🌻پاسخگویی به روش تک پاسخی🌻
🔸مدرس:«استاد جواد حیدری»🔸
🎯غرض و هدف پرسش رفع تحیُّر است لذا اگر پاسخگو روشی را اتخاذ کند که، غرض و هدف پرسش نقض شود، نه تنها پاسخش موثر و حکیمانه نبوده است؛ بلکه گاهی پرسشگر را دچار شک، تردید و سوالات بیشتری میکند. مثل زمانی که پاسخگو در جواب دادن به یک پرسش با مطرح کردن پاسخ های متعدد و همچنین بیان تمام احتمالات موجود، بر تحیُّر پرسشگر میافزاید و موجب میگردد پرسشگر به پاسخ صحیح دست نیابد
چه بسا گاهی بیان تمام احتمالات برای پرسشگر ضرورت ندارد هر چند لازم است خود پاسخگو 🏵تمام احتمالات و اقوال را بداند،🏵همچنین تمام احتمالات برای او حل شده باشد و اینکه 🏵از بین احتمالات یکی از آنها را برای خود برگزیند، البته هرچند ممکن است تمام احتمالات صحیح باشد اما برای رفع تحیّر پرسشگر همان یک احتمال که به زعم پاسخگو صحیحترین پاسخ و احتمال است را به عنوان قول مختار خویش برگزیند و تقدیم پرسشگر کند.🎁
💤پاسخگودرمواجههباپاسخهایمتعدد
1⃣ ارائهی یکی از پاسخها
همهی احتمالات علی السویه صحیح هستند و اولویتی بین پاسخها وجود ندارد. در اینجا لازم نیست پاسخگو تمام احتمالات را برای پرسشگر بازگو کند، بلکه میبایست به یکی از احتمالات بسنده کند و همان را برگزیند و با قاطعیت تقدیم مخاطب کند؛ زیرا پاسخگو هر کدام از احتمالات را بپذیرد مخلِّ عقیدهی هیچ فردی نیست.
2⃣ ارائهی پاسخ صحیحتر
گاهی در بین احتمالات هر چند همه صحیح هستند اما پاسخگو یکی از پاسخها را نسبت به سایر پاسخها صحیحتر میداند. لذا میبایست همان را به پرسشگر ارائه دهد و از مطرح نمودن سایر احتمالات بپرهیزد. چرا که طرح سایر پاسخها نه تنها ضرورتی ندارد بلکه موجب تحیّر بیشتر پرسشگر میگردد و چه بسا برای او سوال،شک و شبههی دیگری ایجاد کند
3⃣ ارائهی پاسخ صحیح
گاهی برای یک پرسش چندین پاسخ و احتمال وجود دارد که همهی آنها صحیح نیست، اینجاست که پاسخگو باید قبلا بررسی کرده باشد و طبق مبانی صحیح، خودش پاسخهای صحیح را از غیر آن تشخیص داده باشد سپس یکی از بین پاسخها صحیحترین پاسخ را برگزیند و در اولویت قرار دهد و همان پاسخی را که خودش اتخاذ کرده است را تقدیم پرسشگر کند.🎏
🌀مقابل روش تک پاسخی، پاسخگویی با پاسخهای متعدد است که در آن ازدحام پاسخ رخ میدهد به اینگونه که:
1⃣پاسخگو یک نفر است و خود همان یک نفر تمام احتمالات موجود را بیان میکند
2⃣ چند نفر پاسخگو هستند و هر کدام به دلیل اینکه احساس وظیفه میکنند همزمان در صدد پاسخگویی به پرسش برمیآیند که این امر موجب میگردد، پاسخها متعدد گشته و تحیُّر مخاطب را افزایش دهند؛ و از آن بدتر وقتی است که مبانی پاسخگوها با یکدیگر متفاوت نیز باشد
✔️لذا بر پاسخگو لازم است همهی اقوال احتمالات و پاسخهایی که ناظر به جواب است را بررسی کند، سپس آن قولی که به نظرش صحیح و یا صحیحتر است را انتخاب نموده و همان را به پرسشگر ارائه دهد
📋روایت شاهد بحث:
امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۳۵فرمودند:«اذا ازدحم الجواب خفی الصواب»وقتی جوابها کثرت و ازدحام پیدا کند حق و صواب مخفی می گردد.
گمشدن حق و صواب گاهی:
1⃣ برای پاسخگوست:
استفاده از روش نادرست،یعنی ممکن است پاسخگو روش پاسخگوئی خود را فراموش کند
2⃣گاهی برای پرسشگر است
⚠️آسیبهای پاسخهای متعدد:
1⃣ مخفی شدن حق و صواب
2⃣ خلط شدن پاسخ صحیح
3⃣ میدان دادن به دشمنان و مغرضان، چرا که وقتی احتمالات متعدد شود، دشمن ضعیفترین احتمال را بر علیه ما استفاده کند
🔴تذکر۱ :فضاهای آموزشی تحقیقی و پژوهشی از روش تک پاسخی تخصصا خارج است، چون فلسفهی اینها مشارکت و همفکری و ارزیابی است و همچنین پژوهشگر ضرورت دارد به نظرات متعدد دست یابد و بهترین و احسن آن را برگزیند، فلذا این افراد از مبحث ما خارجاند
🔵 تذکر ۲: علامه مجلسی می فرمایند: «برای فهم یک مطلب به افراد متعدد مراجعه نشود وقتی شما فردی را متخصص یافتید نیازی نیست به پاسخگو و متخصص دیگر مراجعه کنیم فلذا هرگاه پاسخ صحیح و قطعی شنیدید به همان اکتفا کنید»
🍓مثال۱
پرسشگر میپرسد کلام الهی به چه معناست؟
پاسخگو با پاسخ های متعدد اعم از دیدگاه اشاعره(کلام نفسی است)
دیدگاه معتزله(کلام لفظی است)
دیدگاه متکلمین(کلام لفظی است)
دیدگاه حکما(کلام فعلی است)
با ۴ پاسخ بر تحیر پرسشگر میافزاید و حال آنکه کافی بود با استفاده از روش تک پاسخی بگوید کلام الهی فعلی و لفظی است
🍓مثال۲
پرسشگر سوال میکند چهمقدار خون مخلِّ به نماز نیست؟ برخی از پاسخگوها به غلط شروع میکنند به گفتن پاسخهای متعدد:به اندازهی یک بند انگشت است
به اندازهی یک درهم است و...
و چه بسا بر تحیر پرسشگر میافزایند
🍓مثال۳
پرسش در مورد چگونگی ازدواج فرزندان حضرت آدم با یکدیگر است که بیان یک احتمال کافی است
#روش_تک_پاسخی
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚛سوال پنجم: فاطمه از شیخین راضی شد
🔵توضیح سوال: بر فرض كه قبول كنيم، فاطمه سلام الله علیها در مقطعى از شيخين دلگير شده باشد ؛ ولى اين مطلب نيز ثابت است كه شيخين در آخرين روزهاى حيات فاطمه آمدند و از وى رضايت گرفتند؛ چنانچه بيهقى و ديگران نقل كردهاند: «عن الشعبي قال لما مرضت فاطمة أتاها أبو بكر الصديق فأستئذن عليها فقال علي يا فاطمة هذا أبو بكر يستئذن عليك فقالت أتحب أن أأذن؟ قال نعم فأذنت له فدخل عليها يترضاها وقال والله ما تركت الدار والمال والأهل والعشيرة إلا لإبتغاء مرضاة الله ومرضاة رسوله ومرضاتكم أهل البيت ثم ترضاها حتى رضيت؛هنگامى كه فاطمه بيمار شد ابوبكر براى كسب رضايت نزد وى آمد و اجازه خواست تا او را ملاقات كند، علي به فاطمه فرمود: ابوبكر براى ملاقات اجازه مىخواهد فاطمه فرمود: آيا شما دوست داريد وارد شود؟ علي فرمود: آري، پس فاطمه اجازه داد، ابوبكر وارد شد و جوياى كسب رضايت فاطمه بود، ابوبكر گفت: به خدا سوگند خانه و زندگى و مال و ثروتم و خويشانم را ترك نكردم؛ مگر براى به دست آوردن رضايت و خوشنودى خدا و رسول و شما خاندان پيغمبر، پس فاطمه از وى راضى شد»*1*
↩️جواب:
🅰 سند روايت مرسل است؛ چرا كه شعبى از تابعين است و خود شاهد ماجرا نبوده است. بر فرض اين كه مرسلات تابعى مورد قبول باشد، باز هم نمىتوان روايت شعبى را پذيرفت؛ زيرا شعبى از دشمنان اميرمؤمنان عليه السلام و ناصبى بوده است. چنانچه بلاذرى به نقل از خود شعبى اشاره می کند در عهد حجاج از حضرت علی علیه السلام بدگویی می کرده است*2*
🅱 غضب فاطمه سلام الله عليها بر ابوبكر از آفتاب روشن تر و غير قابل انكار است. بخارى در صحيحترين كتاب اهل سنت از تداوم غضب و قهر فاطمه سلام الله عليها بر ابوبكر، سخن گفته است.مىنويسد:« فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّيَتْ؛فاطمه دختر رسول خدا از ابوبكر ناراحت و از وى روى گردان شد و اين ناراحتى ادامه داشت تا از دنيا رفت»*3*
ابن شهرآشوب (م588ق) از علمای شیعه نیز عدم رضایت حضرت زهراء از شیخین را ذکر کرده است*4*
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📎پیوست📎
1_(بیهقی،دلائل النبوه،سفرهفتم،ص281).
2_( بلاذری،انساب الاشراف،ج13،ص5761).
3_(بخاری،الجامع الصحیح،ج2،ص386).
4_(ابن هشرآشوب،مناقب آل ابی طالب،ج3،ص362).
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
آیا حضرت مسیح علیه السلام زنده هستند؟
✍️پاسخ:
درباره زنده بودن حضرت عیسى قرآن مى فرماید: «وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یقِینًا». (1)
و گفتارشان که: «ما، مسیح عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم!» در حالی که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند؛ لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی میکنند؛ و قطعا او را نکشتند!»
«بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَكِیمًا[نساء/۱۵۸] بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است.»
اهل سنت هم روایتى نقل كرده اند كه معناى آن این است چگونه خواهید بود هنگامى كه فرزند مریم در میان شما نازل گردد در حالى كه امام شما از خود شما است. (2)
همچنین از برخى روایات كه در مجامع روایى شیعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عیسى استفاده مى شود از جمله امام باقر(ع) مى فرماید: در صاحب این امر (امام زمان) چهار سنت پیامبر هست و اما سنتى كه از عیسى دارد، این كه گفته مى شود او مرده است در حالى كه نمرده و زنده است.(3)
نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات شیعه و سنی، حضرت مسیح سلام الله علیه زنده بوده و در رکاب حضرت مهدی عجل لله تعالی فرجه الشریف؛ ظاهر می شوند. ان شاء الله
📚منابع:
1. نساء/۱۵۷
2. مسند احمد، صحیح بخارى و مسلم و سنن بیهقى طبق نقل تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۰۵.
3. بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۲۳۸.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
3ـ تناسخ ـ استاد یاسین.mp3
859.4K
#نقد_تناسخ
#آیا_تناسخیه_برای_تئوری_خود_دلیل_و_برهانی_دارند_؟
#عقل_نقل_آیات_روایات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به یاد سردار دل ها 👆👆👆
حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
📍سوال ششم: وجود تاریخی محسن بن علی
📖توضیح سوال: آیا در منابع معتبره سخن از فرزند سقط شده ای به نام «محسن» آمده است. آیا طفلی که هنوز به دنیا نیامده فضیلتی داشته است که اینقدر برایش عزاداری می کنند.
✴️جواب:
1⃣بین ما ایرانیان نام ایشان «مُحسِن» معروف شده است.لیکن تلفظ درست نامشان«مُحَسِّن» است.*1*
2⃣نامگذاری این طفل شهید توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله قبل از تولدش صورت گرفته است. امام علی علیه السلام فرمودند: «قَدْ سَمَّى رَسُولُ اللَّهِ ص مُحَسِّناً قَبْلَ أَنْ يُولَدَ»*2* حتی در منابع عامه نیز این طفل شهید به عنوان فرزند امام علی علیه السلام شمرده شده است .منابعی چون*3*
3⃣در بیش از صد مصدر و منبع از منابع خاصه و عامه به او اشاره شده است *4* در چهل منبع از کتابهای سنیان اشاره شده است حضرت علی فرزندی به نام محسن داشت*5* سی و یک نفر از دانشوران سنی باور دارند محسن بن علی در کودکی از دنیا رفته است*6*
بیست و شش نفر نیزاعتراف کردهاند که ایشان سقط شدهاند. *7*شیعیان از گذشته تاکنون باور دارند که محسن بن علی در حمله به خانه خاتون دوسرا به شهادت رسید هاست. ابن عباس با سند صحیح از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل کرده است که ایشان فرمودند: «...وَ أَسْقَطَتْ جَنِينَهَا وَ هِيَ تُنَادِي يَا مُحَمَّدَاه؛فاطمه جنینش سقط شده و فریاد میزند: یا محمداه» *8* هشام بن حکم از متکلمان بزرگ قرن دوم هجری و شاگرد برجسته امام صادق علیه السلام چنین باوری داشته است. عبدالرحمن ملطی(م377ق) اعتقاد هشام را چنین گزارش میکند: «فزعم هشام... و أبا بكر مر بفاطمة عليهما السلام فرفس بطنها فأسقطت و كان سبب علتها و موتها، و أنه غصبها فدك،..» *9* .شیخ مفید (م 478ق) اعتقاد شیعه را چنین گزارش می دهد: « شیعه باور دارد که این این محسن همان طفل سقط شده حضرت زهراء است که نامش توسط پیامبر صلی الله علیه و اله انتخاب شد» *10*شاگردش شیخ طوسی (م 460 ) نیز می گوید :در این نظر هیچ اختلافی بین شیعه نیست *11* عبدالجلیل قزوینی (م 560ق) دانشور نامدار شیعی نیز در مناظره خودش با سنیان گوید: «آنگه گفته است: «و گويند كه: عمر در بر شكم فاطمه زد و كودكى را درشكم او كشت كه رسول او را محسن نام نهاده بود». اما جواب آنست كه اين خبريست درست؛ و برين وجه نقل كردهاند، و در كتب شيعى و سنّى مذكور و مسطور است،*12*
✳️نتیجه:
واضح شد،محسن بن علی وجود خارجی دارد روایتی در عظمتش آمده است. و علمای فرقین دربارهاش سخن گفته اند. و شهادتش در اثر حمله به بیت وحی قابل انکار نیست. به جهت اختصار خلاصه ای از مدارک موجود را یادآور شدیم .
جهت مطالعه کتاب: سید محمد مهدی موسوی ،المحسن السبط مولود ام سقط؛ عبدالمحسن قطیفی،المحسن بن فاطمه و مقاله: محمد رضا جباری و یاوری سرتختی،بررسی اخبار محسِّن بنعلی در منابع فرقین،تاریخ اسلام در آئینه پزوهش،سال دوزادهم،شماره دوم،1394،ص33-66.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📎پیوست📎
1_(زبیدی،تاج العروس،ج9،ص178)
2_ (کلینی،الکافی،ج6،ص18)
3_(تأريخ طبريّ 5: 153، الكامل في التأريخ 3: 397، أنساب الأشراف 2: 189، الإصابة 3: 471، و لسان الميزان 1: 268، ميزان الاعتدال 1: 139، القاموس المحيط 2: 55 )
4_(خرسان،المحسن مولود ام سقط،ص88)
5_(همان،صص 93-100)
6_(همان، صص 104-111)
7_(همان،صص 121- 128)
8_(صدوق،الامالی،ص114)
9_(ملطی،التنبيه و الرد على أهل الأهواء و البدع، ص: 22 )
10_(مفید،الارشاد،ج1،ص355).
11_( طوسی،تلخیص الشافی،ج3،ص156)
12_م (قزوینی رازی،نقض،ص298) .
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_فاطمیه
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
4ـ تناسخ ـ استاد یاسین.mp3
858.8K
#نقد_تناسخ
#آیا_تناسخیه_برای_تئوری_خود_دلیل_و_برهانی_دارند_؟
#عقل_نقل_آیات_روایات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🌺موضوع:بازدید از سایت های کلیکی و زیرمجموعه سازی
🔎سؤال:
برخی از سایت های ایرانی و خارجی هستند که درون سایت خود تبلیغاتی قرار می دهند که اگر از آن تبلیغات دیدن کنیم و بر روی آنها کلیک کنیم به ازای هر کلیک مبلغی (ناچیز) به ما پرداخت می کنند. و اگر در این سایتها افرادی را زیر مجموعه خود قرار دهیم به ازای بازدید و کلیک آنها از سایت نیز مبلغی به حساب ما واریز می شود. آیا این پول حلال است ؟
🌹جواب:
آیت الله خامنه ای:اگر خلاف قوانین و مقررات نباشد و بازدید از سایت های تبلیغاتی، موجب ترویج فساد از قبیل نشر اکاذیب و ارائه مطالب باطل نباشد، بازدید از سایت ها و دریافت مبلغ مذکور اشکال ندارد.
🌺پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری استفتائات جدید آذرماه سوال ۱۱
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠پرسش:
چرا اعتقاد به تثلیث باطل است؟
................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول: اعتقاد به تثلیث (سه خدایی)، از اصول اعتقادی مسیحیان است و مسیحیان چارهای جز پذیرفتن این اصل ندارند. مسیحیان معتقدند خداوند درعینحالی که یکی است، سه تا است و در حالی که سه تا است، یکی است!
نکته دوم: تفسیر تثلیث بهصورت فوق مشتمل بر تناقض صریح است که ضد عقل است. آیا اعتقاد به چیزی که ضد بدیهی عقل است،امکان دارد؟
نکته سوم: از مسیحیان عزیز میپرسیم منظورتان از تثلیث چیست؟ اگر بگویند: هرکدام از خدایان وجود مستقلی دارند، خواهیم گفت: این تحلیل نتیجهاش تعدد واجبالوجوداست که امکان ندارد و صحیح نیست.
و اگر بگویند: خدا تشکیلشده از سه امر (أب،إبن،روحالقدس) است، خواهیم گفت: نتیجه این صحبت، مرکب بودن ذات واجب می باشدکه بطلانش واضح است.
نتیجه اینکه پذیرش تثلیث هیچ توجیه عقلانی و عقلائی ندارد.
نکته چهارم: مسیحیان میگویند: باید به تثلیث ایمان آورد تا فهم شود. خواهیم گفت: انسان به چیزی میتواند ایمان بیاورد که نسبت به آن معرفت حاصل کند و با توجه به ضد عقل بودن تثلیث، ایمان به آن بلا وجه و نامعقول است.
#تثلیث_مسیحیت
🌷🌷🌷
@javadheidari110
.:
📚سوال هفتم: چند کتاب درباره اسناد شهادت حضرت زهرا معرفی کنید
در این زمینه کتابهای متعدد عربی و فارسی وجود دارد.همچنین غیر از مکتوبات در سایتهای شیعی نیز فیلم،صوت و متن در این زمینه وجود دارد. به برخی از آنها اشاره میشود.
📕منابع فارسی.
کتاب: علی لباف، دانشنامه شهادت حضرت زهرا عليهاالسلام (ج. ١ و ٢)؛ عصیری،پاسخ به شبهات فاطمیه؛ مهدی خانی، شهادت فاطمة الزهراء عليهاالسلام به روايت اهل سنت؛ خیرالله مردانی، اسناد شهادت حضرت زهرا عليهاالسلام از ديدگاه شيعه و سني؛ عبدالرضا دریایتی، روشي نو در ارائه اسناد شهادت حضرت زهرا عليها السلام؛
مقاله: هاشم خراسانی،اثبات شهادت حضرت زهرا علیها السلام (طبق کتب اهل سنت).
🆔سایت: موسسه ولیعصر عجل الله فرجه به آدرس: « www.valiasr-aj.com » در این سایت با جستجوی عبارت «شهادت حضزت زهراء» مطالب فروانی در دسترس است.
📗منابع عربی
کتاب: آیت الله قزوینی،شبهات وردود حول مظلومیه الزهراء ؛آیت الله میرزا جواد تبریزی،ظلامات فاطمه الزهراء؛ آیت الله سبحانی،الحجه الغراء علی شهادت الزهراء؛ عبدالزهراء المهدی،الهجوم علی بیت الوحی؛
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
5ـ تناسخ ـ استاد یاسین.mp3
857.3K
#نقد_تناسخ
#آیا_تناسخیه_برای_تئوری_خود_دلیل_و_برهانی_دارند_؟
#عقل_نقل_آیات_روایات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
◼️◼️◼️صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا (س)
🌑دلسوخته ی عمر کم فاطمه ایم🌑
انَّ فَاطِمَةَ (ع) صِدِّيقَةٌ شَهِيدَة. (کافی، ج 1، ص 458)
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 #رهبر_انقلاب:
⭐️ اینکه گفتهاند به نامحرم نگاه نکنید؛ اینکه به زنها گفتهاند برای غیر شوهرتان آرایش نکنید؛ اینکه به مردها گفتهاند به چهرهی آرایشکردهی زن دیگری غیر از همسرتان نگاه نکنید، و از مخالطتها و «معاشرتهای مضر» اجتناب ورزید، بخش عمدهاش این است که محیط داخل خانواده، محیط امن و امان شود و زن و شوهر، اختصاصی هم باشند. ۸۲/۰۲/۲۸
#غیرت_علوی
#عفت_فاطمی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🔎موضوع:برداشتن لقطه بعنوان صدقه برای خودش درفرض فقر
🌺سوال:
آیا در صورت فقیر بودن خودش، لقطه ای را که فرد می خواهد صدقه بدهد، می تواند برای خودش بردارد؟
🌺حضرت امام، امام خامنه ای:
اگر حاکم شرع به او تصدق کند جایز است و گرنه باید به دیگری صدقه دهد.
🌷آیه الله سیستانی:می تواند برای خود بردارد.
🌹آیت الله مکارم:اگر فرد مستحق باشد، خودش نيز مىتواند لقطه را (با بودن شرایط) از باب صدقه بردارد.
#حکم_شرعی
#برداشتن #لقطه
🥀پی نوشت:
حضرت امام، استفتاءات 10جلد ج8 ص 390 سوال9687؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 719023 تاریخ استفتاء: 1395/09/12؛ آیه الله سیستانی، استفتاءات نجف- سوال:1632: هل للملتقط التصدق بها على نفسه إذا كان فقيراً . الجواب : لا ، ليس له ذلك. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م2211.
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
.:
⚛سوال هشتم،قسمت🅰: خطبه فدکیه چیست،و آیا سند دارد ؟
1⃣ازجمله اموالی که متعلق به فاطمه زهراء بود فدک است. فدک،روستایی است در حجاز که فاصله ان تا مدینه دو یا سه روز است. در سال هفتم حجری اهالی این روستا بدون درگیری و جنگ تسلیم شدند وو این محل آب فراوان و نخلستانهای زیادی دارد *1*و این محل اختصاص به رسول الله صلی الله علیه و اله داشت و مسلمین در آنهیچ حقی نداشتند*2* ابی سعید خدری روایت کرده است که پس از نزول آیه: « ْ وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّه *3*» پیامبر این محل را به زهرای بتول داد.*4*زرکشی از ابن السمعانی آورده است که که رسول الله ،فدک را به فاطمه زهراء هدیه کردند *5*سید بن طاووس منابع، درآمد سالانه فدک را در زمان رسول خدا(ص) ۲۴ تا ۷۰ هزار دینار تخمین زده است*6*وحمیری از عالمان سنی آنرا (000/ 10) دینار تخمین زده است.*7* امروزه فدک در استان حائل کشور عربستان واقع شده است. بنابر گزارشی *8*منطقه فدک به نام «وادی فاطمه» شناخته میشود و به نخلستانهای آن «بستان فاطمه» میگویند. همچنین مسجدی و چاههایی در این منطقه وجود دارد که به «مسجد فاطمه» و «عیون فاطمه» مشهور است. *9*
2⃣وقتی ابوبکر خلیفه شد،فدک را از حضرت زهرا سلام الله علیها به زور گرفت. خاتون دوسرا برای احقاق حقشان به گفتگو با وی نشست با آیات قران و شهادت امام علی و ام ایمن باعث شد تا ابوبکر نامه ای نوشت تا کسی متعرض ایشان در این زمینه نشود. وقتی فاطمه(س) از مجلس بیرون آمد، عمر بن خطاب او را دید و نوشته را گرفت و پاره کرد.کلینی از علمای بزرگ شیعه این ماجرا را چنین گزارش کرده است.« ...ثُمَّ تَفَلَ فِيهِ وَ مَحَاهُ وَ خَرَقَه عمر گفت: دختر محمد! چه همراه دارى؟فرمود: نامهايست كه پسر ابى قحافه برايم نوشته است، گفت: آن را بمن نشان ده، فاطمه نداد، عمر آن را از دستش چنگ زد و مطالعه كرد سپس روى آن آب دهن انداخت و پاك كرد و پاره نمود »*10* پس از این ماجرا خاتون دو سرا به مسجد رسول الله صلی الله علیه و اله رفتند و خطبه ای خواندند.*11*
3⃣ اين خطبه نه تنها مسائل فدك را بخوبی و حق اهلبیت در آن را بروشنی اثبات میكند، بلكه مشتمل بر مضامين بلند در معارف اعتقادی است. بيان اصول اعتقادی با بيانی شيوا، از توحيد گرفته تا نبوت و معاد، اسرار احكام، اوامر و نواهی قرآن، ذكر وضع مردم قبل از بعثت رسول اكرم، مبارزات و سختیهای پيامبر اكرم و علی علیه السلام در راه پيروزی و تثبيت دين خدا، فتنههای دشمنان و برخی مسلماننماها در مسير تثبيت اسلام، جانشينی علی علیه السلام از طرف خدا توسط پيامبر در غديرخم، رحلت پيامبر و عهدشكنی برخی مسلمين، غصب خلافت و مخالفت با حكم خدا و قرآن در مسئلۀ خلافت، غصب فدك و مخالفت با احكام صريح الهی در قرآن و... از جمله مطالب اين خطبه است كه در نهايت اختصار و در اوج استحكام و زيبايی بيان شدهاند. خطابه حضرت زهراسلام الله علیها با اسناد زیادی نقل شده که بسیاری از آنها بدست ما نرسیده و یا اگر رسیده متن کامل خطبه را همراه نداشته و فقط قسمتهایی از آن را نقل کرده است، اسنادی که تاکنون بدست ما رسیده و خطبه کامل حضرت را برای ما نقل کرده باشد، بیش از بیست سند است .*12*
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
برای مطالعه: سید محمد باقرحسینی جلالی، فدک و العوالی أو الحوائط السبعة فی الکتاب و السنة و التاریخ و الأدب؛ مجلسی کوپائی، فدک از غصب تا تخریب؛ آیت الله سید علی حسینی میلانی،فدک در فراز و نشیب؛ آیت الله میرزا جواد تبریزی،الفدک؛ شهید صدر، فدك في التاريخ؛📚
➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰
📎پیوست📎
1_(حموی،معجم البلدان،ج4،ص239).
2_(ذهبی،تاریخ الاسلام،المغازی،ص422).
3_(اسراء/26).
4_(هیثمی،کشف الاستار عن زوائد البزار،ج3،ص55؛ علامه حلی، نهج الحقّ و كشف الصدق،ص358).
5_(زرکشی،البحر المحیط،ج2،ص4978).
6_.( کشف المحجة لثمرة المهجة، ۱۳۷۰ق، ص۱۲۴.)
7_(الروض المعطار في خبر الأقطار: 437- 438.)
8_(در سال ۱۳۸۷ش).
9_(مجلسی کوپائی، فدک از غصب تا تخریب، ص۲۴۸ و ۲۵۰).
10_(کلینی،الکافی،ج1،ص543؛همچنین در منابع سنیان به پاره کردن قباله فدک اشاره شده است. نک: ابن ابی الحدید،شرح نهج البلاغه،ج16،ص234؛حلبی، حلبی، السیرة الحلبیة، ج۳، ص۵۱۲).
11_(شهیدی، زندگانی فاطمه زهرا، ۱۳۷۶ش، ص۱۲۱-۱۲۲.) که به «خطبه فدکیه » معروف و مشهور شد.
12_(فتحیه فتاحی زاده، محمدرضا رسولی راوندی ،اسناد و شروح خطبههای حضرت زهرا سلام الله علیها ،فصلنامه تخصّصی مطالعات قرآن و حديث سفينه،سال دوازدهم، شماره 45 «ويژه حدیث»، زمستان 1393، ص11ـ 24)
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
.:
☸سوال هشتم،قسمت🅱:چرا علی فدک را پس نگرفت.
💤توضیح سوال:اگر گفته شد فدک حق زهراء و علی است،چرا پس از اینکه خلافت را به دست گرفت احقاق حق نکرد و ملکش را از غاصبان ان نگرفت.همین عمل علی بن ابی طالب سلام الله علیه نشان میدهد مدعای شیعه درست نیست.
🌀جواب:
✅1⃣و در جامعه بسياري از بدعت ها جاي سنت ها را گرفته بود و بسياري از حقايق اسلامي دستخوش تغيير شده بود به طوري كه امام شافعي در كتاب ام از وهب بن كيسان نقل مي كند : « كلّ سنن رسول اللّه قد غيّرت حتي الصلاة؛ تمام سنت و شريعت پيامبر گرامي حتي نماز هم تغيير يافته است»*1*مالك نقل مي كند:«ما أعرف شيئاً مما أدركت الناس إلا النداء بالصلاة؛ از مردم جز دعوت به نماز ، چيزي را نمي بينم »*2* از همين رو است از عمران بن حصين صحابي پيامبركه در بصره وقتي پشت سر علي بن ابي طالب عليه السلام نماز مي خواند ، مي گويد: نماز علي ياد آور نمازي است كه با پيامبر گرامي گرامي به جاي مي آورديم.*3* علي (ع) احساس نمود كه اگر چنان كه بخواهد ناهمواري هاي گذشته اصلاح نمايد و بدعت ها را برگرداند جامعه آن روز تاب تحمل آن را ندارند. به عنوان نمونه: نماز تراويح كه توسط خليفه دوم تاسيس شد *4*حضرت علي عليه السلام در زمان حكومت خويش به امام حسن دستور داد كه مردم را از خواندن اين نماز مستحبي به جماعت، جلوگيري كند ولي مردم همه فرياد در آوردند : «وا عمراه ، وا عمراه ،» به دنبال آن حضرت امير عليه السلام فرمود:« قل لهم صلوا»*5*
✅2⃣علی علیه السلام در اين خصوص همان کاري را کردند که پيامبر (ص) در جريان خانه کعبه انجا دادند. ایشان خواستند در کعبه تغييري ايجاد کنند اما چون از دين مردم و بر گشتن آنها به عصر جاهليت ترسيدند لذا اين کار را ترک کردند. رسول الله صلی الله علیه و اله در نظر داشت ديوار را داخل کعبه کند و در کعبه را به زمين بچسباند*6*در صحيح مسلم نيز آمده است پيامبر مي خواست گنجهاي کعبه را در راه خدا انفاق کند اما بخاطر اينکه مردم تازه از جاهليت در آمده بودند و احتمال بر گشت آنها باز به دوران جاهليت و کفر بود لذا ترک کرد*7*
در منابع اهل سنت نيز در خصوص فدک اشاره شده است که حضرت بخاطر تقيه و بخاطر ترس از اينکه مردم نگويند مخالفت ابوبکر و عمر شد، لذا فدک را پس نگرفت عمر بن شبه النمیری گزارش داده است : « والله يكره أن يدعى عليه خلاف أبي بكر وعمر رضي الله عنهما»*8*
↙️اگر بگویند ابن عون تابعی (=افرادى كه پيامبر را ملاقات نكرده و آنچه نقل مىكنند از اصحاب آن حضرت شنيدهاند) است و مرسلات تابعی حجت نیست میگوییم: ملا علي قارى در رد اين سخن كه مرسل صحابى مورد قبول نيست مىنويسد:«قلت:مرسل التابعي حجة عند الجمهور، فكيف مرسل من اختلف في صحة صحبته؛مرسل تابعي، نزد تمام دانشمندان حجت است؛ چه رسد به مرسل كسى كه در صحت صحابى بودن او اختلاف است»*9*
در اینجا ما به اختصار دوسند را ذکر کردیم.
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
مطالعه بیشتر: « اسناد هجوم به خانه وحي و شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها» به آدرس:« b2n.ir/192789» و سیزده مقاله با عنوان:« شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) واقعيتي انكار ناپذير» در تارنمای « www.valiasr-aj.com».
〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖
پیوست🖇
1_(كتاب الام،ج1،ص208)
2_( الموطّأ،ج1،ص73 ).
3_(صحیح البخاری،ج2،ص106، باب اتمام التکبیر فی الرکوع ؛ احمد بن حنبل،المسند،ج33، ص: 172 ).
4_(صحيح بخاري ج 1 ص 342 ).
5_ (شیخ طوسی،تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج3، ص: 70) .
6_(صحيح البخاري،ج3،ص119، بَابُ فَضْلِ مَكَّةَ وَ بُنْيَانِهَا ).
7_( صحیح مسلم،ج2،ص969، بَابُ نَقْضِ الْكَعْبَةِ وَ بِنَائِهَا).
8_( عمر بن شبة النميري البصري،تاريخ المدينة المنورة ،ج 1، ص 135 ).
9_ (مرقاه المفاتیح،ج9،ص434).
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🌷موضوع:فروش لُقطه
🌺سوال:
من دو سال قبل ساعتی از اماکن تفریحی خارج از شهر پیدا کردم و تا الان آن را نگه داشتهام، آیا میشود آن را به برادرم فروخته و مبلغ آن را صدقه دهم؟
🥀جواب:
آیت الله خامنه ای:باید در محلی که آن را یافته اید، به مدت یک سال اعلام کنید و پس از آن می توانید اقدام کنید، مگر آنکه قبل از پایان این مدت، از یافتن مالک ناامید شوید.
#حکم_شرعی
#لقطه
🔎پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری
(https://www.leader.ir/fa)
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ چرا حضرت زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپسگیری فدک اقدام کردند؟
◾️سالروز شهادت پاره تن رسولالله(ص) حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد!
#کلام_شهید
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110