eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 پرســـ❓ــــش ⁉️چرا به امام پنجم شیعیان، باقر می‌گویند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛«مردی از اهل‌بیتم که هم‌ اسم، هم‌ شکل من و شکافنده‌ی علوم است را درک می‌کنی» 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469 2⃣ در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعه‌دهنده» معنا شده است. راغب اصفهانی در مفردات خود می‌نویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته می‌شود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه می‌نویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیه‌السلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانش‌ها «باقر» ناميده‌اند» 📚مفردات الفاظ القرآن، ص: 138 ♻️نتیجه اینکه: لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است. 🆔 @javadheidari110 🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹 @ramezan_ghasem110
✅گردوی بی مغز ✍مـلا مهرعلی خـویی ، روزی در کوچه دید دو کـودک بر سـر یک گردو با هم دعوا میکنند. به خاطر یک گردو یکی زد چشـم دیگری را با چـوب کور کرد. یکی را درد چشـم گرفت و دیگـری را ترس چشـم درآوردن . گردو را روی زمین رها کردند و از محل دور شدند ملا گردو را برداشت و شکست ودید، گردو از مغز تهی است، شروع کرد به گریه کردن. سوال کردند تو چرا گریه میکنی؟ گفت دو کودک ازروی نادانی و حس کودکانه، بر سر گردویی دعوا می کردند که پوچ بود و مغز نداشت هـم همینه ، مثل گـردویی بـدون مغز! که بر سر آن می ‌جنگیم و وقتی خسته شدیـم و آسیب به خـود و یا دیگران رسـاندیم و پیر شدیم ، چنین رها کرده و برای همیشه می‌ رویم. 🔹🔸🔹🔶🔹🔸🔹 @Taamemanavi @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته سوم) 〰️〰️〰️ 4. چند حدیث 4.1. اعتقادی 🔺 جواز توسل : الف) «مَنْ دَعَا اللَّهَ بِنَا أَفْلَحَ وَ مَنْ دَعَاهُ بِغَيْرِنَا هَلَكَ وَ اسْتَهْلَكَ» (طوسی،الامالی،ص172). . ب) هروقت بگویید: یا محمد یا علی،شیطان مثل مِس آب می شود. (کلینی،الکافی،ج6،ص20). . 🔺 کشف شیطانی «به راستى روز و شبى نگذرد جز آنكه همه جن و شياطين امامان ضلالت را زيارت كنند ...و برای سرپرست گمراهى جادوگرى و دروغ بياورند تا آنجا كه شايد صبح كند و بگويد: من چنان و چنين ديدم... .» ( کلینی،الکافی،ج1،ص253،ح 9. ) . 🔺 وصیت به برگزاری مراسم سوگواری «َوْصَى أَبُو جَعْفَرٍ ع بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ كَانَ يَرَى ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.» ( الکافی،ج3،ص217) و در روایت دیگر می خوانیم: « يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى‏» ( همان،ج5،ص117) . ➖➕➖ 4.2. اخلاقی 🔺 نشانه خوشبختی «إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ فیكَ خَیْراً، فَانْظُرْ إلى قَلْبِكَ فَإنْ كانَ یُحِبُّ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفیكَ خَیْرٌ; وَاللّهُ یُحِبُّك، وَ إذا كانَ یُبْغِضُ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُحِبّ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فیكَ خَیْرٌ; وَ اللّهُ یُبْغِضُكَ، وَالْمَرْءُ مَعَ مَنْ أحَبَّ ؛ اگر خواستى بدانى كه در وجودت خیر و خوشبختى هست یا نه، به درون خود دقّت كن اگر اهل عبادت و طاعت را دوست دارى و از اهل معصیت و گناه ناخوشایندى، پس در وجودت خیر و سعادت وجود دارد; و خداوند تو را دوست مى دارد. ولى چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشایند باشى و به اهل معصیت عشق و علاقه ورزیدى، پس خیر و خوبى در تو نباشد; و خداوند تو را دشمن دارد. » ( برقی،المحاسن،ج1،ص263). . 🔺 وصیت به پیروانشان ا« يا خَيْثَمةُ أبلِغْ مَن ترَى مِن مَوالينا السَّلامَ، وَأوْصِهِم بِتَقوَى اللَّهِ العَظِيم، وأنْ يعود غَنِيُّهُم على فَقيرِهِم، وَقَوِيُّهُم على ضَعيفِهِم، وأنْ يَشهَدَ حَيُّهُم جِنازَةَ مَيِّتِهِم وأنْ يَتَلاقَوْا في بُيُوتِهِم، فإنَّ لُقيا بَعضِهِم بَعضاً حَياةٌ لِأَمرِنا، رَحِمَ اللَّهُ عَبداً أحيا أمرَنا.يا خَيْثَمَةُ أبلِغْ مَوالينا، أنَّا لا نُغْني عَنهُم مِنَ اللَّهِ شَيئاً إلّابِعَمَلٍ، وَأنَّهُم لَن يَنالوا وَلايتَنا إلّابالوَرَعِ، وأنَّ أشَدَّ النَّاسِ حَسْرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيْرِهِ.» ( همان،الکافی،ج2،ص175). ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 شرور و عدل الهی 🔻تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه 🔴 کسانی که اعتقاد به وجود خدا ندارند، هیچ دلیل، برهان و استدلالی بر نفی خدا اقامه نکرده‌اند. آنها معتقدند وجود خدا برای‌شان اثبات نشده ولی هیچ دلیلی بر نفی خداوند اقامه نکرده‌اند؛ البته تفکر غالب خداناباوران این است که فقط امور حسی و تجربی معرفت‌زاست. در این بین «جی_ال_ مکی» ادعا کرده است برای نفی خدا دلیل دارد و نام دلیلش را برهان شر گذاشته‌است. او معتقد است خدای ادیان: ۱) قادر مطلق است. ۲) عالم مطلق است. ۳) بخل نمی‌ورزد «مکی» بر این باور است: در عین حالی که خداباوران، خدا را خیرخواه مطلق می‌دانند اما چرا با این وجود خدای آنها خالق شرور و بلاها است. او معتقد است قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه بودن (بخیل نبودن )، با وجود شرور در تضاد است‌ و این تضاد را خداباوران چگونه پاسخ می‌دهند! به همین جهت طبق اعتقاد او: 〽️یا خدایی که ادیان ادعا می‌کنند وجود ندارد 〽️یا شر وجود ندارد. ⬅️و حال آنکه شر در عالم موجود است پس خدای ادیان توهم است. ✅اما تحلیل : 🔴اقوال مختلف در مورد شرور: 1️⃣ شر عدمی است: این قول را اول بار به افلاطون نسبت داده اند. ما در عالم شر نداریم، بیماری یعنی عدم سلامت، مرگ یعنی عدم حیات و... امور عدمی خالق نمی خواهد. 2️⃣ شر امر قیاسی، اضافی و نسبی است در عالم هر چه خدا خلق کرده خیر است؛ نظیر مار، عقرب، سیل، زلزله اما وقتی انسان در مقام مقایسه برمی‌آید و به عنوان مثال انسان را با عقرب، یا زلزله را با کشتن انسان مقایسه می‌کند، مفهومی به نام شر را انتزاع می‌کند؛ در حالی که هر کدام از اینها به جای خود نیکوست و بر اثر مقایسه و نسبت دادن به همدیگر است که مفهوم شر درست می‌شود. پس شر یک امر نسبی، مقایسه‌ای است و حقیقتی مستقل ندارد تا بتوانیم آن را به خدا نسبت دهیم. 3️⃣ شرور اموری وجودی و دارای حقیقت‌اند و با قدرت و علم خداوند تعارضی ندارند وجود شر، مصیبت و بلا در عالم هستی یک واقعیت انکارناپذیر است که همه‌ی انسان‌ها به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در پاسخ به این پرسش که آیا وجود شرور با علم و قدرت الهی ناسازگارند؟ باید عرض کنم شرور دارای اقسامی است: 🅾️ شروری که اکتسابی‌اند اینگونه شرور به دست خود انسان ایجاد می‌شوند مانند اینکه: اگر انسان بهداشت را رعایت نکند بیمار می‌شود. اگر تنبلی کند موفق نمی‌شود پس بیماری و عدم موفقیت ارتباطی به خدا ندارد بلکه بر اثر سوء اختیار خود انسان بوده است 🅾️ شروری که از جانب خداست: از آن جهت که خداوند حکیم است این قسم از شرور هیچ منافاتی با قدرت مطلق و علم بی‌نهایت حضرت حق ندارد زیرا خداوند، قادر، عالم و خیرخواه است فلذا اگر اینگونه امور تحلیل صحیح شود، مشخص می‌گردد که این شرور: ۱. گاهی موجب پرورش روح و تقویت اراده است ۲. گاهی به خاطر رسیدن به کمالات برتر است. ۳. گاهی کفاره‌ی گناهان انسان است‌. ۴. گاهی آزمایش الهی است ۵. گاهی ارتقاء درجه است ♻️بنابراین: بر اساس وجدان، آیات و روایات، شرور اموری هستند حقیقی که برخی از آنان ساخته‌‌ی بشر و برخی نیز از جانب خداست که البته آن دسته از شروری که از جانب خداوند است براساس حکمت بوده و هیچ منافاتی با علم و قدرت الهی ندارد بعلاوه اینکه خداوند در اثر صبر به صابران پاداشها ی نیکو عطا می‌کند. {وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ} 📖۱۵۵/بقره {وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ} 📖۳۵/انبیاء @javadheidari110 🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا امام‌‌زمان هنگام ظهور دست به کشتار و خونریزی می‌زنند؟.m4a
7.89M
⁉️آیا امام زمان علیه‌السلام، هنگام ظهور برای پیشبرد اهداف خود، انسان‌های زیادی را خواهند کُشت؟ 🔊پاسخ‌کارشناس‌برنامه:استادجوادحیدری 🔘 هرهفته جمعه‌ها⏰12:00 🔰برنامه‌ی چشم به راه 📻رادیو اصفهان کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ پرســـ❓ــــش ⁉️از منظر روایات، دعا در روز عرفه چه فضیلتی دارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ روز عرفه روز دعا و نیایش است و اگرچه روزه آن روز مستحب است، لیکن اگر روزه گرفتن آن روز موجب ضعف شود، آن‌گونه که انسان نتواند دعاهای این روز را بخواند، خواندن دعا بر روزه گرفتن مقدم است. 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏94، ص: 124 2⃣ اگرچه همه حالات زندگی برای نیایش مناسب است ولی دوران پربار حج و حضور در مواقف آن، شکوه بیشتری برای دعا و تأثیر فراوان‌تری برای نیایش به درگاه پروردگار جهان دارد.  3⃣ روایات فراوانی درباره اعمال روز عرفه، به‌ویژه کیفیت دعا در آن موقف نقل‌شده که بخشی از آن‌ها در خصوص دعاهای آن روز، مانند دعای عرفه امام حسین و دعای امام سجّاد علیهما السلام است و بخشی نیز در اهتمام و ترغیب به دعا کردن به دیگران است. علی بن ابراهیم از پدرش نقل کرده که گفت: «عبدالله بن جندب را در عرفات دیدم که زمانی طولانی دست به‌سوی آسمان بلند کرده، سیلاب اشک از گونه‎هایش بر زمین سرازیر بود، به‌گونه‌ای که من شخص دیگری را این‌چنین در حال مناجات ندیدم» هنگامی‌که مردم از عرفات عازم مشعر بودند به او گفتم: «کسی را بهتر از تو در حال نیایش ندیدم». عبدالله گفت: به خدا سوگند در آن حال فقط برادرانم را دعا می‎کردم؛ زیرا از امام کاظم علیه‌السلام شنیدم که فرمود: «مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ‏ نُودِيَ مِنَ الْعَرْش‏: وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْف‏مثله»؛ کسی که به‌دوراز چشم برادر (ایمانی) در حق وی دعا کند از جانب عرش ندا داده می‌شود که صد هزار برابر آنچه برای او خواستی نصیب تو خواهد شد. پس شایسته نبود که من صد هزار برابر دعای مستجاب را به خاطر یک دعا که برآورد شدنش معلوم نیست واگذارم 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 465 برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر مراجعه شود به گفتگوی پایگاه خبری صاحب‌نیوز با استاد جواد حیدری (زیدعزه) با عنوان: عرفه، بهترین‌فرصت‌برای‌ هجرت‌ از نفس👇 ↪️ snai.ir/963839 🆔 @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 چرا امام حسین(ع) پس از اطلاع از شهادت مسلم بن عقیل کماکان به سمت کوفه حرکت کردند؟ وقتی کوفیان عهدشکنی کردند چرا امام مسیر را تغییر ندادند❓ @JAVADHEIDARI110 ✅♦️پاسخ: از آنجا که شيعيان و دوست داران اهل بيت در کوفه از حضرت خواسته بودند که به سمت ايشان برود، حضرت ابتدا عمو زاده خود، مسلم بن عقيل را براي ارزيابي اوضاع کوفه و عراق به سمت ايشان فرستاد . حضرت مسلم هم بعد از ابلاغ پيام امام حسين ـ عليه السلام ـ به جمع آوري نيرو و سلاح پرداخت و طي نامه اي اوضاع کوفه را به امام حسين ـ عليه السلام ـ گزارش داد و نوشت که هيجده هزار نفر براي طرفداري از شما با من بيعت کرده اند. اين گزارش را 27 روز قبل از شهادتش نوشت. ♦️ به همين جهت بود که موقع شهادت به عمر بن سعد وصيت کرد که: چون من به حسين ـ عليه السلام ـ نامه نوشتم به کوفه بيايد ، شما کسي را بفرستيد که از اين سفر صرف نظر کند.پس حضرت مسلم وظیفه خود را بدرستی انجام داد. ♦️ولي اگر از کوفه هم نامه هايي نمي رسيد امام سکوت نمي کردند بلکه در برابر فجايع و منکرات حکومت ساکت نبود چنانکه مي فرمايند: من از روي خود پسندي و گردنکشي (براي تشکيل حکومت) و فساد و بيدادگري، قيام نکرده ام، بلکه براي اصلاح امت جدم حرکت کردم و براي امر به معروف و نهي از منکر قيام نمودم و به سيره و روش جدم و پدرم علي ـ ع ـ عمل مي کنم. ♦️حضرت اين آيه را تلاوت مي نمايند: من المومنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضي و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا؛ از مومنان مرداني هستند که به آن چه با خدا بستند صادقانه وفا کردند، پس برخي از آنها پيمان خود را به انجام رساندند و برخي شان در انتظار و هرگز پيمان خود را تغيير ندادند. ♦️امام نمي گويند، پس چون کوفه را گرفتند، مسلم و هاني کشته شدند، ما کارمان تمام شد و شکست خورديم، از همين جا بر گرديم، جمله اي که حضرت بيان داشتند فهماند که مطلب چيز ديگري است. يعني مسلم به وظيفه خود عمل کرد حالا نوبت ماست. ♦️از طرف ديگر حتي اگر امام حسين ـ ع ـ از مسير کوفه باز مي گشت يزيد از بیعتی که از امام حسين ـ عليه السلام ـ مي خواست ، دست بردار نبود. چنانچه امام در بين راه مکه به عراق به منزلي مي رسند که با فردي سخن از رفتن به سوي کوفه به ميان مي آيد، آن فرد ديدگاه خود را از رفتن به کوفه بيان مي کند و امام را از اين کار منع مي نمايد. ♦️حضرت مي فرمايند: اي بنده خدا کار صحيح بر من مخفي نيست و امر الهي تغيير نمي کند. به خدا سوگند: اينان تا خون دل مرا نریزند از من دست نخواهند کشيد. ♦️ شبيه همين جواب را به برادرش محمد حنفيه فرمود: که اگر به هر مخفی گاهی برويم آنها از ما دست برنخواهند داشت. ♦️لذا اگر امام از مسير کوفه هم بر مي گشتند در جاي ديگر مي بايست با حکومت به مبارزه بر مي خواست. از اين رو بهترين مکان را که از قبل براي قيام عليه حکومت غاصب و متظاهر به فساد يزيد انتخاب کرده بود در پيش گرفتند و در بين راه که خبر شهادت مسلم رسيد آن دسته از مردمي که به هواي حکومت و رسيدن به مقام و يا رسيدن به مال و غنيمتي امام را همراهي مي کردند و از درک ماهيت قيام امام حسين ـ ع ـ عاجز بودند، آن حضرت را ترک کردند و تنها کساني باقي ماندند که از شهادت و مبارزه عليه ظلم ، هراسي در دل نداشتند. ♦️چنانچه همگي گفتند: بعد از شهادت مسلم باز نمي گرديم تا انتقام خون او را بگيريم يا آنچه او چشيد ما هم بچشيم، حضرت نيز فرمودند: «بعد از شهادت مسلم و عقيل در دنيا خيري نيست». 📚 منابع: قمي، شيخ عباس، نفس المهموم ص113./محمدي اشتهاردي، محمد، سوگ نامه آل محمد (ص)، ص179./ابن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب، ج3، ص241./احزاب / 23./صافي گلپايگاني، لطف الله، ص34 ـ 37./شيخ مفيد، الارشارد ج2، ص76./هيثمي، نورالدين، مجمع الزوائد،ج9، ص406. کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از عصر آب
آماده چاپ ..غدیر.pdf
2.34M
🔔جدید🔔 📚فایل کتاب " درسنامه غدیر مولف: مهدی وزنه 💰هزینه دانلود: صلوات بر محمد و آل محمد(ص) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟ ✍️ پاسخ: نکته‌ی اول: همه انسان‌ها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير این‌ها، هم گوسفند می‌کشند و هم از گوشت آن استفاده می‌کنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادق‌اند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاه‌های كشورهاي دنيا كنند. نکته‌ی دوم: اگر مسلمان گوسفند می‌کشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسان‌ها را می‌کشند تا به‌وسیله آن‌ها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربه‌تر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست. نکته‌ی سوم: براي قرباني حج، به‌صورت كلي دو نوع حكمت می‌توان در نظر گرفت:‌ 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهش‌های نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال. پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشن‌ها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: منظور و مفهوم حدیث قدسی«لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»؛«ای محمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را و اگر فاطمه نبود ، شما دو نفر را خلق نمی‌کردم»، چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : روایت ازنظر سند و اعتبار، مخدوش هست و در منابع متقدم روایی ذکر نشده است. ولی باید توجه داشته باشیم ،ضعف سند ، همیشه عامل کنار گذاشتن حدیث نمی‌تواند باشد. نکته دوم : در تفسیر حدیث باید بگوییم : این حدیث در مقام بیان نقش «نبوت» و «ولایت» و «استمرار ولایت» هست. با توجه به اینکه عبودیت الهی درگرو وجود راهنما هست ،اگر نبوت نبود،آفرینش جن و انس ، بیهوده و لغو می‌بود ، پس اگر محمد نبود(نبوت)، خداوند آسمان و زمین را خلق نمی‌کرد. و با توجه به اینکه ، وجود راهنما بعد از حضرت رسول نیز ضروری هست و این امر با اصل امامت محقق می‌شود ، اگر علی نبود (امامت) خلقت حضرت رسول بیهوده می‌بود. و با در نظر گرفتن اینکه حضرت زهرا سلام‌الله علیها ، ظرف استمرار ولایت بودند ، اگر فاطمه سلام‌الله علیها نبودند خلقت محمد و علی علیهماالسلام ، لغو می‌بود. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: در بیان قرآن چند نوع حجاب داریم ؟ ✍️پاسخ : قرآن سه نوع حجاب را برای انسان لازم می داند: 1️⃣حجاب پوششی تأکید قرآن برای این نوع از حجاب پوشش بلند است. به طوری که کاملا بدن را بپوشاند. 2️⃣حجاب گفتاری حجاب گفتاری نوعی از حجاب است که انسان در برخورد با نامحرمان باید رعایت کند. این نوع از حجاب در بیان و ادای کلام است . 3️⃣ حجاب رفتاری به بیان شهید مطهری رفتارهای انسان زبان دارند و انسان باید به شکلی رفتار کند که گویای عمل بد نباشد. گاهی انجام رفتاری محرک تبعاتی به دنبال دارد که از نگاه خداوند حکم گناه و اشتباه را دارد. خودنمایی کردن نوعی از رفتار است که خوشایند نیست و نباید وجود داشته باشد. نماز یکی از جلوه های رفتار نیک در انسان است که خضوع و خشوع او را می رساند. نماز ارزش است و نمازگزار در نزد خداوند محترم است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @javadheidari110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💠 پرسش: چرا مانند کشورهای دیگر ،زنان را در رعایت حجاب مختار نمی‌گذاریم تا برای مردان عادی شده و از حساسیت مردها کاسته شود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: با سلام. نکته اول : داشتن حجاب چه برای زنان و چه برای مردان از واجبات مسلم قرانی(1) و روایی (2) می باشد که طبق فتوای همه مراجع معظم ، رعایت آن لازم و ضروری است. نکته دوم: باید به این مسئله توجه کنیم که ، آیا لزوما عادی شدن زن برای مرد مطلوب است؟ جواب منفی است. یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند به زن، جذابیت برای مرد و معشوق بودن همیشگی او است ،که اگر این موهبت بزرگ الهی با عادی شدن زن برای مرد از بین برود ،نتیجه‌ای جز سست شدن بنیان خانواده نخواهد داشت. سؤال دیگر این است که: آیا با عادی شدن ظاهر زن برای مرد آسیب‌ها تمام‌شده و مرد دیگر تحریک نمی‌شود؟ پاسخ به این سؤال هم منفی هست . با عادی شدن ظاهر زن برای مرد ، آستانه تحریک‌پذیری مردان بالا رفته و برای ارضاء این غریزه ، همان‌طور که در جوامع غربی به‌وفور دیده می‌شود به انحرافات جنسی (تجاوز با خشونت،هم‌جنس‌گرایی) روی آورده وزنان خود ،برایشان جذابیتی نخواهد داشت. پس رعایت حجاب در جامعه، برای تقویت و استحکام بنیان خانواده‌ها و هم‌چنین جلوگیری از انحرافات جنسی زنان و مردان امری لازم و عقلایی هست. پی‌نوشت: 1. نور/31 2. وسائل‌الشیعه، ج20، ص134 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💢گفتمان عفاف و حجاب (تریبون آزاد) 🕌«مکان»: گذر چهارباغ مقابل مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
حجاب در مسیحیت و یهودیت ✝️ در آیین مسیح، نه تنها احکام دین یهود در باب حجاب زنان نسخ و نقض نشده، بلکه با شدت و قوت بیشتری دنبال شده است. تفاوت مهمی که میان این دو دین بزرگ الهی وجود دارد آن است که در دین «تجرد» امری مقدس و ممدوح شمرده می‌شود، حال آنکه در شریعت ازدواج، مقدس و مورد تأکید بود. ✝️ مجرد زیستن حضرت مسیح تا پایان عمر به اعتقاد مسیحیان و تجرد پولس پس از مسیحی شدن و سخنان و رساله‌های بزرگان این دین در باب ستایش تجرد و پرهیز از ازدواج عواملی هستند که گرایش به رهبانیت را در این دین توجیه می‌کنند. لذا در این دین بر ضرورت عفاف و رعایت پوشش کامل به منظور کاهش زمینه تحریک و تهییج در جامعه بیش از پیش تأکید و تصریح شده است. ✝️ سیره عملی بانوان مسیحی در طول تاریخ نیز نشان دهنده پایبندی آنان به این مسأله است. تصاویری که از حضرت مریم بانوی مقدس عالم و دیگر زنان مسیحی در دست است، مؤید این مطلب می‌باشد.اما امروزه تحت تأثیر فضای مدرنیستی غرب، حجاب زنان درفرق و ارتدکس تنها در کلیسا و هنگام عبادت مورد تأکید می‌باشد @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ وَإِن یَكَادُ ٱلَّذِینَ كَفَرُوا۟ لَیُزۡلِقُونَكَ بِأَبۡصَـٰرِهِمۡ لَمَّا سَمِعُوا۟ ٱلذِّكۡرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُۥ لَمَجۡنُونࣱ ☀️ سورة القلم 51 ❌ آیه 《و إن یکاد》و چشم زخم ❌⁉️ ✅ خداوند در این آیه ی شریفه می فرماید: 👈نزدیک بود كه كافران با نگاه خود تو را هدف قرار دهند، آن گاه كه آیات قـران را مـى شـنیدند. 🔺 در تفسـیر آیـه آمـده اسـت : 🔻 🔴« لیزلقونک » یعنى تو را با چشم زخم مورد اصابت قرار مى دهند. ✅زلق، یعنى لغزش، و زلَقَهُ یعنى او را از جاى خود لغزاند و دور كرد. ازلاق با چشم نیز یعنى با نگاه پُر و تیز به كسـى تنـد و خشمگینانه نگریستن، به گونه اى كه وحشت آفریند و او را به عقب نشینى از سر تـرس وا دارد. بنابراین معنای آیه چنین میشود:👇 ✅ نزدیک بود وقتى آیات را مى خوانى تو را از موضـعى كه داشتى با شدت خشم و وحشتى كه در نگـاه تنـد و خشـمگینانه شـان بـه تـو بـود، بلغزانند. پس آیه ارتباطی به چشم زخم ندارد. ⭕️دلیل دیگر بر اینكه اصلا در این آیه، سخن از چشم زخم نیسـت آن اسـت كـه چشـم زخم، هنگامى است كه منظره اى خوشایند باشد نه نفرت انگیز! در حالی كه آیه صراحت دارد كه نگاه هاى تند ایشان وقتى بود كه ذكر را می شنیدند، آن هـم بـا خشـم و نفـرت. چنان كه در پى آن او را آماج دشنامها و فحشها و اتهام نارواى دیوانگى مى ساختند. ⭕️ البته چشم زخم حقیقت دارد همانطور که در نهج البلاغه علوی اشاره شده و برای در امان ماندن از چشم زخم، از ذکر شریف " ماشاءالله و لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم "" و یا حرز امام جواد علیه السلام استفاده کرد. 🆔 @javadheidari110
💢گفتمان عفاف و حجاب (تریبون آزاد) 🕌«مکان»: گذر چهارباغ مقابل مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓چرا نام حضرت علی علیه السلام مثل دیگر انبیاء و پیامبر ص در قرآن نیامده است تا بر سر امامت اختلاف نشود؟ 🔰پاسخ 1⃣ اولا؛ در قرآن آیاتی وجود دارد که به گفته شیعه و اهل سنت ، جز بر علی(علیه السلام) و برخی دیگر از امامان(علیهم السلام)بر هیچ کس دیگری قابل انطباق نیست ، همچون آیه ولایت (مائده ، ۵۵) ، آیه مباهله (آل عمران ، ۶۱) و.. . 2⃣ ثانیا یکی از دلیل های نیامدن نام امامان(علیهم السلام) در قرآن ، این است که قرآن تنها کلیات مسایل را بیان کرده و تبیین جزییات آن ، به پیامبر(صلی الله علیه وآله) واگذار شده است. شخصی به نام ابی بصیر می گوید : از امام صادق (علیه السلام)پرسیدم : «مردم می گویند چرا از حضرت علی(علیه السلام) و اهل بیت او نامی در قرآن کریم نیامده است ؟» امام (علیه السلام)فرمودند : «به کسانی که چنین اعتراضی می کنند بگویید : همان گونه که نماز در قرآن آمده ، ولی سه یا چهار ]رکعت [ بودن آن مشخص نشده و پیامبر(صلی الله علیه وآله) آن را برای مردم تفسیر کرده ، همچنین زکات ]در قرآن[ نازل شده ، ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا(صلی الله علیه وآله)آن را برای مردم تفسیر کرده و... ، همین طور در قرآن آمده است که «أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول و أُولی الأمر منکم ; (نساء ، ۵۹) از خدا و رسولش و اولی الامر اطاعت کنید .» این آیه درباره علی و حسن و حسین (علیهم السلام)نازل شده و پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست .» ]یعنی همان گونه که تفسیر جزییات نماز ، زکات و حج به پیامبر(صلی الله علیه وآله)واگذار شده که دستورهای الهی را به مردم برسانند ، معرفی أولی الامر نیز به ایشان واگذار شده تا آنها را به مردم معرفی کنند . [سپس امام صادق(علیه السلام) سایر آیات و روایاتی را که در این باره آمده فرموده است .۱ 3⃣ یکی دیگر از حکمتهای نیامدن نام علی و اهل بیت(علیهم السلام) در قرآن ، این است که در این کتاب الهی آیاتی درباره اهل بیت (علیهم السلام)نازل شده که بسان تصریح به نام آنان و بهتر از تصریح است ; مانند آیه ۵۵ سوره مائده که می فرماید : «ولیّ و سرپرست شما تنها خداوند و پیامبرش و افراد مؤمن هستند ; افراد مؤمنی که نماز برپای داشته و در حال رکوع زکات می دهند .» دانشمندان شیعه و اهل سنت نقل کرده اند که فقط حضرت علی(علیه السلام) در حال رکوع انگشتر خود را به فقیر داد .۲ ; در نتیجه ، تفاوتی نداشت که خداوند متعال بفرماید : «سرپرست شما خداوند و رسولش و حضرت علی(علیه السلام)هستند یا اینکه صفاتی از آن حضرت نقل کند که منحصر به فرد بوده و تنها بر حضرت علی(علیه السلام) منطبق باشد .» کسی که به دنبال حقیقت باشد ، از هر دو گفتار یک مطلب را می فهمد. 4⃣ اگر نام حضرت علی(علیه السلام)بصراحت در قرآن می آمد ، به احتمال نزدیک به یقین ، نااهلان قرآن را تحریف می کردند و به خاطر خصومت با آن حضرت و محو و حذف نام ایشان از قرآن ، در قرآن دست می بردند ; چنانکه تا مدتی تدوین احادیث پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) را به همین منظور ممنوع کردند ; ولی در صورتی که با ذکر اوصاف گفته شود ، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده و ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام)نیز برای حقیقت جویان روشن می شود. شیعه و اهل سنت متفقند که پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «من از میان شما می روم ; ولی دو چیز گرانبها بین شما به یادگار می گذارم که اگر به آن دو متمسک شوید ، هیچ گاه گمراه نمی شوید . کتاب خدا و اهل بیتم ، خداوند دانا به من خبر داده که این دو ، هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند .»۳ ________________________ ۱.غایه‏ المرام، محدّث بحرینی، ص ۲۶۵، چاپ سنگی ۲. پیام قرآن، ج ۹، ص ۲۰۱ ـ ۲۱۳ ۳. تنها در غایه‏ المرام، ص ۲۱۱ - ۲۳۵، ۸۲ منبع از اهل‏سنت و ۳۹ منبع شیعه @javadheidari110
شریف زاهدی روحانی برجسته اهل سنت بلوچستان که پس از تحقیق و بررسی به مذهب اهل بیت علیهم السلام گروید . او در بیان خاطرات خود چنین می آورد ؛ « خیلی فکر کردم که با کدام روایت یا کتاب برای اهل تسنن ثابت کنم که «مولی» در حدیث غدیر، به معنای دوست نیست، بلکه به معنای پیشوا و رهبر است. ❕تا این که روزی مشغول مطالعه یکی از کتاب‌های «مولوی محمد عمر سربازی» بودم. مطالعه‌ام که تمام شد و کتاب را که بستم، دیدم روی جلد آن نوشته شده: «نویسنده مولانا محمد عمر سربازی» فوراً به ذهنم آمد که از مولوی ها، معنای کلمه ی مولانا را بپرسم و سؤال کنم که چرا به محمد عمر سربازی، مولانا می‌گویند؟ از چند مولوی سؤال کردم. پاسخی که به من دادند، این بود که: «مولانا» یعنی واجه ؛ یعنی رهبر ما، پیشوا ی ما. به آن‌ها گفتم: من تعجب می‌کنم «مولا» درباره ی بزرگانتان معنای واجه و رهبر می‌دهد ولی در سخن پیامبر (صلی الله علیه وآله) به معنای دوست آمده است! ❕ روزی یکی از دوستان اهل تسنن به دیدنم آمده بود. گفت وگوی مفصلی درباره حقانیت اهل بیت داشتیم از جمله به خطبه ی حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله ) در غدیر خم استناد کردم. ایشان می‌گفت: «مولا» در این حدیث به معنای دوست آمده است. نهایتاً هر چه دلیل آوردم قبول نکرد. خداحافظی کرد و به سمت بلوچستان حرکت کرد. یک ساعت از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: کار خیلی مهمی با شما دارم باید برگردی. گفت: من باید بروم، وقت ندارم برگردم. خانواده‌ام منتظرم هستند، چه کاری با من داری؟ تلفنی بگو. گفتم: کار مهمی دارم، نمی توانم تلفنی بگویم، باید خودت اینجا باشی. 👌خیلی اصرار کردم تا این که برگشت. وقتی به من رسید گفت: چه کار مهمی داری که من را از این همه راه برگرداندی؟ گفتم: می‌خواستم بهت بگم: دوستت دارم. گفت: همین! گفتم: بله. همین را خواستم به شما بگویم. دوستم ناراحت شد و گفت: خانواده‌ام منتظرم بودند و باید می‌رفتم، این همه راه من را برگرداندی که بگویی دوستت دارم، اذیت می‌کنی؟ گفتم: سؤال من همین جاست. چطور وقتی شما با عجله به سمت خانواده ای که منتظرت هستند می‌روی و شما را از راهتان بر می‌گردانم تا به شما بگویم «دوستت_دارم»؛ ناراحت می‌شوی و در عقل من شک می‌کنی، ولی وقتی پیامبر اسلام| ده‌ها هزار نفر را که با عجله به سمت خانواده ی خود می‌رفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد» این کار پیامبر را عاقلانه می‌دانی؟ آیا این اقدام پیامبر ناراحتی مسلمانان را در پی نمی داشت؟ آیا آنان در عقل چنین پیامبری شک نمی کردند؟ با این کاری که کردم، دوستم با تمام وجود احساس کرد که چه حرف خنده داری زده است و اقرار کرد که پیامبر - در جریان غدیر خم - می‌خواست نکته ی مهم تری را بیان کند وگرنه برای بیان دوستی اش با علی (علیه السلام) نیازی نبود مسلمانان را از راهشان برگرداند.» 📚باید شیعه می شدم ، خاطرات شریف زاهدی ،ص 138 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا