هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
🌤
☀️
پرســـ❓ــش
⁉️ امام زمان در جزیرهی خضراء سکونت دارند یا مثلث برمودا؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
🛶 نکاتی پیرامون جزیرهی خضراء
1⃣ مرحوم علامهی مجلسی -رحمهاللهعلیه- از علیبنفاضل روایت مفصلی را نقل میکنند و در آن اشاره به جزیرهی خضراء و زندگی کردن فرزندانی از نسل امامزمان -عجلاللهتعالیفرجهالشریف- میکند که بخاطر این عبارتی که علامه آوردهاند اینگونه استفاده میشود که این روایت اعتبار و سندیت چندانی نزد علامه ندارد.
آن عبارت از این قرار است:
مرحوم مجلسی میفرمایند:
"چون در کتابهای معتبر به این حدیث دست نیافتم آن را در فصلی جداگانه آوردم"
📚بحارالانوار، ج۵۲،ص۱۵۹
2⃣ بسیاری از بزرگان از جمله شیخ آقا بزرگ تهرانی جریان جزیرهی خضراء را تخیّلی میشمارند.
📚 الذریعه، ج۵، ص۱۰۸
3⃣ در متن این ماجرا تناقضات و سخنان بیاساس و بیمبنائی مشاهده میشود.
4⃣ در سند این روایت افراد مجهول و ناشناختهای وجود دارد.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⛵️ نکاتی پیرامون مثلث برمودا:
مثلث برمودا، منطقهاى است از دریاى کارائیب در شرق آمریکا مرکزى که کشور کوبا و هاوانا و دهها جزیره دیگر در نزدیکى این مثلث قرار دارد. در دهه ى پنجاه و شصت قرن بیستم روزنامهها و مجلات آمریکایى در راستاى سیاستهاى دولت آمریکا، دهها داستان و افسانه پیرامون این مثلث ساختند و آن را منطقهاى اسرارآمیز معرفى کردند که هر موجود زندهاى در این منطقه وارد شود با نیروى ناشناختهاى در کام مرگ فرو خواهد رفت و هر وسیلهاى چون هواپیما و کِشتى و قایق وارد این منطقه شود توسط نیروى ناشناختهاى منهدم خواهد شد.
اما این داستانها به منظور ایجاد یک پایگاه نظامى مطمئن در نزدیکى کشور کوبا که متحد اتحاد جماهیر شوروى در دل قارهی آمریکا بوده برای پوشش نهادن بر انجام عملیات نظامى و انهدام کشتى ها و هواپیماهاى کوبایى بودهاست.
در مثلث برمودا نه جاذبهاى قوى وجود دارد و نه نقاط اسرارآمیز و ناشناخته؛ هم اکنون روزانه هزاران کشتى و قایق و ... در مثلث برمودا تردد دارد و هیچ خطر ناشناختهاى آنها را تهددى نمىکند.
♻️خلاصه اینکه:
✳️به دلیل وجود:
〽️راویات مجهول
〽️تناقضات
〽️و...
نمیتوان جریان جزیرهی خضراء را در رابطه با امامزمان بپذیریم.
✳️ هیچ مقولهی علمی جریان مثلث برمودا را تائید نمیکند.
✳️ طبیعتاً داستانهائی که در رابطه با امامزمان با مثلث برمودا و جزیرهی خضرا آورده شده افسانهای بیش نیست.
#عقائد
#امامت
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبهراه
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
کیفیت اذان ، نزد شیعیان و اهل سنت چگونه است❓
......................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول: اذان نزد شیعیان اهلبیت علیهمالسلام همانگونه که امام صادق علیهالسلام فرمودهاند به این وجه است:
اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه(1)
نکته دوم : شهادت به ولایت امام علی علیهالسلام در اذان در نظر فقهای شیعه ،استحباب بوده و آن را جزء اذان نمیدانند.
امام خامنهای در این رابطه میفرمایند:« أشهد أنّ علياً ولي الله» بهعنوان شعار تشيع خوب و مهم است و بايد بهقصد قربت مطلقه گفته شود، ولى جزو اذان و اقامه نيست.(2).
نکته سوم :علت استحباب شهادت به ولایت امام المتقین ، روایاتی است که از طریق اهلبیت علیهمالسلام صادرشده است.
امام صادق علیهالسلام میفرماید :«... پس هرگاه شخصی از شما گفت لا اله الا الله ، محمد رسولالله پس باید بگوید علی علیهالسلام ،امیرالمؤمنین است.(3)
نکته چهارم :درباره فصول و کیفیت اذان نزد اهل سنت ،بین علمای آنان اختلافات زیادی وجود دارد.
ابن رشد قرطبی میگوید:«علمای اهل سنت به چهار دسته درباره اذان اختلاف پیدا کردند : اول ان است که تکبیر را دو بار بگوییم و شهادتین را چهار بار و بقیه فصول را دومرتبه، که امام مالک و مذهب اهل مدینه چنین است.قول دوم اذان اهل مکه است که امام شافعی قائل به آن است ؛ تکبیر شهادتین را چهار بار و بقیه فصول اذان را دومرتبه بگوییم و قول سوم اذان کوفیان است که تکبیر را چهار بارو بقیه فصول اذان را دومرتبه میگویند ابوحنیفه قائل به آن است .و قول چهارم اذان بصریان است که ابتدا تکبیر را چهار بار میگویند سپس شهادتین وحی علی الصلوه وحی علی الفلاح را هرکدام سه بار تکرار میکنند سپس از اول شروع میکنند و برای بار سوم ایضاً تکرار میکنند و حسن بصری و ابن سیرین قائل به آن هستند »(4)
پینوشتها:
1. من لا يحضره الفقيه ،ج1، ص 203
2. اجوبة الاستفتاءات امام خامنهای ، ج 1 ، ص 133
3. الاحتجاج ، ص 232.
4. شرح بداية المجتهد ج1 ص 247_248
✨✨✨✨✨✨
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از 🇵🇸🖊 اهل قلم و قول لیِّن🎙
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼
🌾
🌼
پرســـ❓ــش
⁉️چرا مردم جریان غدیر را از یاد بردند؟
⁉️چگونه ممکن است این تعداد کثیر به سخن حضرت عمل نکنند و بعد از جریان غدیر منکر آن شوند؟!
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے
"زیدعزه"
🔻مقدمه
سند حدیث غدیر متواتر و غیر قابل خدشه است، همچنین دلالت حدیث بر ولایت مولا نیز با وجود قرینههای متعدد از مسلمات است. اما چرا این همه جمعیت انکار کردند؟!
1⃣ نوع حکومت و سیستم ادارهی مناطق قومی قبیلهای بوده است و طبق حرکت و نظر رهبران و رئیسان آن قبایل، تودهی مردم نیز همراه میشدند.
2⃣ تهدید و تطمیع مردم توسط صاحبان زر و زور و تزویر که جرات بیان حقایق را نداشتند.
3⃣ وقتی در زمان حیات رسول خدا، خلفای اهلسنت به وضوح و بیش از هفتاد مرتبه با امر و نهی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مخالفت کردند هیچ استبعادی ندارد بعد از شهادتشان نیز چنین کنند.
🔻نمونهای از شواهد
علامه شرف الدین در کتاب النص و الاجتهاد به موارد متعددی اشاره دارند:
〽️جریان جیش اسامه و مخالفت صریح خلفا با کلام رسول خدا که فرمود:
لعن الله من تخلف عن جیش اسامه
〽️صلح حدیبیه و مخالفت عمر با رسول خدا
〽️رزیه و مصیبت یوم الخمیس _روز پنجشنبه_ و تهمت هذیان به رسول خدا
♻️خلاصه اینکه:
طبق شواهد تاریخی پیامبر در زمان حیات خویش نه تنها در واقعهی غدیر بلکه بارها به صراحت و کنایه فرموده بودند که علی (علیهالسلام) جانشین و وصی ایشان است و همه بر این امر واقف بودند ولی با این وجود باز عدهای دست از کارشکنی برنداشتند؛ نظیر کارشکنی در جریان حدیث اثنیعشر و... پس بعید نبود بعد از حیات آن حضرت نیز نه تنها خود از فرامین پیامبر سرپیچی کنند بلکه به تطمیع و تهدید دیگران نیز بپردازند.
بنابراین برخی بخاطر حسد، برخی بخاطر عدم فهم درست و صحيح از مساله نبوت و ارتباط نبوت و امامت با مساله خلافت و جانشيني رسول خدا و برخی نیز به خاطر تعصبات قبيلهای در صف مخالفان غدیر قرار گرفتند زیرا سیستم ادارهی آن منطقه سیستم قومی قبیلهای بود و مردم تابع رئیس قبیلهی خود بودند.
#امامت_و_ولایت_امیرالمومنین
#شبهات_غدیر
@javadheidari110
🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌸🌸
🌸
⁉️چرایی بردهداری در اسلام
پاسخ جناب استاد جواد حیدری را از طریق لینک موجود بشنویم👇👇👇👇👇
http://atf.morsalat.ir/uploads/t4Zb1FWUe9V5SQ0S6MLb57XekHklQMp25ZFpPlfQ.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/xeml73oywr4d9qbr
#پرسمان_نبوی7
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#کمی_تفکر
✍گفت نظرت در رابطه با ابوبکر چیست؟
گفتم بنظرم از رسول خدا صلی الله علیه واله هم مقامش بالاتر است!!!
⁉️ گفت ما اهل تسنن چنین اعتقادی نداریم پس چطور شما شیعیان چنین چیزی می گویید؟؟!!
🔸گفتم برای این حرفم دلیل دارم و آن هم این است که پیامبر خدا صلی الله علیه واله بعد از ۲۳ سال زحمت کشیدن و خون دل خوردن فکرش به اینجا نرسید که برای خودش جانشینی انتخاب کند؛! اما ابوبکر در هنگام مرگش گفت بعد من عمر جانشینم خواهد بود تا مردم گمراه نشوند!!!!
✅ این برای اونایی که منکر غدیر شدند.
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ یک روحانی به اراجیف فائزه هاشمی
@javadheidari110
✍ نکات کاربردی برای بررسی سند احادیث شیعه
⭕️ در كتب حديث هنگام نقل حديث از اميرالمؤمنين(ع) ، نام آن حضرت (علي ع) يا لقب « اميرالمؤمنين(ع) » ذكر مي شود و غالبا از كنيه ايشان كه «ابوالحسن» است استفاده نمي شود.
امام حسين و امام حسن و امام علي بن الحسين(عليهم السلام) در كتب حديث قديم نه با كنيه يا لقب بلكه با نام خود ياد مي شوند.
❎اما کنیه ی امامان بعدی چنین است:
ابوجعفر (ع) = امام محمد باقر (ع)
ابوعبدالله (ع) ، الشيخ (ع) = امام جعفر صادق (ع)
ابوالحسن (ع) ، العبد الصالح (ع) = امام موسي كاظم (ع)
ابوابراهيم (ع) = امام موسي كاظم (ع)
ابوالحسن الثاني (ع) = امام رضا (ع)
ابوجعفر الثاني (ع) = امام جواد (ع)
ابوالحسن الثالث (ع) = امام هادي (ع)
ابو الحسن العسكري (ع) ، صاحب العسكر(ع) = امام هادي (ع)
ابومحمد العسكري (ع) = امام حسن عسكري (ع)
العسكريَّيْن (ع) = امام هادي (ع) و امام حسن عسكري (ع)
أحدهما (ع) = امام باقر (ع) يا امام صادق (ع) [ مربوط به مواردی که یکی از راويان شك دارد كه حديث از كداميك از اين دو معصوم است ]
الصاحب ، صاحب الناحية ، صاحب الدار ، صاحب الأمر (ع) = امام زمان (عج)
الكاظمَيْن (ع) = امام موسي كاظم (ع) و امام جواد (ع)
« عالم » در كتب اربعه براي امام صادق (ع) و گاهي براي ديگر امامان ديگر بكار رفته است. گاهي مشخص نيست كدام امام مورد نظر است.
« ابوالحسن الاول » و « ابوالحسن الماضي » و « الماضي » امام كاظم (ع) است. گاهي « ابوالحسن الماضي » بين ايشان و امام رضا(ع) مردد است.
گاهي به جاي « ابوالحسن الثالث » يا « ابوالحسن الثاني » ، به اختصار « ابوالحسن » اطلاق شده که مقصود راوی باید با توجه به قرائن دیگر معلوم گردد.
مقصود از « فقيه » غالبا امام هادي (ع) و گاهي امام حسن عسكري(ع) و گاهي امام مهدي (عج) است. در مواردي نيز معلوم نيست اشاره به كدام معصوم است.
« الرجل » در كتب اربعه غالبا براي امام هادي (ع) به كار رفته است. گاهي نيز امام جواد ، امام عسكري و امام زمان (عليهم السلام) منظور هستند. در مواردي نیز معلوم نيست كداميك از اين چهار امام مورد نظر است.
« العسكري » به صورت مطلق غالبا امام هادي (ع) است اما گاهي مردد بين امام هادي و امام حسن عسكري (علیهما السلام) است.
⭕️ آنچه گفته شد تنها بيانگر ادبيات غالب در ميان محدثان قديم است و لزوما در همه موارد صدق نمي كند زيرا به ندرت اشتباهات يا تصحيفاتي رخ داده است مثلا ندرتاً ناسخان «ابوالحسن ثالث» را « ابوالحسن اول » نوشته اند. بديهي است در موارد شك بايد به قرائن موجود در كلام بويژه طبقه ي راويان مراجعه كرد.
📚 منابع:
1. علم الحديث ، كاظم مديرشانه چي، صص192-194.
2. دراسات في علم الدراية (تلخيص مقباس الهداية) ، علي اكبر غفاري صفت ، محمدحسن صانعي پور ، ص301.
3. نرم افزار دراية النور ، نسخه 1.2 ، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#تخریب_شخصیت
#زیر_آب_زنی❌
✅تخریب شخصیت دیگران حرام و گناه است که بصورت های مختلفی انجام می شود.
#غیبت #تهمت #دروغ
⭕️انواع زیر آب زنی:
1⃣ ارائه گزارش نادرست در خصوص یک فرد
این بدان معنی است که عملی که از سوی فردی سر نزده است به وی نسبت داده شود و تلاش شود با استفاده از شواهد و مدارک ساختگی کاری را به فردی نسبت داده یا از او سلب کنند.
2⃣ ارائه گزارش صحیح در خصوص یک فرد.
در این شیوه یک عمل نادرست فرد برجسته شده و با بزرگ نمایی به رئیس گزارش می شود تا به این ترتیب موقعیت کاری وی تضعیف شود و یا آنکه جایگاه اجتماعی او تخریب گردد.
3⃣ ترکیب اطلاعات صحیح و نادرست در خصوص یک فرد.
زیرآب زن حرفه ای معمولا از این شیوه
برای دستیابی به اهداف خود بهره می برد بدان معنا که کارها و رفتار های کسی که قصد تخریب او را دارد به شیوه دلخواه خودش تفسیر کرده و نظرات شخصی خودش را به دیگران القا می نماید.
✨✨✨✨✨✨
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣📣مدرسهی صفیر امامت
مدرسهی تابستانهی کلام در موضوع
"امام شناسی"
♦️یک دورهی ۳ روزه به صورت فشرده توسط "اساتید برتر کشوری" که به ابعاد مختلف مسئلهی امامت پرداخته خواهد شد.
♦️موضوعات:
الف) امامت در قرآن
ب) شبهات امامت
ج) نظریهی امامت
د) شئون و مقامات امامت
ه) نگرش تاریخی به امامت
و) امامت پژوهی مستشرقان
♦️اساتید دوره
حجهالاسلام دکتر محمد تقی سبحانی(زیدعزه)
استاد جواد حیدری (زیدعزه)
استاد محمد جندقیان. "
استاد احمد فروشانی. "
استاد حسین نصیری. "
استاد جعفر رضایی. "
🔘برگزار کننده:
ادارهی آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزهی علمیهی قم شعبهی
"اصفهان"
📆زمان برگزاری: 21 تا 23 تیرماه
🕰ساعت: 8 صبح تا 18
☑️مکان : متعاقبا اعلام خواهد شد.
📝 اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
dte.bz/emam
☎️شمارهتماسجهتکسباطلاعات بیشتر⬇️
03132208001
⬅️داخلی: 7282
#اطلاعیه
🆔 @javadheidari110
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷
🔹
🔷
🔹
🔷
پرســـ❓ــــش
⁉️چرا به امام پنجم شیعیان، باقر میگویند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ امام صادق علیهالسلام میفرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛«مردی از اهلبیتم که هم اسم، هم شکل من و شکافندهی علوم است را درک میکنی»
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469
2⃣ در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعهدهنده» معنا شده است.
راغب اصفهانی در مفردات خود مینویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته میشود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه مینویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیهالسلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانشها «باقر» ناميدهاند»
📚مفردات الفاظ القرآن، ص: 138
♻️نتیجه اینکه:
لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است.
#لقب_باقر
🆔 @javadheidari110
🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#تلنگر
✅گردوی بی مغز
✍مـلا مهرعلی خـویی ، روزی در کوچه دید دو کـودک بر سـر یک گردو با هم دعوا میکنند. به خاطر یک گردو یکی زد چشـم دیگری را با چـوب کور کرد. یکی را درد چشـم گرفت و دیگـری را ترس چشـم درآوردن . گردو را روی زمین رها کردند و از محل دور شدند
ملا گردو را برداشت و شکست ودید، گردو از مغز تهی است، شروع کرد به گریه کردن. سوال کردند تو چرا گریه میکنی؟ گفت دو کودک ازروی نادانی و حس کودکانه، بر سر گردویی دعوا می کردند که پوچ بود و مغز نداشت
#دنیا هـم همینه ، مثل گـردویی بـدون مغز! که بر سر آن می جنگیم و وقتی خسته شدیـم و آسیب به خـود و یا دیگران رسـاندیم و پیر شدیم ، چنین رها کرده و برای همیشه می رویم.
#تمثیلات
🔹🔸🔹🔶🔹🔸🔹
@Taamemanavi
@javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته سوم)
〰️〰️〰️
4. چند حدیث
4.1. اعتقادی
🔺 جواز توسل :
الف) «مَنْ دَعَا اللَّهَ بِنَا أَفْلَحَ وَ مَنْ دَعَاهُ بِغَيْرِنَا هَلَكَ وَ اسْتَهْلَكَ» (طوسی،الامالی،ص172).
.
ب) هروقت بگویید: یا محمد یا علی،شیطان مثل مِس آب می شود. (کلینی،الکافی،ج6،ص20).
.
🔺 کشف شیطانی
«به راستى روز و شبى نگذرد جز آنكه همه جن و شياطين امامان ضلالت را زيارت كنند ...و برای سرپرست گمراهى جادوگرى و دروغ بياورند تا آنجا كه شايد صبح كند و بگويد: من چنان و چنين ديدم... .» ( کلینی،الکافی،ج1،ص253،ح 9. )
.
🔺 وصیت به برگزاری مراسم سوگواری
«َوْصَى أَبُو جَعْفَرٍ ع بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ كَانَ يَرَى ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.» ( الکافی،ج3،ص217)
و در روایت دیگر می خوانیم: « يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى» ( همان،ج5،ص117) .
➖➕➖
4.2. اخلاقی
🔺 نشانه خوشبختی
«إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ فیكَ خَیْراً، فَانْظُرْ إلى قَلْبِكَ فَإنْ كانَ یُحِبُّ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفیكَ خَیْرٌ; وَاللّهُ یُحِبُّك، وَ إذا كانَ یُبْغِضُ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُحِبّ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فیكَ خَیْرٌ; وَ اللّهُ یُبْغِضُكَ، وَالْمَرْءُ مَعَ مَنْ أحَبَّ ؛ اگر خواستى بدانى كه در وجودت خیر و خوشبختى هست یا نه، به درون خود دقّت كن اگر اهل عبادت و طاعت را دوست دارى و از اهل معصیت و گناه ناخوشایندى، پس در وجودت خیر و سعادت وجود دارد; و خداوند تو را دوست مى دارد. ولى چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشایند باشى و به اهل معصیت عشق و علاقه ورزیدى، پس خیر و خوبى در تو نباشد; و خداوند تو را دشمن دارد. » ( برقی،المحاسن،ج1،ص263).
.
🔺 وصیت به پیروانشان
ا« يا خَيْثَمةُ أبلِغْ مَن ترَى مِن مَوالينا السَّلامَ، وَأوْصِهِم بِتَقوَى اللَّهِ العَظِيم، وأنْ يعود غَنِيُّهُم على فَقيرِهِم، وَقَوِيُّهُم على ضَعيفِهِم، وأنْ يَشهَدَ حَيُّهُم جِنازَةَ مَيِّتِهِم وأنْ يَتَلاقَوْا في بُيُوتِهِم، فإنَّ لُقيا بَعضِهِم بَعضاً حَياةٌ لِأَمرِنا، رَحِمَ اللَّهُ عَبداً أحيا أمرَنا.يا خَيْثَمَةُ أبلِغْ مَوالينا، أنَّا لا نُغْني عَنهُم مِنَ اللَّهِ شَيئاً إلّابِعَمَلٍ، وَأنَّهُم لَن يَنالوا وَلايتَنا إلّابالوَرَعِ، وأنَّ أشَدَّ النَّاسِ حَسْرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيْرِهِ.» ( همان،الکافی،ج2،ص175).
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆
صدای سیاره ها
جالبه 😂😂
@javadheidari110
هدایت شده از 🇵🇸🖊 اهل قلم و قول لیِّن🎙
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘
🔘
🔘
🔘
🔘
شرور و عدل الهی
🔻تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه
🔴 کسانی که اعتقاد به وجود خدا ندارند، هیچ دلیل، برهان و استدلالی بر نفی خدا اقامه نکردهاند. آنها معتقدند وجود خدا برایشان اثبات نشده ولی هیچ دلیلی بر نفی خداوند اقامه نکردهاند؛ البته تفکر غالب خداناباوران این است که فقط امور حسی و تجربی معرفتزاست.
در این بین «جی_ال_ مکی» ادعا کرده است برای نفی خدا دلیل دارد و نام دلیلش را برهان شر گذاشتهاست.
او معتقد است خدای ادیان:
۱) قادر مطلق است.
۲) عالم مطلق است.
۳) بخل نمیورزد
«مکی» بر این باور است: در عین حالی که خداباوران، خدا را خیرخواه مطلق میدانند اما چرا با این وجود خدای آنها خالق شرور و بلاها است.
او معتقد است قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه بودن (بخیل نبودن )، با وجود شرور در تضاد است و این تضاد را خداباوران چگونه پاسخ میدهند! به همین جهت طبق اعتقاد او:
〽️یا خدایی که ادیان ادعا میکنند وجود ندارد
〽️یا شر وجود ندارد.
⬅️و حال آنکه شر در عالم موجود است پس خدای ادیان توهم است.
✅اما تحلیل :
🔴اقوال مختلف در مورد شرور:
1️⃣ شر عدمی است:
این قول را اول بار به افلاطون نسبت داده اند.
ما در عالم شر نداریم، بیماری یعنی عدم سلامت، مرگ یعنی عدم حیات و...
امور عدمی خالق نمی خواهد.
2️⃣ شر امر قیاسی، اضافی و نسبی است
در عالم هر چه خدا خلق کرده خیر است؛ نظیر مار، عقرب، سیل، زلزله اما وقتی انسان در مقام مقایسه برمیآید و به عنوان مثال انسان را با عقرب، یا زلزله را با کشتن انسان مقایسه میکند، مفهومی به نام شر را انتزاع میکند؛ در حالی که هر کدام از اینها به جای خود نیکوست و بر اثر مقایسه و نسبت دادن به همدیگر است که مفهوم شر درست میشود.
پس شر یک امر نسبی، مقایسهای است و حقیقتی مستقل ندارد تا بتوانیم آن را به خدا نسبت دهیم.
3️⃣ شرور اموری وجودی و دارای حقیقتاند و با قدرت و علم خداوند تعارضی ندارند
وجود شر، مصیبت و بلا در عالم هستی یک واقعیت انکارناپذیر است که همهی انسانها به نوعی با آن دست و پنجه نرم میکنند.
در پاسخ به این پرسش که
آیا وجود شرور با علم و قدرت الهی ناسازگارند؟
باید عرض کنم شرور دارای اقسامی است:
🅾️ شروری که اکتسابیاند
اینگونه شرور به دست خود انسان ایجاد میشوند مانند اینکه:
اگر انسان بهداشت را رعایت نکند بیمار میشود.
اگر تنبلی کند موفق نمیشود
پس بیماری و عدم موفقیت ارتباطی به خدا ندارد بلکه بر اثر سوء اختیار خود انسان بوده است
🅾️ شروری که از جانب خداست:
از آن جهت که خداوند حکیم است این قسم از شرور هیچ منافاتی با قدرت مطلق و علم بینهایت حضرت حق ندارد زیرا خداوند، قادر، عالم و خیرخواه است فلذا اگر اینگونه امور تحلیل صحیح شود، مشخص میگردد که این شرور:
۱. گاهی موجب پرورش روح و تقویت اراده است
۲. گاهی به خاطر رسیدن به کمالات برتر است.
۳. گاهی کفارهی گناهان انسان است.
۴. گاهی آزمایش الهی است
۵. گاهی ارتقاء درجه است
♻️بنابراین:
بر اساس وجدان، آیات و روایات، شرور اموری هستند حقیقی که برخی از آنان ساختهی بشر و برخی نیز از جانب خداست که البته آن دسته از شروری که از جانب خداوند است براساس حکمت بوده و هیچ منافاتی با علم و قدرت الهی ندارد بعلاوه اینکه خداوند در اثر صبر به صابران پاداشها ی نیکو عطا میکند.
{وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ}
📖۱۵۵/بقره
{وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ}
📖۳۵/انبیاء
#روش_پاسخگویی_تفصیلی_و_کلی
#فلسفهی_شرور
#عدل_الهی
@javadheidari110
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
آیا امامزمان هنگام ظهور دست به کشتار و خونریزی میزنند؟.m4a
7.89M
⁉️آیا امام زمان علیهالسلام، هنگام ظهور برای پیشبرد اهداف خود، انسانهای زیادی را خواهند کُشت؟
🔊پاسخکارشناسبرنامه:استادجوادحیدری
🔘 هرهفته جمعهها⏰12:00
🔰برنامهی چشم به راه
📻رادیو اصفهان
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبراه
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
⚡️
⚡️
⚡️
⚡️
پرســـ❓ــــش
⁉️از منظر روایات، دعا در روز عرفه چه فضیلتی دارد؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ روز عرفه روز دعا و نیایش است و اگرچه روزه آن روز مستحب است، لیکن اگر روزه گرفتن آن روز موجب ضعف شود، آنگونه که انسان نتواند دعاهای این روز را بخواند، خواندن دعا بر روزه گرفتن مقدم است.
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج94، ص: 124
2⃣ اگرچه همه حالات زندگی برای نیایش مناسب است ولی دوران پربار حج و حضور در مواقف آن، شکوه بیشتری برای دعا و تأثیر فراوانتری برای نیایش به درگاه پروردگار جهان دارد.
3⃣ روایات فراوانی درباره اعمال روز عرفه، بهویژه کیفیت دعا در آن موقف نقلشده که بخشی از آنها در خصوص دعاهای آن روز، مانند دعای عرفه امام حسین و دعای امام سجّاد علیهما السلام است و بخشی نیز در اهتمام و ترغیب به دعا کردن به دیگران است.
علی بن ابراهیم از پدرش نقل کرده که گفت: «عبدالله بن جندب را در عرفات دیدم که زمانی طولانی دست بهسوی آسمان بلند کرده، سیلاب اشک از گونههایش بر زمین سرازیر بود، بهگونهای که من شخص دیگری را اینچنین در حال مناجات ندیدم» هنگامیکه مردم از عرفات عازم مشعر بودند به او گفتم: «کسی را بهتر از تو در حال نیایش ندیدم».
عبدالله گفت: به خدا سوگند در آن حال فقط برادرانم را دعا میکردم؛
زیرا از امام کاظم علیهالسلام شنیدم که فرمود:
«مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ نُودِيَ مِنَ الْعَرْش: وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفمثله»؛ کسی که بهدوراز چشم برادر (ایمانی) در حق وی دعا کند از جانب عرش ندا داده میشود که صد هزار برابر آنچه برای او خواستی نصیب تو خواهد شد. پس شایسته نبود که من صد هزار برابر دعای مستجاب را به خاطر یک دعا که برآورد شدنش معلوم نیست واگذارم
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 465
برای مشاهدهی جزئیات بیشتر مراجعه شود به گفتگوی پایگاه خبری صاحبنیوز با استاد جواد حیدری (زیدعزه) با عنوان:
عرفه، بهترینفرصتبرای هجرت از نفس👇
↪️ snai.ir/963839
#عرفه
🆔 @javadheidari110
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
@ramezan_ghasem110
🔴 چرا امام حسین(ع) پس از اطلاع از شهادت مسلم بن عقیل کماکان به سمت کوفه حرکت کردند؟ وقتی کوفیان عهدشکنی کردند چرا امام مسیر را تغییر ندادند❓
@JAVADHEIDARI110
✅♦️پاسخ: از آنجا که شيعيان و دوست داران اهل بيت در کوفه از حضرت خواسته بودند که به سمت ايشان برود، حضرت ابتدا عمو زاده خود، مسلم بن عقيل را براي ارزيابي اوضاع کوفه و عراق به سمت ايشان فرستاد . حضرت مسلم هم بعد از ابلاغ پيام امام حسين ـ عليه السلام ـ به جمع آوري نيرو و سلاح پرداخت و طي نامه اي اوضاع کوفه را به امام حسين ـ عليه السلام ـ گزارش داد و نوشت که هيجده هزار نفر براي طرفداري از شما با من بيعت کرده اند. اين گزارش را 27 روز قبل از شهادتش نوشت.
♦️ به همين جهت بود که موقع شهادت به عمر بن سعد وصيت کرد که: چون من به حسين ـ عليه السلام ـ نامه نوشتم به کوفه بيايد ، شما کسي را بفرستيد که از اين سفر صرف نظر کند.پس حضرت مسلم وظیفه خود را بدرستی انجام داد.
♦️ولي اگر از کوفه هم نامه هايي نمي رسيد امام سکوت نمي کردند بلکه در برابر فجايع و منکرات حکومت ساکت نبود چنانکه مي فرمايند: من از روي خود پسندي و گردنکشي (براي تشکيل حکومت) و فساد و بيدادگري، قيام نکرده ام، بلکه براي اصلاح امت جدم حرکت کردم و براي امر به معروف و نهي از منکر قيام نمودم و به سيره و روش جدم و پدرم علي ـ ع ـ عمل مي کنم.
♦️حضرت اين آيه را تلاوت مي نمايند: من المومنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضي و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا؛ از مومنان مرداني هستند که به آن چه با خدا بستند صادقانه وفا کردند، پس برخي از آنها پيمان خود را به انجام رساندند و برخي شان در انتظار و هرگز پيمان خود را تغيير ندادند.
♦️امام نمي گويند، پس چون کوفه را گرفتند، مسلم و هاني کشته شدند، ما کارمان تمام شد و شکست خورديم، از همين جا بر گرديم، جمله اي که حضرت بيان داشتند فهماند که مطلب چيز ديگري است. يعني مسلم به وظيفه خود عمل کرد حالا نوبت ماست.
♦️از طرف ديگر حتي اگر امام حسين ـ ع ـ از مسير کوفه باز مي گشت يزيد از بیعتی که از امام حسين ـ عليه السلام ـ مي خواست ، دست بردار نبود. چنانچه امام در بين راه مکه به عراق به منزلي مي رسند که با فردي سخن از رفتن به سوي کوفه به ميان مي آيد، آن فرد ديدگاه خود را از رفتن به کوفه بيان مي کند و امام را از اين کار منع مي نمايد.
♦️حضرت مي فرمايند: اي بنده خدا کار صحيح بر من مخفي نيست و امر الهي تغيير نمي کند. به خدا سوگند: اينان تا خون دل مرا نریزند از من دست نخواهند کشيد.
♦️ شبيه همين جواب را به برادرش محمد حنفيه فرمود: که اگر به هر مخفی گاهی برويم آنها از ما دست برنخواهند داشت.
♦️لذا اگر امام از مسير کوفه هم بر مي گشتند در جاي ديگر مي بايست با حکومت به مبارزه بر مي خواست. از اين رو بهترين مکان را که از قبل براي قيام عليه حکومت غاصب و متظاهر به فساد يزيد انتخاب کرده بود در پيش گرفتند و در بين راه که خبر شهادت مسلم رسيد آن دسته از مردمي که به هواي حکومت و رسيدن به مقام و يا رسيدن به مال و غنيمتي امام را همراهي مي کردند و از درک ماهيت قيام امام حسين ـ ع ـ عاجز بودند، آن حضرت را ترک کردند و تنها کساني باقي ماندند که از شهادت و مبارزه عليه ظلم ، هراسي در دل نداشتند.
♦️چنانچه همگي گفتند: بعد از شهادت مسلم باز نمي گرديم تا انتقام خون او را بگيريم يا آنچه او چشيد ما هم بچشيم، حضرت نيز فرمودند: «بعد از شهادت مسلم و عقيل در دنيا خيري نيست».
📚 منابع: قمي، شيخ عباس، نفس المهموم ص113./محمدي اشتهاردي، محمد، سوگ نامه آل محمد (ص)، ص179./ابن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب، ج3، ص241./احزاب / 23./صافي گلپايگاني، لطف الله، ص34 ـ 37./شيخ مفيد، الارشارد ج2، ص76./هيثمي، نورالدين، مجمع الزوائد،ج9، ص406.
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از عصر آب
آماده چاپ ..غدیر.pdf
2.34M
🔔جدید🔔
📚فایل کتاب " درسنامه غدیر
مولف: مهدی وزنه
💰هزینه دانلود: صلوات بر محمد و آل محمد(ص)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟
✍️ پاسخ:
نکتهی اول: همه انسانها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير اینها، هم گوسفند میکشند و هم از گوشت آن استفاده میکنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادقاند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاههای كشورهاي دنيا كنند.
نکتهی دوم: اگر مسلمان گوسفند میکشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسانها را میکشند تا بهوسیله آنها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربهتر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست.
نکتهی سوم: براي قرباني حج، بهصورت كلي دو نوع حكمت میتوان در نظر گرفت: 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهشهای نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال.
پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشنها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
منظور و مفهوم حدیث قدسی«لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»؛«ای محمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمیکردم و اگر علی نبود تو را و اگر فاطمه نبود ، شما دو نفر را خلق نمیکردم»، چیست؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : روایت ازنظر سند و اعتبار، مخدوش هست و در منابع متقدم روایی ذکر نشده است.
ولی باید توجه داشته باشیم ،ضعف سند ، همیشه عامل کنار گذاشتن حدیث نمیتواند باشد.
نکته دوم : در تفسیر حدیث باید بگوییم : این حدیث در مقام بیان نقش «نبوت» و «ولایت» و «استمرار ولایت» هست.
با توجه به اینکه عبودیت الهی درگرو وجود راهنما هست ،اگر نبوت نبود،آفرینش جن و انس ، بیهوده و لغو میبود ، پس اگر محمد نبود(نبوت)، خداوند آسمان و زمین را خلق نمیکرد.
و با توجه به اینکه ، وجود راهنما بعد از حضرت رسول نیز ضروری هست و این امر با اصل امامت محقق میشود ، اگر علی نبود (امامت) خلقت حضرت رسول بیهوده میبود.
و با در نظر گرفتن اینکه حضرت زهرا سلامالله علیها ، ظرف استمرار ولایت بودند ، اگر فاطمه سلامالله علیها نبودند خلقت محمد و علی علیهماالسلام ، لغو میبود.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110