هدایت شده از رادیو اصفهان
#مسابقه
#چشم_به_راه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
⁉️ کدامیک از این موارد از نشانه های ظهور حتمی امام زمان (عج)نمی باشد ؟
الف) خروج سفیانی
ب) قتل نفس زکیه
ج) مرگ سفید
🔰 از ساعت ۱۲:۰۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای راهنمایی برنامه چشم به راه را در ساعت ۱۲:۰۰ را از رادیو اصفهان بشنوید.
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید.
هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزهی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت میکند.
@radioesfahan
هدایت شده از سلاله اخلاقی
منـظور از علائم حتمی ظهور چیست؟ .mp3
4.54M
🦋چشم به راه🦋
کدام یک از موارد از نشانههای حتمی ظهور امام زمان علیهالسلام نیست؟
۱_خروج سفیانی
۲_قتل نفس زکیه
۳_مرگ سفید
تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید.
هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند.
کارشناسبرنامه: استاد_جواد_حیدری
@javadheidari110
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘
🔘
🔘
🔘
پرســـ❓ــش
⁉️به ما گفتهاند اگر روز شهادت امیرالمومنین سرکار بریم گناه داره، آیا چنین حرفی صحت داره؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
نخیر این صحبت جزو خرافات است.
#خرافات
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
#مشهورات_بی_سند
⭕️در بین ما شیعیان سخنان مشهوری هست که برخی از آنها نه تنها سندی ندارد، در برخی از موارد دست آویزی برای هجمه دشمن به مبانی اعتقادی ما می شود.
❌یکی از مشهورات، جریان تیر و نماز امام علی بن ابی طالب علیه السلام است.
🔅مشهور است در نمار تیری از پای علی بن ابی طالب(علیه السلام) بیرون کشیدند. مطابق دلایل ذیل این فضیلت مشهور هیچ سندی ندارد.↘️↘️
📍ابوالفضل رشیدالدّین میبدی در کتاب “کشف الاسرار” نگاشتهی سال۵۲۰ هجری قمری،: «در آثار بیارند که علی علیه السلام در بعضی از آن حربهای وی تیری به وی رسید....»
📒كشف الأسرار و عدة الأبرار، ج1، ص: 18.
📍علامه حلی :( 726 ق) :«2. و بلغ في العبادة إلى أنه كان يؤخذ النشاب من جسده عند الصلاة لانقطاع نظره عن غيره تعالى بالكلية »
📒نهج الحق و كشف الصدق، ص: 247.
📍صالح الکشفی الحنفی متوفای ۱۰۲۵ :«...چون هنگام نماز شد،پیکار از پای مبارکش بیرون کردندی،مصلی چون پرخون شد،امیر را اصلا از این معنی خبر نبود. ».
📒محمد صالح کشفي ترمذي حنفي،مناقب مرتضوی، ص 356.
📍دیلمی (841ق) مبنویسد : «...فإذا اشتغل بالصلاة و أقبل إلى الله تعالى أخرجوا الحديد من جسده و لم يحس ».
📒ارشاد القلوب،ج2،ص217.
📍ملا محسن فیض کاشانی (1901ق) می گوید : «أقول: و مثل هذا ينسب إلى مولانا أمير المؤمنين عليه السّلام أنّه وقع في رجله نصل ...».
📒المحجة البيضاء فى تهذيب الاحياء، ج1، ص: 398.
📍ملا مهدی نراقی (1209ق) :«و روى: أنه وقع نصل في رجله (ع)، ...».
📒ملا مهدی نراقی،جامع السعادات، ج3، ص: 328.
📍سید عبدالاعلی سبزواری (1414 ه ق).:« هذه القضية منسوبة إليه عليه السلام و قد نظمها الشعراء ».
📒مهذب الأحكام (للسبزواري)، ج6، ص: 108.
🕳🕳🕳🕳
📝 همانطور که ملاحظه شد تا قرن هفتم هیچ خبری از این فضیلت در منابع شیعی نیست . و درکتابهایی که ذکر شد . هیچ سندی برای آن بیان نشده است . محمد اسفندیاری باور دارد این فضیلتی که به امیر بیان (صلوات الله علیه و اله) منسوب شده است,احتمال میرود که از گفتههای صوفیان باشد(1).چون در نظر عرفا و صوفیه، حضور قلب در نماز را بدین معنا میدانند که نمازگزار در حال نماز از خود بیخود شده و از همه چیز و همه کس دل بریده، و محو جمال حق تعالی گردد؛ و به اصطلاح در حالتی قرار گیرد که اگر کارد به استخوانش هم زدند متوجّه نگردد. و قضایای زیادی در این جهت برای عرفای بزرگ خویش نقل می کنند.
