eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
9.1هزار ویدیو
582 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
هفته چهارم کارگاه پیوست نگاری فرهنگی با ارائه دکتر وکیلیان، جمعه ۸ اسفندماه ساعت ۱۰ الی ۱۵👇👇👇 موضوع این جلسه: بررسی و ارزیابی پیوست فرهنگی ارتباطات باند پهن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 توصیه می‌کنم خودم را و شما را که از برکات ماه رجب استفاده کنیم، با تقویت پیوند و ارتباط قلبی با خدای متعال 🇮🇷 @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ایرج حریرچی: انگلیس، ویروس جهش‌یافته را هم از مردم خودش و هم از کشورهای دیگر پنهان کرد و این غیراخلاقی است. ▪️ مرگ و میر ویروس انگلیسی به مراتب بیش‌تر است. ▫️ علت اصلی گسترش کرونا در امریکا سیاست‌های ترامپ بود 🇮🇷 @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ دکتر حریرچی: غرب انحطاط اخلاقی خودش را در واکسن کرونا به وضوح نشان داد. 🔺 وزیر بهداشت انگلیس گفت اوّل به مردم خودمان واکسن می‌زنیم بعد به بقیه می‌فروشیم ▫️ با واکسن کرونا جنگ اقتصادی و‌ استثمار کثیفی در دنیا بوجود آمده است. ▪️ به خیلی از کشور های آفریقایی ۲۵ عدد واکسن هم نرسیده است 🇮🇷 @Sh_Aviny
🔅 امام خمینی (ره): 📖 پس از اتکال به خداوند، به قدرت خود که از اوست اعتماد و اتکال داشته باشید.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 بهار عبادت | توصیه معنوی پیرامون تعطیلی اعتکاف به دلیل شیوع کرونا 🔻نماز حضرت جعفر طیار بخوانید 🌔 کسانی که از عمل بافضیلت اعتکاف محروم مانده‌اند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیار علیه‌السلام بخوانند. ۹۸/۱۲/۱۸ @Khamenei_ir
📜 معنای همراهی امام با قرآن و عدم مفارقت آنها/ تاثیر گناه بر ایمان https://b2n.ir/h39782
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ شنیدن فضیلت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) سمع انسان را از آلودگیِ دنیوی تطهیر می‌کند. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ اگر همه قوای ما تابع امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) باشد و در محیط ولایت آن حضرت قرار بگیرد، هیچ خسارتی متوجهِ ما نمی‌شود و در تیررسِ شیطان قرار نمی‌گیریم. ☑️ @mirbaqeri_ir
◀️ 💐 میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علیه السلام بر مسلمانان جهان مبارک باد 🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/4134666240C9da417fa9d .
j 1 tanbeh oloma 99.6.18.mp3
18.68M
💢صوت جلسه اول تنبیه‌الأمه و تنزیه‌المله💢 ✳️عنوان جلسه: نکاتی درباره جایگاه‌ کتاب تنبیه الامه در حوادث مشروطه 🔊 در این صوت می‌شنوید: 🔰تأملی بر حوادث 30 ـ 40 سال بین جنگهای ایران و روس تا ماجرای مشروطه 🔰مناقشات قفقاز بین ایران و روسیه تزاری 🔰اتحاد قدرتمند سه ضلع دربار، علماء و مردم، در این جنگ‌ها 🔰شکست سنگین ایران در دو دوره جنگ با روسیه 🔰پیدایش زمینه‌های تزلزل و تحول در جامعه ایرانی 🔰شکل‌گیری ایده‌های تحول در «دربار قاجار»، «جریان روشنفکری» و «علمای شیعه» 🔰تکامل خواهی دینی و عدالت خواهی، محور ایده علمای شیعه 🔰بروز اختلاف در علمای شیعه بر سر موضوع‌شناسی مقوله‌ی مشروطه و فاسد یا افسد بودن آن به نسبت استبداد سلاطین قاجار 🔰تنبیه الامه و تنزیه المله، مهمترین کتاب علمای مدافع مشروطه در مقابل استبداد سلاطین قاجار 🔹به تدریج مشخص خواهد شد که اختلافات علما بر سر ماجرای مشروطه، امروز نیز یکی از ریشه‌های مهم اختلاف جریان‌های فکری ایران بعد از انقلاب اسلامی، بر سر پدیده تمدن مدرن است. 🔹به تدریج مشخص خواهد شد که ایده در قانون اساسی ما، تلفیقی از نظر شیخ فضل الله و میرزای نایینی رحمت الله علیهما می‌باشد که به خوبی توانسته نقاط قوت این دو ایده را جمع نماید و از این اختلاف، به خوبی درس گرفته و استفاده نماید. 1 https://eitaa.com/alimohammadi1389/318
🔰 دادِستان برادر ده نمکی گرچه یک گام به جلو و جای سپاسگزاری دارد اما مثل امام علیِ آقای داود میرباقری قُطامش زیاد شده است! منظورم نقش اول شدن امنیتی ها در عدالتخواهی آنهم به نفع عدالتخواهان است! در عینیت، عدالتخواهانی که توسط سرویس های وابسته ترور شده باشند، واقعی تر است یا تنگناهایی که توسط امنیتی ها برایشان پیدا شده است؟! بیش فعال نشان دادن دشمن، نفوذ و... عدالتخواهی را هم بجای "عملکردِ به اندازه ی امنیتی" زیر چتر "رویکرد امنیتی" می برد و قُطامش را زیاد می کند! واقعیت این است که اغلب رانت خواران در شهرهای متعدد ایران غیر از نفس اماره و طماعشان با هیچ دشمن دیگری در ارتباط نیستند! قیّم شدن امنیتی ها برای کُنش های اجتماعی حتی اگر در راستای عدالتخواهی باشد، "لیقوم الناسُ بالقسط" را نقض می کند! خدمات گمنامشان علیه فساد، مأجور؛ اما چنین پیوندی با جنبش عدالتخواهی نه موجود است نه مطلوب! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔹متن خوبی چند روز پیش حجت الاسلام و المسلمین قنبریان، در نقد دادِستان ده نمکی منتشر شد:👇 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1900 🔹به نظر حقیر نیز یکی از مهمترین آسیب‌های مسئله عدالت‌طلبی، و به خصوص دیدن آن است. 🔹عدالت طلبی در انقلاب اسلامی، کاری از جنس خود انقلاب اسلامی است. اگر انقلاب در کلام حضرت امام ره، ماهیتاً با کودتا و شورش متفاوت است (صحيفه امام ،ج‏19 ،444) و از مقومات آن است (صحيفه امام، ج‏12، 446)، امنیتی کردن مقوله عدالت‌طلبی، بی‌تردید منسلخ کردن آن، از هویت انقلابی است و در تقابل با سیاست قرانی «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» (حدید/25). 🔹فکر نمی کنم کسی باشد که مقوله عدالت طلبی را بی‌ارتباط با جنبه های امنیتی و اطلاعاتی بداند، ولی فروکاهیدن مقوله عدالت‌طلبی، به مقوله‌ای تخصصی و امنیتی که ورود به آن نیازمند اطلاعات خاصِ خارج از دسترس عموم مردم است، عملاً خارج کردن مردم از فرآیند عدالت طلبی و تبدیل آن به فرآیندهای شورش یا کودتا است. 🔹از اینرو به نظر حقیر، مقوله عدالت‌طلبی در کشور، برخورداری از متناسب با ایجاد یک در عدالت طلبی است. 🔹این فناوری اجتماعی باید بتواند مقوله عدالت طلبی را با دو رکن دیگر و گره بزند. عدالتخواهی بدون این دور رکن، حرکتی ابتر و از جنس حرکتهای سیاسی متداول و تصنعی خواهد شد. (حتما ببنید بیانات حضرت آقا در تاریخ ۱۳۸۴/۰۶/۰۸) https://eitaa.com/alimohammadi1389/319
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ کسی که محبتِ به امیرالمؤمنین(ع) در اعماقِ وجودش هست، از اعماقِ وجودش گناه صادر نمی‌شود؛ گناهش از لایه‌های رویینِ وجودش سر می‌زند؛ گناه او مثل چرکِ روی پوست است که با صابون شُسته می‌شود. ☑️ @mirbaqeri_ir
هویت علم در آموزش عالی 1.mp3
17.84M
هویت علم در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران قسمت اول: ۸ دقیقه اول به معرفی و بیان مساله توسط سرکار خانم کتابی اختصاص دارد و در ادامه سخنرانی علمی حسین سوزنچی (توجه شود که کیفیت صدای سایر شرکت‌کنندگان پایین است) @souzanchi
هویت علم در آموزش عالی 2.mp3
21.21M
هویت علم در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران قسمت دوم: پرسش و پاسخ متاسفانه چون بحث از فضای مجازی ضبط شده، کیفیت صدای سایر شرکت‌کنندگان پایین و در مواردی نامفهوم است. @souzanchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 اشکهای معاویه هنگام‌ شنیدن‌ فضائل امیرالمؤمنین علی(ع) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
💢ولادت با سعادت امام علی (ع) مبارک💢 ✅شبکه اندیشه اسلامی برگزار می کند: ✳️فروش ویژه برگزیده آثار مرتبط به مدت 72 ساعت با تخفیف های بی نظیر (تضمینی نسبت به قیمت ناشر): 🔸امامان اهل بیت(ع)، مرزبانان حریم اسلام، شهید سید محمد باقر صدر، 30%تخفیف 🔹روش برداشت از نهج البلاغه، استاد عین صاد، 20%تخفیف 🔸نکته های ماه: برداشت های تازه از چهل حکمت نهج البلاغه، جواد پارسا، 40%تخفیف 🔹زمانه ما و نهج البلاغه: برداشت هایی از نهج البلاغه برای وقایع روز، فرزاد جهان بین، 30%تخفیف 🔸سیاست نامه علوی: برداشت های سیاسی و حقوقی از نهج البلاغه، دکتر محسن اسماعیلی، 25% تخفیف 🔹درسنامه نهج البلاغه، جلد دوم: حکمت ها، جمعی از نویسندگان، 20% تخفیف ✔️همراه با تخفیف ویژه در هزینه ارسال ⬅️همین الان سفارش دهید: @islamlmsbook
✊🏻 تا آخر مبارزیم 🔺ما مصمم هستیم که تا آخر با کسانی که بخواهند در کشور ما مداخله‌ای بکنند مبارزه کنیم 📅 امام خمینی (ره) | ۵ اسفند ۱۳۵۷ ✅ @EMAM_COM
📚 مجموعه صحیفه آفتاب "گزیده 22 جلد صحیفه امام خمینی (ره)" صحیف آفتاب نمایانگر سیر زمانی بیانات، پیام‌ها و اقدامات امام خمینی (ره) بوده و دربرگیرنده‌ی گزیده و گلچین صحیفه امام شامل آثار مکتوب، بیانات شفاهی، حکم‌های انتصابات، عزل‌ها و ... می‌باشد. یک پیشنهاد خوب برای علاقمندانی که فرصت خواندن کل 22 جلد صحیفه امام رو ندارند 💯 قیمت دوره ۲۲ جلدی : ۳۰۰،۰۰۰ تومان 👌 قیمت با ۱۵ درصد تخفیف : ۲۵۵۰۰۰ تومان 🔰 خرید آنلاین👇 https://basalam.com/sahifehnoor/product/55997?ref=830y خرید از طریق ایتا: @milad_m25‌‌ مرجع تهیه کتاب فعالان فرهنگی👇 http://eitaa.com/joinchat/2469003274Cd50c7fd530
رادیو ایران -۸ اسفند ۱۳۹۹.mp3
3.6M
🔉 بشنوید: گزارش رادیو ایران درباره اشکالات طرح جهش تولید و تأمين مسکن - جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ @olgou4
🌷 بهار عبادت | ماه رجب، ماه توسل و تذکر و توجه و تضرع و استغاثه و محکم کردن پیوند دلهای محتاج و نیازمند ما به ذیل لطف و فضل الهی است. ۶۹/۱۱/۱۹ @khamenei_ir
🛑معماری یا مهندسی، مساله این است⁉️ مهندس و معمار دو کس و مهندسی و معماری دو چیز و دو امراند که همراه یکدیگر گام بر داشته و برمی دارند غافل از آنکه یکی از دیگری ناشی می شود؛ البته امروز یکی از آنها در اوج ترقی و جلوروندگی خوشایند است و دیگری در حضیض انحطاط و قهقرایی ناخوشایندی به سر می برد. مهندس با الهام از قانون اقتصاد و تحت هدایت ریاضیات مواد و مصالح را مصرف و ما را با قانون کلی طبیعت منطبق می کند و به سازگاری دست می یابد اما معمار با آفرینش و آراستن صورت ها و فرم ها نظمی را تحقق می بخشد که آفریده ذهن و جان اوست او با صور و اشکال، حواس ما را به شدت متاثر و عواطف تجسمی را بیدار می کند؛ با روابطی که می آفریند پژواک های عمیقی را در ما بر می انگیزد و معیار نظمی را به ما می دهد که احساس می کنیم با نظم جهان ما هماهنگ است، او جنبش های گوناگون قلب و فهم، عقل و ذهن ما را تعیین می کند، انگاه است که ما حس زیبایی و جمال را تجربه می کنیم. مهندس فیلسوف و ریاضیدان است و معمار حکیم و الهیدان. معمار حکیم می داند چشم های ما ساخته شده اند تا ما را به دیدن صورتها در روشنایی نور قادر سازند و قلب های ما ساخته شده اند تا ما در روشنایی صورتها به رویت مثال های نور قادر سازند او ما را به دیدن نور قادر می سازد. افسوس و حسرت که چه بسیارند مهندسان و چه اندک اند معماران و امید و مسرت که با انقلاب اسلامی سر زده است مهر خاوران فروغ دیده حق باوران؛ پس اندک اندک جمع مستان می‌رسند** اندک اندک می پرستان می‌رسند دلنوازان نازنازان در ره اند** گلعذاران از گلستان می‌رسند و ایمان و معرفت که؛ اندک اندک زین جهان هست و نیست** نیستان رفتند و هستان می‌رسند جان پاکان چون شعاع آفتاب** از چنان بالا به پستان می‌رسند معماران حکیم می دانند که «این جهان نیست چون هستان شده ** و آن جهان هست بس پنهان شده‏» آنان می آیند و بیایند تا جهان هست پنهان شده را آشکار کنند، می آیند و بیایند تا این جهان نیستِ هستان شده ، این جهان وانموده و جهان نشانه ها را دوباره جهان بازنموده و جهان آیات کنند. لزوم چرخش معرفت شناختی از ریاضیات معماری به الهیات معماری https://eitaa.com/hamshenasi @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔴مهندسی اجتماعی یا معماری فرهنگی؛ مساله این است؟ 👷‍♂️جامعه شناسان مهندسان اجتماعی شهرمدرن👷‍♂️ 🔻انسان همواره برای دست یابی به یک «وضعیت زیستی جمعی ممکنِ بهتر در جهان» در تلاش بوده است. در جریان این تلاش دائمی پرسش از «معنا، حقیقت و روش زیست جمعی ممکن بهتر» همیشگی و همه جایی، فراعصری، فرامصری، ازلی و ابدی بوده و است. از این رو این پرسش منحصر به عصرمدرن، تمدن و فلسفه غربی نبوده و نیست. البته الهیات، اسطوره و فلسفه پیش ازدانش های دیگرعهده دار پاسخ به این پرسش بوده اند. 🔻 تفکر الهیاتی و تفکراسطوره ای(میتوسی) معنا، حقیقت و روش زندگی ممکن بهتر را در هماهنگی تام انسان، تن، خانه، خیابان، شهر و جامعه یعنی «جهان جان» با «جان جهان»، «» با «» معرفی می کردند و شاعران و پیام آوران وحی را معماران شهر خدا در روی زمین معرفی می کردند. با آغاز فلسفه، تفکر لوگوس مدارعهده دارپاسخ گویی به آن شد البته فلسفه در سیر تحولات خود از عصر کلاسیک تا دوران مدرن پاسخ های متفاوتی را فراهم کرد. 🔻 ابتدا «آکادمی»، «لوکیوم» و سرانجام «پایدیا» و در قرون میانه مسیحی «اسکولیا» را برای تربیت سازندگان و معماران آن تاسیس نمود.آنچه یونانیان عصر کلاسیک پایدیا می نامیدند چیزی است که بعدها در آلمان قرن هجدهم ، بیلدونگ و کولتور() نامیده شد. انحراف اسکولیا در پاسخ گویی درست و ناتوانی در تربیت معماران آن در قرون وسطی شهر انسان و شهر خدا را در مقابل هم قرار دارد و «وضعیت زیستی جمعی ممکنِ بهتر در جهان» را برای انسان غربی آپوریایی نمود.آپوریا اصطلاحی است در بلاغت یونانی دال بر مسئله ای که حل آن به خاطر وجود تناقضی در خود موضوع یا در مفهوم آن دشوار است. 🔻بنیانگذار فلسفه جدید غرب که به گواهی اتین ژیلسون، درخروج از وضعیت آپوریاتیک و انتقال انسان غربی از عصر نوزایی به عصر و دنیای نو بیش از هر شخصیت دیگری در قرن هفدهم، تاثیر داشت، «اصالت ریاضیات» در فلسفه را جایگزین «اصالت منطق وکلام» در فلسفه قرون میانه نمود و آغاز جایگزینی معماران و ساخت شهر انسان پس از ویرانی شهر خدا را کلید زد. 🔻 نیزکه با کمک هیوم از خواب جزمیت بیدار شده بود، در گام بعدی «اصالت فیزیک» را جایگزین نمود و فیزیکدان را طراح و سازنده اصلی آن معرفی کرد. البته هیوم همانطور که اساس و بنیاد فکر کانت بود، بنیاد و اساس تفکر اوگوست کنت نیز هست. او نیز کار کانت را تکمیل و با ابداع علم جدید جامعه شناسی که پیشتر فیزیک اجتماعی اش نامیده بود، «اصالت جامعه شناسی » را در کانون فلسفه غرب قرار داد. بدین ترتیب منطق جامعه شناسی منطق بنیادین فلسفه و جهان مدرن شد. تحولات جامعه شناسی از صورت اثباتی به تفهمی و انتقادی و پست مدرن نیز جایگاه کانونی آن را تثبیت نمود. لذا بی جهت نیست که بزرگترین متفکران معاصر غرب تا کنون عمدتا متفکران اجتماعی اند که ابزار اصلی تفکرشان نیز جامعه شناسی است. در کانون آثار فوکو، هابرماس،گادامر، لویناس، دِریدا و بسیاری فیلسوفان دیگر که امروز درباره عالم نظریه پردازی کرده و می کنند منطق جامعه شناسی حاضر است. 🔻 معتقد بود که علم جدید او می تواند و باید «معنا و حقیقت زیست جمعی ممکن بهتر» را معیّن و «روش» ساختن یک جامعه بهتر را مشخص کند. او می گفت که اگر جامعه شناسی بتواند، مانند فیزیک و زیست شناسی قوانین خود را از طریق اندازگیری و آزمایش توسعه دهد، دست یافتن به سطحی از شناخت، درباره سازمان انسانی که ساختن شکلهای جدید جامعه را تدارک کند، ممکن خواهد بود. آرزويی که با کمک فیزیک اجتماعی او، عقل فیزیکالیستی-ریاضیات بدست دورکیم محقق شد. و رویای جایگزینی معماران با مهندسان به واقعیت نشست. 🔻ترنر جامعه شناس معاصر آمریکایی، از این هدف و آرزوی به «مهندسی اجتماعی(Social Engineering)» یاد می کند. مهندسی اجتماعی که از آن گاهی کردار جامعه شناختی(sociological practice)، جامعه شناسی بالینی(clinical sociology) و جامعه شناسی کاربردی(applied sociology) نیز یاد می شود کار اصلی جامعه شناسی است. 🔸 بدین ترتیب در تفکر و تمدن غربی معاصر جامعه شناس کسی است که هم«معنا، حقیقت زیست جمعی ممکن بهتر» و هم «روش کمی و کیفی ساخت آن را می شناسد. لذا تنها کسی است که صلاحیت ساخت، تحصّل و تحقق آن را دارد. اواینک «فیلوسوفیا» در معنای جدید آن یعنی «فیلومثمتیکا» و «فیلوفیزیکا» بلکه «فیلوسوسیا» است. او با تبعیت از قانون فیزیک و تحت هدایت ریاضیات را ساخته و ما را با قانون کلی طبیعت منطبق می کند و به دست می یابد او نه «معمارفرهنگی» که «مهندس اجتماعی» ، -بشری است. لزوم چرخش معرفت شناختی از به https://eitaa.com/hamshenasi @KanooneQarbshenasiAndisheIslami