eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 9⃣2⃣#یادداشت بیست و نهم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان
بسم الله الرحمن الرحیم 0⃣3⃣ سی ام 🔰تأملی در مختصات ()/ سیزدهم ✅ ✅ 💠چند مبحث پیرامونی و حاشیه ای مهم 1⃣ یک خطای راهبردی است (پژوهشگر(معیار) کیست؟) 🔴این خیلی مهم است که مسئله‌ی شما چیست. یکی از خطاهای نظام آموزشی این است که به شما خوردوخوراک می‌دهد می‌گوید بعداً می‌فهمی مسئله‌ها چیست. من این را یک خطا می‌دانم. شما باید همین‌طور که دارد سطح علمی‌تان می‌رود بالا باید مسئله‌دار باشید، و مسئله‌های نازلی نباشد، مسئله های فاخر، حتی مسئله‌مای امروز نباشد، مسئله‌هایی که حدس می‌زنید مسئله های فردا است. این مسئله‌ها باید درجانتان برود. یک بحثی است به نام هویت پژوهشی، پژوهش‌گر کیست؟ این بحث طلبتان باشد که بعداً توضیح بدهیم؛ آنجا من معمولاً توضیح می‌دهم که به چه کسی می‌گوییم پژوهش‌گر؟ پژوهش‌گر معیار کیست؟ (1) 2⃣ و داشتن 🔴 انسان‌های بزرگ یک پدیده‌ای در زندگی‌شان دارند به نام مسئله‌ی عمری. متأسفانه نظام آموزشی ما، نظام بیست‌تا سیب آنجا نگه می‌دارد می‌گوید بیا این را گاز بزن، این را گاز می‌زند؛ این را هم گاز می‌دهد؛ یعنی این‌طور نیست که شما را تشویق کند به سمت یک مسئله عمری، که کل لحظات عمرت را و بر کل سرمایه‌هایت حکومت کند. اصلاً یک چنین چیزی را نمی‌فهمد. 🔴 انسان‌های بزرگ مسئله های عمری دارند. حضرت آقا درباره‌ی حضرت امام یک تقریری دارد می‌گوید؛ مسئله‌ی عمری حضرت امام؛ فعلاً به شما نمی‌گویم. می‌گوید امام مسئله داشته است از جوانی مسئله داشته است. یک مسئله‌ای که تا این آخر هم داشت. حضرت امام مسئله‌ی عمری داشت. 3⃣ نقدی به سیستم ارزیابی در نهادهای علمی و آموزشی کشور 🔴 خیلی مهم است که چطوری دارید فقه می‌خوانید، بعضی‌ها فقه می‌خوانند بعد می‌بینید که داغان داغان هستند، خسته‌ی خسته هستند؛ یعنی این‌قدر این عبارت‌ها را زده است بر سرش، کتاب را زده است بر سر خودش، خسته‌ی خسته است. اصلاً می‌گویی بابا این‌ همه خوردی حالا دیگر باید مست شده باشی. می‌گوید مست چه چیز است بابا؟! یک‌چیز بیاور بگیرم بخوابم. این به درد نمی‌خورد این‌طوری دانش خواندن به درد نمی‌خورد عزیزان! 🔴 عزیزان! یکی از مشکلات نظام آموزشی این است، به من و شما نمی‌گوید چه زمانی داری درست کار می‌کنی، جلوی مغنی می‌نویسد، 15. بفرمایید 15 یعنی چه؟ من باید از این نمره چه بفهمم؟ همه هم به این 15 دل‌خوش هستند. استاد می‌گوید: الحمدالله 15. نظام آموزشی می‌گوید: الحمدالله 15. شاگرد می‌گوید: 15. یعنی چه 15؟ یعنی این‌که ماده‌ی آموزشی را باور کرد؟ یعنی به این ماده‌ی آموزشی علاقه دارد؟ یعنی قدرت تجزیه و ترکیب و استنباط دارد؟ یعنی چه؟ دقت می‌کنید. اصلاً پویایی ندارد. و نظام ارزشیابی به ما می‌گوید سر پل خِرگیر کجا است، چه چیزهایی رصد می‌شود؟ کلاً دارند حافظه را می‌کاوند. این‌که من چقدر بادانش ارتباط گرفتم مهم نیست. متن هم که به تو می‌دهند، آدم ظریف اندیش می‌خواهد، که بگوید این امتحان ‌هم حافظه محور بود. بدتر از حافظه محور، متن محور بود و به من داری یاد می‌دهی ارتباط گرفتن بادانش را از تو نمی‌خواستیم، این متن‌ها را صاف کن. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 0⃣3⃣#یادداشت سی ام 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_انقل
بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣3⃣ سی و یکم 🔰تأملی در مختصات ()/ چهاردهم ✅ ✅ 💠چند مبحث پیرامونی و حاشیه ای مهم 4⃣ تولید یا اسلامی 🔴 آسیب‌شناسی روش‌های خلق دانش تمدن‌گرا یا اسلامی ⁉️ الآن سال‌های سال است دائماً داریم می‌گوییم که خلق دانش تمدن‌گرا، خلق دانش اسلامی؛ ولی هیچ اتفاقی نمی‌افتاد؟ ⁉️ چرا دانش دیگر [تمدن‌گرا] خلق نمی‌کنیم؟ 🔵چون دانش‌هایی که بشر خلق می‌کند، جامعه بشری به‌شدت متأثر از پارادایمی است که در فضای آکادمیک وجود دارد یا پارادایم علمی یا پارادایم فرهنگی، و الآن این پارادایم چیست؟ فکر غربی؛ و در حوزه‌ یک پارادایم دیگر است که با آن تنوری گرم نشد و نمی‌شود؛ با آن پارادایم فقط می‌شود متحجر شد و دائماً گیر بی‌خود و بی‌جهت داد، دست‌انداز درست کرد، بن‌بست درست کرد. 🔵 این دو تا پارادایم [غربی و حاکم بر حوزه] عقیم است. عقیم یعنی چه؟ یعنی به عنوان پشتیبانی از انقلاب اسلامی عقیم است. 🔴 تنها راه خلق دانش تمدن‌گرا به هم زدن با است 🔵تنها راهش این است عزیزان باید این پارادایم را به هم زد و تنها چیزی که می‌تواند این پارادایم را به هم بزند اندیشه‌ی انقلابی است؛ فلذا من خیلی جاها نوشته‌ام، نقش معرفتی انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی قدرت خلق پارادایم دارد، این را من الآن ادعایش را مطرح می‌کند بعد برایتان توضیح می‌دهم. 🔵 قدرت خلق یک پارادایم جدید، تنها و تنها در اندیشه‌ی انقلاب اسلامی است، هیچ کشور دیگری و هیچ اندیشه‌ی دیگری ادعایش را هم ندارد. با این هیکل قدرتمندی که فکر غربی پیداکرده است، یعنی تمدن غربی، همه را در دنیا خفه کردند؛ کسی جرئت نمی‌کند با این تمدن و با آرایشی که به کشورهای جهان سوم دادند، در بیفتد. آرایش چیست؟ 🔴 به هم ریختگی در کشورهای جهان سوم عامل در برابر تمدن غرب 🔵 نظام توزیع استعدادها غلط است. به این ترتیب است؛ فنی، پزشکی، علوم انسانی، هنری. حوزه اصلاً در دَور نیست، حوزه اصلاً در حساب نیست، اصلاً در بازی واردش نکردند. این نظام توزیع استعماری است می‌دانید چرا؟ اگر یک کشوری بالاترین استعدادهایش می‌شوند مهندس و یک‌مشت آدم گیج می‌روند علوم انسانی؛ یعنی یک‌مشت آدمی که به او دویست سال هم فرصت بدهی تا آخر عمرش مقلد است، غایت کاری که می‌کند تقلید است؛ مهم‌ترین حادثه‌ی عمرش این است که توانست فلان کتاب مثلاً هگل را بفهمد. 🔵 کل جهان سوم این‌طور است؛ یعنی چه؟ یعنی آنجایی که اندیشه خلق می‌شود این جغرافیا نیست، در خود غرب اندیشه خلق می‌شود. بقیه‌ی نقطه های این عالم چه؟ اندیشه را بلع می‌کنند، خلق نمی‌کنند. بزرگ‌ترین حادثه‌ای را که رقم می‌زنند ترجمه است. 🔵 من در دانشگاه شریف دارم این را می‌بینم، یعنی فیلم شبانه‌روزی که داریم مشاهده می‌کنیم آن‌کسی که خیلی باعرضه و بااستعداد است سریع اَپلای می‌کند می‌رود خارج کشور، آن‌که هیچ سوخت. آن‌کسی که به همان اندازه باعرضه است یا کمتر از آن باعرضه است می‌ماند بعد می‌بیند این‌قدری که من بار زدم که اصلاً کشور من این‌قدر احتیاج ندارد، این سطح از دانش که اصلاً در کشور من مصرف ندارد. پَیپِر می‌خواهد بدهد باید در آی اس آی منتشر شود. آی اس آی دست کیست؟ پروژه‌های پنتاگون یک چکش می‌زند رویش خرد می‌شود و بعد در کشور‌های دیگر در تمام دانشگاه‌های جهان سوم پخش می‌کنند. آن ته‌مانده‌ی استعدادها هم که اینجا می‌ماند پروژه‌ای که دارد حل می‌کند یکی از مسئله‌های پنتاگون است بعد موشکش می‌کنند می‌زنند بر سر همین آدم. 🔴 اندیشه امام توان به هم ریختن پارادایم غربی را دارد 🔵 عزیز من! اندیشه‌ی امام بالاترین قیمت را در این کشور دارد، شما بروید در فضای آکادمیک اندیشه امام را جدی می‌گیرند؟ نه چرا؟ چون آن جامعه‌ی علمی نادان است، جنس نمی‌شناسد، و الا شکوفایی دانش درگرو اندیشه‌ی اسلامی است. 🔵 اگر اندیشه‌ی حضرت امام را در فضای عمومی و در فضای تخصصی تبدیل به گفتمان بکنیم، توان نابودی آن پارادایم را دارد. اگر پارادایم انقلابی بیاید وسط خیلی پربرکت است، شما توان تولید انبوه دانش تمدن گرای اسلامی پیدا می‌کنید، بعد آن موقع ریزودرشت موقع ای که می‌اندیشند پاسخ‌های اسلامی می‌دهند. 🔵 نمی‌گویم دانش است، خیر چیزی که سوخت بار عملیات گسترده‌ی خلق دانش تمدن گرا است تهیه می‌شود، عرض بنده این است مطلقاً هم گزینه‌ی دیگر نداریم، باید بزنیم چراغ این پارادایم را بشکنیم، این پارادایم اگر نابود نشود شما روزانه خسارت می‌دهید. طلبه‌هایت را می‌گذاری که بروند با علوم انسانی بجنگند می‌روند خودشان علوم انسانی ترویج می‌کنند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 حجت الاسلام فلاح شیروانی: موقف ما در نظام تعلیم و تربیت، موقف توحیدی نیست. ✅ مدرسه تمدن نوین اسلامی(متنا)؛ دوره تربیت مربی و کادر آموزشی در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی 📌 @matna_tarbiat 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣3⃣#یادداشت سی و یکم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_ا
بسم الله الرحمن الرحیم 2⃣3⃣ سی و دوم 🔰تأملی در مختصات ()/ پانزدهم ✅ ✅ 💠مروری بر مباحث پیشین 🔰موضوعات ویژه‌ای که در بحث اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی باید به آن امعان نظر شود 1⃣ اهمیت بی‌نظیر ؛ 2⃣ یک خطای راهبردی: اهتمام کم‌فرزندان انقلاب به و برجستگی‌های آن؛ 3⃣ضرورت شناخت همه جانبه از ؛ 4⃣ سیطره و گستره نظام سلطه و تمرکز ولایت شیطانی طاغوتی؛ در مقابل نزدیک شدن ایران به کانون ولایت جریان مقابل نظام سلطه؛ 5⃣ حادثه بی‌نظیر پشتیبانی یک نیرومند از نظام گسترده سلطه، برخوردار شدن و و تعدی از یک فلسفه‌ی پشتیبان؛ 6⃣اهمیت و نقش اجتماعی ؛ و اینکه اهتمام رهبری به خلق دانش و تحلیل صریح ایشان از قدرت تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز علم؛ 7⃣ اهتمام رهبری به مقوله‌ی تدبیر و چاره‌اندیشی و برخورداری از و تصمیم‌ساز؛ 8⃣ اهمیت و اهمیت تصویب این قانون، نقش قانون اساسی در پیشبرد انقلاب اسلامی در منطقه؛ 9⃣سرّ عقب‌ماندگی دانشی حوزه؛ گفتیم حداقل دو تا عامل دارد یک در کنج عافیت نشستن و به میدان مسئولیت پا نگذاشتن و دوم رقابت علوم انسانی کاربردی و آماده‌ی غربی در اکثر زمینه‌های مربوط به اداره‌ی زندگی‌ فردی و اجتماعی انسان‌ها؛ 🔟 تفاوت و ؛ 1⃣1⃣ اهمیت اندیشه و آن. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔰به زودی در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام... ❓ چیست؟ ❓طنین ندای ما امروز کدام صحنه را بایستی به لرزه در بیاورد؟ ⁉️چقدر مان را می شناسیم؟! https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰به زودی در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام... ❓ #مبارزه_امروز چیست؟ ❓طنین ندای #هیهات_
🔰❓ چیست؟ اول 💠 کسی که می‌خواهد ساختمان 110 طبقه بسازد و کلی انسان عاقل و دلسوز و انقلابی آن را برای کشور و برای انقلاب خیلی خیلی لازم شمرده‌اند(مثل سیستم پنهان اطلاعات که حافظ امنیّت است و فوق‌العاده ضروری است، ولی تا وقتی امنیّت هست ملموس و محسوس نیست و سربازان آن گمنامند) و این تصمیم و این اقدام او کلی دشمن دارد، مبارزه‌اش چطوری است؟ برخی نمی‌گذارند وام بگیرد، برخی اعتبار مهندسی‌اش را زیر سؤال می‌برند، برخی موافقت اصولی‌اش را باطل می‌کنند، برخی نمی‌گذارند مصالح به او برسد، برخی کاری می‌کنند جنس گران بخرد، برخی جوّسازی می‌کنند که او مشغول خیانت به ملت است و ... اینها دشمنی نیست؟ اینها هر یک جداگانه یک میدان مبارزه نیست؟ اگر تنها یکی از دشمنان قصد کشتن او و نیروهایش را داشت مبارزه به شمار می‌آید؟ یا اگر کسی لشگری از اوباش را وسط پروژه آورد تا همه چیز را نابود کنند مبارزه محسوب می‌شود؟ مبارزه خون و غیرت مقدس مجاهدان و انقلابیون را به جوش می‌آورد، آنها را به سرعت به آستان گذشتن از همه چیز می‌رساند. این درست است، ولی ما تصورمان از مبارزه باید ارتقا پیدا کند و الا در میدانهای واقعی نخواهیم جنگید. کسی که هدفش تمدن‌سازی است مبارزه‌اش چطوری است؟ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰❓ #مبارزه_امروز چیست؟ #بخش اول 💠 #جنگهای_پنهان کسی که می‌خواهد ساختمان 110 طبقه بسازد و کلی انسا
🔰❓ چیست؟ دوم 💠 اگر کسی فهمید باید بنیادهای فکری شما را بزند و الا تا سالهای سال مسیرهای درست را تشخیص می‌دهید و دوست و دشمن را می‌شناسید و انسان‌های مبارز تربیت می‌کنید و به میدان می‌فرستید، یک میدان جنگ درست کرده است یا خیر؟ اگر کسی فهمید باید جای معروف و منکر را در ذهن و شعور عام جامعه عوض کند تا دوست را دشمن و دشمن را دوست ببینند و دمار از روزگار مجاهدان در بیاورند، یک میدان جنگ درست کرده است یا خیر؟ اگر کسی فهمید باید ماشین اقتصاد این کشور و این انقلاب را خاموش کند و به صورت حیرت‌آوری در میدان گسترده و واقعی شروع به تخریب این دستگاه کرد، یک میدان مبارزه درست کرده است یا خیر؟ اگر کسی فهمید آموزش و پرورش شما با تمام بی‌ربطی‌ها و بی‌خاصیتی‌ها و الگوهای ناکارآمد تعلیمی و تربیتی بالاخره دارد بچه شیعه تربیت می‌کند و تصمیم گرفت حتی از مهد کودک شروع کند و مثل گرگی که به گله‌ای می‌زند گروه گروه بچه‌ها را از فضای معصومانۀ فطرت بیرون ببرد، یک میدان مبارزه را پیش روی ما باز کرده است یا نه؟ اگر کسی فهمید که یکی از بزرگترین سرمایه‌های راهبردی یک کشور انقلابی نشاط جسمی و جمعیّت جوان آن است و برای «بیمار» کردن کشور شما و از بین بردن زاد و ولد برنامه ریخت و اقدام کرد و حسابی هم پیش رفت، یک میدان مبارزه غمبار را پیش روی ما باز نکرده است؟ اگر کسی فهمید ... https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 3⃣2⃣او به همه فهماند که #انسان_کامل شدن، #علی‌وار_زیستن و تا نزدیکی مرزه
💠سلسله جستارهای 4⃣2⃣ از این پس دنیا شاهد شکوفایی روزافزون خواهد بود. نهالی که او نشانده و بذری که او پاشیده، همان ای است که: «أَصْلُهَا ثَابِتٌ و َفَرْعُهَا فِي السَّمَاء تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا». ۲۵_۲۴ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
⚪️ جلسات الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن 🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین 🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح ☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰❓ #مبارزه_امروز چیست؟ #بخش دوم 💠 #جنگهای_پنهان اگر کسی فهمید باید بنیادهای فکری شما را بزند و الا
🔰❓ چیست؟ سوم الآن میدان‌های گستردۀ مبارزه با انقلاب تمدن‌ساز اسلامی ایران گشوده شده است ـ خرمشهرها در پیش است ـ و بزرگترین خطر این است که سرداران این نهضت ـ یعنی همانها که قناسه‌ها روی آنها تمرکز کرده است ـ مبارزه را نمی‌بینند و نمی‌توانند درست مبارزه کنند. ما با این مشکل مواجهیم که مبارزه دیده نمی‌شود. پس اولین مبارزه مبارزه با جهل است، مبارزه با غفلت است، مبارزه با نزدیک‌بینی است، مبارزه با سهل‌انگاری است، مبارزه با سطحی‌نگری است، مبارزه با ... کسی که متوجه می‌شود سیمان دیواره‌های یک سدّ بزرگ فرسوده شده و در شرف متلاشی شدن است و یک شهر بزرگ در شرف قتل عام است و حالا تمام فکر و ذکرش این شده که این معضل عجیب و غریب را چطوری باید حل کنیم، از نظر دیگران «یه جوری!» است. چرا که صحنه مثل جنگ خرمشهر و آبادان نیست که با گلوله آدم می‌کشند و سرزمین را اشغال کرده‌اند و به شهر ریخته‌اند و خانه‌ها را خراب می‌کنند و جان و ناموس به خطر افتاده است و ... به همین خاطر «خطر» محسوس محسوس است. حالا فرض کنید تضعیف سازۀ سد را دشمن دارد انجام می‌دهد و یک طرح ده ساله ریخته و به تدریج دارد پیش می‌رود و خوب هم دیده و خوب هم از فرصت‌ها استفاده می‌کند. حالا به آن فرض اضافه کنید که دشمن کاری کرده که این تخریب به صورت پنهان به دست خود مردم و به عنوان تفریح یا یک کار ملی یا یک کار مقدس دینی دارد انجام می‌شود و مردم حسابی پشت کار هستند. در این صورت این یک میدان مبارزه هست یا خیر؟ چه کسانی این مبارزه را می‌توانند ببینند و باور کنند، و چه کسانی می‌توانند ناامید نشوند و به راه چاره بیاندیشند، و چه کسانی راه چاره را می‌یابند، و چه کسانی پای رفع مشکل و دفع دشمن و دفع خطر می‌ایستند و دوام می‌آورند؟ چه کسانی می‌توانند دربرابر این که «در برابر مردم» به نظر برسند ولی دوستدار آنها باشند دوام بیاورند؟ (وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم) این مبارزه معنای مردانگی را حسابی گسترش می‌دهد و به فداکاری چهره‌ها و جلوه‌های پیچیده‌ای می‌دهد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ () https://eitaa.com/fvtt_ir/299 🔹 یادداشت شماره 3⃣ () https://eitaa.com/fvtt_ir/598 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 3⃣ () 🔘در نگاه معماران فرهیختۀ انقلاب اسلامی ـ که همگی جزء متخرّجین دستگاه مبارک حوزۀ علمیۀ شیعه بودند ـ علم سرپل پیشرفت جامعه است و همۀ راه‌های تعالی و رشد جامعه به آن منتهی می‌شود. آزاداندیشی خاصیت علمی بودن است و اصولاً تحجر در میدان علم بی‌معناست. علم از جهتی چون رودخانه است و حیات و احتشام خود را مدیون جریان داشتن و نو به نو شدن است. وقتی که ذهن‌ها می‌ایستند و تنها به روایت دست‌آوردهای علمی مشغول می‌شوند علم به رکود کشیده می‌شود، بلکه علم از پایگاه پاسخگویی و مشکل‌گشایی می‌افتد و عملاً دچار مرگ اجتماعی و تاریخی می‌شود. 🔘اما اگر طالب حیات و نشاط دانش و اندیشه هستیم، تنها در گرو آزادی اندیشه و رهواری آن است. نشاط اندیشه به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی و رفتار فاخر جمعی نیازمند این احساس عمومی است که جولان فکر و نوآوری در نظرگاه شریف نخبگان و جامعۀ علمی مطلوب و ارزشمند است و مانع‌های مادی و معنوی پیش روی آن ناچیز است. 🔘خود آزاداندیشی نیز مثل هر عنصر فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی دیگر برای آن که در تراز مناسبی دیده و پیموده شود نیازمند پشتیبانی یک اندیشۀ نیرومند و راقی از آن است، اندیشه‌ای پشتیبان آن پویش و پیمایش. بدون پشتیبانی چنین اندیشه‌ای مسلماً خیزهای بلند اجتماعی به خمود، سردی، تکرار و قشری‌گرایی خواهد کشید. 🔘مسلّماً برای رسیدن به هر آرزوی بزرگ و هر هدف والایی، سازوکاری وجود دارد. این سازوکار را باید جست و به آن دست یافت. آزاداندیشی نیز از همین قبیل است. این حوزه نیازمند کار نظری است تا حدود و ثغور آن و گونه‌های صحیح و ناصحیح آن و مسیرهای درست و نادرست دست‌یابی به نتیجۀ مطلوب، آشکار شود و با کمال تسلط و آرامش پی‌گرفته شود. با آغاز به فعالیّت «کرسی‌های آزاداندیشی»، آزاداندیشی و مسائل فراوان پیرامون آن مورد بحثها و گفتگوهای زیاد ـ و گاه پرشور ـ قرار خواهد گرفت و باید نیز چنین بشود. 🔘اندیشمندان مسلمان، به حکم یک مسؤولیّت الهی و مردمی و این که خود را موظف می‌دیدند به ضرورتها، تهدیدها و راه‌های چارۀ پیشرفت جامعه بیاندیشد و رهیافتهای نظری خود را دلسوزانه و پیگیر با جامعۀ خویش در میان بگذارند، طی این سالها که با فرهنگ‌ها و مکاتب مختلف مواجه بوده‌اند و نیازهای جدی اجتماعی به رشد فرهنگی و ترقی و استواری علمی را نیز مشاهده می‌کرده‌اند، ضرورت آزاداندیشی را به‌روشنی رصد کرده و به لطف الهی در این باب نه صرفاً چند توصیه، بلکه طرح اولیۀ یک «اندیشۀ اجتماعی» و نظرگاه فاخر و راهگشا را برآورده‌اند. 🔘با این اندیشۀ اجتماعی در مدونه‌ای مستقل و متناسب باید آشنا شد. آنچه در این مجال شایستۀ ذکر است این است که سرّ تأکیدهای مکرر بزرگان بر رونق آزاداندیشی و فعال شدن «کرسی‌های آزاداندیشی» همین روشن‌بینی‌ها و اشراف نظری و اجتماعی بر این نیاز است. 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
🏴🏴🏴لبّیک داعی الله... السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ السَّلاَمُ عَلَیْکَ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِکَ وَ أَنَاخَتْ بِرَحْلِکَ‌ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی... بخشی از زیارت امام حسین علیه السلام در شب و روز اول ماه رجب المرجب مرکز مطالعات و گفتمانسازی مکتب امام، حلول ماه مبارک رجب را به تمام موحدان و مستضعفان عالم تبریک عرض میکند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰❓ #مبارزه_امروز چیست؟ #بخش سوم الآن میدان‌های گستردۀ مبارزه با انقلاب تمدن‌ساز اسلامی ایران گشوده
🔰❓ چیست؟ چهارم 💠 بسیاری از جنگ‌های مؤثر و خطرناک امروز علیه انقلاب اسلامی ایران، به خوبی و به صورتی «مؤثر» دیده نمی‌شود. گام اول دیدن این جنگ‌هاست. گام بعد یافتن مهمترین جنگ‌ها است. گام بعد یافتن راه‌حل است. گام بعد احتمالاً توجیه مبارزان است. ... نهضت گفتمان‌سازی مکتب امام که بنای بر تبیین «» داشت به دنبال همین دیدنها بود. هم «»، هم « نسبت به میدان» هم «». تنها پس از یک کار جدی و مستمر و پرحجم و شاید شبانه‌روزی و پرزحمت است که صحنه برای ما آنچنان آشکار می‌شود که بتوانیم «پرچمداری» کنیم. همین طوری که می‌شود حدس‌هایی زد و نگران بود و سوخت، ولی نمی‌شود وسط میدان آمد و در برابر صدها شبهه و فشار و مانع و اسباب تردید دوام آورد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .