🎯 متن سخنان سروش دربارهی امام خمینی (ره)
❓ اگر امروز شما را بین شاه و آقای خمینی مخیّر کنند، کدامشان را میپذیرید؟
1⃣ اگر فرض کنیم که هیچ اختیاری نداشته باشیم جز اینکه یا شاه و آقای خمینی یکی را انتخاب کنیم بنده صد در صد آقای خمینی را انتخاب میکنم. برای اینکه آقای خمینی، مردمیترین رهبری بود که در تاریخ این کشور ظهور کرد. شما فقط کافیست که استقبال از او و بدرقهی او را وقتی که مُرد ببینید.
2⃣ ما در تاریخ ایران هیچ رهبری را نداریم که اینطور در دل مردم جا داشته باشد. شاه که هیچ، پدرجد شاه هم خواب اینجور پشتیبانی مردمی را نمیدیدند. مردم بهرحال یک چیزی دیده بودند، نشان یک عشقی بود، نشان یک عاطفهای بود که معطوف به یک رهبری میشد که دوستش داشتند؛ در او چیزی دیده بودند.
3⃣ [امام] خمینی باسوادترین رهبر این کشور بوده تا کنون؛ از ایام اولیهی حکومت #هخامنشیان تا روزگار حاضر هیچکس بهلحاظ علمی به پای او نمیرسید. چرا؟ برای اینکه اولاً فقیه درجه اولی بود، عرفان هم خوانده بود، فلسفه هم خوانده بود.
4⃣ شاه قبل از آقای خمینی که بود؟ یک جوان ۲۰ ساله که از سوئیس بلند شد آمد ایران پادشاه شد. بعد از پادشاهیاش که درس و مکتب و مدرسهای نبود؛ قبلش هم حداکثر یک دیپلم، اگر آن دیپلم را هم داشت، من خبر ندارم. سوادی نداشت. پادشاهان قبل از او چی؟ این رو تواریخ برای ما نوشتند، اینها خواندن و نوشتن بلد نبودند. انقدر فاصله زیاد است که لازم نیست ما بخواهیم شواهد تاریخی بیاوریم. نه فقط در ایران، شما سراغ پادشاهان انگلستان و فرانسه بروید، اینها آدمهای بافکری، با علمی و با سوادی نبودند.
5⃣ در تاریخ ما آقای خمینی واقعاً یک نمونهی بینظیر بود در مقام حکومتداری. [امام] خمینی سابقهی خوبی داشت. در گذشتهی او هیچ چیز ناپاکی وجود نداشت. نه مال مردمی را خورده بود. نه آدمی را کشته بود. نه تجاوزی به حق کسی کرده بود. هیچکدام اینها نبود.
6⃣ مرد شجاعی بود. ما آدم شجاع در تاریخ خودمان کم داشتیم. آدم قلدر داشتیم، ولی شجاعت یک فضیلت اخلاقی است. این غیر از این است که شما زورتان زیاد باشد. نادرشاه هم آدم قلدری بود. ولی شجاعت اصلاً حرف دیگری است. اختناق و خفقانی که در زمان شاه بود که کسی جرأت سخن گفتن نداشت، یک کسی از قم [اشاره به امام خمینی] برمیخاست و فریاد میکشید و مقابل حکومت شاه میایستاد و میگفت من سینهام را برای سرنیزههای شاه آماده کردهام، این چه میزانی از شجاعت لازم داشت؟!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
4_6039576517644649751.mp3
3.22M
🎯 صوت سخنان عبدالکریم سروش دربارهی امام خمینی (ره)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ کتابهای رسمی درجه دوم (اپوکریفایی) عهد قدیم (1)
🎯 بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت دوازدهم)
1⃣ یهودیان و مسیحیان مجموعهی #عهد_قدیم را بهعنوان متن مقدس قبول دارند. اما نوشتههای دیگری وجود دارد که برخی از این گروهها آنها را قبول دارند و برخی قبول ندارند.
2⃣ تاریخ نگارش یا تدوین نهایی بخش عمده عهد قدیم به دورهی پس از #اسارت_بابلی مربوط است. از این زمان به بعد در مدتی حدود هفت قرن کتابهای بسیاری نوشته شده که تعداد زیادی از آنها باقی مانده است. اما از میان کتابهای موجود تعداد معیّنی از آنها در مجموعهی متون مقدس رسمی آورده شده و بقیه کنار گذاشته شدهاند. این فرایند، «قانونی شدن متون» خوانده شده است.
3⃣ در سدههای قبل از میلاد دو نسخه از عهد قدیم وجود داشته: #نسخه_عبری، که به زبان اصلی بوده، و #نسخه_سبعینیه، که به زبان یونانی بوده است. به دستور بطلمیوس فیلادلفوس، حاکم مصر، این ترجمه را در قرن سوم قبل از میلاد بیش از هفتاد نفر از یهودیان ساکن مصر انجام دادهاند. این دو نسخه از دو نظر با هم تفاوت دارد:
🔸 1. نسخه دوم تعدادی کتاب مجزا اضافه دارد و نیز در برخی از کتابها که در هر دو نسخه آمده، در نسخه سبعینیه بخشهایی اضافه است.
🔸 2. ترتیب و تنظیم این دو نسخه با هم متفاوت است. نسخه عبری با توجه به اهمیت نویسندگان کتابها آنها را به سه بخش تورات، نبییم (انبیاء) و کتوبیم (نوشتهها)، اما نسخه سبعینیه با توجه به مطالب، آنها را به سه بخش: «کتابهای تاریخی»، «حکمت، مناجات و شعر» و «کتابهای پیشگویی» تقسیم کرده است.
4⃣ در ابتدا یهودیانِ عبریزبان، نسخه عبری را قبول داشتند، اما یهودیانِ یونانیزبان از نسخه سبعینیه استفاده میکردند. اما بعداً همه یهودیان نسخه عبری را پذیرفتند و نوشتههای اضافی نسخه سبعینیه و نیز کتابهای دیگر، غیر قانونی و غیر رسمی اعلام شدند.
✍ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 goo.gl/w3Sk2X
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ از سه بخش کتاب مقدس یهودی، «تورات» تا قرن چهارم ق.م. شکل نهایی خود را یافت و بهعنوان متن مقدس پذیرفته شد، اما پذیرش بخش «نبییم» و مشخص شدن محدوده آن در حدود سال 200 ق.م. رخ داد. اختلاف درباره بخش «مکتوبات» ادامه داشت تا اینکه سرانجام در سال 90 م. در شورایی که در شهر «یاونه» تشکیل شد، شکل نهایی متون مقدس یهودی مشخص گردید!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ کتابهای رسمی درجه دوم (اپوکریفایی) عهد قدیم (2)
🎯 بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت دوازدهم)
1⃣ درباره اینکه کتابهای قانونی کتاب مقدس عبرانی، یعنی متن مقدس یهودی، در چه زمانی و بهوسیله چه کسی معیّن شده است اختلاف وجود دارد. برخی یهودیان ادعا میکنند که این عمل را #عزرای_کاهن و اعضای #انجمن_کبیر انجام دادهاند. اما #نقادان_جدید میگویند کتابهای قانونیِ یهودی فرایند چند قرنی را طی کردهاند تا اینکه سرانجام در پایان قرن اول میلادی شکل نهایی خود را یافتهاند.
2⃣ لذا از سه بخش کتاب مقدس یهودی، #تورات تا قرن چهارم ق.م. شکل نهایی خود را یافته و بهعنوان متن مقدس پذیرفته شده، اما پذیرش بخش #نبییم بهعنوان کتاب مقدس و مشخص شدن محدوده آن در حدود سال 200 ق.م. رخ داده است. اختلاف درباره بخش #مکتوبات ادامه داشته تا اینکه سرانجام در سال 90 م. در شورایی که در شهر #یاونه تشکیل شده، شکل نهایی متون مقدس یهودی مشخص گردیده است.
3⃣ به اعتقاد مسیحیان این فرایند مسیر دیگری را طی کرده است. مسیحیانِ نخستین با یهودیانِ یونانیزبان برخورد زیادی داشتند و بنابراین نسخه سبعینیه را پذیرفتند. بعدها ترجمههایی از نسخه یونانی بهزبان لاتین صورت گرفت که معروفترین آنها ترجمهی موسوم به #ولگات است که در قرن چهارم میلادی #جروم_قدیس بهدستور #پاپ_داماسیوس برای پایان دادن به اختلافات ترجمههای لاتینی قدیمتر انجام داد.
4⃣ این ترجمه بیشتر بر نسخهی سبعینیه مبتنی بود و بنابراین بخشهای اضافی این نسخه را نیز دربرداشت. #کلیسای_کاتولیک در قرون وسطا از این نسخه استفاده میکرد، در حالیکه اصلِ نسخه یونانی مورد استفاده #کلیسای_ارتدکس شرقی بود. به هر حال دو کلیسای کاتولیک و ارتدکس اضافات نسخه سبعینیه را، با اختلافاتی، قبول داشتند.
5⃣ بعدها #کلیسای_پروتستان به نسخه عبری بازگشت و اضافات نسخه سبعینیه را کنار گذاشت. آنان برای این کتابها نام #اپوکریفا را بهکار بردند که در زبان یونانی به معنای «مخفی و پوشیده» بود، ولی در زبان انگلیسی بهمعنای «آنچه کنار گذاشته شد» به کار رفت و از آن پس این نوشتهها #کتابهای_اپوکریفایی خوانده شد.
6⃣ یهودیان این نوشتهها را «غیرقانونی» و دو گروه کاتولیک و ارتدکس آنها را «قانونی درجه دوم» یا «قانونی ثانوی» میدانند، که اشاره به رتبهی دوم آنها نسبت به سایر نوشتههاست.
✍ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 goo.gl/w3Sk2X
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ از آنجا که ترجمهی «کتاب مقدس» بهزبان فارسی را پروتستانها انجام دادهاند، «کتابهای اپوکریفایی» در ترجمههای فارسیِ کتاب مقدس موجود نیست. اما دو ترجمهی مستقل از این مجموعه در ایران صورت گرفته است: 1. «کتابهایی از عهد عتیق، کتابهای قانونی ثانی» ترجمهی «پیروز سیار». 2. «اپوکریفای عهد عتیق» ترجمهی «عباس رسولزاده و جواد باغبانی».
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ کتابهای رسمی درجه دوم (اپوکریفایی) عهد قدیم (3)
🎯 بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت دوازدهم)
1⃣ در این مقاله کتابهای «قانونی درجهی دوم» یا «اپوکریفایی» را به اختصار معرفی میکنیم و در قسمت بعد، کتابهای دیگری معرفی خواهد شد، که هیچیک از گروههای یهودی و مسیحی آنها را قانونی نمیدانند.
2⃣ کتابهای قانونی ثانوی خود به دو بخش تقسیم میشود: یک دسته آنهایی که کاتولیکها و ارتدکسها هر دو برای آنها اعتبار و حجیت قائلاند، و دسته دوم آنهایی که فقط ارتدکسها یا بخشی از آنان آنها را معتبر میدانند.
📚 الف) کتابهای قانونی ثانوی ویژهی کاتولیک و ارتدکس
3⃣ این مجموعه مشتمل بر ده نوشته و کتاب است. از آنجا که ترجمهی #کتاب_مقدس بهزبان فارسی را پروتستانها انجام دادهاند، این کتابها در ترجمههای فارسیِ کتاب مقدس موجود نیست. اما اخیراً دو ترجمهی مستقل از این مجموعه صورت گرفته است:
🔸 1. «کتابهایی از عهد عتیق، کتابهای قانونی ثانی» ترجمهی «پیروز سیار».
🔸 2. «اپوکریفای عهد عتیق» ترجمهی «عباس رسولزاده و جواد باغبانی».
4⃣ کتابهای این مجموعه عبارتاند از:
👈 1. کتاب طُوبیت 2. کتاب یهودیت 3. اضافات کتاب اِستَر 4. کتاب حکمت سلیمان 5. کتاب حکمت یشوع بن سیراخ 6. کتاب باروک 7. رسالهی ارمیا 8. اضافات کتاب دانیال نبی 9. کتاب اول مکابیان 10. کتاب دوم مکابیان
📚 ب) کتابهای قانونی ثانوی ویژهی ارتدکس
5⃣ علاوه بر کتابهای فوق که کاتولیکها و ارتدکسها، برخلاف یهودیان و پروتستانها، برای آنها اعتبار درجهی دوم قائلاند، نوشتههای دیگری موجود است که تنها فرقهی ارتدکس، یا بخشی از آن، برای آنها اعتبار قائلاند.
6⃣ این نوشتهها به قرار زیرند:
👈 1. کتاب سوم مکابیان 2. کتاب چهارم مکابیان 3. کتاب اول عزرا (اسدراس) 4. کتاب دوم عزرا 5. دعای مَنَسّی 6. مزمور 151 از کتاب مزامیر داود
7⃣ برای معرفی این كتابها و توضیحات بیشتر به سایت «اندیشکده مطالعات یهود» مراجعه كنید.
✍ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 goo.gl/w3Sk2X
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ آشنایی با کتاب مقدس یهود
📚 یهودیت و مسیحیت دو دین هم خانوادهاند و همراه با اسلام شاخهی #ادیان_غربی را تشکیل میدهند. این سه دین گاهی به مناسبت انتساب آنها به حضرت ابراهیم (ع)، #ادیان_ابراهیمی نیز خوانده میشوند. اما اکثر دوستان شناخت درستی از کتب دینی یهودی و مسیحی ندارند. سلسله مقالات «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی» در سایت «اندیشکده مطالعات یهود» گامی است در راستای آشنایی با کتاب مقدس یهود. تا كنون 11 قسمت از این مقالات در سایت اندیشکده منتشر شده است. علاقهمندان میتوانند این مقالات را در آدرسهای ذیل مطالعه کنند:
1⃣ بحثهایی کلی درباره کتاب مقدس
👉 goo.gl/p7GzVR
2⃣ کلیاتی درباره عهد قدیم
👉 goo.gl/j18bCn
3⃣ معانی و کاربردهای تورات
👉 goo.gl/G4Hku7
4⃣ منشأ و تاریخ تورات
👉 goo.gl/Wfx8ve
5⃣ نگاهی به محتوای تورات (1)
👉 goo.gl/dAjzEY
6⃣ نگاهی به محتوای تورات (2)
👉 goo.gl/vVfwDD
7⃣ کتابهای انبیای متقدم
👉 goo.gl/qd3dGK
8⃣ تورات و انبیای متقدم ؛ یک کتاب تاریخی
👉 goo.gl/HLTrjx
9⃣ کتابهای انبیای متأخر
👉 goo.gl/GvhGgr
🔟 کتابهای تاریخی کتوویم
👉 goo.gl/AMcs8z
1⃣1⃣ کتابهای غیرتاریخی کتوویم
👉 goo.gl/qkwj2X
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 شیعه دشمن اصلی است!
✡ آمی آیالون رئیس اسبق اطلاعات داخلی اسرائیل (شین بت):
⚔ با حمله نظامی نمیتوانیم قدرت هستهای ایران را نابود کنیم؛ ائتلاف دولتهای سنّی علیه ایران را رقم میزنیم! دشمن اصلی شیعه است!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مقدمهای بر «ارتش سرّی روشنفکران»
1⃣ یکی از بزرگترین پروژههای منتشر شده در کانال تلگرامی اندیشکده مطالعات یهود سلسله مقالات «ارتش سرّی روشنفکران» بود که به پروژهی #نفوذ و #جاسوسی_آکادمیک با انگیزهی #براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی میپرداخت.
2⃣ این پروژه ذیل 4 فصل: «جاسوسان در تهران»، «علوم انسانی؛ الهیات جنگ نرم»، «فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار» و «سکولاریسم مقدس آمریکایی» در 24 قسمت و 92 پست متنی بههمراه عکسهای متناسب منتشر شد.
3⃣ در همان ابتدای مهاجرت از تلگرام به «ایتا»، تمامی این مطالب بهسرعت و طی چند روز به کانال جدید منتقل شد که طبیعتاً امکان مطالعهی این حجم زیاد مطلب برای خوانندگان ميسّر نبود.
4⃣ هماکنون تصمیم به انتشار فصل پنجم و پایانیِ این مجموعه با عنوان «سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایهداری» در 8 قسمت گرفتهایم. لذا مناسب دیدیم که ابتدا لینک قسمتهای قبلی را منتشر کنیم تا دوستانی که موفق به مطالعه نشدهاند، آنها را مطالعه کنند و در روزهای آتی قسمتهای نهایی این مجموعه را با ما پی بگیرند.
5⃣ در پایان تاکید میکنیم که پروژهی #یهودشناسی که اصلیترین هدف ما در این کانال است، بدون شناخت #عناصر_داخلی که در خدمت #یهود هستند، پروژهای ابتر است. لذا خواندن کل مجموعهی «ارتش سرّی روشنفکران» را از واجباتِ شناخت یهود میدانیم.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ارتش سرّی روشنفکران (1)
👿 جاسوسان در تهران
1⃣ ارباب حلقهها (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/848
1⃣ ارباب حلقهها (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/850
1⃣ ارباب حلقهها (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/852
2⃣ رابطین خوب آمریکا (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/854
2⃣ رابطین خوب آمریکا (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/856
2⃣ رابطین خوب آمریکا (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/858
2⃣ رابطین خوب آمریکا (4)
👉 https://eitaa.com/jscenter/860
3⃣ پلورالیسم، قدرت و مبارزه سیاسی (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/862
3⃣ پلورالیسم، قدرت و مبارزه سیاسی (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/864
3⃣ پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/866
4⃣ اصلاحات مُرد، زندهباد کودتا (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/868
4⃣ اصلاحات مُرد، زندهباد کودتا (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/870
4⃣ اصلاحات مُرد، زندهباد کودتا (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/872
5⃣ هابرماس، خاتمی و انقلابیون مأیوس (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/879
5⃣ هابرماس، خاتمی و انقلابیون مأیوس (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/881
6⃣ ریچارد رورتی: سرمایهداری علیه فلسفه (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/883
6⃣ ریچارد رورتی: سرمایهداری علیه فلسفه (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/885
6⃣ ریچارد رورتی: سرمایهداری علیه فلسفه (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/887
7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/893
7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/894
7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/899
7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (4)
👉 https://eitaa.com/jscenter/901
7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (5)
👉 https://eitaa.com/jscenter/903
7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (6)
👉 https://eitaa.com/jscenter/905
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ارتش سرّی روشنفکران (2)
👿 علوم انسانی؛ الهیات جنگ نرم
1⃣ جنگ شوالیههای ماسون (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/911
1⃣ جنگ شوالیههای ماسون (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/913
2⃣ تکنیکهای جاسوسی مدرن (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/915
2⃣ تکنیکهای جاسوسی مدرن (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/917
3⃣ پشه مالاریا ؛ اسم رمز جنگ نرم (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/919
3⃣ پشه مالاریا ؛ اسم رمز جنگ نرم (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/921
3⃣ پشه مالاریا ؛ اسم رمز جنگ نرم (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/923
4⃣ فرمان جاسوسی آکادمیک (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/925
4⃣ فرمان جاسوسی آکادمیک (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/927
4⃣ فرمان جاسوسی آکادمیک (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/929
5⃣ استراتژی امنیتی جنگهای علم (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/931
5⃣ استراتژی امنیتی جنگهای علم (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/933
5⃣ استراتژی امنیتی جنگهای علم (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/935
6⃣ استراتژی بیثباتسازی سیاسی
👉 https://eitaa.com/jscenter/937
7⃣ روشنفکران بزرگ در خدمت سیا (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/944
7⃣ روشنفکران بزرگ در خدمت سیا (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/946
7⃣ روشنفکران بزرگ در خدمت سیا (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/955
8⃣ اسناد رسوایی جاسوسی آکادمیک
👉 goo.gl/6cxmSd
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ارتش سرّی روشنفکران (3)
👿 فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار
1⃣ ترجمه، سلاح تبلیغات استراتژیک (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/979
1⃣ ترجمه، سلاح تبلیغات استراتژیک (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/981
1⃣ ترجمه، سلاح تبلیغات استراتژیک (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/982
2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاحطلبان (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/984
2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاحطلبان (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/986
2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاحطلبان (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/988
2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاحطلبان (4)
👉 https://eitaa.com/jscenter/990
2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاحطلبان (5)
👉 https://eitaa.com/jscenter/992
2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاحطلبان (6)
👉 https://eitaa.com/jscenter/994
3⃣ همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/997
3⃣ همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/999
3⃣ همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1001
3⃣ همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها (4)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1003
3⃣ همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها (5)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1005
3⃣ همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها (6)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1007
3⃣ همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها (7)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1009
3⃣ همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها (8)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1011
4⃣ براندازی با 10 هزار رای (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1013
4⃣ براندازی با 10 هزار رای (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1015
4⃣ براندازی با 10 هزار رای (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1017
4⃣ براندازی با 10 هزار رای (4)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1019
4⃣ براندازی با 10 هزار رای (5)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1021
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ارتش سرّی روشنفکران (4)
👿 سکولاریسم مقدس آمریکایی
1⃣ هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1024
1⃣ هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1027
1⃣ هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1029
1⃣ هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (4)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1031
1⃣ هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (5)
👉https://eitaa.com/jscenter/1033
2⃣ کتابهای سفارشی CIA در تهران (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1035
2⃣ کتابهای سفارشی CIA در تهران (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1037
2⃣ کتابهای سفارشی CIA در تهران (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1039
2⃣ کتابهای سفارشی CIA در تهران (4)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1041
2⃣ کتابهای سفارشی CIA در تهران (5)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1045
2⃣ کتابهای سفارشی CIA در تهران (6)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1047
2⃣ کتابهای سفارشی CIA در تهران (7)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1049
3⃣ کودتای مخملی در بستر علم سکولار (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1060
3⃣ کودتای مخملی در بستر علم سکولار (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1064
3⃣ کودتای مخملی در بستر علم سکولار (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1066
3⃣ کودتای مخملی در بستر علم سکولار (4)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1068
3⃣ کودتای مخملی در بستر علم سکولار (5)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1070
4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1075
4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1077
4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1079
4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (4)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1081
4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (5)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1083
4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (6)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1085
4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (7)
👉https://eitaa.com/jscenter/1087
5⃣ ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (1)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1089
5⃣ ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (2)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1091
5⃣ ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (3)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1093
5⃣ ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (4)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1095
5⃣ ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (5)
👉 https://eitaa.com/jscenter/1097
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ وقتی اسم #موساد در برنامه شب خیز میآید و مسئولین شبکه با دستپاچگی برنامه را قطع کرده و به تته پته میافتند!!!
🎬 نقد #یهود و #صهیونیسم_جهانی خط قرمز رسانه هاست!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیهالسلام (1)
1⃣ از بحثهای مهمی که در طلیعهی قرن سوم و در عصر حیات امام هادی علیهالسلام، جهان فکری اهلسنت را به خود مشغول کرد، جدال بر سر مسألهی حدوث و قِدَم قرآن بود که سبب ایجاد دودستگی میان اهلسنت شد.
2⃣ #اهل_حدیث قائل به قدیم بودن «کلام اللّه» بودند و #معتزله معتقد به حادث و مخلوق بودن قرآن بودند.
3⃣ اهمیت این بحث کلامی از آنرو بود که ملاک توحید و شرک قرار گرفته بود.
4⃣ معتزله اعتقاد به قدیم بودن قرآن را شِرک میدانستند و گروه مقابل مخلوق دانستن قرآن را کفر میشمردند.
5⃣ از آنجا که مسألهی خلق قرآن از مباحث جدلانگیز زمان امام هادی علیهالسلام بود، در کنار مباحث ریشهشناسی، جا دارد تا بررسی شود که پیشوای دهم شیعیان، چه واکنشی در برابر این مناقشات داشتند و چه موضعی برگرفته بودند.
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 goo.gl/Uqp7SU
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیهالسلام (2)
1⃣ مناقشه درباره مخلوق یا غیرمخلوق بودن قرآن کریم از مباحث مهمی بود که میان مسلمانان گفتوگو و جدل ایجاد کرد. در تاریخ کلام اسلامی، هیچ مبحثی همچون این بحث، موجب اختلاف نشده است. این اختلاف ناشی از این بود که گروهی هوادار حادث بودن کلام خدا و گروهی دیگر طرفدار قدیم بودن آن شدند.
2⃣ در اصطلاح فلسفه، «حدوث زمانی»، عبارت از حاصل شدن و بهوجود آمدن شیء است، پس از آنکه نبوده است. اصطلاح «قِدَم زمانی» نیز عبارت از بودن شیء است، بهنحوی که ابتدایی برای زمانِ وجود آن نباشد.
3⃣ مطرحکنندهی نظریه خلق قرآن، جَعْد بن دِرهَم بود. بنا به نقل ذهبی، جَعد بن دِرهم، از متکلمان نیمه نخست قرن دوم و شاگرد وَهب بن مُنَبّه بود.
4⃣ ذهبی، وهب بن منبّه را العلّامة الأخبارى القصصى معرفى کرده است، که بیشتر دانش وى از #اسرائیلیات و صحیفههاى #اهل_کتاب بود. بنا به نقل ابن سعد، وهب مدعى بود که 92 کتاب خوانده است که همهی آنها از آسمان نازل شدهاند. 72 تا از آنها در #کنیسهها و دست مردم هستند و از 20 تاى آنها جز عده اندکى، کسى آگاهى ندارد!
5⃣ وهب مىگفت: «عبدالله بن سلّام [یهودی]، اَعلم اهل زمان خویش بود و کعب الاحبار [یهودی] نیز اَعلم اهل زمان خویش. آیا مىدانید چه کسى دانش هردوى آنها را جمع کرده است؟». منظور او خودش بود!! یاقوت حموی نیز در شرح حال وى، او را «صاحب قصص» معرفى کرده، که بسیار از کتابهاى قدیمى معروف به اسرائیلیات نقل مىکرده است.
6⃣ در سخن از استادان جَعد بن دِرهم، از فردی بهنام ابان بن سمعان نیز نام برده شده که خود استادی #یهودی داشته، و لبید بن اعصم، استادِ استاد او قائل به خلقِ #تورات بوده است.
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 goo.gl/Uqp7SU
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیهالسلام (3)
1⃣ بهتدریج #معتزله بهعنوان مدافعان اصلی نظریه #خلق_قرآن شدند و پس از تثبیت مکتب کلامی #اشاعره در قرن چهارم، مسألهی خلق قرآن در شمار موضوعات اختلافی میان اشاعره و متزله قرار گرفت.
2⃣ اینان در طول تاریخ یکدیگر را #تکفیر کرده و ردیههایی علیه یکدیگر نگاشتند. معتزله اعتقاد به قِدَم قرآن را مستلزم شِرک میدانستند و اشاعره، مدعای خلق قرآن را کفر و همپایهی مدعای کفار مکه میشمردند که قرآن را گفتار بشر میخواندند.
3⃣ وجه تمایز مسألهی خلق قرآن با سایر مباحث کلامی این است که این مسأله با دوران تاریخی و حساسِ «محنت» گره خورد و به مسألهای اساسی در عرصهی روابط میان حکومت و عالمان دینی تبدیل شد.
4⃣ #مأمون و #معتصم طرفدار معتزله و مروّج تفکر حدوث قرآن بودند. مأمون صریحاً اعلام کرد که قرآن مخلوق است، آنگاه با توسل به زور، #اهل_حدیث را وادار کرد که این اندیشه را بپذیرند و از ابراز مخالفت خودداری کنند؛ او سپس دستور #تفتیش_عقاید از صاحبمنصبان را صادر کرد. مردودان در این آزمون، منصب خویش را از دست میدادند. از این دوره با عنوان «مِحنَةُ القرآن» یاد میشود.
5⃣ مخالفانِ قِدَم قرآن، به زندان و شکنجه سپرده شدند. حتی بزرگان اهل حدیث همچون احمد بن حنبل نیز استثنا نشدند. همین سختگیریها سبب نفرت مردم از معتزله گردید. از اینرو وقتی که #متوکّل عباسی به خلافت رسید، جانب قائلان به قِدَم قرآن را گرفت و به #دوران_محنت پایان داد.
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 goo.gl/Uqp7SU
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter