أَ فَحَسِبَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ يَتَّخِذُوا عِبادِي مِنْ دُونِي أَوْلِياءَ إِنَّا أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ نُزُلاً
آیا کافران پنداشتهاند که (میتوانند) بندگانم را، بهجای من، سرپرستانی (برای یاری و دفع عذاب از خود) انتخاب کنند؟ ما دوزخ را وسیلهی پذیرایی برای کافران آماده کردهایم.
[سوره مبارکه کهف آیه ۱۰۲]
#درمحضرنور
@jojeh_talabeh
[نگارخونه]
أَ فَحَسِبَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ يَتَّخِذُوا عِبادِي مِنْ دُونِي أَوْلِياءَ إِنَّا أَعْتَدْنا جَه
نكتهها:
در اين آيات، سيمای كافران چنين ترسيم شده است:
الف: كوردلی، «كانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطاءٍ»
ب: بندگی بندگان به جای بندگی خدا، «يَتَّخِذُوا عِبادِي مِنْ دُونِي أَوْلِياءَ»
ج: جهل و تعصّب، «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً» [كهف، ۱۰۴.]۱
كلمهی «نُزُل» يا به معنای منزلگاه است و يا نخستين چيزی است كه با آن از ميهمان پذيرايی میشود.
پيامها:
۱- شرك و باورهای مشركان، خيالی بيش نيست. «أَ فَحَسِبَ»
۲- غير خدا، هر كه باشد، «دون الله»، مخلوق وبندهی خداست. «عِبادِي» چگونه مخلوق را به جای خدا گرفتهاند؟
۳- پذيرفتن ولايت غير خدا كفر است. «كَفَرُوا مِنْ دُونِي أَوْلِياءَ»
۴- دوزخ هم اكنون موجود است و عذاب الهی جدّی وقطعی است. «إِنَّا أَعْتَدْنا»
۵- كيفر كفر، دوزخ است. «أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ»
#تفسیرنور
@jojeh_talabeh
5.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا به حال به این فکر کردین چرا مهربان ترین روح ها بیشتر احساس تنهایی میکنن؟
سلام بر "اهالی شب"
آنهایی که یک ترم خوش گذرانده و حال تا پاسی از شب مشغول درس خواندن هستند . . .
*همیشه که نباید احساسی باشه😅
کریسمس رو فقط به خود فروخته هایی که میگن عرب نمی پرستیم و بابا نوئل پسرخاله پدرشونه تبریک میگم✨
هدایت شده از حسنولوژی
از قضاوت غلط آدما در مورد خودم خستهام، و خستهتر از اینکه بخوام توضیح بدم.
وَ أَنْزَلْنا مِنَ الْمُعْصِراتِ ماءً ثَجَّاجاً
و (آیا) از ابرهای متراکم، آبی فراوان فرو نفرستادیم؟؛
[سوره مبارکه نبا آیه ۱۴]
#درمحضرنور
@jojeh_talabeh
[نگارخونه]
وَ أَنْزَلْنا مِنَ الْمُعْصِراتِ ماءً ثَجَّاجاً و (آیا) از ابرهای متراکم، آبی فراوان فرو نفرستادیم؟
نكتهها:
«معصرات» از «عصر» به معنای فشردن، يا صفت ابرهای بارانزاست كه گويا چنان خود را میفشرند كه باران ببارند و يا صفت بادهايی كه ابرها را متراكم و فشرده میسازد تا از آنها باران ببارد. [تفسير الميزان.]۱
پيامها:
۱- خداوند اداره هستی را بر اساس يك نظام مشخص (نظام سببيّت و علّت و معلول) قرار داده است. (نور و حرارت خورشيد همراه با ابر و باران، عامل توليد دانه و گياه میشود.) سِراجاً وَهَّاجاً ... ماءً ثَجَّاجاً لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ نَباتاً
۲- قرآن، شعر نيست، امّا از آهنگ و موسيقی خاصّی برخوردار است. «وَهَّاجاً، ثَجَّاجاً، نَباتاً»
۳- اسباب و وسايل طبيعی، نبايد ما را از خداوند غافل كند. لِنُخْرِجَ بِهِ ...
۴- خداوندی كه زمين مرده را با نزول باران به صورت بوستانی پر درخت در میآورد، از زنده كردن مردگان عاجز نيست. لِنُخْرِجَ بِهِ ... جَنَّاتٍ أَلْفافاً
#تفسیرنور
@jojeh_talabeh