eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
672 ویدیو
199 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (٣) ✍ نویسنده: کیان طبری 1⃣ یکی از همین مفاهیم قدسی که از مبدأ جنگ دوم جهانی به معبد راه یافت، «هولوکاست یهودیان در جنگ دوم جهانی» است. 2⃣ مفهومی غیرقابل خدشه در جغرافیای هالیوودیسم است که هیچ فیلمسازی، هرچقدر گردن‌کلفت و هرچقدر بزرگ، حق نگاه غیرارتدوکس به آن را ندارد و از این رو، در تاریخ هفتادساله اخیر هالیوود، فیلمی در نظام استودیویی ساخته نشده که کوچک‌ترین خدشه‌ای به این مفهوم و به روایت پذیرفته‌شده از آن در معبد وارد کند! 3⃣ به‌عکس نام‌هایی بودند که با ادای دین به این مفهوم «قدسی»! خود به «قدیس» معبد هالیوود تبدیل شدند که در رأس آن‌ها، یهودی و فیلم معروف (1993) قرار دارد. 4⃣ جدای از اسپیلبرگ، کم‌تر فیلمساز یهودی‌تباری بوده که در دوران اوج کاری خود، به‌سان یک مأموریت اعتقادی، ادای دین به این مفهوم نکند. (عصیان، 2008)، (پیانیست، 2002)، (کاپو، 1960)، (انتخاب سوفی، 1982)، (محاکمه در نورنبرگ، 1961)، (گروگیر، 1964)، (کتاب سیاه، 2006) و... . ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (۴) ✍ نویسنده: کیان طبری ⛔️ و خط تولید «جهان‌بینی» در ، چشم‌انداز نسل‌های جدید جوامع مختلف، در فازهای مختلف مدرنیته را شکل می‌دهد و اصولاً قشر الیت این جوامع، جهان را خواسته یا ناخواسته، مستقیم یا غیرمستقیم، از دریچه‌ی چشم هالیوود می‌شناسند، الیتی که روز به روز از متون مکتوب فاصله‌ی بیشتری می‌گیرند، و ادراک آنان از جهان، تصویری‌تر می‌شود، این گلوگاهی است که این توضیحات را به موضوع این نوشته، یعنی نمایش  (رها حاجی‌زینل، تماشاخانه شهرزاد) مربوط می‌کند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز چهارشنبه 🌞 ٢٩ آبان ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٢٢ ربیع‌الاول ۱۴۴۱ هجری‌قمری ✝ ٢٠ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی 🕎 ٢٢ حشوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ مرگ معروف به ، نخست‌وزیر قاجار، روشنفکر غربزده، مؤسس لژ ماسونی بیداری ایرانیان و مروّج تاریخ‌نگاری باستان‌گرایانه (١٣١۴ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ شهادت مبارز ضد صهیونیسم (١٩٣۵م) 2⃣ درگذشت نویسنده‌ی بلندآوازه‌ی روسی (١٩١٠م) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (۵) 1⃣ حقیقت آن است که در حوزه‌ی ، ما با نسلی متأخر از تئاتری‌ها مواجهیم که دست به خلق نمایشنامه در بستر زیست-جهانِ غربی می‌زنند! یعنی نمایشنامه‌هایی با کاراکترهای غربی و در زیستگاه غربی! 2⃣ این به تفکر جهان‌‌وطنی بازمی‌گردد که فرهنگ غالب (به‌واسطه برتری رسانه‌ای و تبلیغاتی و جذابیّت‌های نفسانی ذاتی این فرهنگ) بر اذهان طبقه‌ی متوسط در اقصی نقاط جهان جاگیر کرده است و از قضا مهم‌ترین اشاعه‌دهنده‌ی این زیستِ جهان‌وطنی،  است و اصولاً می‌توان بین این فرهنگ جهان‌وطن و آن پیش‌گفته، این‌همانی قایل بود. 3⃣ نکته این‌جاست که مایه و پایه‌ای که این نسل متأخر از نمایشنامه‌نویسان ایرانی با آن دست به خلق داستان «غربی» می‌زنند، از هالیوود و فیلم‌های هالیوودی می‌آید و خاطرات حک‌شده از دیدن فیلم‌های مشهور، خودآگاه (به‌صورت ادای دین) یا ناخودآگاه به محور اصلی محصولات ذهنی این دوستان تبدیل می‌شود! 4⃣ از این روست که محور اصلی درام فیلم (استیون اسپیلبرگ، ١٩٩٣)، و نمودار سینوسی نفرت-عشق، میان ستوان «آمون گوت» (ریف فاینس) افسر اس‌اس و مسئول اردوگاه یهودیان کراکوف لهستان و دختر خدمتکار یهودی‌اش، هلن هیرش (اِمبث داویتس) مستقیماً در سال ٩٨ شمسی، سر از نمایش ، در تماشاخانه شهرزاد درمی‌آورد! منتهی این بار بین «افسر نازی» (علی صفری) و خدمتکار یهودی لهستانی‌اش، ماروشکا (صبا سرور) باز هم در بستر شهر کراکوف لهستان! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (۶) 🎬 ، ۴ اپیزود دارد: 1⃣ اپیزود اول، روایت ماروشکا، دختر است که از کودکی به خدمتکاری خانه‌های اغنیا مشغول بوده و منزلگاه آخر او، خانه یک افسر آلمانی است. دور از چشم همسر باردار این افسر نازی، او با ماروشکا وارد رابطه می‌شود و او را همراه خود به میهمانی‌های شبانه با سایر نازی‌ها و اعیان شهر می‌برد. ماروشکا از این رابطه باردار می‌شود، اما در نهایت افسر آلمانی باید بین حفظ او و جنین در شکمش و وظایف نظامی، یکی را برگزیند. 2⃣ اپیزود دوم، روایت یک دختر فلج به‌نام هیلداست که در اشغال شهر به‌دست نازی‌ها، به‌واسطه سوز آواز خود، از کشته‌شدن به‌دست یک افسر آلمانی نجات می‌یابد و برای همین صدای زیبا به پشت جبهه فرستاده می‌شود. او خیلی زود، به مرثیه‌خوان لحظات آخر سایر همکیشان خود تبدیل می‌شود که رهسپار می‌شوند! 3⃣ اپیزود سوم، داستان دختری است که برای نجات جان خانواده‌اش از کوره‌های آدم‌سوزی مجبور به معامله‌ و تن‌دادن به با سرهنگ هیملر است. 4⃣ و پایان نمایش، واگویه‌های افسر آلمانی اپیزود اول است که به‌نوعی تجسّم همه‌ی مردان حاضر در نمایش است و از رابطه‌ی عشق و نفرت و دگردیسی خود از یک معلم موسیقی به یک نظامی مسئول کشتار می‌گوید و گلوله‌ای که به این کشمکش درونی عذاب‌آور پایان می‌دهد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (٧) 1⃣ نمایش اجرایی نسبتاً قوی دارد، هم نویسنده (علی صفری) و هم کارگردان (رها حاجی‌زینل)، بیشترین بهره را از مینی‌مالیسم در کار خود برده‌اند و دکور صحنه تنها محدود به چند آینه است که البته انتخاب آن وجه استعاری و البته فرامتنی پررنگی دارد که در ادامه به آن بازمی‌گردیم. نقطه قوت کار، به انتخاب بازیگر، و نقش‌آفرینی قدرتمند بازیگران زن، به‌ویژه رها حاجی‌زینل، در نقش هیلدا، دختر فلج، بازمی‌گردد. حاجی‌زینل هم در لحن و هم در کنترل صدا، تسلط بر احساسات و بازی درست با میمیک چهره، نقطه ثقل نمایش است. دردمندی صدای حاجی‌زینل در ترکیب با گریم خوب و البته بیان مقتدرانه (همراه با اوج و فرودهای مناسب احساسی) مونولوگ‌ها، همدلی مخاطب را برمی‌انگیزد و او را در نقش می‌پذیرد. 2⃣ تلاش علی صفری برای تجسّم سردی روشنفکرانه یک معلم موسیقی سابق و یک افسر اس‌اس فعلی که به‌قول خودش «تنها چرخ‌دنده‌ای در ماشین کشتار است»، در مجموع قابل قبول است، گرچه تشبّه شاید ناخودآگاه لحن و صدای او به سرهنگ کسلر (در مجموعه به‌یادماندنی «ارتش سرّی») و لحن منجمد، بی‌تفاوت، رعب‌آور و گزنده دوبلور آن شخصیت (ناصر طهماسب)، کمی از حس طبیعی بازی او را گرفته است. 3⃣ استفاده از موسیقی زنده و گروه موسیقی که (klezmer) می‌نوازند، در فضاسازی اجرا، کمک شایانی است چرا که لُختی صحنه و سادگی بیش از حد دکور را به‌خوبی می‌پوشاند و البته در القای حال‌وهوای تاریخی شرق اروپا، که موسیقی ییدیش جزئی از فرهنگ و زیست روزمره آنان بوده، موفق عمل می‌کند. 4⃣ صفری از نسلی است که با مجموعه‌ای از فیلم‌های هولوکاستی هالیوودی سه دهه اخیر، از «فهرست شیندلر» و «پیانیست» تا «کتاب سیاه» و «پسری با پیژامه آبی»، که با نهایت هوشمندی و ظرافت و «ماشین کشتار» سرد و مخوف آلمان نازی را علیه آنان تصویر می‌کنند، نوستالژی دارد و خب، تلاش او در را می‌توان به‌صراحت ادای دین به این نوستالژی دید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز پنج‌شنبه 🌞 ٣٠ آبان ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٢٣ ربیع‌الاول ۱۴۴۱ هجری‌قمری ✝ ٢١ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی 🕎 ٢٣ حشوان ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ سخنان انقلابی دکتر #شهریار_زرشناس در نقد کتب درسی تاریخی دانشگاه و تبلیغ #باستان‌گرایی و #آریایی‌گرایی و اسطوره‌سازی از #کوروش هخامنشی در کتب انتشارات سمت ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 نام کتاب: در جستجوی ذوالقرنین 👈 گیلگمش، کوروش و اسکندر، در کتیبه‌های سومری و بابلی، تواریخ یونانی و میراث ادیان ✍ نویسنده: احسان روحی 📖 کتاب فوق تلاش قابل تحسینی است در راستای شناخت #ذوالقرنین قرآن. 1⃣ نویسنده در فصل اول کتاب، نظریه‌ی ذوالقرنین بودن #کوروش را با استدلالات متعدد رد می‌کند. 2⃣ فصل دوم کتاب، به بررسی شخصیت ذوالقرنین در روایات امامیه اختصاص دارد. 3⃣ فصل سوم کتاب، شخصیت ذوالقرنین را در اساطیر بین‌النهرین بررسیده و با نشان‌دادن شباهت‌های ذوالقرنین قرآنی و #گیلگمش اسطوره‌ای این دو شخصیت را یکی می‌داند. 4⃣ فصل چهارم و پایانی کتاب، ذوالقرنین را در #تورات و سایر متون مقدس اهل‌کتاب بررسیده و دلیل معرفی شدن #اسکندر_مقدونی به‌عنوان ذوالقرنین را نشان می‌دهد. #⃣ #کوروش_خوانی ✅ خط خطی : 👉 @khatkhatiha
اندیشکده مطالعات یهود
📚 نام کتاب: در جستجوی ذوالقرنین 👈 گیلگمش، کوروش و اسکندر، در کتیبه‌های سومری و بابلی، تواریخ یونانی
✅ ان شاء الله بزودی مطالب فصل اول این کتاب (که غیر از اثبات این نکته که «کوروش، ذوالقرنین نیست»، اطلاعات بسیار مفیدی نیز در شناخت بهتر شخصیت هخامنشی ارائه می‌کند)، را در کانال اندیشکده منتشر خواهیم کرد. با ما همراه باشید🌹
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز جمعه 🌞 ١ آذر ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٢۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۱ هجری‌قمری ✝ ٢٢ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی 🕎 ٢۴ حشوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ ترور سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا (١٩۶٣م) 2⃣ مرگ نویسنده و فیلسوف معروف انگلیسی (١٩۶٣م) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ لی هاروی اسوالد پس از ترور کندی در حالی که دستگیر شده و در حلقه‌ی محافظتی مأموران پلیس ‌بود، به‌دست یک یهودی به نام جک روبی کشته شد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رد پای یهود در ترور کندی (1) 1️⃣ اخیراً برخی اسناد مربوط به ترور ، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا که در 22 نوامبر 1963 به ضرب گلوله به قتل رسید منتشر شده است اما این اسناد نیز نتوانسته پاسخگوی شبهات اصلی در مورد ترور کندی باشد. 2️⃣ دو روز پس از ترور کندی در حالی که دستگیر شده و در حلقه‌ی محافظتی مأموران پلیس ‌بود، در برابر دیدگان حاضرین و میلیون‌ها بیننده تلویزیون به دست یک به نام با شلیک گلوله کشته شد. 3️⃣ راز بزرگی که در اذهان عمومی آمریکا و جهان شکل گرفت و همچنان نیز مطرح است این‌که چگونه یک فرد معمولی توانسته از حلقه‌های پلیس و دستگاه‌های امنیتی عبور کرده و اسوالد را به قتل برساند؟! 4️⃣ پس از انتخاب لیندون جانسون به جانشینی جان اف کندی، وی کمیته‌ای را به سرپرستی «ارل وارن» رئیس دیوان‌عالی آمریکا برای تحقیق در مورد ترور کندی تشکیل داد. این کمیته به معروف شد. 5️⃣ کمیسیون وارن در سال 1964 گزارشی در حدود 900 صفحه به رئیس‌جمهور لیندون جانسون ارائه داد که به‌عنوان روایت رسمی چند روز بعد منتشر شد. در این گزارش اعلام شد که جک روبی قاتل اسوالد بدون هیچ وابستگی و طرح و توطئه‌ای، شخصاً تصمیم به کشتن اسوالد گرفته است! 6️⃣ اعلام نتایج این گزارش جنجال‌های بسیاری را برانگیخت و بسیاری صحت آن را زیر سوال بردند؛ به‌ویژه آن‌که از بین 22تن از وکلای حاضر در کمیسیون وارن، 9 نفر آن‌ها بوده و یکی دیگر از آن‌ها همسری یهودی داشت. 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/israel/7766/ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ راز بزرگی که در اذهان عمومی آمریکا و جهان شکل گرفت این بود که چگونه یک فرد معمولی از حلقه‌های پلیس و دستگاه‌های امنیتی عبور کرد و اسوالد را به قتل رساند؟! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رد پای یهود در ترور کندی (2) 💠 جک روبی کیست؟ 1️⃣ با نام یهودی «یعقوب لئون رابنشتین» (جیکوب لئون رابنستون) از پدر و مادری یهودی-لهستانی متولد شد. 2️⃣ وی مالک یک کلوپ شبانه (شغل متداول یهودیان از گذشته های دور) در شهر دالاس واقع در ایالت تگزاس آمریکا بود. 3️⃣ روبی در 24 نوامبر 1963 ، مردی که طبق گزارش ایالات متحده آمریکا، رئیس‌جمهور را ترور کرده ‌بود، به ضرب گلوله کشت. 4️⃣ دادگاهی در دالاس او را به اتهام قتل هاروی محکوم به مرگ کرد. بعداً، به‌دلیل فرجام‌خواهی، قرار شد دوباره محاکمه شود. 5️⃣ زمانی که تاریخ دادگاهش مشخص شد، روبی بیمار شد و به‌علت انسداد ریوی ناشی از سرطان ریه در 3 ژانویه 1967 درگذشت. 6️⃣ خبرگزاری آژانس تلگرافیک یهود در سپتامبر 1964 را یک یهودی متعصب و طرفدار سرسخت جان اف کندی معرفی کرد! 7️⃣ همچنین مجله فوروارد آمریکا که ویژه یهودیان آمریکاست در یکی از شماره‌های خود در سال 2013 ضمن بازخوانی زندگی روبی، وی را یک تمام‌عیار دانست. 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/israel/7766/ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ جیم مارس در کتاب «خط آتش ـ توطئه‌ای که کندی را کشت» می‌نویسد: «پلیسی که ورود جک روبی را به زیرزمین زندان شهربانی نادیده گرفت، یک یهودی بود»! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رد پای یهود در ترور کندی (3) 💠 انگیزه‌ی جک روبی از کشتن لی هاروی اسوالد چه بود؟ 1️⃣ «علاقه‌ی وافر به جان اف کندی» و «مصرف داروی فن مترازین» (از داروهای روان‌گردان) از عمده دلایل قتل اسوالد از سوی عنوان شد! 2️⃣ روبی در یکی از جلسات دادگاه اظهار داشت: «نمی‌توانم بفهمم که چرا یک مرد بزرگ همچون کندی اکنون نباید در بین ما باشد» 3️⃣ اینها تنها ادعاهای قابل ذکر در خصوص انگیزه‌های فردیِ جک روبی بوده و مسلماً اطلاعات بیشتری از وی در اسناد انتشارنیافته از سوی سرویس‌های امنیتی آمریکا وجود دارد. 4️⃣ چگونه جک روبی با عبور از حلقه‌ی پلیس، خود را تا نزدیکترین نقطه به رساند و به ضرب گلوله وی را کشت؟! 5️⃣ «کمیته برگزیده مجلس نمایندگان در امور ترور» که مسئول رسیدگی به پرونده ترور مارتین لوتر کینگ و جان اف کندی است در گزارش نهایی خود در 1979 در خصوص جک روبی اعلام کرد: ✍️ «قتل اسوالد توسط روبی یک اقدام انفرادی نبوده و نتیجه‌ی تحقیقات ما نشان می‌دهد که ورود روبی به قرارگاه پلیس احتمالاً با مساعدت افرادی همراه بوده است. البته ممکن است مساعدت‌کنندگان از انگیزه‌ی وی خبر نداشتند.» 6️⃣ در ادامه‌ی این گزارش آمده است که پلیس دالاس از ارائه‌ی اطللاعات به کمیسیون تحقیق نهاد ریاست جمهوری در (موسوم به کمیسیون وارن) در مورد چگونگی ورود روبی به محل انتقال اسوالد طفره رفته است. 7️⃣ جیم مارس یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان آمریکایی در پرونده جان اف کندی و 11سپتامبر در سال 1989در کتاب «خط آتش ـ توطئه‌ای که کندی را کشت» از یک مسئله پرده برداشته و می‌نویسد: ✍️ «پلیسی که ورود جک روبی را به زیرزمین زندان شهربانی نادیده گرفت، یک شخص بود.» 🔹 کتاب خط آتش از جمله منابع استفاده شده در فیلم «جِی‌اِف‌کِی» به کارگردانی بود. 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/israel/7766/ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مایکل کالینز پایپر در کتاب «قضاوت نهایی» به دیدار جک روبی با لوورنس میرز (قاچاقچی سلاح به اسرائیل) در شب قبل از ترور جان اف کندی اشاره می‌کند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رد پای یهود در ترور کندی (4) 💠 چه ارتباطی بین جک روبی و صهیونیسم وجود داشت؟ 1️⃣ مایکل کالینز پایپر نویسنده کتاب «قضاوت نهایی» با محوریت نقش در (چاپ سال 2000) می‌نویسد: ✍️ «اسناد منتشر شده از سوی سازمان اف بی آی نشان می‌دهد که روبی در سال 1955 سفری به اسرائیل داشته است.» 2️⃣ گفتنی است سفر روبی به اراضی اشغالی در اسناد منتشر شده در ماه‌های اخیر نیز مجدداً مورد اشاره قرار گرفته است. 3️⃣ پایپر در کتاب خود به دیدار روبی با یکی از دوستان قدیمی وی به نام لوورنس میرز، درست در شب قبل از ترور جان اف کندی اشاره می‌کند. میرز از جمله به اسرائیل است. 4️⃣ پایپر همچنین در ادامه می‌نویسد: ✍️ «اکنون همه‌ی ما می‌دانیم که جک روبی حقوق‌بگیر سندیکای جنایت لنسکی بوده است.» 5️⃣ سندیکای لنسکی به یک گروه چندملیتی مافیایی متشکل از یهودیان ایتالیایی-امریکایی اطلاق می‌شود که بین سال‌های 1929–1960در آمریکا فعال بود. این گروه ارتباط نزدیکی با خاندان برونفمن داشت. در حال حاضر، ادگار برونفمن یکی از اعضای خاندان برونفمن رئیس سازمان «کنگره جهانی یهودیان» است. 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/israel/7766/ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter