eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
673 ویدیو
200 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١١ مهر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١۴ صفر ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١۴ تیشری ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ بیت‌المقدس را پس از ۸۸ سال اشغال توسط صلیبیون به کنترل مسلمانان درآورد. (١١٨٧م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یعقوب در مقابل خوراندن مقداری آش به برادر گرسنه‌اش از او حق نخست‌زادگی‌اش را طلب می‌كند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 ماجراهای یعقوب و عیسو در تورات (١) ✡ ماجرای اول: خریدن حق نخست‌زادگی! 📚 و با یکدیگر برادر بودند؛ اما عیسو نخست‌زادهٔ اسحاق بود (در فرهنگ یهودی نخست‌زاده امتیازات و جایگاه خاصی دارد). طبق نقل حضرت یعقوب چنان خِسَّت می‌ورزد که حاضر نیست به برادرِ در حال مرگش قدری آش بخوراند و از او در مقابلِ این آش حقِ را می‌خواهد!! 📖 داستان را از متن تورات می‌خوانیم: 👇👇👇
✡ گرفتن حق نخست‌زادگی توسط یعقوب! 📚 تورات / سِفر پیدایش / فصل ٢۵ 🔸١٩. و این تاریخچهٔ خانوادهٔ اسحاق پسر ابراهیم است. ابراهیم اسحاق را به وجود آورد. 🔸٢٠. اسحاق موقع گرفتن ریوقا دختر بِتوئِل اَرَمی ... ۴٠سال داشت. 🔸٢١. اسحاق به‌درگاه خداوند در حق زنش كه نازا بود استغاثه كرد، خداوند استغاثهٔ او را اجابت كرد. پس ریوقا زنش باردار شد. 🔸٢٢. بچه‌ها در شكمش به هم فشار می‌آوردند. (ریوقا) گفت: اگر (بارداری) چنین است چرا من خواستار این هستم. رفت از خداوند بپرسد. 🔸٢٣. خداوند به او گفت دو قوم در شكمت است و دو ملت از رَحِمَت جدا می‌شوند و ملتی از ملتی (دیگر) قوی‌تر می‌شود و بزرگ‌تر كوچک‌تر را خدمت خواهد نمود. 🔸٢۴. روزهای (بارداری) او كامل شد و هنگام زاییدنش فرا رسید و اینک در شكمش دوقلو بود. 🔸٢۵. اولی سرخ‌فام بیرون آمد. (بدن) او تماماً پشمالو چون عبای پشمین بود اسمش را عیسو نهادند. 🔸٢۶. و بعد از آن برادرش كه دستش را بر پاشنهٔ عیسو گرفته بود بیرون آمد اسمش را یعقوب نهاد. اسحاق هنگام تولد آنها ۶٠ساله بود. 🔸٢٧. این كودكان بزرگ شدند. عیسو مردی شكارچی ماهر، مرد صحرایی بود و یعقوب مردی ساده‌دل، چادرنشین و اهل مطالعه. 🔸٢٨. اسحاق عیسو را دوست می‌داشت چون‌كه (طعم) شكار (او) در دهانش بود و ریوقا یعقوب را دوست می‌داشت. 🔸٢٩. هنگامی‌كه یعقوب آش می‌پخت عیسو از صحرا آمد و خسته بود. 🔸٣٠. عیسو به یعقوب گفت: نظر به این‌كه من خسته هستم اكنون از این (آش) قرمز (آدُوم) به من بخوران... 🔸٣١. یعقوب گفت: فعلاً نخست‌زادی‌ات را به من بفروش. 🔸٣٢. عیسو (پیش خود) گفت: اینک من دارم می‌میرم، نخست‌زادی به چه كار من می‌آید. 🔸٣٣. یعقوب گفت:‌ فعلاً برایم قسم بخور. برایش قسم خورد و نخست‌زادی‌اش را به یعقوب فروخت. 🔸٣۴. یعقوب به عیسو نان و آش عدس داد. خورد و نوشید و برخاست و رفت. عیسو نخست‌زادی را خوار نمود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یعقوب با سوءاستفاده از پیری و نابینایی اسحاق، خود را به جای عیسو جا می‌زند و برکت را از پدر می‌گیرد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 ماجراهای یعقوب و عیسو در تورات (٢) ✡ ماجرای دوم: ربودن برکت با نیرنگ! 📚 حضرت در آخر عمر تصمیم می‌گیرد که را برکت دهد و او را بر برادرانش سَروَری بدهد؛ اما با تقلب و حیله برکت را از پدر می‌گیرد! بدین‌صورت كه: اسحاق به‌دلیل پیری و نابینایی و عدم تشخیصِ شکل ظاهریِ فرزند خود عیسو، توسط یعقوب فریب می‌خورد و یعقوب خود را به جای عیسو جا می‌زند و برکت را از پدر می‌گیرد! 📖 داستان را از متن تورات می‌خوانیم: 👇👇👇
✡ ربودن برکت توسط یعقوب با توسل به نیرنگ! 📚 تورات / سِفر پیدایش / فصل ٢٧ 🔸١. نظر به این‌كه اسحاق پیر شده و دید چشمانش ضعیف گشته بود عیسو پسر بزرگش را صدا زده به او گفت: پسرم! (عیسو) به وی گفت: حاضرم. 🔸٢. گفت اینک پیر شده‌ام. روز درگذشتن خود را نمی‌دانم. 🔸٣. اكنون لطفاً وسایلت ...را بردار، به صحرا بیرون رفته برای من شكار كن. 🔸۴. غذاهای لذیذی همان‌طور كه دوست می‌دارم درست كن و برایم بیاور تا بخورم و قبل از این‌كه فوت كنم جانم تو را دعا نماید. 🔸۵. ریوقا موقعی كه اسحاق با عیسو صحبت می‌كرد می‌شنید. عیسو برای شكار كردن و آوردن شكار به صحرا رفت. 🔸۶. پس ریوقا به پسر خود یعقوب چنین گفت: اینک از پدرت ... این‌طور شنیدم... 🔸٨. اكنون پسرم! به آنچه كه به تو دستور می‌دهم، گوش بده. 🔸٩. حالا پیش گوسفندان برو و از آنجا دو بزغالهٔ خوب برایم بیاور تا از آنها غذاهای لذیذ برای پدرت ...درست كنم. 🔸١٠. ...تا بخورد، و قبل از فوتش تو را دعا كند. 🔸١١. یعقوب به ریوقا مادر خود گفت: عیسو مردی پُرمو است و من مردی بی‌مو هستم. 🔸١٢. شاید پدرم لمسم كند و به‌نظرش آید كه خواسته‌ام گولش بزنم و موجبات نفرین شدن خود را فراهم كنم... 🔸١٣. مادرش به او گفت: پسرم نفرینت برای من، فقط به حرف من گوش بده و برو (بزغاله‌ها را) بیاور. 🔸١۴. رفت برداشته برای مادرش آورد. مادرش غذاهای لذیذی ...درست كرد. 🔸١۵. ریوقا آن لباس‌های دلپسند پسر بزرگش عیسو را ... برداشته بر تن یعقوب پسر كوچكش پوشاند. 🔸١۶. و پوست‌های بزغاله را بر دستان و بخش بی‌موی گردن او پوشاند... 🔸١٨. (یعقوب) نزد پدر آمده گفت: پدرم! گفت: بله، كی هستی پسرم؟ 🔸١٩. (یعقوب) گفت: من عیسو نخست‌زاده‌ات هستم. آنچه به من گفتی انجام دادم لطفاً برخیز بنشین و از شكارم بخور تا جانت دعایم كند. 🔸٢٠. اسحاق گفت: پسرم! چه شد كه به این زودی پیدا كردی؟ گفت: چون كه خداوند خالقت در برابرم قرار داد. 🔸٢١. اسحاق گفت: پسرم! لطفاً جلو بیا لمست كنم آیا تو پسرم عیسو هستی؟ 🔸٢٢. یعقوب به اسحاق نزدیک شد. (اسحاق) او را لمس نموده گفت: صدا از آنِ یعقوب است و دست‌ها، دست‌های عیسو! 🔸٢٣. و نظر به این‌كه دستانش چون دستان عیسو پُرمو بود او را نشناخت. دعایش كرد. 🔸٢۴. گفت: عیسو پسرم تویی؟ گفت: منم. 🔸٢۵. گفت پیش من بیاور تا از شكار پسرم بخورم تا جانم دعایت كند. پیش او برد و (اسحاق) خورد. شراب برایش آورد نوشید. 🔸٢۶. اسحاق پدرش به او گفت: پسرم جلو بیا مرا ببوس. 🔸٢٧. جلو رفت و او را بوسید. (اسحاق) لباس‌های او را بوییده دعایش كرد... 🔸٢٨. و خداوند شبنم از آسمان و چربی‌های زمین و فراوانی غلّه و شیره به تو بدهد. 🔸٢٩. اقوام، تو را خدمت كنند و ملل در برابر تو سر تعظیم فرود آورند. آقای برادرانت باشی... نفرین‌كنندگانت ملعون و بركت‌كنندگانت متبارک (باشند). 🔸٣٠. ...به‌محض این‌که یعقوب از پیش پدر خارج شد عیسو از شکار برگشت. 🔸٣١. او هم غذاهای لذیذی درست كرده برای پدر آورد... گفت: پدر برخیز از شكار پسرت بخور تا جانت مرا دعا كند. 🔸٣٢. اسحاق به او گفت: تو كیستی؟ گفت: من عیسو پسر نخست‌زاده‌ات هستم. 🔸٣٣. اسحاق دچار اضطراب شدید شد. گفت: پس آن‌كه شكار كرده برایم آورد و قبل از آن‌كه تو بیایی ... وی را دعا نمودم، چه كسی بود؟... 🔸٣۴. موقعی كه عیسو سخنان پدر را شنید، فریاد بی‌نهایت بلند و تلخی برآورد و گفت: پدرم! مرا هم دعا كن. 🔸٣۵. گفت: برادرت با تدبیر آمد و دعایت را گرفت! 🔸٣۶. (عیسو) گفت: آیا برای این نامش را یعقوب گذاشت كه اینک دوبار مرا فریب داده است؟ نخست‌زادی‌ام را گرفت اكنون هم دعایم را به چنگ آورد. (عیسو) گفت: آیا برای من دعایی اختصاص ندادی؟ 🔸٣٧. اسحاق به عیسو گفت: اینک او را بر تو سَروَر تعیین نمودم و تمام برادرانش را غلامان او قرار دادم و غلّه و شیره برای او تأمین كردم. پس پسرم برای تو چه بكنم؟ 🔸٣٨. عیسو گفت: پدرم آیا همین یک دعا را داری؟ من هم هستم. پدرم! مرا دعا كن. عیسو صدایش را بلند كرده گریست. 🔸٣٩. اسحاق ...به او گفت اینک مسكن تو از زمین چربی‌دار باشد و از شبنم آسمان از بالا (بهره‌مند گردی). 🔸۴٠. و با شمشیرت زندگی كن و برادرانت را خدمت نما... ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ داستان‌های مربوط به حضرت اسحاق و دو فرزندش یعقوب و عیسو در تورات آمیخته به انواع تحریفات و نسبت‌های خلاف واقع است كه دامان انبیاء الهی از آن‌ها مبرّا است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ در این دو داستان ایرادات فراوانی وجود دارد كه یقیناً شما همراهان متوجه آن‌ها هستید، لذا تكرار نمی‌كنیم و فقط به ذكر چند سؤال اكتفا می‌كنیم: 1⃣ آیا می‌توان باور کرد که پیامبر خدا فرزندان خود را نشناسد تا جایی که با پوشیدن پوست بزغاله تصور کند یعقوب، عیسو است؟! 2⃣ آیا می‌توان باور کرد که یعقوبِ پیامبر، پدرش را فریب دهد و با پوشیدن پوست بز خودش را به‌جای برادرش عیسو معرفی کند؟! 3⃣ آیا می‌توان باور کرد که حضرت یعقوب وقتی پدرش پرسید: که هستی؟ بگوید عیسو هستم! مگر پیامبران معصوم نیستند؟ چطور می‌توان قبول کرد که حضرت یعقوب به پدرش دروغ بگوید؟! و چنین كسی به مقام نبوت هم برسد!! 4⃣ آیا دعا دربارهٔ کسی که به دروغ خود را جای شخص دیگر معرفی کند مستجاب است؟! آن هم دعایی كه مربوط به امر خطیری مانند پیامبری است! 5⃣ همچنین حضرت اسحاق چگونه پیامبری است که از پیامبرِ پس از خود خبر ندارد و با یک دعا یا آزمایش فرزندش بخواهد به او پیامبری را اعطا کند در حالی‌که نبوّت منصبی الهی است؟! 6⃣ اصلاً با صرف‌نظر از تمام این حرف‌ها، گیریم حضرت اسحاق قدرت شناخت فرزندانش را نداشت، ولی نقش خدا این وسط چيست؟! آیا خداوند (نعوذ بالله) فقط تماشاچیِ بی‌ارادهٔ این صحنه‌سازیِ متقلبانه است و چاره‌ای جز تسلیم در برابر آن ندارد؟!!! 7⃣ و..... ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕋 منزلت ابراهیم و اسحاق و یعقوب در قرآن 1⃣ حال كه منقولات تحریف‌شدهٔ توراتی را خواندیم بد نیست نگاهی به قرآن بیندازیم و منزلت انبیاء بنی‌اسرائیل را مشاهده كنیم: 2⃣ قرآن مجید، احترام فوق‌العاده‌اى براى حضرت ابراهیم و فرزندش اسحاق و فرزندزاده‌اش یعقوب قائل است و در موارد متعددى از آنها به عظمت و نیکى یاد مى‌کند. 3⃣ به‌عنوان نمونه در سورهٔ ص آیات ۴۵ تا ۴٧ مى‌خوانیم: 🌺 واذْكُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَقَ وَ يَعْقُوبَ أُوْلِي الْأَيْدِي وَ الْأَبْصَارِ ✍ و نیز بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را یاد کن؛ آنان در اطاعت از خدا و رساندن خیر به مردمان، نیرومند و در راهیابی به باورهای درست و کارهای شایسته، تیزبین بودند. 🌺 إنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ ✍ زیرا ما آنان را به‌سبب برخورداری از خصلتی پاک که «یادِ سرای آخرت» بود، برای خود خالص ساخته بودیم، به‌گونه‌ای که نه شیطان از آنان نصیبی داشت و نه هوای نفس. 🌺 و إِنَّهُمْ عِندَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيَارِ ✍ آنان نزد ما از برگزیدگان به‌شمار می‌رفتند و از نیکان بودند. 4⃣ و در سورهٔ انبیاء آیات ٧٢ و ٧٣ در مورد این خاندان آمده است که: 🌺 و وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَقَ وَ يَعْقُوبَ نَافِلَةً وَ كُلًّا جَعَلْنَا صَالِحِينَ ✍ و اسحاق و یعقوب را به‌عنوان عطیّه‌ای به او بخشیدیم و همه را شایسته گردانیدیم. 🌺 و جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَ أَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاء الزَّكَاةِ وَ كَانُوا لَنَا عَابِدِينَ ✍ و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما مردم را به راه سعادت آورند و به مقصد برسانند، و آنان را با نیرویی الهی که در درونشان نهاده و استوارشان ساخته‌ایم فراخوانده و به انجام کارهای نیک و برپایی نماز و پرداخت زکات سوقشان داده‌ایم و آنان پیش از این نیز پرستشگران ما بوده‌اند. 📖 ترجمهٔ آیات از: حجةالاسلام صفوی (بر اساس تفسیر المیزان) 5⃣ این تعبیرات قرآنی نشان مى‌دهد که آنها مردانى الهى، با ایمان، پاک سیرت، آگاه و لایق براى رهبرى خلق، و پاک و پاکیزه از هرگونه آلودگى بودند. 6⃣ ولى هنگامى که تاریخ زندگى آنها به دست خرافه‌پردازان مى‌افتد چنان ترسیم زشتى از آنها مى‌کنند که آنها را تا حدّ افرادى متقلب، سودجو و بى بند و بارى که براى رسیدن به منافع نامشروع خود، از هیچ عملى روی‌گردان نیستند، پائین می‌آورد!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ١٢ مهر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١۵ صفر ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٣ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١۵ تیشری ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری 1⃣ افتتاح اولین معبد مقدس (بیت همیقداش - ) توسط سلیمان نبی (ع) پس از هفت سال، مقارن با یازدهمین سال سلطنتش (٢٩٣۵ عبری برابر ٨٢۶ ق.م) 2⃣ سوکا / آغاز هفت روز موعِد (جشن سایبان‌ها) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ١٣ مهر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١۶ صفر ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ۴ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١۶ تیشری ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ دومِ موعدِ (جشن سایه‌بان‌ها) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ١۴ مهر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٧ صفر ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ۵ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٧ تیشری ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ بنیانگذار و مدیرعامل (٢٠١١م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 پشت پرده کمپانی اپل 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-media/6063 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ سومِ موعدِ (جشن سایه‌بان‌ها) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هرتزل ؛ پیامبر دروغین صهیونیسم ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هرتزل؛ پیامبر دروغین صهیونیسم (١) 🎯 نگاهی مختصر به صهیونیسم و شعب مختلف آن 1⃣ در زبان عبری به‌معنای پُرآفتاب و نیز نام کوهی در جنوب‌غربی است. کوه صهیون زادگاه و آرامگاه داوود (ع) و جایگاه سلیمان (ع) بود. 2⃣ گاه این واژه نزد به‌معنای شهر قدس، شهر برگزیده و شهر مقدس آسمانی به‌کار می‌رود؛ ولی در متون دینی یهود، صهیون اشاره به آرمان و آرزوی برای بازگشت به سرزمین داوود و سلیمان و تجدید دارد. 3⃣ صهیون برای سمبل تشکیل حکومت مستقل و فرمانروایی بر جهان است و از این‌رو، یهودیان خود را می‌خوانند. 4⃣ در تعریف صهیونیسم باید آن‌را به دو دسته تقسیم کرد: و . 5⃣ صهیونیسم معنوی یا مذهبی بر پایهٔ شکل گرفته و مدعی است یهودیان هستند! نوع نگاه صهیونیسم معنوی به موضوع فلسطین این است که فلسطین یک تاریخ برای یهودیان است و باید مورد احترام قرار گیرد. 6⃣ اما دستهٔ دوم، پایه‌گذاران صهیونیسم سیاسی هستند؛ پدر صهیونیسم سیاسی است. هرتزل در ١٨٩۶ جزوه‌ای به زبان آلمانی تدوین می‌کند به‌نام «دولت یهود». هرتزل در این جزوه تئوری‌ای را مطرح می‌کند که نوعی صهیونیسم متفاوت با صهیونیسم معنوی را ارائه می‌دهد. 7⃣ در سنت معنوی صهیونیسم، فلسطین تنها یک تاریخ بود اما هرتزل به‌دنبال آن بود که یهودیان جهان را گردهم آورده و یکپارچه کند. او بر این باور بود که مقدمهٔ گرد هم آوردن یهودیان از سراسر جهان، تشکیل یک دولت است. لذا هرتزل صهیونیسم را از فاز مذهبی وارد فاز سیاسی کرد. 8⃣ او باور داشت که تنها راه مقابله با اقدامات یهود‌ستیزی!! موجود در دنیا این است که یهودیان یک وطن متعلق به خود!! را تملک کنند. لذا در جزوهٔ خود پیشنهاد می‌دهد که یا به‌عنوان مرکز دولت یهود درنظر گرفته شود! 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/1135 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تپه‌ی صهیون / Mount Zion ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هرتزل؛ پیامبر دروغین صهیونیسم (٢) 🎯 دولت یهودی؛ نسخهٔ هرتزل برای حل مسألهٔ یهود 1⃣ کتابی که با نام منتشر نمود، سر و صدای زیادی به‌راه انداخت. 2⃣ در این کتاب دلایلی در باب ضرورت ترک اروپا توسط و اسکان آنها در و یا مطرح شده بود. 3⃣ کتاب هرتزل به‌سرعت در جهانِ پخش شد و توجهات بسیاری را معطوف به خود نمود. حامیان جنبش صهیونیستی به‌مانند (Hovevei Zion) فوراً از افکار وی استقبال نمودند. 4⃣ این در حالی‌است که یهودیّت سنّتی با وی مخالفت بود، زیرا این تفکر را تهدیدی برای تلاش‌های آنها در جهت پذیرش در کشورهای محل سکونت یهودیان و نیز در تضاد با ارادهٔ خداوند می‌دانستند. 5⃣ هرتزل معتقد بود: یهودیان، بیگانگانی هستند که هیچ‌گاه در کشورهای اروپایی مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت و تنها راه چارهٔ باقی‌‌مانده کوچاندن آنها است. 6⃣ وی معتقد بود، تنها با راه‌حل سیاسى، یهودیان مى‌توانند تغییر شکل و سبک بدهند و شرایط بهترى در زندگى پیدا کنند؛ که آن‌هم تنها با تأسیس دولت مستقل و با رضایت قدرت‌هاى بزرگ جهان امکان‌پذیر خواهد بود. این دولت مى‌تواند در اسرائیل یا در آرژانتین با اراده و تصمیم شکل گیرد. 7⃣ هرتزل مى‌گوید: تحقق این طرح مستلزم تأسیس دو ساختار است: «جامعهٔ یهودیان» که بتواند نمایندگى قوم یهود را در یک ساختار کاملاً قانونى رهبرى کند و «شرکت یهودى» که کار کنترل امور تجارى و بازار کار را برعهده داشته باشد. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/1135 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ برگزاری اولین کنگره صهیونیسم در بازل سوئیس به همت تئودور هرتزل ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هرتزل؛ پیامبر دروغین صهیونیسم (٣) 🎯 برگزاری کنگرهٔ صهیونیستی و تلاش برای کسب نظر موافق دولت‌های بزرگ 1⃣ در سال ١٨٩٧ نشریهٔ دای‌ولت را برای انتشار عقایدش در وین تأسیس نمود و سپس برنامه‌ای برای برگزاری اولین کنگرهٔ صهیوینستی در بازل سوئیس تدوین کرد. وی به‌عنوان رئیس این کنگره انتخاب گردید و علاوه بر دیدار با ویلهلم دوم به کنفرانس صلح لاهه نیز دعوت شده و در آنجا با استقبال گرم دولتمردان اروپایی مواجه گشت. 2⃣ هرتزل در سال‌های ١٩٠٢ و ١٩٠٣ به کمیسیون سلطنتی بریتانیا در امور مهاجرت بیگانگان دعوت شد. وی در آن‌جا با اعضای دولت انگلیس بالاخص چمبرلین، وزیر وقت مستعمرات، آشنا شد و از او خواست تا در اسکان یهودیان در یاری رساند. 3⃣ پس از شکست طرح صحرای سینا، گرینبرگ طرح سکونت یهودیان در جزیرهٔ را برجسته کرد، در حالى‌که چمبرلین پیشنهاد سکونت در را داد، ولى هرتزل آن‌را نپذیرفت. 4⃣ لیکن شرایط اروپاى شرقى، هرتزل را مصمم کرد تا ضمن از سرگیرى مذاکرات با دولت بریتانیا، حتى طرح اوگاندا را مدنظر داشته باشد. تا با این کار، هم با دولت بریتانیا روابط حسنهٔ خود را حفظ نماید و هم با مطرح شدن گزینه‌ای دیگر را تحت فشار قرار دهد. 5⃣ با توجه به این‌که دولت بریتانیا نسبت به اجراى ایدهٔ صهیونیستى در اوگاندا نظر مساعد داد و اعلام کرد هیأتى براى شناسایى منطقه به آنجا برود، هرتزل طرح اوگاندا را به کنگرهٔ ششم صهیونیستى برد. در این کنگره هرتزل بیان کرد که طرح اوگاندا هدف اصلى نیست، بلکه هدف اصلى احیاى سرزمین است. 6⃣ اما این پیشنهاد مخالفان سرسختی در میان سایر صهیونیست‌ها داشت. جریان مخالفان تا آنجا پیش رفتند که طى یک نشست در نوامبر ۱۹۰۳ نماینده‌اى را نزد هرتزل فرستادند و از او درخواست کردند تا طرح اوگاندا ملغا اعلام شود و فقط مورد توجه قرار بگیرد. 7⃣ گرچه هرتزل در ملاقاتى با شوراى صهیونیست توانست تا حدودى از موج مخالفت‌ها بکاهد، لیکن همچنان مخالفت‌ها با فراز و فرود ادامه داشت تا این‌که هرتزل در سوم جولاى ۱۹۰۴ درگذشت. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/1135 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ١۵ مهر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٨ صفر ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ۶ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٨ تیشری ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ با حملهٔ کشورهای مصر و سوریه به اسرائیل، جنگ چهارم اعراب و اسرائیل، معروف به یا یا آغاز شد و تا ٢۵ اکتبر به طول انجامید (١٩٧٣م) 2⃣ ترور و مرگ رئیس‌جمهور مصر و برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل به‌طور مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل، به‌خاطر امضای قرارداد خیانت‌بار ، توسط سازمان جهاد اسلامی مصر (١٩٨١م) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ چهارمِ موعدِ (جشن سایه‌بان‌ها) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هالیوود و چالشی به‌نام مرگ (١) 🌐 تجربه‌ای چهل‌ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هفتم) 1⃣ را می‌بایست از جمله قوانین فراگیر عالَم هستی قلمداد نمود؛ موضوعی که بَشریّت با تمام ادعاهای خود، توان فرار از آن را نخواهد داشت؛ موضوعی که تمامی موجودات در نهایت طعم آن را خواهند چشید و از این جهت است که عموم انسان‌ها با تفکرات و سلایق گوناگون خود را موظف به اندیشیدن دربارهٔ آن می‌دانند. 2⃣ مرگ را دچار چالشی عمیق می‌کند. مرگ انسانِ و را به‌جهتِ فرضِ تمام‌شدن زندگی، از سویی دچار می‌سازد و از سوی دیگر به مبتلا ساخته و به وادی بی‌بندوباری می‌کشاند. 3⃣ این چالش گرچه در نظر ابتدایی، سبب بهره‌کشی نظام از انسان‌ها در نیل به منویّات خود و تنظیم تمام شئون زندگی بشری حول می‌گردد؛ اما در واقع جامعهٔ لیبرال را از درون به انحطاط کشانده و موجب عقیم‌شدن فرایند و افول نظام تمدنی غرب، در طول زمان می‌شود. 4⃣ نظام لیبرالیسم بعد از دریافت این واقعیت که نمی‌توان در مقابل مرگ ایستاد و یا به انکار آن پرداخت، سعی نموده تا واقعیت مرگ را از مسیر حقیقی خود تغییر داده و هم‌جهت با تفکرات الحادی خود، به بازتعریف دنیای پس از مرگ مبتنی بر مبادرت ورزد. 5⃣ آموزه‌هایی که موجب می‌شود تا آفرینندهٔ هستی، به حاشیه رانده شده و پس از مرگ نیز انسان هم‌چنان محوریّت خود را بر عالَم حفظ نموده و به‌عنوان مالک دنیای پس از مرگ نشان داده شود! ✍ نویسنده: محمدرضا شاه‌حسینی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هالیوود و چالشی به‌نام مرگ (٢) 🌐 تجربه‌ای چهل‌ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هفتم) 1⃣ فیلم سینمایی را می‌توان نمودی بارز از تصویرسازی هالیوود از موضوع و معرفی نمود؛ اثری به کارگردانی «وینسنت وارد» که در سال ۱۹۹۸ میلادی تولید شد و توانست جایزهٔ اسکار بهترین جلوه‌های تصویری را در هفتادویکمین دوره از آن خود نماید. 2⃣ بر اساس تصویری که در این فیلم از دنیای پس از مرگ ترسیم می‌نماید؛ انسان مالک دنیای پس از مرگ قلمداد می‌شود؛ تصویری که بر اساس آن، دکتر کریس نیلسن ضمن برخورداری از قابلیت حضور و تصرّف در جهان مادی، مالک محیط بزرگی همانند تابلوی نقاشی به‌نام بهشت نشان داده می‌شود؛ محیط بزرگی که مبتنی بر خیال و تصوّر او شکل می‌گیرد و او می‌تواند هرگونه که بخواهد آن را نقاشی نماید. 3⃣ همین رویکرد سبب شده تا تمرکز خویش را معطوفِ خلق آثاری نماید که در آن انسان پس از مرگ نیز همچنان محوریّت خود در عالَم را حفظ می‌نماید و به‌عنوان مالک دنیای پس از مرگ به تصویر کشیده می‌شود. 4⃣ آثار سینماییِ متعددی که بر بستر آموزه‌های بشرمحورانه مبادرت به خلق تصویر ارواح مردگان و وضعیت انسان‌ها در دوران پس از مرگ به سه شکل و حالت کُلی می‌نمایند: 🔸١) تصویر دودی از انسان پس از مرگ 🔸٢) حفظ شکل ظاهری هنگام مرگ 🔸٣) آموزه‌های حلول و تناسخ ✍ نویسنده: محمدرضا شاه‌حسینی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter