فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بیسیمچیمدیا:
هزار عضو شورای شهر در زندان
احمد علیرضابیگی (عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس): بزرگترین خلأ نظارت بر شوراها، خلأ قانونی است؛ متاسفانه هزار نفر از اعضای دوره پنجم شوراها در زندان به سر میبرند و همین موضوع کفایت میکند که بگوییم قوانین ما در حوزه نظارت جامع و کارآمد نبودهاند.
پ.ن: همان شورای شهری که نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات آن نقشی نداشت! و در این دوره، نخبگان جریان اصلاحات به راحتی توانستند به آن راه پیدا کنند!
@BisimchiMedia
هشدار جدی فرمانده سپاه مازندران به برخی مدیران این استان درباره امحا اسناد!
از سندسازی و امحای اسناد تعدی شما به اموال بیت المال مطلع هستیم چون در تور رصد اطلاعاتی ما هستید!
@Bisimchimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان عجیب یک پورن استار 🔞
اگر کسی نه فکر بلکه تصور میکند با آزادیهای جنسی، مشکلات جنسی و اخلاقی رفع میشوند، این ویدیو را ببیند.
#صنعت_پورن
#محصولات_لیبرالیسم
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢«فقه وقف» تقریر درس خارج حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی منتشر شد
📚کتاب «فقه وقف» دربردارنده تقریر درس خارج حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به زیور طبع آراسته شد.
✔️فضیلت، تعریف و صیغه وقف، اعتبار قبول در وقف، قصد قربت در وقف، وصیت در وقف، شرایط وقف، شرایط مال موقوفه، حکم وقف بر مصلحتی با از بین رفتن عنوان وقف، وقف بر مردم یک شهر، وقف بر مسجد، وقف بر سید الشهدا، منافع جدید عین موقوفه، وقف منفعت یا انتفاع و… از مباحث مطرح شده در این اثر است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/n38019
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مخاطرات اندیشه ورزی در علوم انسانی
نهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه، روز هفدهم شهریور، ساعت ۲۲ با اجرای دکتر عطاءالله بیگدلی از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
در این قسمت دکتر سید جواد میری و دکتر احمد رهدار دربارهی «مخاطرات اندیشه ورزی در علوم انسانی» گفتگو خواهند کرد.
برنامه زاویه در این هفته به این پرسش میپردازد که آیا حوزهی تفکر و اندیشهورزی خط قرمز میشناسد؟ کدام فعالیت از سوی اندیشمند علوم انسانی، کنش نظری و علمی و کدام را باید کنش سیاسیِ عملی خواند؟ محدودههای رواداری حاکمیت چگونه تعیین میشود؟ و در شرایط نابردباری مسئولانِ تصمیم گیرنده، چطور میتوان بر رفتار آنها نظارت موثر داشت و سیاستگذاریها را به مسیر درست هدایت کرد؟
سید جواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و احمد رهدار عضو هیئت علمی گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ پروژه عدالتخواهی علامه محمدرضا حکیمی چه دستاوردها و ضعفهایی داشت؟
▪️گفتوگو با مصطفی زالی
⬅️ دستاورد اول استاد حکیمی کوشش ایشان برای ترسیم الهیات فقر است. ما در سنت خود تصوری داشتیم که فقر و غنا یک تقدیر الهی است. اما یکی از مهمترین تلاشهای استاد حکیمی در مجموعه الحیات جابجا کردن مفصلهای کلامی بحث الهیات فقر است.
⬅️ دستاورد دیگر ایشان تلاش برای استنباط نقش دولت در اقتصاد و عدالت است. یعنی اگر ما میخواهیم از عدالت اجتماعی و اقامه قسط سخن بگوییم باید از نقش ایجابی دولت در اقتصاد دفاع کنیم. و استاد حکیمی سعی میکنند در الحیاه با مجموعهای از روایات این را نشان بدهند.
⬅️ مرحوم حکیمی مسئله را درست فهمیدهاند اما راهحل را که میخواهند پیدا کنند اشکال پیدا میشود. یعنی به جای اینکه بروید رویهها را اصلاح کنید تا این فاصلههای شدید درآمدی شکل نگیرد، میخواهید بروید درآمد را که به شکل نامتوازنی، طبق قواعد کسب و کار، توزیع شده را مصادره کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پروفسور #علی_کرمی، متخصص بیوتکنولوژیپزشکی و فوقتخصص مهندسی ژنتیک:
💉 هیچ مستند علمی برای عوارض شدید #واکسن_کرونا که در فضای مجازی مطرح شده است، همانند: عقیمی، نازایی، سرطان و اختلالاتژنتیکی منتشر نشده است.
💉 واکسن تزریق شده در کشور ما، ویروس کشته شده یا پروتئین نوترکیب یا گروه دیگر مانند اسپوتنیک و آسترازنکاست و مانند واکسن #فایزر و مدرنا در آمریکا که احتمال خطر زیاد در مورد آنها داده میشود، نیست.
💉 پلتفرم #واکسن_برکت، جزء تمام واکسنهای تزریق شده در دوران بچگی ماست که بعد از ۵۰ الی ۶۰ سال به خوبی آزمایش خود را پس دادهاست.
💉 با زدن واکسن برکت، #سینوفارم یا سینوواک هیچ عارضه بلندمدتی نخواهیم داشت.
🔸ادامه دارد...
➕ به کانال #تحلیلTv بپیوندید👇
🆔 @Tahlil_Tv
حمايت آمريكا از پهلوی.mp3
2.67M
🎙بشنوید| حمایت آمریکا از دیکتاتوری پهلوی بعد از کشتار مردم
🗓به مناسبت سالروز قیام ۱۷ شهریور و کشتار مردم توسط مأموران رژیم پهلوی
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #تحلیل_و_تبیین |عشق و علاقه علامه حکیمی به امام خمینی(ره)
🔻ایشان میگفت وقتی حضرت امام نهضت را شروع کردند، ما همهی آرزوها و آمالهایمان را در امام دیدیم. ما امام را تبلور عدالت اسلامی، تبلور عاشورای حسینی و تبلور عالم حقیقی دیدیم.
🎞 روایت حجتالاسلام مروی از مراودات مرحوم علامه حکیمی با رهبر انقلاب را در آدرس khl.ink/dRc60 ببینید
🔰 #تیتر_یک سایت KHAMENEI.IR
🔻 تاکید رهبر انقلاب بر شکوفا کردن ابزارهای فرهنگی در اولین دیدار دولت سیزدهم
👈🏻 ساختار فرهنگی و رسانهای کشور به بازسازی انقلابی نیاز دارد
💻 @Khamenei_ir | #دیدار_هیئت_دولت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧#پادکست
🔹#درسگفتار
🔰 نقد نظریهی رویا انگاری وحی دکتر #سروش.
🔻دکتر #عبدالحسین_خسروپناه
🔸بخش دوم:
▪️در این بخش دکتر خسروپناه بعد از گذر از مقدمات به بیان و توضیح نقود اساسی به این نظریه میپردازد.
#فکرت
#فکرت_مدیا
#فلسفه_علم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔@fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سناتور پیشین آمریکایی:
📍خروج از افغاستان یک رسوایی تاریخی برای آمریکا بود!
☑️ @Kavoshplus
🔖 #عکس_نوشت | ساختارهای فرهنگی فشل
✍️ دکتر #فرشاد_مهدیپور
🔻 به فعلیت رسیدن نیروهای انقلاب خودجوش در فعالیت های فرهنگی و رسانه پس از آن روی داد که کارآیی ساختارهای فرهنگی موجود، زیرسوال رفت.
📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.
🆔 @iictchannel
🔸سلسله نشست های حکمرانی فضای مجازی
🎙 با حضور :
دکتر #فرشاد_مهدی_پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه
🔹 با موضوع: دورنمای حمکرانی #فضای_مجازی
📅 پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه l ساعت ۱۰:۳۰
https://online.lmskaran.com/ch/1038-8599/t/eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJleHAiOjE2MzExNjg0NzIsInVpZCI6Mjg2MDg0fQ.hETkOZm3T-X6N8gTfknUREAkWbU7DihsOFlKCL89Stw
تبیین عدالت اجتماعی براساس آیه ۲۵ سوره حدید و آراء رهبر انقلاب
عدالت فردی، مبنای عدالت اجتماعی
در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای، عدالت دغدغهی طبیعی، همیشگی و تاریخی بشر است بهگونهای که احساس نیاز به عدالت در طول تاریخ تا امروز در مردم عمومیّت داشته و متفکّران، فیلسوفان و حکما را بر آن داشته که در این مقوله وارد شوند و دربارهی عدالت و عدالت اجتماعی نظریه دهند؛ ۱۳۹۰/۲/۲۷ امّا نقش ادیان استثنائی است بهطوری که عدالت، از اهداف مهم نظام اجتماعی اسلام و از مفاهیم راهبردی و ارزشی ادیان الهی برشمرده میشود؛ چراکه اگر عدالت تأمین شود، حقوق انسان و کرامت بشرى نیز تأمین مىشود و انسانها به حقوق و آزادى خویش دست مییابند. ۱۳۸۲/۸/۲۳ بر این اساس، یادداشت زیر به جایگاه عدالت اجتماعی در جامعه و نقش مردم در تحقّق عدالت میپردازد.
۱. عدالت؛ مقدّمه رشد و تعالی انسان
«در قلمرو حیات اجتماعی، آنچه بهعنوان هدف بعثت معیّن شده است، عدالت اجتماعی است.» ۱۳۷۱/۱۱/۱ «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ.» (۱) به باور آیتالله خامنهای، مفهوم لغوی عدل بهمعنای میانه و در اصطلاح هر چیزی را در جای خود قراردادن، بدون افراط و تفریط و چپروی و راستروی؛ ۱۳۸۳/۸/۲۰ امّا قسط، همین عدل در مناسبات اجتماعی است؛ یعنی آن چیزی که امروزه از آن به «عدالت اجتماعی» تعبیر میشود. البتّه قسط، یعنی اینکه عدل خرد شود و به شکل عدالت اجتماعی درآید. ۱۳۷۱/۱/۱ از طرف دیگر، در محیط قسط و عدل است که انسانها میتوانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و کمال انسانی خودشان را بهدست آورند. قسط و عدل، مقدّمهی واجبی برای کمال نهایی انسان است. ۱۳۷۶/۴/۲۵ بنابراین، هدف انبیاء در قلمرو زندگی اجتماعی، مقدّمهای برای رسیدن انسان به همان هدفی است که در قلمرو فردی وجود دارد؛ یعنی تحوّل درونی، درستشدن و انسانِ صحیح شدن. ۱۳۷۱/۱/۱
۲. تشکیل نظام سیاسی، لازمه تحقّق عدالت
در فلسفهی سیاسی آیتالله خامنهای، تشکیل حکومت هدف نیست؛ بلکه تشکیل حکومت وسیلهای است برای رسیدن به هدف متعالی که همانا حاکمیّت دین است و از اهداف مهم دین تحقّق عدالت اجتماعی است. (۲) ایشان معتقدند بدون قدرت امکان ندارد عدالت اجتماعی محقّق شود. عدالت اجتماعی با نصیحت، توصیه، التماس و خواهش اجرا نمیشود. مگر میشود عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و ظلم و ستم در جامعه و جهان را بدون قدرت انجام داد. ۱۳۷۵/۹/۱۹ بر این اساس، خداوند متعال بلافاصله بعد از «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» میفرماید: «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ»؛ (۳) «یعنی پیغمبران علاوه بر اینکه با زبان دعوت سخن میگویند، با بازوان و سرپنجگان قدرتی که مجهّز به سلاح هستند و با زورگویان و قدرتطلبان فاسد، معارضه و مبارزه میکنند.» ۱۳۸۱/۷/۳۰ ایشان در جایی دیگر مقصود از «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» را زندگی انسانها در یک نظام عادلانه میدانند که انسانها فرصت مییابند در آن به تکامل و تعالی برسند و هدف از ارسال آهن را دفاع از ارزشهای اصیل بهوسیلهی آن برمیشمرند. (۴) امام خمینی قدسسره پیرامون آیه «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ» میفرمایند اگر شخصی یا گروهی بخواهند جامعه را تباه کنند، حکومتی را که حکومت عدل است تباه کنند، با بیّنات با آنها صحبت کرد، نشنیدند، با موازین عقلی صحبت کرد، نشنیدند، با حدید با آنها برخورد میشود. (۵) همچنین منظور از «بأس»، شدّت عمل، سختگیری و اِعمال قدرت نیز بیان شده است. (۶)
۳. نقشِ مردم در تحقّق عدالت اجتماعی
بیتردید یکی از اهداف تربیتی انبیاء این است که مردم به رشد و تعالی برسند و آنگاه خود مجری عدالت شوند. ازاینرو، آیتالله خامنهای عدالت را از جمله ویژگیهای جامعهی اسلامی میداند و بر این باور است که اگر در جامعه عدالت وجود ندارد، جامعهی اسلامی باید آن را تأمین کند. ۱۳۷۱/۱۰/۱۰ همچنین آیتالله مصباح یزدی معتقد بود، بهدنبال فعالیّتهای انبیای الهی، مردم میتوانند به مرتبهای از رشد برسند که خودشان برای برپایی عدل اقدام کنند تا دیگر نیازی نباشد که پیامبران عدالت را با اجبار در جامعه اجرا کنند. البتّه این روش برای کسانی است که از طریق بیّنات، کتاب و میزان به اقامهی قسط ترغیب شوند، ولی برخی هم هستند که این امور در آنها تأثیری ندارد و بر اثر پیروی از هواوهوس و برای رسیدن به منافع خودشان همهچیز را زیر پا میگذارند. این افراد را میتوان و باید با الزامات قانونی که بخشی از آن قوانین کیفری اسلام است، وادار به پذیرش عدالت کرد. به همین دلیل در ادامهی آیه آمده است: «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْس» (۷)
آیتالله مطهری نیز باور داشت که بشر به عدالت نیازمند است و تنها پیامبران هستند که این نیاز را تأمین میکنند. بنابراین، قرآن این مطلب را پذیرفتهشده در نظر گرفته که اگر پیامبران مبعوث نمی
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
تبیین عدالت اجتماعی براساس آیه ۲۵ سوره حدید و آراء رهبر انقلاب عدالت فردی، مبنای عدالت اجتماعی در
شدند، عدالتی در زندگی بشر وجود نداشت، امّا بهسبب اینکه اجبار نیست، وسیله؛ یعنی «الکتاب» و «المیزان» در اختیار بشر گذاشتهشده تا خودش زندگی را اداره و تعدیل کند. (۸) ایشان در جایی دیگر اشاره میکند که آیهی مورد نظر نمیفرماید «لِیقیموا النّاسَ بِالقسطِ»؛ یعنی بهخودیخود به قسط برسد، بلکه میفرماید «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ یعنی با هدایت و راهنمایی انبیاء خودش عامل به قسط باشد. (۹) علامه طباطبایی رحمهاللهعلیه در بحث مبسوطی امر به عدالت را در آیهی «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ» امر به عدالت اجتماعی دانسته و بر این باور بوده که با توجّه به ظاهر سیاق آیه مراد از عدالت، عدالت اجتماعی است، بهنحوی که با هر یک از افراد جامعه چنان رفتار شود و در جایی گماشته شود که مستحق آن است و این ویژگی است که فردْ فردِ مکلفّین مأمور به انجام آن هستند؛ به این معنا که خدای سبحان دستور میدهد هر یک از افراد اجتماع عدالت را بیاورد و لازمهاش این میشود که امر متعلق به مجموع نیز بوده است. پس، هم فردْ فردِ مأمور به اقامهی حکماند و هم جامعه که حکومت عهدهدار زمام آن است. (۱۰)
۴. عدالتِ فردی؛ ریشه و مبنایِ عدالت اجتماعی
به باور آیتالله خامنهای، «در هر انسانى، عدالت شخصى و نفسانى او، پشتوانهی عدالت جمعى و منطقهی تأثیر عدالت در زندگى اجتماعى است. نمىشود کسى در درون خود و در عمل شخصى خود تقوا نداشته باشد، دچار هواى نفس و اسیر شیطان باشد، امّا ادعا کند که مىتواند در جامعه عدالت را اجرا کند.» ۱۳۷۹/۱۲/۲۶ در جایی دیگر میفرمایند: «اگرچه تأمین عدالت عام و شامل، متوقف بر وجود زیرساختها از جمله قوانین مناسب و بازدارنده است، امّا اینگونه نیست که وجود این زیرساختها لزوماً بهمعنای استقرار عدالت باشد، بلکه آنچه عدالت را تضمین میکند، انسانِ معتقدِ جازمِ عازمِ باارادهی خداترس است. اگر این شد، آن وقت با این دستگاههای متنوّع و امروزی و خوب، میشود به عدالت بهطور کامل رسید. اگر این اراده نبود، در این اراده سستی و اختلال ایجاد شد، هیچکدام از این دستگاهها بهخودیِخود عدالت را تأمین نخواهد کرد، بلکه گاهی حتّی زمینهای برای بیعدالتی میشود.» ۱۳۸۸/۴/۷
«استقرار عدالت، چه در سطح جهانى – آنطور که آن وارث انبیا انجام خواهد داد - و چه در همهی بخشهاى دنیا، احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسانهاى صالح و عدالتطلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند.» ۱۳۸۱/۷/۳۰ به این دلیل است که اهمیّت خودسازی و تزکیّه و تهذیب درونی افراد در اسلام سبب گشته است تا در اندیشهی متفکّران اسلامی، عدالت فردی مقدّمهی هر تحوّلی از جمله عدالت اجتماعی باشد. انسان عادل به تمام ابعاد و مؤلفهها و شاخصهای عدالت آشناست و تمام آنها را در اعمال و گفتار و رفتار خویش رعایت میکند. در پی احقاق حقوق خویش است و بهخوبی با حقوق خود و سایرین آشناست، به قوانین عمل میکند و سعی در ایجاد توازن و برابری در جامعه دارد تا جامعهای فارغ از تبعیض و امتیازات ناعادلانه ایجاد شود. تمامی کسانی که مناصب رسمی حکومتی در حکومت اسلامی را به عهده میگیرند، باید برخوردار از عدالت باشند. البتّه سطح آن در افراد مختلف فرق میکند. کاملترین نوع آن در ولایت فقیه وجود دارد؛ سازوکارهای تحقق عدالت فردی عبارت از تزکیه، تهذیب، مراقبه و محاسبه است. (۱۱)
نتیجهگیری
عدالت در دیدگاه آیتالله خامنهای از اهمیّت و ویژگی خاص و محوری برخوردار است. ایشان بارها با استناد به آیهی ۲۵ سورهی حدید بیان فرمودهاند که نزول کتابهای الهی و ارسال رسل برای تحقّق قسط و عدالت در میان جوامع بوده است. همچنین ایشان، تزکیّهی انسان را هدف اعلی و والای بعثت انبیاء دانسته و تحقّق عدالت و تشکیل حکومت را مقدّمهی رسیدن به تعالی و رشد انسان میدانند. بنابراین، همه چیز مقدّمهی تزکیّه و طهارت آدمی است. دستیابی به عدالت در اندیشهی ایشان در صورتی تأمین میشود که انسانها چنان رشد کنند که خود مجری عدالت شوند و لازمهی این امر، تربیّت فردی و تهذیب اخلاقی آحاد مردم بهویژه کارگزاران امور کشور است.
۱) سورۀ حدید، بخشی از آیۀ ۲۵
۲) عبدالحسین خسروپناه، منظومه فکری آیتالله خامنهای، ص ۱۲۱۱
۳) سورۀ حدید، بخشی از آیۀ ۲۵
۴) حضرت آیتالله خامنهای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص ۳۹۳
۵) سیّدروحالله موسوی خمینی، صحیفه امام، ص ۲۰۶
۶) ناصر مکارم شیرازی، الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، ج ۱۸
۷) محمّدتقی مصباح یزدی، راه و راهنماشناسی، ص۱۳۶
۸) مرتضی مطهری، نبوّت، ص۵۵
۹) مرتضی مطهری، نقدی بر مارکسیسم، ص۳۲۴
۱۰) سیّدمحمّدحسین طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۲، ص۴۷۹-۴۷۸
۱۱) نجمه کیخا، مجموعه مقالات نشست اندیشههای راهبردی با موضوع عدالت
هیئت دولت.pdf
5.66M
📊 نمودار درختی | بیانات رهبر انقلاب در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم
💻 @Khamenei_ir | #دیدار_هیئت_دولت
📺 #مستند #شواهد_شوکه_کننده_11سپتامبر
⭕️ این مستند تولید خارجی است و با روایتی متفاوت از واقعه 11 سپتامبر ایالات متحده، مهمان خانه مخاطبین خواهد بود.
✅ پنجشنبه ١٨ شهریور ساعت ٢٢:٠٠
❎ تکرار روز بعد ١٦:٣٠ و شنبه ١٤:٣٠
🆔 @ofogh_tv
بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا
در نشست صحبت صدر۶ با موضوع «بانکداری اسلامی از منظر شهید صدر» بیان شد:
🔻دکتر علی سعیدی (عضو هیئتعلمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قم)
نکته موردنظر شهید صدر در بانکداری تمایز خیلی پررنگ بین «بانکداری اسلامی» و «بانکداری بدون ربا» است. شهید صدر بحث درباره بانکداری را با تقسیم جامعه به جامعهای با حکومت اسلامی و غیراسلامی شروع میکند. گاهی در جامعهای اسلامی قرار داریم که در آن بخشهای مختلف حکومت و اجزای جامعه، ارزشهای اسلامی را رعایت میکنند و ما میخواهیم از یک الگوی جامع اسلامی در عرصۀ اقتصاد صحبت کنیم که ساحتهای مختلف زندگی اقتصادی را مبتنی بر اندیشههای اسلامی ساماندهی کند.
در مقابل گاهی نظام حاکم بر جامعه، نظام اسلامی نیست؛ در این شرایط ما فقط میخواهیم بهصورت مستقل از سایر اجزای اقتصاد اسلامی، دنبال نظام بانکداریای باشیم که فقط شبهۀ ربوی بودن نداشته باشد.
متأسفانه علیرغم تأکید شهید صدر، پس از انقلاب به این نکته توجه نشده و صرفاً بحث بانکداری بدون ربا که برای جوامع غیراسلامی بوده مدنظر قرار گرفته است.
بانکداری در نظام سرمایهداری برای اینکه بتواند وظیفۀ عینی خود را برای تأمین مالی اقتصاد انجام دهد از گزاره مکتبی «انسانها فقط برای کسب سود فعالیت میکنند» استفاده، و برای تجمیع وجوه و اختصاص آن به نیازهای مختلف، سودی را بهعنوان بهرۀ پول پرداخت میکند. بانک سرمایهداری با این کار وجوه پراکندهای که بهخودیخود کاری از آن در عرصه تولید ساخته نیست، جمع میکند و آن را به سرمایه تبدیل میکند. درنتیجه آن بانک صاحب قدرت میشود و میتواند در اقتصاد تأثیرگذار باشد و پولها را بهنحوی که صلاح میبیند تخصیص دهد.
شهید صدر میگوید در مقابل این وظیفۀ مکتبی بانک در نظام سرمایهداری، اولین کاری که باید در بانکداری اسلامی اتفاق بیفتد این است که یک بانک دولتی شکل بگیرد که بتواند تمام این وجوه را در اختیار بگیرد و اجازه ندهد که این دولت اقتصادی که ناشی از تجمیع وجوه است، مورد سوءاستفاده فعالان بخش خصوصی قرار گیرد که بخواهند در راستای نظام سرمایهداری از این پولها استفاده کنند.
وقتی این پولها در قالب بانکی تحت اشراف و نظارت حکومت صالح اسلامی قرار گرفت، این حکومت بهخاطر ویژگیهای ذاتی خود سعی میکند از این قدرت در جهت مصالح و منافع عمومی مسلمین استفاده کند.
شهید صدر بازار پول مبتنی بر نگاه اسلامی را با نرخ بهره صفر و با اتکا به قرضالحسنه طراحی میکند و بازار سرمایه اسلامی را مبتنی بر فعالیتهای واقعی و پروژههای عینی با سود یا زیان مشخص و توزیع آن سود یا زیان بین دارندگان وجوه طراحی میکند.
🔻 دکتر تاراس چرنینکو (اقتصاددان و اسلامشناس روس)
اگر مشتریای بدون سابقه کاری برای گرفتن وام به بانک معمولی مراجعه کند، تنها مسئله مهم بانک این است که آیا میتواند رهن آن را بگیرد یا خیر؛ اگر رهن آن را گرفتند دیگر خیلی مهم نیست که تجارت مشتری چقدر موفق شود؛ اگر موفق نشود سود بانک ربایی بیشتر میشود.
اما بانک اسلامی شریک زیان احتمالی مشتری خود هم هست؛ اگر مشتریانش سودی نداشته باشند، بانک هم نمیتواند سودده باشد؛ بنابراین خیلی با دقت بررسی میکنند؛ بهنفع خود بانک اسلامی است که مشتری او موفق شود و تجارت مشتری ارتقا پیدا کند و توسعه یابد.
نکته مهم اینکه بانک اسلامی بهآسانی وام نمیدهد؛ اما اگر قرار شود که مشتری وام بگیرد، تا آخر عمر برده اقتصادی این بانک نمیشود. هیئت مدیران و متخصصان بانک قبل از آنکه تصمیم نهایی بگیرند که فلان وام به فلان مشتری داده شود، خیلی دقیق این پروژه را بررسی میکنند. این نوع بانکداری مدلی از جامعه اسلامی است که همه باید به هم کمک کنند.
بانکداری ربایی میتواند به بحران اقتصادی کشور منجر شود؛ امروز حتی بعضی کشورهای سرمایهداری، قوانینی را برای محدودیت کار رباخواران وضع کردهاند تا به مردم زیاد ظلم نکنند. بنابراین حتی با سود و بهره نیم یا پنج درصد که در بعضی کشورهای بهاصطلاح متمدن و پیشرفته میبینیم، میتواند به خراب شدن اقتصاد ملیشان منجر شود.
در بعضی کشورهای غربی بیش از نصف شهروندان تا حدود پنجاه هزار دلار وام دارند؛ اینان اقساط بچهها، نوادگان وارث وام پدران و اجدادشان میشوند؛ وامِ درسشان را میپردازند، وامِ املاکشان را میپردازند. با این سیستم یک میلیونر اگر بیکار شود یا بحران اقتصادی مانند سال ۲۰۰۸ میلادی ایالاتمتحده اتفاق بیفتد، در روز آینده بلافاصله فقیر و ندار میشود.
اگر به جلد دوم اقتصادنا توجه فرمایید برتری اقتصاد اسلامی را خیلی زیبا توصیف میکند، توضیح میدهد و از تجربههای مختلف مقایسه میکند. من توصیه میکنم که همه، این کتاب را کامل بخوانند.
🔗 گزارش کامل این نشست را اینجا بخوانید
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔴🔴تراریخته....
🌽🥕🍅🍓🌶🥔🧬💉🧪
کانال سبک زندگی طیب
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مافیای پزشکی می خواهد مردم مریض باشند.
👤 دکتر مجید حسینی
📺 شبکه یک سیما، برنامه «کلید اینجاست» (ویژه برنامه های ثریا)
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🛑مردم انگلستان خواهان دستگیری بیل گیتس شدند
افزایش تعداد فوتیها بعد از تزریق واکسن در انگلستان موجب خشم و بیاعتمادی مردم به واکسنهای بنیاد بیل گیتس شده
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920
بیدارباش سلامتی - موبایل.pdf
319.5K
✅ سلامتی را #خواب ببینید!
🔸 اگر میخواهید خوابنما نشوید در حد یک چُرت کوتاه وقت بگذارید تا مثل یک خواب شیرین در سلامتی غلت بزنید!
[مقالۀ کوتاهی درباره چگونگی و ساعات خواب]
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920ح