اند. *7*شیعیان از گذشته تاکنون باور دارند که محسن بن علی در حمله به خانه خاتون دوسرا به شهادت رسید هاست. ابن عباس با سند صحیح از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل کرده است که ایشان فرمودند: «...وَ أَسْقَطَتْ جَنِينَهَا وَ هِيَ تُنَادِي يَا مُحَمَّدَاه‏؛فاطمه جنینش سقط شده و فریاد میزند: یا محمداه» *8* هشام بن حکم از متکلمان بزرگ قرن دوم هجری و شاگرد برجسته امام صادق علیه السلام چنین باوری داشته است. عبدالرحمن ملطی(م377ق) اعتقاد هشام را چنین گزارش میکند: «فزعم هشام‏... و أبا بكر مر بفاطمة عليهما السلام فرفس بطنها فأسقطت و كان سبب علتها و موتها، و أنه غصبها فدك،..» *9* .شیخ مفید (م 478ق) اعتقاد شیعه را چنین گزارش می دهد: « شیعه باور دارد که این این محسن همان طفل سقط شده حضرت زهراء است که نامش توسط پیامبر صلی الله علیه و اله انتخاب شد» *10*شاگردش شیخ طوسی (م 460 ) نیز می گوید :در این نظر هیچ اختلافی بین شیعه نیست *11* عبدالجلیل قزوینی (م 560ق) دانشور نامدار شیعی نیز در مناظره خودش با سنیان گوید: «آنگه گفته است: «و گويند كه: عمر در بر شكم فاطمه زد و كودكى را درشكم او كشت كه رسول او را محسن نام نهاده بود». اما جواب آنست كه اين خبريست درست؛ و برين وجه نقل كرده‏اند، و در كتب شيعى و سنّى مذكور و مسطور است،*12* ✳️نتیجه: واضح شد،محسن بن علی وجود خارجی دارد روایتی در عظمتش آمده است. و علمای فرقین درباره‌اش سخن گفته اند. و شهادتش در اثر حمله به بیت وحی قابل انکار نیست. به جهت اختصار خلاصه ای از مدارک موجود را یادآور شدیم . جهت مطالعه کتاب: سید محمد مهدی موسوی ،المحسن السبط مولود ام سقط؛ عبدالمحسن قطیفی،المحسن بن فاطمه و مقاله: محمد رضا جباری و یاوری سرتختی،بررسی اخبار محسِّن بنعلی در منابع فرقین،تاریخ اسلام در آئینه پزوهش،سال دوزادهم،شماره دوم،1394،ص33-66. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📎پیوست📎 1_(زبیدی،تاج العروس،ج9،ص178) 2_ (کلینی،الکافی،ج6،ص18) 3_(تأريخ طبريّ 5: 153، الكامل في التأريخ 3: 397، أنساب الأشراف 2: 189، الإصابة 3: 471، و لسان الميزان 1: 268، ميزان الاعتدال 1: 139، القاموس المحيط 2: 55 ) 4_(خرسان،المحسن مولود ام سقط،ص88) 5_(همان،صص 93-100) 6_(همان، صص 104-111) 7_(همان،صص 121- 128) 8_(صدوق،الامالی،ص114) 9_(ملطی،التنبيه و الرد على أهل الأهواء و البدع، ص: 22 ) 10_(مفید،الارشاد،ج1،ص355). 11_( طوسی،تلخیص الشافی،ج3،ص156) 12_م (قزوینی رازی،نقض،ص298) . 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🌺موضوع:بازدید از سایت های کلیکی و زیرمجموعه سازی 🔎سؤال: برخی از سایت های ایرانی و خارجی هستند که درون سایت خود تبلیغاتی قرار می دهند که اگر از آن تبلیغات دیدن کنیم و بر روی آنها کلیک کنیم به ازای هر کلیک مبلغی (ناچیز) به ما پرداخت می کنند. و اگر در این سایتها افرادی را زیر مجموعه خود قرار دهیم به ازای بازدید و کلیک آنها از سایت نیز مبلغی به حساب ما واریز می شود. آیا این پول حلال است ؟ 🌹جواب: آیت الله خامنه ای:اگر خلاف قوانین و مقررات نباشد و بازدید از سایت های تبلیغاتی، موجب ترویج فساد از قبیل نشر اکاذیب و ارائه مطالب باطل نباشد، بازدید از سایت ها و دریافت مبلغ مذکور اشکال ندارد. 🌺پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری استفتائات جدید آذرماه سوال ۱۱ 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: چرا اعتقاد به تثلیث باطل است؟ ................................................................ ✍️ پاسخ: نکته اول: اعتقاد به تثلیث (سه خدایی)، از اصول اعتقادی مسیحیان است و مسیحیان چاره‌ای جز پذیرفتن این اصل ندارند. مسیحیان معتقدند خداوند درعین‌حالی که یکی است، سه تا است و در حالی که سه تا است، یکی است! نکته دوم: تفسیر تثلیث به‌صورت فوق مشتمل بر تناقض صریح است که ضد عقل است. آیا اعتقاد به چیزی که ضد بدیهی عقل است،امکان دارد؟ نکته سوم: از مسیحیان عزیز می‌پرسیم منظورتان از تثلیث چیست؟ اگر بگویند: هرکدام از خدایان وجود مستقلی دارند، خواهیم گفت: این تحلیل نتیجه‌اش تعدد واجب‌الوجود‌است که امکان ندارد و صحیح نیست. و اگر بگویند: خدا تشکیل‌شده از سه امر (أب،إبن،روح‌القدس) است، خواهیم گفت: نتیجه این صحبت، مرکب بودن ذات واجب می باشدکه بطلانش واضح است. نتیجه اینکه پذیرش تثلیث هیچ توجیه عقلانی و عقلائی ندارد. نکته چهارم: مسیحیان می‌گویند: باید به تثلیث ایمان آورد تا فهم شود. خواهیم گفت: انسان به چیزی می‌تواند ایمان بیاورد که نسبت به آن معرفت حاصل کند و با توجه به ضد عقل بودن تثلیث، ایمان به آن بلا وجه و نامعقول است. 🌷🌷🌷 @javadheidari110