پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 🔟 #بخش دهم حجت الاسلام و المسلمین #فلا
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
1⃣1⃣ #بخش یازدهم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰جمود مسائل دانش کلام، مهمترین دلیل انفعال آن
مسألههای ما عوض شده است، باید بدانیم که چهکار کنیم، ما مسلمانیم و در حال زندگی بوده و مسألههای متفاوتی داریم، اما هنوز هم در حال حل کردن مسألههای چندصد سال گذشته در کلام هستیم، از این رو قطعا کلام انقلابی یکی از چهرههای کلام جدید[به تعبیر شهید مطهری] است.
کلام جدید تعاریف متعددی دارد و یک تعریف آن، کلامی است که مسألههای آن جدید باشد، خب کلامی که مسأله آن حیات انقلابی و حیات شکوفایی فردا است، کلام جدید است و این حیاتی که اشاره شد، اسم آن زندگی انقلابی است.
بنابراین کلام باید در افق زبان عمومی باقی بماند و به پویشی فراتر از محیطهای علمی تبدیل شود، کلام به معنای گفت وگوی دینی اساسا یک زندگی و نوعی زیستن است، اساسا خود آزاد اندیشی نوعی زیستن است و همانطور که گفته شد، کلام با آزاد اندیشی پیوند وسیعی دارد، آزاداندیشی افق گشای حیات مردم سالارانه دینی است.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 3⃣1⃣#او فهمید که #انسان میتواند زمین و زمان را #عوض کند و قدرت دارد که
💠سلسله جستارهای #راه_امام
4⃣1⃣حضرت #امام_خمینی قدّسسرّه دریافت که #ولی_مسلمانان است. بسیاری از بزرگان قائل به #ولایت_فقیه بودندهاند؛ اما معتقدان به #فقه_ولایی بسیار کم هستند... حضرت #امام_امت قدّسسرّه نهتنها قائل به #ولایت_فقیه بود، بلکه به گسترش آن نیز اعتقاد داشت و أصولاً فقه او #فقه_ولایی بود؛ یعنی او فقه را #والیانه درک میکرد و آن را بهعنوان #ولی میشناخت و خود را #متولی فقه میدانست.
#آیةالله_جوادیآملی
#بنیان_مرصوص_امامخمینیره ص۲۹۰
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 4⃣2⃣#یادداشت بیست و چهارم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیب
بسم الله الرحمن الرحیم
5⃣2⃣#یادداشت بیست و پنجم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش هشتم
✅ #ضرورت_اندیشه ✅
💠#خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی
5⃣ #گلایههای_رهبری از پر نشدن این خلأ توسط جامعۀ علمی
👈 ما #فتنهی_88 را داشتیم بعد از فتنهی 88 آقای حجاریان؛ حالا نمیدانم روی حساب زرنگی بود یا متحول شده بود، آمد گفت که این فتنه زیر سر #علوم_انسانی بود. ما واقعاً نفهمیدیم این به خاطر زرنگی بود یا چیز دیگری؛ البته بعد این مصاحبه آزادش کردند، نفهمیدیم زرنگی کرد بالاخره هیچچیز را گردن نگرفت ولی یک حرف خیلی اساسی زد.
👈 بعدش حضرت آقا این سخنرانی را کرد، یعنی بهسرعت حضرت آقا استقبال کردند انگار یکچیزی گلویش گیرکرده بود تا این را گفت حضرت آقا یک سخنرانی کرد علیه علوم انسانی؛
⚠️ حضرت آقا:
«آن حقيقت اول كه گفتيم نظام مستظهر به #حوزههاى_علميه است، به خاطر اين است كه #نظريهپردازى سياسى و نظريهپردازى در همهى جريانهاى ادارهى يك ملت و يك كشور در #نظام_اسلامى به عهدهى علماى دين است.آن كسانى ميتوانند در باب نظام اقتصادى، در باب مديريت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربيتى و مسائل فراوان ديگر نظر اسلام را ارائه بدهند كه متخصص دينى باشند و دين را بشناسند. اگر جاى اين نظريهپردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، نظريههاى غربى، نظريههاى غيردينى، نظريههاى مادى جاى آنها را پر خواهد كرد. هيچ نظامى، هيچ مجموعهاى در خلأ نميتواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته و پرداختهى اذهان مادى است، مىآيد جايگزين ميشود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد.»
⚠️ ادامه بیان حضرت آقا:
«اينكه بنده دربارهى علوم انسانى در دانشگاهها و خطر اين دانشهاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانىاى كه امروز رائج است، محتواهائى دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهانبينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى اينها رائج شد، مديران بر اساس آنها تربيت ميشوند؛ همين مديران مىآيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار ميگيرند. حوزههاى علميه و علماى دين پشتوانههائى هستند كه موظفند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى برنامهريزى، براى زمينهسازىهاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانهاش علماى دين و علماى صاحبنظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزههاى علميه است، چون تكيهگاه اوست.»
(29/ 07/ 1389) بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم
#نیازهای_نظری_نهضت
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 1⃣1⃣ #بخش یازدهم حجت الاسلام و المسلمی
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
2⃣1⃣ #بخش دوازدهم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰افق کلام، افق منتخب قرآن است
افق کلام، افقی است که قرآن برای خود انتخاب کرده است، ببینید قرآن با این که بسیار حرف دارد، اما زبان عرفی و عمومی را انتخاب کرده است و این بسیار مسأله مهمی است، روش بیانی هم که انتخاب کرده است، روش پاشانی است، یکبار درباره طلاق میگوید و بعد دستور به خواندن نماز کرده و همینطور پی در پی مطالب مختلف آورده شده است، یکجا منافقان را لعن می کند، جای دیگر انذار میدهد.
در حالی که معلوم است دغدغه قرآن خلق یک تفکر و اندیشه است، اگر هوشمند باشیم، میدانیم که برای خلق یک تفکر به صورت سریع از چپ و راست نظام فکری بگو، طرف مقابل خود شهود میکند، یعنی بقیه آن را خود میگوید، بهترین روش را قرآن انتخاب کرده است.
در این زمینه هم کار شده است که چرا روش قرآن این گونه است و آقای بهاء الدین خرمشاهی مطرح میکند که اگر بخواهی زیاد صحبت کنی، باید به این روش سخن بگویی و دلیل سخن گفتن قرآن به سبک پاشانی هم زیاد حرف داشتن قرآن است، یعنی در عبارتهای کم، محتوای زیادی را برسانی.
#افق_کلام
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 4⃣1⃣حضرت #امام_خمینی قدّسسرّه دریافت که #ولی_مسلمانان است. بسیاری از بز
💠سلسله جستارهای #راه_امام
5⃣1⃣او با #جهاد و #هجرت که مؤمنان را در حیطهی #ولایت_إلهی قرار میدهد، مصداق «إن الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم فی سبیل الله» شد.
#أنفال_۷۲
#امام_خامنهای - ۲۳ تیر ۶۸
#آیات_الامام
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافیک | قرارگاه مهندسی آمریکا
⚪️ نقشه راه آمریکا برای تصرف جهان و استعمارگری بدون لشکرکشی با استفاده از جذب نخبگان و مهندسان سایر کشورها
5 اسفند ماه، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس
#استراتژیهای_جهان_کفر
#استعمار_فرانو
#نظام_سلطه
#میدان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://t.me/khattmedia
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣2⃣#یادداشت بیست و پنجم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبا
بسم الله الرحمن الرحیم
6⃣2⃣#یادداشت بیست و ششم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش نهم
✅ #ضرورت_اندیشه ✅
💠چگونگی پیروزی انقلاب با وجود #خلأ_تئوریک ؟
✅ پاسخ: پر شدن #خلأ_تئوریک انقلاب با #اندیشه نیرومند امام (ره) در مقطع پیروزی انقلاب
👈 ولی نکتهی خیلی مهم و #راهبردی اینجاست، که با وجود این خلأ تئوریک انقلاب باانضباط کامل بهپیش رفت؛ انضباط را در یک حرکت گستره و طولانی از یک #فکر_نیرومند، میشود گرفت. دانشها آمدند تمام شدند امام رفت جلو در یک منطقه بسیار جلوتر از تیررس و دسترس دانشهای اسلامی عملیات تعریف کرد و عملیات او پیروز هم بود.
👈این انقلاب باانضباط کامل بهپیش رفت و هرماه و هرسال بامتانت و استواری مثالزدنی فاصله خود را تا مقاصد اعلامشده کم کرد تا نهایتاً پیروز شد و واقعاً اسلامی بود و اسلامی باقی ماند.
👈 برای آشنایان با طبع و منطق تحولات اجتماعی روشن است که این مایه انضباط در یک حرکت بزرگ اجتماعی تنها میتواند ریشه در ⏮یک اندیشهی استوار و ثابت⏭ داشته باشد، همچنین این مایه پاسخگویی، مرز شکنی و روحیهی تهاجمی در این حرکت تنها میتواند ریشه در قوّت آن اندیشه داشته باشد، یعنی کسی که با طبع تحولات اجتماعی آشنا باشد متوجه میشود که این به اینکه این آدم، آدم قُدی است تمام نمیشود، خیلی بیشتر از اینها طول میکشد.
⚠️ نتیجهی همهی این سخنان اینکه انقلاب اسلامی ایران با وجود خلأ تئوریک یعنی خلأ دانشی به اندیشهای نیرومند نیاز داشت تا جامعه مستعد ایران اسلامی را از دل سالها سرخوردگی و تأثر از فرهنگ و تمدن غرب و از زیر چکمه نظام سلطه و استکبار جهانی درآورد و در دل ناباوریها و حتی مخالفت های فرزندان اسلام بهپیش ببرد و در برابر بُهت و حجاب جهانیان به پیروزی قطعی برساند.
✅ باقی بودن نیاز به این اندیشهی نیرومند در ادامه انقلاب
👈 این نیاز هنوز هم باقی است و در هر حرکت رو بهپیش و بلندی ابتدا به نقش فعال اندیشه نیازمندیم هرچند دانشها بهصورت بالفعل و همهجانبه توان پشتیبانی از آن را نداشته باشند.
#نیازهای_نظری_نهضت
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 2⃣1⃣ #بخش دوازدهم حجت الاسلام و المسلم
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
3⃣1⃣ #بخش سیزدهم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰کلام انقلابی امتداد دهنده سیاست و استراتژی محتوایی قرآن
یکی از ویژگیهای قرآن کریم این است که سراغ مسائل محسوس رفته و نسبت به افکار مادی پرستی برخورد میکند که این چه وضع فکر کردن است، خداوند این همه به تو نعمت داده است و کاملا ملموس و زنده، یعنی کاربردی ترین کتابی که جامعه اسلامی به خود دیده، قرآن است، 23 سال از ابتدای کلید خوردن نزول قرآن، این کتاب الهی پشت نهضت پیامبر اکرم(ص) بوده و [به قول امام راحل، اسلام از ابتدا یک انقلاب است و از اول هم انقلاب بوده است]، با زبان عمومی سخن می گوید، حرفها عرشی است، حال کاری نداریم که قرآن کتاب تربیت است، اما اگر از منظر معرفتی نگاه کنیم، قرآن میخواهد تفکر ایجاد کند.
کلام هم دقیقا باید این خط را ادامه دهد و اگر زندگی ما زندگی اسلامی انقلابی است، که با مسائل جدید مواجه میشود،[آدمهای منفعت طلب که با این مسألهها مواجه نیستند و مسائل آنها صرفا به گرانی مواد خوراکی محدود میشود] اما شخصیت انقلابی که این گونه نیست، بلکه شرق و غرب عالم و سطح و عمق مسائل بشری برای او مسأله است، به همین جهت، کلام باید پشت او قرار بگیرد.
#افق_کلام
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 5⃣1⃣او با #جهاد و #هجرت که مؤمنان را در حیطهی #ولایت_إلهی قرار میدهد،
💠سلسله جستارهای #راه_امام
6⃣1⃣او با استقبال از #خطر و جانبرکف گرفتن در راه خدا، در زمرهی کسانی درآمد که ستایش الهی «و من الناس من یشری نفسه إبتغاء مرضات الله» در وصف آنان سروده شده است.
#بقره_۲۰۷
#امام_خامنهای - ۲۳ تیر ۶۸
#آیات_الامام
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣2⃣#یادداشت بیست و ششم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان
بسم الله الرحمن الرحیم
7⃣2⃣#یادداشت بیست و هفتم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش دهم
✅ #ضرورت_اندیشه ✅
💠چگونگی پیروزی انقلاب با وجود #خلأ_تئوریک ؟
✅ پاسخ: پر شدن #خلأ_تئوریک انقلاب با #اندیشه نیرومند امام (ره) در مقطع پیروزی انقلاب
🔴❓فرق #دانش با #اندیشه؟
👈 اگر تفاوت اندیشه و دانش را نشناسید میدانید چه کلاهی سرتان میرود؟ فکر میکنید فقط با دانش میشود صحنه را اداره کرد درحالیکه صحنه را با اندیشه هم میشود اداره کرد، دانش باید بیاید ولی با اندیشه هم میشود؛ آن چیزی که تخفیف نخواهیم داد این است که باید پشتیبانی تئوریک باشد اما دانش اگر نبود تخفیف حاضر هستیم بدهیم، با یکچیزی الظّاهر پایینتر از دانش، یعنی اندیشه.
👈 اندیشه حالت نوباوگی دانش است، اندیشه درواقع شاید یک حالت آبگیر را دارد در یک نقطه که از آبشخورهای دانشی متعددی تغذیه میکند یک اندیشهای میتواند بیاید و یک عملیات پیچیدهای که به دانشهای متعدد احتیاج دارد را پشتیبانی بکند؛ یک اندیشه منسجم میآید و از آن عملیات پشتیبانی میکند.
✅✅✅اندیشهای که باعث پیروزی انقلاب شد را امام به میدان آوردند.
👈 گفتیم که حرکت بزرگ را ولو دانشها درصحنه نیامدند، با اندیشه توانستیم جمع بکنیم. البته آن اندیشه را امام آورد، موقعی که اینطوری قرائت میکنیم متوجه میشوید خیلی باید آن اندیشه زور داشته باشد، که در برابر نظام سلطه بیاید.
👈 و معلوم است که با کنار گذاشتن سوخت بار این انقلاب یعنی اندیشه امام این انقلاب به جلو نخواهد رفت. اندیشه های دیگر هیچکدام عرضهی این کار را نداشتند. اندیشهی حضرت امام بود که این انقلاب را تغذیه کرد و تا به الآن داستان همینطور است،
👈 عزیزان اگر الآن میخواهید شما هم بتوانید انقلاب را پشتیبانی کنید باید با دقت اندیشهی امام را مباحثه کنیم و با دقت اندیشهی حضرت آقا را مباحثه بکنیم؛
✅✅✅ تأیید مقام معظم رهبری از پشتیبانی شدن انقلاب توسط اندیشه امام (ره)
👈 حضرت آقا موقع سخن گفتن دربارهی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مقام برشمردن عرصه های پیشرفت به چهارتا عرصه اشاره کردند، فرمودند:
⚠️⚠️«چهار عرصۀ اساسى وجود دارد: در درجۀ اول، پيشرفت در عرصۀ فكر است. ما بايستى جامعه را به سمت يك جامعۀ متفكر حركت دهيم؛ اين هم درس قرآنى است. شما ببينيد در قرآن چقدر «لقوم یتفکرون»، «لقوم یعقلون»، «أفلايتدبّرون»، «أفلايعقلون» داريم. ما بايد جوشيدن فكر و انديشه ورزى را در جامعۀ خودمان به يك حقيقت نمايان و واضح تبديل كنيم. البته اين از مجموعۀ نخبگان شروع خواهد شد، بعد سرريز خواهد شد به آحاد مردم. عرصۀ دوم ـ كه اهميتش كمتر از عرصۀ اول است ـ عرصۀ علم است. البته علم هم خود، محصول فكر است. كار علمى را بايستى عميق و بنيانى انجام داد.»
👈 باوجود نارسایی و حتی نا همراهی دانشهای رسمی حوزوی چه رسد به دانشگاهی این اندیشه را امام خمینی با تکیه به همین سرمایهی ارزشمند ارائه میکرد و در طی سالهای طولانی مبارزه مدام مشغول رسیدگی به آن بود.
⚠️⚠️ «با شعار مردم را چهار صباح میشود در صحنه نگه داشت؛ اما مبارزهی بنیانی را با صِرف شعارهای سطحی و پوک ـ که در دهان بعضیها میبینید ـ نمیتوان راه انداخت، بلکه برای آن مبارزه و در صحنه نگه داشتن مردم، فکر لازم است؛ برای پشتوانهی حرکت عظیم مردمی، یک سد و تکیهگاه مستحکم فکری لازم است. 🔆امام بزرگوار نهضت ما توانست این تکیهگاه مستحکم فکری را از اسلام استخراج کند. پایههای عمدهی این تفکر همان اصول اسلامی بود که بازشناسی و بازفهمی میشد، بدون اینکه مورد بیاعتنایی قرار گیرد.»
👈 در ادامه حضرت آقا میفرمایند:
⚠️⚠️ «مثلاً توحید یکی از مبانی اصولی نهضت اسلامی است که در نگاه عامیانهی عمومی آن را به معنای «خدا یک است و دو نیست»، معنا کردهاند. البته معلوم است که خدا یک است و دو نیست، اما توحید فقط این نیست، بلکه به معنای یگانگی قدرت حاکم بر زندگی انسان است.این معنا یعنی چه؟ یعنی نفی همهی قدرتهایی که بر انسانها تحکم میکنند؛ ببینید ناگهان چه معنای عظیمی پیدا کرد! یعنی نفی سلطه و هر حاکمیت ظالمانه؛ نفی همهی حکومتهای کودتایی و موروثی؛ نفی حکومت همهی کسانی که میخواهند بر مجموعههای انسانی با خودکامگی و تکیه بر احساسات و خواست و منافع شخصی حکومت کنند؛ خواه این حکومت، حکومت سیاسیون باشد، خواه حکومت اقتصادیون. معنای توحید که یکی از پایههای اصلی این نهضت عظیم است، این میباشد.»
#نیازهای_نظری_نهضت
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
💠السلام علیک یا فاطمة الزهراء
🔰امروز، روز بزرگی است؛ روز ولادت سیّده زنان عالم، دختر باشخصیت عظیمالشّأن پیامبر مکرّم و اسوه زنان و مردان در طول تاریخ اسلام است. ولادت فاطمه زهرا و صدّیقه کبری و مجاهده فیسبیل اللَّه و شهیده مظلومه، با سالگرد میلاد یکی از برجستهترین و درخشانترین چهرههایی که از آن نسل مطهّر در تاریخ اسلام بروز یافته، مصادف شده است؛ هم روز ولادت کوثر فاطمی است، هم روز ولادت کوثر روحالّلهی است.
🔰مصداق کوثر برای نبىّاکرم، چیزهای گوناگون است. یکی از برجستهترین مصادیق کوثر، وجود مقدّس فاطمه زهراست که خداوند متعال در این وجود مبارک، دنباله معنوی و مادّی پیامبر را قرار داد. برخلاف تصوّر دشمنان ملامتگر، این دختر بابرکت و این وجود ذیجود، آنچنان مایه بقای نام و یاد و مکتب و معارف پیامبر شد که از هیچ فرزند برجسته و باعظمتی، چنین چیزی مشاهده نشده است.سلام خدا بر او، درود همه انبیا و اولیا و فرشتگان و آفریدگان پروردگار بر او تا روز قیامت.
🔰 این فرزند گرامی(امام خمینی ره) و عالیقدر هم، خود یک کوثر شد؛ کوثر روحالّلهی. یک نفر یکتنه وارد میدان شد؛ با جاذبههای عظیمی که خدای متعال به برکت خصوصیّات ذاتی و اکتسابی در او قرار داده بود، دلها را مجذوب خود کرد؛ دستها و پاها را به حرکت وادار کرد؛ مغزها را به اندیشیدن انداخت و این حرکت عظیم را در اینجا، و نهضت عظیم جهانی و بیداری اسلامی را در دنیا به وجود آورد: «باش تا صبح دولتش بدمد / کاین هنوز از نتایج سحر است». بعد از این، راه امام و حکمت امام و مکتب امام وتفکّر امام،دردنیا نقشها خواهد آفریدونسلها آن را آزمایش خواهند کرد.
9مهر78
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 3⃣1⃣ #بخش سیزدهم حجت الاسلام و المسلمی
💠🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
4⃣1⃣ #بخش چهاردهم و پایانی
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰نیاز مضطرانه امروز ما به کلام انقلابی
با توجه به تعریفی که از کلام انقلابی و نقشی که برای آن درنظر گرفته شد یا دیده می شد، الزامات داشتن کلام انقلابی را ظاهرا باید این گونه موارد مطرح کنیم که در کلام انقلابی باید راقی ترین تقریرها از اندیشه اسلامی دیده شود.
ارائه تقریرهای دلپسند مستحب نیست، بلکه واجب است، باید بتوانیم اندیشه اسلامی را به عنوان یک معجزه به مردم نشان دهیم، این ما هستیم که تلاش کنیم تا خدایی که شاهکار آن، جهان هستی است و در عرصه معرفت هم دین اسلام را به عنوان یک شاهکار به ما معرفی کرده است، اگر خود را در مکانیزم بیان خداوند متعال قرار میدهیم، باید تلاش کرده و مسابقه دهیم.
صرف استخراج یک جمله کافی نیست، بلکه بایستی استدلالهای محکم و فرامذهبی بیاوریم، به نظر پیروزمندی در زمینه کلام انقلابی در مطرح کردن اندیشه اسلامی به عنوان یک اندیشه فطری است، در این صورت کلام انقلابی به رسالت خود نزدیکتر میشود و باید ناظر و آمیخته به نیازهای حیات نوین شیعی باشد، ورود عمومی داشته و از قرآن بهرهمند باشیم.
متأسفانه جایگاه قرآن را نتوانستهایم به خوبی تبیین کنیم، قرآن در فکر ما به عنوان یک کتاب دیده شده، در حالی که حقیقتی است که به عنوان کتاب هم برای ما جلوه کرده است، امام خمینی(ره) میفرمایند، نزول آن به شکل کتاب، ششمین تنزیل قرآن است، به تعبیر دیگر قرآن در ششمین حادثه تنزیلی خود به صورت کتاب برای ما بروز کرده است، از این رو تنزیل قرآن را تنزیل آن[حقیقت] بیان میکنند، یعنی قرآن حقیقتی داشته و یکبار تنزیل کرده، و در ششمین تنزیل قرآن به شکل کتاب درآمده است، این که ما قرآن را به عنوان یک کتاب میبینیم، خیلی به ما لطمه زده است و با این نوع نگاه، قرآن به جایگاه خود نخواهد رسید، همان شکایتی که این مصحف الهی میکند؛ « إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً».
کلام انقلابی باید افق معنوی و تمدنی داشته باشد، ما هیچ گریزی نداریم، اگر واقعا حرف از اسلام و تمدن میزنیم، به همین جهت بایستی کلام اسلامی را در این افق قرائت کنیم، به طور خلاصه کلام اسلامی صمیمیترین آوازی است که در جامعه باید به گوش برسد و هر انسانی باید احساس کند که هنگام شروع کار و اندیشه به این آواز احتیاج دارند که این امر نیازمند زحمت و تلاش ما است، چراکه قرآن و روایات و تاریخ با شکوه و مشعشع اهل بیت(ع)، زندگانی تابناک شاگردان آنها و امام و حضرت آقا هم وجود دارند.
به نظر من، خود حضرت آقا، شخصا معجزه انقلاب اسلامی است، اینها سرمایههای ما هستند، شهدایی که میدانیم برای چه رفتند، در جهان امروزی که برای لقمهای نان، هم دیگر را دریده و آبرویی برای یکدیگر باقی نمیگذارند، عدهای برای معنویت و تعالی روحی مردم رفتند و خود را فدا کردند، به هر حال در این همه دارایی ما باید بتوانیم این آواز را به گوش جامعه خود برسانیم.
#افق_کلام
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 6⃣1⃣او با استقبال از #خطر و جانبرکف گرفتن در راه خدا، در زمرهی کسانی
💠سلسله جستارهای #راه_امام
7⃣1⃣او با #قیام تاریخیاش در راه خدا و تلاش بینظیرش برای #إقامهی قسط و عدل، پاسخی افتخارانگیز به ندای «کونوا قوّامین لله» و «کونوا قوّامین بالقسط» داد.
#مائده_۸
#نساء_۱۳۵
#امام_خامنهای - ۲۳ تیر ۶۸
#آیات_الامام
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 7⃣2⃣#یادداشت بیست و هفتم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبا
بسم الله الرحمن الرحیم
8⃣2⃣#یادداشت بیست و هشتم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش یازدهم
✅ #ضرورت_اندیشه ✅
◀️👈چه اتفاقی افتاده است که انگار این اندیشه حضرت امام دیگر در صحنه نیست؟
1⃣ تنبلی و عافیت طلبی روحانیت
👈 یک اصالت التنبلیه؛ عافیتطلبی روحانیت ؛ حوزهی علمیه یک فرصت تاریخی دستش آمده است و آنهم اینکه توسط واقعیتها به آن سیلی بزنند که جواب بدهد؛ هیچ راهی غیر این نداریم یعنی باید واقعیتها آبروی من وتو طلبه را ببرد تا ما تکان بخوریم و خلق دانش بکنیم. البته معماری سیستم آبروبر از روحانیت، اینیک مقدار حساس است یعنی ما باید یکطور رفتار بکنیم که ما را یکدفعهای متهم به کفر و ولد زنا و ... ندانند حوزه اینطوری است یکدفعه میبینید ناموسی فحش میدهد،باید خیلی درست رفتار کرد مثلاً این دولت نهم و دهم یکی از مشکلاتش این بود مدام میگفت این مسئله را جواب بدهید بعد جواب حوزه نمیداد؛ بعد آخرسر با حوزه درافتاد. من یکبار به یک بندهی خدایی واسطهای بود به آن گفتم شما مکانیسم تعامل با روحانیت را بلد نبودید، یککم تند بروی ولد زنایت میکنند، شما میگویید بابا من دو سال منتظر شدم این سؤال را، سؤال ناموسی کشور است از داخل این بیوت هیچچیز درنیامد بیرون. حرفت درست است عزیز من ولی قدم بعدیاش را باید درست برداری، یککم اشتباه بکنی، [فحش ناموسی میدهند] حضرت آقا با اینهمه قُدیاش کلی مراعات میکند.
2⃣ پاسخهای سریع علوم انسانی در فضای بی پاسخی روحانیت
👈دوم اینکه تا شما پاسخ بدهید علوم انسانی میدود میآید میگوید چه گفتی؟ آقا من با پسرم دعوایم شده است نمیدانم چه باید بکنیم این عالمان اسلامی هم که هنوز جواب من را ندادند، میگوید آقا بیا من حلش میکند. اینهمه توسعهی روانشناسی میدانید یعنی چه؟ یعنی علمای اخلاق در خانهشان را گِل گرفتند.
3⃣ ترور تئوریسینهای اصلی انقلاب
👈 آن فکر توفنده با حضرت امام درزمانی که یک نشاط نسبی هم داشت و حضور داشت، آن فکر و شاگردان زیادی تربیت کرد شما نگاه بکنید دانهدانه شاگردان حضرت امام را؛ مطهری و بهشتی و ... را ترور میکنند.
👈 در سالگرد شهادت شهید مطهری، آقای بهشتی دعوت است خدا رحمتش کند، دعوت است برای اینکه بیاید در مراسم سالگرد سخنرانی بکند. میگوید که من در مسیر داشتم فکر میکردم در این جمع محترم چه بگویم. بعد به این نتیجه رسیدم یکی از مسئلههای روز را بگویم. بحث اسلام منهای روحانیت را مطرح میکند و توضیحاتی میدهد. بحث قشنگی است. بعد میگوید سه روز قبل شهادت آقای مطهری من دلم تنگ شد برای ایشان مدتی بود ایشان را ندیده بودم، فقط در تلویزیون میدیدمش، گفتم بروم یک سری به او بزنم. رفتم و زنگ زدم و هماهنگ کردم و رفتم خدمتشان، ایشان میگفت آقای بهشتی یک فاجعهی بزرگ در حال رخ دادن است. گفتم چه فاجعهی بزرگی؟ گفت تمام تئوریسینهای انقلاب درگیر مسائل اجرایی شدند. گفتم بله راست میگویید من این راهم متوجه شدم ولی خب چهکار کنیم، باید برویم در کوچه دعوا شده است حالا فیلسوف هستی هر که هستی باید بروی مشت بزنی، دیگر دعوا است چهکار باید کنیم. بعد گفت ولی من در فکر یکراه حلی هستم. گفتم راهحل شما چیست: گفت من نظر عهد شرعی کردم که سه روزم را ببرم قم و آنجا یک حوزهی علمیه بزنم تعدادی از جوانهای مستعد را بگیرم و اینها را بهعنوان تئوریسینهای انقلاب اسلامی تربیتشان بکنم. بعد گفتم این کار را شروع کردید؟ گفت بله رفتم مکانش را هم گرفتم الآن چند هفته است دارم میروم. گفتم خدا خیرت بدهد خیلی کار بزرگی است.سه روز بعدش که شهید شد اول به خاطر رفاقتها و شناختی که از ایشان داشتم متأسف شدم بعد یکدفعه یادم آمد گفتم این پروژهی تربیت تئوریسینهای انقلاب روی زمین ماند. ببینید آقا یکمشت فکر را زدند از دور خارج کردند، کدام انقلاب اینطوری بود؟
#نیازهای_نظری_نهضت
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸کرسی نظریهپردازی "کلام انقلابی یا معنویت انقلابی" کرسی نظریه پردازی "کلام انقلابی یا معنویت انقلا
🎙صوت جلسه
🔰کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
💠حجت الاسلام فلاح
🔴کیفیت متوسط
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🎙صوت جلسه 🔰کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 💠حجت الاسلام فلاح 🔴کیفیت متوسط #
نشست نظریه پردازی کلام انقلابی یا معنویت انقلابی-ح.فلاح-ح.مظاهری سیف.MP3
35.47M
🎙صوت جلسه
🔰کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
💠حجت الاسلام فلاح
🔴کیفیت متوسط
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 7⃣1⃣او با #قیام تاریخیاش در راه خدا و تلاش بینظیرش برای #إقامهی قسط و
💠سلسله جستارهای #راه_امام
8⃣1⃣او #خشم و #برائت نسبت به #مشرکین و کفار عنود، و #عطوفت و #مؤدت نسبت به #مسلمانان سراسر جهان را مصداق کاملی از «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» ساخت.
#فتح_۲۹
#امام_خامنهای
#پیام_چهلمین_روز_ارتحال_امام_خمینی
#آیات_الامام
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🗞 نشریه #عهد_61 منتشر شد
📖 ویژه نامه بیانیه #گام_دوم انقلاب
🔴 بایکوت مقدّس
⭕️ راهبردِ راهبر
♨️ همپای جلودار
💠 ماجرای پیر و جوان
🔴 روی این بیانیه خیلی زحمت کشیده ام
کاری از خانه طلاب جوان
#نشریه_عهد
#عهد_61
〰〰〰〰〰
@KhaneTolab
〰〰〰〰〰
دانلود👇👇👇👇
هدایت شده از خانه طلاب جوان
61.pdf
2.62M
🗞 دانلود نشریه #عهد_61
📖 ویژه نامه بیانیه #گام_دوم انقلاب
🔴 بایکوت مقدّس
⭕️ راهبردِ راهبر
♨️ همپای جلودار
💠 ماجرای پیر و جوان
🔴 روی این بیانیه خیلی زحمت کشیده ام
#نشریه_عهد
#عهد_61
🔆🔆خانه طلاب جوان🔰🔰
@khaneTolab
#اطلاعیه
⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت
🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی
🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح
☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#الگوی_پیشرفت_ایران
#حاکمیت_مطلقه_الله
#دین_مهندس_دنیا
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
جلسه1⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/237
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/238
جلسه2⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/386
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/387
جلسه3⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/495
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/496
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
971013-ج1-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
20.64M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#صوت
🎧جلسه اول
🗓1397/10/13
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
1الگو 13-10-97.pdf
126.2K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#متن
📝جلسه اول
🗓1397/10/13
🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
971020-ج2-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
13.54M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#صوت
🎧جلسه دوم
🗓1397/10/20
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
2الگو 20ــ10ــ97.pdf
577.5K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#متن
📝جلسه دوم
🗓1397/10/20
🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir