eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
673 ویدیو
200 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ٢٩ تیر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٩ ذیحجه ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٠ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١١ آو ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سیر شوان از اسلام تا «دین خالده» (١) 📚 مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر (١٠) 1⃣ از اواخر دههٔ ١٩٧٠، مقارن با در ایران، شوان و بخشی از پیروانش از فاصله گرفتند و به‌نوعی (دین جامع و فراتر از ادیان مرسوم) گرایش یافتند که در آن تأکید اصلی بر شخص شوان بود. 2⃣ از رؤیایی در سال ١٩٧٣ خبر داده و می‌نویسد: «این آگاهی بر من غالب شد که مانند سایر انسان‌ها نیستم.» سجویک می‌نویسد: شاید شوان خود را در این مرحله می‌دید که در آخرالزمان ظهور کرده یا تجلّی هندوها. 3⃣ نیز از «نقش الیاسی شوان» سخن گفته است: 👈 «شوان به من گفت که پیش‌ترها... مواجهه‌ای‌ با داشته؛ نبی سبز که با مطابقت دارد... این مواجهه تنها با خود شوان‌ قابل قیاس است.» 4⃣ منطبق کردن خضر یا الیاس (نماد جاودانگی و زندگی و راهنمای خردمند) با موجودی ترسناک و نفرت‌انگیز چون الهه کالی هم از کج‌سلیقگی شوان و شوانی‌ها است و هم بیان‌گر شیوهٔ نگرش آن‌ها که می‌کوشند میان با هندو یا بومیان آمریکا انطباق ایجاد کنند و حتی فراتر از آن یا را جلوه‌ای اصیل از بنمایانند! ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سیر شوان از اسلام تا «دین خالده» (٢) 📚 مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر (١٠) 1⃣ نویسندهٔ ، مبدع «نقش الیاسی» یا «خضرگونه» شوان در آخرالزمان است. او در کنفرانسی که در سال ١٩٧٣ در هیوستن تگزاس برگزار شد، مقاله‌ای ارائه داد با عنوان «کارکرد ایلیایی» که در آن فعالیت‌های با نقش جاودان نبی پیوند داده شد. 2⃣ شوان در خاطراتش می‌نویسد: در هیوستن همایشی علمی برگزار شد که «شرکت‌کنندگان اصلی برخی از پیروان، دوستان و نمایندگان من بودند.» منظور شوان، سیدحسین نصر، لئو شایا و... است. شوان ادامه می‌دهد: لئو شایا «سخنرانی کرد و اشاره کرد که میان کار ما [شوان] و رجعت الیاس در آخرالزمان پیوندی است». و شوان را با یا مقایسه کرد. 3⃣ در سال‌های بعد رؤیاهای شوان بیش‌تر شد. شوان در دسامبر ١٩٨٠ به لئو شایا نوشت: «ابزار انسانی برای تجلّی در آخرالزمان یک خواهد بود.» روشن است که منظور شوان خود اوست. 4⃣ از سال ١٩٧٨، مقارن با آغاز در ایران، فاصله گرفتن خود از را علنی کرد. این رویه شاید به‌دلیل تحولات ایران بود. شاید شوان می‌خواست در غرب «اسلام» او را با اسلام یکسان ندانند. مقالهٔ «جنبه‌های ناسازنمای تصوف» شوان در سال ١٩٧٨، لحنی تقریباً ضداسلامی داشت. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سیر شوان از اسلام تا «دین خالده» (٣) 📚 مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر (١٠) 1⃣ سرانجام، شوان تصمیم گرفت زندگی خود را از سوئیس منتقل کند و در سال ١٩٨١ به آمریکا مهاجرت کرد و در اینورنس فارم واقع در سه مایلی شهر بلومینگتن ایالت ایندیانا، ساکن شد. 2⃣ کلنی اینورنس فارم مرکب از ۶٠-٧٠ نفر بود که در اطراف خانهٔ شوان زندگی می‌کردند. عمدهٔ این افراد نسل جدیدی از مریمی‌ها بودند که خود را (نخستین‌گرا) می‌خواندند نه مسلمان؛ و شوان را به‌عنوان «استاد دین خالده» می‌شناختند نه مسلمان! 3⃣ این شوانی‌های جدید مریمی‌های قدیمی را «مسلمان مسلمان» می‌خواندند، یعنی کسانی که هنوز به چسبیده‌اند. شوان که به ٨٠ سالگی نزدیک می‌شد به‌ندرت در دسترس بود. گاه در مراسم «ذکر» حضور می‌یافت و کم در جمع سخن می‌گفت. 4⃣ در این زمان، زن آمریکایی جوانی به‌نام در جامعهٔ اینورنس فارم به شخصیتی مهم بدل شد و در مقام چهارمین زن و «سوگلی» شوان جای گرفت. مریمی‌های سابق مدعی‌اند شارلین روحیات شوان را تقویت می‌کرد و به او القاء می‌کرد که موجودی است . ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سیر شوان از اسلام تا «دین خالده» (۴) 📚 مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر (١٠) 1⃣ به‌تدریج، واژگان غیراسلامی جایگزین واژگان اسلامی شد. مثلاً به شوان می‌گفتند. یعنی انسانی که روح قدسی در کالبدش حضور دارد. آن‌ها شوان را می‌دانستند. 2⃣ مناسک جدیدی نیز وضع شد. مهم‌ترین این مناسک «رقص خورشید» بود که در جشنی به‌نام «روزهای سرخپوستی» انجام می‌شد. در این مراسم شوان نیمه‌برهنه در کسوت رئیس قبیله سرخپوست، به میان جمع می‌آمد و زنان نیمه‌برهنه می‌رقصیدند. 3⃣ علاوه بر این، مناسکی وجود داشت که در آن تنها شوان و گروه کوچکی از نزدیکانش شرکت می‌کردند. ماد موری، سومین زن شوان، مناسک فوق را این‌گونه توصیف کرده: 👈 «در محافل سرّی زن‌ها بودند. شیخ [شوان] پوستینی آزاد به تن داشت یعنی هیچ چیز زیر آن نبود و می‌شد او را دید. شارلین رومین رقص را شروع می‌کرد. ربکا بیش‌تر بدون حرکت رقص بدن می‌کرد و ران و شکم و سینه را تکان می‌داد. بعد شیخ رقص پرایموردیال را شروع می‌کرد. به‌نظر من، تنها اعتراض جدّی که می‌شود به این مراسم وارد کرد این بود که شارلین مدت طولانی با لنگ‌های باز روبه‌روی شیخ می‌نشست. ربکا هم گاهی این کار را می‌کرد». 4⃣ این همان شوانی است که او را مظهر «برکت محمدیه» خوانده است: 👈 «کسانی که... در خصوص آنچه صوفیه “البرکة المحمدیة” نامیده‌اند، تجربه‌ای‌ عینی و محسوس دارند... می‌گویند که وقتی برای ملاقات شوان به خانهٔ او رفتند، بی‌درنگ حضور این برکت را احساس‌ کرده و رایحهٔ غیرقابل تردید آن را استشمام‌ نموده‌اند. خود من هم... کاملاً مبهوت حضور قدرتمند شدم که از وی ساطع بود.» ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ متن کامل دهمین قسمت از سلسله مقالات «مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر» را با عنوان «سیر شوان از اسلام تا دین خالده» در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/false-mysticism/14530 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ٣٠ تیر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٠ ذیحجه ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢١ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٢ آو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍️🌺 عید سعید قربان 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍️🌹 شهادت خطیب شهیر و واعظ معروف حجةالاسلام (١٣۵٧ش) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ٣١ تیر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١١ ذیحجه ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٢ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٣ آو ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١ مرداد ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٢ ذیحجه ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٣ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١۴ آو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ به‌رسمیّت شناختن رژیم غاصب توسط محمدرضا پهلوی (١٣٣٩ش) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 رابطهٔ پهلوی دوم و رژیم صهیونیستی 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/pahlavi/800 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ محسن ثلاثی و تبلیغ فیلسوفان یهودی (١) 💥 برگی دیگر از پروندهٔ 1⃣ پس از انتشار ترجمه‌های عزت‌الله فولادوند از کتاب‌های «خشونت» و «انقلاب» نوشتهٔ فیلسوف یهودی، ، انتشارات جاویدان نیز ترجمهٔ کتاب توتالیتاریسم هانا آرنت را توسط به چاپ رساند. 2⃣ در نخستین سال فعالیت آرنت در CIA منتشر شد و ضرورت سیاسی را تأیید می‌کرد. به‌خاطر کارکرد تبلیغاتی این اثر برای ایالات متحده در زمان انتشارش، «تابعیت آمریکا» را به آرنت دادند! 3⃣ هانا آرنت می‌گوید نظامی به وجود می‌آورد تا بتواند حکومت بر مدیریت جامعه را بر آن بنیاد نهد و این کار ضرورتاً مستلزم است. ارعاب یعنی «کاربرد منظم، نهادینه، برنامه‌ریزی شده و بی‌حد خشونت جسمی و روانی که قانون آن را توجیه می‌کند» و زادهٔ حکومت‌های است!! 4⃣ هدف محسن ثلاثی از ترجمهٔ این کتاب سفارشی CIA در سال ١٣۶٣، انتشار اثری مرجع در حوزهٔ «جامعه‌شناسی سیاسی» برای دانشجویانی بود که پس از و بازگشایی دانشگاه‌ها به سر کلاس‌های درس بازگشتند! 5⃣ همان‌طور که در آستانهٔ رویدادهای دوم خرداد ١٣٧۶ ترجمهٔ کتاب «سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی» از را به‌عنوان یکی از منابع پایهٔ تئوریک در زمینهٔ منتشر کرد و باز هم تزهای منسوخ «جامعه‌شناسی سیاسی» استراتژیست‌های پنتاگون را به اردوگاه ایرانی آورد. ✍️ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ محسن ثلاثی و تبلیغ فیلسوفان یهودی (٢) 💥 برگی دیگر از پروندهٔ 1⃣ در کنار برخی دیگر، پروژهٔ تدوین «منابع درسی » را ادامه می‌داد. به همین سبب «انجمن جامعه‌شناسی ایران» که اعضاء نهضت آزادی ایران و... را در دایرهٔ تئوریسین‌های خود دارد، سال ١٣٨۶ آنان را به‌عنوان مترجمان برگزیده در حوزهٔ معرفی کرد. 2⃣ حتی در دولت نهم، «روزنامهٔ ایران» صفحهٔ ویژه‌ای را به ستایش از محسن ثلاثی اختصاص داد و سازمان میراث فرهنگی (در دورهٔ ریاست ) نیز در فاصلهٔ سه ماه، دو بزرگداشت برای او گرفت!! 3⃣ در حالی‌که ثلاثی همان هنگام در جمع تئوریسین‌های سیاسی (به ریاست سیدمحمد خاتمی) قرار داشت و در بزرگداشت خود با انتشار پژوهشی پیرامون «رفتار سیاسی» با ارجاع به آراء یهودی، نظام جمهوری اسلامی را نظامی خواند که باید شود. 4⃣ وانگهی، او سال‌ها با ترجمهٔ کتاب‌های کوشید تا «تحلیلی لیبرالیستی» از «انقلاب اسلامی» را در ذهن «نخبگان ایرانی» حاکم سازد! 5⃣ رشته‌های جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی در ایران را مدیون محسن ثلاثی و ناصر فکوهی دانسته‌اند؛ دو چهره‌ای که در زمرهٔ پیروان سیاسی هانا آرنت بودند! ✍️ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «محسن ثلاثی و تبلیغ فیلسوفان یهودی» و مستندات آن را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/14564 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ٢ مرداد ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٣ ذیحجه ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢۴ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١۵ آو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ جشن تو بآو (پانزدهم ماه آو) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٣ مرداد ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١۴ ذیحجه ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢۵ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١۶ آو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ انعقاد با بارون جولیوس رویتر، انگلیسی در زمان ناصرالدین شاه با وساطت میرزا حسین‌خان سپهسالار (۱۲۵۱ش) 👈 به‌موجب این قرارداد خفّت‌بار، ساخت هرگونه راه و راه‌آهن و سدّ از دریای مازندران تا خلیج فارس و بهره‌برداری از همهٔ معادن ایران (غیر از طلا و نقره)، ایجاد مجاری آبی و قنات و کانال‌ها برای کشتیرانی یا کشاورزی، ایجاد بانک و هرگونه کمپانی صنعتی در سراسر ایران، حق انحصار کارهای عام‌المنفعه، خرید و فروش توتون و تنباکو، استفاده و بهره‌برداری از جنگل‌ها به‌مدت ٧٠سال و استفاده از گمرکات ایران به‌مدت ٢۵سال در ازای پرداخت ٢٠٠هزار لیرهٔ انگلیسی و سود ۵٪ در اختیار رویتر قرار گرفت!! 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ تمدن جدید غرب و نقش‌آفرینی یهود (١) 1️⃣ در قرون وسطا، نظام کلیسایی حاکم بر اروپا، با قدرت تمام بر آحاد جامعه حکم می‌راند و از آنجا که اربابان کلیسا قول و فعل خود را به آسمان، کتاب مقدّس و عیسی (ع) منتسب می‌ساختند، هیچ‌گونه مخالفتی از سوی مردم متوجّه آنان نمی‌شد. 2️⃣ داخل این جهان مسیحی، نوعی هماهنگی در حوزه‌های اعتقادی، فرهنگی و مناسبات اجتماعی، سیاسی قابل مشاهده بود؛ امّا کاستی‌های این نظام کاتولیکی از یک‌سو و از دیگرسو، زمینه‌های سر برداشتن مخالفت‌ها را فراهم آورد. 3️⃣ در سال‌های پایانی قرون وسطا، نشانه‌های ضعف این بنای کلیسایی نمودار شد. که آرزوی فروپاشی این نظام را داشته و برای آن لحظه‌شماری می‌کردند، طرح‌های گوناگونی را برای آن به اجرا می‌گذاردند. 4️⃣ حمایت مخفیانه از جریان‌های اعتراضی و ایجاد جنبش‌های اجتماعی مخالف، از قبل آغاز شده بود. این جریان به‌تدریج اتّحاد جامعهٔ مسیحی را از بین برده و تشتّت و آشفتگی را جایگزین آن کرد. در میان جریانات مخالف و معترض، که دستی در داشتند، نقش مؤثری ایفا می‌کردند. 5️⃣ سربرداشتن موجی از مخالفت‌ها علیه نظام ، سرانجام به جدایی تدریجی مردم از این جریان و اقبال آن‌ها به آموزه‌های غیردینی انجامید. احیای منابع کهن ، توجه مشتاقانه به آموزه‌های توراتی و تلمودی و به‌ویژه را در زمرهٔ نتایج این وقایع می‌توان معرفی کرد. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ تمدن جدید غرب و نقش‌آفرینی یهود (٢) 1️⃣ دورانی که کلیسای کاتولیک به اسم عیسی (ع) بر اریکهٔ قدرت تکیه زده بود و حتی بر پادشاهان حکم می‌راند، در درون خود، دانهٔ اعتراض را می‌پروراند. این دانه، در اثر آبیاری و از طریق و در اولین فرصت و پس از تضعیف ارکان کلیسا و تقلیل گسترهٔ نفوذش بر مردم، نتیجه داد و موجد جنبش در سدهٔ ١۵ میلادی شد. 2️⃣ به‌رغم تصور روشنفکران شرقی، دوران رنسانس آکنده از و بود. غالباً اومانیست‌ها به همزاد یا نگهبانان غیبی معتقد بودند. پودجو، از عفریت‌هایی سخن می‌گفت که مانند سواران بی‌سر حرکت می‌کردند یا از تریتون‌های ریشویی که از دریا برمی‌خاستند تا زنان زیبا را از ساحل بربایند! و ماکیاولی به امکان پُر بودن هوا از ارواح اشاره می‌کرد! 3️⃣ کلیسایی ادّعا می‌کرد که صاحب پارچهٔ قنداق کودکی عیسی است؛ دیگری به خود می‌بالید که مالک مقداری علف از آخوری است که عیسی را به هنگام ولادت در آن نهاده بودند. کلیساهای ونیز، جسد «مرقس» حواری، یک بازوی «قدّیس جورج»، یک گوش «پولس حواری»، مقداری از گوشت کباب‌کردهٔ «قدّیس لاورنتیوس» و سنگ‌هایی را که «قدّیس استیفان» با آن‌ها کشته شده بود، به زائران ارائه می‌کردند. 4️⃣ بی‌شک، کلیسا خود به‌نوعی از این خرافه‌پرستی عوامانه سود می‌جست؛ زیرا دامنهٔ قدرتش را می‌گسترد؛ امّا این‌گونه خرافه‌پرستی در خود، استعداد یک شورش عقلانی را می‌پرورید. با گسترش باورهای الحادی در این عصر و توسّل جمع کثیری از مردم به ، علوم خفیّه چنان رایج شد که کلیسا ناگزیر به صدور حکم منع آن شد. 5️⃣ پاپ ، توسّل به جادو را منع کرد؛ او حقیقت برخی از قدرت‌های ادّعایی را مسلّم پنداشت، برخی از طوفان‌ها و طاعون‌ها را به آنان نسبت داد و شِکوه کرد که بسیاری از مسیحیان با ابلیسیان اتّحادی شیطانی برقرار کرده و با توسّل به سحر و جادو و... زیان‌هایی به مردان و زنان و کودکان و حیوانات وارد ساخته‌اند. در سال بعد از صدور این حکم، تنها در «کومو» ۴۱ زن به جرم جادوگری سوزانده شدند. با این همه، جادو و علوم غریبه چنان محبوب مردم بود که هزاران مظنون به در زندان‌ها به سر می‌بردند. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ متن کامل اولین قسمت از سلسله مقالات «تمدن جدید غرب و نقش‌آفرینی یهود» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-culture/14586 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter