eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 | تبیین عدالت اجتماعی براساس آیه ۲۵ سوره حدید و آرای رهبر انقلاب 👈🏼 عدالت فردی، مبنای عدالت اجتماعی 📝 پایگاه KHAMENEI.IR ضمن یادداشتی به تشریح جایگاه عدالت اجتماعی در جامعه پرداخته است: 🔻رهبر انقلاب تزکیّه‌ی انسان را هدف اعلی و والای بعثت انبیاء دانسته و تحقّق عدالت و تشکیل حکومت را مقدّمه‌ی رسیدن به تعالی و رشد انسان می‌دانند. بنابراین، همه چیز مقدّمه‌ی تزکیّه و طهارت آدمی است. ▫️اهمیّت خودسازی و تزکیّه و تهذیب درونی افراد در اسلام سبب گشته ‌است تا در اندیشه‌ی متفکّران اسلامی، عدالت فردی مقدّمه‌ی هر تحوّلی از جمله عدالت اجتماعی باشد. ▫️یکی از اهداف تربیتی انبیاء این است که مردم به رشد و تعالی برسند و آن‌گاه خود مجری عدالت شوند. ازاین‌رو، آیت‌الله خامنه‌ای عدالت را از جمله ویژگی‌های جامعه‌ی اسلامی می‌داند و بر این باور است که اگر در جامعه عدالت وجود ندارد، جامعه‌ی اسلامی باید آن را تأمین کند. ▫️در فلسفه‌ی سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، تشکیل حکومت هدف نیست؛ بلکه تشکیل حکومت وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف متعالی که همانا حاکمیّت دین است و از اهداف مهم دین تحقّق عدالت اجتماعی است. 🔍 ادامه این یادداشت را در آدرس khl.ink/Other001 بخوانید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آمریکا در افغانستان شکست خورد 📺 دکتر فواد ایزدی 🔻 خیلی‌ها این حالت را در کشور دارند که نمی‌توانند بپذیرند *آمریکا قابلیت شکست، افتضاح، فرار و بدبختی* دارد. این را نمی توانند بپذیرند و زمانی که امریکا شکست می خورد، فرار و افتضاح می کند به دنبال دلیل یا کاسه ای زیر نیم کاسه یا توافق پشت پرده ای می گردند. 🔻حضرت امام(ره) اینطور نبودند و می گفتند *آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند* ... حضرت امام(ره) امریکا را آنگونه که واقعا بود میشناخت و متوجه بودند که میشود شاه و آمریکا را شکست داد. 💠 *واقعا بپذیرید که آمریکا در افغانستان شکست خورد* کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی 💻 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
نرم افزار رایگان نرم افزار آثار آیه الله مصباح یزدی ره (نسخه2 با بیش از 100 کتاب همراه با امکانات پژوهشی) به صورت رایگان در آدرس ذیل: https://mesbahyazdi.ir/meshkat2/ همچنین در سایت آیه الله مصباح mesbahyazdi.ir قرار دارد.
4_5810000207751940464.pdf
841.8K
🔘 تیپ‌شناسی نحوۀ مواجهۀ روشنفکران و نخبگان ایرانی با تمدن غرب 🔻 🔻 🔰کانون غرب‌شناسی و اندیشۀاسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بیسیمچی‌مدیا: هزار عضو شورای شهر در زندان احمد علیرضابیگی (عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس): بزرگترین خلأ نظارت بر شوراها، خلأ قانونی است؛ متاسفانه ‌هزار نفر از اعضای دوره پنجم شوراها در زندان به سر می‌برند و همین موضوع کفایت می‌کند که بگوییم قوانین ما در حوزه نظارت جامع و کارآمد نبوده‌اند. پ.ن: همان شورای شهری که نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات آن نقشی نداشت! و در این دوره، نخبگان جریان اصلاحات به راحتی توانستند به آن راه پیدا کنند! @BisimchiMedia هشدار جدی فرمانده سپاه مازندران به برخی مدیران این استان درباره امحا اسناد! از سندسازی و امحای اسناد تعدی شما به اموال بیت المال مطلع هستیم چون در تور رصد اطلاعاتی ما هستید! @Bisimchimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان عجیب یک پورن استار 🔞 اگر کسی نه فکر بلکه تصور می‌کند با آزادی‌های جنسی، مشکلات جنسی و اخلاقی رفع می‌شوند، این ویدیو را ببیند. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢«فقه وقف» تقریر درس خارج حجت‌‎الاسلام سید ابراهیم رئیسی منتشر شد 📚کتاب «فقه وقف» دربردارنده تقریر درس خارج حجت‎‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به زیور طبع آراسته شد. ✔️فضیلت، تعریف و صیغه وقف، اعتبار قبول در وقف، قصد قربت در وقف، وصیت در وقف، شرایط وقف، شرایط مال موقوفه، حکم وقف بر مصلحتی با از بین رفتن عنوان وقف، وقف بر مردم یک شهر، وقف بر مسجد، وقف بر سید الشهدا، منافع جدید عین موقوفه، وقف منفعت یا انتفاع و… از مباحث مطرح شده در این اثر است. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/n38019 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مخاطرات اندیشه ورزی در علوم انسانی نهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه، روز هفدهم شهریور، ساعت ۲۲ با اجرای دکتر عطاءالله بیگدلی از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد. در این قسمت دکتر سید جواد میری و دکتر احمد رهدار درباره‌ی «مخاطرات اندیشه ورزی در علوم انسانی» گفتگو خواهند کرد. برنامه زاویه در این هفته به این پرسش می‌پردازد که آیا حوزه‌ی تفکر و اندیشه‌ورزی خط قرمز می‌شناسد؟ کدام فعالیت از سوی اندیشمند علوم انسانی، کنش نظری و علمی و کدام را باید کنش سیاسیِ عملی خواند؟ محدوده‌های رواداری حاکمیت چگونه تعیین می‌شود؟ و در شرایط نابردباری مسئولانِ تصمیم گیرنده، چطور می‌توان بر رفتار آنها نظارت موثر داشت و سیاست‌گذاری‌ها را به مسیر درست هدایت کرد؟ سید جواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و احمد رهدار عضو هیئت علمی گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ پروژه عدالتخواهی علامه محمدرضا حکیمی چه دستاوردها و ضعف‌هایی داشت؟ ▪️گفت‌وگو با مصطفی زالی ⬅️ دستاورد اول استاد حکیمی کوشش ایشان برای ترسیم الهیات فقر است. ما در سنت خود تصوری داشتیم که فقر و غنا یک تقدیر الهی است. اما یکی از مهم‌ترین تلاش‌های استاد حکیمی در مجموعه الحیات جابجا کردن مفصل‌های کلامی بحث الهیات فقر است. ⬅️ دستاورد دیگر ایشان تلاش برای استنباط نقش دولت در اقتصاد و عدالت است. یعنی اگر ما می‌خواهیم از عدالت اجتماعی و اقامه قسط سخن بگوییم باید از نقش ایجابی دولت در اقتصاد دفاع کنیم. و استاد حکیمی سعی می‌کنند در الحیاه با مجموعه‌ای از روایات این را نشان بدهند. ⬅️ مرحوم حکیمی مسئله را درست فهمیده‌اند اما راه‌حل را که می‌خواهند پیدا کنند اشکال پیدا می‌شود. یعنی به جای اینکه بروید رویه‌ها را اصلاح کنید تا این فاصله‌های شدید درآمدی شکل نگیرد، می‌خواهید بروید درآمد را که به شکل نامتوازنی، طبق قواعد کسب و کار، توزیع شده را مصادره کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پروفسور ، متخصص بیوتکنولوژی‌پزشکی و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک: 💉 هیچ مستند علمی برای عوارض شدید که در فضای مجازی مطرح شده است، همانند: عقیمی، نازایی، سرطان و اختلالات‌ژنتیکی منتشر نشده است. 💉 واکسن‌ تزریق شده در کشور ما، ویروس کشته شده یا پروتئین نوترکیب یا گروه دیگر مانند اسپوتنیک و آسترازنکاست و مانند واکسن و مدرنا در آمریکا که احتمال خطر زیاد در مورد آن‌ها داده می‌شود، نیست. 💉 پلتفرم ، جزء تمام واکسن‌های تزریق شده در دوران بچگی ماست که بعد از ۵۰ الی ۶۰ سال به خوبی آزمایش خود را پس داده‌است. 💉 با زدن واکسن برکت، یا سینوواک هیچ عارضه بلندمدتی نخواهیم داشت. 🔸ادامه دارد... ➕ به کانال بپیوندید👇 🆔 @Tahlil_Tv
حمايت آمريكا از پهلوی.mp3
2.67M
🎙بشنوید| حمایت آمریکا از دیکتاتوری پهلوی بعد از کشتار مردم 🗓به مناسبت سالروز قیام ۱۷ شهریور و کشتار مردم توسط مأموران رژیم پهلوی 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 |عشق و علاقه علامه حکیمی به امام خمینی(ره) 🔻ایشان می‌گفت وقتی حضرت امام نهضت را شروع کردند، ما همه‌ی آرزوها و آمال‌هایمان را در امام دیدیم. ما امام را تبلور عدالت اسلامی، تبلور عاشورای حسینی و تبلور عالم حقیقی دیدیم. 🎞 روایت‌ حجت‌الاسلام مروی از مراودات مرحوم علامه حکیمی با رهبر انقلاب را در آدرس khl.ink/dRc60 ببینید
🔰 سایت KHAMENEI.IR 🔻 تاکید رهبر انقلاب بر شکوفا کردن ابزارهای فرهنگی در اولین دیدار دولت سیزدهم 👈🏻 ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور به بازسازی انقلابی نیاز دارد 💻 @Khamenei_ir |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹 🔰 نقد نظریه‌ی رویا انگاری وحی دکتر . 🔻دکتر 🔸بخش دوم: ▪️در این بخش دکتر خسروپناه بعد از گذر از مقدمات به بیان و توضیح نقود اساسی به این نظریه میپردازد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سناتور پیشین آمریکایی: 📍خروج از افغاستان یک رسوایی تاریخی برای آمریکا بود! ☑️ @Kavoshplus
🔖 | ساختارهای فرهنگی فشل ✍️ دکتر 🔻 به فعلیت رسیدن نیروهای انقلاب خودجوش در فعالیت های فرهنگی و رسانه پس از آن روی داد که کارآیی ساختارهای فرهنگی موجود، زیرسوال رفت. 📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
🔸سلسله نشست های حکمرانی فضای مجازی 🎙 با حضور : دکتر رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه 🔹 با موضوع: دورنمای حمکرانی 📅 پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه l ساعت ۱۰:۳۰ https://online.lmskaran.com/ch/1038-8599/t/eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJleHAiOjE2MzExNjg0NzIsInVpZCI6Mjg2MDg0fQ.hETkOZm3T-X6N8gTfknUREAkWbU7DihsOFlKCL89Stw
تبیین عدالت اجتماعی براساس آیه ۲۵ سوره حدید و آراء رهبر انقلاب عدالت فردی، مبنای عدالت اجتماعی در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، عدالت دغدغه‌‌ی طبیعی، همیشگی و تاریخی بشر است به‌گونه‌ای که احساس نیاز به عدالت در طول تاریخ تا امروز در مردم عمومیّت داشته و متفکّران، فیلسوفان و حکما را بر آن داشته که در این مقوله وارد شوند و درباره‌ی عدالت و عدالت اجتماعی نظریه دهند؛ ۱۳۹۰/۲/۲۷ امّا نقش ادیان استثنائی است به‌طوری‌ که عدالت، از اهداف مهم نظام اجتماعی اسلام و از مفاهیم راهبردی و ارزشی ادیان الهی برشمرده می‌شود؛ چراکه اگر عدالت تأمین شود، حقوق انسان و کرامت بشرى نیز تأمین مى‌شود و انسان‌ها به حقوق و آزادى خویش دست می‌یابند. ۱۳۸۲/۸/۲۳ بر این اساس، یادداشت زیر به جایگاه عدالت اجتماعی در جامعه و نقش مردم در تحقّق عدالت می‌‌پردازد. ۱. عدالت؛ مقدّمه رشد و تعالی انسان «در قلمرو حیات اجتماعی، آنچه به‌عنوان هدف بعثت معیّن شده‌ است، عدالت اجتماعی است.» ۱۳۷۱/۱۱/۱ «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ.» (۱) به‌ باور آیت‌الله خامنه‌ای، مفهوم لغوی عدل به‌معنای میانه و در اصطلاح هر چیزی را در جای خود قراردادن، بدون افراط و تفریط و چپ‌روی و راست‌روی؛ ۱۳۸۳/۸/۲۰ امّا قسط، همین عدل در مناسبات اجتماعی است؛ یعنی آن چیزی که امروزه از آن به «عدالت اجتماعی» تعبیر می‌شود. البتّه قسط، یعنی اینکه عدل خرد شود و به شکل عدالت اجتماعی درآید. ۱۳۷۱/۱/۱ از طرف دیگر، در محیط قسط و عدل است که انسان‌ها می‌توانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و کمال انسانی خودشان را به‌دست آورند. قسط و عدل، مقدّمه‌ی واجبی برای کمال نهایی انسان است. ۱۳۷۶/۴/۲۵ بنابراین، هدف انبیاء در قلمرو زندگی اجتماعی، مقدّمه‌ای برای رسیدن انسان به همان هدفی است که در قلمرو فردی وجود دارد؛ یعنی تحوّل درونی، درست‌شدن و انسانِ صحیح‌ شدن. ۱۳۷۱/۱/۱ ۲. تشکیل نظام سیاسی، لازمه تحقّق عدالت در فلسفه‌ی سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، تشکیل حکومت هدف نیست؛ بلکه تشکیل حکومت وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف متعالی که همانا حاکمیّت دین است و از اهداف مهم دین تحقّق عدالت اجتماعی است. (۲) ایشان معتقدند بدون قدرت امکان ندارد عدالت اجتماعی محقّق شود. عدالت اجتماعی با نصیحت، توصیه، التماس و خواهش اجرا نمی‌شود. مگر می‌شود عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و ظلم و ستم در جامعه و جهان را بدون قدرت انجام داد. ۱۳۷۵/۹/۱۹ بر این اساس، خداوند متعال بلافاصله بعد از «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» می‌فرماید: «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ»؛ (۳) «یعنی پیغمبران علاوه بر اینکه با زبان دعوت سخن می‌گویند، با بازوان و سرپنجگان قدرتی که مجهّز به سلاح هستند و با زورگویان و قدرت‌طلبان فاسد، معارضه و مبارزه می‌کنند.» ۱۳۸۱/۷/۳۰ ایشان در جایی دیگر مقصود از «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» را زندگی انسان‌ها در یک نظام عادلانه می‌دانند که انسان‌ها فرصت می‌یابند در آن به تکامل و تعالی برسند و هدف از ارسال آهن را دفاع از ارزش‌های اصیل به‌وسیله‌ی آن برمی‌شمرند. (۴) امام خمینی قدس‌سره پیرامون آیه «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ» می‌فرمایند اگر شخصی یا گروهی بخواهند جامعه را تباه کنند، حکومتی را که حکومت عدل است تباه کنند، با بیّنات با آن‌ها صحبت کرد، نشنیدند، با موازین عقلی صحبت کرد، نشنیدند، با حدید با آن‌ها برخورد می‌شود. (۵) همچنین منظور از «بأس»، شدّت عمل، سخت‌گیری و اِعمال قدرت نیز بیان شده ‌است. (۶) ۳. نقشِ مردم در تحقّق عدالت اجتماعی بی‌تردید یکی از اهداف تربیتی انبیاء این است که مردم به رشد و تعالی برسند و آن‌گاه خود مجری عدالت شوند. ازاین‌رو، آیت‌الله خامنه‌ای عدالت را از جمله ویژگی‌های جامعه‌ی اسلامی می‌داند و بر این باور است که اگر در جامعه عدالت وجود ندارد، جامعه‌ی اسلامی باید آن را تأمین کند. ۱۳۷۱/۱۰/۱۰ همچنین آیت‌الله مصباح یزدی معتقد بود، به‌دنبال فعالیّت‌های انبیای الهی، مردم می‌توانند به مرتبه‌ای از رشد برسند که خودشان برای برپایی عدل اقدام کنند تا دیگر نیازی نباشد که پیامبران عدالت را با اجبار در جامعه اجرا کنند. البتّه این روش برای کسانی است که از طریق بیّنات، کتاب و میزان به اقامه‌ی قسط ترغیب شوند، ولی برخی هم هستند که این امور در آن‌ها تأثیری ندارد و بر اثر پیروی از هواوهوس و برای رسیدن به منافع خودشان همه‌چیز را زیر پا می‌گذارند. این افراد را می‌توان و باید با الزامات قانونی که بخشی از آن قوانین کیفری اسلام است، وادار به پذیرش عدالت کرد. به همین دلیل در ادامه‌ی آیه آمده است: «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْس» (۷) آیت‌الله مطهری نیز باور داشت که بشر به عدالت نیازمند است و تنها پیامبران هستند که این نیاز را تأمین می‌کنند. بنابراین، قرآن این مطلب را پذیرفته‌شده در نظر گرفته که اگر پیامبران مبعوث نمی
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
تبیین عدالت اجتماعی براساس آیه ۲۵ سوره حدید و آراء رهبر انقلاب عدالت فردی، مبنای عدالت اجتماعی در
‌شدند، عدالتی در زندگی بشر وجود نداشت، امّا به‌سبب اینکه اجبار نیست، وسیله؛ یعنی «الکتاب» و «المیزان» در اختیار بشر گذاشته‌شده تا خودش زندگی را اداره و تعدیل کند. (۸) ایشان در جایی دیگر اشاره می‌کند که آیه‌ی مورد نظر نمی‌فرماید «لِیقیموا النّاسَ بِالقسطِ»؛ یعنی به‌خودی‌خود به قسط برسد، بلکه می‌فرماید «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ یعنی با هدایت و راهنمایی انبیاء خودش عامل به قسط باشد. (۹) علامه طباطبایی رحمه‌الله‌علیه در بحث مبسوطی امر به عدالت را در آیه‌ی «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ» امر به عدالت اجتماعی دانسته و بر این باور بوده‌ که با توجّه به ظاهر سیاق آیه مراد از عدالت، عدالت اجتماعی است، به‌نحوی که با هر یک از افراد جامعه چنان رفتار شود و در جایی گماشته شود که مستحق آن است و این ویژگی است که فردْ فردِ مکلفّین مأمور به انجام آن هستند؛ به ‌این معنا که خدای‌ سبحان دستور می‌دهد هر یک از افراد اجتماع عدالت را بیاورد و لازمه‌‌اش این می‌شود که امر متعلق به مجموع نیز بوده ‌است. پس، هم فردْ فردِ مأمور به اقامه‌ی حکم‌اند و هم جامعه که حکومت عهده‌دار زمام آن است. (۱۰) ۴. عدالتِ فردی؛ ریشه و مبنایِ عدالت اجتماعی به ‌باور آیت‌الله خامنه‌ای، «در هر انسانى، عدالت شخصى و نفسانى او، پشتوانه‌ی عدالت جمعى و منطقه‌ی تأثیر عدالت در زندگى اجتماعى است. نمى‌شود کسى در درون خود و در عمل شخصى خود تقوا نداشته باشد، دچار هواى نفس و اسیر شیطان باشد، امّا ادعا کند که مى‌تواند در جامعه عدالت را اجرا کند.» ۱۳۷۹/۱۲/۲۶ در جایی دیگر می‌فرمایند: «اگرچه تأمین عدالت عام و شامل، متوقف بر وجود زیرساخت‌ها از جمله قوانین مناسب و بازدارنده است، امّا این‌گونه نیست که وجود این زیرساخت‌ها لزوماً به‌معنای استقرار عدالت باشد، بلکه آنچه عدالت را تضمین می‌کند، انسانِ معتقدِ جازمِ عازمِ بااراده‌ی خداترس است. اگر این شد، آن وقت با این دستگاه‌های متنوّع و امروزی و خوب، می‌شود به عدالت به‌طور کامل رسید. اگر این اراده نبود، در این اراده سستی و اختلال ایجاد شد، هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها به‌خودیِ‌خود عدالت را تأمین نخواهد کرد، بلکه گاهی حتّی زمینه‌ای برای بی‌عدالتی می‌شود.» ۱۳۸۸/۴/۷ «استقرار عدالت، چه در سطح جهانى – آن‌طور که آن وارث انبیا انجام خواهد داد - و چه در همه‌ی بخش‌هاى دنیا، احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسان‌هاى صالح و عدالت‌طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند.» ۱۳۸۱/۷/۳۰ به این دلیل است که اهمیّت خودسازی و تزکیّه و تهذیب درونی افراد در اسلام سبب گشته ‌است تا در اندیشه‌ی متفکّران اسلامی، عدالت فردی مقدّمه‌ی هر تحوّلی از جمله عدالت اجتماعی باشد. انسان عادل به تمام ابعاد و مؤلفه‌ها و شاخص‌های عدالت آشناست و تمام آن‌ها را در اعمال و گفتار و رفتار خویش رعایت می‌کند. در پی احقاق حقوق خویش است و به‌خوبی با حقوق خود و سایرین آشناست، به قوانین عمل می‌کند و سعی در ایجاد توازن و برابری در جامعه دارد تا جامعه‌ای فارغ از تبعیض و امتیازات ناعادلانه ایجاد شود. تمامی کسانی که مناصب رسمی حکومتی در حکومت اسلامی را به‌ عهده می‌گیرند، باید برخوردار از عدالت باشند. البتّه سطح آن در افراد مختلف فرق می‌کند. کامل‌ترین نوع آن در ولایت فقیه وجود دارد؛ سازوکارهای تحقق عدالت فردی عبارت از تزکیه، تهذیب، مراقبه و محاسبه است. (۱۱) نتیجه‌گیری عدالت در دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای از اهمیّت و ویژگی خاص و محوری برخوردار است. ایشان بارها با استناد به آیه‌ی ۲۵ سوره‌ی حدید بیان فرموده‌اند که نزول کتاب‌های الهی و ارسال رسل برای تحقّق قسط و عدالت در میان جوامع بوده ‌است. همچنین ایشان، تزکیّه‌ی انسان را هدف اعلی و والای بعثت انبیاء دانسته و تحقّق عدالت و تشکیل حکومت را مقدّمه‌ی رسیدن به تعالی و رشد انسان می‌دانند. بنابراین، همه چیز مقدّمه‌ی تزکیّه و طهارت آدمی است. دستیابی به عدالت در اندیشه‌ی ایشان در صورتی تأمین می‌شود که انسان‌ها چنان رشد کنند که خود مجری عدالت شوند و لازمه‌ی این امر، تربیّت فردی و تهذیب اخلاقی آحاد مردم به‌ویژه کارگزاران امور کشور است. ۱) سورۀ حدید، بخشی از آیۀ ۲۵ ۲) عبدالحسین خسروپناه، منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای، ص ۱۲۱۱ ۳) سورۀ حدید، بخشی از آیۀ ۲۵ ۴) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص ۳۹۳ ۵) سیّدروح‌الله موسوی خمینی، صحیفه امام، ص ۲۰۶ ۶) ناصر مکارم شیرازی، الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، ج ۱۸ ۷) محمّدتقی مصباح یزدی، راه و راهنماشناسی، ص۱۳۶ ۸) مرتضی مطهری، نبوّت، ص۵۵ ۹) مرتضی مطهری، نقدی بر مارکسیسم، ص۳۲۴ ۱۰) سیّدمحمّدحسین طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۲، ص۴۷۹-۴۷۸ ۱۱) نجمه کیخا، مجموعه مقالات نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع عدالت
هیئت دولت.pdf
5.66M
📊 نمودار درختی | بیانات رهبر انقلاب در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم 💻 @Khamenei_ir |