✡ رباخواری یهودی (٢)
1⃣ نظام اعتبار مالی بینالمللی جدید در اروپا تنها در سدههای ١۵ و ١۶ در #ونیز و سدهٔ ١٧ در #آمستردام شکل گرفت که دو کانون اصلی تکاپوی #یهودیان بود.
2⃣ بر بنیاد این نوع جدید از مشارکت مالی/ تجاری است که در سدهٔ ١٧ “کمپانی هند شرقی هلند” بهعنوان یک “شرکت سهامی” بزرگ و جهانشمول، و با سرمایهگذاری مهم یهودیان / مارانوها پدید شد. بیهیچ تردید، یهودیان بنیانگذاران نظام جدید مالی و اعتباری دنیای غرباند.
3⃣ در مسیحیت #رباخواری ممنوع است. لذا گسترش رباخواری در اروپا طی سدههای ١١ و ١٢ میلادی را باید سرآغاز فرایند #سکولاریزاسیون بهمعنی جداشدن “حکومتگری” و “سیاست” از احکام شرعی مسیحیت شمرد؛ هرچند این مفهوم بسیار دیرتر، در اواخر سده ١۶ پدید شد.
4⃣ در سدهٔ ١٢ میلادی، گروهی از یهودیان به #انگلیس رفتند و بهطور عمده در شهر #لینکلن مستقر شدند. تعداد اندکی نیز در سایر شهرها (لندن، آکسفورد، بریستول، کمبریج و...) پراکنده شدند. لینکلن بهسرعت به مرکز صرّافی و رباخواری انگلیس بدل شد.
5⃣ بزرگترین رباخوار یهودی این زمان در انگلیس #هارون_لینکلنی است که دامنهٔ عملیات مالیاش سراسر انگلستان و اسکاتلند را فرا میگرفت. مشتریان هارون، اسقفها، لردها و بارونهای انگلیسی و حتی شاه اسکاتلند بودند!!
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡ ادوارد اول پادشاه انگلیس، قوانینی سخت علیه رباخواری وضع کرد و سرانجام فرمان اخراج یهودیان را صادر کرد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡ رباخواری یهودی (٣)
1⃣ در سدهٔ ١٣، تکاپوی مالی #یهودیان چنان در اروپا توسعه یافت که از سال ١٢٣٠ مخالفت شدید #کلیسا را برانگیخت و موجی از مبارزه با #رباخواری را پدید ساخت.
2⃣ در سال ١٢٣١، شاه سیسیل حداکثر بهرهٔ مجاز #رباخواران_یهودی را ١٠درصد اعلام کرد. در سال ١٢٣٩ لویی نهم پادشاه فرانسه، رباخواری را ممنوع کرد. در سال ١٢۴۴ شاه اتریش نیز برای بهرهٔ یهودیان سقفی محدود قایل شد.
3⃣ شاه آراگون و حکمرانان ایتالیا، که با یهودیان پیوند بیشتر داشتند، حداکثر بهرهٔ مجاز را ٢٠درصد اعلام کردند؛ ولی در عمل بهرهٔ مرسوم ٣٣ تا ۴٣درصد و گاه بسیار بیشتر بود.
4⃣ در سال ١٢٧۵، #ادوارد_اول پادشاه انگلیس، قوانینی سخت علیه رباخواری وضع کرد و سرانجام فرمان #اخراج_یهودیان را صادر نمود. در سال ١٢٩٠، مأموران مسلح دولتی به شهر #لینکلن حمله بردند و یهودیان را از انگلیس اخراج کردند.
5⃣ دایرةالمعارف یهود تعداد اخراجشدگان را ۴٠٠٠ نفر ذکر میکند که اغراقآمیز است، اما در مقالهای دیگر، شمار خانوارهای یهودی که اموالشان مصادره شد را تنها ۶۶ خانوار ذکر کرده است. با توجه به اینکه لینکلن مهمترین مرکز استقرار یهودیان در انگلیس محسوب میشد، تفاوت فاحش این ارقام معقول نیست.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡ اینوسن سوم مقتدرترین پاپ تاریخ مسیحیت: [حکمرانان اروپا] از رباخواری شرم نمیکنند. یهودیان را به شهرهای خویش میخوانند و آنان را کارگزار رباخواری خود میگردانند»!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡ رباخواری یهودی (۴)
1⃣ در سال ١٣٠۶ فیلیپ چهارم، پادشاه فرانسه نیز #یهودیان را از این کشور اخراج کرد. در سال ١٣١۵، لویی دهم اجازهٔ بازگشت یهودیان به فرانسه را صادر نمود. معهذا، #رباخواری_یهودیان چنان اعتراض مردم را برانگیخت که “فیلیپ دراز”، پادشاه بعدی فرانسه، مجبور شد در سال ١٣٢٢ باز آنان را #اخراج کند.
2⃣ این موج چنان نیرومند بود که حتی آلفونسوی یازدهم، شاه کاستیل و لئون که دربار او کانون #رباخواری بهشمار میرفت، زیر فشار پاپ مجبور شد در سال ١٣۴٨ رباخواری را ممنوع کند. این فرمان کمی بعد (١٣۵١) لغو شد.
3⃣ این مبارزه بینتیجه بود. در سدههای بعد #صرافی_یهودی، یعنی عملیات مالی مبتنی بر #ربا، به نظام مالی حاکم بر دنیای غرب و سرانجام سراسر جهان بدل گردید. این تکاپوی حکمرانان اروپا صادقانه نبود و علت شکست این موج نیز همین است.
4⃣ شاهان و حکمرانان محلی اروپا #رباخواری_یهودیان را منبعی سرشار برای تأمین درآمدهای خویش میدانستند و آشکار یا پنهان به آن میدان میدادند. به تعبیر یکی از حکمرانان آلمان: یهودیان “خزانهٔ شاه” بودند.
5⃣ #اینوسن_سوم مقتدرترین پاپ تاریخ مسیحیت، در یکی از نامههای خصوصیاش از حکمرانان اروپا چنین شِکوه کرده است: «از رباخواری شرم نمیکنند، یهودیان را به شهرهای خویش میخوانند و آنان را کارگزار رباخواری خود میگردانند».
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡ آنچه خواندید خلاصهای بود از مقالات «رباخواری یهود و ساختار مالی جدید اروپا». متن کامل این مقالات را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 https://jscenter.ir/jewish-history/formation/2191
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : سهشنبه
🌞 ٢٨ تیر ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ١٩ ذیحجه ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ١٩ ژوئیه ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ٢٠ تموز ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ #بیعت مردم با امام علی (ع) پس از قتل عثمان بن عفان (٣۵ق)
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ #آن_لمبتون جاسوس برجستهٔ سرویس اطلاعاتی بریتانیا و از گردانندگان #شبکه اینتلیجنس سرویس در ایران (٢٠٠٨م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 شاپور ریپورتر و شبکه بدامن
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/pahlavi/10505
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقهمند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ عصر عثمان؛ حکومت بنیامیه و آلیهود
💥 سیاست معاویه در برابر بحران مدینه (١)
1⃣ سیاست #سقیفه، انتقال قدرت به شام و معاویه بود؛ بنابراین در بحران پیشآمده میبایست از رسیدن شعلههای آن به شام جلوگیری کرد.
2⃣ از سویی آنچه میتوانست #خط_سقیفه را شکست دهد، «بحران کنترلشده و مستمر» بود. #عثمان باید در رأس حکومت بماند و افشاگری بر ضد آنان ادامه یابد تا پایههای شام نیز بلرزد و عثمان ناچار شود #معاویه را عزل کند.
3⃣ امام علی (ع) با ایجاد #سازمان_شیعی این هدف را پیگیری میکرد و اگر سیاستهای معاویه نبود، کار به اینجا ختم میشد و خلیفه متوجه حقایق امور نبود.
4⃣ معاویه در برابر بحران مدینه، سه گزینه پیش رو داشت: ۱. سکوت، ۲. حمایت نظامی از عثمان، ۳. تشدید بحران. در راستای بهدست گرفتن قدرت، وی از میان این سه گزینه، #تشدید_بحران را برگزید.
5⃣ اگر معاویه ساکت باشد و بحران کنترل شود، عثمان بهتدریج خسته میشود و مورد فشار قرار میگیرد و در نهایت همانگونه که با ولید بن عقبه کرد، معاویه را نیز عزل میکند. تنها چاره در «تشدید بحران» بود. عثمان هرچه زودتر باید کُشته شود و این «بحرانِ کنترلشده» باید افسارگسیخته شود.
6⃣ بقای عثمان به ضرر دستگاه است؛ چون عثمان در نهایت یا باید خود را خلع میکرد، یا به خواست شورشیان تن میداد و #بنیامیه را خلع میکرد. بنابراین کارگزاران معاویه در مدینه، مانند #مروان_بن_حکم که داماد عثمان و در خانهٔ عثمان بود و دیگرانی که از معاویه دستور میگرفتند، بحران را تشدید میکنند تا هرچه زودتر به کار عثمان پایان داده شود.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ عصر عثمان؛ حکومت بنیامیه و آلیهود
💥 سیاست معاویه در برابر بحران مدینه (٢)
1⃣ شواهد زیر این نظریه را بیشتر تقویت میکند که عمّال #معاویه پیوسته در پی #تشدید_بحران بودند تا هرچه زودتر به کار #عثمان خاتمه داده شود و مردم را بر اقدام به #قتل او تحریک میکردند:
2⃣ الف) پس از آنکه #مصریان به مدینه آمدند و خانهٔ عثمان را محاصره کردند، با وساطت امام علی (ع)، عثمان وعده داد بر طبق کتاب خدا و سنت نبوی عمل کند و خواستههای آنان را برآورده سازد و خطبهای خواند و مردم خشنود شدند و با خوشحالی گرد منزل وی جمع شدند تا عثمان به وعدههای خود عمل کند؛ ولی #مروان بیرون آمد و با تندی با مردم سخن گفت و از آنان خواست پراکنده شوند!!
3⃣ ب) پس از آنکه مصریان خانهٔ عثمان را محاصره کردند، و درخواست عزل عبدالله بن سعد بن ابیسرح را داشتند، با پایمردی امام علی (ع)، عبدالله را عزل و محمد بن ابوبکر را به حکومت مصر منصوب کرد و گروهی از مهاجر و انصار را همراه مصریان برای رسیدگی به شکایات آنان به مصر فرستاد. مصریان به راه افتادند. مقداری راه پیموده بودند که سواری دیدند. او خود را غلام عثمان و حامل پیام شفاهی برای عبدالله بن ابیسرح از عثمان معرفی کرد. مصریان او را بررسی کردند. در مشک آبش نامهای یافتند. نامه را گشودند. در آن، به حاکم مصر فرمان کُشتن و قطع دست شورشیان و… داده شده بود! مصریان بازگشتند. عثمان گفت: نه نامه از من است و نه از آن اطلاعی دارم. گفتند: مگر این مُهر تو نیست که پای نامه است و غلام تو بر شتر مخصوص تو سوار و حامل این نامه بود؟! عثمان انکار کرد.
4⃣ در آن زمان مُهر خلیفه بهدست #مروان بود و خلیفه بازیچهٔ دست مروان و #بنیامیه بود.
5⃣ #عثمان کاری را میکرد که به او گفته بودند و امیرمؤمنان (ع) چند بار او را بر این امر توبیخ کرد و یک بار فرمودند:
6⃣👈 #مروان راضی نمیشود مگر به آنکه تو را از دین و عقلت منحرف کند. مَثَل تو با آنها، مَثَل زنی است که بر شتری نشسته و افسار شتر دست دیگران است و به هرجا بخواهند او را میکشند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter