💠💠 دماوند و فرقههای رازآمیز (3)
✡ یهودیان دماوند، فراماسونری و نماد ابلیسک
1⃣ درباره علل «تقدّس» #دماوند در میان فرقههای رازآمیز شیطانی، اعم از #فراماسونری و سایر نحلهها، دو علت میتوان برشمرد:
2⃣ نخست، و مهمترین، قدمت و عمق سکونت #یهودیان در دماوند است. در سده هفدهم میلادی دماوند سکنه قابل توجه #یهودی داشت و علاوه بر یهودیان علنی، فرقه #کابالا و اعضای شبکه #یهودیان_مخفی «دونمه» (پیروان شابتای زوی) در دماوند پیروان و مبلغینی برجسته چون «شموئیل بن هارون دماوندی» داشتند.
3⃣ بهنوشته جودائیکا: «گورستان و خرابههای #کنیسه_دماوند گواه بر قدمت استقرار یهودیان در این شهر است. در سده هفدهم بابایی بن لطف، مورخ یهودی – ایرانی، از یهودیان دماوند به عنوان یکی از هجده جامعه یهودی یاد کرده که در جستجوی نسخههای کابالایی بودند و قربانی موج گروش اجباری به اسلام شدند. تبلیغات فرقه شابتای [دونمه] در ایران با نام شموئیل بن هارون دماوندی در پیوند است.»
4⃣ طبق مندرجات «تاریخ یهود ایران» نوشته #حبیب_لوی، دماوند از مراکز مهم یهودیان ایران بود و گورستان کهن آنان بهنام #گیلعاد (گلعاد / گیلیاد / گیلیارد) پابرجاست. لوی مدعی است که یهودیان دماوند بقایای اُسرای بنیاسرائیل هستند که در زمان حملهی آشور به گیلعاد (جلعاد) دماوند کوچانده شدند.
5⃣ این ادعا، بر بنیاد منابع معتبر تاریخی، مورد تأیید من نیست. معهذا، بر اساس منابع دوران صفوی، میدانیم که دماوند یهودیانی کثیر داشت و بخش مهمی از ایشان در زمان شاه عباس دوم به اسلام گرویدند. منابع یهودی این گروش را «اجباری» میدانند و جدیدالاسلامهای دماوند را از #یهودیان_مخفی میخوانند.
6⃣ حاج نحمیا مروتی، حاج اسماعیل اخوان (یزقل شمعون)، اسحاق یونسی (اسحاق یوحنا)، عزیزالله مروتی و بنیامین یهودا بنیانگذاران مدرسه #آلیانس_اسرائیلی در دماوند بودند.
7⃣ پس از صدور اعلامیه بالفور (2 نوامبر 1917) اولین سازمان صهیونیستی ایران با نام «انجمن تقویت زبان عبری» تأسیس شد که اندکی بعد #انجمن_صیونیت_ایران نام گرفت. یهودیان دماوند در این سازمان نقش برجسته داشتند و «عزیزالله یوحنا دماوندی» (راب نعیم) منشی آن بود.
8⃣ بر بنیاد #یهودیان_مخفی_دماوند در سدههای نوزدهم و بیستم میلادی #بابیگری و #بهائیگری در این خطّه گسترش فراوان یافت. «میرزا نبی دماوندی» از بابیانی بود که در جریان ترور نافرجام ناصرالدینشاه اعدام شد.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/giliyard
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگهای اصلی:
#یهودیان_دماوند #یهودیان_مخفی
💠💠 دماوند و فرقههای رازآمیز (4)
✡ یهودیان دماوند، فراماسونری و نماد ابلیسک
1⃣ دومین عامل که توجه خاص فرقههای رازآمیز و شیطانی به #دماوند را توضیح میدهد، شکل این قلهی عظیم است.
2⃣ #دماوند را تنها کوه مخروط مثلث نمای بزرگ در میان کوههای جهان میدانند که از این منظر میتواند بزرگترین نماد طبیعی اُبلیسک شمرده شود.
3⃣ #ابلیسک Obelisk، که در #فراماسونری و نحلههای رازآمیز و شیطانی سخت مورد تکریم است، نماد مقدس #پاگانیسم در مصر باستان است و مظهر آلت تناسلی مذکر به معنای حلول یا دخول شیطان در کالبد انسان یا تسلیم روح خود به شیطان و اخذ نیرو از او؛ آنگونه که در نمایشنامه «دکتر فائوستوس» کریستوفر مارلو یا «فائوست» گوته به تصویر کشیده شده و در سالهای اخیر به وفور در فیلمهای سینمایی، به شکل حلول مستقیم شیطان در جسم انسان یا باروری انسان از شیطان یا موجودات فضایی، ترویج میشود.
4⃣ این همان نماد کهن #شیطان در صحرای #عرفات است که هر ساله توسط میلیونها زائر خانه خدا در مناسک #رمی_جمرات در سه نوبت سنگ باران میشد اما حکومت سعودی این سه نماد باستانی را، که نه تنها از نظر مناسک اسلامی بلکه از نظر تاریخ ادیان و اسطورهشناسی نیز واجد اهمیت منحصربهفرد است، برداشت و به جایش دیواری ساده گذارد. با این تغییر، که قطعاً تصادفی نبود، #رمی_شیطان از غنیترین نماد برائت انسان از شیطان تهی شد.
5⃣ در فضایی نماد ابلیسک از مناسک حج حذف میشود که سِر #نورمن_فاستر (لرد فاستر تمس بنک)، معمار بزرگ انگلیسی و #ماسون بلندپایه که بازسازی مکه به دست اوست، در سراسر جهان نمادهای ابلیسک یا به تعبیر دیگر «هرمهای #ایلومیناتی» به پا میکند!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/giliyard
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگهای اصلی:
#یهودیان_دماوند #یهودیان_مخفی
✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقهسازی #یهودیان_مخفی / مقدمه
1⃣ #یدیدیا_شوفط حاخام اعظم سابق ایران و رهبر روحانی یهودیان ایرانیتبار جهان بود.
2⃣ او در ۲۳ آبان ۱۲۸۷ در کاشان به دنیا آمد. اجداد وی تا ۱۲ پشت حاخام و مرجع دینی بودند.
3⃣ خانوادهی او کمی بعد از جنگ جهانی دوم از کاشان به تهران آمدند.
4⃣ بعد از انقلاب اسلامی و اعدام #حبیبالله_القانیان، یدیدیا شوفط به کالیفرنیای جنوبی رفت.
5⃣ یکی از فرزندان وی بنام راو داوید شوفط رهبر کلیمیان ایرانی لوسآنجلس است.
6⃣ وی در ۱۶ تیر ۱۳۸۴ / ۲۴جون ۲۰۰۵ در سن ۹۷ سالگی در لوسآنجلس درگذشت.
7⃣ آنچه در ادامه میخوانید از كتاب خاطرات این رهبر مذهبی جامعه یهودیان ایران نقل میشود.
📚 نام کتاب: خاطرات حاخام یدیدیا شوفط
✍ تألیف: مهندس منوچهر کوهن
🔸 ناشر: بنیاد فرهنگی حاخام یدیدیا شوفط
🔸 سال انتشار: بهار 2001 لسآنجلس
🔸 تعداد صفحات: 415 صفحه
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقهسازی #یهودیان_مخفی (1)
❓«منوچهر کوهن: جناب حاخام. شنیدهام که زمانی یکی از یهودیان به سِمَت قطب یکی از سلسلههای دراویش انتخاب شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟ شما اطلاعی در این مورد دارید؟
حاخام یدیدیا شوفط:
1⃣ یکی از #یهودیان، قائممقام یکی از قطبهای #دراویش شده بود. افراد این فرقه عموماً مسلمان بودند، روزی به اتفاق میرزا داوود جاوید به دیدارش رفتیم.
2⃣ خانهی «قطب الاقطاب» یکی از سلسلههای دراویش را به او داده بودند. من نمیدانم واقعاً چهطور یک نفر یهودی در میان دراویش قطب، خود را به این مقام رسانده بود!
3⃣ خانه و زندگی و کتاب و کتابخانه و همهچیز آن #قطب را هم تحویل این مرد #یهودی داده بودند و او را هم قطب میخواندند! او اسم مسلمانی روی خودش نگذاشته بود. خلاصه بگویم به اسم مسلمان یا یهودی نبود. در واقع #قطبالاقطاب بود.
4⃣ او یک پسر داشت از یک زن ایسرائل کاشی که پسرش میگفت پدر او #حاخام بود و خود آن پسر که صد در صد یهودی است دکتر شد و با اینجانب به زبان محلی ایسرائلهای کاشان صحبت میکرد.
5⃣ قطب صدا و آواز بسیار خوشی داشت. در محافل و مجامع و مهمانیهای ایسرائلهای کاشان مثنوی میخواند. پس از اینکه به تهران رفت، میگفتند این شخص معجزه میکند. شایع بود که یک بچه یهودی مفقود شده بود و آقای قطب گفته بود که پیدایش میکند. یک عده از یهودیهای تهران مریدش شده بودند و اعتقاد داشتند که او #غیبگویی میکند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقهسازی #یهودیان_مخفی (2)
1⃣ روزی من با مرحوم میرزا داوود جاوید رفتیم به دیدن او. خانهی میرزا داوود در تهران نزدیک خانهی آقای #قطب بود. روز جمعه بود. در زدیم. همان زن کاشی که خودم کتوبایش (صیغهنامه) را نوشته بودم و مرحوم پدرم براخایش (دعا) را گفته بودند، آمد دم در و به زبان کاشی گفت: «قطب خوابیده، چه کارش دارید؟ شما آمدهاید اینجا چه کنید؟»
🔸گفتیم: «آمدهایم شوهرت را ببینیم».
🔸گفت: «شما خوب نیست او را ببینید #عاوون (گناه) میکنید اگر او را ببینید».
🔸گفتیم: «ما میخواهیم با او ملاقات کنیم».
🔸گفت: «خواب است».
🔸گفتیم: «حالا ساعت 9 صبح است، هنوز خواب است؟».
🔸گفت: «دیشب مراسم دود و دم داشتند. تا نزدیک صبح مشغول بودند».
شاید منظورش این بود که مراسم سماع داشتند. اینها آنقدر اناالحق میگویند و میچرخند، تا میافتند. بعد از رقص #سماع خسته میشوند و به خواب عمیق میروند.
🔸زن گفت: «آیا می خواهید بیدارشان کنم؟»
🔸گفتیم: «بله». رفت و قطب را بیدار کرد.
2⃣ او دم و دستگاه مفصلی داشت. اطاق ملاقات جداگانهای داشت و کتابخانه مفصلی که از قطبهای قبلی به او رسیده بود.
3⃣ کاری که بعد از بیداری کرد، این بود که بساط منقل و وافور را جلو کشید. دو سه تا استکان چای نوشید. چایی که مثل مرکب سیاه بود.
4⃣ پس از چند دقیقه بهتدریج دو سه نفر از مریدان ایشان به دیدار او آمدند. هر کدام هدایایی آورده بودند. قطب روی فرش روی زمین نشسته بود. بعضی از ملاقاتکنندگان روی صندلی و بعضی دیگر بر زمین روی فرش نشسته بودند.
5⃣ جناب قطب، میرزا داوود را شناخت. این آقای قطب وقتی کاشان بود دم در خانهی ما مغازهی نجاری داشت.
🔸از او پرسیدم: «میدانی من کی هستم؟».
🔸گفت: «ای داد! تو قلبت را از قلب من دور کردی. از این جهت تو را دیگر ندارم».
🔸گفتم: «مردم میگویند شما معجزه میکنی! چطور مرا نمیشناسی؟! شما مدتی در کاشان همسایهی ما بودی، پسرت را خودم ختنه کردهام».
🔸قطب مدام میگفت: «تو قلبت را از قلب من دور کردی برای این است که تو را نمیشناسم».
🔸گفتم: «من یدیدیا هستم».
🔸گفت: «ای ی ی».
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقهسازی #یهودیان_مخفی (3)
1⃣ چه کتابخانهای داشت! چه کتابهایی که از چند پشت به او رسیده بود! ایشان یک کلاه با چند ترک گشاد و بلند سرش گذاشته بود. صورتش وقتی در کاشان بود سفید بود. اما حالا تغییر کرده بود.
2⃣ نشسته بودم که یک نفر آمد پشت پرده و بلند گفت: «یا حق». این گروه تا جواب یا حق را نگیرند، حق ندارند وارد شوند. آقا یا حق گفت و بعد یک نفر «افسر بلندمرتبه ارتش ایران»!! آمد توی اطاق روی صندلی نشست. قبل از آن یک پاکت که گویا پول در آن بود به آقا داد که آقا آن را زیر تشک خود گذاشت.
3⃣ تا آنجا بودیم باز همین مراسم ادامه داشت. آقای بسیار منظم و مرتب که تصور میکنم عضو «وزارت دارایی»!! بود، آمد داخل اطاق شد و نشست. او هم برای آقای #قطب هدیه آورده بود که آن را آوردند و او در کمد گذاشت. همه گونه هدایا می آوردند. ما قدری با او صحبت کردیم.
4⃣ در میان مریدان این #درویش که وجودش در میان #یهودیان از عجایب بود یک نفر ایسرائل بود که مردی تاجر و درسخوانده بود. فرزند این مرد اکنون در آمریکاست. او فوقالعاده به قطب اعتقاد پیدا کرده بود. او یک ایسرائل مؤمن و تاجر معتبری بود که وارد به حوزهی عرفانیان شده بود. اما بعد بهخاطر مواردی که پیش آمد[!!] اعتقاد خود را به قطب کاملاً از دست داد و دیگر به ملاقات او نرفت.
5⃣ بهتدریج هر که از یهودیان به قطب اعتقاد داشت از او روی برگرداند و اینک پسر تحصیلکردهی آن مرد درویش که با اینجانب آشنایی دارد و من او را خیلی عزیز میدارم برای پدر مرحوم خود قدیش میزند و هشکابا میخواند».
📚 منبع: کتاب خاطرات یدیدیا شوفط
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقهسازی #یهودیان_مخفی / پایان
1⃣ بهراستی نمیتوان مطلبی بر این خاطرهنویسیِ جناب حاخام افزود!
2⃣ #کنیسه، یکی از نوکران را مأمور میکند که برای گرمی بازار درویشی، تلاش کند. لابد این قطبالاقطاب از آن همهفنحریفها بوده است. خودش یهودی، زنش یهودی، پسرش هم یهودی.
3⃣ آنگاه این جهود، نظامیان و مأموران مالیه، یعنی دو رکن حیاتی بقای کشور را فریب میدهد و فریفتهی خود میکند که اگر کنیسه خواست هر اطلاع پنهانی را دو دستی تقدیم #قطبالاقطاب کنند!
4⃣ از همه مهمتر، آن بساط دود و دم است که گرچه ابتدا مراسم سماع گفته میشود ولی به زودی یدیدیا تعارف را برمیدارد و از بساط منقل و وافور حرف میزند. وقتی قطبالاقطاب در حضور جمع مریدان تریاک میکشد، پس کدام مرید است که جیب #یهودیانِ گردانندهی بازار #تریاک ایران را با تأسی به #قطب لبریز نکند؟!
5⃣ آنگاه وقتی این رئیس فرقهای از #دراویش، راهی گور میشود، پسرش برای او قَدّیش میزند و هشکابا میخواند و احتمالاً سایر دراویش هم صلوات و بقره و آلعمران میخوانند!
6⃣ این است ریشهی آن گروه یاهو کش و کلاه ترکدار کنیسهای بر سر که جز تشویق خلق به کثافت و خیانت و خوشباشی و دوری از عبادت خداوند و رقص و #سماع، کاری نداشتهاند.
7⃣ از همه مفتضحتر، پیوستن چند #یهودی به این قطب است تا بازارش را گرم و در باب کرامات او تبلیغ کنند و هنگامی که ارتشی و بازاری و اداری و بچه گم کرده و بی فرزند مانده و گرفتاران دیگر، بهقدر کافی در اطراف قطب جمع شدند، راه خود را به سمت مأموریتی دیگر میگردانند!!
💠 فاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ (الحشر:2)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 واژهنامهی مطالب فوق
1⃣ #براخا
🔸 استفاده از نعمات جهان عموماً مستلزم ادای دعای ویژهای تحت عنوان «براخا» یا برکت است. قبل از خوردن هر خوراکی یا نوشیدنی، برای بوئیدنیها، پوشیدن لباس نو، انجام فریضهای که شرع آن را دستور داده است، مشاهده برخی پدیدههای طبیعی مانند دیدن اولین شکوفههای درختان، دیدن ماه نو، رعد و برق، رنگین کمان و... رفتن به سفر یا بازگشت از آن، برخاستن از بستر بیماری یا آزادی از زندان و بسیاری از موارد دیگر، همگی دعا یا براخاهای مخصوصی دارند که تحت احکام معین ادا میشوند.
2⃣ #عاوون
🔸 به معنای تقلب و دغلکاری است و 227 بار در عهد عتیق به کار رفته است. اسمهای حِط، هاتا، هاتات، پشع و عاوون و همچنین فعلهای مشابه آنها، کلمهی «گناه» را در معنای کلامی- اعتقادی نشان میدهند.
3⃣ #قدیش
🔸 نوعی از نماز و نیایش در یهودیت است كه افراد سوگوار در سال اول فوت بستگان درجه اول یا سالروز درگذشت آنها میخوانند. در متون مذهبی گفته شده است فردی که قَدّیش میگوید، باعث ارتقای روحانی والدینش میشود.
4⃣ #کتوبا
🔸 به صیغهنامه یهودیان که به صورت مکتوب است و پیش از ازدواج زوجین مکتوب میشود و پیرامون تعهدهای داماد نسبت به همسرش و اختیاراتی برای همسر در زمان مسافرت یا طلاق یا شرکت شوهر در جنگ یا ازدواج مجدد شوهر، چهارچوبها و حدودی را تعیین میکند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ خراسان؛ سرزمین مورد علاقهی #صوفیان و #یهودیان_مخفی!
🌐 «پیش از هجویری عالمان #صوفیه کتب بسیار نوشته بودند. برخی از این کتب، که امروزه موجود و از منابع اولیهی تصوف اسلامی به شمارند، به زبان عرب، اما پدیدآمدهی مؤلفان #خراسانی-طوسی، کلابادی و نیشابوریاند و با اهدافی تقریباً مشترک، یعنی تعریف و تبیین #تصوف و شرح اصول و مبانی آن و تطبیق آن با شریعت، عرضهی تعلیماتی به طالبان و مریدان و پاسخی مستند و متکی به قرآن و حدیث و سنت به منکران و مخالفان».
📚 هجویری، کشف المحجوب، مقدمه، ص بیست و پنج
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ خراسان؛ پایگاه یهودیان مخفی (1)
📚 معرفی سفرنامه رابی بنیامین تودلایی
1⃣ کتاب «سفرنامهی رابی بنیامین تودلایی»، شرح سفرهای یک نویسنده، جهانگرد، بازرگان و حاخام #یهودی قرن ششم هجری با موضوع #پراکندگی_قوم_یهود است که خانم #مهوش_ناطق، آن را از روی ترجمه آلمانی «مارکوس وگرونهوت» به فارسی برگردانده و #نشر_کارنگ آن را در سال ۱۳۸۰ منتشر کرده است.
2⃣ #بنیامین_تودلایی سیاح یهودی اهل اسپانیا بود، که از سوی عدهای از همکیشان خود مأموریت مییابد که به شرق سفر کرده و با تحلیل و بررسی اوضاع یهودیان مناطق مختلف، راهنمای مهاجرت احتمالی همکیشان اسپانیایی به سرزمینهای شرقی باشد.
3⃣ اصل کتاب به زبان #عبری بوده و به دلیل ارزش تاریخی مستند آن، به بیشتر زبانهای مدرن دنیا ترجمه شده است و بهعلت مطالب متنوع و فراوان، یک منبع غنی برای تحقیق در تاریخ قرون وسطا بوده و هنوز نیز معتبر است.
4⃣ شیوه نگارش کتاب بدین ترتیب است که با ذکر فاصلهی هر شهر با شهر دیگر به تعداد #یهودیان آن شهر بر اساس نفرات یا خانوار اشاره و اسامی معلمان دینی و وضعیت مدارس آنها را شرح میدهد.
5⃣ از نکاتی که نویسنده به آن توجه ویژه داشته است، انتقاد از دیگر ملل در رفتار با یهودیان و دفاع از همکیشان خود و تعریف و تمجید از آنها است!
6⃣ آمارهایی که این کتاب از تعداد یهودیان شهرهای مختلف ایران میدهد، به لحاظ تاریخی مهم و ارزشمند است. مثلاً تعداد #یهودیان_اصفهان را در آن زمان تقریباً ۱۵۰۰۰ خانواده ی یهودی و #یهودیان_شیراز را ۱۰۰۰۰ خانوار گزارش میکند!
7⃣ کتاب به کثرت باورنکردنی تجمع #یهود_در_ایران اشاره میکند، که چندین برابر بینالنهرین و اروپاست و از اینها نیز مهمتر، توصیفاتی است که در صفحات ۱۰۱ تا ۱۰۷ از وسعت اعتبار و اقتدار یهودیان در دولت #عباسیان حکایت میکند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهودیان_مخفی
✡ خراسان؛ پایگاه یهودیان مخفی (2)
📚 گزارش بنیامین تودلایی از حضور گسترده یهود در ایران، خصوصاً خراسان
1⃣ پس از طی هفت روز راه از آنجا به #خیوه میرسیم، یک شهر بزرگ تجاری بر ساحل رود جیحون که مردم از تمام نقاط امپراطوری به آنجا میآیند و یک منطقهی #یهودینشین متشکل از ۸۰۰۰ خانواده دارد. این سرزمین بسیار وسیع است.
2⃣ در #سمرقند، شهر بزرگی که از فارس پنج روز راه فاصله دارد و در مرز امپراطوری قرار گرفته، ۵۰۰۰۰ خانوادهی #یهودی زندگی میکنند و شاهزاده رابی عبادیه (Obadjah) در رأس آنان است. ولی در میان این خانوادهها حکما و افراد ثروتمند، بسیار است.
3⃣ از سمرقند تا تبت (Tübet) که در جنگلهای آن حیوانات نافهدار زندگی میكنند، چهار روز راه است. از تبت (طبس؟)، تا رشتهکوههای قزوین که تا کناره رود اوزون کشیده شده، ۲۶روز راه است.
4⃣ مردم ایران با اطمینان میگویند که ساکنین شهرهای اطراف نیشابور از چهار قبیلهاند: قبیلههای دان، زبولون، آشر و نفتالی.
5⃣ این قبایل اولین تبعیدیانی بودند که #شلمنصر آنها را تبعید کرد. آنطور که نوشتهاند: «و او قوم اسرائیل را به آشور راند و آنها را در خالوخ، خابور، بر ساحل رود اوزون و شهرهای منطقهی مداین ساکن کرد». (دوم پادشاهان 17 : 6 و 18 : 11)
🔸[توجه به این نکته حائز اهمیت است که آمار رابی بنیامین از جمعیت یهود ساکن شام و فلسطین بسیار اندک است ولی هرچه به ایران و خراسان نزدیکتر میشود، شمار خانوار یهودیان فزونی میگیرد تا جایی که حاکمنشینهای مستقل و موازی قدرت مرکزی دارند!]
6⃣ عبور از سرزمین این قبایل ۲۱ روز طول میکشد. شهرها و قلاع مستحکم آنها بر روی رشتهکوهی است که رودخانهی جیحون راه ورود به آن را از یک طرف کاملاً بسته است. هیچ قدرت بیگانهای بر آنها حکومت نمیکند و فرمانروای آن یک #شاهزادهی_یهودی است به نام رابی یوسف امرخه هالوی. (Joseph Amarkala halevi)
📚 سفرنامه رابی بنیامین تودلایی ، ص ۱۲۷و128
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهودیان_مخفی
Safarnameye_Rabi_Benyamin_Toodelaei.pdf
3.17M
✡ #دانلود_کتاب / 12
📚 سفرنامه رابی بنیامین تودلایی
✍ مترجم: مهوش ناطق
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter