eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#نگرش_نوین_اسلامی #گفتار_استاد #کلام_انقلابی #اندیشه_انقلاب #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Ka
بسم الله الرحمن الرحیم 8⃣1⃣ هجدهم 🔰تأملی در مختصات ()/ اول ✅ 👈مقدمه👉✅ 1⃣ 👈تذکر آقا در مورد در مسائل اقتصادی و پیشرفت کشور در نوزوز 94: ◀️من خواهش می‌کنم به‌خصوص صاحب‌نظران و همچنین جوانان و عامّه‌ی مردم عزیزمان به این نکته توجّه کنند که دو جور نگاه به رونق اقتصادی و پیشرفت اقتصاد وجود دارد. ◀️یک نگاه می‌گوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّت‌های درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم. ظرفیّت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که از این ظرفیّت‌ها یا استفاده نشده است یا درست استفاده نشده است؛ از این ظرفیّت‌ها استفاده کنیم؛ ◀️نگاه دوّم به اقتصاد کشور نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزها است؛ می‌گوید سیاست خارجی‌مان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند، تحمیل قدرت‌های مستکبر را در بخش‌های گوناگون و مسائل گوناگون بپذیریم تا اقتصادمان رونق پیدا کند؛ ◀️مروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوّم یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بی‌فایده است. 2⃣👈 تذکر آقا به خطر تحریف مکتب امام 14 خرداد 94: ◀️ رسید به 14 خرداد ماه، ایشان یک‌دفعه بحث تحریف مکتب امام را مطرح کردند و نگرانی شدیدی را ابراز کردند. ◀️ کلاً یک عده از بیخ مکتب امام را قبول ندارند، اهتمام جدی دارند تمام اصول مکتب امام را بشورند. ویژگی‌ این‌ها این است که تیم هستند، توانمند هستند، قاطع‌اند، آشکار هم اعلام نمی‌کنند که می‌خواهند این کار را بکنند. ⚠️⚠️⚠️ جای سؤال هست که این مکتب امام چیست که اگر آن اندیشه در کار نباشد دیگر انقلابی نخواهیم داشت، قطعاً منحرف می‌شود یا مضمحل می‌شود؟ 3⃣👈 ما برای شناخت مکتب امام وظیفه‌ داریم ◀️ ما برای شناخت این اندیشه‌ یک کاری باید انجام بدهیم. تقریباً دغدغه‌ی ما در این جلسه این است. به تعبیری آن اتمسفر غنی‌شده‌ای که به آن اشاره می‌کردیم این را جمع و جور بخواهیم بکنیم یک برچسب هم بخواهید به آن بزنید می‌شود مکتب امام. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 8⃣1⃣#یادداشت هجدهم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_انقل
بسم الله الرحمن الرحیم 9⃣1⃣ نوزدهم 🔰تأملی در مختصات ()/ دوم ✅ نیاز نظری نهضت✅ 1⃣ صحنه دشواری که انقلاب اسلامی در ایران با آن مواجه بود: ◀️استبداد داخلی در مرزهای ایران تمام نمی‌شد؛ ◀️استبداد داخلی امتداد اراده‌های نظام سلطه بود. ◀️ یکی از چیزهایی که باید با آن آشنا بشویم نظام سلطه است. 👈 نظام سلطه را باید شناخت. یکی از خطوط شناخت نظام سلطه شناخت استراتژی های جهان کفر است که البته یک عنوان مختصری هست از بحث مفصل شناخت نظام سلطه. نظام سلطه از کجا آمده است؟ الآن به چه چیزی رسیده است؟ الآن چیست؟ اتفاقاً اگر می‌خواهیم اندیشه‌ی مهدوی داشته باشیم بازهم باید نظام سلطه را بشناسیم. 👈 جوهره نظام سلطه استکبار است. و امام این موضوع استبکار را خیلی خوب کار کرده حتی قبل از قیام و در دوران جوانی. 💠امام ره در منشور روحانیت: «مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل قبول نيست كه مرجع و مجتهدش بگويد من در مسائل سياسى اظهار نظر نمىكنم. آشنايى به روش برخورد با حيلهها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصيرت و ديد اقتصادى، اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكتهشده آنان و درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايه دارى و كمونيزم كه در حقيقت استراتژى حكومت بر جهان را ترسيم مىكنند، از ويژگيهاى يك مجتهد جامع است. يك مجتهد بايد زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى را داشته باشد» ◀️ انقلاب اسلامی پنجه در پنجه نظام سلطه انداخته و هنوز هم همین است و اگر نظام سلطه را نشناسیم متوجه نمی‌شویم داریم چه می‌کنیم مشغول چه حماسه ای هستیم!!! 2⃣ متکی بودن نظام سلطه به دانش و اندیشه در تمام لایه‌ها: ◀️نظام سلطه متکی به دانش و اندیشه در تمام لایه‌های آن بود از دانش‌های بنیادین تا کاربردی و از فلسفه تا تکنولوژی ◀️رهبری : مدیریت غرب بر دنیا ... دو پایه‌ى اساسى داشت: یک پایه‌ى فکرى و ارزشى، و یک پایه‌ى عملى، یعنى نظامى و سیاسى.» (13/6/93) ◀️ «غرب و آمریکا به برکت علم توانستند بر کشورهای دنیا مسلط شوند؛ یکی از ابزارهاشان علم بود؛ ثروت را هم با علم به دست آوردند. البته مقداری از ثروت را هم با فریبگری و خباثت و سیاست به دست آوردند، اما علم هم مؤثر بود. باید علم پیدا کرد. روایتی است که فرمود: «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه.» باید علم پیدا کنید. علم که پیدا کردید، پنجه‌ی قوی پیدا خواهید کرد. اگر علم نداشته باشید، کسانی که دارای پنجه‌ی قوی هستند، دست شما را می‌پیچانند.»(21/9/91) 3⃣ به جهت متکی به دانش بودن نظام سلطه مقابله با آن دشواری فراوان داشت ◀️ ما در ایران که گفتیم مرگ بر شاه با نظام سلطه درگیر شدیم، و نظام سلطه برای اولین بار در طول تاریخ متکی به قدرت‌های متنوع و متکی به یک تمدن قدرتمند است. یک هم‌چین نظام سلطه‌ای است. حالا همه‌ی این‌ها را باهم فهرست کن بعد بگو انقلاب اسلامی معجزه بود. ◀️ به همین جهت مقابله با آن دشواری فراوان داشت، انقلاب‌های بسیاری بی‌ثمر مانده بود. 4⃣یکی از مهارت‌های نظام سلطه نابود کردن و به اضمحلال کشاندن انقلاب‌های واقعی و مردمی است. و نظام سلطه تمام انقلاب ها را نابود کرده بود، در این شرایط ما زنده ماندیم، در این شرایط ما ادامه دادیم، فقط هم این نبود آن جمله‌ی حضرت امام درست است، ما همچون صاعقه‌ای بر فرق آمریکا فرود آمدیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 9⃣1⃣#یادداشت نوزدهم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_انق
بسم الله الرحمن الرحیم 0⃣2⃣ بیستم 🔰تأملی در مختصات ()/ سوم ✅ نیاز نظری نهضت✅ 5⃣ انقلاب اسلامی با دو حرکت به پیروزی قطعی رسید: ◀️ الف) فروریختن نظام استبدادی در بهمن 57: 🔸 آن شب 22 بهمن خیلی کلیدی بود که امام گفت بریزید بیرون؛ یعنی بعدها خیلی تحلیل آمد روی آن. اصلاً عجیب بود این دریافت حضرت امام، اگر آن کار را ایشان نمی‌کرد رئوس انقلابیون را درو می‌کردند؛ انقلاب عقیم می‌شد. هم دولت داخلی منفعل بود هم نظام سلطه نمی‌فهمید چه اتفاقی دارد می‌افتد. در وضع انفعال امام آخرین ضربه را زد؛ که دیگر معلوم شد اینجا تقلب کرد و از روی دست امام زمان خواند. ◀️ ب) برپایی نظام نوین جمهوری نظام اسلامی ایران 🔸 ما اولین انقلابی هستیم که 50 روز بعد انقلاب تکلیف ساختار حکومت روشن‌شده است. 50 روز بعد از پیروزی انقلاب رفراندوم برگزار کردیم. 🔸دشمنان دارند خباثت می‌کنند والا سجده می‌کنند در برابر ایران، اندیشمندانی که دموکراسی می‌فهمند به خاطر این دموکراسی واقعی که اینجا جاری است، در برابر ایران سجده می‌کنند. 🔸بعدش هم حضرت امام در آن پیام خطاب به ملت ایران نوشت که نخستین روز حکومت الله در زمین را به شما تبریک می‌گویم. 🔸 تصویب قانون اساسی در همان سال، سال 58، یعنی چهارده ماه بعد از پیروزی، تصویب قانون اساسی عجیب است. آیت‌الله جوادی حفظه‌الله می‌فرمودند؛ این قانون اساسی وزن علمی‌اش از رساله‌های عملیه بالاتر است، می‌فرمودند هفتادتا فقیه بر سر هم زدیم تا شد این قانون اساسی. 6⃣ وجود آگاهی و انضباطی مطلوب در مسیر پیگیری انقلاب ◀️ عزیزان ما در مورد انقلابمان خیلی چیز کم می‌دانیم، و این چیز عجیبی است. یک خانمی به نام تدا اسکاچ پل، ایشان محقق انقلاب‌ها، یک جامعه‌شناس است رشته‌ی تخصصی‌اش انقلاب‌هاست. ایشان یک تزی داشت، آن‌هم اینکه انقلاب‌ها ساخته نمی‌شوند، انقلاب‌ها پدید می‌آیند. کسی نمی‌تواند ادعا بکند من این انقلاب را درست کردم. ایشان بعد انقلاب ایران را که نگاه می‌کند نظرش عوض می‌شود، کتابش را ویرایش می‌زند، می‌گوید البته این استناء است. ◀️ ببینید انقلاب یک آگاهی و انضباط عالی از خودش نشان داد انقلاب اسلامی ایران، نقطه‌ی مطلوب انقلاب را آگاهانه هدف گرفته‌شده بود. ◀️ حضرت امام همه‌ی مخاطرات را به‌موقع شناخت و بهترین راه‌حل‌ها را برای آن‌ها یافت و ایده‌های نو و بومی در میان آورد؛ ◀️ از همه‌ی ظرفیت‌های در اختیار هوشیارانه و با تسلط استفاده کرد. نظام سلطه را با همه‌ی تکاپویی که می‌کرد، با تعجب زیاد ، پشت پرچین خواست‌ها و اراده های خود نگه داشت. 7⃣ برای این پایه تسلط و برای پیروزی قطعی نیاز به پشتوانه های چندی بود: ◀️الف) هدف‌گذاری روشن، و ثبات هدف‌ها ⚠️شما اگر در وضعیت پرآشوبی بخواهید حرکت بکنید برای این‌که به مقصد برسید باید مقصد برایتان خیلی روشن باشد والا سیل حوادث می‌آید یک‌دانه می‌زند در گوشتان صورتتان برمی‌گردد و دیگر قبله‌تان عوض می‌شود و دیگر از آن‌وقت این‌طرفی دارید می‌روید. ◀️ ب) انضباط‌های روشن و ایده‌های راه گشا ⚠️یکی از نیازهای جدی انضباط‌های روشن و ایده‌های راه گشا است. این لازم است برای این‌که شما بتوانید مسلط عمل بکنید. ◀️ج) توان اجتماعی بالایی که یارای فشارهای متنوع نظام سلطه را داشته باشد. ⚠️ فشارهای مستقیم مثل گرفتن یا کشتن مجاهدین، متلاشی کردن ارتباط‌ها و پیوندها؛ ⚠️بعد هم همین‌طور حیله‌گری‌ها، تردید افکنی، القای تعبیرهای غلط، راه‌های انحرافی و وعده‌های دروغ. 8⃣برای هدفگذاری، انضباط‌ها و ایده‌های درست و توان به کارگیری چالاک سرمایه‌ها ◀️الف) نیاز به اندیشه و هوشیاری بالایی بود ◀️ب) این اندیشه باید به دانش‌هایی تکیه می‌داشت https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🚨فوری دوره آموزشی 🔺جهت ثبت نام ارسال نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد به سامانه: 🔺مکان: شهر قم (۱۶ جلسه) 🔺بهمن و اسفند ماه 1397 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔴 خانه طلاب جوان با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار می کند 🔴 🔆 #روایت_ایستادگی 🔆 🚌 #اردوی بازخوانی دستاوردهای انقلاب اسلامی 🚎 🌅 با حضور در چهل نقطه از مظاهر #پیشرفت_انقلاب 🌅 💎 زمان: ۱۷ الی ۱۹ بهمن ماه 🏵 مکان: قم و تهران ☎️ جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی و پایه تحصیلی خود را به شماره 30008777110114 ارسال نمایید. 📲 جهت اطلاعات بیشتر با شماره 09195886298 تماس حاصل فرمایید. 📓📔خانه طلاب جوان🔰🔰 @khaneTolab
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#اندیشه_انقلاب #اندیشه_راهبردی #طرح_راهبردی_انقلاب #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Kalam_Enghe
بسم الله المستعان بک یابن الحسن حجت الاسلام و المسلمین سلام خدمت دوستان و مخاطبین کانال ❓ایا به نظر شما چنین پروژه ای برای امروز انقلاب قابل تصور است؟ یک زمانی بود میدانستیم باید شاه برود ، تمام تلاش ها و حرکات ما ناظر به این امر بود. یک زمانی میدانستیم جنگ در راس امور است و همه بسیج بودیم برای این امر... امروز ما گویی پروژه بزرگی جلوی چشممان نیست نه اینکه ثبوتا پروژه ای وجود ندارد اما حداقل در مقام اثبات ما در پروژه ای نیستیم یک پروژه کلان که حس کنیم همه داریم آن را محقق میکنیم حرف های کلی هست ولی خیلی با یک پروژه بزرگ در مقابل چشم و قلب امت فرق دارد لذا کارهای ما روح واحدی را نشان نمی دهد در این صحنه همه چیز علی السویه است همان قدر که تاسیس یک مهدکودک اسلامی فاخر است تولید یک رمان خوب یا دفاع از حرم اهل بیت یا یک کار فنی مهندسی یا یک طراوت علوم انسانی اسلامی یا کار روی الگوی پیشرفت یا ایجاد سامان اعتقادی یا یک کار ژورنالیستی معتبر یا ساخت یک برنامه تلویزیونی یا تدریس فقه و فلسفه یا ... اگر چه در نگاهی وحدت نگر ، همه چیز برای تمدن اسلامی به کار می آید هر کس هر جا باشد و با اخلاص برای انقلاب کار کند ، به کار می اید اما این خیلی سخت و با تعویق است که از این همه امر مباین یک کره چرب واحد تیز گرفته شود. ❓آیا ما امروز میتوانیم به یک شاه باید برود روشنی در انقلاب اسلامی اشاره کنیم که تمام کارها و پروژه ها ذیل آن معنایی مضاعف یابد؟ ❓آیا این ایده ، ایده درستی است؟ ❓اگر درست است، پیشنهاد شما برای آن پروژه بزرگ چیست؟ نظرات ارزشمند خود را با ما از طریق مسیر ارتباطی ذیل در جریان بگذارید: 🌐مسیر_ارتباطی: @Sammmostafa https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔸کرسی نظریه پردازی «کلام انقلابی یا معنویت انقلابی» یازدهم بهمن به همت در قم برگزار می‌شود. 🌐 http://www.rasanews.ir/002UrE https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
⚪️ جلسات الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🔵 جلسه بازخوانی متن 🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین 🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح ☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
نوشتاری از برادر #وطن_فدا بهانه این نوشتار شاید نامه برخی عدالتخواهان سابق و لاحق باشد که رهبر انقلا
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین ☘منش ها و کنش های جریان ها در تحقق یک مطلوبیت در 💥اندر مصائب پدر مادری با بچه های شلخته ⚡️وارد خانه میشوی هیچ چیز سر جایش نیست اسباب بازی ها وسط هال ولو است ، کتاب ها از قفسه بیرون ریخته شده، مداد رنگی ها و خرده تراش ها آن طرف ، ظرف میوه و ته مانده میوه ها این طرف آخر این چه وضعیه ؟! چرا هر روز این طوریه وضع خانه ما؟!! چه باید کرد؟؟!! ☘جواب ها در اتمسفر خانه جمهوری اسلامی ما 💪پدر و مادر با طعم امنیتی: از فردا هر کدام از بچه ها شلختگی کرده باشد ، از شام محروم است ، در صورت تکرار کتک مفصلی خواهد خورد. 💰پدر و مادر با طعم اقتصادی : از فردا هر کدام از بچه ها شلختگی کند از پول تو جیبی محروم و هر کی در جمع آوری کمک کنه جایزه دارد. 🙌پدر و مادر با طعم روشنفکری: با بچه ها صحبت باید کرد بچه ها شما نظم میخواهید یا نه ؟ نه نمی خواهیم خب پس نظم منتفی است راحت باشید 🗝پدر و مادر با طعم کلید: بچه ها فردا این خانم نظافتچی میاد خانه را تمیز میکند ❤️پدر و مادر با طعم خدمت: بچه ها نگران نباشید، شما درستان را بخوانید ، ما خودمان خانه را جمع و جور میکنیم. 🎯پدر و مادر عاقل فرهنگی انقلابی: نظم باید در خانه تبدیل به گفتمان شود ، بچه ها باید نظم را دوست داشته باشند و بخواهند باید از شلختگی بیزار شوند، بچه ها باید خودشان خانه را تمیز و جمع و جور کنند. باید با آنها صحبت هم کرد باید گاهی پول تو جیبی شان را افزایش داد باید گاهی از پول جیبیشان کم کرد باید گاهی از شام محرومشان کرد باید گاهی در شلختگی رهایشان کرد باید گاهی شخصا وسایلشان را جمع کرد باید گاهی نظافتچی آورد باید گاهی کتکشان زد اما همه اینها برای آنکه خودبچه ها نظم را بخواهند و بار آن را بر دوش گیرند. _____________________________________________ ☀️شما کدام پدر و مادر را برای ایران مان میپسندید؟ فکر میکنید ایران با کدام طرح به پیش خواهد رفت؟ طرح ها یا ها طرح ها و ها یا طرح https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
به مناسبت ایام الله دهه فجر سلسله جستارهای تقدیم می شود: 1⃣ در گذشته، همین ایران و ملت و موقعیت جغرافیایی و همین فقه و قرآن و نهج‌البلاغه بود؛ اما در واقع چیزی نداشتیم و روزبه‌روز عقبتر میرفتیم و بیشتر بر سرمان میخورد وشخصیت ما هضم میشد. بعد که او پدید آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودی که ماهیات را هستی و تحقق میبخشد، و مثل خورشیدی که میتابد و اشیا را آشکار میکند، و مانند روحی که به کالبدی دمیده میشود و اجزای آن را زنده میسازد، ما را زنده و نمایان کرد و به حرکت درآورد؛ آن‌وقت ارزش جغرافیایی و تاریخی و فرهنگ گذشته و و و ما شد و به کارمان آمد. ۶۸/۰۴ /۲۸ پ.ن: تصویری زیبا از استقبال مردم از امام خمینی هنگام ورود به ایران در ۱۲ بهمن ۵۷ طول صف استقبال نزدیک به ۳۳ کیلومتر بوده است! https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#اندیشه_انقلاب #اندیشه_راهبردی #طرح_راهبردی_انقلاب #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Kalam_Enghe
بسم الله الرحمن الرحیم استاد حجت الاسلام و المسلمین 💠«ما متأسفانه می بینیم که جامعه هنوز مرعوب تمدن رو به زوال غرب است. هنوز اسم فروشگاه ها و مغازه را «مآل» و «هایپر استار» و «کافی شاپ» می گذارند. این ها نشانه مرعوب بودن است. شکستن این فضا، نیازمند شجاعت است.»(رهبر انقلاب، 11/ 11/ 97) 🔰 ⁉️چرا ما نمی توانیم برتریها و اقتدارات انقلاب و ضعف و افول دشمن را به تصویر بکشیم؟ این که یک واقعیّت است. ⁉️چرا ما نمی توانیم صحنۀ جنگ انسانی ـ و نه حتی اسلامی ـ را که کشورهای ضد بشری علیه ما راه انداخته اند به کشور خود نشان بدهیم؟ ⁉️چرا ما نمی توانیم جنگ افتخارآمیزمان در سوریه و عراق و پشتیبانیهای عاقلانه ـ و نه حتی اسلامی و انسانی ـ از یمن و غیره را برای مردم کشورمان جا بیاندازیم؟ ⁉️چرا ما نمی توانیم نشان بدهیم که باعث همۀ بدبختیهای این چهل سال یک جریان لیبرال منعفت طلب و بی خدا و بی هویّت بوده است؟ ⁉️چرا نمی توانیم نشان بدهیم که هر جا اسلامی و انقلابی عمل کردیم واقعاً موفق شدیم؟ ⁉️چرا خود ما هم ترسیده ایم؟ 🔰 بدون فهم ریشۀ این مشکلات و اشکالات حیرت انگیز نمی توانیم آنها را حل کنیم. ⁉️ریشۀ انفعال جامعۀ انقلابی چیست؟ نظرات ارزشمند خود را با ما از طریق مسیر ارتباطی ذیل در جریان بگذارید: 🌐مسیر_ارتباطی: @Sammmostafa https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸کرسی نظریه پردازی «کلام انقلابی یا معنویت انقلابی» یازدهم بهمن به همت #خبرگزاری_رسا در قم برگزار می
🔸کرسی نظریه‌پردازی "کلام انقلابی یا معنویت انقلابی" کرسی نظریه پردازی "کلام انقلابی یا معنویت انقلابی " با حضور مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی و رییس مؤسسه بهداشت معنوی برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین فلاح در این نشست به تبیین نظریه پرداخت و گفت: 🔹افق انقلاب افق نوآوری، خلاقیت و شکوفایی عقل تدبیرگر است، انقلابی در چنین فضایی تنفس می‌کند، دیگران هم هرطور بخواهند تقریر کنند، اما حقیقت ماجر این است و تغییر نمی‌کند. 🔹مسأله‌هایی که انقلابی با آن مواجه می‌شود و شروع به حل کردن آن می‌کند، حتی اگر نخواهد هم، او را به وادی نوآوری، خلاقیت و شکوفایی عقل تدبیرگر می‌کشاند. 🔹همین طور افق انقلاب، افق معنویت، توحید و ژرفای انسانی و الهی است و این به خاطر نگاه معمار یا معماران انقلاب اسلامی است. سپس حجت الاسلام والمسلمین مظاهری سیف در ادامه نظریه خود را با عنوان تبیین کرده و اظهار داشت: 🔹در ادبیات ما، معنویت معمولا به سه مفهوم به کار می‌رود، معنای نخست هرآنچه غیر مادی باشد، یعنی نقطه مقابل مادیت، معنویت می‌شود. 🔹کاربرد دیگر معنویت این است که به عنوان یک نهاد اجتماعی تصور می‌شود، مثلا می‌گوییم که معنویت در جامعه وضعیت خوبی دارد و در جوامع غربی ضعیف و از بین رفته است. 🔹کاربرد دیگری با عنوان کاربرد علمی معنویت مطرح است که به عنوان مجموعه‌ای از نظریات و مسائل که در حوزه‌‌های علمی باید درباره آن صحبت شود، مطرح می‌شود. ♨️ مشروح این گزارش انشاءالله در روزهای آتی در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام بارگذاری خواهد شد. .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
به مناسبت ایام الله دهه فجر سلسله جستارهای #راه_امام تقدیم می شود: 1⃣ #فجر_حیات در گذشته، همین ایرا
به مناسبت ایام الله دهه فجر سلسله جستارهای تقدیم می شود: 2⃣ نام و یاد امام متن حیات انقلاب نگذارید -خدای ناکرده- حتی اندکی به حاشیه رانده شود. نام و یاد امام همواره در باقی بماند. این، اساس کار است که خداوند به شما هم توفیق خواهد داد. آدمی می‌تواند به روشنی بفهمد که این کارها منظور نظر حضرت بقیةالله ارواحنا‌فداه است. آدمی می‌تواند به وضوح بفهمد که آن بزرگوار از ته دل امام ما را دوست می‌داشته و دوست می‌دارد. هر کس هم که ایشان را بزرگ بدارد، و از ایشان تجلیل کند، کاری مورد رضای آن بزرگوار انجام داده است. ۷۷_۰۲_۲۸ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 0⃣2⃣#یادداشت بیستم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_انقل
بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣2⃣ بیست و یکم 🔰تأملی در مختصات ()/ چهارم ✅✅ 🔰 تعریف دانش ◀️دانش‌ها مجموعه‌ای از شناخت‌ها و گزاره‌های مستدل و به‌هم‌پیوسته است. دانش‌ها از مسیر ایده تا یک قاعده‌ی علمی چکش بسیار خورده‌اند، به همین واسطه در بازه‌های زمانی کوتاه از تبدل بسیار در امان هستند. ◀️علاوه بر آن بر مقدمات و منطق نسبتاً نیرومندی متکی‌اند.و در تحلیل‌ها و توصیه‌ها از قوت مناسبی برخوردارند و چون ابزاری قدرتمند واقعاً توان راه گشایی دارند. 🔰 نقش اجتماعی دانش ◀️ وقتی اقدامات انسان گسترده می‌شود و دارای میدانی وسیع می‌شود. و از طرفی دیگر کشدار و دارای بازه زمانی طولانی می‌شود، احتیاج بیشتری به یک کانون نیرومند انضباط‌بخش پیدا می‌شود. ◀️ یکی از اجزای قطعی این کانون، دانش است. 💠 مقام معظم رهبری: «آنچه که در درجه‌ی اول در ایجاد قدرت ملی مهم است، به نظر من دو چیز است: یکی علم است، یکی ایمان. علم مایه‌ی قدرت است؛ هم امروز و هم در طول تاریخ؛ در آینده هم همین جور خواهد بود. این علم یک وقت منتهی به یک فناوری خواهد شد، یک وقت هم نخواهد شد. خود دانش مایه‌ی اقتدار است؛ ثروت‌آفرین است؛ قدرت نظامی‌آفرین است؛ قدرت سیاسی‌آفرین است. یک روایتی هست که می‌فرماید :«العلم سلطان.» علم، قدرت است. «... من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه». یعنی مسئله، دو طرف دارد: اگر علم داشتید، می‌توانید سخن برتر را بگوئید، دست برتر را داشته باشید - «صال» یعنی این - اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه». پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت می‌کند؛ در سرنوشت شما دخالت می‌کند. گنجینه‌ی معارف اسلامی پر است از این حرف‌ها. یکی هم ایمان است.»(13/11/88) 🔰جدی و گسترده بودن میدان درگیری با تمدن غرب ◀️پس با این حساب میدان درگیری با تمدن غرب جدی و گسترده بود؛ چون آن تمدن در عرصه‌ی کاملاً گسترده‌ی بشری حضور داشت و توسط دانش به جد پشتیبانی می‌شد. ◀️حضرت امام تا با فریاد اسلام درخطر است قیام خود را شروع کرد آگاهانه حوزه‌ی تمدن پژوهی و سیاستمداران هوشیار فهمیدند که درگیری او در یک سطح تمدنی بسته‌شده است. ◀️ «از قرن هیجدهم به بعد هر تحوّل اجتماعی اتفاق افتاده بسط مدرنیته بوده، امّا انقلاب ایران تنها حرکت اجتماعی است که در برابر مدرنیته قرار دارد.» (میشل فوکو (MichelFoucault)) ◀️ «مشکل‌ ریشه‌ای‌ غرب‌ بنیادگرایی‌ اسلامی‌ نیست، خود اسلام‌ است؛ یعنی‌ تمدنی‌ متفاوت‌ که‌ مردمانش‌ به‌ برتری‌ فرهنگ‌ خود ایمان‌ دارند. ‌‌مشکل‌ اصلی‌ اسلام‌ نیز سازمانC.I.A یا وزارت‌ دفاع‌ آمریکا نیست خود غرب‌ است؛ یعنی‌ تمدنی‌ متفاوت‌ که‌ مردمانش‌ به‌ جهان شمول‌ بودن‌ فرهنگ‌ خود ایمان‌ دارند. ‌‌این‌ها سوخت‌بار اصلی‌ آتش‌ درگیری‌ میان‌ اسلام‌ و غرب‌ است.»(هانتینگتون، ساموئل، 1376) ◀️ این نوع درگیری با ورود صدها مثل مصدق هم‌شکل نمی‌گرفت. هر درگیری با غرب ورود در میدان تمدن سازی رقیب نیست. خود غربی‌ها در دل خودشان خیلی باهم درگیر هستند. ؛ این در حالی است که همگی داخل یک چارچوب نظری و ارزشی هستند؛ یعنی همان تمدن غرب. ◀️ آنچه که مسلم است این است که نهضت امام که خواهی‌نخواهی پنجه در پنجه استکبار مست، مغرور و غول‌پیکر دهه‌ی پنجاه انداخته بود و بازهم آگاه یا ناخودآگاه با بنیان‌ها و حتی بخشی از فرآورده‌های تمدن غرب به مبارزه‌ی جدی بلکه عمیق برخاسته بود با صحنه‌ی کاملاً دشواری مواجه بود. 🔰 نیاز انقلاب به دانش ◀️ انقلابی با این رویکرد نمی‌توانست با دو سه سطر از مطلوبیت‌های سطحی بشری و برداشت‌های سطحی اسلامی در این میدان دوام بیاورد. 💠مقام معظم رهبری: «یک نهضت بزرگ اگر بخواهد در میان مردم پا بگیرد، جا پیدا کند با قبول نخبگان و زبدگان جامعه مواجه شود باید حرف و سخن نو به صحنه بیاورد و داشته باشد. با شعار مردم را چهار صباح می‌شود در صحنه نگه داشت؛ اما مبارزه‌ی بنیانی را با صِرف شعارهای سطحی و پوک ـ که در دهان بعضی‌ها می‌بینید ـ نمی‌توان راه انداخت، بلکه برای آن مبارزه و در صحنه نگه داشتن مردم، فکر لازم است؛ برای پشتوانه‌ی حرکت عظیم مردمی، یک سد و تکیه‌گاه مستحکم فکری لازم است.» ◀️ طبعاً این نیاز پس از پیروزی نهضت صدها برابر می‌شوند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
به مناسبت ایام الله دهه فجر سلسله جستارهای #راه_امام تقدیم می شود: 2⃣ نام و یاد امام متن حیات انقل
به مناسبت ایام الله دهه فجر سلسله جستارهای تقدیم می شود: 3⃣مثل وجودی که همه ماهیات را هستی بخشید... همه چیز از او روئید. همه چیز بود، او نبود در روزگاری و ما هیچ چیز نداشتیم. همین بود، همین بود، همین بود، همین بود، همین بود، همین بود، اما او نبود، ، هیچ چیزی نداشتیم، بعد او پدید آمد، قدم در صحنه گذاشت؛ مثل که ماهیات را می‌بخشد، تحقق می‌بخشد؛ مثل روحی که به کالبدی دمیده می‌شود و اجزای آن کالبد را زنده می‌سازد، . https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir 👇👇👇
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ 🔘 در سال 81 جمعی از فضلای حوزه نامه‌ای به مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی نوشتند و در آن نوشته « نهادینه‌ کردن‌ آزادی‌های‌ فراهم‌ آمده‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ و ترویج‌ ادب‌ استفاده‌ از آن‌» را دارای ضرورت فوری دانسته بودند و معتقد بودند این کار «باید از راه‌ نهادسازی‌ برای‌ گفتگوهای‌ شفاف‌ و مستدل‌ در همه‌ قلمروهای‌ علمی‌ و دینی‌ در دانشگاه‌ و حوزه‌ صورت‌ گیرد، به نحوی‌ که‌ صریحا تحت‌ الحمایۀ‌ نظام‌ باشد و فرهنگ‌ "مناظره‌ و اجتهاد و تولید نظریه‌" را حمایت‌ و هدایت‌ و بلکه‌ تشویق‌ کند.» 🔘مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی در فاصلۀ زمانی کوتاهی، نامه‌ای پرمضمون و پرحرارت در پاسخ به این نامه و استقبال از این دعوت نوشتند. با دعوت پراصرار رهبری موج امیدبخشی از محافل و نشست‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه به جریان افتاد. این تلاشها با تمام ثمرات شیرینی که داشت، به تدریج افول کرد و این بار داغ ناتمام ماندن این خیز مبارک را نیز بر دل حوزۀ نیازمند تحول و تعالی نشاند. اما رهبری مکرر در مکرر این خواسته را تکرار کرد و جستن راه‌های رونق این کرسی‌ها را مطالبه نمود. 🔘ورود در این واجب بزرگ اجتماعی نیازمند انواع تلاشها است؛ تلاشهای نظری، ترویجی و گفتمانی و تلاشهای آزاداندیشانۀ فردی و گروهی و دامن زدن به برگزاری کرسیهای آزاداندیشی. ما نیز به سهم خود به صورت محدود وارد مباحث نظری ـ ترویجی مربوط به این بحث می‌شویم. 🔴مباحث پیش رو در محورهایی از قبیل عناوین زیر خواهد بود: ◀️تعریف ◀️نسبتها ◀️ضرورت و ارزش ◀️کارکرد و پیامد ◀️فرهنگ و رویّه ◀️سابقه و وضعیّت ◀️غرض و هدف راهبردی ◀️لوازم دست‌یابی به آزاداندیشی ◀️چارچوب، سازوکار و روش ◀️آفات و رهزنان آزاداندیشی ◀️سنجۀ آزاداندیشی ◀️جایگاه مناسب ◀️گستره و موضوعات ◀️قالب‌ها و مجالات ◀️مخاطبان و رسالت‌مندان ◀️ارزیابی تلاشها 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir