هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
عباراتی که پیامبر ص راجع به امام علی ع فرمودند:
📜 پیامبر اسلام (ص) فرمودند:
🌸 یا علی انت 🔺خلیفتی🔺 فی کل مومن بعدی
📚 صحیح بخاری ،ج ۵، حدیث ۴۴۶۱۱۶
👤اَلبانی: روایت صحیح است
📚 سنت ابت ابی عاصم ، ص۱۵۱
👤حاکم نیبشابوری و ذهبی:
روایت صحیح است
📚المستدرک، ج۳ ، ص ۱۳۳
📜پیامبر (ص) میفرمایند :
🌸و هو 🔺ولی🔺 کل مومن بعدی
📚 المستدرک، ج۳، ص ۱۱۰
📜پیامبر اسلام (ص):
🌸ان هذا 🔺اخی و وصیی و خلیفتی🔺 فیکم
📚 تاریخ طبری،ج۲ ،ص ۶۲
📚تاریخ ابن اثیر، ج۱ ، ص۴۸۷
✅تصحیح روایت :
📚کنزالعمال، ج ۱۳، ص ۱۲۸
📚حاکم نیشابوری در المستدرک، ج ۳، ص ۱۱۳
📜پیامبر اسلام (ص):
🌸 یا علی، انت 🔺امام🔺 کل مومن و مومنه
📚مناقب خوارزمی، ص ۶۱
📜پیامبر (ص):
🌸انت 🔺امام🔺 المتقین
📚اسد الغابه ، ابن اثیر، ج۳، ص۱۷۳
📜پیامبر (ص):
🌸انت 🔺امیر المومنین🔺
📚حلیه الاولیاء ،ابو نعیم اصفهانی، ج ۱، ص۶۳
📜پیامبر (ص) در روز غدیر:
🌸🔺من کنت ولیه فهذا ولیه🔺
📚فضایل الصحابه، احمد بن حنبل، ج۱۵
برخی میگویند که منظور از "ولی" اینجا دوستی است نه سرپرست!
اما ایا به راستی اعلام دوستی تبریک و بعیت دارد؟
خلفیه دوم بعد از اعلام ولایت امام #علی (ع) در #غدیر خطاب به امام (ع) میگوید:
📖فَلَقِيَهُ عُمَرُ بَعْدَ ذلك فقال له هنياء يا بن أبي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ وَأَمْسَيْتَ مولي كل مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ
🇮🇷عمرگفت: مبارک باشد بر تو ای #علی ، تو اكنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستی
📚 البداية والنهاية، ج 7، ص 350،
📖فقال عمر بن الخطاب: هنيئا لك يا ابن أبي طالب أصبحت اليوم ولي كل مؤمن.
🇮🇷 عمرگفت: مبارک باشد بر تو ای #علی ، تو اكنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستی.
📚 البدایه النهایه ، ابن کثیر دمشقی، ج ۷، ص۱۵۰.
📖فقال عمر بن الخطاب بخ بخ لك يا بن أبي طالب أصبحت مولاي ومولي كل مسلم فأنزل الله اليوم أكملت لكم دينكم.
🇮🇷عمر گفت: تبريک، تبريک ای پسر ابوطالب، تو اكنون مولای من و مولای هر مسلمانی، سپس اين آيه نازل شد: امروز دين شما را كامل كردم.
📚الخطيب البغدادی، تاريخ بغداد، ج 8، ص 289،
📜امام #علی استدلال کرد به واقعه #غدیر :
امام مردم را قسم داد و گفت ایا پیامبر در روز #غدیر چنین و چنان نگفت؟
و قام الناس کثیرا
تعداد زیادی از مردم بلند شدند و گفتند بله!
📚البدایه و النهایه، ابن کثیر دمشقی، ج ۵ ، ص ۲۳۰
📚اسد الغابه، ابن اثیر، ج ۴ ،ص۲۸
📚مسند احمد بن حنبل، ج۴، ص ۳۷۰
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
2_1152921504696576441.mp3
11.33M
🔸#کنفرانس: امامت شناسی
🎤 استاد جواد حیدری
🔺جلسه هشتم
🔰 کاری از مجموعه الغدیر
🔘@javadheidari110
❇️ سلام و عیدتون مبارک.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🔹 سوال مخاطبین عزیز:
↙️استاد اینکه میگن تو عید غدیر دوخت ودوز انجام ندین درسته؟؟
✍ پاسخ : این مساله هیچ سند و اعتباری ندارد.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
سوال:
چرا پيامبر (ص) جانشيني حضرت علي(ع) را در خود مکه که تعداد بيشتري از مسلمانان از کشورهاي ديگر هم حضور داشتند بيان نکردند و آن را در غدير خم با مردم در ميان گذاشتند؟
✍️پاسخ:
نکته ی اول: پیامبر گرامی اسلام(ص) تنها بر اساس فرمان خداوند عمل می کرد. اگر چه پیامبر اسلام(ص) قبل از غدیر بارها وصایت و جانشینی حضرت علی(ع) را بیان کرده بود که حدیث (یوم الدار و بدء الدعوة) و دیگر احادیث شهرت دارند ولی جریان غدیر که تأکید بیانات قبلی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود به دستور صریح خداوند بود و این دستور بعد از اتمام مراسم حج و در راه بازگشت پیامبر اکرم(ص) به مدینه صادر شد.
هنگامی که کاروان به سرزمین (رابغ) که در سه میلی (جحفه) قرار دارد رسید این وحی در نقطه ای به نام غدیر خم فرود آمد و با آیه:
«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ»؛ « ای پیامبر! آن چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام ندادهای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه میدارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمیکند». (1)
پیامبر اسلام مأمور نصب حضرت امیر(ع) به مقام خلافت و وصایت شده است. با این حال وجهی برای این سؤال باقی نمی ماند که چرا پیامبر(ص) قبل از دستور خداوند این عمل را انجام نداده است چون مراسم حج و مکه، قبل از فرا رسیدن این فرمان الهی بوده است.
نکته ی دوم: منطقه غدیر منطقه ای بود که در آن جا کاروانان از هم جدا می شدند و هر کدام راهی منطقه خود می شدند این کاروان عظیم مسلمانان قبل از پراکندگی و درست در محل تقسیم راهها، سه روز بار انداخته و آماده مراسم غدیر می شوند این در حالی است که مسلمانان از وظایف خود و مناسک حج فارغ البال شده و همگی منتظر رسیدن به منازل و شهرهای خود هستند و سه روز نگه داشتن مردم با این وضعیت کاملاً آنان را مهیا کرده است تا عظمت و اهمیت این موضوع را دریافت کنند
پی نوشت:
1. مائده، 67.
🌐 درج مطلب در خبرگزاری فارس
↪️ http://fna.ir/dbfqrl
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش:
مبنای قرآنی و عقلی ازدواج موقت چیه؟
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: ازدواج موقت (متعه) از مسلمات قرآنی و روایی هست.
الف: در قرآن آمده است: «...فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَة...»؛ «و زنانى را كه متعه [ازدواج موقت] مىكنيد، واجب است مهر آنها را بپردازيد». (1)
ب: از امام باقر علیهالسلام، نقلشده كه در پاسخ سؤال ابو بصير راجع به متعه فرمود: «نزلت فى القرآن فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً»؛ «قرآن مجيد دراینباره سخن گفته آنجا كه مىفرمايد: فَمَا اسْتَمْتَعْتُم...». (2)
نکته ی دوم: در بسيارى از شرایط و محیطها، افراد فراوانى در سنين خاصى قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل در مسافرتهاى طولانى و يا مأموریتها با مشكل عدم ارضاى غريزه جنسى روبرو مىشوند، با اين وضع چه بايد كرد؟
آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه (همانند رهبانها و را هبهها) تشويق نمود؟
يا اينكه آنها را در برابر بىبندوبارى جنسى آزاد گذاشت و همان صحنههاى زننده و ننگين كنونى را مجاز دانست؟
و يا اينكه راه سومى را در پيش بگيريم كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه آن بىبندوبارى جنسى را؟
طرح ازدواج موقت، نه شرایط سنگين ازدواج دائم را دارد كه با عدم تمكن مالى يا اشتغالات تحصيلى و مانند آن نسازد و نه زیانهای فجايع جنسى و فحشاء را در بردارد. (3)
نتیجه اینکه: ازدواج موقت، با شرائط خاص و برای افراد خاصی، ریشه در عقل، قرآن و روایات دارد.
📚پی نوشت ها:
1. نساء/24
2. نور الثقلين، ج 1، صفحه 467
3. تفسير نمونه، ج3، ص: 342
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 تاریخ ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام):
حدود ١٧/ذح/۱۲۸ق، نه ٧/صفر؛
در منابع دست اول تاریخی، راجع به تاریخ ولادت امام کاظم(علیه السلام)، تصریحی نسبت به روز و ماه ولادت یافت نمیشود و تنها سال ولادت ذکر شده که سال ۱۲۸ هجری است، و به نقلی ۱۲۹.
تا پیش از قرن پنجم و ششم هجری، همان طور که علامه شوشتری -صاحب «قاموس الرجال»- گفته است: «لَمْ یُعیّن أحدٌ شَهرَه»، هیچ یک از مورخان ماهِ ولادت امام کاظم(علیه السلام) را تعیین نکرده، پس چه رسد به روز ولادت!
قول هفتم صفر به عنوان ولادت امام کاظم(علیه السلام) برمیگردد به دو تن از علمای قرن پنجم و ششم؛ شیخ طبرسی در دو کتاب «إعلام الوری» و «تاج الموالید»، و ابن شهر آشوب مازندرانی در کتاب «مناقب آل أبي طالب».
منتها منابع قرن پنجم و ششم، منابع میانی شمرده میشود، نه دست اول.
و در منابع کهن و دست اول هیچ روایتی نیست که مؤید این قولِ هفتم صفر باشد. یعنی مثلاً شیخ کلینی در «کافي» یا شیخ مفید در «إرشاد»، هیچ روز یا حتی ماهی را برای میلاد امام کاظم(علیه السلام) معیّن نکردهاند.
آنچه در این منابع آمده تنها سال ولادت امام کاظم(علیه السلام) است. از مرحوم کلینی در کافی اینطور آمده: «سال ۱۲۸، و به نقلی ۱۲۹». و مرحوم مفید در ارشاد میگوید: «سال ۱۲۸».
✅ استخراج روز و ماه ولادت امام کاظم(علیه السلام):
اما احمد البرقي، از علمای بنام شیعه در قرن سوم هجری و از یاران امام جواد و امام هادی(علیهما السلام)، در کتابش «المحاسن»، خبری از أبی بصیر نقل کرده که میگوید:
«در سالی که همراه امام صادق(علیه السلام) به حج مشرف شدیم، وقتی از حج برگشتیم و به شهرک أبْوَاء (بین مکه و مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم(علیه السلام) درد زایمانشان گرفت و حضرت، آنجا به دنیا آمد.»
از این خبر -که اتفاقاً در کهن ترین و دست اول ترین منابع آمده- به راحتی میتوان ماه ولادت و نیز روز تقریبی آن را استخراج کرد؛
با این توضیح که با معلوم بودن زمان و محل ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) که بعد از پایان مناسک حج و در راه بازگشت به مدینه بوده، پس بسیار بعید است که این ولادت در ماه صفر بوده باشد.
بلکه در یک برگشت طبیعی از مکه به مدینه، باید گفت تاریخ ولادت ایشان در نیمۀ دوم ماه ذی الحجۀ سال ۱۲۸ هجری بوده است.
در تعیین دقیق روز، این احتمال بعید نیست که در بعضی منابع، عبارتی همچون «السابع عشر» آمده بوده که با توجه به اشتباهاتی که در خواندن و بازنویسی کتب خطی رخ میداده، برخی به اشتباه آن را «السابع صفر» خوانده و بازنویسی کرده باشند. بنابراین شاید تاریخ صحیح، روز ١٧/ذی الحجه باشد.
پس به هر حال تاریخ ٧/صفر به عنوان سالروز ولادت امام کاظم(علیه السلام)، نه تنها مؤیدی در منابع دست اول ندارد بلکه آنچه از این منابع استفاده میشود نادرستی این قول است.
و اما سال ولادت امام کاظم(علیه السلام) که آیا سال ۱۲۸ بوده یا ۱۲۹؟
از آنجا که ماه ذی الحجه آخرین ماه سال قمری است لذا گاهی از سوی برخی ناقلانِ اخبار این کمدقتی پیش آمده که حوادث ماه ذی الحجه را با ذکر شمارۀ سال بعد نقل کردهاند.
میلاد امام کاظم(علیه السلام) نیز چون در ماه ذی الحجه و خصوصاً در نیمۀ دوم آن یعنی در روزهای پایانی سال واقع شده احتمالاً به همین خاطر در بعضی نقلها بجای سال ۱۲۸، به اشتباه سال ۱۲۹ گفته شده.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٤٦٨، ٤٧٠ و ٤٧١. استاد غروی
@javadheidari110