eitaa logo
گوهر مراد
720 دنبال‌کننده
851 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1156780114.pdf
5.12M
🔶 به مناسبت ارتحال آیة الله سید محمدسعید حکیم 📚 لمحة موجزة من حیاته 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 قضای الهی و اختیار انسان قضاء و قدر از مسایل دقیق معرفتی است که ذهن همه ما را به خود درگیر کرده است. دشواری مسئله و حتی وجود برخی روایات (مانند فرمایش امام علی -علیه السلام- که از این مسئله به سرّ الله تعبیر کرده است.) سبب پیدایش این توهم شده که اساسا بحث و تحقیق درباره قضاء و قدر جایز نیست. 🔵 اما شواهدی در دست هست که نشان می‌دهد این برداشت صحیح نیست؛ وجود آیات و روایات متعدد در این‌باره و نیز اهتمام دانشمندان مسلمان در تألیف اثر در این موضوع از جمله این شواهد است. 📚 هنگامی که آیه ۱۰۵ سوره هود (يَوْمَ يَأْتِ لَا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ) نازل شد، از پیامبر -صلی الله علیه و آله- سؤال شد: عمل ما بر چه اساس است؟ بر اساس قضاء و قدر الهی است یا نه؟ (یعنی اگر بر اساس قضاء و قدر الهی است، پس ما چه نقشی داریم؟) پیامبر فرمود: بله بر اساس قضاء و قدر الهی است؛ اما باید توجه داشت که عمل هر کسی متناسب با آن غایت و هدفی است که دنبال می‌کند و خدا مسیر رسیدن به آن غایت را تسهیل کرده است؛ یعنی خدا امکان طی‌کردن مسیر سعادت و شقاوت را برای انسان فراهم کرده است. ✏️ علامه طباطبایی در تبیین قضای الهی توضیح دقیقی دارد: تمام پدیده‌ها در نظام هستی مادامی که به مرحله تحقق و وجود نرسند، در حد امکان باقی مانده و نسبت به وجود و عدم مساوی هستند. همین‌که علل تحقق یک شیء به مرحله تمامیت برسد، تمام شرایط فراهم شود و مانعی در کار نباشد، آن شیء ضرورت یافته و محقَّق و موجود می‌شود. از این ضرورت به قضای الهی تعبیر می‌شود. همین معنا در افعال اختیاری انسان نیز مطرح است؛ اراده و تصمیم انسان از اجزای علت برای به ضرورت‌رسیدن یک عمل است. 📖 المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۱، ص ۳۹-۳۷. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 عقل شیعی طرح مباحث الهیات به وسیله ائمه اهل بیت -علیهم السلام- و تجزیه و تحلیل آن مسائل -که نمونه آنها و در صدر آنها نهج البلاغه است- سبب شد که عقل شیعی از قدیم الأیام به صورت عقل فلسفی درآید و البته این یک بدعت و چیز تازه در اسلام نبود؛ راهی است که خود قرآن و به عنوان تفسیر قرآن آن حقایق را ابراز و اظهار نمودند... تاریخ نشان می‌دهد که از صدر اسلام، شیعه بیش از دیگران به سوی این مسائل گرایش داشته است... 🔵 این تمایل را ائمه شیعه به وجود آوردند. آنها بودند که در احتجاجات خود، در خطابه‌های خود، در احادیث و روایات خود و در دعاهای خود عالی‌ترین و دقیق‌ترین مسائل حکمت الهی را طرح کردند... عقل شیعی اختصاص به فلسفه ندارد؛ در کلام و فقه و اصول فقه نیز امتیاز خاص دارد و ریشه همه یک چیز است. 📖 مجموعه آثار، ج ۱۶، ص ۳۸۲ و ۳۸۳. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 درگذشت محقق توانا استاد محسن بیدارفر ایشان به تصحیح، تحقیق و نشر تراث عقلی-معرفتی اشتغال داشت و آثار متعددی را در این حوزه منتشر کرد. 🔵 در ابتدای تحصیل نام محسن بیدارفر را شنیده بودم و «الجوهر النضید» و «شرح الرسالة الشمسیة» را که به چاپ رسانده بود، خریدم. تا این‌که همایشی درباره «نسخ خطی» اواخر دهه هفتاد در ساختمان مجلس ملی برگزار شد؛ بنده نیز شرکت کردم. اول‌بار ایشان را آن‌جا زیارت کردم. بنابود از وی تقدیر شود. با ظاهری بسیار ساده، گشاده‌رو و بی‌تکلف بود. بعد از مراسم تقدیر جلو رفتم، سلام کردم و تبریک گفتم؛ با خوشرویی جوابم را داد. در این سال‌ها فراموش کرده بودم که برای چه کتابی از ایشان تقدیر شد. چند ماه پیش در مجتمع ناشران قم با هم روبه‌رو شدیم. سلام کردم؛ باز هم مانند همیشه با خوش‌رویی جواب شنیدم. خاطره حدود بیست‌سال قبل را مرور کردم و علت تقدیر را جویا شدم؛ فرمود: برای تصحیح و چاپ «الجوهر النضید» بود. 🕋 امیدوارم پروردگار متعال ایشان را مشمول رحمت واسعه خود قرار دهد و با اولیایش محشور فرماید. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 علم و دین با ورود علم جدید از غرب به جهان اسلام، مسلمانان نیز بسیار تحت تأثیر جهان‌بینی حاکم بر علم جدید قرار گرفتند و نظرهای مختلف در قبال رابطه علم و دین بروز کرد. بعضی به تبعیت از برخی از غربیان، علم را دین خود قرار دادند و با دین رایج در محیط خود خداحافظی کردند؛ چون آن را مانع پیشرفت علم دانستند. گروه دیگر به استقلال این دو حوزه معتقد شدند. بعضی از متدینان متعلق به این گروه کوشیدند یافته‌های علم جدید را در متون دینی جایابی کنند و خود را به این تسلّی دادند که علمشان با دینشان سازگار است و حتی دین در بعضی موارد پیش‌بینی‌هایی درباره ساختار طبیعت کرده است. گروهی که به استقلال علم و دین اعتقاد دارند، درصد قابل ملاحظه‌ای از مسلمانان تحصیل‌کرده را تشکیل می‌دهند. بالآخره بعضی بر آن هستند که علم و دین دغدغه‌های مشترک دارند و نهایتاً به هم خواهند رسید. 🔵 بنده معتقدم علم بخشی از دین است و کار علمی به معنای کشف آثار صنع خداوندی در طبیعت و رفع نیازهای مشروع بشر، خود یک عبادت است؛ گرچه کار علمی فعالیتی است که ابزار خاص خود را دارد (تجربه و نظریه‌پردازی). البته جهان‌بینی دینی که به عنوان چهارچوب عمل می‌کند، باید حاکم بر تفکر عالِم متدین باشد. 📖 علم، دین و فلسفه، ص ۱۱۲. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 اوّلیت و آخریت و ظاهریت و باطنیت حق از جمله بحث‌های نهج البلاغه بحث‌هایی است درباره این‌که خداوند هم اول است و هم آخر، هم ظاهر است و هم باطن. البته این بحث مانند سایر مباحث، مقتبس از قرآن مجید است... خداوند اول است نه اولیت زمانی تا با آخریت او مغایر باشد و ظاهر است نه به معنای این‌که محسوس به حواس است تا با باطن‌بودن او دو معنا و دو جهت مختلف باشد. اولیت او عین آخریت و ظاهریت او عین باطنیت اوست... 🔵 تقدم ذات حق بر زمان و بر هر نیستی و بر هر آغاز و ابتدایی یکی از لطیف‌ترین اندیشه‌های حکمت الهی است و معنای ازلیت حق فقط این نیست که او همیشه بوده است؛ شک نیست که همیشه بوده است، اما همیشه‌بودن یعنی زمانی نبوده که او نبوده است. ازلیت حق فوق همیشه‌بودن است، زیرا همیشه‌بودن مستلزم فرض زمان است؛ ذات حق علاوه بر این‌که با همه زمان‌ها بوده است، بر همه چیز حتی بر زمان تقدم دارد و این است معنی «ازلیت» او. از این‌جا معلوم می‌شود که تقدم او نوعی دیگر غیر از تقدم زمانی است. 📖 مجموعه آثار، ج ۱۶، ص ۴۰۰ و ۴۰۱. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 به مناسبت سالگرد درگذشت شهریار ای بر سَریر مُلک اَزل تا ابد خدا وصف تو از کجا و بیان من از کجا تنها تویی که هستی و غیر از تو هیچ نیست ای هرچه هست و نیست به تنهایی‌ات گوا کشتی‌شکسته، دست ز جان شوید، از تو نه آنجا که عاجز آمده، تدبیر ناخدا آنجا که دست هیچ‌کسش نیست دستگیر مسکین دل‌شکسته، تو را می‌کند صدا ای جذبه محبت تو مِحور وجود بی‌جود جذبه‌های تو، اجزا ز هم جدا یارب تجلّی تو، به غیب و شهود چیست جز جان و تن نواختن از هدیه هدی ورنه به کبریای تو نبود عیارسنج نه زهد ابن‌اَدهم و نه کفر بوالعلا یارب به بنده چشم‌ و دلی ده خدای‌بین تا عرش و فرش آینه بیند خدانما یارب به کشور سخنم شهریار کن ای خسروان به خاک درت کمترین گدا 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
پیدایش و رشد خوارج.pdf
727.9K
🔶 پیدایش و رشد خوارج 🎤 مصاحبه دکتر علی بهرامیان با دکتر احمد پاکتچی 🔵 به نقل از: @OstadPakatchi 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
‌ 📚 «درآمدی بر کلام شیعی» ‌ ✍🏼 اثر محمدصفر جبرئیلی ‌✔️ کلام شیعی یک ماهیت و هویت مستقل دارد و با اهداف، غایت و منابع خاص، از یک سامانه و هندسه ساختاری ممتاز برخودار است و ضمن برخورد فعال و تعامل دوسویه با سایر علوم دینی و مذاهب و مکاتب اسلامی، همواره پویایی خود را نشان داده است. این تحقیق تلاش می‌کند با تبیین علمی این مهم، از سیر و سامانه کلام سنتی ـ تاریخی و متداول در شیعه امامیه یاد کرده، راهکارهای بایسته و شایسته را برای  نیل به کلام مطلوب شیعی ارائه دهد. 🔵 به نقل از: @PoiictNews 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 امامت در نهج البلاغه ❓ آیا در سخنان امیرالمؤمنین -علیه السلام- در نهج البلاغه به امامت و خلافت بلافصل ایشان اشاره شده است؟ گاهی گفته می‌شود اگر امامت ایشان منصوص است و از سوی رسول خدا -صلی الله علیه و آله- مشخص شده، چرا امام هیچ اشاره‌ای به این مسئله نکرده است؟ ✏️ البته باید توجه داشت که نهج البلاغه مشتمل بر برخی از سخنان امام است، نه همه سخنان؛ با این حال در موارد متعددی به این موضوع پرداخته شده است. به چند نمونه توجه فرمایید: - لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ اَلنَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي وَ وَ اَللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلاَّ عَلَيَّ خَاصَّةً اِلْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِكَ وَ فَضْلِهِ وَ زُهْداً فِيمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَ زِبْرِجِهِ. خطبه ۷۴. در جریان بیعت مردم با خلیفه سوم امام به شایستگی و اولویت خود نسبت به دیگران در مسئله خلافت تصریح می‌کند و علت سکوت خود را رعایت مصلحت مسلمانان به شمار می‌آورد. امام می‌فرماید با نادیده‌گرفتن این اولویت، ایشان مورد ظلم قرار گرفت. - وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه و آله وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِي كَفِّي... فَمَنْ ذَا أَحَقُّ بِهِ مِنِّي حَيّاً وَ مَيِّتاً؟ خطبه ۱۹۷. در این خطبه امام با اشاره به حادثه رحلت پیامبر اکرم می‌فرماید: هنگامی که رسول خدا رحلت کرد، سر ایشان در دامن من بود... پس چه کسی از من به ایشان -چه در زمان حیاتش و چه بعد از رحلتش- سزاوارتر است؟ - إِنَّ اَلْأَئِمَّةَ مِنْ قُرَيْشٍ غُرِسُوا فِي هَذَا اَلْبَطْنِ مِنْ هَاشِمٍ لاَ تَصْلُحُ عَلَى سِوَاهُمْ وَ لاَ تَصْلُحُ اَلْوُلاَةُ مِنْ غَيْرِهِمْ. خطبه ۱۴۴. روایت دوازده‌خلیفه را فرقین نقل کرده و معتبر است. در این سخن امام می‌فرماید: امامت -که در قریش است- در تیره بنی هاشم قرار داده شده؛ از این‌رو دیگران شایسته ولایت و حکومت نیستند. - لاَ يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ أَحَدٌ... هُمْ أَسَاسُ اَلدِّينِ وَ عِمَادُ اَلْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِيءُ اَلْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ اَلتَّالِي وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ اَلْوِلاَيَةِ وَ فِيهِمُ اَلْوَصِيَّةُ وَ اَلْوِرَاثَةُ... خطبه ۲. و بالآخره در این خطبه امام با اشاره به جایگاه رفیع اهل بیت -علیهم السلام- و این‌که احدی با ایشان قابل مقایسه نیست، می‌فرماید: تمام شرایط ولایت در ایشان جمع است و وصیت و وراثت رسول خدا در میان آن‌هاست. 🔵 ملاک وصایت و خلافت هرچه باشد، در امیرالمؤمنین -علیه السلام- وجود دارد؛ وصیت و معرفی پیامبر، شایستگی و فضیلت امام و یا حتی قرابت و نزدیکی به پیامبر. 📖 برای مطالعه بیشتر می‌توان به کتاب سیری در نهج البلاغه استاد شهید آیة الله مطهری، بخش پنجم مراجعه کرد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا نوجوان بزرگوار ایذه‌ای که جان دو خانم را نجات داده بود در اثر جراحات سوختگی درگذشت. امیدوارم پروردگار متعال علی آقای بزرگ را با اولیایش محشور و به خانواده داغ‌دارش صبر و اجر عنایت فرماید. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
جریان احمد اسماعیل بصری با انحراف در قواعد و روش‌های تفسیری قرآن، دعاوی باطل خود در مورد مهدویت و ظهور را به قرآن نسبت داده است. استفاده از مفهوم رویا، استخاره  و تحلیل شبه علمی آیات قرآن، برخی از ترفندهای این جریان برای اثبات ادعای عصمت، امامت و علم غیب برای خود است. در این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی به نقد مستندات قرآنی مدعی پرداخته شده است. نتیجه این‌که مبانی ادعایی احمد بصری در ادعاها و آموزه‌های تفسیری مخدوش است؛ زیرا اولاً دچار تناقض است، ثانیاً ادعاهای مطرح شده وی از سوی قران و روایات رد می‌شود. همچنین استنادات قرآنی مدعی، برخی مانند استخاره اساساً اثبات‌کننده تکالیف دینی و معیار معرفت دینی و شناخت حجت الهی نیست؛ زیرا هم ادله استخاره چنین دلالتی ندارد و ناظر به امور دیگر است و هم مساله در این صورت ذوقی و شخصی می‌شود. در مورد خواب نیز ادله قرآنی هیچ دلالتی بر اثبات حجت بر اساس خواب ندارد و برخی ادله روایی و قرآنی صراحتا معیاربودن خواب در تشخیص دینی را رد می‌کنند. 🔵 به نقل از: https://www.hawzahnews.com/news/975070 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ارتحال آیة الله علامه حسن‌زاده آملی را به محضر مبارک حضرت بقیة الله صاحب العصر و الزمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- تسلیت عرض می‌کنم. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در نمازم خم ابروی تو با یاد آمد حالتی رفت که محراب به فریاد آمد 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
دو مستند روایت صنوبر و منظومه حُسن درباره زندگی مرحوم علامه حسن‌زاده آملی است. http://www.doctv.ir/program/147137 https://www.aparat.com/v/OKgsc/ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اولین ‌زائر، حسین را جابر است جان فدای او که اول زائر است کیست جابر؟ زبده ارباب دین پیری از اصحاب «خیر‌المرسلین» عارف اسرار جباری است، او ابن‌عبد‌الله انصاری است، او چون به قبر شاه دین نزدیک شد پیش چشم او جهان، تاریک شد یعنی از اشراق آن مدهوش شد شمع جانش در بدن، خاموش شد جابر زائر چو بازآمد به هوش از جگر برداشت، فریاد و خروش گفت با حسرت سه نوبت: یا حسین زائر قبر تواَم، ای نور عین دید چون آن دم نیاید زآن خطاب بهر وی از شاه مظلومان، جواب گفت: حق داری تو، «یابن‌بوتراب» سر نداری تا دهی بر من، جواب ✏️ بیدل قزوینی 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
علامه حسن‌زاده آملی و سنتی که باید حفظش کرد 🔵 دکتر حسن انصاری هنوز ديپلم نگرفته بودم که چندين کتاب از استاد علامه حسن زاده آملی را تماما خوانده بودم. اگر اشتباه نکنم يکی اتحاد عاقل به معقول و ديگری دروس معرفت نفس که سه جلدش را آن سال‌ها انتشارات علمی فرهنگی منتشر کرده بود. اولی را انتشارات حکمت منتشر کرده بود و من که عادت داشتم هر چند هفته يکبار سری بزنم به کوچه حاج نايب آنجا کتاب اول را پيدا کرده بودم. بعد از اين دو کتاب چند اثر ديگر استاد را خواندم و از جمله انسان و قرآن و همچنين وحدت از ديدگاه عارف و حکيم. بخشی از "هشت رساله عربی" را هم همزمان یا شاید سالی که ديپلم گرفتم خواندم. البته از برخی رساله های آن درست سر در نمی‌آوردم. از ميان اين کتاب‌ها بيشتر کتاب عالمانه اتحاد عاقل به معقول برايم جذابيت داشت و شايد يکی از عللی بود که انگيزه‌ای شد برای اينکه در رشته فلسفه در دانشکده ادبيات ثبت نام کنم. در مرکز دائرة المعارف تقريبا بيشتر آثار استاد علامه حسن‌زاده را داشتيم. وقتی آنجا مشغول به کار شدم چند سالی بود که فلسفه اسلامی را تحصيل می کردم و صرفا در حد مطالعه نبود. آن سال‌ها به چند استاد نامور ديگر در رشته فلسفه مشاء و حکمت متعاليه علاقه پيدا کرده بودم و درس‌های آنان را دنبال می‌کردم. اين تغيير ذوق و شيوه سبب اصلی اش مطالعه تعليقه عميق حضرت آقای مصباح بود بر نهايه علامه طباطبایی. در سال‌های بعد البته با آمدن نوارهای صوتی درس‌های فلسفه، آزادی انتخاب بيشتر بود و می شد همزمان علاوه بر درس‌های اصلی از طريق کاست‌های صوتی درس برخی استادان ديگر را هم شنيد. خوشبختانه در پانزده سال اخير اين امکان توسعه يافته و علاوه بر آن درس‌های بسياری از استادان مسلم فلسفه و عرفان بازنويسی و منتشر شده است. همین سبب شد که در چند سال اخیر باز به درس‌های استاد حسن زاده برگردم. در کتابخانه پرينستون توفيق يافتم درس‌های مکتوب شرح اسفار استاد علامه حسن زاده را پیدا کنم و آنها را دقيق بخوانم. حقيقتا برای فهم متن و درک درست اشکالات و پاسخ‌های ملاصدرا مفيد است. زبان کتاب هم خيلی شيرين و گوياست. من آن را بر برخی دیگر از شروح اسفار ترجیح می‌دهم. علامه حسن‌زاده آملی تنها در عرصه تأليف نيست که آثار ماندگار دارد. تقريبا عمده آثار فلسفی و عرفانی از اشارات و شرح اشارات گرفته تا شرح منظومه و شفای بوعلی و اسفار و از فصوص و برخی شروح آن و تمهيد القواعد گرفته تا مصباح الانس ابن فناری همه را گاهی مکرر تدریس فرموده. استاد به دليل اينکه با سنت تصحيح متون از طريق استادش علامه شعرانی آشنا بوده کاری کرده کارستان و در تمامی موارد همزمان با تدریس اين متن‌ها را با نسخه های مختلف مقابله کرده و از آن تصحيحاتی قابل استفاده همراه با تعليقاتی عالمانه به دست داده که در سال‌های اخير منتشر شده. علامه حسن‌زاده همچون استادش علامه شعرانی از دانشيان آگاه در رشته ها و فنون مختلف و يادآور علمای قديم ما در سنت اسلامی است. دايره دانش و اطلاع او از فقه و اصول و تفسير و فلسفه و منطق و عرفان فراتر رفته و به علوم رياضی و هيئت و علوم ادب هم رسيده است. يادآور نسل‌های خواجه نصير و ملا قطب. الگویی است که می‌توان به نسل جديد معرفی کرد و گفت که دانشيان سنت ما چنين بوده‌اند؛ عمری را صرفا به تحصيل دانش و طلب آگاهی و دقت در متون گذشتگان و تلاش برای راهيابی به فهم‌های جديدتر سپری می‌کرده‌اند؛ همراه با عزت نفس و قناعت ورزی و تنزه و پرهيزکاری. خداوند عمر علامه حسن زاده را دراز دارد. بر روان استادش علامه شعرانی هم درود می‌فرستم. 🔵 به نقل از: @azbarresihayetarikhi 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نشست نقد و بررسی کتاب فاعلیت خداوند 🔰 گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙با حضور: 📆 پنجشنبه ۸ مهرماه ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ 📡 ارتباط از طریق: join.skype.com/DhE1CiIwucLa 🔵 به نقل از: @iictchannel 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اقایزدانپناه...امامزاده ابراهیم...مجلس حضرت علامه.m4a
32.47M
🔶 بزرگداشت علامه حسن‌زاده 🎙 سخنان استاد یزدان‌پناه 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
چیستی فلسفه اسلامی.pdf
121.4K
🔶 چیستی فلسفه اسلامی ✏️ آیة الله جوادی آملی 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a