eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
788 ویدیو
129 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله 🔰سنت روضه‌خوانی خانگی در سیره ائمه نگاهی به روضه‌خوانی خانگی در سیره اهل بیت بیندازیم. در توصیه‌های امام باقر علیه‌السلام به کسی که نمی‌توانست در روز عاشورا به کربلا برود اما دوست داشت ثواب زیارت در روز عاشورا را از دست ندهد، آمده است: «قبل از ظهر عاشورا به بیابان یا روى بلندىِ خانه‌اش برود و با اشاره به امام حسین(ع) سلام کند و با جدّیت، بر قاتلش نفرین کند و پس از آن، دو رکعت نماز بگزارد. آن‌گاه بر حسین(ع) مرثیه بخواند و گریه کند و سفارش کند کسانى که در خانه‌اش هستند، بر حسین(ع) گریه کنند و با ناله کردن بر حسین(ع)، در خانه‌اش مراسم به پا کند و با خانواده‌اش در گریه هم‌صدا شوند. من براى آنان، از طرف خدا ضمانت می‌کنم که اگر این کار را انجام دهند، همه این ثواب‌ها را به دست می‌آورند» (کامل الزیارات، ابن قولویه ص 176) کمیت شاعر به خانه امام باقر علیه السلام آمده بود. گفت: یابن رسول الله اجازه می‌دهید برایتان شعری بخوانم؟ حضرت فرمود: ایام البیض است! کمیت گفت: شعر فقط درباره شما است و چیز دیگری در آن نیست! حضرت اجازه دادند تا شعرش را بخواند. او خواند و امام باقر علیه‌السلام گریست. همراه با امام باقر، فرزندش امام صادق نیز گریست. از پشت پرده صدای گریه زنانه‌ هم به گوش می‌رسید(الغدیر 2/238). در روزگاری که حاکمان مدینه روضه برپا کردن را قدغن کرده بودند، امام صادق علیه‌السلام در خانه خودش روضه خانگی برپا می‌کرد. زنان خانه هم پشت پرده‌ای می‌نشستند و در روضه جدشان سیدالشهداء شیون می‌کردند. روزی به ابوهارون مکفوف فرمود: برایم شعری در رثاء حسین بخوان. ابوهارون شعر را به صورت ساده و دکلمه‌وار خواند. حضرت فرمود: همانطور که در مجالستان با سوزو گداز می‌خوانید، بخوان! ابوهارون برای حضرت روضه خواند. حضرت گریست سپس فرمود: دوباره بخوان! شاعر این بار که روضه خواند دید از پشت پرده صدای شیون زنان نیز شینده می‌شود. (وسائل الشیعة 10/465) ابی‌عُماره شاعر نبود، مُنشِد (مداح) بود. به خانه امام صادق می‌رفت و برای ایشان روضه می‌خواند. یک روز امام صادق به او فرمود: یکی از شعرهای در رثای حسین ع را برایم بخوان. اباعماره خواند و امام گریست. دوباره خواند و دوباره امام گریست. بارها خواند و بارها امام گریست. آنقدر خواند که صدای شیون از همه‌ جای خانه بلند شد! (همان ص 466). امام صادق علیه‌السلام یک بار به جعفر بن عفاء طائی فرمود: جعفر، شنیده‌ام درباره حسین علیه‌السلام شعرهای خوبی می‌گویی! جعفر گفت: آری و یکی از شعرهای خودش را خواند و امام گریست و همه اطرافیان امام گریستند. سپس به ایشان فرمود: جعفر به خدا قسم فرشتگان مقرّب خدا در اینجا حاضر شدند، تو را نگریستند و روضه‌ات را شنیدند و با ما گریستند و در همین لحظه بهشت بر تو واجب شد!(همان ص 464) 🖤🖤🖤🖤
18.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️بدون حجاب راحت تریم چرا میگید حجاب؟! ملاک درستی و نادرستی راحتی نیست🚫 باید دید چه به نفع انسانه و چی به ضرر انسان 💯👌 حالا حجاب به نفع ماست یا به ضرر ما⁉️ کلیپ رو از دست ندید تا حالا از این زاویه به حجاب نگاه کرده بودی؟🤔
ماه محرم در کلام امام رضا علیه السلام 🛑...عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَحْمُودٍ قَالَ: قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «إِنَّ اَلْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ اَلْقِتَالَ فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ اَلنِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ اُنْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اَللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا إِنَّ يَوْمَ اَلْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِيزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا [يَا أَرْضَ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ أَوْرَثْتِنَا] اَلْكَرْبَ [وَ] اَلْبَلاَءَ إِلَى يَوْمِ اَلاِنْقِضَاءِ فَعَلَى مِثْلِ اَلْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ اَلْبَاكُونَ فَإِنَّ اَلْبُكَاءَ يَحُطُّ اَلذُّنُوبَ اَلْعِظَامَ.» 🔰از امام رضا (علیه‌السلام) نقل شده است: «به‌راستی که محرّم ماهی است که اهل جاهلیت جنگ در آن را حرام می‌دانستند، اما در این ماه [ریختنِ] خون ما (اهل‌بیت) را حلال شمرده شد، حرمت ما هتک شد، فرزندان و زنانمان اسیر شدند، در خیمه‌هایمان آتش افروخته شد، اموالمان که در آن‌ها بود غارت شد و [لااقل] به‌خاطر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) حرمتمان اصلاً رعایت نشد. به‌راستی که روز [شهادتِ] امام حسین (علیه‌السلام) ریشه‌هایمان را زخمی کرد، اشک‌هایمان را جاری کرد، عزیزمان را در سرزمین کرب‌وبلاء خوار کرد و این زمین تا روز قیامت برای ما کرب (اندوه) و بلاء به ارث گذاشت. 👈پس گریه‌کنندگان باید برای کسی مثل امام حسین (علیه‌السلام) گریه کنند؛ چراکه این گریه، گناهان بزرگ را [مثل برگ پاییزی] فرو می‌ریزد. 📚الأمالی (للصدوق)، ج۱، ص۱۲۸
علیه السلام در وصیت خود به علیه السلام فرمود:«با پوشش و حجابی که برای همسرانت قرار می‌دهی، چشم آنان را از هوس و حرام بازمی‌داری، چرا که حجاب برای آنها ثبات بیشتری به ارمغان می آورد. از خروج بی‌حساب و بی‌رویه زنان جلوگیری کن، زیرا مفاسدی دارد؛ و اگر می‌توانی، کاری کن که همسرانت غیر از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمد نداشته باشند. نهج البلاغه @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
سه گزارش از : «فالتفت الحسين فاذا بطفل له يبكي عطشا فأخذه على يده و قال يا قوم إن لم ترحموني فارحموا هذا الطفل؛ فرماه رجل منهم بسهم فذبحه، فجعل الحسين يبكي و يقول: اللهم احكم بيننا و بين قوم دعونا لينصرونا فقتلونا، فنودي من الهوى دعه يا حسين فان له مرضعا في الجنة؛ و رماه حصين بن تميم بسهم فوقع في شفتيه فجعل الدم يسيل من شفتيه و هو يبكي و يقول اللهم اني أشكو اليك ما يفعل بي و بأخوتي و ولدي و أهلي» .. تذکرة الخواص ص۲۲۷ ----- «فَتَقَدَّمَ‌ إِلَى الْخَيْمَةِ وَ قَالَ لِزَيْنَبَ نَاوِلِينِي وَلَدِيَ الصَّغِيرَ حَتَّى أُوَدِّعَهُ فَأَخَذَهُ وَ أَوْمَأَ إِلَيْهِ لِيُقَبِّلَهُ فَرَمَاهُ حَرْمَلَةُ بْنُ الْكَاهِلِ الْأَسَدِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِسَهْمٍ فَوَقَعَ فِي نَحْرِهِ فَذَبَحَهُ فَقَالَ لِزَيْنَبَ خُذِيهِ ثُمَّ تَلَقَّى الدَّمَ بِكَفَّيْهِ فَلَمَّا امْتَلَأَتَا رَمَى بِالدَّمِ نَحْوَ السَّمَاءِ ثُمَّ قَالَ هَوَّنَ عَلَيَّ مَا نَزَلَ بِي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللَّهِ». «قَالَ الْبَاقِرُ ع‌ فَلَمْ يَسْقُطْ مِنْ ذَلِكَ الدَّمِ قَطْرَةٌ إِلَى الْأَرْضِ» لهوف ص ۱۱۷ --- «لَمّا قُتِلَ أصحابُ الحُسَينِ عليه السلام وأقارِبُهُ، وبَقِىَ وَحيداً فَريداً لَيسَ مَعَهُ إلَا ابنُهُ عَلِىٌّ زَينُ العابِدينَ عليه السلام، وَابنٌ آخَرُ فِى الرِّضاعِ اسمُهُ عَبدُ اللّه، فَتَقَدَّمَ الحُسَينُ عليه السلام إلي بابِ الخَيمَةِ فَقالَ: ناوِلونى ذلِكَ الطِّفلَ حَتّي اُوَدِّعَهُ! فَناوَلوهُ الصَّبِىَّ، فَجَعَلَ يُقَبِّلُهُ وهُوَ يَقولُ: يا بُنَيَّ، وَيلٌ لِهؤُلاءِ القَومِ إذا كانَ خَصمَهُم مُحَمَّدٌ صلي الله عليه وآله . قيلَ: فَإِذا بِسَهمٍ قَد أقبَلَ حَتّي وَقَعَ فى لَبَّةِ الصَّبِىِّ فَقَتَلَهُ، فَنَزَلَ الحُسَينُ عليه السلام عَن فَرسِهِ، وحَفَرَ لِلصَّبِىِّ بِجَفنِ سَيفِهِ، ورَمَّلَهُ بِدَمِهِ ودَفَنَهُ» احتجاج ج ۲ ص ۲۵ 😭🖤😭
📌شخصیت ‏ذي الجوشن در فضای مجازی مطالبی غیر تحقیقی درباره شَمِربن ذی الجوشن مطرح می گردد که مناسب آمد تا از منابع کهن مطالبی در معرفی چهره او مطرح گردد: ◀️شمِر بن‌ذي‌الجوشن هیچگاه نبوده و مانند همه کسانی که در حکومت اسلامی با امیرمؤمنان (ع) کردند، او نیز جزو سپاه امام بود؛ لذا نباید بپنداریم که او ولایت مدار بوده است. ◀️شمر، در جزء لشكريان (ع) بوده است و با تنها هدف مبارزه با بنی امیه در سپاه امام حضور داشت؛ در اين مبارزه اَدْهَم بن‌محرز ابتدا ضربه شمشيري به صورت شمر مي‏زند و او را مي‏كند. شمر نيز به او ضربه‌اي مي‌زند ولي ضربه‌اش کاري نمي‌شود، لذا برمي‏گردد و آب مي‏خورد و نيزه‌اي برمي‌دارد و دوباره به ميدان مي‏رود و با ضربت نيزه، ادهم را بر زمين مي‏افكند؛ شمر، جزء كساني است كه برضدّ بن‌عَدِي و به كفر او😳 شهادت دادند. شمر، عصر روز پنجشنبه نهم با فرمان جديد بن زیاد ملعون و به همراه چهار هزار نفر سرباز به رسيد و نزد عمربن‌سعد رفته، نامه ابن‌زياد را تسليم او كرد؛ ◀️طبق گزارش بلاذری(م279ق) و شیخ مفید(م413ق)، امام (ع) پس از اهانت شمر، وی را پسر زن بُزچران خطاب کرد؛(فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى‏: این عبارت از نظر برخی حکایت از نامشروع بودن تولد شمر دارد.) شمر، به خيمه امام حسين(ع) كرد و با نيزه‏اش به خيمه زد و با صداي بلند گفت: «آتش بياوريد تا اين خيمه را با ساكنانش به بكشم.» ◀️شمر، به دستور داد تا بدن امام حسین(ع) را هدف قرار دهند. سپس با فرمان او، همه به سوی امام حمله بردند و کسانی از جمله سِنان بن اَنَس و زُرْعَة بن شریک ضربه‌های نهایی را بر امام وارد کردند؛ ◀️شمر، پس از واقعه در جواب شخص که از او پرسید آیا برای حمله به پسر پیامبر پشیمان نیستی، در پاسخ گفت: «موظّف بوديم كه چنين كنيم و اگر فرمان نمي‏برديم همچون اين حيوانات بوديم.» وی، در توجیه شرکت در قتل امام حسین(ع) می‌گفت: «از امرای خود فرمان برداری کرده است.» ◀️شمر، بعدها در جريان قيام مختار در جنگ برضدّ مختار شركت كرد و پس از شكست از ، فرار كرد و در حين فرار به دست عبدالرّحمن بن‌عُبَيْد كشته شد. 📚منقری،‌ وقعة صفين، ص 268؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج 5، ص270، ص28، ج6، ص18 و 44 و 52 و 53 📚ابن‌شهراشوب، مناقب آل‌ابي‌طالب، ج 4، ص 115. 📚ابن‌سعد، ترجمة الحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شماره 10، ص179، 📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص96؛ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص187.
🏴 از کاروان حسيني سؤال: اگر کاروان امام حسین علیه السلام نداشتند، پس شب چه وجهي داشت؟ پاسخ: در تاريخ عاشورا سه نکته، قطعي است: ◀️مسأله آب از همان آغاز براي يزيديان، يک حربه نظامي بود. حرّ به فرمان ابن زياد مأمور بود تا امام حسين(عليه السلام) را در يک سرزمين بدون آب فرود آورَد و کربلا اين گونه بود. در روز هفتم محرم، به عمربن ‌سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان حسيني ببندد. لذا شريعة فرات را با پانصد سوار بستند. اهداف دشمن از منع آب: 1- کاهش توان رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛ 2- فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار بر امام براي تسليم شدن؛ 3- استفادة تبليغي و برانگيختن کينه هاي ديرين با اتهام دروغين بستن آب بر روي عثمان از سوي امام علي(عليه السلام). ◀️کاروان حسيني در اين سه روز با سختي زياد و بسيار محدود به آب دسترسي داشت. امام حداقل يک بار اقدام به حفر کوچک کرد و به آب رسید و آب آن تمام شد حضرت و گروهي از ياران امام نيز توانستند آب را بشکنند و مقداري آب بياورند. ◀️ تشنگي و در جزء قطعيات تاريخي است؛ البته فراز و نشيب داشته و اوج آن در روز عاشورا بوده است؛ به سببِ: شرايط جنگي به‌شدت نابرابر،‌ مبارزه و جراحت، گرماي شديد و محاصره کامل. چنان که حر خطاب به کوفيان گفت: «...مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد... و اينان از عطش پَرپَر مي‏زنند...» و حضرت علي اکبر به امام عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت...» ◀️پس از توجه به سه نکتة قطعي بالا، بايد گفت غسل شب عاشورا، در روايتي از امام (عليه السلام) آمده است که امام (عليه السلام) در شب عاشورا(نزديک نماز صبح)، به يارانش فرمود: «...برخيزيد آبي بنوشيد که اين،‌ آخرين توشة شماست؛ بگيريد و غسل کنيد...» 📚شیخ صدوق، الأمالي، ص221 غسل کردن، نمادي از طهارت و آمادگي براي شهادت است؛ اما صرفاً در «يک» خبر آمده، لذا ظني است و متواتر و قطعي نيست. البته غسل بر خلاف عادت و ذهنيت ما، به آب فراوان نياز ندارد و با آب اندک هم ممکن است. همچنين احتمال دارد از آبی غيرقابل شرب برای غسل استفاده شده باشد. نيز در منابع تاريخي دارد که امام حسين(عليه السلام) صبح عاشورا قرار داد و در آنجا در ظرفي مقداري و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوش‌بو کردند و به نوعي مهياي شدند. در متن عربي گزارش اخير، لفظ «توره» به معناي ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا به اشتباه «نوره» گفته و اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشت 📚مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742. چنانکه مسکویه رازی نیز در کتاب به کردن بدن توسط امام (ع) در شب عاشورا اشاره کرده است. 📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰
غذای مجلس روضه امام حسین علیه السلام، یادگار امام سجاد علیه السلام 🛑عَنْ عُمْرَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، لَبِسَ نِسَاءُ بَنِي هَاشِمٍ اَلسَّوَادَ وَ اَلْمُسُوحَ وَ كُنَّ لاَ يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لاَ بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ يَعْمَلُ لَهُنَّ اَلطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ . 🔰در روایتی نورانی، فرزند امام سجاد علیه السلام سیره پدرش را چنین بیان کرده است: هنگامی كه حسين بن على عليهما السلام به شهادت رسيد، زنان بنى هاشم لباس هاى سياه و جامه هاى خشن از جنس پشم پوشيدند و از گرما و سرما شكايت نمى‌كردند و پدرم على بن الحسين عليهما السلام [به علت مشغولیت آنان به عزادارى]، دائما برای آنان غذا آماده می‌کرد. 📚المحاسن، ج2، ص420 👇نکات روایت شریف👇 1.اهل بیت و بنی هاشم مجالس عزاداری بر پا می‌کردند. 2.اهل بیت و بنی هاشم لباس مخصوص عزاداری داشتند. 3.اهل بیت و بنی هاشم در هر شرایط آب و هوایی عزاداری را ترک نمی‌کردند. 4.غذا دادن در مجالس عزاداری از سنت های اهل بیت و بنی هاشم بوده است که امام سجاد علیه السلام پایه ریزی کردند. 5.خدمت به عزاداران به قدری با ارزش است که امام سجاد علیه السلام با آن مقام بالا، خود مسئولیت آشپزی عزاداران را به عهده می‌گرفتند.
🏹 تصویر تیر سه شعبه 👈 برای اطلاع بیشتر و صحت و سقم گزارش‌های مربوطه در حادثه عاشورا به مدخل تیر سه شعبه در ویکی شیعه مراجعه کنید.
14.mp3
11.28M
📌زمینه های سیاسی و پیامدهای قیام 📣حجت الاسلام دکتر محمدجواد
📌پاسخ به یک شبهه اخیرا در فضای مجازی یک سخنرانی از خانم مرضیه محمدی پخش شده است که در آن فساد اخلاقی یزید تبرئه شده و بیان شده که قیام امام حسین(ع) ربطی به فساد یزید ربطی ندارد. پاسخ: ⬅️ می نویسد: ناصبی و بداخلاق بود. می خورد و منکر انجام می داد. خود را با کشتن (ع) آغاز کرد. ⬅️ می نویسد: یزید به اطرافیان و کارگزاران وی سرایت کرد. ساز و در و آشکار گردید و مردم شراب می خوردند. ⬅️امام (ع) در منزل ، در مقابل سپاه حربن یزید ریاحی فرمود: هركس را ببیند كه خدا را كرده، پیمان خدا را شکسته، با پيامبر خدا(ص) مخالفت مي‏كند و در ميان مردم و ستم می کند، سپس با حرف و عمل بر ضد او نکند، سزاوار است كه خداوند آن كس را نيز به آن حاکم دچار سازد. 📚ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج4، ص38. 📚مسعودی، مروج الذهب، ج3،ص91. 📚 طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پاسخ به یک سوال پرتکرار از سوی کسانی که یه صفحه تاریخ نخوندن و حکم میدن که نباید قانونی باشد. میگن آقا از زمان پیامبر اکرم(ص) یا امیرالمؤمنان (ع) یک گزارش تاریخی بیارید که با بدحجابی یا بی حجابی برخورد شده باشد؟ پاسخ دکتر رو بشنوید.
💠 فقیه که باشی؛ مرگت هم برای امام فرق می‌کند ▪️لمّا قُتِلَ حبیب بَانَ الاِنْکِسَار فِی وَجهِ الْحُسَیْن وَقَالَ: لِلّهِ درّک یَا حَبیب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِی لَیْلَه وَاحِدَة. (۱) هنگامى که حبیب شهید شد، در چهره امام حسین علیه‌السلام شکستگى نمایان گشت و فرمود: حبیب خدا تو را پاداش نیک دهد، تو مرد دانشمند و بافضلى بودى و در یک شب یک ختم قرآن مى‌کردى! ▪️لَمَّا قُتِلَ حَبِيبُ بْنُ مَظَاهِرٍ، هَدَّ ذَلِكَ حُسَيْنًا.(۲) شهادت حبیب بن مظاهر، امام حسین علیه‌السلام را درهم شکست. ۱.مقتل أبي مخنف، ص۶۶ ۲. تاریخ طبری؛ ج۵؛ ص۴۴۰ 💠 فقیه که باشی، قیمت سرت هم فرق می‌کند ● فضيل بن زبير گوید: ميثم تمّار با حبیب بن مظاهر در محلّى كه جمعى از بنى اسد نشسته بودند سوار بر اسب، به هم رسيدند. و با يكدیگر به‌طورى نزديك با هم به گفتگو پرداختند كه گردنهاى اسبانشان به هم رسيد. ● در این‌ حال حبيب گفت: فَكَأنّى بِشَيْخٍ أصْلَعَ ضَخْمِ الْبَطْنِ يبيعُ الْبِطّيخَ عِنْدَ دارِالرِّزْقِ، قَدْ صُلِبَ فى حُبِّ أهْلِ بَيْتِ نَبيِّهِ، وَ يبْقَرُ بَطْنُهُ عَلَى الْخَشَبَةِ. گويا من دارم مى‌بينم پيرمردى را كه شكمش بر آمده و جلوى سرش مو ندارد، و كنار دار الرّزق خربزه‌ می‌فروشد. او را به جرم محبّت اهل بيت پيغمبرش بر دار می‌زنند و شكمش را پاره می‌کنند. ● ميثم در پاسخش گفت: وَ إنّى لأعْرِفُ رَجُلاً أحْمَرَ لَهُ ضَفيرَتانِ، يخْرُجُ لِنُصرَةِ ابْنِ بِنْتِ نَبيِّهِ فَيُقْتَلُ وَ يجالُ بِرَأسِهِ فى الْكوفَةِ. و من مى‌شناسم مردى سرخ چهره را كه گيسوانش از دوسو بافته شده است؛ او براى يارى پسر دختر پيغمبرش خروج مى‌كند و كشته مى‌شود و سرش را در کوفه مى‌گردانند. اين بگفتند و از يكدیگر جدا شدند. اهل مجلس با هم گفتند: ما دروغ‌گوتر از اين دو مرد كسى را نديده‌ايم! ● هنوز اهل مجلس از جاى خود برنخاسته بودند كه رُشيد هجرىّ به سراغ آن دو آمد و از اهل مجلس پرسيد: آن دو نفر كجا هستند؟! گفتند: از هم جدا شدند. و ما از آن دو شنيديم كه چنين و چنان مى‌گفتند. رشيد گفت: رَحِمَ اللَهُ مَيْثَمًا؛ أنْسَى: وَ يزادُ فى عَطآءِ الَّذى يجىءُ بِالرَّأسِ مِأةُ دِرْهَمٍ! ثُمَّ أدْبَرَ. خدا ميثم را رحمت كند؛ فراموش كرد بگويد: و آن اینکه کسی که سر حبیب را می‌آورد، صد درهم از دیگران بیشتر جایزه می‌گیرد! اين بگفت و پشت كرد و بازگشت. ● آن جماعت مجلس گفتند: هَذا وَ اللَهِ أكْذَبُهُمْ! «سوگند به خدا اين دروغ‌گوترين آنهاست!» سپس گفتند كه: وَ اللَهِ ما ذَهَبَتِ الأيّامُ وَ اللَيالى حَتَّى رَأيْنا مَيْثَمًا مَصْلوبًا عَلَى بابِ دارِ عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ، وَ جىءَ بِرَأسِ حَبيبِ بْنِ مَظاهِرٍ. 📚 رجال الکشّی؛ ص۷۸ 📜 دعوت نامه شخصی از یک فقیه ✍مِنَ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ إلَی الرَّجُلِ الفَقِیهِ حَبِیبِ بنِ مَظَاهِرِ الأسَدِیّ، امّا بَعْد یا حبیبُ، فَاَنْتَ تَعْلَمُ قَرابَتَنا مِن رَسُولِ اللّه ِ وَ اَنْتَ اَعْرَفُ بِنا مِن غَیْرِکَ وَ اَنْتَ ذُو شَیْمَةٍ وَ غیرَةٍ فلا تَبْخَلْ عَلَیْنا بِنَفْسِکَ، یُجازیکَ رَسُولُ الله یَوْمَ الْقَیامَةِ. 🔆 فقیه و دین شناس واقعی عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّه ِ علیه السلام، قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُوءْمِنِینَ: أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقِیهِ حَقِّ الْفَقِیهِ؟ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّه ِ، وَ لَمْ یُوءْمِنْهُمْ مِنْ عَذَابِ اللّه ِ، وَ لَمْ یُرَخِّصْ لَهُمْ فِی مَعَاصِی اللّه ِ... 📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۳۶ حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: آیا به شما خبر دهم که فقیه (دین شناس) واقعی کیست؟ ✔️ آن کسی است که مردم را از رحمت الهی مایوس نکند ✔️ و از عذاب الهی هم ایمن نکند ✔️ و اجازه انجام معاصی هم ندهد. 💠 معانی فقاهت ❖ استاد شهیدی ● فقاهت سه معنا دارد: ۱. دین شناسی و بصیرت در دین است. اختصاص به علم به فروع ندارد. در روایت داریم أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقِیهِ حَقِّ الْفَقِیهِ؟ خب این فقیه یعنی دین شناس. دین بالمعنی الاعم نه خصوص فقه مصطلح. آیه نفر هم ظاهرا همین است، لیتفقهوا فی الدین فقط تفقه مصطلح نیست. لیتفقهوا فی الدین یعنی دین شناس بشوند، چه در عقائد، چه در تفسیر و چه در فروع دین. ۲. علم به احکام فرعیه است اعم از اجتهاد یا تقلید اینکه حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمود: یَا مَعْشَرَ اَلتُّجَّارِ اَلْفِقْهَ ثُمَّ اَلْمَتْجَرَ، این نه یعنی اول بروید مجتهد بشوید. بلکه، علم به احکام فرعیه پیدا کنید ولو تقلیدا. ۳. علم به احکام شرعیه است از روی اجتهاد. که مقصود از تفقه در مصطلح فقهاء همین معنای سوم است. در تفسیر امام عسکری هم هست که: فأما من کان من الفقهاء ... فللعوام أن یقلدوه. این همان معنای سوم است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🟢نقش بيدارگری قيام حسينی در اندیشه اقبال لاهوری 🖊احمدحسین شریفی 🔸بدون تردید، اقبال لاهوری (1256- 1317ش) یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین اندیشمندان سده اخیر عالم اسلام بود. 🔹شاید بتوان گفت وی نخستین کسی بود که به نقش بیدارگری عاشورا و قیام ابی عبدالله الحسین علیه السلام توجه داد و عاشورا را در اشک و مرثیه و گریه و حزن خلاصه نکرد. البته بعدها این نگاه واقع بینانه و نیروبخش، از سوی سایر روشنفکران و اندیشمندان اسلامی یعنی کسانی مثل مرحوم آیت الله کاشانی، امام خمینی، شهید مطهری، دکتر شریعتی و ... برجسته شد. که یکی از برکات چنین نگاهی به عاشورا، شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بود. ♦️اقبال لاهوری در مجموعه «رموز بيخودي» در مثنوي‌اي با عنوان «در معني حريت اسلاميه و سرّ حادثة کربلا» مي‌گويد: آن امام عاشقان پور بتول سرو آزادی ز بستان رسول بر زمين کربلا باريد و رفت لاله در ويرانه‌ها کاريد و رفت تا قيامت قطع استبداد کرد موج خون او چمن ايجاد کرد ما سوی الله را مسلمان بنده نيست پيش فرعونی سرش افکنده نيست خون او تفسير اين اسرار کرد ملت خوابيده را بيدار کرد اي صبا ای پيک دور افتادگان اشک ما بر خاک پاک او رسان
💢حجاب زنان عاشورا؛ یک درس برای زنان مسلمان و یک تذکر به مداحان ✍️استاد محمد عشایری منفرد حجاب زنان اهل بیت (علیهم‌السلام) سه مرتبه داشت: مرتبه اول همان پوشش واجب اسلامی بود (پوشاندن همه بدن به استثنای وجه و کفین)، مرتبه دوم پوشش مستحبشان بود (یعنی همان وجه و کفین را نیز می‌پوشاندند) و سوم حضور دائمی در خانه و عدم خروج از منزل جز در موارد بسیار ضروری. در خانه هم پشت پرده می‌نشستند و نامحرم آنها را حتی با حجاب کامل هم نمی‌دید. این همان احتجاب در منزل بود که فقط بر زنان پیامبر (ص) واجب شده بود اما در خانه اهل بیت (ع) نیز رعایت می‌شد. در حادثه عاشورا به حجاب واجب زنان اهل حرم تعرضی نشده است، بلکه آن‌چه طبق نقل مقاتل، به آن تعرض شده همان مرتبه دوم و سوم از حجاب آنها است. تعابیری مانند... 👈 ادامه یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72309
53.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 1⃣آیا زنان عاشورا در هنگام غارت خیمه‌ها و دشواری‌های پس از عاشورا حجابشان را کنار نهادند؟ 2⃣ "ایام نزول آیات حجاب در مدینه" تقارن بسیار زیبایی دارد با "ایام عمل به این حکم شرعی در کربلا". 3⃣فلسفه حجاب چیست؟ لینک برنامه کامل در آپارات👇 https://www.aparat.com/v/r59d0i1 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظرتون درمورد فضای جداگونه‌ای که در برخی هیئت ها برای کودکان آماده میکنن چیه؟؟؟؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه حضرت آیت الله بهجت قدس سره به زائر کربلا، جهت خواندن ده ذکر مصیبت حضرت علی اصغر علیه‌السلام در حرم مطهر حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام 🔹 کربلا؟ کی میرید؟ ـ فردا. 🔹 همین فردا؟ _ بله. 🔹 عجب! ـ دعا بفرمایید. 🔹 خدا توفیق شما را زیاد کنه انشاء الله! ده ذکر مصیبت علی اصغر، فرزند امام حسین، ده ذکر مختصر، مفصل نه. ولو ده روز. هر وقت شد. هر وقت حال داشتی. ده ذکر مصیبت فرزندِ ... اسم شریف چیه؟‌ _ صالحی هستم. 🔹 صالحی. اهل کجایید؟ _ اصفهان. 🔹 ده ذکر مصیبت علی اصغر، در حرم سیدالشهدا به جا بیارید. ده روز طول بکشه، یک روزه ده مجلس رو بخونید، مختصر باشه. آهان؟ ذکر مصیبت حضرت علی اصغر که کوچکترین شهدای کربلاست.
جوانان بنی_هاشم.mp3
14.08M
جوانان بنی‌هاشم بیایید 🖋هر چند زبان شعر با نثر و دقت‌های لازم در آن تفاوت دارد و می‌توان در فراتر از واقع پا گذاشت؛ اما باز هم اشعاری هست که با جایگاه امام (ع) و شهدای کربلا تناسبی ندارد. 🔻اشعاری که هیچ‌گونه نمی‌توان آن را با حادثه کربلا تطبیق داد و متأسفانه گاهی مطالبی غلوآمیز یا وهن اهل‌بیت و به مخاطب القا می‌کند. 🔹در این میان شاعرانی هستند که سخن به حق می‌گویند و طبق روایات صحیح می‌سرایند. 📌شعر زیبایی که از قدیم درباره علی بن الحسین(ع) شهرت داشته و هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود اینگونه است. جوانان بنی‌هاشم بیایید علی را بر درِ خیمه رسانید 💯 این شعر دقیقاً متن تاریخ است: ابومخنف در پایان گزارش مسلم از شهادت (ع) چنین روایت می‌کند که: اقبل الحسين الى ابنه و اقبل فتيانه اليه فقال: احملوا أخاكم‏. صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوه https://eitaa.com/Mostabin
📌 زندگی نامه و حضرت جناب علی اکبر، ◀️بزرگترین پسر امام (ع) و مادرش است. ◀️او راوی حدیث، مردی رشید، ، ، پاک، و از جهت و قیافه شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) بود. ◀️جناب علی اکبر، سپاه ابن زیاد را رد کرد. ◀️اگرچه اقوال زیادی درباره سن جناب علی اکبر وجود دارد، اما به نظر میرسد، سن ایشان بین ۲۳ تا ۲۷ درست است. ◀️طبق زیارت نامه ای که برای ایشان توسط اهل‌بیت(ع) بیان شده، علی اکبر دارای و احتمالا ۲ فرزند بوده که اسم یکی از آنان است. ◀️ایشان اولین شهید بنی هاشم در بود. ◀️علی اکبر هنگام ورود به میدان فرمود: منم علی، فرزند حسین بن علی(ع)، به خدا سوگند، ما به جانشینی پیامبر سزاواریم. شما(دشمنان) را با و آنقدر می زنیم، تا نیزه خم گردد و شمشیر درهم پیچد. ◀️جناب علی اکبر پس از آن‌ که جنگ سختي کرد و عدّة زيادي را به هلاکت رساند، نزد پدر برگشت و گفت: پدرجان!، تشنگي من را کشت و سنگيني آهن (زره) بي‌تابم کرد. آيا آبي هست؟ امام گريست و فرمود: «پسرجان!، از کجا آب بياورم؟، اندکي ديگر بجنگ، بزودي جدّت رسول‌خدا را ملاقات مي‌کني و از جام سرشار او سيراب مي‌شوي که ديگر پس از آن تشنه نگردي!» ◀️مرَّة بن‌مُنْقِذ بن‌نُعْمان عَبدي لَيْثي او را ديد و گفت: گناه عرب بر گردن من باشد اگر اين جوان از كنار من بگذرد و اين كار را تكرار كند و من پدرش را به عزايش ننشانم. علي ‏اكبر بار ديگر به دشمن حمله كرد و با شمشيرش آنها را مي‏زد تا آن‌كه مُرّة بن‌مُنْقِذ ‌عبدي ضربتي بر او زد و او را نقش زمين کرد و آن گروه او را محاصره کرده و پيکر مطهّرش را با شمشير قطعه قطعه کردند. ◀️علي‌‌اکبر در آخرين لحظات عمر، ندا داد: «پدرجان! خداحافظ، اين جدّم رسول خداست كه تو را سلام مي‏رساند و مي‏گويد: سريعتر به ما ملحق شو». آنگاه علي فريادي زد و جان داد. ◀️امام حسین(ع) هنگام علی اکبر، خود را به او رساند و صورت خود را به صورت او گذاشت و - گلوی- او را به پرتاب کرد و قطره ای از ان به زمین برنگشت. ابومخنف در پایان گزارش مسلم از شهادت علی اکبر چنین روایت می‌کند: اقبل الحسين الى ابنه و اقبل فتيانه اليه فقال: احملوا أخاكم‏. 📣جوانان بنی‌هاشم بیایید علی را بر درِ خیمه رسانید. ◀️در علی اکبر آمده است: صلی الله علیک و علی عترتک و اهل بیتک و آبائک و ابنائک. 📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۴۱۶، ۲39؛ 📚ابن سعد، طبقات الکبری، ج۵، ص۲۱۲؛ 📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۶؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۴؛ 📚شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص106؛ 📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص446؛ 📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۳۰.
راوى از امام صادق(علیه السلام)مى پرسد: فدایت شوم بسیار مى شود که یادى از امام حسین(علیه السلام) مى کنم در آن هنگام چه بگویم؟ فرمود: سه مرتبه بگو «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ» که سلام به آن حضرت از دور و نزدیک به او مى رسد. کافی ج4 ص575 حدیث 2
خودت بگو بدنت را چگونه جمع کنم؟ پر از علی شده خاک تمام دور و برم 💔یک حسین مانده و یک دشت علی‌اکبر... 🥀 ┄═✼🍃🌹🍃✼
امام حسین و حضرت یحیی علیهما السلام 🛑فَطِبتَ حَيّاً وطِبتَ مَيِّتاً، غَيرَ أنَّ قُلوبَ المُؤمِنينَ غَيرُ طَيِّبَةٍ لِفِراقِكَ، ولا شاكَّةٍ فِي الخِيَرَةِ لَكَ، فَعَلَيكَ سَلامُ اللَّهِ ورِضوانُهُ، وأشهَدُ أنَّكَ مَضَيتَ عَلى‏ ما مَضى‏ عَلَيهِ أخوكَ يَحيَى بنُ زَكَرِيّا. 🔰 جابر بن عبد الله انصاری، صحابی بزرگ پیامبر اسلام، در زیارت خویش از قبر امام حسین، به شباهت امام حسین با حضرت یحیی، علیهما السلام اشاره می کند: 👈پاك زيستى و پاك رفتى؛ امّا دل‏هاى مؤمنان، در فراق تو خوش نيست، بى آن كه در اين، ترديدى رود كه همه اينها به خيرِ تو بود. سلام و رضوان خدا بر تو باد! و گواهى مى‏دهم كه تو بر همان روشى رفتى(به شهادت رسیدی) كه برادرت يحيى بن زكريّا رفت(شهید شد). 📚:خوارزمی، مقتل الحسين، ج 2، ص 167
📌شعر زیبای ناصرالدین شاه در مورد حضرت علی اکبر(ع) که حاج محمود کریمی اونو میخوند. 📚دیوان ناصرالدین شاه، تحقیق و اهتمام حسن گل محمدی/ص۱۲۷
Karimi-Shab8Moharram1393.mp3
5.93M
📌شعر زیبای ناصرالدین شاه در مورد حضرت علی اکبر(ع) که حاج محمود کریمی اونو میخوند. 📚دیوان ناصرالدین شاه، تحقیق و اهتمام حسن گل محمدی/ص۱۲۷
✍ احمدحسین شریفی 🔹در حکومت‌های غیر دیکتاتوری، مشاوران، کارشناسان و تصمیم‌سازان از مهم‌ترین ارکان حکمرانی‌اند. 🔻به همین دلیل در انتخاب آنان باید حساسیت و دقت ویژه‌ای داشت. 🔸از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ویژگی‌های مشاوران در «حکمرانی اسلامی در دوران حاضر» می‌توان به سه ویژگی اشاره کرد: یک. اعتقاد قلبی و عملی به اسلام و ارزش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اسلام؛ (باور عمیق به حکمرانی اسلامی و مردم‌سالاری دینی و نظام ولایت فقیه) دو. شناخت عمیق فرهنگ‌های رقیب، به ویژه لیبرالیسم و کنفوسیوس و فهم بنیادین «لیبرال دموکراسی» و «نظام سرمایه‌داری»؛ سه. فهم واقع‌بینانه از «عظمت انقلاب اسلامی»، «جایگاه جهانی جمهوری اسلامی» و «ظرفیت‌های بی‌نظیر جبهه جهانی مقاومت».
🛑 💠✍🏻ابوبصیر می گوید: در کوفه برای زنی قرآن می خواندم، یک بار در موردی با او شوخی کردم. بعد از مدّتی خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم، امام مرا مورد مؤاخذه و سرزنش قرار دادو فرمود: «کسی که در خلوت مرتکب گناه شود خداوند به او نظر لطف نمی کند، چه سخنی به آن زن گفتی⁉️» 💠✍🏻وی گوید: از شرم و خجلت سر در گریبان افکندم و توبه کردم امام باقر ( علیه السلام ) فرمود: «شوخی با زن نامحرم را تکرار نکن.» 💠✍🏻احادیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): دست دادن به نامحرم👇👇 ✳️ هر کس با یک زن نامحرم دست بدهد، روز قیامت در غل و زنجیر به محشر وارد می‌شود و خداوند دستور می‌دهد که او را به آتش جهنم بیفکنند. ♨️ هزار سال حبس برای شوخی با نامحرم⇟ ✳️ هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد، خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت. 📚(بحار الانوار،ج:46،ص:247، /قصه های چهارده معصوم(ع)، ص 104 ➖➖➖➖➖➖➖ @kalam_maesoumin
امام سجّاد علیه‌ السلام می فرمایند : أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَاللّه ِ مَنزِلَةٌ یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهداءِ یَومَ القیامَةِ ؛ ❇️ عبّاس را نزد خداوند منزلتی است که در روز قیامت همه شهیدان بر آن رشک می‌برند . ناگاه، مشک را به دندان گرفت، چیزی نگذشت که تیری بر مشک اصابت کرد و آبهای آن فرو ریخت. @kalam_maesoumin