eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
753 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ١٢ آبان ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١۶ ربیع‌الاول ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١۵ حشوان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ صدور بیانیهٔ خائنانهٔ / اولین گام برای تشکیل اسرائیل (١٩١٧م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 نقش روچیلدها در اشغال فلسطین: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/5897 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ ولادت حضرت ، اولین فرزند حضرت ابراهیم خلیل (٢٠٣۴ عبری) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 اثبات ذبیح بودن اسماعیل با استفاده از تورات 👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/falsification-of-history/846 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تسامح کوروش در قبال عقاید خرافی ✍ درنگی بر مستندات تاریخی معلوم می‌سازد که توجّهات محبّت‌آمیز به آداب و عقاید ملّت‌ها، منحصر به نبوده و این پادشاه، اعتقاد تمامی ملت‌ها اعم از مشرکین و موحّدین را مورد تکریم قرار داده است. در ادامه شواهدی در راستای اثبات رویکرد آمیخته با تسامح کوروش در برابر و ارائه خواهد شد. 💥 تذکر: این بحث بسیار مهم و قابل توجه است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ عقاید کوروش در کتیبه‌های بابل 1⃣ پس از تسلط بر بابل، اعلامیه‌ای از سوی او صادر شد که بر روی استوانه‌ای گلی نگاشته شده و به [منشور کوروش] موسوم است. این استوانه در سال ۱۸۷۹ در منطقه بابل و در پرستشگاه اساگیل، معبد بزرگ یافت شد! 2⃣ متن استوانه ۴۵ سطر دارد که ۱۹ سطر نخست آن از زبان مردوک بیان شده و در ادامه زاویهٔ دید از مردوک به کوروش تغییر یافته است. سطرهای ابتدایی به بدگویی از نبونید و تقصیرات او و خشم خدای بزرگ بابل از اقدامات نبونید اختصاص یافته است. 3⃣ نیز در این بیانیه آمده که نبونید، پادشاه بابل، خدایان سومر و اکد را به بابل آورده و لذا مردم این نواحی از او سخت رنجیده بودند، زیرا براساس معتقدات اهالی بابل، وقتی که خدای شهری را از شهرش بیرون می‌بردند، مانند آن بود، که او را به اسارت برده باشند. لذا کوروش این خدایان را به مواطن اصلی خود بازگردانده و موجبات خوشحالی مردوک و دیگر خدایان را فراهم آورد!! 4⃣ ضمناً از مفاد این متن صریحاً استنباط می‌شود که کوروش مورد عنایت و برگزیدهٔ مردوک بوده و عظمت مردوک که در زمان نبونید مخدوش شده بود را بار دیگر به دوران اوج خود بازگردانده است!! 5⃣ مضمون مابقی استوانه که از زبان کوروش بیان شده، این است که: کوروش خود را مورد محبّت و توجّه مردوک دانسته، او را تعظیم کرده، و از خدای بابلیان تقاضا نموده که برکاتش را بر او و فرزندش نازل کند. ضمناً کوروش مردم بابل را در جهت اجرای مرام و مذهب خود یاری نموده و به این مسأله، مباهات کرده است! 6⃣ کتیبه‌های دیگری نیز یافت شده که مضمون آن‌ها کاملاً سازگار با مفاد استوانه کوروش بوده و همگی آنها بر تکریم عقاید و رسوم از سوی کوروش دلالت می‌کنند! بر روی کتیبه‌ای که در شهر اوروک به‌دست آمده چنین نگاشته شده: «کوروش اساگیل و ازیدا را دوست دارد» و در کتیبه دیگری که به شهر اور مربوط است نوشته شده: «کوروش خدایان را به پرستشگاه‌هایشان بازگرداند». یکی از الواحی که در شهر اور یافت شده به تعظیم و خشوع کوروش در برابر موسوم به اختصاص دارد. از این کتیبه چنین برمی‌آید که کوروش را بازسازی کرده و فتوحات گستردهٔ خود را این‌بار مدیون برکاتی دانسته که از جانب سین بر او نازل شده است!! 7⃣ نوشته‌های مورّخین یونانی نیز مفاد کتیبه‌های بابلی را تأیید می‌کند. گزارش داده که کوروش هنگام فتح بابل قربانی‌هایی را به خدایان از جمله مردوک تقدیم نموده است. اسناد تجاری بابل که به زبان اکدی نگاشته شده و مربوط به دوران فتح بابل است نیز صراحتاً همین معنا را منتقل می‌کنند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کوروش در فینیقیه 1⃣ پس از تسخیر بابل، مملکت کلده با شهرهای قدیم سومر و اکد و کلیه مستملکات دولت سابق بابل از جمله جزئی از ایران گردید. مذهب مردم فینیقیه شِرک و بود و چیزهای زیاد از بابل اخذ کرده بودند. 2⃣ در میان خدایان فینیقیه در درجهٔ اول (خدای آسمان) بود، که او را یعنی پادشاه خدایان می‌خواندند. از خدایان زن، بیش از سایرین را می‌پرستیدند که همان ایستار (ایشتر) بابلی است و آن را ملکهٔ آسمان و نیز خدای توالد و تناسل می‌دانستند. از سایر خدایان، ، رب‌النوع سامی‌ها، معروف بود که در صیغه مؤنث به آن می‌گفتند. 3⃣ نسبت به فینیقیه هم سیاست ملایمی اتخاذ کرد؛ شهر صیدا، که در زمان بخت‌النصر دوّم آسیب زیاد یافته و دیگر پادشاهی نداشت، در این زمان از نو ارتقاء یافته، دارای پادشاهی از خود شد، که دربار ایران معین می‌کرد. صور، که در زمان بخت‌النصر آسیبی نیافته بود، به حال خود باقی ماند و کوروش، با این مقصود، که شهرهای فینیقیه با یکدیگر متحد نشوند، برای هرکدام امیری از خود فینیقی‌ها معین کرد. 4⃣ براین اساس می‌توان گفت که سیاست کوروش در قبال مردم بت‌پرست فینیقیه نیز مشابه با سایر ممالک و براساس مدارا بوده است. وی مردم را در عقایدشان آزاد گذاشته و والیانی که بودند، بر آنان گماشت. این امر دلیل دیگری است که ثابت می‌کند کوروش در رابطه با ادیان مختلف، قائل به تساهل و تسامح بوده است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تکریم پادشاهان مغلوب از سوی کوروش 1⃣ حقایق دیگری نیز از گزاره‌های تاریخی مستفاد می‌شود که دلالت بر رویّه تسامح‌آمیز در برابر شِرک و دارد. رویکردی که کوروش در برخورد با پادشاهان مغلوب هم چون کرزوس، تیگران و نبونید داشته، محل تأمل است. 2⃣ براساس نقل و دیگران، مورد ملاطفت کوروش قرار گرفته و به‌عنوان مهمان سلطنتی در دربار کوروش و کمبوجیه باقی ماند، و حتی در جنگ‌هایی که کوروش در اواخر عمر انجام داد، در مقام کوروش، او را ملازمت نمود!! نوشته‌های نیز از همراهی کرزوس با کوروش در تمامی سفرها سخن گفته است. 3⃣ پادشاه ارمنستان نیز از مشاوران و ملازمان کوروش گردید. پادشاه بابل نیز مورد عفو کوروش قرار گرفت! 4⃣ رفتار کوروش با پادشاهانِ مغلوب اگرچه برخلاف روش متداول سایر پادشاهان آن زمان بوده، لیکن این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که چرا این پادشاهان ، ملازم و مشاور کوروش گردیده‌اند؟! از یک پادشاه الهی انتظار نمی‌رود که و را ملازم و همراه خود قرار دهد!! 5⃣ چشم‌پوشی از عقوبت این افراد [اگر مرتکب ظلم و جنایت نشده باشند،] امری بسیار پسندیده است، لیکن به‌کارگیری آنان در مقامِ و منصوب‌کردن ایشان به‌عنوان شهرها، از یک پادشاه الهی پذیرفتنی نیست! مگر آن‌که بگوییم تمامی این پادشاهان پس از مواجهه با کوروش از عقاید خرافی خود بازگشته و قائل به وحدانیّت خدای یکتا شده‌اند، که برای اثبات این مدعا هیچ دلیل و حتی قرینهٔ تاریخی وجود ندارد! 6⃣ نکتهٔ دیگر این‌که نوع سلوک کوروش با پادشاهان مغلوب و به‌طور خاص کرزوس پادشاه لیدیه با آیات سورهٔ کهف نیز مطابقت ندارد. مطابق بیان «جنگ کوروش در لیدیه»، معادلِ «سفر ذوالقرنین به مغرب‌الشمس» است. به این ترتیب می‌بایست رویکرد در لیدیه با رفتار در مغرب‌الشمس تطابق داشته باشد، حال آن‌که چنین نیست! 7⃣ به تصریح آیات، ذوالقرنین در مغرب‌الشمس با قومی ملاقات نمود و بین تعذیب و احسان به آن‌ها مخیّر گردید، سپس وعده داد که این قوم را عذاب خواهد کرد. اما کوروش نه تنها کرزوس را عقاب نکرد، بلکه او را تفقّد نموده و تا آخر عمر از مشاورانش قرار داد! این در حالی‌است که به تصریح مستندات تاریخی، کرزوس و اهالی لیدیه از جمله که به‌عنوان والی کوروش منصوب شد، همگی بوده و هیچ‌یک به خدای یکتا معتقد نبودند. تمامی این موارد حاکی از آن است که ماجرای سفر ذوالقرنین به مغرب‌الشمس با داستان لشکرکشی کوروش به لیدیه تفاوت‌های آشکاری دارند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ١٣ آبان ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٧ ربیع‌الاول ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٣ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١۶ حشوان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣🌺 میلاد حضرت محمد صلوات‌الله‌علیه 2⃣🌺 میلاد امام صادق علیه‌السلام (٨٣ق) 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ تسخیر آمریکا (١٣۵٨ش) روز مبارزه با استکبار جهانی 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ تهاجم یهودیان صهیونیست به شهر و اردوگاه در نوار غزّه و شهادت ٢٧۵ فلسطینی (١٩۵۶م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ دیدگاه ابوالکلام و طرفداران نظریهٔ او درباره تسامح مذهبی کوروش (١) 1⃣ مطالبی که در استوانه کوروش، کتیبه‌های بابلی و تواریخ مدوّن دربارهٔ رویکرد مذهبی نقل شده، چالشی بزرگ برای کسانی است که در صدد تطبیق او با هستند. زیرا نمی‌توان کوروش را هم «شبان و راعی خدای یکتا» دانست، چنان‌که در آمده، و هم «خادم و نگهبان ، و دیگر خدایان بابل»!! 2⃣ اغلب محققینی که کوروش را ذوالقرنین می‌دانند، تلاشی در جهت رفع این شبهات ننموده و به‌کلّی قضیه را مسکوت گذاشته‌اند. جناب نیز به محتوای الواح بابلی اشاره نکرده و در صدد توجیه سخنان کوروش برنیامده است!! 3⃣ لکن یکی از طرفداران نظریهٔ ایشان، در توجیه مطالب می‌نویسد: ✍ آیین کوروش را نمی‌توانیم از بیانیه‌های بابلی به‌دست آوریم زیرا کتیبه‌های بابلی از نگاه نگاشته شده است... 4⃣ این‌که کتیبه‌های بابلی از نگاه کاهنان نوشته شده، صحیح است و مطالعات جدید ثابت کرده که تدوین استوانه کوروش موافق معتقدات کاهنان و مردم بابل بوده است. اما توجه به این نکته ضروری‌است که بیانیه‌های کاهنان، حین استیلای کوروش بر بابل صادر شده و کاهنان نمی‌توانستند مطالبی را ایراد نمایند که خلاف معتقدات پادشاهی غالب مانند کوروش باشد. 5⃣ آیا می‌توان پذیرفت پادشاه قدرتمندی چون کوروش، قدرت مخالفت با صدور بیانیهٔ شرک‌آمیز از سوی کاهنان را نداشته باشد؟! روشن است که چنین نیست و اگر کاهنان توانسته‌اند بیانیه‌ای را با مضامین شرک‌آمیز منتشر نموده و کوروش را مورد عنایت مردوک بخوانند، تنها به‌دلیل اذن و رضایت خود کوروش بوده است. 6⃣ علاوه بر این، مطالبی که در خصوص رفتار کوروش با مردم و پادشاهان ممالک مغلوب ارائه گردید، ثابت می‌کند که پادشاهان هخامنشی از جمله کوروش اساساً مردم را در معتقداتشان آزاد گذاشته و با عقاید شرک‌آمیز ملل همراهی می‌نمودند تا پایه‌های حکومت خویش را مستحکم نموده، قلوب مردم را تسخیر نمایند. لذا این رویکرد کوروش منحصر به بیانیهٔ بابل نبوده که با انتساب مطالب شرک‌آمیزِ بیانیه‌ها به کاهنان، کلیهٔ شبهات موجود در ارتباط با عقاید کوروش کبیر را حلّ و فصل نماییم!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter