فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ این بخش از تشییع شیرین ابوعاقله ، « روضه » ست ... 😔
@javadheidari110
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
⁉️پرســـ❓ــــش
⁉️طبق اینکه یکی از شئون امامان معصوم، ولایت اجتماعی است؛ در عصر غیبت، رهبری جامعه به عهدهی چه کسی است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ مجتهدین، فهم، تفهیم و تفسیر دین
در فرهنگ شیعه اینچنین است که در عصر غیبت، عالمان، مجاهدان و مجتهدین وظیفهی فهم و تفسیر دین را بر عهده دارند؛ این بزرگواران احکام دین را بواسطهی ملکهی استنباط، از منابع دینی استنباط کرده و در اختیار مردم قرار میدهند.
2⃣ مجتهدان ولایت تفسیری ندارند
اشااره به این نکته ضرورت دارد که هر چند فقها وظیفهی فهم و تفسیر قرآن را بر عهده دارند اما نباید کسی گمان کند که آن بزرگواران ولایت تفسیری دارند بلکه ولایت تفسیری مختص به امامان معصوم است زیرا امام معصوم، به منبع وحی متصل است؛ بنابراین در صورتی که تبیین و یا تفسیری از دین ارائه دهند مردم میبایست تعبدا و بدون دلیل آن را بپذیرند.
3⃣ ولایت اجتماعی تعطیلبردار نیست
طبق حکم عقل و شرع سرپرستی و ولایت اجتماعی هیچگاه تعطیل نمیشود.
〽️بنا بر حکم عقل، اگر در جامعهای حکومت نباشد آن جامعه دچار آنارشیسم و هرج و مرج میشود.
〽️امیرالمومنین (علیهالسلام) میفرمایند:
«انّه لابُدَّ للنّاسِ مِن امِیرٍ بَرٍ اَو فاجِرٍ...؛ مردم به ضرورت، باید حاکمى داشته باشند، نیکوکار باشد و یا بدکار...»
📚نهجالبلاغه(خطبه۴۰)
🔆تذکر: البته اینجا امیرالمومنین در صدد تایید حاکم فاجر نیستند بلکه در صدد بیان این مطلب هستند که داشتن حاکم فاجر اولی است نسبت به نداشتن حاکم.
4⃣ در عصر غیبت سرپرستیِ جامعه بر عهدهی کسی است که حتیالمقدور در عمل، نزدیکترین فرد به امام باشد که او همان ولایت فقیه است.
5⃣ شرایط ولیفقیه
ولایت فقیه برای اینکه بتواند تصدیگری جامعه را بر عهده بگیرد طبیعتاً میبایست شرایطی داشته باشد؛ آن شرایط عبارتند از:
۱) دینشناسی:
یکی از وظایف حاکم، رهبر و سرپرست جامعهی دینی رفع و حل خصومتها، مشکلات و ... است بنابراین برای حل اختلاف او میبایست به مسائل دین اسلام آگاهی داشته باشد تا بواسطهی آن بتواند در حین رفع اختلافات و اجرای امور، طبق نظر اسلام عمل کند.
۲) مدیریت:
چه بسا فقهای بزرگوار با وجودی که در اوج فقاهتاند اما بخاطر اینکه حظّ و بهرهای از مدیریت نبردهاند طبیعتاً نمیتوانند سردمدار، پرچمدار و سرپرست جامعهی دینی باشند.
۳) آگاهی به زمان:
مسئلهی سرپرستی و حکومت، گره خورده با آگاهی به مسائل جامعه، مسائل منطقه، مسائل جهانی است زیرا در غیر این صورت رهبر یک جامعه موفق و میسور نخواهد بود.
۴) عدالت:
یکی از وظایف رهبر و مدیر جامعه این است که به حق قضاوت کند، حق را به حقدار بدهد و این مهم نیازمند به مقولهی عدالت است.
♻️نتیجه اینکه:
❇️ وظیفهی مجتهد، فهم، تفهیم و تفسیر دین است؛ آنها میبایست برای فتوای خود دلیل و حجت اقامه کنند و بر اساس آن معارف را در اختیار مردم قرار دهند، همچنین مقلدان آنان میبایست طبق حکم عقل، به متخصص (مجتهدان) رجوع کنند؛ ناگفته نماند با وجود اینکه حکم فقیه برای مقلدین آنها حجیت دارد اما تعبد محض ایجاد نمیکند زیرا فقهای بزرگوار ولایت تفسیری ندارند.
❇️ در عصر غیبت، ولایت فقیه تا زمانی که شروط مذکور از او زائل نشود رهبری جامعه را بر عهده دارد.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست1
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از اهلقلموقوللیِّن
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
پرســـ❓ــــش
⁉️ حاکم و رهبر جامعه، حق تصرف خود را از کجا اخذ میکند؟
(حق تصرف حاکم از کجا سرچشمه میگیرد؟)
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ ادلهی عقلی:
طبق قاعدهی عقلی کسی اجازهی تصرف در چیزی را دارد که نسبت به آن مِلکیت و مالکیت داشتهباشد.
2⃣ ادلهی قرآنی:
بنابر آیات قرآن، مالک و حاکم تمام هستی خداست.
✨«إِنِالحكمإِلّالله» انعام(۵۷)
✨«اللَّهُ وَلِيُّ» بقره(۲۵۷)
✨«فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ» شوری(۹)
اما در عین حالی که حق تصرف مطلق با خداست
خدای سبحان این اذن را به برخی افراد نیز میدهد تا آنها حق تصرف داشتهباشند؛ چنانچه در آیهی ... میفرماید:
اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم...،
🔆تذکر۱: مصداق اولیالامر در آیه ... حضرات معصومین (علیهمصلواتالله) هستند.
🔅تذکر۲: از این آیهی ... مشروعیت ولایتفقیه بطور مستقیم اثبات نمیشود بلکه با واسطه اخذ میشود.
3⃣ ادلهی روایی:
طبق روایات اهلبیت (علیهمالسلام) در مسائل مستحدثه در باب حلال و حرام کسانی که احکام را میدانند بر سایرین حاکماند و این مطلب طبق مقبولهی عمربنحنظله اینچنین است: و اما الحوادث الواقعه... یعرفون حلالنا و حرامنا
🔅تذکر۱: هر چند در مقبولهی عمربن حنظله مورد سوال، قضاوت است اما حکومت را نیز شامل میشود زیرا پاسخ عام است. (العبره بعموم الجواب لا بخصوص السوال)
🔅تذکر۲: بزرگواران مقبولهی عمربنحنظله را از جهت سند و دلالت بررسی کنند.
♻️خلاصه اینکه:
اعتقاد ما طبق آیات قرآن، منابع روایی و عقل این است که سرچشمهی حقِ تصرف، پروردگارِ عالم است اما خدای سبحان حقِ تصرف در عالم را به برخی افراد داده است. حضرات معصومین نیز اذن رجوع به کسانی که حکم ایشان را میدانند صادر کرده است. به این ترتیب که:
〽️طبق قاعدهی عقلی تنها مالک میتواند در مِلک خود تصرف کند.
〽️طبق ادلهی قرآنی مالک و حاکم تمام هستی خداست.
〽️طبق دیگر ادلهی قرآنی خدای سبحان
تصرف در عالم را به برخی افراد اعطاء میکند.
〽️حضرات معصومین (علیهمصلواتالله) اذن رجوع به کسانی را که حکم ایشان را میدانند، میفهمند و بیان میکنند را صادر میکنند.
♻️نتیجه اینکه؛
حاکم، مشروعیت خود را از پروردگار عالم اخذ میکند ولو اینکه این اخذ با واسطه باشد.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست2
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از اهلقلموقوللیِّن
20.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا قرآن فقط برای عربها نازل شده است؟
🔻پاســـ🖊ــــخِ شبهه توسط🔻
استاد حیــــــدرے
"زیدعزه"
1⃣ افرادی که شبهه میکنند و معتقدند قرآن فقط برای عربها نازل شده است و برای این ادعای خود به قرآن استناد میکنند افراد بیسوادی هستند که نمیتوانند قرآن را به صورت صحیح ترجمه کنند.
2⃣ قرآن به عربی مبین نازل شده است؛ منظور از عربی مبین فصیح بودن و غیر گنگ بودن قرآن است.
3⃣ اگر عربی بودن به همان معنای اسمی آن یعنی زبان عربی بودن هم باشد از آن نمیتوان چنین برداشتی کرد و گفت فقط برای عربهاست بلکه زبان عربی بخاطر ویژگیهای ممتاز زبانشناختی که دارد، به عنوان زبان وحی انتخاب شده است طبق آیهی ۱۸۵ سورهی بقره قرآن "هُديً لِلنَّاسِ" است، موجب هدایت جهانیان است نه فقط برای عربها.
♻️ نتیجه اینکه:
قرآن میفرماید بر فرض اگر قرآن را بر بعضی غیرعربها نازل میکردیم غیرعربها به آن ایمان نمیآوردند بخاطر اینکه:
اولا: عربهای عصر جاهلیت تعصب داشتند.
ثانیا: اگر غیر عربی بود فصاحت نداشت.
#پاسخ_به_شبههی_ملیگرایان
➠@javadheidari110
➠@sadat_530_hijazi ➠@ramezan_ghasem110
❌شایعه❌
فیلم شبکه های اجتماعی:
عراقی ها در حال مسخره کردن ایرانی ها به خاطر بالا رفتن قیمت روغن در ایران
✅پاسخ✅
@javadheidari110
1️⃣این کلیپ سال گذشته با عنوان «عراقی ها قیمت بالای روغن در عراق را مسخره می کنند» در یوتیوب منتشر گردید.
https://b2n.ir/k15470
2️⃣جمله روی تصویر «جیب دهن جیبه، نسوی تشریبه»؛
یعنی: «روغن رو بیار، سوپ درست کنیم» به نظر میرسد یک ضرب المثل یا طنز عراقی است و از این جمله یا شعارهای تماشاگران چیزی که به ایران ربط داشته باشد،برداشت نمیشود.
3️⃣دشمنان دو ملت ایران و عراق از هیچ دروغ، تحریف و ایجاد شبهه و شایعه ای جهت اختلاف افکنی بین دو ملت، ابایی ندارند که هوشیاری بیش از پیش دو ملت را جهت خنثی کردن این دسیسه ها میطلبد.
✨✨✨✨✨✨
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از اهلقلموقوللیِّن
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
پرســـ❓ــــش
⁉️ مردم چه سهمی در مشروعیتبخشی به ولایت فقیه دارند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
دو بازو برای تحقق یک حکومت آرمانی دینی و اسلامی لازم است:
1⃣ مشروعیت از جانب الله تبارک و تعالی
2⃣ مقبولیت از جانب مردم
یعنی مشروعیت الهی وقتی تحقق خارجی مییابد که از طرف مردم مقبولیت داشتهباشد.
♻️ نتیجه اینکه:
اگر مردم روزی رهبری کسی را نپذیرند، آن حاکم حق ندارد حکومت را با زور و اِعمال قدرت ادامه دهد زیرا بکار بردن چنین شیوهای با هدف حکومت دینی که قصدش زمینهسازی بیشتر برای بندگی خداست سازگار نیست.
بنابراین نقش مردم، نقش محوری مقبولیت و تحققبخشی به مشروعیت الهی است.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست3
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌
🕌
🕌
پرســـ❓ــش
⁉️چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) در کربلاست؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سفیرسیار و حلقهی وصل بودن
چون حضرت عبدالعظیم حسنی(عليهالسلام ) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد چرا که شیعیان در جای جای خطه اسلامی نمیتوانستند با هم ارتباط داشته باشند، لذا ایشان حلقهی اتصال بین شیعیان بودند و ائمه ایشان را قبول داشتند.
2⃣ مجاهدتهای علمی
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعهاند که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است و این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.
3⃣ مُحَدِّث بودن
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند.
مُحَدِّث: محدث کسانی هستند که فن جمعآوری احادیث و طبقه بندی روایات را میداند و آن را جمع میکند و یا مینویسد و یا شاگرد تربیت میکند.
محدث اصطلاح ویژهای است و آن اینکه حدیث را مستقیم میشنود
راوی: اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار میگیرد. راویان حدیث را از محدث میشنوند و نقل میکنند، لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
4⃣امکانوجودِچنینروایتیبرایسایرامامزادگان
ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایات اینچنینی بوده اما به دست ما نرسیده باشد.
5⃣ امامزاده بودن
البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(عليهالسلام ) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که آنان نیز از امامزادگان هستند جنبه علمیشان در بین مردم غلبه دارد.
6⃣ به علت شرایط مکانی زمانی
ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شود. زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام )، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمىکردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
لذا وقتی برخی شیعیان نزد امام هادی(عليهالسلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید.
7⃣ لزوم پایگاه سازی
لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست داشتند، شیعیان گِرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
♻️نتیجه اینکه
باید توجه داشت که آن ثوابها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده قابل مقایسه با زیارت ائمه نیست، زیرا امیرالمؤمنین فرمودند:«لا یقاس بال محمد من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا»
📚نهجالبلاغه خطبهی دوم
هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمدند با آنها نمیتوانند برابری کنند. ».
از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید هیچکس نمیتواند به مقام ائمه بار یابد و به مقامی معنوی آن حضرات برسد زیرا همگان ریزه خوار نعمت معنوی آنها هستند.
#عبدالعظیم_حسنی
#ثواب_زیارت_امامحسین
🆔 @javadheidari110
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌
@ramezan_ghasem110
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
پرســـ❓ــــش
⁉️ولایت فقیه یا وکالت فقیه؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
نظریهی وکالت فقیه به دو دلیل مخدوش است زیرا:
1⃣ یکی از انواع ولایت، ولایت بر مهجورین است که با عناوینی همانند:
(مفقودالاثر، نابالغ، دیوانه، سفیه میآید.)
در حالیکه ولایت بر بالغان و رشد یافتگان نیز وجود دارد که اینها یکی از اقسام ولایتاند.
بنابراین اگر کسی به عنوان ولیفقیه سردمداری جامعهای را عهدهدار شود این بدان معنا نیست که خدای ناکرده مردم مهجور، نابالغ و دیوانهاند.
2⃣ عنوان وکالت فقیه، برای ولایت فقیه به دو دلیل تعبیری سست و بیاساس است:
۱) وکیل حق ندارد به موکل دستور دهد بلکه این حاکم است که برخلاف وکالت، به مردم امر و نهی میکند، بنابراین اگر حاکم وکیل مردم بود نه ولی آنها، باید در انتظار دستور مردم باشد در حالیکه این با روح حاکمیت سازگاری ندارد.
۲) عملِ وکیل، تنها در امور و حیطهای است که موکل معین و مشخص بکند در حالیکه حاکم میتواند در جهات مختلفی که به جامعه مرتبط است اظهار نظر و ورود پیدا کند.
۳) وکیل تنها میتواند در امور موکلان خودش عمل کند اما حاکم جامعه، حاکم کل جامعه است البته لازم نیست همهی جامعه او را بپذیرفتهاند بلکه همین که بوسیلهی اکثریت انتخاب شدهباشد، میتواند نسبت به آن اقلیتی که ولایتاش را نپذیرفتهاند نیز ولایت داشتهباشد.
به عبارت دیگر حاکم میتواند نسبت به اِعمال قدرت مردم، اظهار نظر کند.
♻️نتیجه اینکه:
کسانی که تعبیر وکالت فقیه را جایگزین ولایت فقیه کردند گمانشان این بوده که چون حاکم دینی، مقبولیت خود را از مردم اخذ میکند، ولیفقیه نقش وکیل را ایفا میکند و نقشی در ولایت و سرپرستی مردم ندارد آنها مدعی شدند اگر ولایت فقیه با عنوان ولایت بر منصب حکومت تکیه بزند، مردم حکم مهجورین را پیدا میکنند در حالیکه آنها نمیدانند ولایت، منحصر در ولایت بر مهجورین نیست و همچنین اطلاعی از نقش وکیل و موکل ندارند.
بنابراین تعبیر صحیح ولایت فقیه است نه وکالت فقیه.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست4
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
پرســـ❓ــــش
⁉️ولایت فقیه، ولایت در قانون است یا ولایت بر قانون؟
ولیِفقیه در چارچوب قانون و شرع عمل میکند یا اینکه اختیاراتش فراتر از قانون و فراتر از احکام شرعی است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ ولایتِ در قانون:
اگر مسئلهای در شرع و قانون آمده باشد، حاکم طبق همان نظر و حکم میدهد که در اینجا ولایت فقیه ولایت در قانون است.
2⃣ ولایتِ بر قانون:
گاهی در برخی مسائل ضرورت و مصلحت اقتضا میکند که آن حکم در قانون نباشد البته در چنین صورتی، خود شرع و قانون این اجازه را صادر کرده است تا اگر قانون جمهوری اسلامی در مسئله یا مقولهای ساکت بود و در آن مبحث نظری دادهنشده بود. در چنین مواقعی که بنبستی ایجاد میشود نظر ولیفقیه حجت است.
♻️نتیجه اینکه:
بر اساس شرع و قانون ولایت فقیه، ولایت بر قانون است و اگر در قانون در مورد موضوعی حکمی داده نشده باشد، دست و پای ولیفقیه بسته نیست و در چنین مواقعی ولایت بر قانون دارد و قول ایشان حجت است.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست5
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110