✅ شما امر نفرمودید
🔸 آقای بروجردی بقای بر تقلید میّت را جایز نمیدانستند و معتقد بودند انسان باید از مجتهد زنده تقلید کند. دو شخصیت علمی با ایشان بحث کردند که جواز بدهند. آیتالله یثربی که از علمای کاشان و از شاگردان مرحوم آیتالله آقا ضیاء عراقی که از بزرگان نجف بود و امام. اول آقای یثربی بحث را شروع کرد ولی آقای بروجردی قانع نشدند. امام بسیار مودب و ساکت در آن مجلس نشسته بودند.
🔹 مرحوم آقای بروجردی رو به امام کرده و گفتند: آقا شما صحبتی نمیکنید؟ امام پاسخ دادند: «شما امر نفرمودید». از اینجا ادب و شخصیت امام معلوم میشود، یکی اینکه اول صحبت نکردند و دوم اینکه با تواضع میفرمایند شما امر نفرمودید. آقای بروجردی به ایشان گفتند: خواهش میکنم بفرمایید. امام وارد بحث شدند و بعد از بحث ایشان بود که فتوای آیتالله بروجردی تغییر پیدا کرد.
روش امام این بود که تا سوالی از ایشان نمیشد، جواب نمی دادند.
📝منبع: برداشتهایی از سیرهی امام خمینی (ره)؛ جلد پنج، صفحه ۶۴.
🔗 راوی: حجةالاسلام فقیه ایمانی.
⚫️ به مناسبت درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین آقای حاج سید کمال فقیه ایمانی
🏴 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️ چه لزومی دارد در عصر تکنولوژی برای واقعهای که ۱۴۰۰ سال قبل رخ داده است عزاداریکنیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
⚛ تاکید قرآن بر زندهنگهداشتن شخصیتهایالهی
قرآن تاکید بر زندهنگهداشتن نام شخصیتهای الهی نظیر (ایوب، ادریس،.. به جهت فضیلتهای اخلاقی نظیر صداقت، صبوری، تواب بودن، و...» داره. «واذکر فی الکتابِ ابراهیم انَّه کانَ صِدیقاً نبیاً» 📚 سورهی مبارکه مریم آیه ۴۱
⚛ تاسی به معصومین علیهمصلواتالله
حضرات معصومین علیهمصلواتالله در رأس عزاداران بودند به گونهای که امام سجاد از بس بر پدر غریبشان گریه کردند یکی از بکائین عالم محسوب میشوند.
همچنین در ماه محرم کسی لبخند بر لب امام کاظم علیهالسلام نمیدید.
✨ امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: «شیعتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا»
✨ و نیز امام رضا به ابن شبیت فرمودند: «یابن شبیب ان کنت باکیا لشی فبک للحسین»
⚛ انتقال مکتب و محبت به نسلهای آینده
ارزش دوستی، محبت و مودت به حضرات آلالله به قدری مهم است خداوند در قرآن می فرماید: «قُل لا اسئَلکم علیه اَجراً اِلَّا المَوَدَةَ فِی القُربی» لذا عزاداری اطاعت از امر خداوند عالم است.
⚛ توجه به فوائد عزاداری
نباید از فوائد عزاداری بر سید و سالار شهیدان غافل شد فوائدی اعم از فردی و اجتماعی و سیاسی و انسان سازی بواسطهی عزاداری روح حماسه و شهادت طلبی، شجاعت در جامعه تزریق میگردد و همین امر موجب شکست ناپذیری خواهد شد.
♻️ نتیجه اینکه:
اقامهی عزاداری:
➕ انتقالِ مودتِ آلالله به نسلهای آینده
➕ اطاعت از خدا و حضرات معصومینِ
➕ سبب الگوگیری و حسینی شدن افرادِ
➕ موجب حسینی شدن جامعه هست.
➕ سببِ نشرمعارف اهل بیت میشود.
➕ کمک به پیشرفت تکنولوژی است
➕ کمک به انسانیت است.
♨️ دشمن به تمامی این برکات واقف بوده و هست به همین جهت در صدد تخریب، شبهه افکنی و سست کردن اعتقادات شیعه است.
♦️ لذا قرآن تاکید بر زنده نگه داشتن شخصیتهای الهی و اهلبیت علیهمصلواتالله به صورت خاص تاکید بر زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا به شیوههای متعدد دارند که یکی از آن شیوهها برپایی مجالس سوگواری است.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (15)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 الهی قمشهای:شمر قاتل امام حسین(ع) به شفاعت ایشان وارد بهشت خواهد شد.
➖➖➖
👇پاسخ این شبهه در فرسته بعدی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆فرسته دوم
1.4. قاتل امام حسین است.
خوارزمی می نویسد: « شمر بن ذي الجوشن ، و كان أبرص فضربه برجله، و ألقاه على قفاه، ثم أخذ بلحيته. ... كنا مع الحسين عليه السّلام بنهر كربلاء، فنظر إلى شمر بن ذي الجوشن، فقال: «اللّه اكبر! اللّه أكبر! صدق اللّه و رسوله، قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: كأني أنظر إلى كلب أبقع يلغ في دماء أهل بيتي» .... فغضب شمر منه، و جلس على صدر الحسين عليه السّلام، و قبض على لحيته، و همّ بقتله، فضحك الحسين، و قال له: «أ تقتلني؟ أو لا تعلم من أنا» ؟ قال: أعرفك حقّ المعرفة، امّك فاطمة الزهراء؛ و أبوك عليّ المرتضى؛ و جدك محمد المصطفى؛ و خصمك اللّه العلي الأعلى، و أقتلك و لا ابالي، و ضربه بسيفه اثنتي عشرة ضربة، ثم حزّ رأسه»( مقتل خوارزمی،ج2،ص41-42).
-
▫️قندوزی حنفی یک مطلب اضافه ذکر میکند : « فقال: ويلك فاذا علمت ذلك فلم تقتلني؟ قال: أريد بذلك الجائزة من يزيد. فقال له: يا ويلك أيّما أحبّ إليك، الجائزة من يزيد أم شفاعة جدّي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم؟ فقال الشمر الملعون: دانق (16 درهم) من جائزة يزيد أحبّ إلى الشمر من شفاعة جدّك؛ امام حسین به شمر فرمود: آیا جایزه یزید از شفاعت جدم برایت بهتر است؟او گفت: 16 درهم از یزید بگیرم برایم از شفاعت جدت برایم بهتر است»(قندوزی،ينابيع المودة لذو القربى،ج3،ص83)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 فرسته اول
توضیح شبهه:
حسین الهی قمشهای از صوفیان رسانهای است که سالها با ذوقیاتش از رسانه ملی مبلغ تصوف بود. چندی است الحمدلله از صفحه رسانه ملی کشور عزیزمان حذف شده است. وی در سخنرانیاش مدعی است عشق کلید همه مسائل است و نهایتاً شِمر توسط امام حسین (علیه السلام) شفاعت شده وارد بهشت میشود. البته سالها قبل نیز آ صمدی آملی چنین مطلبی را در درسش گفته بود. در ادامه به این شبهه پاسخ داده می شود.
➖➖
💡جواب:
1. شمر کیست :
1.1.نام او:
شرحبيل بن بن قرط الضبابي الكلابي، معروف به شِمر بن ذي الجوشن . کنیه اش ابوسابغه است .
+
1.2. پدر و مادر
در روز عاشورا امام حسین (ع) به شمر فرمود: «...يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى أَنْتَ أَوْلى بِها صِلِيًّا؛ ای پسر مادر بُزچِران» ( شیخ مفید،الارشاد،ج2،ص96)
+
1.3. مذهبش
شمر تا شکست قبیله اش بت پرست بود و از ترس مسلمان شد. در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع)بود. وقتی خوارج از امام جدا شدند او نیز همراه خوارج شد. و بعدا به معاویه پیوست. او از پیروان سقیفه است . و مذهبش نیز مثل جماعت سنیان است.در سپاه امام حسن(ع)،جاسوس معاویه بود و مامور متلاشی کردن سپاه آن حضرت بود. (شیخ مفید، الاختصاص، ص 139) .
-
همانند دیگر امویان و عثمانیان بر ضد حجر بن عدی شهادت داد تا معاویه او را به قتل برساند ( بلاذری، أنسابالأشراف، ج5، ص:256.) .به همراه مردم شام به کربلاء آمده بود.(شیخ صدوق، امالی،مجلس سیم، ص 163.) .
-
▫️ راوی می گوید: «شمر همراه ما نماز میخواند. پس از نماز دستان خود را به آسمان بلند کرده می گفت که خدایا تو میدانی من انسان شریفی هستم مرا ببخش یکی بدو گفت چه میکنی وچه میگویی ؟! چگونه خداوند تو را ببخشاید در حالی که در قتل پسر پیامبر همراهی و معاونت کردهای؟
گفت: وای بر تو! چه باید می کردیم؟ #امام ما (یعنی چه کسی) دستوری به ما داد و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر مخالفت می کردیم، از خران آبکش بدتر بودیم !» (
-
▫️هنگامى كه نزديك دمشق رسيدند، حضرت امّ كلثوم عليها السلام كه جزء اسيران بود نزد شمر آمد و فرمود: «من درخواستى دارم.» شمر گفت: آن چيست؟امّ كلثوم عليها السلام فرمود: «وقتى كه ما را وارد شهر دمشق مىكنى، ما را از دروازهاى وارد كن، كه تماشاچى كمترى داشته باشد، و به اين سپاه پيشنهاد كن كه سرها را از بين محملها بيرون ببرند، و از ما دور كنند، زيرا از بس ما را در حال اسارت ديدند كه رسوا شديم.» شمر از روى ناپاكى و ظلمى كه داشت در پاسخ به درخواست امّ كلثوم عليها السلام به عكس دستور داد سرهاى شهدا را بر بالاى نيزهها نمودند و در ميان محملها عبور دادند، و در نتيجه اهل بيت امام حسين عليه السّلام را به صورت اسير در ميان تماشاگران حركت دادند تا آنان را كنار دروازه دمشق آوردند، و آنها را در روى پلههاى مسجد جامع، در همان جا كه اسيران را نگه مىداشتند، سر پا نگهداشتند. ( سید بن طاووس، اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى،ص175)
-
▫️ زهیر بن قین روزعاشورا به شمر گفت: « فَقَالَ زُهَيْرٌ: يَا ابْنَ الْبَوَّالِ عَلَى عَقِبَيْهِ! مَا إِيَّاكَ أُخَاطِبُ، إِنَّمَا أَنْتَ بَهِيمَةٌ! وَاللَّهِ مَا أَظُنُّكَ تُحْكِمُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ آيَتَيْنِ فَأَبْشِرْ بِالْخِزْيِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالْعَذَابِ الْأَلِيمِ؛ ولله تو دو آیه از قرآن بلد نیستی! » (الکامل فی التاریخ،ج3،ص171)
+
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 فرسته سوم
2. شمر در نزد ائمه و علمای شیعه
2.1. امام حسین علیه السلام:
« ....ثُمَّ جَاءَ آخَرُ فَقَالَ أَيْنَ الْحُسَيْنُ فَقَالَ هَا أَنَا ذَا قَالَ أَبْشِرْ بِالنَّارِ قَالَ أَبْشِرْ بِرَبٍّ رَحِيمٍ وَ شَفِيعٍ مُطَاعٍ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ قَالَ الْحُسَيْنُ ع اللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَأَيْتُ كَأَنَّ كَلْباً أَبْقَعَ يَلِغُ فِي دِمَاءِ أَهْلِ بَيْتِي؛ امام حسین(ع) فرمود:تو را به آتش جهنم بشارت باد...» ( مثیر الاحزان،ص64).
-
2.2. امام سجاد علیه السلام:
در جمع مردم کوفه فرمود:« ...شَقَّ لَهَازِمِي وَ مَرَارَتُهُ بَيْنَ حَنَاجِرِي؛غم شهادت پدرم موی سر و صورت مرا سفید کرد و هنوز مزه تلخ آن در قفسه سینه من مانده است! » سپس چنین گفت: « قَتِيلٌ بِشَطِّ النَّهْرِ نَفْسِي فِدَاؤُهُ جَزَاءُ الَّذِي أَرْدَاهُ نَارُ جَهَنَّمَا
در کناز نهر فرات کشته شد. و قاتلانش به جهنم خواهند رفت» ( طبرسی،الاحتجاج،ج2،ص117)
-
2.3. امام صادق علیه السلام :
«اقبَلَ عَدُوُّ اللَّهِ سِنَانٌ الْإِيَادِيُّ وَ شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ الْعَامِرِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ ؛تا اینکه دشمن خدا سنان و شمر ملعون به کربلا رسیدند» ( شیخ صدوق،الامالی،ص163)
-
2.4. امام رضا علیه السلام:
«..فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَدا؛ ای پسر شبیب خداوند هیچ وقت قاتلان حسین را نمی بخشد» ( شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا،ج1،ص299).
-
2.5: سومین نایب خاص امام زمان می گوید:
« كُنْتُ عِنْدَ الشَّيْخِ أَبِي الْقَاسِمِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَوْحٍ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ- مَعَ جَمَاعَةٍ فِيهِمْ عَلِيُّ بْنُ عِيسَى الْقَصْرِيُّ- فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ شَيْءٍ- فَقَالَ لَهُ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ فَقَالَ الرَّجُلُ- أَخْبِرْنِي عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَ هُوَ وَلِيُّ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ- قَالَ أَخْبِرْنِي عَنْ قَاتِلِهِ أَ هُوَ عَدُوُّ اللَّهِ قَالَ نَعَم.... ؛ از حسین بن روح سوال شد:آیا قاتلان امام حسین علیه السلام دشمن خدا بودند،فرمود:بله» ( کمال الدین،ج2،ص507)
-
2.6. مهدی الهی قمشهای
شیخ مهدی الهی قمشه ای پدر دکتر قمشه ای است. او دیوان شعری دارد. همو در قسمت دوم دیوانش با نام «نغمه حسینی» به داستان عاشورا اشاره کرده است.
شیخ مهدی توضیح میدهد پسرش حسین،بیماری سختی داشت به یاد علی اصغر امام حسین این اشعار می گوید و حسین حالش خوب می شود. او چنین سروده است:
لطف حقم نیک سر انجام کرد/بر دلم این واقعه الهام کرد
عهد نمودم که گر این طفل ناز/باز دهد زین مرض جانگداز
قصه سلطان شهیدان دین/نظم کنم نغز چه در ثمین
.....
(مهدی الهی قمشه ای،دیوان الهی،ص82)
وی درباره شمر ملعون چنین سروده است:
〰️〰️
👈 شمر ملعون برای حضرت عباس امان نامه آورده است↪️
شمر که شد میر پیاده سپاه/خواست امان زابن زیاد پناه
گفت که هان این بنواختنا/شرم نکرد از شه دین آن دغا
بعد حضرت عباس جواب داد:
بعن ابدباد،امان تورا/آتش دوزخ تن جان و جان ترا
( دیوان شعر،ص178-179)
〰️〰️
👈 پاسخ زهیربه شمر:
گفت که ای جانور دوزخی/نیست مرا بجز فرخی
(همان،ص186)
〰️〰️
شمر که دل سنگتر از سنگ بود/وزستمش قلب جهان تنگ بود
(همان،ص232)
〰️〰️
عاقبت آن شمر شقاوت نژاد /برد از سر پیکر شاه رشاد
(همان)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆فرسته چهارم
💡نتیجه:
1. از منظر شیعه ،شمر ملعون است و جایگاهش همیشه در جهنم است.
2. هر چند حسین الهی قمشه ای بنا بر ادعای پدرش به مدد عنایت امام حسین علیه السلام از مرگ نجات یافت،لیکن او راهی غیر از مسیر امام حسین در پیش گرفته است. ای کاش ایشان به جای تحلیل شهادت امام حسین علیه السلام به شعر خوانی و از عشق و عاشقی گفتن در جمع زنان بی حجاب می پرداخت .
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️آیا امام حسین میدانستند در کربلا شهید می شوند؟
⁉️اگر حضرت میدانستند در کربلا شهید میشوند چرا به سمت کربلا رفتند؟ آیا این عمل ایشان خودکشی نبوده است؟
⁉️و اینکه آیا این عمل حضرت خلاف آیهی ۱۹۵ سوره بقره «...وَلَاتُلقُوا بَاَیدیکُم اِلا التَّهلُکَه... » نبوده است؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣پاسخ قطعی و مسلم این است که امام حسین علیهالسلام میدانستند در این مسیر شهید میشوند به دلیل:
الف)شاهد تاریخی
بر اساس فرمایشاتی که حضرت، با امسلمه، محمد حنفیه، عبدالله ابنزبیر داشتند، وقتی آنها از حضرت خواستند از مکه خارج نشود چون میدانستند حضرت به شهادت میرسند مگر میشود ام سلمه و.. خبر از شهادت حضرت داشته باشند ولی خودِ امام بیاطلاع باشند!
بعلاوه اینکه امام خبر از شهادت خود میدهند
ب)شاهد قرآنی
طبق آیهی ۲۷-۲۶ سوره جن دیگران نیز میتوانند باذن الله مُسَلَّح به علم غیب شوند و این امر از مسلمات قرآنی است. حضرات معصومین مسلح به علم غیب هستند اما مکلف نیستند بر اساس علم غیب عمل کنند، بلکه مامور به ظاهر هستند، شاهد آن سیرهی نبوی است که پیامبر فرمودند من بر اساس شاهد و قسم بین شما قضاوت میکنم «کافی شریف، ج۷»
پس پیغمبر نیز طبق ظاهر عمل میکردند نه بر اساس علمِ غیب، اهلبیتعلیهمالسلام نیز بر اساس ظاهر عمل میکردند.
2⃣🔻امامحسین با علمِ به شهادت به کربلا رفتند زیرا
الف)حافظ دین بودند
چون اگر ایشان در مدینه میماندند، ثمرات و زحمات تمام انبیاء و اولیاء خدا نابود میشد، چون از اسلام فقط اسمِ اسلام مانده بود و - عَلَی الاسلام السَّلام- لذا اگر حضرت قیام نمیکردند ارزشهای دینی از بین میرفت.
ب)تسلیم بودند
اهلبیت علیهمصلواتالله تسلیم قضا و قَدَر الهی هستند وقتی پروردگار عالم مقدر فرموده است حسینبنعلیعلیهالسلام در کربلا شهید شوند«.. ان اللهشاءانیراکقتیلا..»
درست است که اهلبیت میدانستند اما دانستن آنها نه قضا و قَدَر الهی را تغییر میدهد و نه باعث میشود آن حضرات بر اساس علم غیبشان عمل کنند.
قال سیدالشهداء اباعبداللهالحسین علیهالسلام «رِضیالله رضانااهلالبیت»
رضایت خداوند رضایت ما اهل بیت است. بحار الانوار ج۴۴
ج)الگو بودند
دشمنان میخواستند عزت امام را نابود کنند اما امام حاضر به پذیرش چنین امری نشدند و فرمودند شما فقط میتوانید جان مرا بگیرید قدرت ندارید مَجد و عظمت مرا نابود کنید امروز نیز حرف ملت ما به یزیدیان زمان همین کلام اباعبدالله الحسین است. شهادت، یک مرگ انتخابیست، در دفاع مقدس و همچنین در حمله داعش، شهدا به امام حسین تأسیکردند.
علاوه بر اینکه جهاد در راه خدا ششمین فروع دین است.
3⃣ حفظ جان زمانی اولویت دارد که امرِ مهمتر از جان در خطر نباشد:
اگر کسی بداند مرگ در یک قدمی اوست ولی با این وجود هیچ تلاشی برای حفظ جانش نکند چنین شخصی طبق قرآن و سیرهی اهلبیت خود را به هلاکت انداختهاست.
اگر توَرُقی در تاریخ داشته باشیم ملاحظه خواهیم کرد، حضرات معصومین علیهمصلواتالله وقتی مطلع میشدند جانشان در خطر است با تمام عِده وعُده برای حفظ جان خود با زره و شمشير تلاش میکردند، حتی در کربلا حضرت استراتژی جنگی و نظامی داشتند و شاهد هستیم با وجود علم غیب بر اساس ظاهر عمل کردند.
اما به هلاکت انداختن نفس مربوط به جایی است که هدفی بالاتر از جان در خطر نباشد.
اما ظاهر این آیه چنین نیست که هرجایی که انسان جان خود را به خطر بیندازد، نَفسِ خود را به هلاکت انداخته باشد بلکه اگر کسی شاهد باشد جان پیامبر در خطر است باید برود جانش را فدای پیامبر کند همان کاری که امیرالمومنین در شب لیلةالمبیت انجام دادند و همچنین شهدای جنگ تحمیلی نیز با تأسی از امامشان برای حریم و ناموس کشور دفاع کردند و از جان گذشتند و گاهی روی مین خوابیدند تا زمینه عبور به مراحل بعدی را بر دیگر رزمندگان بگشایند
پس اینگونه نیست که هر جایی انسان جان خود را به خطر اندازد، به خطر انداختن جان مردود باشد، البته اگه هدف آنقدر مهم نباشد و یا مهم باشد ولی راه حلهای دیگری غیر از در خطر انداختن جان وجود داشته باشد در چنین مواقعی انسان نباید جان خود را به خطر اندازد نظیر مواقعی که مجازِ بر تقیه هستیم، اما در جریان کربلا تقیه هیچ جایی نداشت زیرا «و عَلَی الاِسلام السَّلام..»
♻️نتیجه اینکه
✅ علمِ غیبِ امامحسین به این جریان نه مانع تسلیم شدن در برابر خداست، نه تکلیفآور است و نه مانع اجرای قضا و قَدَر الهی است، بلکه اهلبیت علیهمالسلام تسلیم قضا و قَدَر الهیاند
✅ مستشکل از مغالطهی تعمیم نابجا استفاده کرده است چرا که شهادت اباعبداللهالحسین القاء بالتَّهلُکه و خودکشی نیست
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
پاسخ به شبهه(۱۲):
چرا در عصر تکنولوژی برای واقعهای که ۱۴۰۰ سال قبل رخ داده عزاداری کنیم؟
✍️#استاد_جواد_حیدری
📝 خبرگزاری حوزه:
https://hawzahnews.com/xbhSY
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴
🏴
🚩
⁉️ مگر در روز عاشورا زعفر جنی به همراه یارانش برای کمک به اباعبداللهالحسین -علیهالسلام- به کربلا نیامدند؟
⁉️چرا حضرت اجازهی جهاد به آنها ندادند؟!
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
⚛ جریان زعفر جنی یا جعفر جنی در منابع روایی و تاریخی و منابع دست اول ما بیان نشدهاست، لذا مستندِ محکمِ روایی و تاریخیای که قابل اعتماد و اعتنا باشد در این رابطه نداریم.
⚛ کمک رسانی و اعلام آمادگی فرشتگان و جنیان در برخی از نقلها مثل ارشاد مرحوم مفید -رحمةاللهعلیه- و به تَبَع ایشان مرحوم مجلسی در بحار نقل فرمودهاند، اما در مورد اینکه مکان کجا بوده و چه افرادی از جنیان بودهاند هیچ اشارهای نشده است.
⚛ بنای اباعبداللهالحسین -علیهالسلام- بر این نبوده که از معجزه یا خوارقِ عادت استفاده کنند،
اما اگر حضرت میخواستند بر طبق اسباب و مسببات عمل نکنند نیازی به زعفر جنی و فرشتگان نبود زیرا حضرت با اراده و نیم نگاهِ ولائیشان باذن الله میتوانستند زمین و زمان را دگرگون کنند.
اما ایشان بر اساس اینکه الگوی بشریت بودند، امور را طبق ظاهر و اسباب و علل طبیعی پیش بردند.
♻️ نتیجه اینکه:
❇️ اولاً جریان زعفر جنی پایه و مبنای تاریخی محکمی ندارد.
❇️ثانیاً بر فرض اینکه جریان زعفرجنی پایه و اساس محکمی داشته باشد، ولی امامحسین -علیهالسلام- بنا نداشتند در مسیر هدایتگری از امور خارقالعاده استفاده کنند، بلکه حضرت قصد داشتند بر دوست و دشمن اتمام حجت کنند تا مشخص شود چه کسانی تابع حقاند و چه کسانی بر علیه حق و حقانیت شمشیر میکشند.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
آیا برای انجام کارها ،استخاره، مفید است؟
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : استخاره به معنای طلب کردن خیر، از پروردگار عالم، برای انجام هر کاری، امری پسندیده و مورد سفارش اهلبیت علیهمالسلام هست. مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در وسایل الشیعه، بابی با عنوان (بَابُ كَرَاهَةِ عَمَلِ الْأَعْمَالِ بِغَيْرِ اسْتِخَارَةٍ – مکروه بودن انجام عمل بدون استخاره- گشودهاند. (1)
نکته دوم: نوع دوم استخاره، به معنای خاص و رایج بین مردم هست،که هنگام تردید و تحیر برای انجام کاری، متوسل به آن میشوند که در این مورد، نکاتی تقدیم میشود:
الف): برای انجام هر کاری ، مخصوصا اگر دارای اهمیت باشد ،ابتدا باید از فکر و اندیشه بهره ببریم که امام علی علیهالسلام فرمودند: الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَة *فکر مانند آیینهای صاف ، زشتی و زیبایی امور را به انسان نشان میدهد. (2)
ب): بعد از اندیشیدن و تفکر، مشورت کردن و بهره بردن از عقل جمعی، مورد سفارش ، آموزههای اسلام عزیز هست. امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَة*هيچ پشتيبانى همچون مشاوره نيست. (3)
ج ) اگر کسی ،بعد از تفکر و مشورت، نسبت به انجام عمل ،مردّد و متحیّر، باقیمانده باشد ، فقط و فقط برای رفع تحیر و نجات از حالت تردید ، میتواند اقدام به استخاره با آدابی که برای آن بیانشده است، نماید.
نکته سوم: طبق نظر مراجع معظم تقلید، عمل به استخاره واجب نیست. (4)
پینوشت :
1. وسائل الشيعة، ج8، ص: 79
2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 470
3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 478
4. http://www.leader.ir/fa/book/11?sn=4568
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️چگونه ممکن است یک قطره اشک بر امامحسین همهی گناهان انسان را ببخشد؟!
⁉️آیا چنین اعتقادی تشویقِ به گناه و مسخره کردن عدالت الهی نیست؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
⚛حملمطلق بر مقید
لازم است با مفهوم مطلق و مقید آشنا شویم:در مباحث اصولی برخی مطالب به صورت مطلق و بدون قید و شرط بیان میشود گاهی قید آن متصل است یعنی بلافاصله پس از مطلق ذکرشده و گاه منفصل است و با تاخیر ذکر میشود، در چنین مواقعی عُقَلا مطلق را بر مقید حمل میکنند
در مجموعه روائیِ ما از جمله کاملالزيارات مرحوم ابنقولویه بابی هست بنام ثواب مَن بکی عليحسینبنعلی روایت ذیل:
اَیُّما مومن دمعت عيناه قتل الحسينبنعلي دمعه حتي تسيل علي خده بوّاهالله بها فيالجنه غرفاً يسكنها احقابا،و ايما مومن دمعت عيناه دمعاً حتي تسيل علي خده لاذي مسنا من عدوّنا في الدنيا بواهالله مبو صدق فيالجنه،و ايملا مومن مسّه اذي فينا فدمعت عيناه حتي يسيل دمعه علي خديه من مضاضه ما اوذي فينا صرفالله عن وجهه الاذي و آمنه يوم القيامت من سخط النار📚 كامل الزيارات،ص108؛بحار الانوار، ج44،ص280
هر مومني برای اباعبداللهالحسین گریان کند به نحوی که اشک بر گونههای او جاريشود
جایگاه او در بهشت است و خداوند در بهشت اتاقهائی برای او آماده میکند و اما هر مومني که از دو چشمش اشك بر رخسار او جاريشود، براي اذيتي كه از دشمنان در دنيا به مارسيدهاست،خداوند او را در بهشت، منزلتي كه به هر صديقي دهد به او نیز خواهد داد...
در روایت فوق گریه کردن به صورت مطلق و بدون قید بیان شدهاست،البته روایت در نگاه اول مطلق است اما وقتی به آیات قرآن و روایات اهلبیت و به محکمات عقلی مراجعه میکنیم،شاهد هستیم این روایات مطللق نیستند بلکه مقید هستند
⚛روایت با اصل کلی قرآنی قید میخورد
زیرا در آیات نورانی قرآن کریم یک اصل کلی در سورهی مبارکه مائده آیه ۲۷ بیان شده است که میفرماید:«انمایتقبلاللهمنالمتقین»
خداوند عمل صالح را از متقین میپذیرد و از هر شخص با هر ایده و نیتی نمیپذیرد، زیرا امکان ندارد فرد حق الناس و حقالله بر گردنش باشد و به صِرف گریه بر امامحسین بهشتی شود زیرا چنین چیزی معقول نیست چون خداوند در قرآن میفرماید:در همهی زمینهها عمل صالح باید کنار اعتقاد و نیت پاک(حسن فاعلی)و عمل صالح (حسن فعلی) باشد
در آیات قرآن عمل صالح خیلی برجسته شده حتي در توبه الاالذین تابوا و اصلحوا
الاالذین آمنوا و عملوالصالحات
⚛روایت با دلائل لُبّی قید میخورد
وقتی عقل حکمت الهی و عدالت الهی را بررسی میکند به راحتی نمیتواند بپذیرد فردي یک عمر هرگونه گناهی انجام دهد و معتقد باشد امام حسین چوت کشتی نجات هستند او رد نجات میدهد، اینچنین شخصی همان تئوری فِدای مسیحیت تحریف شده را دارد که چنین اعتقادی را هیچ عقل سلیمی نمیپذیرد
⚛روایت با ایمان قید میخورد
أَنَاقَتِیلُالْعَبْرَةِلَایَذْکُرُنِیمُؤْمِنٌإلااستعبر
«من کشته اشکم،مؤمنی مرا یاد نمیکند مگر اینکه اشکش جاريشود📚امالی شیخصدوق
⚛اشک حقیقی موجب نجات از دوزخ است
امام باقر خطاب به جابرجعفی میفرمایند:«و اللّه ِ ،ما مَعنا مِن اللّه ِبَراءةٌ...»کافی، میزانالحکمه
کسی که فقط بِگوید من شما اهلبیت را دوستدارم (برایتان گریه میکنم در مسیرتان و عزاداری هایتان خرج میکنم) این امور به تنهایی برائت از آتش جهنم نمیآورد و در ذیل روایت می فرمایند:«مَن کان لله مطیعاً فهو لنا ولی
مَن کان لله عاصیاً فهو لنا عدو» کسی که اهل طاعت خدا باشد در تمام دوران چنین فردی راست میگوید که دوست ماست و گریهی او گریهی عاشقانه و عارفانه و عاقلانه است اما کسی که معصیت کار هست ولی سنگ اباعبدالله را به سینه میزند نمیتواند بگوید اشک من عاقلانه،حسینی،علوی،نبوی و فاطمیست
چون عاشق کاری نمیکند که موجبات رنجش معشوق، فراهم شود
♻️نتیجهاینکه
❇️طبق دلایل نقلی و محکمات عقلی و لبّی این روایت مقید است
❇️اشک بر امام حسین هرچند اندک اگر ناشی از معرفت و آگاهی باشه سبب اوج گرفتن روح انسان میشود زیرا اگر کسی اعتقاد و عملصالح در او توامان گردند اشکی که میریزد موجب بخشایش گناهانش است، زیرا ثمرهی تقواست (انما یتقبل الله من المتقین)
❇️حقیقتاً نور امام ظلمت گناه را از بین میبَرد البته باید اشکِ واقعی و برخاسته از دل باشد تا او را منقلب، ترغیب و تشویق برای جبران کاستیهای گذشته کند تا اگر حقالله یا حقالناسی را ضایع کرده است جبران کند.
❇️شیعه معتقد است اشک بر اباعبداللهالحسین منهای اطاعت الهی و ترک معصیت موجب نجات از آتش دوزخ نیست.
❇️البته ادب کردن محضر امام حسین به شرط توبه و انابه و حرکت در مسیر آلالله موجب دستگیری خواهد شد.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
صدا ۰۷۷_sd.m4a
6.19M
⁉️شباهتهای امام حسین "علیهالسلام"
وامامزمان "عجلالله تعالی فرجه الشریف"چیست؟
🔊پاسخِکارشناسبرنامه:استادجوادحیدری
🔘 هرهفته جمعهها⏰12:00
🔰برنامهی چشم به راه
📻رادیو اصفهان
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبراه
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️چرا شیعیان فقط گریه میکنند و به دنبال ناراحت کردن مردم هستند؟
⁉️چرا دینِ شیعه فقط دین عزاداری و گریه است؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣شیعه مکتب عزاداریِ صِرفنیست
اینطور نیست که شیعه دینِ عزاداری و گریه باشد، بلکه شیعه مکتبی است که از عزاداری و گریه به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف بالا و والای خود بهرهمیبرد و اینکه کسی بگوید شیعه مکتب گریه است و همیشه گریه میکند نخیر دیگران را ناراحت میکند صحبت صحیحی نیست
2⃣ تاکید اسلام بر شادی است
در اسلام عزیز، تاکید و اصل بر نشاط و شادی است. در آیات قرآن و روایات آلالله مسئلهی فَرَح، شادی و نشاط مطرح شده است.
از دیدگاه اسلامِ شادی واقعی آن است که انسان به خدا نزدیک شود لذا یک گام نزدیک شدن به خدا موجب نشاط است.
در روایات، فراون بر مسئلهی شادی، نشاط و مسرور کردن دیگران تاکید شده است.
✨امام باقر علیهالسلام میفرمایند: انَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِنِین
📚کافیشریف،ج۲،ص۱۸۹
یکی از محبوبترین اعمال نزد پروردگار ادخال سرور در قلب مؤمنین است.
✨در سیرهی پیامبر نور و رحمت حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم در منابع شیعی و اهل سنت آمده که وقتی یکی از اصحاب ناراحت میشدند حضرت با مزاح آن صحابیِ ناراحت را خوشحال میکردند -البته در مزاح و شاد کردن دیگران خطوط قرمزی وجود دارد که باید رعایت شود- پیغمبر فرمودند: «اِنّی لَاَ مْزَحُ وَ لا اَقُولُ اِلاّ حَقّاً؛ من شوخی میکنم؛ ولی جز سخن حق نمیگویم»
✨امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغه چنین فرمودند: نشاط و شادی مؤمن در چهرهی او نمایان و حزن و اندوهش در قلب اوست
3⃣مستشکل پرسیده چرا شیعیان گریه میکنند؟
سوال مستشکل سوالی انحرافی است، زيرا گریه کردن مختص به شیعیان و دینداران نیست بلکه مردمِ سراسر دنیا در جریانها و وقایع و حوادث حزنانگیر مختلف گریه میکنند با این حال مکتبشان را مکتب گریه نمیداند.
4⃣اظهار تاثّر، از آثار تعادلِ عاطفیست
از نشانههای طبیعی و تعادل عاطفی انسانها اظهار تاثّر است، کسی که تعادل عاطفی داشتهباشد از برخی صحنهها اظهار تاثّر میکند و این اظهار تاثّر گاه به واسطهی گریه است. روانشناسان به این مسئله اذعان کردهاند، زنان به واسطهی اینکه نسبت به مردان اظهار تاثّر بیشتری دارند و آن را بواسطهی گریه بروز میدهند نسبت به آقایان سالمترند
5⃣ نقشهی شوم دشمن
دشمن میداند گریهی بر اباعبداللهالحسین بسیار تاثیرگذار، احیاگر، استکبار ستیز، مکتبساز و طاغوتسوز است لذا برای استخفاف آن به شیعیان اعتراض میکند.
6⃣ اقسام گریه:
الف) گاهی گریه احساسی و از روی عاطفه است و البته مانعی هم ندارد
ب) گاهی گریه، عقلانی است، نظیرِ گریهی بر سالار شهیدان که یک ابزار بُرّنده در مقابل ظالمین جهان است زیرا هدفمند، تحولآفرین است.
7⃣ آثار گریهی بر سیدالشهداء:
۱) گریه بر اباعبداللهالحسین موجب اظهار دوستی و محبت به امام است.
۲) این گریه، گریهی بر مظلوم است، مظلومی که با تمام قوا مقابل ظالم ایستادگی کرد. بنابراین گریهی ما اعلام وفاداری با مظلوم و مخالفت با ظالم است.
۳) گریه بر اباعبداللهالحسین حافظِ مکتبِ آلالله و زندهنگهدارندهی یاد و خاطرهی حضرت است.
۴) گریهی بر امام حسین علیهالسلام موجب انس تودههای مردم و نسلهای آینده با آن حضرت است.
۵) گریهی بر اباعبدالله پالایشگر روح است.
۶) گریهی بر امامحسین -علیهالسلام- موجب کسب معرفت و تبعیت از ایشان است.
♻️ نتیجهاینکه
❇️ گریه مختص به شیعیان نیست بلکه یک امر طبیعی و برآمده از فطرت است که موجب میشود فرد در وقایع مصیبتبار و ناراحتکننده گریه میکند.
❇ بر اباعبداللهالحسین گریه میکنیم زیرا دشمن ایشان را به طرز ظالمانهای به شهادت رساند. مرحومِ صدوق نقل میکنند در روز اول محرم امام رضا به ریانبنشبیب فرمودند:یَاابْنَشَبِیبٍإِنْ کُنْتَبَاکِیاًلِشَیْءٍفَابْکِلِلْحُسَیْنِبْنِعَلِیٍّفَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ
گریهی شیعه هدفمند است، هدف آن زنده نگهداشتن یادِ اباعبداللهالحسین -علیهالسلام- و موحب شناخت ویژگیهای ظالم و مظلوم، آشنائی با سبک زندگی آنان و پیبردن به هدفِ قيامِ حضرت است.
❇️ ما مکتبمان مکتب اباعبداللهالحسین و مذهبمان نیز مذهب صادقآلمحمد است.
ما شیعیان عزاداری میکنیم اما دینمان در عزاداری خلاصهنمیشود و به گریه که یکی از مصادیق عزاداریست افتخار میکنیم.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
چرا امام حسین(ع) روز عاشورا از قدرت امامت استفاده نکردند؟
حوزه/ کارشناس کلام و عقاید گفت: امام حسین(ع) بر اساس اینکه الگوی بشریت بودند، امور را طبق ظاهر و اسباب و علل طبیعی پیش بردند، بنای حضرت بر این نبوده که از معجزه یا خوارقِ عادت استفاده کنند.
✍️#استاد_جواد_حیدری
📝 خبرگزاری حوزه:
https://hawzahnews.com/xbhXX
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
فلسفه و چرائی عزاداری بر سیدالشهداء
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
⭕️مقدمه
آنچه میتواند منجر به معنا بخشی عزاداری باشد فلسفه و حکمتهای ظاهری و باطنی عزادرایست.
تصوّر عزاداری بدون در نظر گرفتن حکمتها، منجر میشود تمام بخشهای عزاداری از گریهی بر اهلالبیت گرفتهاست تا حضور در مجالسِ عزاداری عبث تلقیشود غافل از اینکه فلسفهی عزاداری بر امام حسین با فلسفهی قیام ایشان گره خورده است.
🔻آثار عزاداری عبارتند از🔻
1⃣عزاداری، تعظیم و تکریمِ بزرگانِ هرمکتب
تعظیم و تکریم بزرگان در هر مکتب امری عادیست، به گونهای که در زمان حیات با
احترام و تبعیت و در زمان ممات با برگزاری مراسم بزرگداشت، این تعظیم نمود عینی
مییابد و افراد با یادآوری آن شخص همواره خود را پیرو راه او میدانند. در مکتب اسلام با توجه به هدف مقدس آن در دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم، این تعظیم جلوهی بیشتری یافته و عزداراری، نوعی اعلام طرفداری از ستمدیده و بیزاری از ستمگر تلقی میشود.
2⃣عزاداری، تحکیم باورها
وقتی امری برای انسان مهم قلمداد شود و جزء باورهای او گردد با گذشت زمان نفوذ این باور در بُعد فردی و اجتماعیِ او افزایش مییابد و تاثیرات آن بیشتر میشود.
3⃣عزاداری، پایهگذاریِ سنتی نیکو
واقعهی کربلا، حادثهای است که بزرگداشت آن سالیان سال به شکلِ سنتی نیکو درآمده و این سنت اجتماعی هر ساله در رفتارها و هنجارهای فردی و اجتماعی افراد موثر بوده است. لذا استمرار بر عزاداری به نوعی کمک در جهت انسان سازی است زیرا باورهای انسان را تقویت میکند.
4⃣عزاداری، تزکیه، رشد و تحول
عزاداری از حیث فردی میتواند ارتباط انسان را با امور معنوی افزایش دهد و موجب تزکیه و رشد معنوی انسان گردد. همانگونه که بارها شاهد تحول افراد گناهکار در دستگاه امام حسین بودهایم.
5⃣زنده نگهداشتن نام و یاد دینداران حقیقی
عزاداری موجب یادآوری قیام امام حسین و انتقال فرهنگ حسینی به نسلهای آینده است. تکرار هر سالهی این امر، موجب میشود نسلهای آینده در مسیر حسینی شدن و حسینی ماندن گام بردارند.
6⃣عزاداری، پاسخ به نیازِ انسان به الگو
نیازمندی انسان به الگو از جمله اموری که روانشناسان و جامعه شناسان بر آن اتفاق نظر دارند. وجود الگو در هر امری منجر به موفقیت بیشتر انسان میگردد.
الگودهی و معرفی نمونهی عینی در جای جای متن واقعهی کربلا در دگرگونی انسانها نقش بسزایی داشتهاست، همچنین وجود پیوند عاطفی میان مردم و الگوها میتواند درتبعیت مردم از آنها موثرتر باشد و عزاداری در ایجاد اینپیوند موثر بودهاست.
7⃣عزاداری، تعیینکنندهی خطِمشیِ سیاسی
حضور در مجلس عزای امامحسین، حضوری بیبدیل است که هر ساله بدون نیاز به فراخوان به صورت خودجوش، انقلابی معنوی را در کشور ما رقم میزند. این مجالس پتانسیل زیادی در جهت آموزش معارف و اخلاق دارند. لذا وعاظ و سخنرانان در این عرصه نقش بسزائی دارند. بنابراین میبایست در این جهت تلاش وافری معطوف دارند و مردم را نسبت به وظایف دینی و سیاسیشان آگاه کنند. عزاداری بر امامی که در برابر سیاست اموی شهادت را بر تسلیم ترجیح داد، تکلیف ما را در برخوردهای سیاسی با قدرتهای موجود روشنمیکند.
8⃣عزاداری، رسواکنندهی ظالم و ذلتناپذیری
واژهی مظلوم همواره وجود ظلم را در ذهن انسان تداعی میکند. وقتی مظلومیت کسی ثابتشود قطعا ظالمی وجود داشته و ظلمی صورت پذیرفته است. کربلا، عاشورا و عزاداریِ هر سالهی ما بر این وقایع، فریاد مظلومانهی امام حسین است برای رسوا کردن ظلم در جهان. عزت و غیرت دینی و ذلتناپذیری امامحسین نیز از دیگر دروس اخلاقیِ واقعهی کربلاست زیرا غیرت دینی منجر میشود انسان تا پای جان در برابر هتک حرمت به دینش ایستادگی کند.
9⃣عزاداری، همبستگی دینی و اجتماعی
عزاداری با محوریت امام حسین منجر به وحدت و همدلی مردم میشود.
🔟عزاداری، آمرزش گناهان
در گوشههای دنج مجالس عزاداری و زیر پرچم اباعبداللهالحسین چه قلبهایی که تلطیف نمیشود و چه گناهانی که به برکت حضرت زدوده نمیشود.
امام صادق فرمودند: به راستی حسین علیهالسلام کسی را که برای او گریه میکند، میبیند و از روی رحمت و دلسوزی برایش طلب آمرزش میکند📚بحارالانوار،ج۲۵
بنابراین عزاداری فتح بابی برای استغفار از روزمرگیهای بیانگیزهی هر زمان است.
♻️نتیجهاینکه
فلسفهی قیام امامحسین را میتوان در دو بُعد اثباتی و سلبیِ احیا و اصلاح خلاصهکرد.
امام از یک جهت به زندهسازی و بازپروری دین جدشان همتگماشتند و از طرفی با قیام خویش به اصلاح بینشها، روشها و منشها پرداختند.
استمرار ما بر عزاداری هر ساله نیز متوقف بر همین اهداف است.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
🔴 #تواضع_در_همسرداری
💠 آقایون بدانید! برخی کارها در منزل، هم شما رو محبوب همسرتان میکند و هم برای #تهذیب_نفس مناسب است.
💠 مثلا گاهی #جوراب یا لباس همسرتان را بشویید. گاهی سرویس دستشویی منزل را نظافت کنید، منزل را جارو بزنید، گردگیری کنید، سیبزمینی پوست بگیرید و ....
💠 ظاهر برخی کارها، کوچک است اما بسیاری از کینهها و دلخوریهای بزرگ را از بین میبرد و اثرات #تربیتی خوبی دارد.
💠 خانمها با کمک کردن مرد در خانه، شاداب میشوند.👌
🆔 @hosseinnabavinasab
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⭕️ماجرای نام "حصین" بر روی پیراهنهای مشکی چیست؟
✅جواد حیدری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه موضوع مطرح درباره پیراهن منقش به اسم "حصین" و پخش این پیراهن در بازار و ارتباط آن با ماه محرم یک شایعه است، اظهار کرد: یک خواننده رپ برای تبلیغ کار خود اسم هنریاش، حسین را با "ص" روی پیراهن نوشته است.
🎙#استاد_جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_ایمنا
🆔 www.imna.ir/news/388203/
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
پاسخ به شبهه(۱۴):
فلسفه و چرایی عزاداری سیدالشهدا(ع)
کارشناس دینی گفت: امام حسین(ع) با قیام خود از یک جهت به زندهسازی و بازپروری دین جدشان همتگماشتند و از طرفی به اصلاح بینشها، روشها و منشها پرداختند، استمرار ما بر عزاداری هر ساله نیز متوقف بر همین اهداف است.
✍️#استاد_جواد_حیدری
📝 خبرگزاری حوزه:
https://hawzahnews.com/xbjc2
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️با توجه به اشتیاق عموم مردم بخصوص نوجوانان و جوانان عزیزمان به امام حسین -علیهالسلام- از یک سو و از سوی دیگر هجمهها و تلاشهای دشمن از طریق ایجاد شبهات برای کمرنگ کردن عظمت حسینی، شما چه راهکاری برای جذب نوجوانان و جوانان به دین دارید؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ اخلاص
اخلاص حرف اول را در تبلیغ میزند به همین جهت کار فرهنگی با خلوص همراه نباشد سر سوزنی ارزش نخواهد داشت، بنابراین برای تاثیر گذار بودن در مخاطب باید خود را مجهز به اکسیر اخلاص کنیم. البته خلوص، فلوس را نیز به همراه خواهد آورد.
چون که صد آمد نود هم پیش ماست.
2⃣ آگاهی
برای تبلیغ معارف آگاهی به مبانی دین و معارف امری ضروری است. لذا اگر بدون مطالعه و تحقیق قدم به عرصهی تبلیغ گذاشته شود تخریب جای تبلیغ را خواهد گرفت.
3⃣ استمرار
کار فرهنگی نیازمند استمرار است لذا فعالیتهای مقطعی و فاقدِ چشمانداز به سر منزل مقصود نخواهد رسید. هر چند از تاثیرات آن نمیشود چشم پوشی کرد ولی تاثیرات آن جزئی و مقطعی است.
4⃣ هزینهکردن
برای ایجاد انگیزه و استمرار در تبلیغ دین باید هزینه کرد در این بخش هم مردم و هم دستگاههای ذیربط میبایست وظیفهشناس باشند، خود مبلغ نیز باید در حالی که برای جذب به دین خرج میکند تقدیرالمعیشه را نیز فراموش نکند.
5⃣ حسن خلق
طبق آیات و روایات مشهود است که از مهمترین ابزار مربی حُسنِ خُلق در کل امور زندگی است. جوان و نوجوان را باید بتوان در فضای حقیقی و خصوصاً در فضای مجازی با اخلاق حسنه جذب نمود. چرا که مخاطب با مشاهدهی اخلاق خوب مربی و مبلغ جذب دین میگردد.
6⃣ پرهیز از نصیحت
همچنین حتیالامکان از نصیحت کردن بپرهیزیم بلکه کاری کنیم که مخاطب با ما همراه شود بطور مثال با گوش جان بدون قضاوت و تعصب حرفهای او را بشنویم و به قضایا فقط از زاویهی عقائد خود ننگریم بلکه قضیه را از زاویهی دید او نیز بنگریم، احساسات او را درک کنیم.
7⃣ تبلیغ ترجیحاً در فضائی مفرَّح
اگر برایمان امکان دارد با نوجوان و جوان به اماکن تفریحی نظیر سینما، تئاتر، رستوران، گیم نت... برویم خلاصه در راه دین باید خرج کرد.
اگر گروهاند هر کس غذای سادهای در منزل تهیه کند با خود بیاورد و ساعات خوشی را در کنار هم بدون خشکی مقدسی طیکنیم تا اسلام را عملی با رفتارمان به آنها نشان دهیم نه اینکه با نصیحت و دعا خوانی و... آنها را از دین زده کنیم. چرا که اِلی ماشاءالله از این مجالس سطحی و خشک در جامعه فروان است پس کار ما چشاندن مزه دینداری به مخاطب است و در همین نشست و برخاستهاست که میتوان نکات آموزشی فراوان و عمیق و بنیادین را در ذهن او حک کرد.
♻️نتیجهاینکه
مبلغ و مربی اگر خلوص داشته باشد و با تاسی به انبیا و اهل بیت -علیهمالسلام- اهل کار و تلاش باشد کار، او را اهل راز و نیاز نیز میکند چرا که کار با تبلیغ قابل جمع است.
و جالب اینکه بارها دیدهایم، مردم حرف شنوی خوبی از روحانی شاغل و زحمتکش و در عینحال، فاضل و با خلاق دارند.
در گفتن عیب دگران بسته زبان باش
با خوبی خود عیبنمای دگران باش
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از نیاز دانش آموزان 👩🏫
عدم نمایش صحنه های غیر اخلاقی در موبایل فرزندان
اگر به هر دلیل به این نتیجه رسیدهاید که برای فرزندتان در دوران آموزش آنلاین #موبایل بخرید و مایلید از بعضی صحنه های #غیر_اخلاقی فرار کنید و فرارش دهید بخوانید:
⛔️ *عدم نمایش نتایج غيراخلاقى*
🔁 گاهی هنگام جستجو در گوگل، با نتایج نامناسب و بعضاً غيراخلاقى روبرو میشوید.
آیا میدانید گوگل گزینهای دارد که اگر فعالش کنید، نتایج غيراخلاقى را نشان نمیدهد؟
👌🏻برای اینکار کافی ست:
1⃣ داخل مرورگرتان نشانی زیر را تایپ کنید:
Google.com/preferences
2⃣ بعد از بازشدن صفحه نمایش، گزینهی فیلتر کردن نتایج غيراخلاقى (پنهان کردن نتایج بی پرده) را با زدن تیک کنار گزینه زیر فعال کنید.
Turn On SafeSearch
مراقب فرزندان خود در فضای مجازی باشیم.
🌻 دیدن هر تصویری، زیبنده چشمان شما و گل های زندگی شما نیست.
✨✨✨✨✨
(◉‿◉) ❤️ (◠‿◕)
@Golhayebeheshtee
(◔‿◔) ❤️ (✷‿✷)
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا پس از شهادت امام حسین علیهالسلام ازبانوان آلالله درخواست کنیزی شد؟
⁉️ حجاب بانوان اسیر شده پس از واقعهی عاشورا تاچه حد برداشتهشد؟ آیا حجاب کامل برداشتهشد؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ از بزرگترین مصائبِ واقعهی کربلا ظلم ظالمانی چون شمر و یزید و لشکریانشان بودهاست.
یکی از مصائب عظمائی که پس از شهادت امامحسین علیهالسلام رخداد اسیر شدن آلالله بود و جانسوزتر از آن اینکه برخی از دشمنان جسارت را به اوج خود رساندند به گونهای که طبق آنچه از کتب تاریخی استنباط میشود به برخی از مخدراتِ کاروان زینب کبری سلاماللهعلیها درخواست کنیزی دادند، که البته با واکنش تند و قاطع حضرت زینب سلاماللهعلیها مواجهشدند.
2⃣ طبق آنچه از منابع روایی و مقاتلِ معتبر استفاده میشود این است که حضرت زینب -سلاماللهعلیها- و بانوانِ حاضر در کاروان ملحفهای ( لباس روئی که شبیه چادر است) را با خود حمل میکردند، که آن مَلاحِف از سر آن مخدرات برداشتهشد اما با توجه به اینکه علاوه بر چادر مقنعههایی نیز داشتند و همچنین بنابر عبارتهای نقلشده ملحفه(ملحفه چیزی که شبیه چادر و رو انداز هست را گویند که در زبان فارسی نیز همین معنا برای آن استعمال میشود) از سر مخدرات کشف شد.
بنابراین طبق استعمال لفظِ ملحفه میتوان چنین نتیجه گرفت، کشف حجاب کامل و نمایان شدن بدن و موها برای بانوان آلالله رخ ندادهاست
♻️نتیجهاینکه
اگر بر فرض کشف حجاب به صورت کامل نیز رخ دادهباشد، این منافاتی با مقام و عظمتِ آن مخدرات ندارد و چون از آنها سلبِاختیار شدهبوده، فلذا تکلیفینداشتند.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀
🌀
🌀
⁉️ تعریف علم کلام چیست؟
⁉️ چرا به علم مباحث مربوط به اعتقادات کلام گویند؟ وجه تسمیهی آن چیست؟
1⃣ تعریف علم کلام
حضرت استاد شهید مرتضی مطهری تعریف علم کلام را اینگونه بیان میدارند: علم کلام علمیست که دربارهی عقائد اسلامی یعنی آنچه از نظر اسلام باید بدان معتقد باشیم و ایمان داشتهباشیم بحثمیکند.(موضوع علم کلام)
به اینصورت که مباحث اعتقادی را توضیح میدهد و دربارهی آنها استدلال میآورد و از آنها دفاع میکند.
ایشان چکیدهای از اندیشههای مختلف را به صورت تعریفی جامع و مانع بیان کردهاند، به چنين تعریفی، تعریف جامع و مانع گوئیم چون
〽️هم موضوع علم کلام را که همان عقائد اسلامیست را مطرح کردهاست
〽️هم اهداف آن را توضیح داده
〽️و برای آن استدلال آورده است
〽️همچنین از آن دفاع نیز کرده است
〽️و هم روش آن را بیان کرده است که در اینجا روش آن مطلق است زیرا میتوان استفاده کرد از از روشهای:
➕ عقلی
➕ نقلی
➕حسی
♻️نتیجه اینکه:
✅ تعاریف متعددی برای علم کلام شده است اما جامع و مانعترین تعریف، تعریفی است که استاد شهید مرتضی مطهری از آن داشتهاند.
علم کلام و علم مباحث اعتقادی علمیست که دربارهی عقائد اسلامی یعنی آنچه ما باید از نظر اسلام به آن معتقد باشیم و ایمان داشتهباشیم بحث میکند به این صورت که:
اولاً: عقائد را توضیح میدهد، زیرا وظیفهی علم کلام و متکلم این است که عقیده را توضیح دهد
ثانیاً: دربارهی آنها استدلال میآورد، یعنی فردی که اعتقاد به خدا دارد باید عقیدهاش را توضیح دهد و دلائلی که بر وجود و اثبات خدا وجود دارد را بیان کند.
البته متکفل چنین مهمي علم کلام است و توسط متکلم انجام میشود و همچنین از آنها دفاع میکند. در طول تاریخ وظیفهی متکلمین دفاع از حدود و ثغور و مرزهای اعتقادیست.
نظیر شاگردانِ انبیاء و اهلبیت علیهمصلواتالله اینچنین بودند مناظرات متعدد داشتند مثل هشام علیهالرحمه متکلم و شاگرد امامصادق علیهالسلام بود. خود انبیا و اهلبیت نیز یکی از وظایفشان دفاع از اندیشهی متعالی اسلام عزیز بوده که این کار در علم کلام شکل میگیرد.
✅ یکی از وجوه فارق علم کلام با سایر علوم بحث روشهاست زیرا در علم کلام هم از عقل استفادهمیکنیم، هم از قرآن و هم از روایات استفاده میکنیم.
2⃣ وجوه تسمیهی مباحث اعتقادی به کلام
۱) طرح حدوث و قِدَمقرآن در برههای از تاریخ
علم کلام را کلام گویند زیرا:
مهمترین مسائل در بحث اعتقادات در برههای از تاریخ مسئلهی کلام الهی (قرآن) بوده است.
قرآن کلام خداست. کلام الهی حادث است یا قدیم است؟ یعنی آیا قرآن خلق شده ابتدا دارد یا اینکه مثل خدا قدیم است و همانگونه که خدا بوده و هست و خواهد بود، کلام خدا هم بوده و هست و خواهد بود. "و کلمالله موسی تکلیما"
این دعوائیست که در نیمهی دوم قرن اول در بین مسلمانان شدت گرفت و موجب شکلگیری علم کلام شد، لذا چون موضوع اولیهای که باعث ایجاد علم کلام شد کلام الهی بوده است، اسم این علم را بر کل کلام گذاشتهاند.
۲) آغازشدن بخشهای مباحث کلامی با الکلام
رسم و سیرهی متکلمین این بوده است، وقتی کتابهای خود را مینوشتند اسم آن بخش را مثلا میگذاشتند الکلام فیالتوحید، الکلام فیالنبوه، الکلام فیالامامه، الکلام فیالمعاد یعنی بخشهای مباحثشان را با این جمله شروع میکردند و این جزء را بر کل اطلاق کردند.
۳) دفاع از دین با زبان و کلام است
رسالت مباحث اعتقادی و علم کلام دفاع از عقائد دین است، از طرف دیگر مهمترین ابزار دفاع کلام، زبان، نطق و گفتگو و مناظره است و چون ابزار اصلی کلام است در این علم بخاطر اینکه میخواهد دفاع کند نام کل علم را کلام گذاشتهاند.
♻️نتیجه اینکه:
✅ علماء علم کلام تا ۵ وجه تسمیه برای علم کلام مطرحکردهاند.
✅ ناگفتهنماند به علم کلام علم اصول دین، فقه اکبر و علم توحید و صفات نیز اطلاق شده است.
#عقائد
#تعریف_علم_کلام
#وجه_تسمیهی_اعتقادات_به_کلام
@javadheidari110
💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از شبکه جهانی موعود🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پسربچهای که کفش میهمانان را میدزدد!!!
#گلهای_خونه
#تربیتی
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀
🌀
🌀
⁉️هدف و غرض از علم کلام چیست؟
1⃣غرضی که متکلمین برای خود دنبال میکنند
یکی از اهداف علم کلام اهدافیست که نسبت به خود متکلم است، یعنی من و شمائی که داریم علم کلام میخوانیم هدفمان چیست؟
متکلمین برای خود ۲ هدف را دنبال میکنند:
۱) هدف نظری:
دست یافتن به معرفت و شناخت تحقیقی و تفصیلی، یعنی اول نظر و اعتقادات خود را تقویت و تحکیم کنیم، زیرا بسیاری از ما شناختهایمان اجمالیست، متاسفانه با وجود اینکه ادعای قبول خدا و پیغمبر را داریم اما شناخت اغلب ما نسبت به خدا و پیغمبر، از نوعِ شناخت اجمالیست، زیرا وقتی در معرض شبهه و سوال قرار میگیریم ساکت میشویم و عقبنشینی میکنیم چون پاسخی نداریم. این یعنی معرفتمان، معرفت تفصیلی و تحقیقی نبوده است.
۲) هدف عملی:
وقتی در حوزه و حیطهی نظر و اعتقاد قوی شویم آنگاه دینداری و عبادتِ ما عبادتی عالمانه و همراه با شناخت و معرفت خواهد بود.
لذا فرمودند: اولالدين معرفت الجبار، معرفةالله اعلیالمعارف، چون باعث میشود من در عبودیت هم پیشرفت کنم.
یکی از علل کوتاهی ما در مباحث عمل: نماز، روزه، خمس، زکات در جامعهی ما بخاطر ضعفِ در عقیده است. زیرا ضعف عقیده منجر به ضعف در عمل میشود.
پس هدف اول و مهم نسبت به خود متکلم است.
و هدفی که نسبت به خود متکلم دنبال میشود یک هدف نظریست که همان رسیدن به شناخت دقیق است.
2⃣ غرضی که متکلم برای دیگران دنبال میکند
هدف ما از مطالعهی علم کلام ارشاد و هدایت دیگران است، زیرا یکی از وظائف ذاتی طلبهگی ما ارشاد و هدایتگری و دستگیری از ایتام آل محمد صلواتاللهعلیهماجمعین است.
♻️نتیجه اینکه:
آنچه اهمیت علمکلام را بر ما آشکارمیکند عبارتست از👇
❇️پایهبودن علمکلام نسبت به سایرعلوماسلامی
حیات سایر علوم اسلامی در گرو علمکلام (اثبات خدا و کلام خدا) است، که این مهم در علم کلام اتفاق میافتد. فلذا علم کلام پایهی سایر علوم اسلامیست:
🔸نظیر اینکه:
〽️علم کلام، پایهی علم تفسیر است.
مثلاً اگر در علم کلام حجیت وحی را اثبات نکنیم، دیگر علم تفسیر معنا ندارد زیرا تفسیر ناظر به آیات است و آیات باید اثبات شود که از طرف الله است، اگر ثابت نشود که دیگر تفسیر معنا ندارد.
〽️ علم کلام، پایهی علم فقه است.
در علم فقه اول باید بر ما ثابت شود این کلام کلامِ معصوم است. لذا قبل از آن باید در علم کلام اثبات کردهباشیم خدا، نبی و امام کیست، چون اگر اینها در علم کلام اثبات نشود دیگر علم فقه مفهومی نخواهد داشت.
🔶 بنابراین سایر علوم با پسوند اسلامی نظیر تفسیر، فقه، حدیث و... نسبت به علم کلام، علم پَسینی هستند زیرا اول باید در علم کلام خدا و پیغمبر را اثبات کردهباشیم تا بعد بتوانیم دربارهی علم تفسیر، فقه، حدیث و ... صحبتکنیم و منابع و تشریعات آن را مطرح کنیم.
❇️ حکمت خیر کثیر است.
به جهت جایگاه بسیار بالائی که علم کلام نسبت به سایز متون دینی دارد این فرمایش است: هر کس حکمت داشته باشد، خیر فراوان نصیب او شده است "من اوتی الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا" به همین جهت ما میخواهیم حکیمانه عملکنیم.
❇️ توجه ویژهی اهلبیت علیهمالسلام به متکلمان
از ارزش ویژهای که اهلبیتعلیهمصلواتالله برای متکلمان قائل بودند به جایگاه و اهمیت علم کلام پیمیبریم. یک نمونه اینکه، امامصادق علیهالسلام با وجود اینکه هشام در سن جوانی بود، حضرت تمام قد مقابل ایشان میایستادند و او را احترام میکردند و دیگران را نیز توصیه میکردند مثل او با زبان، قلم و بیان از مکتب اهلبیت دفاع کنند.
❇️ افزایش دانش و هدفمند کردن گرایش
بنابراین وظیفهی ماست که با سعی، تلاش، توکل و توسل به ساحت مقدس آلاللهعلیهمصلواتالله بتوانیم اندکی بر داشتهها، دانشهای خود بیفزائیم و بینش و گرایشهایمان را هدفمندکنیم و هرآنچه میآموزیم به دیگران نیز انتقال دهیم و انشاءالله برای تعمیق مباحث معرفتی، کلامی و اعتقادیمان اهل تحقیق، گفتگو و مباحثه باشیم زیرا بدون مباحثه و پرسش و پاسخ و تجزیه و تحلیل اندیشهها طبیعتاً تعمیق باورها برایمان رخ نخواهد داد. لذا میطلبد با مباحثه و تحقیق این مهم را محققسازیم.
لذا توصیهمیشود برای تحقیق بیشتر، کتابهای pdf استاد محمد بیابانی اسکوئی را با مراجعه به سایت نبا رایگان دانلود کنید.
#عقائد
#هدف_علم_کلام
@javadheidari110
💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠
@ramezan_ghasem110
پاسخ به شبهاتی در ارتباط با برخورد با مجرمان در نگاه دین/مجرم از هویت انسانی خارج نمیشود
ادامهاش را اینجا بخوانید:
mehrnews.com/xW2gL
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@javadheidari110