1. 📒محمد اسفندیاری، بُعد اجتماعی اسلام، ص 155، پاورقی.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#مناظره_ناب
✍️ در منابع اسلامی آمده است که روزی ابوحنیفة با امام صادق(ع) هم سفره شد. وقتی امام(ع)دست از غذا کشید فرمود:
🔹«الحمد لله ربّ العالمين اللّهم هذا مِنك و مِن رسولِك(ص)»
🔸ستايش مر خدا را كه مالك و مدبر همه عوالم است خداوندا این از فضل تو و همچنین از فضل رسول تو است.
✍️ ابوحنیفه با تعجب اشکال به امام (ع) گرفت و گفت:
🔸«يا أبا عبد الله أجعلتَ مع الله شريكا؟»
🔹ای ابو عبدالله! آیا برای خداوند شریک قائل شدی؟
✍️ امام (ع) به او گفت: وای بر تو! همانا خداوند در قرآن می فرماید:
🔹«... وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِه...»(التوبة: 74 )
🔸«... و اين غرور و سرمستى علتى نداشت جز اينكه خدا و رسولش ايشان را از كرم خود توانگر و بى نياز كرده بود...»
◀️ همچنین در جای دیگر خداوند فرموده:
🔹«وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُه...»(التوبة: 59)
🔸«ولى اگر آنها به حق خود راضى باشند و به آنچه خدا و پيامبرش در اختيار آنها گذارده رضايت دهند و بگويند همين براى ما كافى است و اگر هم نياز بيشترى داريم خدا و پيامبر(ص) از فضل خود به زودى به ما مىبخشند ...»
✍️ ابوحنیفه با سرافکندگی گفت: به خدا قسم گویا تا کنون این دو آیه را از قرآن نخوانده بودم و به گوشم نخورده بود! امام علیه السلام فرمودند: بله تو بی شک این دو آیه را هم خوانده ای و هم شنیدی! ولی خداوند درباره تو و امثال تو فرموده است:
🔹«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها»(محمد: 24)
🔸«چرا در قرآن تدبر نمىكنند؟ مگر بر در دلهايشان قفل زده شده؟»
◀️ همچنین:
🔹«كَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُون» (المطففين: 14)
🔸 «نه، واقع قضيه، اين است كه گناهانى كه كردهاند، در دلهاشان اثر نهاده، و دلها را قساوت بخشيده»
📚 كراجكى، محمد بن على، كنز الفوائد، ج2، ص: 37
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
حتما شنیده اید: 📞
❌ کسی که گناه کرده و سپس توبه کند، هر چند گناهش بخشیده می شود ولی آثار وضعی گناه باقی می ماند.
مانند کسی که روز کاغذ چیزی بنویسد و بعد پاک کند قطعا اثرات نوشته در کاغذ باقی است.
فکر می کنم آنقدر شهرت داره
✅ اما طبق انچه که از آیات و روایت
فهم می شود:
کسی که از گناه توبه کند البته
توبه ی حقیقی و به تعبیر کریمه ی : توبة نصوحا
هیچ اثری که از گناه باقی نمی ماند که هیچ تازه : خداوند با لطفش گناه و سیئه ی او را به حسنه تبدیل می کند»
با استناد به قرآن کریم↪️
☑️ «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما» ۷۰/فرقان
☑️ «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى لِلذَّاكِرينَ» ۱۱۴/هود
✅شرایط توبه ی حقیقی:
امیر المومنین علیه السلام 6 شرط برای توبه ی حقیقی بیان می فرمایند:
«وَ قَالَ ع لِقَائِلٍ قَالَ بِحَضْرَتِهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ أَ تَدْرِي مَا الِاسْتِغْفَارُ[إِنَّ لِلِاسْتِغْفَارِ دَرَجَةَ الْعِلِّيِّينَ]الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى وَ الثَّانِي الْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ الْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ [عَزَّ وَ جَلَ] أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَاأَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ فَعِنْدَذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّه»حكمت ۴۱۷
مروی است که: «شخصی در خدمت حضرت امیر المؤمنین - علیه السلام - گفت: «استغفر الله» .
آن حضرت فرمود: مادرت بر تو بگرید آیا می دانی حقیقت استغفارچیست؟ ! به درستی که استغفار درجه «علیین» است. و بر مجموع شش معنی واقع می شود:
1⃣ پشیمانی بر گذشته.
2⃣ عزم بر ترک گناه در مدة العمر.
3⃣ ادا کردن حقوق مردم.
4⃣ قضا کردن هر واجبی که فوت شده.
5⃣ گداختن هر گوشتی که از حرام روییده به حزن و الم، تا پوست به استخوان چسبد و گوشت تازه بروید.
6⃣ اَلَم و زحمت طاعت و عبادت به بدن چشانیدن به ازای آنچه از شیرینی معصیت چشیده.
✅تذکر
1⃣ در دلِ توبه ی حقیقی، ادای حق مردم نیز موجود است.
2⃣ در توبه و استغفار، هم عفو است و هم مغفرت
که نتیجه ی آن ها محو اثر گناه است
3⃣ برخی تصور کرده اند آیه فمن یعمل مثقال ذره....با توبه واقعی که محو گناهان هست، تناقض دارد در صورتی که تناقض بَدوی دارد : یعنی در ابتدای امر انسان احساس تناقض می کن
ولی وقتی در کنار هم قرار دهیم :
نتیجه این می شود که : من یعمل مثقال ذره شرا یره الا وقتی که توبه کند
برعکس هم هست: من یعمل مثقال ذره خیرا یره الا وقتی که دچار حبط عمل شود
4⃣ در روایات پشیمانی از گناه را توبه نامیده شده است.
«كَفى بِالنَّدَمِ تَوْبَةً».
«مَا مِنْ عَبْدٍ أَذْنَبَ ذَنْباً، فَنَدِمَ عَلَيْهِ، إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَسْتَغْفِرَ؛
پس ابتدا توبه و اظهار پشیمانی و بعد باقی شرائط که در کلام نورانی حضرت وجود دارد که همگی با هم می شود استغفار
5⃣ خداوند با لطف خود به فردی که توبه کرده باشد همانند فردی که اصلا گناه نکرده می نگرد. البته فرد بی گناه برکاتی را داراست که فرد توبه کار قبل از توبه فاقد آن هاست
♻️نتیجه اینکه
مشهور این است که می گویند : اثر گناه باقی می ماند اما
ما با استناد به روایات ثابت کردیم با توبه ی حقیقی هیچ اثری از آثار گناه نخواهد ماند زیرا توبه آثار را از بین خواهد برد.
#توبه
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌻🌻
احضارِ روح
استاد:حجةالاسلام دکتر نقیپورفر
1⃣ بحث احضار روح چیست؟
یعنی فردی از عالم دنیا به هر طریق وارد عالم آخرت شود و روحی را به عالم دنیا احضار کند
2⃣ آیا احضار روح ممکن است؟
احضار روح ممکن است به سه شرط
۱) مقتضی موجود باشد(صلاحیتمعنوی)
فرد میبایست صلاحیت داشته باشد
یعنی مومن و متدین باشد
۲) شرط هم موجود باشد(اذنالهیباشد) ملاک اذن از باب سنت تسدید امدادهای غیبی هست که خدا بنا بر مصلحتی به برخی افاضه میکند یعنی به هیچ وجه من الوجوه امکان نفوذ در عالم آخرت و احضار روح بدون اذن الهی ممکن نیست
چون روحی که وارد عالم آخرت شده، در قبضهی قدرت قاهر الهی است که این از محکمات قرآنی است،خداوند در آیات متعدد، جریان حکومت مطلقهی خود را در عالم آخرت تذکر میدهد نظیر آیه ۶۲ سوره مبارکهی انعام «ثم ردوا الی الله مولهم الحق الا له الحکم و هو اسرع الحاسبین» طبق این آیه، عالم آخرت عالم حقیقت،عالم ملائکه و عالم جریان اقتدار کامل و تمام عیار الهی است
پس اینکه فردی وارد عالم آخرت بشود و بدون اذن الهی بخواهد روحی را احضار کند اساساً منتفی است
۳) مانع هم مفقود باشد. در سیرهی انبیاء و معصومین داریم حضرت عیسی با اصحابشان از روستائی عبور میکردند، که همهی افراد آن روستا مرده بودند، حضرت برای اینکه علت مرگ آنها را جویا شود اراده کردند تا به اذن الهی احیا شوند فقط یک نفر از آنها احیاء موتی شد آن هم چون از اهل آن روستا نبود و رهگذری بیش نبوده که هنگام عبور از آنجا او نیز گرفتار عذاب شد. حضرت از بقیه نیز پرسیده بودند اما آنها چون محکوم به عذاب الهی بودند برایشان مانع وجود داشت، لذا حتی اگر نبیِ روح الله هم باشد که مقتضیِ احضار روح را باذن الله دارد، اما اگر مانع مفقود نباشد احضار صورت نمیگیرد
در سیرهی پیامبر خاتم و اهلبیت نیز بحث احضار روح به ارادهی الهی بنا بر مصلحتهائی مستقیما صورت گرفته که شاید تعبیر احضار روح برای آن صحیح نباشد
3⃣ آیا شیطان در قالب و صورت انسان متمثل میشود؟
طبق واژهی«لاترونهم»سوره ۲۷ اعراف
تمثل به صورت عادی رخ نمیدهد بلکه فقط در حد اندیشه و تصمیم سازی است لذا سریال او یک فرشته بود و اغماء که شیطان در زندگی عادی حضور پیدا میکرد و دیده میشد کذب است با ساخت اینگونه فیلمها افراد را یا راهی تيمارستان میکنند یا قبرستان، اینها خلاف شرع است؛ زیرا شیاطین در حالت عادی به هیچ وجه امکان و اجازهی تمثل ندارند، بلکه در حالت عادی فقط اجازهی وسوسه کردن دارند و اجازهی حضور و دخالت فیزیکی ندارند.
طبق محکمات قرآنی به شهادت سورهی ناس و دیگر آیات، نقش اساسی شیاطین اندیشه سازی و تصمیم سازی در جهت شر است « الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة و الناس » که البته در این معنا شیاطین انسی نیز مشارکت دارند.
شیاطین انسی انسانهائی هستند که به تعبیر امیرالمؤمنین صورت انسان دارند ولی قلبشان قلب حیوان است. اینها جانوری هستند که ظاهر انسانی دارند و در قالب همسر، فرزند، رفیق و دیگران که ماهیت اولیهی انسانی دارند.
شیاطین جنی که نامرئی هستند با مشارکت شیاطین انسی در اندیشه سازی و تصمیم سازی بطور عموم نقش آفرین هستند زیرا مقابل سنت هدایت که سنت مطلقهی الهی است، سنت وسوسه نیز وجود دارد، سنت وسوسه یکی از سنن مطلق و قطعی الهی است که در عالم بشری جاری است و این سنت فقط در حد تصمیم سازی و اندیشه سازی نقش آفرین و بسترساز عملکرد و ابتلای انسان است.
برنامههای شیاطین جمع بندی میشود در سورهی ابراهیم که خلاصه و موجز از تمام فعاليتهائی از اول تاریخ بشر تا روز قیامت است، در آیه ۲۲ سوره ابراهیم خدای سبحان مواجههی گمراه شدگان توسط ابلیس را با ابلیس به تصویر میکشد که چگونه در پی تبعیت از او بیچاره شدهاند شیطان با صراحت میگوید: «خدا به شما وعدهی حق داد اما من فقط وعده دادم با همان سنت وسوسه و خلف وعده کردم، من هیچ سلطهای بر شما نداشتم.»
پذیرش یا عدم پذیرش وسوسه به اختیار خود انسان است به همین جهت شیطان در ادامه میگوید،:« مرا ملامت نکنید، بلکه خودتان را ملامت کنید.»
آری شیطان نه دست انسان را میگیرد و نه او را به زور گمراه میکند بلکه انسان مخیر است بین دو دعوت، دعوت الهی و دعوت شیطانی و اوست که انتخاب میکند کدامیک را بپذیرد.
⏬ و اما نکتهی اساسی این است که
در دو صورت خاص تَمثّل شیطانی رخ میدهد و کلید این تمثل انسانیِ شیطان، بدست خود انسانهاست:
۱) چلهنشینیهای شیطانی برای دیدن جن
۲)رسیدن به حدی از نفاق و کفر و در برابر حق موضعگیری کردن
لذا میبایست پس از هر خطا استغفار و توبه کرد و نسبت به گناه بیتفاوت نبود.
♻️نتیجه اینکه
انسان نباید سراغ افرادی که ادعای احضار روح و مدیوم دارند برود و علم و ارادهی خود را به آنان بسپارد
@ramezan_ghasem110
#عقائد
#احضار_روح
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
@javadheidari110
🌺 همین الان این جمله را برا همسرتون پیامک کنید.
#امتحان_کنید
#بازخورد_بگیرید
این جمله شاید واسه تو چند ثانیه طول بکشه اما برای اون میتونه یه عمر تو ذهن و روحش باقی بمونه😊
#کارگاه
#همسرداری
⬇️⬇️
@javadheidari110