📢 #تازههای_سایت
🔸 تبيين طرح جامع دین در دیدگاه مرحوم علی صفائی حائری در نشست بازخوانی و تبيين انديشه هاي استاد
🔹https://b2n.ir/e35943
🔸 تبيين اخلاق حول محور معرفتالامام ذیل حدیث جنود عقل و جهل در مؤسسه خُلُق
🔹https://b2n.ir/r77451
🔸 تبيين مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد در حوزه علميه امام كاظم عليه السلام/ راه برونرفت از انفعال
🔹https://b2n.ir/k88992
🔸 سخنراني در روز زيارتي مخصوص امام رضا عليه السلام در حرم رضوي/ جایگاه حج و مقایسه آن با زیارات اهل بیت علیهم السلام/ ثواب زیارت امام رضا علیه السلام
🔹https://b2n.ir/s03862
☑️ @mirbaqeri_ir
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🎥 #سکولاریسم و تفسیر غیر الهیاتی از تربیت 🔺دکتر حبیب #رحیم_پور @goftman_ir
[In reply to گفتمان]
📜 تجدد و سکولاریسم تربیتی در ایران
به رغم دخالت عوامل گوناگون در انتقال تجدد به ایران، برقراری جریان تجدد در گرو درخواستی عمومی و در نتیجه مستلزم وقوع تغییری اساسی در نگرشهای اجتماعی مردم است. توقف تجدد به تغییر نگرش مردم نقش تعلیم و تربیت را در جهت تزریق آرمانها و داعیههای تجدد به جامعه آشکار میسازد. به عبارت دیگر مدرنسازی نه با انتقال ماشینهای پیشرفته صنعتی رخ میدهد و نه به سفرنامههای فرنگ و بحثهای تبلیغاتی مطبوعات یا آشنایی سلاطين#قاجار و فعالان سیاسی با جلوههای تمدن مدرن بستگی کامل دارد. تجدد یک جریان اجتماعی است و همچون هر جریان اجتماعی دیگر بر دوش اقشار مختلف جامعه سوار میشود. هر چند مردم با لایههایی از تجدد در ذیل درگیر شدن با مؤسسات مدنی مدرن و کارکردن با ماشینهای صنعتی روبه رو می شوند، مواجهه اساسی با مدرنیته از طریق نظام آموزشی مدرن ممکن است. از همین جا است که همواره مدرنسازی نظامهای آموزشی مقدمهای ضروری برای غربی شدن جهان سوم تلقی می شود. به نظر میرسد کارکرد تربیت جدید در توسعه تجدد را باید در فرایندهای تمرکز قدرت اجتماعی، انتقال مرجعیت فکری و هویتسازی بررسی کرد. بدیهی است این سه موضوع به شدت به هم وابسته اند و در حقیقت یک کارکرد برای تربیت جدید محسوب می شوند...در مسیر تحولات مدرنسازی، رسالت تعلیم و تربیت نیز تغییر میکرد، چنانکه در ابتدا منظور از تربیت جدید، پرورش نیروهای نظامی و اداری کارآمد جهت تکمیل کادر دولت بود و تأسیس دارالفنون و دیگر #مدارس عالی جهت تأمین کادری صورت گرفت که توان تشخیص و دفع تهدیدهای سیاسی، نظامی و اقتصادی را داشته باشد. ولی توسعه تربیت جدید در مدارس ابتدایی و متوسطه که به طور عمده توسط بخش خصوصی تأسیس و اداره میشدند نشاندهنده مأموریت دیگری برای تعلیم و تربیت است. گسترش آگاهی عمومی نسبت به حقوق و آزادی های اجتماعی و همچنین انتقال هنجارهای اجتماعی به شهروندان ایرانی، منظور اصلی هواخواهان تجدد از توسعه مدارس ابتدایی و متوسطه جدید باشد.
جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد:
📒کتاب "نظریه اسلامی تعلیم و تربیت" نوشته جمیله علم الهدی
📕کتاب«دربارهی تعلیم و تربیت در ایران» نوشتهی رضا داوری اردکان
📗کتاب "نظام آموزشی وساختن ایران مدرن" نوشته دیوید مناشری ترجمه محمدحسین بادامچی
📘مقاله "کارکرد تعلیم و تربیت در گسترش تجدد در ایران" نوشته جمیله علم الهدی
@goftman_ir
📺 #برنامه تلویزیونی زنده #جهان_آرا
💢 با حضور: محمد رضا نعمتزاده، وزیر اسبق صمت در دولت تدبیر و امید
✅ دوشنبه 28 تیر ساعت 22:00
❎ تکرار روز بعد ساعت 14:30
🆔 @JahanaraOfoghtv
🆔 @ofogh_tv
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ تظاهرات علیه واکسیناسیون اجباری در فرانسه
☑️ @Kavoshplus
🟢 دیدگاه شهید آیتالله مطهری درباره ملکیت بینالمللی اسلامی کعبه و حریم آن
🔸از آیات قرآن برمیآید که این خانه و حریم آن محل امن و امان است. در کعبه و بلکه در حریم کعبه به نام حرم کسی حق تعرض به صید و هیچ شکاری تا چه رسد به انسان ندارد، که آنجا بست کامل و آزادی و امنیت کامل و حریت بیان و عقیده کامل و عدم تعرض کامل برقرار است.
🔹این خصوصیت حرم مؤید این است که حرم باید متعلق به همه مسلمین باشد نه به دسته مخصوص. این خانه و بلکه حرم نباید مالک خصوصی داشته باشد، مال خداست یعنی مال همه است. در حدیث وارد شده که کسی حق ندارد مردم را مانع شود از ورود به مکه به عنوان اینکه اینجا شهر ما و وطن ما و مملکت ماست.
🔸کعبه و مسجد و بلکه حرم متعلق است به هرکس که اهل توحید و عبادت خدا و بر ملت ابراهیم باشد. مثل این است که از طرف ابراهیم این محل بر اهل توحید و عبادت خدای یگانه وقف شده است ولی وقف نیست، نوعی دیگر از ملکیت است خاص خود که همان «ملکیت بینالمللی اسلامی» است.
📝 استاد مطهری، حج، ص۴۷-۴۶ (با تلخیص)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir