#سخنرانی_آنلاین
✅ خدا و رنج بشر
👤 ابراهیم آزادگان(عضو هیئت علمی و رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف)
📆 شنبه 13 اردیبهشت 1399؛ ساعت 14
❗️ جهت شرکت در این سخنرانی، در زمان جلسه وارد لینک زیر شده و گزینهی "مهمان" را انتخاب بفرمایید:
📎 https://b2n.ir/philsci-lecture
———————
🔔 برای اطلاع از سایر رویدادهای #علوم_انسانی_اسلامی به ما بپیوندید:
🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣Seize the Days of Ramadan- A Welcome Message from President Hamza Yusuf
❇️ تبریک شیخ حمزه یوسف به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان و توصیه های او به روزه داران و همچنین ذکر تعدادی از موفقیت های کالج زیتونه در زمینه های مختلف علمی.
❇️ حمزه یوسف یا Mark Hanson از صاحبنظران مسلمان، استاد دانشگاه، مدرس و از موسسین کالج زیتونه، اولین دانشگاه معتبر اسلامی در امریکا، است.
#رمضان #اسلام_در_امریکا #حمزه_یوسف #مبلغ_اسلامی
💯 ترجمه و تدوین: انجمن ترنم صلح
@ThrillofPeace
120809_003.MP3
42.45M
تدابیر رمضان
دانشگاه شریف
۲۱ اردیبهشت
در جمع دانشجویان و اساتید
استاد اخوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | سخنان تلویزیونی رهبرانقلاب در پایان محفل انس با قرآن کریم.
۹۹/۲/۶
💻 @khamenei_ir
🔰 سخننگاشت | برخی آیات قرآن برای تنظیم قواعد زندگی است، مانند:
👈 ثروت باید وسیله رسیدن به مقامات انسانی و معنوی باشد
🔻 رهبر انقلاب در سخنان زنده تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم:
به قارون نمیگفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ میگفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، وسیلهی رسیدن به مقامات عالیهی بشری و انسانی است، وسیلهی رسیدن به مقامات معنوی است؛ میتواند وسیله باشد. شما میتوانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگیهای انسانها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید. ۹۹/۲/۶
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فرماندار آمریکایی که رهبرانقلاب در سخنرانی امروز به آن استناد کردند
🔹 فرماندار ایالت ایلینویز آمریکا: اینجا فضای غرب وحشی حاکم است!
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
⬅️ ️درنامه به سروش، ملکیان، سریع القلم وظریف مطرح شد:
🛑 فراروایت های ایدئولوژیک شما در تحولات کرونایی ویران شد!
🔹️....گوش ها و جانها هیچ وقت درجهان وایران رویارو شده باکرونا تا به این اندازه مستعد شنیدن نبود درایران اما جانها مستعدتر از زمانه و برنامه ی انقلاب فرهنگی صدرتاریخ انقلاب اسلامی است، هرچه هم رسانه های غربی فارسی زبان و منافقین به عنوان شعبه ای از پنتاگون در پی تغییر محل نزاع به سطح ژورنالیسم ودشمنی با ایرانیان باشند اما فیلسوفان، حکیمان، فقهیان، استادان و دانشجویان مطالبه گر وحقیقت یاب بر تحریر محل اصلی نزاع معرفتی، فکری وآیین حکمرانی اصرار دارند واین آغازی بر همبستگی های علمی، فرهنگی، آموزشی در عبور از فراروایت های غربی در نسبت با وجود حقیقی انسان است،️.... آیندگان البته درباره رفتارها وگفت ونگفت های صاحبان خرد درباره تاملات نظری مرتبط با کرونا وانگاره های پیشینی وپسین آنها در دهه های اخیر ایران قضاوت خواهند کرد.
❎ برای دیدن متن کامل نامه ی دکتر مجتبی زارعی عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
basijasatid.ir/node/6019
حتماً متن کامل را بخوانید 👆👆👆
🔰🔰🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سخنان «اردشیر زاهدی» وزیر خارجه پهلوی در بیبیسی فارسی
🔹من به سردار سلیمانی افتخار کرده و خواهم کرد؛ او خون خود را برای مملکتش داد.
🔹تروریست آن کسانیاند که در برابر مردم یک ژنرال را بر خلاف قوانین ترور میکنند.
🔹کسانی که از تغییر حکومت در ایران سخن میگویند بسیار غلط میکنند!
🔹آمریکا و شبکهاش مانند سعودیها و اسرائیلیها در برابر ایران به زانو درآمدهاند.
🔹هر ایرانی که خودش را برای پول و مقام به خارجیها بفروشد شرافتمند نبوده و ایران هم بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
🔹[در دوران پهلوی] چندین میلیارد پول برای خرید هواپیماهای نظامی داده شد اما امروزه ایران خود زیردریایی و پهپاد و هواپیما میسازد و من به این افراد افتخار میکنم.
@TasnimNews
🔰تاریخ_و_هنر
✅درباره فیلم
"فتح قسطنطنیه 1453"
بازگشت رویای امپراطوری عثمانی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
💢 فیرحی: حکومت عصر انتظار مخالف شرع نیست ولی شرعی هم نیست/ کلباسی: انسان عصر غیبت تکامل پیدا کرده است/ تشکیل حکومت اسلامی صد در صد موافق قرآن است
https://b2n.ir/062306
✔️ در نشست مجازی «انسان عصر انتظار»، نظریههای چهارگانه تشکیل حکومت در دوران انتظار بررسی شد:
🔹 حجتالاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی استاد دانشگاه تهران در این نشست علمی به عنوان ارائه دهنده بحث پیرامون انسان عصر انتظار به بیان دیدگاههای خود پرداخت که مهمترین نظریات وی بدین قرار است🔻
🔸 انسان عصر انتظار، انسانی ناقص است.
🔸 نظمهای ایجاد شده در عصر غیبت، شکننده است.
🔸 در دوره انتظار حکومت داریم ولی منتسب به اسلام نمیشود.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت و حجتالاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا بهروزی لک استاد حوزه و دانشگاه نیز به عنوان نقاد بحثهای ارائه شده از سوی حجتالاسلام والمسلمین فیرحی پرداختند که مهمترین نکات و نقدهایشان بدین شرح است🔻
🔸 دکتر فیرحی نگاه معمول و متعارف به انتظار دارند.
🔸 انسان عصر غیبت تکامل پیدا کرده است.
🔸 عصر غیبت را عصر خذلان و محرومیت نمیدانیم/ هر قیامی طاغوتی نیست.
🔸 گاهی روایات نافی حکومت و قیام در دوران غیبت بد ترجمه میشود.
🔸 در نگاه شیعی علاوه بر نص به یک امام معصوم و مفسر نص احتیاج داریم.
🔸 باید ابتدا نظریه فلسفه غیبت مشخص شود.
گزارش تفصیلی نشست👈 https://b2n.ir/837475
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مدنی بالطبع بودن انسان، به معنای وابستگی کمال انسان به #در_جامعه_بودن💢
🔹یکی از مباحث پردامنه و مهم در اندیشه مرحوم شهید مطهری، اهتمام ایشان به توضیح مسئله #ریشه_زندگی_اجتماعی_انسان است. مبنای اتخاذ شده توسط ایشان، ثمرات بسیار مهمی در تحلیل #وحدت_و_کثرت_جوامع، #آینده_جوامع و همچنین #نسبت_دین_با_تکثر_جوامع دارد.
🔹ایشان برای توضیح معنای #مدنی_بالطبع_بودن_انسان، سه نظریه کلان طرح میکند:
⏺نظریه اول: مدنی بالطبع بودن به معنای #اضطراری_بودن و #غریزی_بودن گرایش انسان به حیات اجتماعی
⏺نظریه دوم: مدنی بالطبع بودن به معنای #انتخابی_و_محاسبهگرانه بودن پیوستن انسان به حیات اجتماعی
⏺نظریه سوم: مدنی بالطبع بودن به معنای #فطری_بودن گرایش انسان به حیات اجتماعی
نظریه اول را شهید مطهری خود تطبیق به دیدگاه ژان ژاک روسو و همچنین نظریه مرحوم علامه طباطبایی مبنی بر مستخدم بالطبع بودن انسان کرده و نقد نموده است. علاوه بر این میتوان نظریه دوم را با تقریری دقیقتر، نظریه استاد مصباح یزدی حفظهالله قلمداد نمود.
🔹شهید مطهری معتقد است که پذیرش نظریه اول و دوم (با تقریرهای مختلف)، بدین معناست که شخصیت انسان ها اساساً ساختاری فردی است و عوامل و شرایط بیرونی مانند تهدیدات بیرونی و یا محاسبهی منافع زندگی مشترک، آنها را به سمت زندگی اجتماعی سوق داده است و لذا میتوان گفت که بر اساس این نظریات، انسان، #منفرد_بالطبع است و تکاملش تکویناً وابسته به «بودن در جامعه» نیست.
این در حالی است که بنا بر نظریه سوم، اساساً انسان به کمال خود نمیرسد مگر در زندگی اجتماعی. در این نظریه، عامل درونىِ خود انسانها آنها را به زندگى اجتماعى مىكشاند و از درون خودشان به زندگى اجتماعى منبعث مىشوند؛ این معنای درست مدنىّ بالطبع از نظر شهید مطهری است.
🔹بنا بر نظریه سوم، انسان برای به کمال رسیدنِ شخصیتش، نیازمند به زندگی اجتماعی دارد و بدون زندگی اجتماعی یک سلسله استعدادها و نیازهایش تأمین نمیشود و #به_وسیله_جامعه است که به خواستههایش میرسد؛ به عنوان مثال، انسان استعداد و نیاز به آموختن دارد و این جامعه است که به او میآموزد. اما علاوه بر این، شهید مطهری معتقد است درجهای بالاتر هم وجود دارد و آن این است که در انسان یک سلسله استعدادهای کمالی هست که فقط با #در_جامعه_بودن، امکان تجلی و بروز پیدا میکند. این استعدادها عبارتند از #ارزشهای_معنوی و #کمالات_اخلاقی که شکوفا شدن و تجلی کردن اینها فرغ بر این است که جامعهای باشد. تا جامعهای نباشد اساساً زمینه ایثار و انفاق و بخشش و در مقابل، خودخواهی و طمع و بخل مهیا نمیشود. لذا ایشان تصریح میکند:
◀️"تا زندگى اجتماعى نباشد معاويه معاويه بودنش ظهور نمىكند، ابوذر هم ابوذر بودنش ظهور نمىكند. در زندگى انفرادى هر دوى اينها دو موجود على السويّه بودند، ولى در زندگى اجتماعى است كه يك انسان تا آن حد تعالى پيدا مىكند و يك انسان ديگر تا اين حد تسافل پيدا مىكند. آنچه كه انسانيت انسان ناميده مىشود ـ يعنى ارزشهاى معنوى انسان ـ تنها در زندگى اجتماعى مجال بروز و ظهور دارد. اين است كه تكامل اجتماعى انسان جز در اجتماع امكان پذير نيست. اگر اجتماع نباشد، انسان تكامل پيدا نمىكند."
(ر.ک مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه تاريخ(1 - 4))، ج15، ص: 538 تا 547)
✔️ در یادداشتهای بعدی به لوازم این نظریهی شهید مطهری، و نقاط اشتراک و اختلاف ایشان با دیدگاههای مرحوم علامه طباطبایی خواهم پرداخت ـ إن شاء الله ـ .
#یادداشت_سوم_شهید_مطهری
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#هماندیشیها
#مدنی_بالطبع_بودن_انسان
#شهید_مرتضی_مطهری
❇️تاریخ نگارش: 1399/2/5
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
💢جامعه اسلامی، جامعهای طبیعی با تسخیر طرفینی💢
🔹همانطور که در #یادداشت_سوم شهید مطهری عرض شد، ایشان #مدنیبالطبع بودن انسان را به معنای #فطری تفسیر میکند و معتقد است نه تنها بخشی از نیازها و کمالات انسان #به_وسیله_جامعه تأمین میشود، بلکه اساساً بخش بسیار مهمی از استعدادهای انسان از قبیل کمالات معنوی و ارزشهای اخلاقی فقط با #در_جامعه_بودنِ انسان زمینه بروز و تجلی پیدا میکند. از اینرو ایشان نمیپذیرد که #جامعهپذیری انسان، امری ثانوی و نتیجه اضطرار بیرونی انسان باشد و همین امر، ریشه اختلاف ایشان با استاد بزرگوارشان مرحوم علامه طباطبایی در خصوص #ماهیت_جامعه_دینی و #نحوه_همبستگی_اجتماعی است.
🔹شهید مطهری معتقد است که #نظریه_استخدام، شبیه و صورت محترمانهی حرف پیروان نظریه تکامل و داروینیستهایی است که اصل اولی در حیات را #اصل_تنازع میدانند و معتقدند که اصل تنازع است که در رتبه بعد، به #اصل_تعاون تبدیل میشود. از اینرو ایشان میگوید که بنا بر نظریه استخدام مرحوم علامه، انسان مدنیبالطبع نیست، بلکه منفرد و مستخدم بالطبع و مدنیبالتبع است.(ر.ک مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نقدى بر ماركسيسم)، ج13، ص:726 و727)
🔹در مقابل ایده استخدام و تنازع، شهید مطهری بیان میکند که جامعه اسلامى، جامعهای طبيعى است كه هر گونه بهره كشى و زندگى يك فرد به حساب فرد ديگر محكوم است، رابطه انسانها رابطه #تسخير_متقابل_و_عمومی است که همه #آزادانه و #در_حدود_امكانات_و_استعدادات_خود مى كوشند و همه مسخّر و رام يكديگرند، يعنى استخدام طرفينى حكمفرماست. اين است كه قرآن مجيد در عين اينكه #ربّ_و_مربوبى را در جامعه نفى مى كند، به واقعيّت تفاوت طبيعى و درجات مختلف استعدادها از نظر تكوينى اعتراف دارد و #رابطه_تسخير_طرفينى را تأييد مى كند. (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جهانبينى توحيدى)، ج2، ص: 114)
🔹این اختلاف مبنا بین استاد مطهری و مرحوم علامه طباطبایی بیش از هر جایی دیگر در ذیل تفسیر آیه 23 سوره مبارکه زخرف نمایان گردیده است. شهید مطهری معتقد است که این آیه شریفه، مهمترینِ آیاتِ بیانگر فلسفه اجتماعی اسلام است.
◀️ آیه شریفه میفرماید:
أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ، نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ.
➖ مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، این آیه را چنین ترجمه کرده است:
مگر اينان مقسم رحمت پروردگار تواند؟ اين ماييم كه معيشت انسانها در زندگى دنيا را تقسيم مى كنيم، و بعضى را به درجاتى بالاتر از بعض ديگر قرار مى دهيم، تا #بعضى_بعض_ديگر را رام و مسخر خود كنند، و رحمت پروردگار تو از آنچه جمع مى كنند بهتر است (32).
🔹اینجاست که شهید مطهری با توجه به اختلاف مبنایی که با استاد خود مرحوم علامه طباطبایی دارند، به مخالفت برمیخیزد و تحلیل ایشان از آیه شریفه را رد می کند.
شهید مطهری معتقد است که معنای عبارت «لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا»، آنگونه که مرحوم علامه گفته اند، معنایش این نیست که رفعت خداوند، زمینه مسخر شدن بعضی توسط بعض دیگر است، بلکه ایشان چنین نگاهی را توجیه گر نظام #ارباب_مربوبی_اجتماعی میداند که اسلام به تمام قدرت با آن به مخالف برخاسته است. لذا ایشان معنای آیه شریفه را اینگونه تفسیر می کند: ⬇️
"لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا اينجا نفرمود كه بعضى را بر بعضى برترى داديم براى اينكه بعضِ برتر، بعض غير برتر را مسخّر قرار بدهند، كه يكجانبه بشود...
معنايش اين مى شود: چون هر بعضى كه بر بعضى برترى دارد باز آن بعض ديگر از جنبه اى ديگر بر اين برترى دارد، نتيجه اين است كه اين آن را مسخّر قرار مى دهد آن اين را مسخّر قرار مى دهد، اين به آن محتاج مى شود آن به اين محتاج مى شود، اين به حسب احتياجش به او مسخّر اوست و آن به حسب احتياجش به اين مسخّر اين است، اين بايد از آن فيض بگيرد آن بايد از اين فيض بگيرد، همه به يكديگر محتاجند، همه مسخّر يكديگرند، همه به يك حساب و به يك نسبت فوق بعضى هستند به درجات. ... #همه_همه_را، #هر_بعض_هر_بعض_ديگر را مسخّر قرار بدهند؛ يعنى در متن خلقت، انسانها به گونه اى آفريده شده اند كه نيازمند به يكديگر هستند و بايد نيازمند به يكديگر باشند و مسخّر يكديگر هستند و بايد مسخّر يكديگر باشند.(ر.ک مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه تاريخ(1 - 4))، ج15، ص: 777 تا 790)
#یادداشت_چهارم_شهید_مطهری
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#هماندیشیها
#مدنی_بالطبع_بودن_انسان
#شهید_مرتضی_مطهری
❇️تاریخ نگارش: 1399/2/8
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 بنیامیه #هزار_ماه در آتش جهنم دمیدند و شعلهورش کردند.
اولیای طاغوت میخواهند ما را در این آتش اسیر کنند.
رزق ماه رمضان و رزق شب قدر، عتق من النار (رهایی از این آتش) و رسیدن به حقیقت ولایت است.
این رزق، #رزق_حقیقیِ ماه رمضان است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #قرآن ما را به #امام دعوت میکند و #امام حقایق #قرآن را در اختیار ما قرار میدهد.
💥 قرآن کریم چه کسانی را اضلال میکند؟ کسانی را که #عهد_ولایت را نقض میکنند و رشته #رحمت_موصوله را قطع میکنند.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
mirbagheri(99-02-07).mp3
10.07M
🎧 استاد میرباقری | برنامۀ شبکه قرآن، ۹۹/۲/۷
⚡️ راههای بهرهمندی از فیوضات ماه مبارک رمضان
📎 این برنامه در ماه مبارک رمضان، حوالی ساعت یک بامداد، از شبکه قران پخش میشود. @samtekhoda3
📎 لینک در تلوبیون:
http://www.telewebion.com/episode/2260433
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ طاغوت به کمتر از #پرستیده_شدن قانع نیست.
⚡️ مستکبرین عالَم به #منابع_زیرِ_پای_ما قانع نیستند؛ بلکه میخواهند ما بردۀ آنها شویم.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
5.mp3
207.2K
🔹 برخلاف تصور برخی که میگویند #اولیای_خدا از دنیا استفاده نمیکنند،
تنها کسانی که از #دنیا بهره میبرند و نصیب خودشان را از دنیا برمیدارند اولیاء خدا هستند که دنیا را #از_دست_خدا میگیرند و #به_دست_خدا میدهند.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
#اطلاعیه
📒 «منظومه فکری آیتاللهالعظمی خامنهای»
به قلم حجتالاسلام #عبدالحسین_خسروپناه و جمعی از پژوهشگران
هماکنون میتوانید این اثر ارزشمند را با تخفیف ۳۰درصدی در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از طریق لینک زیر تهیه کنید:
🌐 poiict.ir/13899
🔗 @PoiictNews
🆔 @khosropanah_ir
سلسله جلسات استاد سید علی حسینی خامنهای
مشهد مقدس – مسجد امام حسن مجتبی علیهالسلام
رمضان المبارک ۱۳۵۳ شمسی
این جلسات در طول ماه مبارک رمضان توسط حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۵۳ شمسی ایراد گردیده اند.
این سلسله جلسات در کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» پیاده سازی شده است.
انتشارات صهبا از ابتدای ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲،صوت جلسات را به طور منظم بارگزاری خواهد کرد که شنیدن این سلسله جلسات با صدای رهبر معظم انقلاب توفیقیست برای معرفت افزایی اصیل دینی.
لینک سایت صهبا برای دسترسی به صوت ها:
http://jahadi.ir/sahba/صوت-طرح-کلی-اندیشه-اسلامی-در-قرآن/
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢آینده جوامع و نقش دین در ساخت جامعه واحد جهانی💢
🔹تحلیلی که شهید مطهری از مدنیبالطبع بودن انسان ارائه میدهد و آن را به فطرت و خلقت تکوینی او ارجاع میدهد (#مبنای_اصالت_فطرت)، تأثیرات مهمی در مدعای ایشان در #نسبت_جوامع_با_یکدیگر و #آینده_جوامع دارد.
🔹ایشان معتقد است که از نتایج پذیرش اصالت فطرت و پذیرفتن این مطلب که انسان به حکم فطرت و طبیعت خود، اجتماعی است، این است که بپذیریم که اجتماعی بودن انسان و به صورتِ جامعه در آمدنِ او و دارای روحِ جمعی شدنش، سرچشمه گرفته از #خاصیت_ذاتی_نوعی اوست. #نوع_انسان برای اینکه به کمال لایق خود برسد، گرایش اجتماعی و شکلدهی روح جمعی را دارد و لذا روح جمعی به منزلهی وسیلهای است که نوع انسان را به کمال نهایی خود می رساند و به نحوی در خدمت فطرت نوعی انسان است. (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جامعه و تاريخ)، ج2، ص: 357)
🔹البتّه شهید مطهری توضیح میپذیرد که همانطور كه يك فرد گاه از مسير فطرت منحرف مىشود و احياناً مسخ مىگردد، جامعه نيز همين طور است، ولی این انحراف و تنوّع جامعهها از قبيل تنوّع اخلاقى افراد است كه به هر حال از كادر نوعيّت انسان بيرون نيست. پس جامعهها و تمدّنها و فرهنگها و بالأخره روحهاى جمعىِ حاكم بر جامعه ها با همه اختلاف شكلها و رنگها، بالأخره رنگ نوعيّت انسانى دارند و ماهيّتى غير انسانى ندارند. (همان)
🔹لذا ایشان در هر صورت، بین جوامع فطری (حق) و غیرفطری (باطل)، اشتراک و پیوندی قائل است. این تحلیل، به ایشان امکان #دو_ادعای_مهم میدهد:
1️⃣ اول اینکه #آینده_جوامع، تبدیل شدن آن به یک #جامعه_واحد_جهانی است: ⬇️
"بديهى است بنا بر نظريّه اصالت فطرت و اينكه وجود اجتماعى انسان و زندگى اجتماعى او و بالأخره روح جمعى جامعه وسيلهاى است كه فطرت نوعى انسان براى وصول به كمال نهايى خود انتخاب كرده است، بايد گفت جامعهها و تمدّنها و فرهنگها به سوى يگانه شدن، متّحد الشّكل شدن و در نهايت امر در يكديگر ادغام شدن سير مىكنند و آينده جوامع انسانى، #جامعه_جهانى_واحد_تكامليافته است كه در آن همه ارزشهاى امكانى انسانيّت به فعليّت مى رسد و انسان به كمال حقيقى و سعادت واقعى خود و بالأخره به انسانيّت اصيل خود خواهد رسيد. از نظر قرآن اين مطلب مسلّم است كه حكومت نهايى حكومت حق و نابود شدن يكسره باطل است و عاقبت از آن تقوا و متّقيان است." (همان،ص: 359)
2️⃣ دوم اینکه دین اسلام با نفی عوامل فرعی تکوّن روح جمعی مانند #نژاد (قومیت) و #جغرافیا و مبتنی ساختن روح جمعی بر #جهانبينى_توحیدی در شناخت صحيح از نظام كلّى وجود و ساختن شخصيّت روحى و اخلاقى انسانها بر اساس همان جهانبينی، این امکان را در اختیار دارد که پایهگذاری فرهنگى و روح جمعیِ نوينی کند که در عین اینکه #فرهنگی_اسلامی است، #فرهنگی_بشری و #فراملی باشد. ایشان در رد نظریه #قومیتی_بودن_فرهنگ_اسلامی میگوید:⬇️
" آنچه در گذشته پيرامون نظريّه اسلام درباره يگانگى و چندگانگى ماهيّت جامعهها و درباره اينكه سير طبيعى و تكوينى جامعهها به سوى جامعه يگانه و فرهنگ يگانه است و برنامه اساسى اسلام استقرار نهايى چنين فرهنگ و چنين جامعهاى است بيان كرديم، كافى است كه نظريّه فوق (قومیتی بودن فرهنگ اسلام) را مردود سازد. #فلسفه_مهدويّت_در_اسلام، بر اساس چنين ديدى درباره آينده اسلام و انسان و جهان است." (همان، ص: 367)
🔹نکته قابل توجه این است ایشان بر اساس نظریه اعتباریات و تابع شرایط زمانی و مکانی دانستن ادراکات عملی، #امکان_تنوع در جامعه واحد دینی را بر اساس شرایط متفاوت زمانی و مکانی میپذیرد، ولی معتقد است که این تنوع و تفاوت جوامع، مخلّ به وحدت جوامعی که دین اسلام بر اساس جهان بینی توحیدی به دنبال آن است، نیست. ⬇️
"ما در اصول فلسفه درباره اطلاق و نسبيّت اصول انديشه بحث كردهايم و ثابت كردهايم آنچه نسبى است علوم و ادراكات اعتبارى و عملى است. اين ادراكات است كه در فرهنگهاى مختلف بر حسب شرايط مختلف زمانى و مكانى، مختلف است و اين ادراكات است كه واقعيّتى ماوراى خود كه از آنها حكايت كند و معيار حقّ و باطل و صحيح و غلط بودن آنها باشد، ندارند. امّا علوم و ادراكات و انديشههاى نظرى كه فلسفه و علوم نظرى انسان را مىسازند، همچون اصول جهانبينى مذهب و اصول اوّليه اخلاق، اصولى ثابت و مطلق و غير نسبى مىباشند. در اينجا متأسّفانه بيش از اين نمیتوانيم سخن را دنبال نماييم." (همان،ص: 366)
#یادداشت_پنجم_شهید_مطهری
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#هماندیشیها
#مدنی_بالطبع_بودن_انسان
#شهید_مرتضی_مطهری
❇️تاریخ نگارش:1399/2/10
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
هدایت شده از معاونت پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🔴دانشگاه علوم اسلامی رضوی #اخبار-پوهشی
#اولین_همایش_ملی_قرآن_و_انسان_مدرن
🔰اولین همایش ملی قرآن و انسان مدرن، مهر ۹۹" در تاریخ 30 مهر 99 توسط دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد در محل دانشگاه این شهربرگزار می گردد.
✳️✅آخرين مهلت ارسال اصل مقالات: 30 شهریور 99
✳️✅موضوعات
قرآن، انسان مدرن و انسان محوری
قرآن، انسان مدرن و عقلانیت عملی و نظری
قرآن، انسان مدرن و معنویت و عرفان
قرآن، انسان مدرن و سلامت روان
قرآن، انسان مدرن و اخلاق حرفه ای
قرآن، انسان مدرن و سبک زندگی
قرآن، انسان مدرن و مطلوب های اجتماعی:
امنیت
رفاه اجتماعی
نظم
آزادی
عدالت
قرآن، انسان مدرن و مطلوب های اجتماعی فردی: ثروت، قدرت، علم، جاه و مقام کانال #معاونت_پژوهشی_دانشگاه_رضوی
https://eitaa.com/pajoohesh_razavi
🔺جدیدترین اثر مکتوب حجتالاسلاموالمسلمین استاد وکیلی منتشر شد
📘« ریسمان محبّت» سیری در حقیقت صلوات
▫️ این کتاب موجز که در پنج فصل و 96 صفحه به زیور طبع آراسته شده، حقیقتِ ذکرِ شریف صلوات و فلسفه تاثیرگذاری آن در #نورانیت_نفس انسان مورد بررسی و مداقّه قرار گرفته و به سوالاتی پیرامون این ذکر شریف پاسخ داده شده است.
▫️برخی از عناوین کتاب عبارتند از:
معنای صلوات فرستادن ملائک و بندگان به حضرت | دلیل صلوات بر محمد و آل محمد | آیا صلوات تاثیری بر تعالی پیامبر دارد؟ | تفاوت صلوات مرسوم با دیگر انواع صلوات | آثار دنیوی و اخروی صلوات |
توضیح آیةالله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی درباره صلوات
👈 دریافت رایگان فایل PDF کتاب: bit.ly/3aV065q
📚 مشاهده مجموعه آثار چاپ شده استاد وکیلی: towhid.org/book