eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام دوستان بزرگوار! چشم زخم حقیقت دارد. در نهج البلاغه آمده است: «الْعَيْنُ‏ حَقٌ‏ وَ الرُّقَى حَق‏»؛ «چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است». برای در امان ماندن از چشم زخم، توصیه های دینی را باید عمل کنیم؛ مانند: ذکر شریف " ماشاءالله لاقوه الا بالله العلی العظیم "" و یا استفاده از حرز امام جواد علیه السلام. صدقه و استغفار و قربانی کردن نیز از سفارشات دین است. اما تخم مرغ شکستن هیچ مستند شرعی و عقلی ندارد و در ضمن از دوجهت حرام است. یک: شکستن تخم مرغ بدون فایده ی عقلانی اسراف است. دو: در برخی روش ها اسم افرادی را می آوریم که تهمت است. هم اسراف حرام است و هم تهمت. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به اظهارات حجت‌الاسلام عابدینی درباره حجاب و گشت ارشاد 🆔 @shobhe_shenasi
💬 حق الماره چیست؟ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
⁉️آیا امام‌حسین نژادپرست بودند؟ چون در روایتی آمده که امام حسین فرموده‌اند:ما از تبار قریش هستیم هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانیان هستند روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است ایرانیها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد زنانشان را به کنیزی اعراب به فروش رسانید و مردانشان را به غلامی و بردگی اعراب گماشت«سفینه‌البحار و مدینه‌الاحکام و الاثار ترجمه شیخ عباس قمی،ص۱۶۴» پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زید عزه 1⃣منظور از اباعبدالله در سندِ روایت امام‌صادق است نه امام‌حسین 2⃣روایت از جهت سندی ضعیف و فاقد اعتبارست زيرا در سند آن عثمان بن جبلة قرار گرفته كه مجهول است و همچنين سلمة بن‌الخطاب در سند آن است،نجاشي متخصص فن رجال،او را در حديث ضعيف می‌داند 3⃣عجم به معنای غیر عرب است،نه ایرانی 4⃣درذیل روایت نقل مرحوم مجلسی از صاحب کتاب مناقب که گزارشی از برخورد خلیفه‌ دوم با ایرانیان را بیان می‌کند و حمایتی که امام علی از آنان داشته‌اند و هیچ ارتباطی با خود روایت ندارد 5⃣خداوند در آیه ۱۳حجرات می‌فرماید 《ان اکرمکم عندالله اتقاکم》این آیه دلالت بر نامعتبربودن این روایت دارد 6⃣درسیره‌ اهل‌بیت احترام به تمام اقوام و گروه‌ها مشهوداست و تعداد زیادی از یاران خاص معصومین از غیر اعراب بوده‌اند ♻️نتیجه‌اینکه ✳️روایت غیرقابل اعتماد است ✳️شبهه‌افکن به مباحث دینی بی‌اطلاع بوده ✳️شبهه‌افکن قصد ایجاد سوءظن نسبت به اسلام داشته در حالیکه《يريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَالله...》صف/۸ @javadheidari110 🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کجای خاک من بوی شهادت می‌دهد عشقم ایران است، ایران حسین‌بن‌علی "شیوه‌ی پاسخ به سوالات پربسامد در مجمع مبلغان محرم" امروز صبح گلزار شهدا اصفهان برگزار کننده: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 🚩 🏴 🚩 ⚡️موضوع سخنرانی: دو بایسته‌ی مهم در پاسخگویی و تبلیغ دین 🔆استاد ارائه دهنده: استادحیــــــدرے (زید‌عزه) 1⃣ نگاه منظومه‌ای داشتن. می‌بایست به معارف دین (عقائد، احکام، اخلاق) نگاه منظومه‌ای داشته باشیم نه نگاه آموزه‌ای؛ زیرا اگر نگاه منظومه‌ای به معارف دین نداشته باشیم ممکن است ناخواسته با یک آموزه، منظومه‌ی دین را زیر سوال ببریم. 〽️مثال اول: در نقل واقعه‌ی روز دوم محرم که جریان ورود امام‌حسین علیه‌السلام به کربلاست، برخی نقل می‌کنند اسب امام‌حسین به کربلا که رسید حرکت نکرد و حضرت هفت مرکب عوض کردند این در حالی است که حضرت ۷ اسب عوض نکردند و این نقل نا معتبر است. اگر چنین حرفی بزنیم علم غیب امام را زیر سوال برده‌ایم و به این ترتیب ناخواسته آموزه‌ای را ارائه کرده‌ایم که علم غیب امام را مخدوش می‌کند. 〽️مثال دوم: در جریان فلسفه‌ی بلایا و شرور برخی در نقل ابتلای حضرت ایوب، به اشتباه نقل می‌کنند به بدن ایشان نعوذ بالله، کرم افتاد در حالیکه پیامبران از امور نفرت‌زا منزه‌اند. گاهی و به این ترتیب بعضا افراد نادانسته عصمت و غرض ارسال رسل را زیر سوال می‌برند. 2⃣ مطالبه‌ی سند و اعتبار سنجی سند. برخی روایتی را از سفینه البحار شیخ عباس قمی نقل می‌کنند که امام حسین فرموده‌اند: ما از تبار قریش هستیم هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانیان هستند... «سفینه‌البحار و مدینه‌الاحکام و الاثار ترجمه شیخ عباس قمی،ص۱۶۴» تا نتیجه بگیرند امام‌حسین نعوذ‌بالله نژادپرست بوده‌اند. این در حالی است که چند شیطنت اینجا رخ داده است: الف) شیطنت در انتساب حدیث: اباعبدالله در منظومه‌ی اسناد و علم رجال امام صادق است نه امام‌حسین. علیهما السلام. ب) شیطنت در ترجمه. ۱) حضرت فرمودند: شیعیان ما عرب‌ هستند نفرمودند عرب‌ها شیعه‌ی ما هستند. ۲) عجم به معنای غیر عرب است، نه ایرانی عرب یک معنای اسمی و یک معنای وصفی دارد معنای وصفی عرب یعنی فصیح صحبت کردن عجم کسی را گویند که فصیح صحبت نمی‌کند گنگ است. پس ترجمه ی صحیح این است که شیعیان ما در صحبت کردن فصیح هستند و زبان گویایی دارند هر چند عرب نباشند. ج) سوء برخورد خلیفه‌ی دوم را استناد به امام‌حسین داده‌اند. د) روایت غیرقابل اعتمادی را که از جهت سندی ضعیف و فاقد اعتبارست را نقل کرده‌اند که در سند آن عثمان بن جبلة قرار گرفته كه مجهول است و همچنين سلمة بن‌الخطاب در سند آن است، نجاشي متخصص فن رجال، او را در حديث ضعيف می‌داند. ه) دشمنان این روایت ضعیف را نقل می‌کنند تا بگویند اسلام و اهل‌بیت با ایرانیت و عجم بودن تقابل دارد و با نقل چنین روایتی قصد دارند علاقه، محبت و مودت ما را نسبت به امام را تضعیف کنند. 🔘 در حالیکه خداوند در آیه ۱۳حجرات می‌فرماید:《ان اکرمکم عندالله اتقاکم》این آیه دلالت بر نامعتبربودن این برداشت نا صحیح از روایت دارد. همچنین درسیره‌ اهل‌بیت احترام به تمام اقوام و گروه‌ها مشهود است و تعداد زیادی از یاران خاص معصومین از غیر اعراب بوده‌اند. ♻️نتیجه اینکه: از جمله سوالات پر بسامد در ماه محرم، مباحثی پیرامون علم امام و شبهات تقابل اسلام با ایرانیت است که مبلغان عزیز برای روشنگری و معرفت افزایی باید نسبت به این موارد خود را مجهز و دامنه ی مطالعات خود را وسعت دهند. @javadheidari110 🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️وهابیون معتقدند عزاداری از اعمال جاهلیت است و شیعیان همانند اعراب جاهلی‌اند آیا گفته‌ی وهابیون صحت دارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه دلائل ابطال عقیده‌ی وهابیت بر جاهلی پنداشتن عزاداری برای مشروعیت یک عمل، سیره و رفتار انبیاء و اهل‌بیت، بهترین معیار و الگو می‌تواند باشد 1⃣ سیره انبیاء سلف اشاره قرآنی به گریه‌های حضرت یعقوب قرآن اقتدا و تاسی به روش و سیره‌ی انبیا و اهل‌بیت را بر همگان واجب فرموده است و در بيان داستان حضرت یعقوب و یوسف به گریه‌های طولانی حضرت یعقوب در فراق فرزند در آیه ۸۴ سوره یوسف اشاره فرموده «و گفت ای دریغ بر یوسف و در حالی که اندوه خود را فرو می‌خورد،چشمانش از اندوه سپید شد»از این دلیل قرآنی، جواز گریه و زاری بر اولیاء الهی و شکوه و شکایت از اعمال سردمداران ظلم به‌ پیشگاه خداوند استفاده می‌شود و به‌عنوان سیره یکی از پیامبران الهی دلیلی محکم و قرآنی بر اصل مشروعیت عزاداری و گریه بر مصیبت‌ها موردبهره‌برداری قرار می‌گیرد 2⃣ سیره پیامبر خاتم 〽️گریه پیامبر بر شهدای صحابه و تابعین‌ خود حضرت در فراق عزیزانشان گریه می‌کردند و به دیگران نیز فرصت می‌دادند تا بر عزیزانشان عزاداری کنند احمد بن حنبل از علمای اهل‌سنت نقل می‌کند: بعد از جنگ أُحد پیامبر به زنان انصار که برای شوهرانشان گریه می‌کردند فرمودند:«حمزه عزادار و گریه کننده ندارد و دستور دادند پس از شهادت جعفر طیار تا سه روز لباس سیاه بپوشیم و عزاداری کنیم راوی می‌گوید که پیامبر اکرم بعد از آن دیدند زنان برای حمزه گریه می‌کنند 〽️گریه پیامبر بر مرگ نزدیکان پیامبر در عزای فرزندشان ابراهیم، پدربزرگشان عبدالمطلب، عموهایش ابوطالب و حمزه،مادرشان آمنه و فاطمه بنت اسد گریستند پیامبر در پاسخ فردی که از ایشان پرسید «چرا بر ابراهیم گریه می‌کنید»فرمودند:«چشم گریان است، قلب می‌سوزد اما آنچه را که موجب خشم خداوند است بر زبان نمی‌آوریم آیاپیامبر -العیاذبالله- به زعم وهابیون دستور به عمل جاهلی داده‌اند!؟ 3⃣ سیره‌‌ی اهل‌بیت قبل از واقعه‌ی عاشورا امام علی هنگامی‌که خبر شهادت مالک اشتر به ایشان رسید و فرمودند «گریه کنندگان شایسته است که بر مثل مالک اشتر بگریند» 4⃣ سیره‌ اهل‌بیت پس از واقعه‌ی عاشورا روش ائمه پس از شهادت امام‌حسین تشکیل مجلس عزاداری و گریه بر مصائب آن حضرت بوده‌است و در حقیقت پایه‌گذاران اصلی و مروّج اندیشه روضه‌خوانی در بین مردم بوده‌اند و این امر به مرور زمان به‌ عنوان یک فرهنگ در حوزه اندیشه و تفکر شیعی جاگرفت. 〽امام‌سجاد پس از واقعه‌ی کربلا لحظه‌ای اشک مبارکشان قطع نشد‌. کسانی که ایشان را در این حال می‌دیدند از علت آن سؤال می‌کردند که حضرت در پاسخ می‌فرمود: «مرا سرزنش و ملامت نکنید، یعقوب (ع) برای مدتی یکی از فرزندانش را از دست داد، آن‌قدر گریه کرد تا بینایی چشمانش را از دست داد، بااینکه نمی‌دانست فرزندش مرده است، ولی من ۱۴ نفر از خاندانم را در یک روز در برابر دیدگانم سر بریدند، آیا فکر می‌کنید که اندوه و مصیبت برای همیشه از من دور خواهد شد؟» 〽امام‌صادق سفارش به بزرگداشت کربلا و عاشورا دادند ودفرمودند«حادثه روز عاشورا دل‌های ما را آتش می‌زند،اشک‌های ما را جاری می‌سازد و ما وارث غم و اندوه سرزمین کربلا هستیم گریه کنندگان،بر مثل حسین باید گریه‌کنند چون محو کننده‌ی گناهان است 5⃣ دیدگاه بزرگان 〽️امام‌‌خمینی رحمة‌الله‌علیه در صحيفه‌ی خود به مسئله‌ی گریه و عزاداری اشاره کرده‌اند‌ و اینگونه می‌فرمایند: هر مکتبی هیاهوئی می‌خواهد باید پای مکتب سینه‌زد هر مکتبی تا سینه‌زن و گریه‌کن نداشته نباشد، حفظ نمی‌شود.📚ج۸ صحیفه‌ی امام‌خمینی ص۵۲۷ 〽️مقام معظم رهبری در بیان عزاداری بر مصائب و مراثی اباعبدالله‌الحسین و ارائه‌ی الگو‌ به مردم برای کیفیت بخشیدن به حرکت در راه هدفهای بزرگ و همه‌ی اینها جزء اشرف هدفهایی هم تذکیه هم بالا بردنِ افکار و آگاهی دادن به مردم و ارائه ی الگو برای جهاد و تلاش فی‌سبیل‌الله است‌. 6⃣ دیدگاه روان‌شناسان روان‌شناسان گریه‌کردن را در برخی مواقع طبیعی و مایه‌ی تعادل عاطفی فرد می‌‌دانند. ♻️نتیجه‌اینکه شکی نیست که برپائی عزاداری و شادی، امری است فطری که از ابتدا میان تمام ملت‌ها و اقوام رواج داشته و ادیان الهی نیز بر اصل آن صحه گذارده‌اند. لطافت روح انسانی و تاثّر طبیعی در برابر مصائب، امری فطری و جزئی از حقیقت انسان و رحمتی از سوی خداست، بدین ترتیب با در نظر گرفتن آیات نورانی قرآن کریم و سیره‌ انبیاء و اولیاء، عزاداری برای مظلوم امری ممدوح و مطلوب است و افکار جریان‌های منحرفی مانند وهابیت، هیچ‌گونه سنخیتی با اندیشه‌ی اسلام عزیز ندارد 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
💠پرسش: چرا باید برای امام حسین علیه‌السلام گریه کنیم؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: گریه می‌کنیم چون: یعقوب علیه‌السلام، در فراق یوسف چنان گریست که چشمانش سفید شد، (1) چگونه برای جگرگوشه‌ی برترین پیامبران درحالی‌که شهید شد؛ گریه نکنیم؟! گریه می‌کنیم چون: هر انسانی با دیدن و شنیدن مصیبت‌های مظلومی، اشک می‌ریزد و ابراز همدردی می‌کند. گریه می‌کنیم چون: گریه سلاح ما برای حفظ جریان عاشورا است. اگر این گریه‌ها و عزاداری‌ها نبود، نامی و یادی از کربلا در یادها باقی نمی‌ماند. گریه می‌کنیم چون: گریه‌ی ما عاقلانه است و ما را در این فکر فرومی‌برد که حسین علیه‌السلام که بود؟ چه کرد؟ گریه می‌کنیم چون: گریستنِ ما را اهل‌بیت علیهم‌السلام دوست دارند. (2) پی‌نوشت: 1. یوسف/84 2. وسائل الشيعة، ج‏14، ص: 505 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
✅ کوچ شبهات و پرسشها(2) حجاب 1️⃣ چند سال پیش نمایشگاه کتاب تهران دو خواهر مراجعه کننده برای پرسشهای دینی داشتم؛ خواهر بزرگتر حدود25سال و خواهرکوچکتر حدود9سال، با مانتو شلوار رنگی و موهایی ... خلاصه، پوشش مرسوم برخی خانمهای تهرانی. 2️⃣ بدم نمی‌آمد بحث به سمت حجاب کشیده بشه و همینطور هم شد، رفتم آیۀ 31 نور را بخوانم؛ « وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِ‌هِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُ‌وجَهُنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ... و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمی‌] فرو بندند و پاكدامنی ورزند و زیورهای خود را آشكار نگردانند...» که دیدم خواهر بزرگتر از بعد از شنیدن کلمۀ اول آیه شروع کرد از حفظ به خواندن آیه!!! به خودم گفتم عجیبه و لی شاید بصورت تصادفی شنیده و و الآن خواند. 3️⃣ در ادامه هنوز کلمه اول آیه59 احزاب را نخوانده بودم؛«یا أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَی أَن یعْرَفْنَ... ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند. این بهتر است تا آنكه شناخته شوند ...» که مثل دفعۀ قبل، بدون غلط آیه را از حفظ تا آخر خواند. 4️⃣ تعجبم زیادتر شده بود وقتی برای سومین بار خواستم آیه ای بخوانم و او از حفظ خواند، مثل کسی که خلع سلاح شده، فهمیدم خواندن آیات بعدی اثری نداره و گفتم، الحمدلله بر آیات مسلّط هستید، و آنچه شنیدم باعث تعجب بیشترم شد!!! بله او حافظ کل قرآن بود و خواهر کوچکتر حدود ده جزء قرآن را از بَر داشت. 5️⃣ متوجه ناهمخوانی حجاب و حافظ قرآن بودن و تعجّب من شده بود. گفت حاج آقا اینجا تهرانه، اگه سر و وضعت اینجوی نباشه، مسخرت می‌کنند، با هزار کلمه رکیک، مثل؛ بُنجُل، کلاغ سیاه، و... تحقیر میشی، خواستگار پیدا نمی کنی و... 6️⃣ مشکل دانستن و ندانستن آیات و روایات نبود، مشکل جامعه‌ی بود که خواسته‌های خودش را یک سر و گردن بالاتر از حکم خدا به دینداران تحمیل می‌کرد. قوانین زمینی به زور جایگزین احکام آسمانی می شد و با پرسشگرانی مواجه خواهی شد که بیشتر از تو می دانند، ولی به دلایلی نمی‌خواهند رفتاری متناسب با دانسته‌ها و عقاید خود داشته باشند. باید دید چه عاملی باعث سنگینی کفه ترازوی خواسته های اجتماعی بر باورهایی دینی شده است ؟ اصول و روش تربیت خانواده ها، تغییر رفتار اعتقادی جامعه، بی پناه شدن باورهای دینی که هر کس به بهانه و دلیلی به آن می تازد و ... هرچه هست موضوع دانستن و ندانستن نکاتی درباره حجاب و دیگر عقاید نیست، دلیل را در جایی دیگر باید جستجو کرد. 7️⃣ این چند سال پاسخگویی، با چند دختر خانم تازه به سن تکلیف رسیده صحبت کردم که گریه می‌کردند و می‌گفتند: مادرم نمی گذاره روزه بگیرم، با این که خودش چادر به سر است، نمی‌ذاره حجاب را رعایت کنم و لباسهای آنچنانی برام میخره، برای مجالس میهمانی و عروسی باید آرایش کنم و... و یا از تعدادی خانواده های مذهبی شنیدم که می‌گفتند: پسر یا برادرمان شرط گذاشته، دختری که برای من پیدا می‌کنید؛ مثل خودتون چادری نباشه!!!. ✅ فأَيْنَ تَذْهَبُونَ(26 تکویر)، آهای؛ کجا می‌روید؟ واقعا به کجا می رویم؟ ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
داریم با حسین‌حسین پیر می‌شویم خوشحال از این جوانی از دست داده‌ایم @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❎سلام دادا جواد. رسیدنت بخیر. خوشحالم بعد از ماه‌ها می‌بینمت. مگه محرم بیاد تا شما هم یه سر به روستا بزنی. خوش اومدی دادا. ❌سلام بر مش صفرعلی. حالت چطوره؟ مش غلامرضا شنگوله؟ من هم از زیارتت خوشحالم. ❎دادا جواد یه سوالی سال‌هاست تو ذهن منه. یه جواب درست و درمونم براش پیدا نکردم. اینترنتم زیر و رو کردم ولی دریغ از یه جواب. چرا به امام حسین، قربونش برم، هی میگیم ؟ بابا جان، مگه آقا شجاع نبودند؟ مگه حضرت، پسر مولا علی نبودند؟ چرا واعظ و مادح و همه، یاد گرفتیم بگیم حسین مظلومه؟ من نمی‌فهمم...😡 ❌قربون مش صفر برم که عشق مولا تو دلشه. ببین عزیز دلم: اونی که شما تو ذهنته و دوست نداری به آقا جانمون نسبت بدیم، . منظلم به کسی میگند که در برابر ظلم منفعله و کاری نمی‌کنه. یا تنبله یا ترسو. یکی زدی تو سرش، میگه یکی هم بزن تو گوشم. اما به کسی میگند که با کمال شجاعت و با نهایت درایت، در برابر ظلم و ظالم می‌ایسته و از حق خودش کوتاه نمیاد. ولی، گاهی به خاطر کمی یار گاهی به جهت بی‌وفایی مردم، گاهی به دلیل زیادی لشکر دشمن، در ظاهر، کشته یا مثل اربابمون و اصحاب با وفاشون، می‌شند اما به هدف خودشون می‌رسند و پیروزی را برا خودشون رقم می‌زنند. پس مش صفر، بین با فرق هست. امام حسین را می‌گیم مظلوم چون با شجاعت تمام، تونست یزید و یزیدیان را رسوا کنه و دین و مکتب را حفظ کنه. ❎عجب! چقدر قشنگ گفتی دادا. من اولین بارمه همچین چیزی را می‌شنوم. خیر از جوونیت ببینی دادا. بیا با هم بریم سر خاک اموات، یه فاتحه برا اوس عزیز و ننه خدا بیامرزت و اون داداشا شاخه شمشادت بخونیم. ✍ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ آیا امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت مسلم از وضع کوفه آگاه نشد؟ اگر مطّلع شد، چرابرنگشت؟ 🔰 حضرت امام حسین (ع)بعد از شهادت مسلم بن عقیل از وضع کوفه آگاه شدند، ولی برنگشتند تا هم بر کوفیان زیادی که نامه نوشته بودند اتمام حجت کنند و هم به وظیفه ی امامت خود عمل کنند. 👈 هدف اساسی آن بزرگوار امر به معروف ونهی از منکر و قیام علیه دستگاه جبار بود، که فسق و فجور آن آشکار بود و در عین حال مدّعی جانشینی رسول خدا بود. 🔸 حضرت حرکت کرده بود تا به دنیا بفهماند که یزید و امثال او لیاقت و شایستگی خلافت را ندارند. او، برای اصلاح امور جامعه اسلامی و از بین بردن بدعت‌ها و زنده کردن سنت‌ها قیام کرد.(1) 💠 امام بر خود واجب می دانست علیه دستگاه قیام کند، هر چند منتهی به شهادت او شود. امام (ع)می دانست تاخود و یاران و خاندانش حتی بچة شیرخوارة او شربت شهادت ننوشند، اسلام پا برجا نخواهد ماند و خدا ورسول و دین و آثار آن از بین خواهند رفت. 💢 امام برای شهادت حرکت کرده بود. با این حساب هیچ چیز نمی توانست مانع حرکت حضرت به سمت کربلا گردد، حتی شهادت مسلم و بی وفایی و عهد شکنی مردم کوفه. هرگاه دین دستخوش تصرف و تغییر و تبدیل شده و آداب آن توسط دشمنان از بین برود، واجب است مسلمانان به یاری دین برپاخاسته و خطرات را از آن دفع نمایند، حتی اگر منتهی به مرگشان شود. 📌 واضح است حکومت مردی شریر و مشهور به فساد و میگساری و سگ بازی مانندیزید برای اسلام بزرگ ترین خطر بوده، اگر بدون اعتراضی ، زمان جلو می‌رفت و توسط کسی حکومت وی مورد اعتراض قرار نمی‌گرفت ، مفاسد آن جبران ناپذیر بود و سبب محو آثار اسلام می شد. 🔹 تکیه زدن چنین رجّاله ای بر مسند خلافت پیامبر(ص) ، افکار عمومی را متزلزل کرده و عقاید را منحرف می ساخت. 👈 چه بسا کسانی روی این اصل و با دیدن اعمال و حرکات یزید به ساحت قدس پیامبر(ص) و برنامه های اسلام بدبین می شدند. اگر شخصیتی مانندامام حسین (ع)بر او اعتراض نمی‌نمود و خلافت او را باطل اعلام نمی‌کرد، این اشتباه در دل‌ها قوّت می گرفت. وانگهی سبب می شد اکثر افراد جامعه به سمت و سوی افکار و عقاید و اعمال یزید سوق داده شوند. ✍️ چون که رب البیت دف گیرد به دست بیت و ما فی البیت رقاصی کنند با این وجود امام بر خود فرض دانست ادای وظیفه نماید و علیه دستگاه قیام کند، هر چند می دانست قیام اومنجر به شهادت وی و یاران و خاندانش خواهد شد. 🌷 کشته شدن او در راه خدا و اسارت خاندانش مطلوب ومحبوب خداوند بود. البته امر به شهادت در حقیقت امر به ایستادگی و استقامت بود.(2) 💢 بنابراین قیام و نهضت امام حسین(ع) یک وظیفه و تکلیف الهی بود که باید آن را محقق می‌ساخت گرچه به شهادت خود و جوانان و یارانش بیانجامد تا جلوی نابودی اسلام رابگیرد. تبصره: اینکه حضرت بعد از ممانعت حر بن یزید ریاحی، فرمودند: اجازه بدید برگردم، به معنای دست برداشتن از وظیفه ی خود نبود بلکه برای انتخاب مسیر و مکانی دیگر برای ادامه مبارزه با یزید و یزیدیان بود. (مثلی لا یبایع مثله) ------------- 📚 پی نوشت‌ها: 1. خوارزمی، مقتل الحسین، ج1، ص 273؛ مقرم، مقتل الحسین، ص 141. 2.شهید آگاه ، آیت الله لطف الله صافی ، ص 34ـ 37 با تلخیص . 📎🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 پرســـ❓ــش فلسفه و چرائی عزاداری بر سیدالشهداء پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه آنچه می‌تواند منجر به معنا بخشی عزاداری باشد فلسفه و حکمتهای ظاهری و باطنی عزادرای‌ست. تصوّر عزاداری بدون در نظر گرفتن حکمت‌ها، منجر می‌شود تمام بخش‌های عزاداری از گریه‌ی بر اهل‌البیت گرفته‌است تا حضور در مجالسِ عزاداری عبث تلقی‌شود غافل از اینکه فلسفه‌ی عزاداری بر امام حسین با فلسفه‌ی قیام ایشان گره خورده است 🔻آثار عزاداری عبارتند از🔻 1⃣عزاداری، تعظیم و تکریمِ بزرگانِ هرمکتب تعظیم و تکریم بزرگان در هر مکتب امری عادی‌ست، به گونه‌ای که در زمان حیات با احترام و تبعیت و در زمان ممات با برگزاری مراسم بزرگداشت، این تعظیم نمود عینی می‌یابد و افراد با یادآوری آن شخص همواره خود را پیرو راه او می‌دانند. در مکتب اسلام با توجه به هدف مقدس آن در دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم، این تعظیم جلوه‌ی بیشتری یافته و عزداراری، نوعی اعلام طرفداری از ستمدیده و بیزاری از ستمگر تلقی می‌شود 2⃣عزاداری، تحکیم باورها وقتی امری برای انسان مهم قلمداد شود و جزء باورهای او گردد با گذشت زمان نفوذ این باور در بُعد فردی و اجتماعیِ او افزایش می‌یابد و تاثیرات آن بیشتر می‌شود 3⃣عزاداری، پایه‌گذاریِ سنتی نیکو واقعه‌ی کربلا، حادثه‌ای است که بزرگداشت آن سالیان سال به شکلِ سنتی نیکو درآمده و این سنت اجتماعی هر ساله در رفتارها و هنجارهای فردی و اجتماعی افراد موثر بوده است. لذا استمرار بر عزاداری به نوعی کمک در جهت انسان سازی‌ است زیرا باورهای انسان را تقویت می‌کند 4⃣عزاداری، تزکیه، رشد و تحول عزاداری از حیث فردی می‌تواند ارتباط انسان را با امور معنوی افزایش دهد و موجب تزکیه و رشد معنوی انسان گردد. همانگونه که بارها شاهد تحول افراد گناهکار در دستگاه امام حسین بوده‌ایم 5⃣زنده نگه‌داشتن نام و یاد دینداران حقیقی عزاداری موجب یادآوری قیام امام حسین و انتقال فرهنگ حسینی به نسل‌های آینده است. تکرار هر ساله‌ی این امر، موجب می‌شود نسل‌های آینده در مسیر حسینی شدن و حسینی ماندن گام بردارند 6⃣عزاداری، پاسخ به نیازِ انسان به الگو نیازمندی انسان به الگو از جمله اموری که روانشناسان و جامعه شناسان بر آن اتفاق نظر دارند. وجود الگو در هر امری منجر به موفقیت بیشتر انسان می‌گردد الگودهی و معرفی نمونه‌ی عینی در جای جای متن واقعه‌ی کربلا در دگرگونی انسان‌‌ها نقش بسزایی داشته‌است، همچنین وجود پیوند عاطفی میان مردم و الگوها می‌تواند درتبعیت مردم از آنها موثرتر باشد و عزاداری در ایجاد این‌پیوند موثر بوده‌است 7⃣عزاداری، تعیین‌کننده‌ی خطِ‌مشیِ سیاسی حضور در مجلس عزای امام‌حسین، حضوری بی‌بدیل است که هر ساله بدون نیاز به فراخوان به صورت خودجوش، انقلابی معنوی را در کشور ما رقم می‌زند. این مجالس پتانسیل زیادی در جهت آموزش معارف و اخلاق دارند. لذا وعاظ و سخنرانان در این عرصه نقش بسزائی دارند. بنابراین می‌بایست در این جهت تلاش وافری معطوف دارند و مردم را نسبت به وظایف دینی و سیاسی‌شان آگاه کنند. عزاداری بر امامی که در برابر سیاست اموی شهادت را بر تسلیم ترجیح داد، تکلیف ما را در برخوردهای سیاسی با قدرتهای موجود روشن‌می‌کند 8⃣عزاداری، رسواکننده‌ی ظالم و ذلت‌ناپذیری واژه‌ی مظلوم همواره وجود ظلم را در ذهن انسان تداعی می‌کند. وقتی مظلومیت کسی ثابت‌شود قطعا ظالمی وجود داشته و ظلمی صورت پذیرفته است. کربلا، عاشورا و عزاداریِ هر ساله‌ی ما بر این وقایع، فریاد مظلومانه‌ی امام حسین است برای رسوا کردن‌ ظلم در جهان. عزت و غیرت دینی و ذلت‌ناپذیری امام‌حسین نیز از دیگر دروس اخلاقیِ واقعه‌ی کربلاست زیرا غیرت دینی منجر می‌شود انسان تا پای جان در برابر هتک حرمت به دینش ایستادگی‌ کند. 9⃣عزاداری، همبستگی دینی و اجتماعی عزاداری با محوریت امام حسین منجر به وحدت و همدلی مردم می‌شود 🔟عزاداری، آمرزش گناهان در گوشه‌های دنج مجالس عزاداری و زیر پرچم اباعبدالله‌الحسین چه قلبهایی که تلطیف نمی‌شود و چه گناهانی که به برکت حضرت زدوده نمی‌شود. امام صادق فرمودند: به راستی حسین علیه‌السلام کسی را که برای او گریه می‌کند، می‌بیند و از روی رحمت و دلسوزی برایش طلب آمرزش میکند📚بحارالانوار،ج۲۵ بنابراین عزاداری فتح بابی‌ برای استغفار از روزمرگی‌های بی‌انگیزه‌ی هر زمان است ♻️نتیجه‌اینکه فلسفه‌ی قیام امام‌حسین را می‌توان در دو بُعد اثباتی و سلبیِ احیا و اصلاح خلاصه‌کرد. امام از یک جهت به زنده‌سازی و بازپروری دین جدشان همت‌گماشتند و از طرفی با قیام خویش به اصلاح بینش‌ها، روش‌ها و منش‌ها پرداختند. استمرار ما بر عزاداری هر ساله نیز متوقف بر همین اهداف است https://hawzahnews.com/xbjc2 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩🏴🚩 🏴 🚩 دسترسی آسان به شبهات‌محرم و صفر 1⃣لزوم‌ احیای مراسم اربعین چیست؟ 2⃣اگر زیارت اربعین سند دارد محتوا و فوائد این زیارت چیست؟ 3⃣چرا پیاده‌رویِ اربعین؟ 4⃣آیا توسل به قبر امام‌حسین شرک است؟ 5⃣آیا امام‌حسین نژاد‌پرست بودند؟ 6⃣آیا امام‌حسین دختری بنام رقیه داشتند؟ 7⃣چرا در منابع اولیه حرفی از خرابه‌ی شام به میان نیامده است و نقلی در این‌باره نداریم؟ 8⃣چگونه از ظرفیت محرم امام‌حسین برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان استفاده کنیم؟ 9⃣عوامل عاقبت‌بخیری و عدم آن در کربلا چیست؟ 🔟آیا ماه صفر نحس است، خصوصا چهارشنبه‌ی آخر آن و آیا دعائی که سفارش شده در روز اول صفر برای رفع نحوست خوانده شود معتبر است؟ 1⃣1⃣آیا ماه صفر نحس است و آیا روایتی که مبنی بر نحوست این ماه است معتبر است؟ آیا ماه صفر نحسِ 2⃣1⃣وهابیون معتقدند عزاداری از اعمال جاهلیت است و شیعیان همانند اعراب جاهلی‌اند آیا گفته‌ی وهابیون صحت دارد؟ 3⃣1⃣محرم و صفر بدعت یا احترام ؟ واجبات و محرمات محرم و صفر چیست؟ ادب‌کردن در دو ماه محرم وصفر و پرهیز از برخی امور نظیر تخمه‌ شکستن عنوان خشکی‌‌‌مقدسی‌ می‌گیرد؟ 4⃣1⃣آیا زمینه‌ساز واقعه‌ی عاشورا و کینه‌توزی یزید با امام‌حسین علیه‌السلام بخاطر جریان دختری به نام «اُرَینَب» است؟ 5⃣1⃣چگونه بر امام‌حسین عزاداری کنیم؟ 6⃣1⃣چرا امام سجاد علیه‌السلام در کربلا بیمار بودند؟ 7⃣1⃣آیا امام‌حسین از همه‌‌ ائمه و انبیا شاکرتر بودند؟ 8⃣1⃣چرا امام حسین باوجود این همه مصیبت در صحنه‌‌ی کربلا حمد و شکر خدا را بجاآوردند؟ 9⃣1⃣آیا پس از شهادت امام حسین از بانوان آل‌الله درخواست کنیزی شد؟ حجاب بانوان اسیر شده پس از واقعه‌ی عاشورا تاچه حد برداشته‌شد؟ آیا حجاب کامل برداشته‌شد؟ 0⃣2⃣می‌خواهم بدانم در روز عاشورا و تاسوعا چه اتفاقی افتاده است؟ آیا حضرت اباالفضل روز تاسوعا به شهادت رسیدند؟ 1⃣2⃣با توجه به اشتیاق عموم مردم بخصوص نوجوانان و جوانان عزیزمان به امام حسین از یک سو و از سوی دیگر هجمه‌ها و تلاش‌های دشمن از طریق ایجاد شبهات برای کمرنگ کردن عظمت حسینی، شما چه راهکاری برای جذب نوجوانان و جوانان به دین دارید؟ 2⃣2⃣فلسفه و چرائی عزاداری بر سیدالشهداء 3⃣2⃣چرا شیعیان فقط گریه می‌کنند و به دنبال ناراحت کردن مردم هستند؟ چرا دینِ شیعه فقط دین عزاداری و گریه است؟ 4⃣2⃣چگونه ممکن است یک قطره اشک بر امام‌حسین همه‌ی گناهان انسان را ببخشد؟! آیا چنین اعتقادی تشویقِ به گناه و مسخره کردن عدالت الهی نیست؟ 5⃣2⃣مگر در روز عاشورا زعفر جنی به‌ همراه یارانش برای کمک به اباعبدالله‌الحسین‌ به کربلا نیامدند؟ چرا حضرت اجازه‌ی جهاد به آنها ندادند؟! 6⃣2⃣آیا امام حسین می‌دانستند در کربلا شهید می‌شوند؟ اگر حضرت می‌دانستند در کربلا شهید می‌شوند چرا به سمت کربلا رفتند؟ آیا این عمل ایشان خودکشی نبوده است؟ و اینکه آیا این عمل حضرت خلاف آیه‌ی ۱۹۵ سوره بقره «...وَلَاتُلقُوا بَاَیدیکُم اِلا التَّهلُکَه... » نبوده است؟ 7⃣2⃣چه لزومی دارد در عصر تکنولوژی برای واقعه‌ای که ۱۴۰۰ سال قبل رخ داده است عزاداری‌کنیم؟ 8⃣2⃣سر مطهر امام‌حسین علیه‌السلام توسط چه کسی و کجا دفن شده‌است؟ 9⃣2⃣آیا امام سجاد علیه السلام، با یزید بیعت کردند؟ 0⃣3⃣چرا دشمن در واقعه‌ی عاشورا، امام سجاد را به شهادت نرساند؟ 1⃣3⃣چرا‌ عزاداری امام حسین را از ده روز قبل از شهادت ایشان شروع می‌کنیم؟ 2⃣3⃣مگر نمی‌گویند حیوانات از امام‌ِزمان حساب می‌برند، پس چطور در کربلا اسبان روی بدن امام حسین تاختند؟ 3⃣3⃣چرایی سوگواری بر امام‌حسین در ایام کرونا 4⃣3⃣چرا خدا راضی شد شمر، امام حسین را به شهادت برساند؟ 5⃣3⃣چرا حضرت ام‌البنین مادرِ حضرتِ اباالفضل -سلام‌الله علیهما- در کربلا غایب بودند؟ 6⃣3⃣چرا حضرت علی‌اکبر با وجودی که می‌دانستند در خیمه‌گاه آب نیست از پدر طلب آب کردند؟ 7⃣3⃣چرا امام حسین همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟ آیا این کار امام حسین عقلانی بوده است؟ مگر ایشان برای قیام و جنگ علیه یزید به سمت کوفه نرفتند؟ پس چرا اهل‌بیت‌ و حتی طفل شش‌ماهه را به همراه بردند؟ 8⃣3⃣آیاحضرت‌امام‌حسین در روز عاشورا دخترشان فاطمه را ‌به عقد حضرت قاسم علیه‌السلام درآورده‌اند؟ 9⃣3⃣چرا امام حسین مانند امام حسن صلح نکردند؟ 0⃣4⃣چرا جناب عبدالله بن جعفر(همسرِ حضرتِ زینب)با کاروان اباعبدالله الحسین همراه نشد؟ 1⃣4⃣چرا امام حسین حُر را نفرین کردند و فرمودند:«ثکلتک اُمک=مادرت به عزایت بشیند؟ 2⃣4⃣چرا امام حسین هنگامی که در مسیر کوفه مطلع شدند عبیدالله بن زیاد لعنةالله‌علیه برشهر کوفه مسلط شده و مُسلم و هانی به شهادت رسیده‌اند، باز به مسیر خود به سمت کوفه ادامه دادند؟ 3⃣4⃣چرا این اندازه که برای امام حسین عزاداری می‌کنیم برای سایر اهل‌بیت اینگونه نیستیم؟ @javadheidari110 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
دسترسی آسان به شبهات‌محرم و صفر کانال زنگ‌بیداری 4⃣4⃣طبق حدیثی از امام حسن عسکری علیه‌السلام، یکی از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین است. آیا اگر کسی توفیق زیارت اربعین نداشته باشد مومن نیست؟ 5⃣4⃣معنای ثارالله چیست؟ 6⃣4⃣مگر همه‌ی امامان عابد نیستند پس چرا فقط امام سجاد ملقب به عابد هستند؟ 7⃣4⃣چرا حضرت اباالفضل آب ننوشیدند؟ مگر این‌طور نبود که اگر ایشان آب می‌نوشیدند بهتر می‌توانستند نبرد کنند؟ 8⃣4⃣چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) در کربلاست؟ 9⃣4⃣چرا امام‌حسین با وجود اینکه می‌دانستند واقعه‌ی کربلا رخ می‌دهد خانواده‌ی خود را همراه خود بردند؟ 0⃣5⃣با توجه به اشتیاق عموم مردم بخصوص نوجوانان و جوانان عزیزمان به امام حسین -علیه‌السلام- از یک سو و از سوی دیگر هجمه‌ها و تلاش‌های دشمن از طریق ایجاد شبهات برای کمرنگ کردن عظمت حسینی، شما چه راهکاری برای جذب نوجوانان و جوانان به دین دارید؟ @javadheidari110 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام سروران و عرض تسلیت ❓❌دوستان از زیارت عاشورا می پرسند. (منظور از سنگینی این هست که در قبال قرائت زیارتی یا گفتن ذکری، آسیبی متوجه انسان می شود). 💠 چند نکته محضرتون تقدیم کنم:👇 1. قرآن کریم ده ها آیه در مورد و نفرین دارد که از زبان خدا و انبیاء و مومنان بیان شده است. 2. ، به معنای دور بودن از رحمت الهی است که برخی افراد و گروه ها شایسته ی این حقیقت هستند. 3. از زبان معصوم علیه السلام صادر شده است و هیچ منعی از قرائت آن وجود ندارد. 4. گنجینه ای است که ، ، در آن وجود دارد. 5. و ؛ هیچ ردپایی در مباحث عقلی، دینی و علمی ندارد. نتیجه اینکه: قرائت به هر مقدار و البته با رعایت باشد، هیچ منعی ندارد. ما را هم در این ایام نورانی بفرمایید. ✍️جواد حیدری 📎🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
313.2K
🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊 🌊 🌊 🌊 پرســـ❓ــش ⁉️نظرتان را در مورد عکس‌نوشته‌ای که بعد از سیل تولید شد، مبنی بر اینکه اگر سیل بجای امامزاده داوود در دیسکو یا یک مکان خوش‌گذرانی آمده بود و آنجا را تخریب کرده بود داد علمای اسلام بلند می‌شد که این سیل قهر خدا بوده چون در این مکان گناه شده. پس نباید عقل‌مان را در اختیار علمای اسلام داد؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" طبق نظر علمای اسلام سیل علت‌ها و ریشه‌های متعدد می‌تواند داشته باشد از جمله: 1⃣ گناه 2⃣ امتحان الهی 3⃣ مسائل طبیعی 4⃣ کفاره‌ی گناهان بودن 5⃣ قصور بشر (سوء مدیریت و سوء اختیار بشر) که این از مهم‌ترین دلائل است چون اگر موانعی اعم از تخریب و یا پر کردن غیرقانونی مسیل(سیل‌روها) نبود هیچ‌گاه امامزاده تخریب نمی‌شد ♻️نتیجه اینکه: سیل خواه در دیسکو، خواه در امامزاده و خواه در خانه‌ی خدا بیاید که چنین اتفاقی در خانه‌ی خدا رخ دهد، علت‌های فراوانی می‌تواند داشته باشد بنابراین اگر کسی غیر از حضرات معصومین ادعا کند که علت رخداد سیل الّا و لابد قهر الهی است این اظهار نظر باطلی است چون کسی جز حضرات معصومین دسترسی به علم غیب و لوح محفوظ ندارد 🆔 @javadheidari110 🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊 @ramezan_ghasem110
1617197516948.pdf
1.73M
بررسی و تحلیل تاریخی درباره رقیه بنت الحسین علیهما السلام از آغاز تا قرن هفتم @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
❌ شبهه : عصبانی که شدید به خواهر شمر فحش ندین چون خواهر شمر زن حضرت علی همان ام البنین مادر حضرت ابوالفضل هست. ‼️‼️ ✅ پاسخ شبهه : 1️⃣ معاندان مغرض، شمر بن ذی الجوشن قاتل حضرت اباعبد الله الحسین(علیه‌السلام) را برادر حضرت امّ‌البنین، همسر دوم حضرت امیرالمؤمنین و مادر حضرت اباالفضل العباس(سلام الله علیه) دانسته‌اند. قصد ایشان از این دروغ پراکنی‌ها، خانوادگی جلوه دادن قیام بزرگ آن حضرت بوده است.امّا منشأ این افتراء کلماتی است که تاریخ نگاران از قول شمر بن ذی الجوشن در شب عاشوراء نقل می‌کنند. در آن شب، شمر همراه امان نامه‌ای به نزدیک خیمه حضرت اباالفضل العباس آمد و ایشان را با این عبارت صدا زد:«ای فرزند خواهر من! شما را امان دادم؛ خود را به کشتن ندهید و چنگ بر طاعت امیرمومنان یزید بزنید». (۱) محمد بن اشعث نیز از همین حربه برای فریب حضرت مسلم استفاده کرد و به ایشان گفت: «نترس این قوم پسران عم تو هستند» (یعنی ابن زیاد و تابعان او)در حالیکه مسلم هیچ قرابتی با ابن زیاد و یاران او نداشت. 2️⃣ اگر شمر بن ذی الجوشن، دایی عباس بن علی بوده باشد، باید شمر را برادر أم البنین بدانیم و حال آنکه اینگونه نیست. شمر بن ذی الجوشن و مادر حضرت عباس، هر دو از نسل «کلاب» می‌باشند. هر کدام با چند واسطه به «کلاب» می‌رسند. «کلاب» یازده پسر دارد. نام یکی از آنان «کعب» و نام دیگری «ضباب» است. حضرت ام البنین از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» است. نسب ام البنین: ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب. نسب شمر: شمر بن ذی‌الجوشن (جمیل) بن اعور (عمرو) بن ضِباب (معاویه) بن کلاب. حضرت عباس نوة دختری کلاب و شمر نوه پسری کلاب است. (۲) 3️⃣ نتیجه اینکه: حضرت امّ البنین هیچ نسبت فامیلی نزدیکی با شمر بن ذی الجوشن(لعنه الله) نداشته است و با این سخن فریبکارانه خود می خواسته حضرت ابالفضل العباس را که مهمترین حامی اباعبدالله بود، به سمت خود جلب کند. حضرت عبّاس نیز جواب دندان شکنی به او داد و فرمود: «دست های تو شل باشد و قطع شود و خدا امان تو را لعنت کند، ای دشمن خدا! ما را امر می کنی بر اینکه برادر و سید خود امام حسین را رها کنیم و به زیر طاعت ملاعین فرزند ملاعین داخل شویم. . . » (۳) پی نوشت: (۱) . سید بن طاوس اللهوف ص ۸۷- علامه مجلسی جلا العیون ص ۵۷۰. (۲) . مقتل الحسین ، ص ۲۰۹ ،سید عبد الرزق موسوی مقرم ، قم ،منشورات دار الثقافه والنشر ، نقل از جمهره انساب العرب، ۲۷۰، ۲۶۵ ـ ۲۶۱. (۳). سید بن طاوس اللهوف ص 87- علامه مجلسی جلا العیون ص 570. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 ═ೋ❅🖋❅ೋ═ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b ═ೋ❅🖋❅ೋ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا