4_5985419947864491555.pdf
319.2K
#مقاله تبیین ضرورت پرداختن به موضوع علم دینی، با عنوان 👇👇
🔘چرا علم دینی؟
🔻دکتر مهدی #گلشنی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
#سید_محمدتقی_چاوشی
🔹«طبیعت و قوانین آن در تاریکی شب فرو رفته بود. خداوند فرمود: نیوتن باش! پس همه جا روشن شد.»
این بیت السكاندر پوپ، بیت الغزل روشننگری است. يقينا وی نخستین کسی نبود که از «روشنی» سخن می گفت؛ اما به جهت شعور شاعرانه اش، روح روشن نگری در کلامش به خوبی تجلی یافته است. «روشنی» با نیوتن آغاز شد. این سخن، درست همان پیامی بود که #هایدگر در عصر تصویر جهان و شیء چیست؟ به آن توجه داد و تحت عنوان «دانش نیوتنی» به تفسیر و تبیین آن پرداخت. هایدگر ویژگی و بارزه اصلی علوم مدرن را- و از جمله دانش نیوتنی که در رأس دانش مدرن قرار گرفته - «متهمتیکال» (Mathematical) می داند. «مته متیکال » از واژه یونانی «تا متهمتا» (Ta mathemata) یعنی «آگاهی انسان از پیش فرض ها و کلاٌ تمام اموری که فهم یک چیز متوقف بر آنهاست و از قبل نزد او حاضر است»
🔸نوری که نیوتن بر عالم تابانید، در واقع بر آمده از «ذات آدمی» بود و ریشه در #سوبژکتیویته سوژه داشت. تعین بخشیدن به شیء، امری نبود که به طور تجربی از خود شیء استنتاج شده باشد. این، نوری بود که از سوی انسان بر عالم میتابید؛ عالمی که در ظلمت فرو رفته بود. مراد از ظلمت، هر نوع امری ورای انسان و هرگونه توجهی به آن است که به اشکال مختلف استبداد و خرافات ظهور مییابد. از این رو، دین هم ذیل خرافات قرار میگرفت: روشننگری، در مقام پیشاهنگ تفکر در عام ترین مفهوم آن، همواره کوشیده است تا آدمیان را از قید و بند ترس رها و حاکمیت و سروری آنان را بر قرار سازد ... برنامه روشننگری افسونزدایی از جهان، انحلال اسطوره ها و استقرار معرفت مدرن به جای خیالبافی بود .
✅کانال کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی، را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و به دوستان و علاقه مندان معرفی نمایید.
اعضای کانال مخاطب خاص هستند...
🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔
پیام رسان سروش
https://sapp.ir/qarb_islam
پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
پیام رسان گپ
https://gap.im/Qarb_Islam
تلگرام
https://telegram.me/QarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدیوی حقانیت اهل بیت علیهم السلام
#سکوت 1400 ساله ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای عامه!!...
خودتان قضاوت کنید
(الله يجمع بيننا و اليه المصير) شوری۱۵
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
4_5989806037186643400.pdf
10.34M
مقاله تعلیم و تربیت
از استاد متفکر: دکتر رضا داوری اردکانی
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
مقاله تعلیم و تربیت از استاد متفکر: دکتر رضا داوری اردکانی
🔘فرهنگ و تعلیم و تربیت
🔻#رضا_داوری_اردکانی
🔹اگر بیرون آمدن از شرایط رکود آموزش و علم و پژوهش با آموختن یک یا چند درس حاصل میشد، اقوام عالم بیش از صد سال گرفتار رکود و در جا زدن یا به گرد خویش گردیدن نمیشدند. آشنایی با روش آموزش برای همه معلمان لازم است، اما کاربرد روش و عملکرد و تأثبر آن موقوف و موکول به فراهم شدن شرایط دیگر است. روش اگر نباشد آموزش و پژوهش به درستی انجام نمی شود، اما کار علم و پژوهش و آموزش تنها با توسل به روش سامان نمییابد با درست بگوییم به کار بردن روش در صورتی میسر و ممکن میشود که علم و آموزش از جمله عناصر اصلی و اساسی در نظام زندگی مردم باشد. اگر در جامعهای، به علم تعلق نداشته باشند و وجود علم برای تأمین هماهنگی و همنوایی در شئون و جوانب زندگی عمومی و گردش منظم کارها ضرورت نداشته باشد و نعی به روش علمی گذاشته نمیشود و اگر هم بشود به حکم شهرت و تقلید و تفنن است و سود نمیدهد. مختصر آن که علم و پژوهش، فرهنگ و سنت دارد و پژوهشهای علمی در سایه قواعد مثالی معینی صورت می گیرد.
🔸جهان علم، جهان متناسب و هماهنگی است و این هماهنگی در سنت تحقیق و پژوهش ظاهر میشود. وقتی این تنها ضعیف باشند، رغبت به دانش کم می شود و تناسب میان پژوهش و تحقیق در شته های مختلف و حتی میان کارهایی که دانشمندان یک رشته انجام میدهند، از میان میرود، گویی هیچ راهنما و مثال ره آموزی وجود ندارد که دانش و پژوهش را گرد آورد. این سنتها همواره و همیشه یکسان پیدا و ظاهر نیستند. در گذشته سنتها را بیشتر به نام بنیانگذاران مینامیدند و گفتارها با انتساب به آنان اعتبار پیدا میکرد چنان که گفتارهای افلاطونی و ارسطو و ابن سینا و بیرونی علم و پژوهش علمی را راه می برد، اما در دوران جدید دانش به نام دانشمندان منسوب نیست (در مورد فلسفه و شعر و رمان قضيه صورت دیگری دارد)، بلکه اعتبارشان به پیروی از روش و هماهنگی و تناسب با بعضی قواعد کلی ره آموز عمل بسته است.
🔹جهان تصنعی ممکن است همه چیز جهان حقیقی را داشته باشد، اما از حقیقت آن بی بهره بماند و این بدان معنی است که در عالم چیزها جایگاه خاص خود دارند. نه این که به صرف کنار هم قرار گرفتن با قرار دادن چیزهایی که در یک عالم وجود دارد، بتوان عين آن عالم را ساخت. ضعف و ناتوانی کشورهای توسعه نیافته در وصول به آرزوی توسعه در حقیقت سستی رابطه و پیوند میان امور و نبودن چیزها و کارها در جای خود است. عالم یک موجود طبیعی نیست، بلکه تاریخ دارد اما چون به وجود، آید نظمی شبیه نظم طبیعی پیدا میکند و گردش امور آن بر روالی قرار می گیرد. این نظم و روال و مسیری که کارها برطبق آن و در آن صورت میگیرد، فرهنگ است. حتی برسبیل مسامحه می توان گفت که فرهنگ در جامعه مثل جان در موجود زنده است. اگر چشم موجود زنده به مدد جان میبیند و دست و پای او به نیروی جان حرکت میکند در جامعه هم هرچه از کار و معاملات و علم و معاش و سیاست وجود دارد از نیروی فرهنگ مدد میگیرد. پس فرهنگ امری جدا از زندگی و کار و علم و قانون و سیاست نیست، بلکه با همه آنهاست. اگر میخواهند اسم آن را سنت هم بگذارند نام چندان نامناسبی نخواهد بود. آنچه محرز است این که هیچ کار مهمی بدون سنت و فرهنگ انجام نمیشود.
📎متن کامل را بالا بخوانید:
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ اینترنت یک سازمان نظامیست
این خیانت است که در ایران این ابزار خاص امنیتی و حساس صرفاً دست وزارت ارتباطات است...
سخنرانی روشنگرانه استاد حسن عباسی در یکسال قبل و هشدارهای ایشان
▫️دانشگاه امیرکبیر _97/01/20
#NSA
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
⚠️⛔️#جامعهشناسی #نیست!
من بر این باورم که ما در ایران موفق به تقرر علمی به نام جامعهشناسی در ماهیت راستیناش نشدهایم. آنچه تحت این سرنام دارد تدریس میشود درواقع ربطی به جامعهشناسی در معنای راستین آن ندارد. در بهترین حالت، دانشی است التقاطی از آمار و پیمایش اجتماعی، اقتصاد سیاسی و نقد آن و برخی نظریههای فرهنگی و آنتروپولوژی، همراه با اَدویهی ایدئولوژی چپ و نوستالوژی راست. علت اصلی این عدم کامیابی در فهم و تقرر جامعهشناسی عدم فهم دو مقولهی «سوبژکتیویته» و «ذوات آیدتیک» است که جامعهشناسی بر آنها استوار است. بنابه یک جهانبینیِ عرفیِ مارکسیست-لنینیستی که در پسزمینه قرار دارد، این دو مفهوم در ذهن فاکتانگارِ اهالی این حوزه، ایدهآلیستی و ذاتگرایانه! تصور شدهاند. به همین دلیل دانشجوی این رشته در ایران، نمیتواند هیچ ارتباطی با مبانی روششناختی تفکر زیمل و وبر و نهایتاً شوتس برقرار کند که اینها مبانیِ خود جامعهشناسیاند. چراکه اساس کار آنها در تأسیس جامعهشناسی، بر استخراجِ صورتِ – نه مَترِ – معانیِ قصدشدهی جمعی، استوار است.
کسانی مانند کارل مارکس ارزشی تماتیک برای علم جامعهشناسی دارند. و تِمها ماهیت یک علم را تشکیل نمیدهند، بلکه ماهیت یک علم بسته به خواصِ منسجم، نظاممند و بستریافتهی «متُدیک» است، و این را باید نزد وبر و زیمل و دورکهایم یافت. خاصه بنیاد متُدیک کار کارل مارکس ملهم از پوزیتیویسمی است که در آن جامعهشناسی راستین و غیرطفیلی اساساً ممتنع است، مگر اینکه سنخی طفیلیِ علوم دقیقهی طبیعی مانندِ آنِ اگوست کنت باشد که در آن از محیط اجتماعی انسانها، به اندازه، بحث میشود، نه از انسان و جامعهی انسانی. جامعه ای که متشکل از معانیِ بنیاسوبژکتیو است نه نسبتهای ریاضیِ ابژهها. همچنین از آنجا که این خدمات تماتیک مارکس به جامعهشناسی، سابق بر اینکه توصیفی-تئوریک باشند انتقادی-پراتیکاند، قوزِ ماجرا مضاعف میشود.
#دکتر_علینجاتِ_غلامی
🔷کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
4_5936305497891145120.pdf
2.87M
آخرین اثر آیت الله علوی سرشکی ؛ در بهمن ۹۷
به نام نقد و بررسی مدرنیته و پست مدرن 📚
🔷کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
آسیب شناسی حقوق اساسی ایران، دکتر بیگدلی.m4a
31.66M
🚫⛔️📛درآمدی بر وضعیت بحرانی حقوق اساسی در ایران معاصر
دکتر عطاءالله #بیگدلی
انجمن علمی حقوق #عمومی
دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
🔷کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم هاشمی رفسنجانی: بنی صدر هر کاری که میکرد، اگه خوب میشد میگفت من بودم، اگه بد میشد میگفت اینا نمیذارن!
#جملات_آشنا
#گام_دوم
🔷 کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
▪️ #یادداشت | زیبایی یک تحریم...
محسن مهدیان نوشت:
ابتدا فکر می کردم اگر من بودم شاید بجای تحریم، برخورد عدلیه را مطالبه می کردم. یا برای عذرخواهی اسنپ کمپین می ساختم. بیشتر که دقیق شدم احساس کردم تحریم موثرتر است و دقیقتر.
کسانی که فکر می کنند ماجرا بی دلیل بزرگ شده است، متوجه نیستند که ماجرا حتی حجاب و حکم ضروری اسلام هم نیست. بلکه صیانت از قانونی است که زیربنای همه احکام از جمله حجاب است. بلکه پشتوانه کلیه عهود اجتماعی است.
اما معتقدم بهترین و کاملترین روش برخورد همین تحریم است. چرا؟
دقت کنیم که مساله #اسنپ و این مورد خاص نیست. این بازی دامنگیر است و قابل امتداد به دهها نمونه دیگر.
ابتدا مقایسه مطالبه تحریم با مطالبه عذرخواهی؛
چرا مطالبه عذرخواهی در این مصداق مشخص موثر نیست؟ چون با سازمانی سوداگر مواجهیم که برای نفع شخص حاضر است از قانون جمهوری اسلامی که هیچ، از قانون خودش نیز عبور کند. حالا با کدام ملاک و معیار می خواهیم عذرخواهی کند؟ به اصول خودش نیز پایبند نیست چه رسد به اصول اخلاقی شما!
مطالبه عذرخواهی خوب است؛ اما بعد تحریم موثر است؛
انشالله که نمی گویید با #تحریم_اسنپ راننده ها نیز تحریم می شوند؟ عجیب است که عده ای برای تحریم ساپیا و یا گوجه فرنگی و پیاز هیچ وقت به کارگران آن فکر نمی کنند اما حالا...دقیق تر شوید این تحریم موقت برای کارکنان آنها نیز مفید است.
اما تحریم از برخورد قضائی نیز موثرتر است. اصل حرف یادداشت اینجاست.
تحریم مالی یک شرکت خصوصی بلوغ اجتماعی جامعه متدین ماست. این بلوغ دهها برابر از برخورد قضائی موثرتر است. تصمیم مشتری های اسنپ و حتی کارکنان اسنپ برای تربیت بخش خصوصی متخلف است. یعنی پیش از آنکه عدلیه ورود کند، خود مردم به صورت مدنی و قانونی یک سازمان سوداگر را جریمه می کنند.
دقت فرمائید؛ کسانی که تحریم کردند حاضر شدند خودشان را هم محدود کنند اما قانون صیانت شود. حذف اسنپ هم محدودیت خدمت برای مشتری است و هم محدودیت مالی برای راننده های محترم اسنپ؛ اما هدف تحریم کننده ها، حفظ حرمت حجاب و بلکه قانون و بلکه میثاق یک ملت است. حقا مایه مباهات است.
اسنپ و غیراسنپ را عبور کنید؛ این بلوغ اجتماعی زیبا نیست؟
تحریم موقت اجتماعی در مواجهه با یک سازمان اقتصادی از هر روش دیگری موثرتر است و انشاالله به عذرخواهی هم می رسد و نیازی به ورود عدلیه هم نخواهد بود.
▪ اسنپ کوتاه آمد!/ از راننده وظیفه شناس قدردانی میشود
اطلاعیه اسنپ:
اسنپ خود را مقید به رعایت چارچوبهای قانونی و ارزشهای اسلامی جامعه میداند و بر پایبندی به آن متعهد است و در قوانین شرکت اسنپ صراحتا بر التزام به رعایت حجاب تاکید شده است.
این شرکت ضمن تکذیب شایعات مربوط به برخورد با راننده اعلام میکند حساب کاربری ایشان در هیچ مقطعی غیرفعال نشده است.
از راننده مذکور بابت رعایت قوانین شرکت قدردانی به عمل خواهد آمد و اسنپ بابت افشای اطلاعات شخصی راننده، خود را محق به پیگیری موضوع میداند.
همچنین لازم به ذکر است، تماس با مسافر طبق رویههای معمول شرکت در مورد سفرهای ناتمام صورت گرفته و به منزله تایید رفتار مسافر نبوده است.
✔چند خط درباره پویش #تحریم_اسنپ و مخالفانش
💠در پویشهای قبلی نظیر حادثه حمله "سگهای لواسان"، "توهین به چادر در تبلیغات شهرداری"، "قانون منع بکارگیری بازنشستگان"، "قانونشکنی سلبریتیها" و موارد دیگر هم کسانی بودند که چوب لای چرخ حرکتهای جمعی جبهه انقلاب شدند.
علت چیست؟
معتقدم برخی دید سیستماتیک ندارند و حوادث را منفک و مستقل از چرخههای تمدنی و تاریخی تحلیل میکنند. لیبرال سرمایهداری با تجربهی چند صدساله موریانهوار نفوذ میکند و شهر ما را به شهر هرت تبدیل میکند. قانون هم بتدریج به نفع این موجود جونده عقب نشینی میکند. قانون خط مقدم(و نه عمق) مواجهه با این پدیده است.
نباید اجازه داد قانونشکنی سیستماتیک نهادینه شود. اگر چنین شود فردا برای احقاق کوچکترین حق خود بیپناه و بیچاره میمانیم. برخی صرفا از نهادهای قانونی مطالبه میکنند ولی بدانیم که صرف نظر از آگاهی عمومی، نهادها هم برای اینکه میدان کار داشته باشند باید پشتوانههای اجتماعی داشته باشند.
حتی آنها که امروز نگران نان و کسب و کار برخی رانندگان اند متوجه نیستند که اگر امثال اسنپ برای قانونشکنیاش مجازات نشود، فردا بدون پروای مخالف و قانون، حقوق رانندگان را هم پامال خواهد کرد. این ذات سرمایهداری کثیف است.
این ما هستیم که معلوم میکنیم #اسنپ و سایر شرکتها برای جذب مشتری در قانونشکنی رقابت کنند یا در قانونمداری. اگر قانونشکنی بیهزینه باشد، قانون و اخلاق، بازنده بازار خواهد بود.
✔حالا فرصت این فراهم شده که درباره حقوق و شرایط کاری رانندگان، امنیت اطلاعات کاربران و مشتریان، رابطه اسنپ با سرمایهگذاران اماراتی و برخی پدیدههای مشکوک دیگر هم سوالاتی بپرسیم.
🆔️ @yaminpour
جلسه علمی حضرت آیت الله سیدمحمدمهدی #میرباقری با اساتید و ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی
با موضوع: (جایگاه علم و پژوهش از منظر بیانیه گام دوم انقلاب)
به همت: کارگروه ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانشگاه رضوی
۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۸
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
👇👇👇