eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
669 ویدیو
196 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ حسام‌الدین آشنا و تقدیر از عباسی شوازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز سه‌شنبه 🌞 ٢١ آبان ۱۳۹۸ هجری شمسی ☪ ١۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ١٢ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی 🕎 ١۴ حشوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣ قتل «کعب بن اشرف» یهودی، شاعر مفسد و فتنه‌انگیز، به امر پیامبر اکرم (ص) (٣ق) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بقایای قلعه کعب بن اشرف، شاعر زرسالار و فتنه‌گر یهودی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سرانجامِ یکی از سران یهود (١) 1⃣ کَعْب بن اَشرف از بزرگان و ثروتمندان یهود و از مخالفان پیامبر اکرم در مدینه، پدرش از اعراب بنی‌نَبهان از قبیلۀ طَیِّىء، و مادرش عَقیله، دختر ابوحُقَیق (از بزرگان بنی‌نَضیر) بود (ابن‌هشام، ج٢، ص١۶٠؛ طبرى، ج٢، ص۴٨٨؛ حلبى، ج٣، ص٢٢٣). پس از درگذشت پدر، مادرش وى را نزد برادران خود برد. کعب در میان پرورش یافت و را برگرفت. 2⃣ شاعری سخنور و به فَحْل فَصیح ملقّب بود (ابوالفرج اصفهانى؛ حلبى، همانجاها). وی را سیّدالاحبار نیز نامیده‌اند (ابن‌هشام، ج٣، ص٢١٠). او بسیار ثروتمند و سرآمد یهودیان حجاز بود (حلبى، همانجا). به‌روایتی، لفظ در آيۀ ۶٠ سوره نساء به کعب بن اشرف اشاره دارد (بلاذرى، ج١، ص٣٢٢). 3⃣ پس از پیروزی مسلمانان در ، کعب به‌قصد برانگيختن بر ضد مسلمانان به مکه رفت و در رثای كشتگان قریش شعر گفت. برخى مسلمانان اشعار او را با اشعار دیگرى پاسخ گفتند، از جمله حَسّان بن ثابت به‌دستور پيامبر، مکیانى را كه به وی پناه داده بودند، هجو گفت (واقدی، ج١، ص١٨۵-١٨٧؛ ابن‌هشام، ج٣، ص۵۵-۵٧؛ بلاذرى، ج١، ص۴۵١). کعب و ۴٠ یهودی كه وی را در اين سفر همراهى كرده بودند، با ۴٠ تن از مردان قریش در مکه بر ضد پیامبر هم‌پیمان شده بودند (دياربكری، ج١، ص۴۶٠). چون اشعار حسان به اطلاع مکیان رسید، کعب را از نزد خود راندند (بلاذرى، همانجا). کعب در بازگشت به مدینه نیز، اشعار توهین‌آمیزی در وصف سرود. او پیامبر و یارانش را نیز هجو می‌كرد و به آنان آزار می‌رساند و دیگران را علیه آنان تحریک می‌كرد (ابن‌هشام، ج٣، ص۵٨؛ ابن‌سعد، ج٢، ص٣٢؛ ابن‌كثیر، ج٢، جزء۴، ص٧). ✍ فاطمه احمدوند (با تلخیص) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بقایای قلعه کعب بن اشرف، شاعر زرسالار و فتنه‌گر یهودی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سرانجامِ یکی از سران یهود (٢) 4⃣ کعب بن اشرف، علاوه بر فعالیت‌های تبلیغاتی بر ضد مسلمانان (وات، ص١٢٨-١٢٩)، مخالف فعالیت‌های اقتصادی و تجاری آنان نیز بود. به‌هنگام برپایی بازار مسلمانان در محله بقیع‌الزُبیر مدینه، کعب طناب‌های بازار مسلمانان را برید. ازاین‌رو، به‌دستور پیامبر، مكان بازار را به جایی نزدیک مسجدالنبی منتقل كردند (سمهودى، ج٢، ص٧۴٧-٧۴٨). 5⃣ چون کعب از آزار پیامبر و یارانش دست‌بردار نبود (ابوالفرج اصفهانی، ج٢٢، ص٩۴)، پیامبر از مسلمانان خواست تا به شرّ و آزار وی پایان دهند. محمد بن مَسلَمه اعلام آمادگی نمود و به‌دستور پیامبر، با سعد بن مُعاذ در اين‌باره مشورت كرد. پس از آن، چند تن از اَوْس با وی همراه شدند كه از آن جمله عبّاد بن بِشر، ابونائله سِلکان بن سَلامه برادر رضاعی کعب، حارث بن اوس و ابوعَیْس بن جَبر بودند و پیامبر به آنان اجازۀ قتل كعب را داد (واقدی، ج١، ص١٨٧؛ ابن‌سعد، ج٢، ص٣٢). 6⃣ کعب بن اشرف در خارج از حصن خود، در حوالی شِعْب‌العَجوز، در بیرون مدینه، كشته شد (ابن‌سعد، ج٢، ص٣٢-٣٣؛ قس ابن‌حبیب، ص١۴۴-١۴۶؛ طبری، ج٢، ص۴٩٠؛ یاقوت، ذیل «شعب‌العجوز»). مورّخان از این رویداد با عنوان سَرِیّه یاد كرده و تاريخ وقوع آن را ١۴ ربیع‌الاول سال ٣ هجری ذكر كرده‌اند (واقدی، ج١، ص١٨٩؛ بلاذری، ج١، ص۴۵١؛ طبری، ج٢، ص۴٨٧؛ مسعودی، ص٢۴٣). 7⃣ شركت‌كنندگان در سریّه فوق پس از انجام مأموريت خود، نزد پیامبر رفتند و به آن حضرت مژده دادند. روز بعد، از این‌كه سرورشان كشته شده بود، هراسان نزد پیامبر رفتند. پیامبر كارهاى ناپسند و اشعار و آزار كعب را به آنان یادآوری كرد و آنان را به قرار صلحی دعوت نمود. ✍ فاطمه احمدوند (با تلخیص) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بقایای قلعه کعب بن اشرف، شاعر زرسالار و فتنه‌گر یهودی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 منابع: 🔸عبدالملك ابن‌هشام، السيرةالنبوية، چاپ مصطفى سّقا، ابراهيم بيارى و عبدالحفيظ شلبى قاهره 1936 🔸ابن‌سعد، بيروت؛ محمد ابن‌حبيب بغدادى، كتاب اسماءالمغتالين...، ضمن نوادر المخطوطات، مجموعه ششم، چاپ عبدالسلام هارون، قاهره 1374/1954 🔸ابوالفرج اصفهانى، كتاب الاغانى، چاپ احسان عباس، ابراهيم سعافين و بكرعباس، بيروت 1425ق/2004م 🔸ابوالفداء ابن‌كثير دمشقى، البداية و النهاية، چاپ احمد ابوملحم و ديگران، بيروت 1405/1985 🔸احمدبن يحيى بلاذرى، انساب الاشراف، چاپ محمود فردوس عظم، دمشق 1997م 🔸ابراهيم‌ بن احمد حلبى، السيرة الحلبية، چاپ عبداللّه محمد خليلى، بيروت 1422ق/2002م 🔸حسين‌بن محمد دياربكرى، تاريخ الخميس فى احوال انفس نفيس، بيروت دارصادر ]بي‌تا.[؛ عبدالرحمن سهيلى، الروض الانف، چاپ عبدالرحمن وكى، قاهره 1410ق/1990م 🔸نورالدين على سمهودى، وفاء الوفاء بأخبار دارالمصطفى، چاپ محمد محيي‌الدين عبدالحميد، بيروت 1374ق/1995م 🔸محمدبن جرير طبرى، تاريخ (بيروت)؛ مسعودى، تنبيه؛ محمدباقر نجفى، مدينه‌شناسى، كلن، 1363ش 🔸محمدبن عمر واقدى، كتاب‌المغازى، چاپ مارسدن جونس، قاهره 1966م 🔸ياقوت حموى؛  🔸william montgomery watt, Muhammad, prophet and statesmam, Oxford 1974.
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز چهارشنبه 🌞 ٢٢ آبان ۱۳۹۸ هجری شمسی ☪ ١۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ١٣ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی 🕎 ١۵ حشوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ سالمرگ ، ادیب، تاریخ‌نگار، نویسنده، مترجم، شاعر و (١٣۴۵ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ سالمرگ خاورشناس و از پایه‌گذاران اسلام‌شناسی انتقادی در اروپا (١٩٢١م) 🌍 مناسبت‌های عبری 1⃣ ولادت حضرت اسماعیل، اولین فرزند حضرت ابراهیم خلیل (٢٠٣۴عبری) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز پنج‌شنبه 🌞 ٢٣ آبان ۱۳۹۸ هجری شمسی ☪ ١۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ١۴ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی 🕎 ١۶ حشوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ گوتفرید ویلهلم فیلسوف و ریاضی‌دان آلمانی تأثیرپذیرفته از (١٧١۶م) 2⃣ مرگ گئورگ ویلهلم فریدریش فیلسوف آلمانی و تأثیرپذیرفته از (١٨٣١م) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ تکنولوژی‌های آخرالزمانی 1⃣ باشگاه فوتبال «استودیانتس» شهر لاپلاتا آرژانتین (Estudiantes) پیش از آغاز مسابقه خود با «اتلتیکو تالرز» در چارچوب مسابقات سوپرلیگ آرژانتین، با نمایش هولوگرام شیری غرّان و شعله‌ور که از فراز دیوار ورزشگاه ظاهر شد و در میانه‌ی زمین چمن مسابقه هم چرخی زد، آغاز به کار دوباره‌ی ورزشگاه خانگی خود را جشن گرفت. 2⃣ دیدن چنین تصاویری از آن جهت خوب است که درکی از پیشرفت این تکنولوژی پیدا کنیم و امکانات آن را بشناسیم. 3⃣ زمانی در این‌باره بحث می‌شد که از این تکنولوژی استفاده‌ی نظامی و یا #عملیات_روانی کنند. مثلاً چنین نشان دهند که خدا و ملائکه در ابرها می‌آیند و پیام خاصی را اعلام می‌کنند. به این ترتیب عوام بی‌اطلاع از همه‌جا موضوع را باور کرده، و گول می‌خورند. 4⃣ آشناییِ هرچه بیشتر مردم با توان موجود، به عدم کارآییِ چنین عملیات‌های روانی در آینده کمک خواهد کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز جمعه 🌞 ٢۴ آبان ۱۳۹۸ هجری شمسی ☪ ١٧ ربیع‌الاول ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ١۵ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی 🕎 ١٧ حشوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣ 🌺 میلاد پیامبر اکرم (ص) 2⃣ 🌺 میلاد امام صادق (ع) 3⃣ تصرف توسط مسلمین و پایان (۶٩٠ق) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ تولد فیلسوف و عارف فرانسوی (١٨٨۶م) 2⃣ 🌹 شهادت (٢٠٠٠م) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز شنبه 🌞 ٢۵ آبان ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ١٨ ربیع‌الاول ۱۴۴۱ هجری‌قمری ✝ ١۶ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی 🕎 ١٨ حشوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣ 🌹 شهادت (١٢۶٨ق) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز سه‌شنبه 🌞 ٢٨ آبان ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٢١ ربیع‌الاول ۱۴۴۱ هجری‌قمری ✝ ١٩ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی 🕎 ٢١ حشوان ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (١) ✍ نویسنده: کیان طبری 1⃣ فقط کارخانه‌ی سرگرمی‌‌سازی نیست. هالیوود در بنیان خود، کارخانه‌ی ایدئولوژی‌سازی و تولید جهان‌بینی برای انسان مدرن نیز هست. 2⃣ از این رو، بزرگان هالیوود، از دوران صامت تا به امروز، از سیسیل بی. دومیل و جان فورد و کوبریک تا اسپیلبرگ، کامرون، لوکاس و همین کریستوفر نولان، هر کدام یک «پروژه» بوده‌اند که پشت‌سر خود انباشتی از ایدئولوژی، فکر و اعتقاد و سلیقه هنری داشتند، چرا که آنان بنا بود جهان‌بینی، اصول اعتقادی، طرز تفکر و طرز نگرش به خود و به جهان را به القا کنند. 3⃣ بی‌جهت نبود که ، در کشاکش دگردیسی فکری و شخصیتی خود از یک «انقلابی رادیکال» به یک «لیبرال رادیکال»، در تعریف فیلم «زیر بال فرشتگان» ویم وندرس، تحت تأثیر «چشم سفید سینما»، فیلمسازان را «پیامبران» عصر جدید لقب داد. 4⃣ از همان ابتدای شکل گرفتن هالیوود، آبای بنیانگذار آن می‌دانستند که قرار است این پدیده‌ی جدید، نقشی حیاتی در سامان دادن به جهان-زیست مطلوب صاحبان پشت‌پرده آمریکا در ذهن انسان مدرن در اقصی نقاط جهان ایفا کند، و امروز دیگر امر پوشیده و پنهانی نیست که هالیوود از انعقاد نطفه‌ی خود تا همین امروز در قبضه‌ی شبکه‌ی جهانی است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (٢) ✍ نویسنده: کیان طبری 1⃣ یکی از کارکردهای اصلی این ابرپروژه‌ی فرهنگی-سیاسی که نام گرفت، «خلق تاریخ» یا «بازروایی تاریخ» برای ذهن گسسته از ریشه‌هاست. 2⃣ در «معبد» هالیوود که جاعلِ دین جدیدی به‌نام است، به‌سان هر دین و آیین دیگری، برخی نیز وجود دارد که هر نوع ورود یا پرداختنِ آلترناتیو به آن‌ها محسوب می‌شود! 3⃣ از جمله‌ی این مفاهیم مقدس، «فرادستی نژاد سفید انگلوساکسون» یا همان wasp است، دیگری «مسیحیت صهیونیستی»، دیگری «ابرقدرتی ایالات متحده»، دیگری «جایگاه قدسی سرمایه‌داری» و دیگری... . ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (٣) ✍ نویسنده: کیان طبری 1⃣ یکی از همین مفاهیم قدسی که از مبدأ جنگ دوم جهانی به معبد راه یافت، «هولوکاست یهودیان در جنگ دوم جهانی» است. 2⃣ مفهومی غیرقابل خدشه در جغرافیای هالیوودیسم است که هیچ فیلمسازی، هرچقدر گردن‌کلفت و هرچقدر بزرگ، حق نگاه غیرارتدوکس به آن را ندارد و از این رو، در تاریخ هفتادساله اخیر هالیوود، فیلمی در نظام استودیویی ساخته نشده که کوچک‌ترین خدشه‌ای به این مفهوم و به روایت پذیرفته‌شده از آن در معبد وارد کند! 3⃣ به‌عکس نام‌هایی بودند که با ادای دین به این مفهوم «قدسی»! خود به «قدیس» معبد هالیوود تبدیل شدند که در رأس آن‌ها، یهودی و فیلم معروف (1993) قرار دارد. 4⃣ جدای از اسپیلبرگ، کم‌تر فیلمساز یهودی‌تباری بوده که در دوران اوج کاری خود، به‌سان یک مأموریت اعتقادی، ادای دین به این مفهوم نکند. (عصیان، 2008)، (پیانیست، 2002)، (کاپو، 1960)، (انتخاب سوفی، 1982)، (محاکمه در نورنبرگ، 1961)، (گروگیر، 1964)، (کتاب سیاه، 2006) و... . ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (۴) ✍ نویسنده: کیان طبری ⛔️ و خط تولید «جهان‌بینی» در ، چشم‌انداز نسل‌های جدید جوامع مختلف، در فازهای مختلف مدرنیته را شکل می‌دهد و اصولاً قشر الیت این جوامع، جهان را خواسته یا ناخواسته، مستقیم یا غیرمستقیم، از دریچه‌ی چشم هالیوود می‌شناسند، الیتی که روز به روز از متون مکتوب فاصله‌ی بیشتری می‌گیرند، و ادراک آنان از جهان، تصویری‌تر می‌شود، این گلوگاهی است که این توضیحات را به موضوع این نوشته، یعنی نمایش  (رها حاجی‌زینل، تماشاخانه شهرزاد) مربوط می‌کند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز چهارشنبه 🌞 ٢٩ آبان ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٢٢ ربیع‌الاول ۱۴۴۱ هجری‌قمری ✝ ٢٠ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی 🕎 ٢٢ حشوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ مرگ معروف به ، نخست‌وزیر قاجار، روشنفکر غربزده، مؤسس لژ ماسونی بیداری ایرانیان و مروّج تاریخ‌نگاری باستان‌گرایانه (١٣١۴ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ شهادت مبارز ضد صهیونیسم (١٩٣۵م) 2⃣ درگذشت نویسنده‌ی بلندآوازه‌ی روسی (١٩١٠م) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (۵) 1⃣ حقیقت آن است که در حوزه‌ی ، ما با نسلی متأخر از تئاتری‌ها مواجهیم که دست به خلق نمایشنامه در بستر زیست-جهانِ غربی می‌زنند! یعنی نمایشنامه‌هایی با کاراکترهای غربی و در زیستگاه غربی! 2⃣ این به تفکر جهان‌‌وطنی بازمی‌گردد که فرهنگ غالب (به‌واسطه برتری رسانه‌ای و تبلیغاتی و جذابیّت‌های نفسانی ذاتی این فرهنگ) بر اذهان طبقه‌ی متوسط در اقصی نقاط جهان جاگیر کرده است و از قضا مهم‌ترین اشاعه‌دهنده‌ی این زیستِ جهان‌وطنی،  است و اصولاً می‌توان بین این فرهنگ جهان‌وطن و آن پیش‌گفته، این‌همانی قایل بود. 3⃣ نکته این‌جاست که مایه و پایه‌ای که این نسل متأخر از نمایشنامه‌نویسان ایرانی با آن دست به خلق داستان «غربی» می‌زنند، از هالیوود و فیلم‌های هالیوودی می‌آید و خاطرات حک‌شده از دیدن فیلم‌های مشهور، خودآگاه (به‌صورت ادای دین) یا ناخودآگاه به محور اصلی محصولات ذهنی این دوستان تبدیل می‌شود! 4⃣ از این روست که محور اصلی درام فیلم (استیون اسپیلبرگ، ١٩٩٣)، و نمودار سینوسی نفرت-عشق، میان ستوان «آمون گوت» (ریف فاینس) افسر اس‌اس و مسئول اردوگاه یهودیان کراکوف لهستان و دختر خدمتکار یهودی‌اش، هلن هیرش (اِمبث داویتس) مستقیماً در سال ٩٨ شمسی، سر از نمایش ، در تماشاخانه شهرزاد درمی‌آورد! منتهی این بار بین «افسر نازی» (علی صفری) و خدمتکار یهودی لهستانی‌اش، ماروشکا (صبا سرور) باز هم در بستر شهر کراکوف لهستان! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter