eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
398 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عباراتی که پیامبر ص راجع به امام علی ع فرمودند: 📜 پیامبر اسلام (ص) فرمودند: 🌸 یا علی انت 🔺خلیفتی🔺 فی کل مومن بعدی 📚 صحیح بخاری ،ج ۵، حدیث ۴۴۶۱۱۶ 👤اَلبانی: روایت صحیح است 📚 سنت ابت ابی عاصم ، ص۱۵۱ 👤حاکم نیبشابوری و ذهبی: روایت صحیح است 📚المستدرک، ج۳ ، ص ۱۳۳ 📜پیامبر (ص) میفرمایند : 🌸و هو 🔺ولی🔺 کل مومن بعدی 📚 المستدرک، ج۳، ص ۱۱۰ 📜پیامبر اسلام (ص): 🌸ان هذا 🔺اخی و وصیی و خلیفتی🔺 فیکم 📚 تاریخ طبری،ج۲ ،ص ۶۲ 📚تاریخ ابن اثیر، ج۱ ، ص۴۸۷ ✅تصحیح روایت : 📚کنزالعمال، ج ۱۳، ص ۱۲۸ 📚حاکم نیشابوری در المستدرک، ج ۳، ص ۱۱۳ 📜پیامبر اسلام (ص): 🌸 یا علی، انت 🔺امام🔺 کل مومن و مومنه 📚مناقب خوارزمی، ص ۶۱ 📜پیامبر (ص): 🌸انت 🔺امام🔺 المتقین 📚اسد الغابه ، ابن اثیر، ج۳، ص۱۷۳ 📜پیامبر (ص): 🌸انت 🔺امیر المومنین🔺 📚حلیه الاولیاء ،ابو نعیم اصفهانی، ج ۱، ص۶۳ 📜پیامبر (ص) در روز غدیر: 🌸🔺من کنت ولیه فهذا ولیه🔺 📚فضایل الصحابه، احمد بن حنبل، ج۱۵ برخی میگویند که منظور از "ولی" اینجا دوستی است نه سرپرست! اما ایا به راستی اعلام دوستی تبریک و بعیت دارد؟ خلفیه دوم بعد از اعلام ولایت امام (ع) در خطاب به امام (ع) میگوید: 📖فَلَقِيَهُ عُمَرُ بَعْدَ ذلك فقال له هنياء يا بن أبي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ وَأَمْسَيْتَ مولي كل مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ 🇮🇷عمرگفت: مبارک باشد بر تو ای ، تو اكنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستی 📚 البداية والنهاية، ج 7، ص 350، 📖فقال عمر بن الخطاب: هنيئا لك يا ابن أبي طالب أصبحت اليوم ولي كل مؤمن. 🇮🇷 عمرگفت: مبارک باشد بر تو ای ، تو اكنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستی. 📚 البدایه النهایه ، ابن کثیر دمشقی، ج ۷، ص۱۵۰. 📖فقال عمر بن الخطاب بخ بخ لك يا بن أبي طالب أصبحت مولاي ومولي كل مسلم فأنزل الله اليوم أكملت لكم دينكم. 🇮🇷عمر گفت: تبريک، تبريک ای پسر ابوطالب، تو اكنون مولای من و مولای هر مسلمانی، سپس اين آيه نازل شد: امروز دين شما را كامل كردم. 📚الخطيب البغدادی، تاريخ بغداد، ج 8، ص 289، 📜امام استدلال کرد به واقعه : امام مردم را قسم داد و گفت ایا پیامبر در روز چنین و چنان نگفت؟ و قام الناس کثیرا تعداد زیادی از مردم بلند شدند و گفتند بله! 📚البدایه و النهایه، ابن کثیر دمشقی، ج ۵ ، ص ۲۳۰ 📚اسد الغابه، ابن اثیر، ج ۴ ،ص۲۸ 📚مسند احمد بن حنبل، ج۴، ص ۳۷۰ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2_1152921504696576441.mp3
11.33M
🔸: امامت شناسی 🎤 استاد جواد حیدری 🔺جلسه هشتم 🔰 کاری از مجموعه الغدیر 🔘@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ سلام و عیدتون مبارک. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🔹 سوال مخاطبین عزیز: ↙️استاد اینکه میگن تو عید غدیر دوخت ودوز انجام ندین درسته؟؟ ✍ پاسخ : این مساله هیچ سند و اعتباری ندارد. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال: چرا پيامبر (ص) جانشيني حضرت علي(ع) را در خود مکه که تعداد بيشتري از مسلمانان از کشورهاي ديگر هم حضور داشتند بيان نکردند و آن را در غدير خم با مردم در ميان گذاشتند؟ ✍️پاسخ: نکته ی اول: پیامبر گرامی اسلام(ص) تنها بر اساس فرمان خداوند عمل می کرد. اگر چه پیامبر اسلام(ص) قبل از غدیر بارها وصایت و جانشینی حضرت علی(ع) را بیان کرده بود که حدیث (یوم الدار و بدء الدعوة) و دیگر احادیث شهرت دارند ولی جریان غدیر که تأکید بیانات قبلی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود به دستور صریح خداوند بود و این دستور بعد از اتمام مراسم حج و در راه بازگشت پیامبر اکرم(ص) به مدینه صادر شد. هنگامی که کاروان به سرزمین (رابغ) که در سه میلی (جحفه) قرار دارد رسید این وحی در نقطه ای به نام غدیر خم فرود آمد و با آیه: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ»؛ « ای پیامبر! آن چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‏ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‏دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمی‏کند». (1) پیامبر اسلام مأمور نصب حضرت امیر(ع) به مقام خلافت و وصایت شده است. با این حال وجهی برای این سؤال باقی نمی ماند که چرا پیامبر(ص) قبل از دستور خداوند این عمل را انجام نداده است چون مراسم حج و مکه، قبل از فرا رسیدن این فرمان الهی بوده است. نکته ی دوم: منطقه غدیر منطقه ای بود که در آن جا کاروانان از هم جدا می شدند و هر کدام راهی منطقه خود می شدند این کاروان عظیم مسلمانان قبل از پراکندگی و درست در محل تقسیم راهها، سه روز بار انداخته و آماده مراسم غدیر می شوند این در حالی است که مسلمانان از وظایف خود و مناسک حج فارغ البال شده و همگی منتظر رسیدن به منازل و شهرهای خود هستند و سه روز نگه داشتن مردم با این وضعیت کاملاً آنان را مهیا کرده است تا عظمت و اهمیت این موضوع را دریافت کنند پی نوشت: 1. مائده، 67. 🌐 درج مطلب در خبرگزاری فارس ↪️ http://fna.ir/dbfqrl 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: مبنای قرآنی و عقلی ازدواج موقت چیه؟ ✍️ پاسخ: نکته ی اول: ازدواج موقت (متعه) از مسلمات قرآنی و روایی هست. الف: در قرآن آمده است: «...فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ‏ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَة...»؛ «و زنانى را كه متعه [ازدواج موقت‏] مى‏كنيد، واجب است مهر آن‌ها را بپردازيد». (1) ب: از امام باقر علیه‌السلام، نقل‌شده كه در پاسخ سؤال ابو بصير راجع به متعه فرمود: «نزلت فى القرآن‏ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً»؛ «قرآن مجيد دراین‌باره سخن گفته آنجا كه مى‏فرمايد: فَمَا اسْتَمْتَعْتُم‏...». (2) نکته ی دوم: در بسيارى از شرایط و محیط‌ها، افراد فراوانى در سنين خاصى قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل در مسافرت‏هاى طولانى و يا مأموریت‌ها با مشكل عدم ارضاى غريزه جنسى روبرو مى‏شوند، با اين وضع چه بايد كرد؟ آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه (همانند رهبان‏ها و را هبه‌ها) تشويق نمود؟ يا اينكه آن‌ها را در برابر بى‏بندوبارى جنسى آزاد گذاشت و همان صحنه‏هاى زننده و ننگين كنونى را مجاز دانست؟ و يا اينكه راه سومى را در پيش بگيريم كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه آن بى‏بندوبارى جنسى را؟ طرح ازدواج موقت، نه شرایط سنگين ازدواج دائم را دارد كه با عدم تمكن مالى يا اشتغالات تحصيلى و مانند آن نسازد و نه زیان‌های فجايع جنسى و فحشاء را در بردارد. (3) نتیجه اینکه: ازدواج موقت، با شرائط خاص و برای افراد خاصی، ریشه در عقل، قرآن و روایات دارد. 📚پی نوشت ها: 1. نساء/24 2. نور الثقلين، ج 1، صفحه 467 3. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 342 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا