eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
375 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴چرا امام سجاد بیمار بودند⁉️ 1⃣نکته ی اول: با مطالعه ی تاریخ و بررسی زندگی امام سجاد علیه السلام به این نکته رهنمون می شویم که حضرت، با سیاست های مختلف و شجاعت مثال زدنی خود، مکتب اهل بیت علیهم السلام و پیروان آن را و در یک کلام، اسلام عزیز را حفظ و باعث بقای آن شدند. تدبير امام سجاد در اسارت، گريه هاي امام سجاد در مدينه، ایراد خطبه و روضه خواني هاي آن حضرت و بیان معارف در قالب دعا به مدت 35  سال و تبلور آن در زبور آل محمد که همان صحیفه ی سجادیه است، شاهد و گویای این حقیقت است. پس این گونه نبوده که حضرت سجاد علیه السلام همیشه بیمار بوده و وظائف امامت را معطل گذاشته و اقدامی انجام ندهند. 2⃣نکته ی دوم: آنچه که مسلم است؛ بیماری امام زین العابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد(علیه السلام) زنده بماند و نسل امام حسین(علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همان گونه که در تاریخ ثبت شده است، این بیماری سبب نجات ایشان شد. چند بار تصمیم گرفتند حضرت را بکشند، اما چون بیماری او شدید بود گفتند: بیماری او را میکشد، چرا او را بکشیم.(1) حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه‏ ها عبور می کردیم تا به علی بن حسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم در شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.(2) 📌نتیجه اینکه: بر اساس حکمت الهی، امام سجاد علیه السلام فقط در حماسه ی کربلا و عاشورا مدتی را بیمار بودند و بعد از حفظ جان حضرت، ایشان با تدبیر و شجاعت و ایفای نقش امامت و رهبری خویش باعث بقای اسلام عزیز شدند و اطلاق «امام بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست. 📚پی نوشت ها: 1 - مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98. 2 - شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص .399 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️ آیا امام سجاد علیه السلام، با یزید بیعت کردند؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ بر حسب این روایت «... إن يزيد بن معاوية دخل المدينة وهو يريد الحج فبعث إلى رجل من قريش فأتاه فقال له يزيد: ...»📚کافی، کلینی، ج8، ص235 برخی گمان‌کرده‌اند، امام سجاد با یزید بیعت کرده است. در حالیکه در ابتدای حدیث نقل شده است: یزید بن معاویه به قصد انجام حج داخل شهر مدینه شد اما طبق آنچه نزد محققین و مورخین ثابت است، عدم ورود یزید به‌ مدینه منوره در ایام خلافتش می‌باشد. لذا روایت موضوعاً ساقط است و این‌که عبارت (یزید به قصد حج به مدینه آمد) در متن حدیث آمده و از علائم کذب خبر این است که خبری که تواتر از شأنش است، متواتر نقل نشده باشد، و سفر یزید به حجاز در ۳ سال حکومتش را کسی نقل نکرده است و اگر راست بود، نقلش به تواتر می‌رسید. اين روایت مخالف با امر قطعی و اجماعی تاریخی است زیرا یزید پس از شهادت امام حسین (علیه‌السلام) هیچ‌گاه وارد مدینه نشده است. لذا چون روایت حاوی موضوع تاریخی است، وقتی آن را با قاعده‌ی عقلایی از حیث تاریخی عرضه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم با امر قطعی تاریخی در تعارض است. و این یک علت در وهن و ضعف خبر است که موجب اسقاط روایت از درجه حجیت می‌شود. 2⃣حضرت در صحيفه سجاديه اينگونه مي‌فرمايند: «بار خدايا مرا به جهاد با دشمنانت در راه خودت، ......ياري بفرما، كه با كمكش در زمرة سعادت يافته‌گان از دوستانت در آييم و در زمره كساني كه با شمشير دشمنانت شهادت يافته‌اند قرار گيريم.»📚صحيفه‌ی سجاديه، دعاي اول، ص29 (بند 30) و در جايي ديگر مي‌فرمايند كه: «القتل لَنا عادة و كرامتنا الشهادة» «كشته شدن عادت ما و شهادت باعث كرامت ما مي‌باشد»📚مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار،ج45،ص188 ♻️نتیجه اینکه: حضرت امام سجاد علیه‌السلام هیچ‌گاه با یزید بیعت نکردند زیرا موضع ایشان در برابر بنی‌امیه و یزید همان موضع امام حسین علیه‌السلام می‌باشد. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا حضرت علی یا امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام در فتح ایران توسط عرب ها! حضور داشتند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: در منابع معتبر اوليه تاريخي و همچنين منابع متأخر از حضور امام علي علیه‌السلام در فتح ايران هيچ گزارشي وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشاره‌کرده‌اند؛ اما اين گزارش‌ها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه: 1. در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام در فتح ايران نيامده است. 2. از اين گزارش‌ها به دست می‌آید که فتح ايران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجام‌شده است و زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیه‌السلام در بسياري از موارد تقيه نمی‌کردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمی‌کردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگ‌ها. 3. در جنگ صفين وقتي امام حسن علیه‌السلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیه‌السلام و امام حسين علیه‌السلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلی‌الله عليه واله و سلم قطع شود. (3) چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگ‌ها دورتر براي جنگ بروند آن‌هم در زمان عثمان! 4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته می‌شود) اشاره‌کرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4) 5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5) درنتیجه دليل معتبر و موجهي بر حضور اهل‌بیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارش‌های موجود نیز ضعيف هستند. پی نوشت ها: 1. طبري، تاريخ ‏الطبري، ج‏4، ص 269. 2. بلاذري، فتوح‏ البلدان، ص 326. 3. طبري، تاريخ طبري، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکي، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244. 4. بلاذری، همان. 5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵ @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
پاسخ به شبهه(۱۱): چرا دشمن امام سجاد(ع) را در روز عاشورا به شهادت نرساند ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhJs 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️سر مطهر امام‌حسین علیه‌السلام توسط چه کسی و کجا دفن شده‌است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ⭕️ مقدمه در اين که سر امام حسین علیه‌السلام، کجا دفن شده است، منابع تاريخی شیعه و سنی گزارشهای گوناگونی آورده‌اند تا آنجا که شش قول در اين باره گفته شده است. 1⃣ سر مطهر به بدن مبارک در کربلا ملحق‌شده‌است. 🖇اين قول مشترک میان شیعه و سنی است. 🔻علمای شیعه، از جمله: (شیخ‌صدوق)،(سیدمرتضی)،(فتال‌نیشابوری)(ابن‌نماحلی)،(سیدبن‌طاووس)،(شیخ‌بهايی) و (علامه‌ی مجلسی) اين قول را بیان کرده‌اند. 🌹🎋شیخ صدوق و پس از ایشان فتال نیشابوری در اين باره می‌نويسند: علی‌بن‌حسین‌علیه‌السلام، همراه زنان از شام خارج شدند و سر حسین‌بن‌علی علیه‌السلام را به کربلا بازگرداندند.📚(شیخ صدوق، امالی، مجلس سی و يکم، ص 232)،(فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص192) و (علامه‌ی مجلسی، بحارالانوار، ج 45) 🌹🎋سید مرتضی در اين باره می‌گويد: سر امام حسین علیه‌السلام به همراه بدن در کربلا دفن شد📚رسائل المرتضی، ج 3 ،ص130 🌹🎋ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سید مرتضی، از قول شیخ طوسی نقل کرده است "و منه زيارة الاربعین" به سببِ ملحق کردنِ سرِ امام به بدن و دفن آن‌، زيارت اربعین از جانب امامان علهیم‌السلام توصیه شده است.📚(مناقب‌آل‌ابیطالب، ج 4 ،ص85) و (علامه‌ی‌مجلسی، بحاراالنوار، ج 44 ،ص 199) 🌹🎋ابن‌نمای‌حلی نیز نگاشته است: آنچه از اقوال بر آن می‌توان اعتماد کرد، آن است که بعد از آن که دشمن سر امام را در شهرها گرداندند، آن را به بدن مطهر بازگردانده و به همراه بدن دفن کردند.📚نجم‌الدين‌محمد‌بن‌جعفر‌بن‌نماحلی، مثیرالاحزان، ص 85 🌹🎋سیدبن‌طاووس نوشته است: طبق روایات، سر مطهر حسین‌بن‌علی‌علیه‌السلام، به کربلا بازگردانده‌ و با بدن مطهر دفن شد و عمل اصحاب بر اين معنا بوده است.📚سید ابن طاووس، اللهوف‌فی‌قتلی‌الطفوف، ص114 🌹🎋علامه‌ی مجلسی، يکی از وجه‌های استحباب زيارت امام حسین علیه‌السلام در روز اربعین را، الحاق سرهای مقدس به ابدان توسط علی‌بن‌حسین‌علیه‌السلام بیان‌کرده‌است.📚مجلسی، بحارالانوار، ج98، ص334 🌹🎋وی در جای ديگر بعد از نقل اقوال ديگر در اين‌باره می‌نويسد: مشهورِ بین علمای امامیه آن است که سر امام همراه بدن دفن شده است.📚همان، ج 45، ص145 🔻برخی انديشمندان اهل‌تسنن نیز اين قول را بیان کرده‌اند: 🌹🎋ابوريحان بیرونی در اين باره می‌نويسد: و فی العشرين رد راس الحسین علیه‌السلام الی مجثمه حتی دفن مع جثته...؛ در روز بیستم صفر سر حسین‌بن‌علی‌علیه‌السلام به بدنشان ملحق شد و با آن دفن گرديد. 📚 بیرونی، الآثار الباقیه عن‌القرون‌الخالیه،ص331 🌹🎋قرطبی می‌نويسد: امامیه می‌گويند: سر حسین‌بن‌علی‌علیه‌السلام پس از چهل روز به کربلا بازگردانده و به بدن ملحق شد و اين روز نزد آنان معروف است و زيارت در آن روز را زيارت اربعین می‌نامند. 📚محمد بن احمد قرطبی، التذکرة فی امورالموتی و امورالاخره، ج 2، ص668 🌹🎋قزوينی نیز نگاشته‌است: روز اول ماه صفر، عید بنی‌‌امیه است، چون در آن روز، سر حسین‌بن‌علی‌علیه‌السلام را به دمشق وارد ساختند و در روز بیستم آن ماه، سر ايشان به بدن، بازگردانده‌شد.📚زکريا محمدبن‌محمود قزوينی، عجائب‌المخلوقات و الحیوانات و غرائب‌الموجودات، ص45 🌹🎋مناوی نوشته است: امامیه می‌گويند: چهل روز پس از شهادت، سر به بدن بازگردانده‌شده و در کربلا دفن شده‌است.📚عبدالرئوف مناوی، فیض‌القدير،ج1،ص205 2⃣ در کنار قبر امیرالمومنین علیه‌السلام 📚(ابن قولويه قمی، کامل‌الزيارات، ص84)،(کلینی، الکافی، ج 4 ،ص571 -572)،(ابوجعفر محمدبن‌حسن‌طوسی، تهذيب الاحکام، ج 6 ،ص 35 -36) و (ابن شهر آشوب، همان، ج4 ،ص85) 3⃣ مسجد رقه در کنار فرات 4⃣ بقیع نزد قبر مادرش فاطمه‌سلام‌الله‌علیها 5⃣ دمشق 6⃣ قاهره 📚(سبط‌بن‌جوزی، تذکرة‌الخواص، ص265 -266)،(سید محسن امین عاملی، اعیان‌الشیعه، ج 1 ،ص626 -627) و (همو، لواعج‌الاشجان، ص 247 -250)،(محمدامین امینی، همان، ج 6 ،ص 321 -337) ♻️نتیجه اینکه: بررسی و تأمل در اين اقوال اين نتیجه را در بردارد که: ✅ ديدگاه اول، قول مشترک و معتبر بین شیعه و سنی است، همان قولی که قائل است سر مطهر، به بدن مبارک حضرت در کربلا ملحق شده است. این قول مشهور و مورد اعتماد و عمل علمای شیعه است، ازاين‌رو قابل اعتنا و پذيرش است و بنا بر گزارشهای تاريخی چنانکه اشاره شده است اين الحاق در روز بیستم صفر سال 61 توسط امام سجاد علیه‌السلام بوده است. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
انا لله وانا الیه راجعون روح بلند و ملکوتی علامه محمد رضا حکیمی به ملکوت اعلی پیوست. والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا @javadheidari110
✅ شما امر نفرمودید‏ 🔸 آقای بروجردی بقای بر تقلید میّت را جایز نمی‌دانستند و معتقد بودند انسان باید از مجتهد زنده تقلید کند. دو شخصیت علمی با ایشان بحث کردند که جواز بدهند. آیت‌الله یثربی که از علمای کاشان و از شاگردان مرحوم آیت‌الله آقا ضیاء عراقی که از بزرگان نجف بود و امام. اول آقای یثربی بحث را شروع کرد ولی آقای بروجردی قانع نشدند. امام بسیار مودب و ساکت در آن مجلس نشسته بودند. 🔹 مرحوم آقای بروجردی رو به امام کرده و گفتند: آقا شما صحبتی نمی‌کنید؟ امام پاسخ دادند: «شما امر نفرمودید». از اینجا ادب و شخصیت امام معلوم می‌شود، یکی اینکه اول صحبت نکردند و دوم اینکه با تواضع می‌فرمایند شما امر نفرمودید. آقای بروجردی به ایشان گفتند: خواهش می‌کنم بفرمایید. امام وارد بحث شدند و بعد از بحث ایشان بود که فتوای آیت‌الله بروجردی تغییر پیدا کرد. روش امام این بود که تا سوالی از ایشان نمی‌شد، جواب نمی دادند. 📝منبع: برداشت‌هایی از سیره‌ی امام خمینی (ره)؛ جلد پنج، صفحه ۶۴. 🔗 راوی: حجة‌الاسلام فقیه ایمانی. ⚫️ به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج سید کمال فقیه ایمانی 🏴 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️ چه لزومی دارد در عصر تکنولوژی برای واقعه‌ای که ۱۴۰۰ سال قبل رخ داده است عزاداری‌کنیم؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ⚛ تاکید قرآن بر زنده‌نگه‌داشتن شخصیت‌های‌الهی قرآن تاکید بر زنده‌نگه‌داشتن نام شخصیت‌های الهی نظیر (ایوب، ادریس،.. به جهت فضیلت‌های اخلاقی نظیر صداقت، صبوری، تواب بودن، و...» داره. «واذکر فی الکتابِ ابراهیم انَّه کانَ صِدیقاً نبیاً» 📚 سوره‌ی مبارکه‌ مریم آیه ۴۱ ⚛ تاسی به معصومین علیهم‌صلوات‌الله حضرات معصومین علیهم‌صلوات‌الله در رأس عزاداران بودند به گونه‌ای که امام سجاد از بس بر پدر غریب‌شان گریه کردند یکی از بکائین عالم محسوب می‌شوند. همچنین در ماه محرم کسی لبخند بر لب امام کاظم علیه‌السلام نمی‌دید. ✨ امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «شیعتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» ✨ و نیز امام رضا به ابن شبیت فرمودند: «یابن شبیب ان کنت باکیا لشی فبک للحسین» ⚛ انتقال مکتب و محبت به نسل‌های آینده ارزش دوستی، محبت و مودت به حضرات آل‌الله به قدری مهم است خداوند در قرآن می فرماید: «قُل لا اسئَلکم علیه اَجراً اِلَّا المَوَدَةَ فِی القُربی» لذا عزاداری اطاعت از امر خداوند عالم است. ⚛ توجه به فوائد عزاداری نباید از فوائد عزاداری بر سید و سالار شهیدان غافل شد فوائدی اعم از فردی و اجتماعی و سیاسی و انسان سازی بواسطه‌ی عزاداری روح حماسه و شهادت طلبی، شجاعت در جامعه تزریق می‌گردد و همین امر موجب شکست ناپذیری خواهد شد. ♻️ نتیجه اینکه: اقامه‌ی عزاداری: ➕ انتقالِ مودتِ آل‌الله به نسل‌های آینده ➕ اطاعت از خدا و حضرات معصومینِ ➕ سبب الگوگیری و حسینی شدن افرادِ‌ ➕ موجب حسینی شدن جامعه هست. ➕ سببِ نشرمعارف اهل بیت می‌شود. ➕ کمک به پیشرفت تکنولوژی است ➕ کمک به انسانیت است. ♨️ دشمن به تمامی این برکات واقف بوده و هست به همین جهت در صدد تخریب، شبهه افکنی و سست کردن اعتقادات شیعه است. ♦️ لذا قرآن تاکید بر زنده نگه داشتن شخصیت‌های الهی و اهل‌بیت علیهم‌صلوات‌الله به صورت خاص تاکید بر زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا به شیوه‌های متعدد دارند که یکی از آن شیوه‌ها برپایی مجالس سوگواری است. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
🌹 🌹 (15) ⤴️ ⤴️ 🔺 الهی قمشه‌ای:شمر قاتل امام حسین(ع) به شفاعت ایشان وارد بهشت خواهد شد. ➖➖➖ 👇پاسخ این شبهه در فرسته بعدی •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆فرسته دوم 1.4. قاتل امام حسین است. خوارزمی می نویسد: « شمر بن ذي الجوشن ، و كان أبرص فضربه برجله، و ألقاه على قفاه، ثم أخذ بلحيته. ... كنا مع الحسين عليه السّلام بنهر كربلاء، فنظر إلى شمر بن ذي الجوشن، فقال: «اللّه اكبر! اللّه أكبر! صدق اللّه و رسوله، قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: كأني أنظر إلى كلب أبقع يلغ في دماء أهل بيتي» .... فغضب شمر منه، و جلس على صدر الحسين عليه السّلام، و قبض على لحيته، و همّ بقتله، فضحك الحسين، و قال له: «أ تقتلني؟ أو لا تعلم من أنا» ؟ قال: أعرفك حقّ المعرفة، امّك فاطمة الزهراء؛ و أبوك عليّ المرتضى؛ و جدك محمد المصطفى؛ و خصمك اللّه العلي الأعلى، و أقتلك و لا ابالي، و ضربه بسيفه اثنتي عشرة ضربة، ثم حزّ رأسه»( مقتل خوارزمی،ج2،ص41-42). - ▫️قندوزی حنفی یک مطلب اضافه ذکر میکند : « فقال: ويلك فاذا علمت ذلك فلم تقتلني؟ قال: أريد بذلك الجائزة من يزيد. فقال له: يا ويلك أيّما أحبّ إليك، الجائزة من يزيد أم شفاعة جدّي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم؟ فقال الشمر الملعون: دانق (16 درهم) من جائزة يزيد أحبّ إلى الشمر من شفاعة جدّك؛ امام حسین به شمر فرمود: آیا جایزه یزید از شفاعت جدم برایت بهتر است؟او گفت: 16 درهم از یزید بگیرم برایم از شفاعت جدت برایم بهتر است»(قندوزی،ينابيع المودة لذو القربى،ج3،ص83) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 فرسته اول توضیح شبهه: حسین الهی قمشه‌ای از صوفیان رسانه‌ای است که سالها با ذوقیاتش از رسانه ملی مبلغ تصوف بود. چندی است الحمدلله از صفحه رسانه ملی کشور عزیزمان حذف شده است. وی در سخنرانی‌اش مدعی است عشق کلید همه مسائل است و نهایتاً شِمر توسط امام حسین (علیه السلام) شفاعت شده وارد بهشت میشود. البته سالها قبل نیز آ صمدی آملی چنین مطلبی را در درسش گفته بود. در ادامه به این شبهه پاسخ داده می شود. ➖➖ 💡جواب: 1. شمر کیست : 1.1.نام او: شرحبيل بن بن قرط الضبابي الكلابي، معروف به شِمر بن ذي الجوشن . کنیه اش ابوسابغه است . + 1.2. پدر و مادر در روز عاشورا امام حسین (ع) به شمر فرمود: «...يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى أَنْتَ أَوْلى‏ بِها صِلِيًّا؛ ای پسر مادر بُزچِران» ( شیخ مفید،الارشاد،ج2،ص96) + 1.3. مذهبش شمر تا شکست قبیله اش بت پرست بود و از ترس مسلمان شد. در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع)بود. وقتی خوارج از امام جدا شدند او نیز همراه خوارج شد. و بعدا به معاویه پیوست. او از پیروان سقیفه است . و مذهبش نیز مثل جماعت سنیان است.در سپاه امام حسن(ع)،جاسوس معاویه بود و مامور متلاشی کردن سپاه آن حضرت بود. (شیخ مفید، الاختصاص، ص 139) . - همانند دیگر امویان و عثمانیان بر ضد حجر بن عدی شهادت داد تا معاویه او را به قتل برساند ( بلاذری، أنساب‏الأشراف، ج‏5، ص:256.) .به همراه مردم شام به کربلاء آمده بود.(شیخ صدوق، امالی،مجلس سیم، ص 163.) . - ▫️ راوی می گوید: «شمر همراه ما نماز می‌خواند. پس از نماز دستان خود را به آسمان بلند کرده می گفت که خدایا تو میدانی من انسان شریفی هستم مرا ببخش یکی بدو گفت چه میکنی وچه میگویی ؟! چگونه خداوند تو را ببخشاید در حالی که در قتل پسر پیامبر همراهی و معاونت کرده‌ای؟ گفت: وای بر تو! چه باید می کردیم؟ ما (یعنی چه کسی) دستوری به ما داد و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر مخالفت می کردیم، از خران آبکش بدتر بودیم !» ( - ▫️هنگامى كه نزديك دمشق رسيدند، حضرت امّ كلثوم عليها السلام كه جزء اسيران بود نزد شمر آمد و فرمود: «من درخواستى دارم.» شمر گفت: آن چيست؟امّ كلثوم عليها السلام فرمود: «وقتى كه ما را وارد شهر دمشق مى‏كنى، ما را از دروازه‏اى وارد كن، كه تماشاچى كمترى داشته باشد، و به اين سپاه پيشنهاد كن كه سرها را از بين محملها بيرون ببرند، و از ما دور كنند، زيرا از بس ما را در حال اسارت ديدند كه رسوا شديم.» شمر از روى ناپاكى و ظلمى كه داشت در پاسخ به درخواست امّ كلثوم عليها السلام به عكس دستور داد سرهاى شهدا را بر بالاى نيزه‏ها نمودند و در ميان محمل‏ها عبور دادند، و در نتيجه اهل بيت امام‏ حسين عليه السّلام را به صورت اسير در ميان تماشاگران حركت دادند تا آنان را كنار دروازه دمشق آوردند، و آنها را در روى پله‏هاى مسجد جامع، در همان جا كه اسيران را نگه مى‏داشتند، سر پا نگهداشتند. ( سید بن طاووس، اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى،ص175) - ▫️ زهیر بن قین روزعاشورا به شمر گفت: « فَقَالَ زُهَيْرٌ: يَا ابْنَ الْبَوَّالِ عَلَى عَقِبَيْهِ! مَا إِيَّاكَ أُخَاطِبُ، إِنَّمَا أَنْتَ بَهِيمَةٌ! وَاللَّهِ مَا أَظُنُّكَ تُحْكِمُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ آيَتَيْنِ فَأَبْشِرْ بِالْخِزْيِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالْعَذَابِ الْأَلِيمِ؛ ولله تو دو آیه از قرآن بلد نیستی! » (الکامل فی التاریخ،ج3،ص171) + •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 فرسته سوم 2. شمر در نزد ائمه و علمای شیعه 2.1. امام حسین علیه السلام: « ....ثُمَّ جَاءَ آخَرُ فَقَالَ أَيْنَ الْحُسَيْنُ فَقَالَ هَا أَنَا ذَا قَالَ أَبْشِرْ بِالنَّارِ قَالَ أَبْشِرْ بِرَبٍّ رَحِيمٍ وَ شَفِيعٍ مُطَاعٍ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ قَالَ الْحُسَيْنُ ع اللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَأَيْتُ كَأَنَّ كَلْباً أَبْقَعَ يَلِغُ فِي دِمَاءِ أَهْلِ بَيْتِي؛ امام حسین(ع) فرمود:تو را به آتش جهنم بشارت باد...» ( مثیر الاحزان،ص64). - 2.2. امام سجاد علیه السلام: در جمع مردم کوفه فرمود:« ...شَقَّ لَهَازِمِي وَ مَرَارَتُهُ بَيْنَ حَنَاجِرِي‏؛غم شهادت پدرم موی سر و صورت مرا سفید کرد و هنوز مزه تلخ آن در قفسه سینه من مانده است! » سپس چنین گفت: « قَتِيلٌ بِشَطِّ النَّهْرِ نَفْسِي فِدَاؤُهُ جَزَاءُ الَّذِي أَرْدَاهُ نَارُ جَهَنَّمَا در کناز نهر فرات کشته شد. و قاتلانش به جهنم خواهند رفت» ( طبرسی،الاحتجاج،ج2،ص117) - 2.3. امام صادق علیه السلام : «اقبَلَ عَدُوُّ اللَّهِ سِنَانٌ الْإِيَادِيُّ وَ شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ الْعَامِرِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ ؛تا اینکه دشمن خدا سنان و شمر ملعون به کربلا رسیدند» ( شیخ صدوق،الامالی،ص163) - 2.4. امام رضا علیه السلام: «..فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَدا؛ ای پسر شبیب خداوند هیچ وقت قاتلان حسین را نمی بخشد» ( شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا،ج1،ص299). - 2.5: سومین نایب خاص امام زمان می گوید: « كُنْتُ عِنْدَ الشَّيْخِ أَبِي الْقَاسِمِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَوْحٍ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ- مَعَ جَمَاعَةٍ فِيهِمْ عَلِيُّ بْنُ عِيسَى الْقَصْرِيُّ- فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ شَيْ‏ءٍ- فَقَالَ لَهُ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ فَقَالَ الرَّجُلُ- أَخْبِرْنِي عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَ هُوَ وَلِيُّ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ- قَالَ أَخْبِرْنِي عَنْ قَاتِلِهِ أَ هُوَ عَدُوُّ اللَّهِ قَالَ نَعَم‏.... ؛ از حسین بن روح سوال شد:آیا قاتلان امام حسین علیه السلام دشمن خدا بودند،فرمود:بله» ( کمال الدین،ج2،ص507) - 2.6. مهدی الهی قمشه‌ای شیخ مهدی الهی قمشه ای پدر دکتر قمشه ای است. او دیوان شعری دارد. همو در قسمت دوم دیوانش با نام «نغمه حسینی» به داستان عاشورا اشاره کرده است. شیخ مهدی توضیح میدهد پسرش حسین،بیماری سختی داشت به یاد علی اصغر امام حسین این اشعار می گوید و حسین حالش خوب می شود. او چنین سروده است: لطف حقم نیک سر انجام کرد/بر دلم این واقعه الهام کرد عهد نمودم که گر این طفل ناز/باز دهد زین مرض جانگداز قصه سلطان شهیدان دین/نظم کنم نغز چه در ثمین ..... (مهدی الهی قمشه ای،دیوان الهی،ص82) وی درباره شمر ملعون چنین سروده است: 〰️〰️ 👈 شمر ملعون برای حضرت عباس امان نامه آورده است↪️ شمر که شد میر پیاده سپاه/خواست امان زابن زیاد پناه گفت که هان این بنواختنا/شرم نکرد از شه دین آن دغا بعد حضرت عباس جواب داد: بعن ابدباد،امان تورا/آتش دوزخ تن جان و جان ترا ( دیوان شعر،ص178-179) 〰️〰️ 👈 پاسخ زهیربه شمر: گفت که ای جانور دوزخی/نیست مرا بجز فرخی (همان،ص186) 〰️〰️ شمر که دل سنگتر از سنگ بود/وزستمش قلب جهان تنگ بود (همان،ص232) 〰️〰️ عاقبت آن شمر شقاوت نژاد /برد از سر پیکر شاه رشاد (همان) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆فرسته چهارم 💡نتیجه: 1. از منظر شیعه ،شمر ملعون است و جایگاهش همیشه در جهنم است. 2. هر چند حسین الهی قمشه ای بنا بر ادعای پدرش به مدد عنایت امام حسین علیه السلام از مرگ نجات یافت،لیکن او راهی غیر از مسیر امام حسین در پیش گرفته است. ای کاش ایشان به جای تحلیل شهادت امام حسین علیه السلام به شعر خوانی و از عشق و عاشقی گفتن در جمع زنان بی حجاب می پرداخت . •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️آیا امام حسین می‌دانستند در کربلا شهید می شوند؟ ⁉️اگر حضرت می‌دانستند در کربلا شهید می‌شوند چرا به سمت کربلا رفتند؟ آیا این عمل ایشان خودکشی نبوده است؟ ⁉️و اینکه آیا این عمل حضرت خلاف آیه‌ی ۱۹۵ سوره بقره «...وَلَاتُلقُوا بَاَیدیکُم اِلا التَّهلُکَه... » نبوده است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣پاسخ قطعی و مسلم این است که امام حسین علیه‌السلام می‌دانستند در این مسیر شهید می‌شوند به دلیل: الف)شاهد تاریخی بر اساس فرمایشاتی که حضرت، با ام‌سلمه، محمد حنفیه، عبدالله ابن‌زبیر داشتند، وقتی آنها از حضرت خواستند از مکه خارج نشود چون می‌دانستند حضرت به شهادت می‌رسند مگر می‌شود ام سلمه و.. خبر از شهادت حضرت داشته باشند ولی خودِ امام بی‌اطلاع باشند! بعلاوه اینکه امام خبر از شهادت خود می‌دهند ب)شاهد قرآنی طبق آیه‌ی ۲۷-۲۶ سوره جن دیگران نیز می‌توانند باذن الله مُسَلَّح به علم غیب شوند و این امر از مسلمات قرآنی است. حضرات معصومین مسلح به علم غیب هستند اما مکلف نیستند بر اساس علم غیب عمل کنند، بلکه مامور به ظاهر هستند، شاهد آن سیره‌ی نبوی است که پیامبر فرمودند من بر اساس شاهد و قسم بین شما قضاوت می‌کنم «کافی شریف، ج۷» پس پیغمبر نیز طبق ظاهر عمل می‌کردند نه بر اساس علمِ غیب، اهل‌بیت‌علیهم‌السلام نیز بر اساس ظاهر عمل می‌کردند. 2⃣🔻امام‌حسین با علمِ به شهادت به کربلا رفتند زیرا الف)حافظ دین بودند چون اگر ایشان در مدینه می‌ماندند، ثمرات و زحمات تمام انبیاء و اولیاء خدا نابود می‌شد، چون از اسلام فقط اسمِ اسلام مانده بود و - عَلَی الاسلام السَّلام- لذا اگر حضرت قیام نمی‌کردند ارزشهای دینی از بین می‌رفت. ب)تسلیم بودند اهل‌بیت علیهم‌صلوات‌الله تسلیم قضا و قَدَر الهی هستند وقتی پروردگار عالم مقدر فرموده است حسین‌بن‌علی‌علیه‌السلام در کربلا شهید شوند«.. ان الله‌شاء‌ان‌یراک‌قتیلا..» درست است که اهل‌بیت می‌دانستند اما دانستن آنها نه قضا و قَدَر الهی را تغییر می‌دهد و نه باعث می‌شود آن حضرات بر اساس علم غیب‌شان عمل کنند. قال سیدالشهداء ابا‌عبدالله‌الحسین علیه‌السلام «رِضی‌الله رضانااهل‌البیت» رضایت خداوند رضایت ما اهل بیت است. بحار الانوار ج۴۴ ج)الگو بودند دشمنان می‌خواستند عزت امام را نابود کنند اما امام حاضر به پذیرش چنین امری نشدند و فرمودند شما فقط می‌توانید جان مرا بگیرید قدرت ندارید مَجد و عظمت مرا نابود کنید امروز نیز حرف ملت ما به یزیدیان زمان همین کلام اباعبدالله الحسین است. شهادت، یک مرگ انتخابی‌ست، در دفاع مقدس و همچنین در حمله‌ داعش، شهدا به امام حسین تأسی‌کردند. علاوه بر اینکه جهاد در راه خدا ششمین فروع دین است. 3⃣ حفظ جان زمانی اولویت دارد که امرِ مهم‌تر از جان در خطر نباشد: اگر کسی بداند مرگ در یک قدمی اوست ولی با این وجود هیچ تلاشی برای حفظ جانش نکند چنین شخصی طبق قرآن و سیره‌ی اهل‌بیت خود را به هلاکت انداخته‌است. اگر توَرُقی در تاریخ داشته باشیم ملاحظه خواهیم کرد، حضرات معصومین علیهم‌صلوات‌الله وقتی مطلع می‌شدند جانشان در خطر است با تمام عِده وعُده برای حفظ جان خود با زره و شمشير تلاش‌ می‌کردند، حتی در کربلا حضرت استراتژی جنگی و نظامی داشتند و شاهد هستیم با وجود علم غیب بر اساس ظاهر عمل کردند. اما به هلاکت انداختن نفس مربوط به جایی است که هدفی بالاتر از جان در خطر نباشد. اما ظاهر این آیه چنین نیست که هرجایی که انسان جان خود را به خطر بیندازد، نَفسِ خود را به هلاکت انداخته باشد بلکه اگر کسی شاهد باشد جان پیامبر در خطر است باید برود جانش را فدای پیامبر کند همان کاری که امیرالمومنین در شب لیلة‌المبیت انجام دادند و همچنین شهدای جنگ تحمیلی نیز با تأسی از امام‌شان برای حریم و ناموس کشور دفاع کردند و از جان گذشتند و گاهی روی مین خوابیدند تا زمینه عبور به مراحل بعدی را بر دیگر رزمندگان بگشایند پس اینگونه نیست که هر جایی انسان جان خود را به خطر اندازد، به خطر انداختن جان مردود باشد، البته اگه هدف آنقدر مهم نباشد و یا مهم باشد ولی راه حل‌های دیگری غیر از در خطر انداختن جان وجود داشته باشد در چنین مواقعی انسان نباید جان خود را به خطر اندازد نظیر مواقعی که مجازِ بر تقیه هستیم، اما در جریان کربلا تقیه هیچ جایی نداشت زیرا «و عَلَی الاِسلام السَّلام..» ♻️نتیجه اینکه ✅ علمِ غیبِ امام‌حسین به این‌ جریان نه مانع تسلیم شدن‌ در برابر خداست، نه تکلیف‌آور است و نه مانع اجرای قضا و قَدَر الهی‌ است، بلکه اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام تسلیم قضا و قَدَر الهی‌اند‌ ✅ مستشکل از مغالطه‌ی تعمیم نابجا استفاده کرده است چرا که شهادت اباعبدالله‌الحسین القاء بالتَّهلُکه و خودکشی نیست‌‌‌‌‌ 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
پاسخ به شبهه(۱۲): چرا در عصر تکنولوژی برای واقعه‌ای که ۱۴۰۰ سال قبل رخ داده عزاداری‌ کنیم؟ ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhSY 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🏴 🚩 ⁉️ مگر در روز عاشورا زعفر جنی به‌ همراه یارانش برای کمک به اباعبدالله‌الحسین‌ -علیه‌السلام- به کربلا نیامدند؟ ⁉️چرا حضرت اجازه‌ی جهاد به آنها ندادند؟! پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ⚛ جریان زعفر جنی یا جعفر جنی در منابع روایی و تاریخی و منابع دست اول ما بیان نشده‌است، لذا مستندِ محکمِ روایی و تاریخی‌ای که قابل اعتماد و اعتنا باشد در این رابطه نداریم. ⚛ کمک رسانی و اعلام آمادگی فرشتگان و جنیان در برخی از نقل‌ها مثل ارشاد مرحوم مفید -رحمةالله‌علیه- و به تَبَع ایشان مرحوم مجلسی در بحار نقل فرموده‌اند، اما در مورد اینکه مکان کجا بوده و چه افرادی از جنیان بوده‌اند هیچ اشاره‌ای نشده است. ⚛ بنای اباعبدالله‌الحسین‌ -علیه‌السلام- بر این نبوده که از معجزه یا خوارق‌ِ عادت استفاده کنند، اما اگر حضرت می‌خواستند بر طبق اسباب و مسببات عمل نکنند نیازی به زعفر جنی و فرشتگان نبود زیرا حضرت با اراده و نیم نگاهِ ولائی‌شان باذن الله می‌توانستند زمین و زمان را دگرگون کنند. اما ایشان بر اساس اینکه الگوی بشریت بودند، امور را طبق ظاهر و اسباب و علل طبیعی پیش بردند. ♻️ نتیجه اینکه: ❇️ اولاً جریان زعفر جنی پایه و مبنای تاریخی محکمی ندارد. ❇️ثانیاً بر فرض اینکه جریان زعفرجنی پایه و اساس محکمی داشته باشد، ولی امام‌حسین -علیه‌السلام- بنا نداشتند در مسیر هدایتگری از امور خارق‌العاده استفاده کنند، بلکه حضرت قصد داشتند بر دوست و دشمن اتمام حجت کنند تا مشخص شود چه کسانی تابع حق‌اند و چه کسانی بر علیه حق و حقانیت شمشیر می‌کشند. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش: آیا برای انجام کارها ،استخاره، مفید است؟ @javadheidari110 ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : استخاره به معنای طلب کردن خیر، از پروردگار عالم، برای انجام هر کاری، امری پسندیده و مورد سفارش اهل‌بیت علیهم‌السلام هست. مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در وسایل الشیعه، بابی با عنوان (بَابُ كَرَاهَةِ عَمَلِ الْأَعْمَالِ بِغَيْرِ اسْتِخَارَةٍ – مکروه بودن انجام عمل بدون استخاره- گشوده‌اند. (1) نکته دوم: نوع دوم استخاره، به معنای خاص و رایج بین مردم هست،که هنگام تردید و تحیر برای انجام کاری، متوسل به آن میشوند که در این مورد، نکاتی تقدیم میشود: الف): برای انجام هر کاری ، مخصوصا اگر دارای اهمیت باشد ،ابتدا باید از فکر و اندیشه بهره ببریم که امام علی علیه‌السلام فرمودند: الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَة *فکر مانند آیینه‌ای صاف ، زشتی و زیبایی امور را به انسان نشان میدهد. (2) ب): بعد از اندیشیدن و تفکر، مشورت کردن و بهره بردن از عقل جمعی، مورد سفارش ، آموزه‌های اسلام عزیز هست. امیرالمؤمنین علیه‌السلام میفرمایند: لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَة*هيچ پشتيبانى همچون مشاوره نيست. (3) ج ) اگر کسی ،بعد از تفکر و مشورت، نسبت به انجام عمل ،مردّد و متحیّر، باقیمانده باشد ، فقط و فقط برای رفع تحیر و نجات از حالت تردید ، میتواند اقدام به استخاره با آدابی که برای آن بیان‌شده است، نماید. نکته سوم: طبق نظر مراجع معظم تقلید، عمل به استخاره واجب نیست. (4) پینوشت : 1. وسائل الشيعة، ج8، ص: 79 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 470 3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 478 4. http://www.leader.ir/fa/book/11?sn=4568 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️چگونه ممکن است یک قطره اشک بر امام‌حسین همه‌ی گناهان انسان را ببخشد؟! ⁉️آیا چنین اعتقادی تشویقِ به گناه و مسخره کردن عدالت الهی نیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⚛حمل‌مطلق بر مقید لازم است با مفهوم مطلق و مقید آشنا شویم:در مباحث اصولی برخی مطالب به صورت مطلق و بدون قید و شرط بیان می‌شود گاهی قید آن متصل است یعنی بلافاصله پس از مطلق ذکرشده و گاه منفصل است و با تاخیر ذکر می‌شود، در چنین مواقعی عُقَلا مطلق را بر مقید حمل می‌کنند در مجموعه‌ روائیِ ما از جمله کامل‌الزيارات مرحوم ابن‌قولویه بابی هست بنام‌ ثواب مَن بکی علي‌حسین‌بن‌علی روایت ذیل: اَیُّما مومن دمعت عيناه قتل الحسين‌بن‌علي دمعه حتي تسيل علي خده بوّاه‌الله بها في‌الجنه غرفاً يسكنها احقابا،و ايما مومن دمعت عيناه دمعاً حتي تسيل علي خده لاذي مسنا من عدوّنا في الدنيا بواه‌الله مبو صدق في‌الجنه،و ايملا مومن مسّه اذي فينا فدمعت عيناه حتي يسيل دمعه علي خديه من مضاضه ما اوذي فينا صرف‌الله عن وجهه الاذي و آمنه يوم القيامت من سخط النار📚 كامل الزيارات،ص108؛بحار الانوار، ج44،ص280 هر مومني برای اباعبدالله‌الحسین گریان کند به نحوی که اشک بر گونه‌های او جاري‌شود جایگاه او در بهشت است و خداوند در بهشت اتاق‌هائی برای او آماده می‌کند و اما هر مومني که از دو چشمش اشك بر رخسار او جاري‌شود، براي اذيتي كه از دشمنان در دنيا به مارسيده‌است،خداوند او را در بهشت، منزلتي كه به هر صديقي دهد به او نیز خواهد داد... در روایت فوق گریه کردن به صورت مطلق و بدون قید بیان شده‌است،البته روایت در نگاه اول مطلق است اما وقتی به آیات قرآن و روایات اهل‌بیت‌ و به محکمات عقلی مراجعه می‌کنیم،شاهد هستیم این روایات مطللق نیستند بلکه مقید هستند ⚛روایت با اصل کلی قرآنی قید می‌خورد زیرا در آیات نورانی قرآن کریم یک اصل کلی در سوره‌ی مبارکه‌ مائده آیه‌ ۲۷ بیان شده است که می‌فرماید:«انمایتقبل‌الله‌من‌المتقین» خداوند عمل صالح را از متقین می‌پذیرد و از هر شخص با هر ایده و نیتی نمی‌پذیرد، زیرا امکان ندارد فرد حق الناس و حق‌الله بر گردنش باشد و به صِرف گریه بر امام‌حسین بهشتی شود زیرا چنین چیزی معقول نیست چون خداوند در قرآن می‌فرماید:در همه‌ی زمینه‌ها عمل صالح باید کنار اعتقاد و نیت پاک(حسن فاعلی)و عمل صالح (حسن فعلی) باشد در آیات قرآن عمل صالح خیلی برجسته شده حتي در توبه الاالذین تابوا و اصلحوا الا‌الذین آمنوا و عملوالصالحات ⚛روایت با دلائل لُبّی قید می‌خورد وقتی عقل حکمت الهی و عدالت الهی را بررسی می‌کند به راحتی نمی‌تواند بپذیرد فردي یک عمر هرگونه گناهی انجام دهد و معتقد باشد امام حسین چوت کشتی نجات هستند او رد نجات می‌دهد، اینچنین شخصی همان تئوری فِدای مسیحیت تحریف شده‌ را دارد که چنین اعتقادی را هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد ⚛روایت با ایمان قید می‌خورد أَنَاقَتِیلُ‌الْعَبْرَةِلَایَذْکُرُنِی‌مُؤْمِنٌ‌إلا‌استعبر «من کشته‌ اشکم،مؤمنی مرا یاد نمی‌کند مگر اینکه اشکش جاري‌شود‌📚امالی شیخ‌صدوق ⚛اشک حقیقی موجب نجات از دوزخ است امام باقر خطاب به جابرجعفی می‌فرمایند:«و اللّه ِ ،ما مَعنا مِن اللّه ِبَراءةٌ...»کافی، میزان‌الحکمه کسی که فقط بِگوید من شما اهل‌بیت را دوست‌دارم (برای‌تان گریه می‌کنم در مسیرتان و عزاداری های‌تان خرج می‌کنم) این امور به تنهایی برائت از آتش جهنم نمی‌آورد و در ذیل روایت می فرمایند:«مَن کان لله مطیعاً فهو لنا ولی مَن کان لله عاصیاً فهو لنا عدو» کسی که اهل طاعت خدا باشد در تمام دوران چنین فردی راست می‌گوید که دوست ماست و گریه‌ی او گریه‌ی عاشقانه و عارفانه و عاقلانه است اما کسی که معصیت کار هست ولی سنگ اباعبدالله را به سینه می‌زند نمی‌تواند بگوید اشک من عاقلانه،حسینی،علوی،نبوی و فاطمی‌ست چون عاشق کاری نمی‌کند که موجبات رنجش معشوق، فراهم شود ♻️نتیجه‌اینکه ❇️طبق دلایل نقلی و محکمات عقلی و لبّی این روایت مقید است ❇️اشک بر امام حسین هرچند اندک اگر ناشی از معرفت و آگاهی باشه سبب اوج گرفتن روح انسان می‌شود زیرا اگر کسی اعتقاد و عمل‌صالح در او توامان گردند اشکی که می‌ریزد موجب بخشایش گناهانش است، زیرا ثمره‌ی تقواست (انما یتقبل الله من المتقین) ❇️حقیقتاً نور امام ظلمت گناه را از بین می‌بَرد البته باید اشکِ واقعی‌ و برخاسته از دل باشد تا او را منقلب‌، ترغیب و تشویق برای جبران کاستی‌های گذشته کند تا اگر حق‌الله یا حق‌الناسی را ضایع کرده است جبران کند. ❇️شیعه معتقد است اشک بر اباعبدالله‌الحسین منهای اطاعت الهی و ترک معصیت موجب نجات از آتش دوزخ نیست. ❇️البته ادب کردن محضر امام حسین به شرط توبه و انابه و حرکت در مسیر آل‌الله موجب دستگیری خواهد شد. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدا ۰۷۷_sd.m4a
6.19M
⁉️شباهتهای امام حسین "علیه‌السلام" وامام‌زمان "عجل‌الله تعالی فرجه الشریف"چیست؟ 🔊پاسخ‌ِکارشناس‌برنامه:استادجوادحیدری 🔘 هرهفته جمعه‌ها⏰12:00 🔰برنامه‌ی چشم به راه 📻رادیو اصفهان کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️چرا شیعیان فقط گریه می‌کنند و به دنبال ناراحت کردن مردم هستند؟ ⁉️چرا دینِ شیعه فقط دین عزاداری و گریه است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣شیعه مکتب عزاداریِ صِرف‌نیست اینطور نیست که شیعه دینِ عزاداری و گریه باشد، بلکه شیعه مکتبی است که از عزاداری و گریه به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف بالا و والای خود بهره‌می‌برد و اینکه کسی بگوید شیعه مکتب گریه است و همیشه گریه می‌کند نخیر دیگران را ناراحت می‌کند صحبت صحیحی نیست 2⃣ تاکید اسلام بر شادی است در اسلام عزیز، تاکید و اصل بر نشاط و شادی است. در آیات قرآن و روایات آل‌الله مسئله‌ی فَرَح، شادی و نشاط مطرح شده است. از دیدگاه اسلامِ شادی واقعی آن است که انسان به خدا نزدیک شود لذا یک گام نزدیک شدن به خدا موجب نشاط است. در روایات، فراون بر مسئله‌ی شادی، نشاط و مسرور کردن دیگران تا‌کید شده است. ✨امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: انَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِنِین 📚کافی‌شریف،ج۲،ص۱۸۹ یکی از محبوب‌ترین اعمال نزد پروردگار ادخال سرور در قلب مؤمنین است. ✨در سیره‌ی پیامبر نور و رحمت حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در منابع شیعی و اهل سنت آمده که وقتی یکی از اصحاب ناراحت می‌شدند حضرت با مزاح آن صحابیِ ناراحت را خوشحال می‌کردند -البته در مزاح و شاد کردن دیگران خطوط قرمزی وجود دارد که باید رعایت شود- پیغمبر فرمودند: «اِنّی لَاَ مْزَحُ وَ لا اَقُولُ اِلاّ حَقّاً؛ من شوخی می‌کنم؛ ولی جز سخن حق نمی‌گویم» ✨امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه چنین فرمودند: نشاط و شادی مؤمن در چهره‌ی او نمایان و حزن و اندوهش در قلب اوست‌‌ 3⃣مستشکل پرسیده چرا شیعیان گریه می‌کنند؟ سوال مستشکل سوالی انحرافی است، زيرا گریه کردن مختص به شیعیان و دینداران نیست بلکه مردمِ سراسر دنیا در جریان‌ها و وقایع و حوادث حزن‌انگیر مختلف گریه می‌کنند با این حال مکتب‌شان را مکتب گریه نمی‌داند‌. 4⃣اظهار تاثّر، از آثار تعادلِ عاطفی‌ست از نشانه‌های طبیعی و تعادل عاطفی انسان‌ها اظهار تاثّر است، کسی که تعادل عاطفی داشته‌باشد از برخی صحنه‌ها اظهار تاثّر می‌کند و این اظهار تاثّر گاه به واسطه‌‌ی گریه است. روان‌شناسان به این مسئله اذعان کرده‌اند، زنان به واسطه‌ی اینکه نسبت به مردان اظهار تاثّر بیشتری دارند و آن را بواسطه‌ی گریه بروز می‌دهند نسبت به آقایان سالم‌ترند 5⃣ نقشه‌ی شوم دشمن دشمن می‌داند گریه‌ی بر اباعبدالله‌الحسین بسیار تاثیر‌گذار، احیاگر، استکبار ستیز، مکتب‌ساز و طاغوت‌سوز است لذا برای استخفاف آن به شیعیان اعتراض می‌کند. 6⃣ اقسام گریه: الف) گاهی گریه احساسی‌ و از روی عاطفه است و البته مانعی هم ندارد ب) گاهی گریه‌، عقلانی است، نظیرِ گریه‌‌ی بر سالار شهیدان که یک ابزار بُرّنده در مقابل ظالمین جهان است زیرا هدفمند، تحول‌آفرین است. 7⃣ آثار گریه‌ی بر سیدالشهداء: ۱) گریه‌ بر اباعبدالله‌الحسین موجب اظهار دوستی و محبت‌ به امام است. ۲) این گریه، گریه‌ی بر مظلوم است، مظلومی که با تمام قوا مقابل ظالم ایستادگی کرد. بنابراین گریه‌ی ما اعلام وفاداری با مظلوم و مخالفت با ظالم است. ۳) گریه بر اباعبدالله‌الحسین حافظِ مکتبِ آل‌الله و زنده‌نگهدارنده‌ی یاد و خاطره‌ی حضرت است. ۴) گریه‌ی بر امام حسین علیه‌السلام موجب انس توده‌های مردم و نسل‌های آینده با آن حضرت است. ۵) گریه‌ی بر اباعبدالله‌ پالایش‌گر روح است. ۶) گریه‌ی بر امام‌‌حسین -علیه‌السلام- موجب کسب معرفت و تبعیت از ایشان است. ♻️ نتیجه‌اینکه ❇️ گریه مختص به شیعیان نیست بلکه یک امر طبیعی و برآمده از فطرت است که موجب می‌شود فرد در وقایع مصیبت‌بار و ناراحت‌کننده گریه می‌کند. ❇ بر اباعبدالله‌الحسین گریه می‌کنیم زیرا دشمن ایشان را به طرز ظالمانه‌ای به شهادت رساند. مرحومِ صدوق نقل می‌کنند در روز اول محرم امام‌ رضا به ریان‌بن‌شبیب فرمودند:یَاابْنَ‌شَبِیبٍ‌إِنْ ‌کُنْتَ‌بَاکِیاًلِشَیْ‏ءٍ‌فَابْکِ‌لِلْحُسَیْنِ‌بْنِ‌عَلِیٍّ‌فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ گریه‌ی شیعه هدفمند است، هدف آن زنده نگه‌داشتن یادِ اباعبدالله‌الحسین -علیه‌السلام- و موحب شناخت ویژگی‌های ظالم و مظلوم، آشنائی با سبک زندگی آنان و پی‌بردن به هدفِ قيامِ حضرت است. ❇️ ما مکتب‌مان مکتب اباعبدالله‌الحسین و مذهب‌مان نیز مذهب صادق‌آل‌محمد است. ما شیعیان عزاداری می‌کنیم اما دین‌مان در عزاداری خلاصه‌نمی‌شود و به گریه که یکی از مصادیق عزاداری‌‌ست افتخار می‌کنیم‌‌. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
چرا امام حسین(ع) روز عاشورا از قدرت امامت استفاده نکردند؟ حوزه/ کارشناس کلام و عقاید گفت: امام حسین(ع) بر اساس اینکه الگوی بشریت بودند، امور را طبق ظاهر و اسباب و علل طبیعی پیش بردند، بنای حضرت بر این نبوده که از معجزه یا خوارق‌ِ عادت استفاده کنند. ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhXX 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 پرســـ❓ــش فلسفه و چرائی عزاداری بر سیدالشهداء پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه آنچه می‌تواند منجر به معنا بخشی عزاداری باشد فلسفه و حکمتهای ظاهری و باطنی عزادرای‌ست. تصوّر عزاداری بدون در نظر گرفتن حکمت‌ها، منجر می‌شود تمام بخش‌های عزاداری از گریه‌ی بر اهل‌البیت گرفته‌است تا حضور در مجالسِ عزاداری عبث تلقی‌شود غافل از اینکه فلسفه‌ی عزاداری بر امام حسین با فلسفه‌ی قیام ایشان گره خورده است. 🔻آثار عزاداری عبارتند از🔻 1⃣عزاداری، تعظیم و تکریمِ بزرگانِ هرمکتب تعظیم و تکریم بزرگان در هر مکتب امری عادی‌ست، به گونه‌ای که در زمان حیات با احترام و تبعیت و در زمان ممات با برگزاری مراسم بزرگداشت، این تعظیم نمود عینی می‌یابد و افراد با یادآوری آن شخص همواره خود را پیرو راه او می‌دانند. در مکتب اسلام با توجه به هدف مقدس آن در دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم، این تعظیم جلوه‌ی بیشتری یافته و عزداراری، نوعی اعلام طرفداری از ستمدیده و بیزاری از ستمگر تلقی می‌شود. 2⃣عزاداری، تحکیم باورها وقتی امری برای انسان مهم قلمداد شود و جزء باورهای او گردد با گذشت زمان نفوذ این باور در بُعد فردی و اجتماعیِ او افزایش می‌یابد و تاثیرات آن بیشتر می‌شود. 3⃣عزاداری، پایه‌گذاریِ سنتی نیکو واقعه‌ی کربلا، حادثه‌ای است که بزرگداشت آن سالیان سال به شکلِ سنتی نیکو درآمده و این سنت اجتماعی هر ساله در رفتارها و هنجارهای فردی و اجتماعی افراد موثر بوده است. لذا استمرار بر عزاداری به نوعی کمک در جهت انسان سازی‌ است زیرا باورهای انسان را تقویت می‌کند. 4⃣عزاداری، تزکیه، رشد و تحول عزاداری از حیث فردی می‌تواند ارتباط انسان را با امور معنوی افزایش دهد و موجب تزکیه و رشد معنوی انسان گردد. همانگونه که بارها شاهد تحول افراد گناهکار در دستگاه امام حسین بوده‌ایم. 5⃣زنده نگه‌داشتن نام و یاد دینداران حقیقی عزاداری موجب یادآوری قیام امام حسین و انتقال فرهنگ حسینی به نسل‌های آینده است. تکرار هر ساله‌ی این امر، موجب می‌شود نسل‌های آینده در مسیر حسینی شدن و حسینی ماندن گام بردارند. 6⃣عزاداری، پاسخ به نیازِ انسان به الگو نیازمندی انسان به الگو از جمله اموری که روانشناسان و جامعه شناسان بر آن اتفاق نظر دارند. وجود الگو در هر امری منجر به موفقیت بیشتر انسان می‌گردد. الگودهی و معرفی نمونه‌ی عینی در جای جای متن واقعه‌ی کربلا در دگرگونی انسان‌‌ها نقش بسزایی داشته‌است، همچنین وجود پیوند عاطفی میان مردم و الگوها می‌تواند درتبعیت مردم از آنها موثرتر باشد و عزاداری در ایجاد این‌پیوند موثر بوده‌است. 7⃣عزاداری، تعیین‌کننده‌ی خطِ‌مشیِ سیاسی حضور در مجلس عزای امام‌حسین، حضوری بی‌بدیل است که هر ساله بدون نیاز به فراخوان به صورت خودجوش، انقلابی معنوی را در کشور ما رقم می‌زند. این مجالس پتانسیل زیادی در جهت آموزش معارف و اخلاق دارند. لذا وعاظ و سخنرانان در این عرصه نقش بسزائی دارند. بنابراین می‌بایست در این جهت تلاش وافری معطوف دارند و مردم را نسبت به وظایف دینی و سیاسی‌شان آگاه کنند. عزاداری بر امامی که در برابر سیاست اموی شهادت را بر تسلیم ترجیح داد، تکلیف ما را در برخوردهای سیاسی با قدرتهای موجود روشن‌می‌کند. 8⃣عزاداری، رسواکننده‌ی ظالم و ذلت‌ناپذیری واژه‌ی مظلوم همواره وجود ظلم را در ذهن انسان تداعی می‌کند. وقتی مظلومیت کسی ثابت‌شود قطعا ظالمی وجود داشته و ظلمی صورت پذیرفته است. کربلا، عاشورا و عزاداریِ هر ساله‌ی ما بر این وقایع، فریاد مظلومانه‌ی امام حسین است برای رسوا کردن‌ ظلم در جهان. عزت و غیرت دینی و ذلت‌ناپذیری امام‌حسین نیز از دیگر دروس اخلاقیِ واقعه‌ی کربلاست زیرا غیرت دینی منجر می‌شود انسان تا پای جان در برابر هتک حرمت به دینش ایستادگی‌ کند. 9⃣عزاداری، همبستگی دینی و اجتماعی عزاداری با محوریت امام حسین منجر به وحدت و همدلی مردم می‌شود. 🔟عزاداری، آمرزش گناهان در گوشه‌های دنج مجالس عزاداری و زیر پرچم اباعبدالله‌الحسین چه قلبهایی که تلطیف نمی‌شود و چه گناهانی که به برکت حضرت زدوده نمی‌شود. امام صادق فرمودند: به راستی حسین علیه‌السلام کسی را که برای او گریه می‌کند، می‌بیند و از روی رحمت و دلسوزی برایش طلب آمرزش میکند📚بحارالانوار،ج۲۵ بنابراین عزاداری فتح بابی‌ برای استغفار از روزمرگی‌های بی‌انگیزه‌ی هر زمان است. ♻️نتیجه‌اینکه فلسفه‌ی قیام امام‌حسین را می‌توان در دو بُعد اثباتی و سلبیِ احیا و اصلاح خلاصه‌کرد. امام از یک جهت به زنده‌سازی و بازپروری دین جدشان همت‌گماشتند و از طرفی با قیام خویش به اصلاح بینش‌ها، روش‌ها و منش‌ها پرداختند. استمرار ما بر عزاداری هر ساله نیز متوقف بر همین اهداف است. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110