eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.4هزار دنبال‌کننده
216 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
تشبه به کفار #احکام_پوشش
#احکام_نگاه #احکام_پزشکی
کریمی- بیان احکام
#احکام_نگاه #احکام_پزشکی
البته آیت‌الله می‌فرمایند اگر متخصص‌تر باشد، می‌توان به وی مراجعه کرد؛ هر چند مستلزم یا باشد؛ ولی اگر معالجه همراه با لمس یا نگاه به باشد، آیت‌الله سیستانی هم می‌فرمایند تا ضرورتی نباشد نباید به پرشک نامحرم مراجعه کرد؛ ولو متخصص‌تر باشد.
#غسل #غسل_میت #احکام_نگاه
نکاتی در مورد #قمار و #شرط‌بندی (۲) صندوق #قرض_الحسنه خانوادگی
#احتیاط در مقابل محارم #احکام_نگاه #احکام_پوشش
نگاه شهوانی ...
#خمس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودکان ممیّز منظور از #کودکان_ممیز، کودکانی هستند که خوب و بد را تشخیص می‌دهند؛ گرچه هنوز به سن #بلوغ نرسیدند. بزرگسالان نسبت به کودکان ممیّز تکالیفی دارند؛ از جمله: اول: حرام است از آن‌ها #غیبت کنند و عیب مخفی این کودکان را آشکار کنند. دوم: باید در #پوشش خود توجه کنند که مبادا این کودکان #شرمگاه بزرگسالان را ببینند. سوم: در #نگاه خود دقت کنند که مبادا شرمگاه این کودکان را ببینند. #احکام_کودک
نگاه به عکس نامحرم #احکام_نگاه
کریمی- بیان احکام
نگاه به عکس نامحرم #احکام_نگاه
حکم دیدن و نامحرم با دیدن خود تفاوت دارد. اینکه دیدن عکس زن مسلمان نامحرم حلال است یا حرام، بستگی به دو مطلب دارد: اول اینکه آیا بیننده، فرد نامحرم را می‌شناسد یا خیر؛ دوم اینکه نامحرم از زنانی است که به تقید دارد یا نسبت به حجاب باکی ندارد.
نکاتی در مورد #قمار و #شرط‌بندی (۳) حکمی جهت تقویت #قدرت_نظامی مسلمانان شرط‌بندی حلال شرط‌بندی در #اسلام حرام است، ولی در دو مورد استثناء شده و حلال است: #سبق و #رمایه؛
نگاه به فیلم نامحرم به غیر زنده مانند نگاه به عکس است؛ اما در مورد نگاه به فیلم زنده اختلاف نظر وجود دارد که آیا در حکم نگاه به است یا در حکم نگاه به خود شخص.
تصرف در مالی که صاحبش خمس آن را پرداخت نکرده است ...
کریمی- بیان احکام
تصرف در مالی که صاحبش خمس آن را پرداخت نکرده است ... #احکام_خمس
طبق تظر آیت‌الله ، پس از فرا رسیدن سال خمسی، به ذمۀ مکلف می‌آید و او بدهکار خمس می‌شود؛ اما ملکیت مال از او خارج نمی‌شود و همچنان صاحب کل مال است؛ بنابراین هم خودش و هم دیگران می‌توانند از مالی که خمس بدان تعلق گرفته، استفاده کنند. اما طبق نظر سایر مراجع، پس از فرا رسیدن سال خمسی، یک پنجم از تمام مالی که بدان خمس تعلق گرفته‌است، از ملکیت شخص خارج می‌شود (مثلاً اگر خمس به مقداری برنج تعلق گرفته‌است، یک پنجم از تک‌تک دانه‌های برنج، مالِ صاحبان خمس است) و شخص، تا خمس مال را پرداخت نکند، خودش حق تصرف در آن مال را ندارد؛ اما در مورد دیگران، آیت‌الله بر خلاف سایر مراجع، می‌فرمایند تصرف برای در آن مال جایز است؛ به عبارتی ایشان اصل «» را در این موارد هم تسری می‌دهند. طبق اصل تحلیل، خمس برای شیعیان حلال شده‌است؛ به این معنی که اگر کسانی که به خمس اعتقادی ندارند (غیر شیعه)، مالی را در اختیار شیعیان قرار دهند، شیعیان اجازۀ تصرف در این مال را دارند و اهل بیت علیهم‌السلام این اجازه را داده‌اند؛ آیت‌الله سیستانی این اصل را در مورد شیعیانی هم که خمس نمی‌دهند (اعتقاد به خمس دارند، اما نسبت به آن لاابالی هستند)، تسری می‌دهند. بنابراین طبق نظر معظم‌له خود شخص حق تصرف در مال خمس‌داده‌نشده را ندارد، اما اگر این مال را در اختیار دیگران قرار داد، برای شیعیان جایز است که در آن تصرف کنند. دقت شود که مقلدین سایر مراجع هم در صورتی نمی‌توانند در چنین مالی تصرف کنند که یقین داشته باشند، حتماً خمس به این مال تعلق گرفته ولی پرداخت نشده‌است و این یقین، سخت حاصل می‌شود. ممکن است شخصی در تمام طول عمرش خمس نداده باشد، اما غذایی که جلوی ما می‌گذارد از مالی باشد که خمس بدان تعلق نگرفته‌است و مثلاً از درآمد اخیرش که سالگشت نشده‌است، آن غذا را تهیه کرده باشد.
پاسخ به سوالات شرعی
احکام موسیقی و غنا مطابق با فتاوای آیت‌الله
کریمی- بیان احکام
احکام موسیقی و غنا مطابق با فتاوای آیت‌الله #خامنه‌ای #احکام_موسیقی #احکام_غنا
بنا بر نظر آیت‌الله اگر با آلات ، صوت لهوی مضلّ عن سبیل الله نواخته شود که موجب فکری و عقیدتی، یا افتادن در گناه شود که به اصطلاح عملی است، مثل صدایی که تحریک شهوت کند، یا انسان را از عمل واجب غافل ‌کند، این موسیقی حرام است. برخی مصادیق لهو حرام: ۱. صدای این آلات، محرک باشد. ۲. محرّک و موجب انجام حرامی باشد؛ یعنی این صدا طوری باشد که انسان را به کار حرامی وادارد. ۳. صوتی که انسان را از انجام واجبی باز می‌دارد؛ مثلاً جاذبه صوت باعث ترک ، طلب رزق، تحصیل و ... شود. این صوت جزو همان لهو حرام است. ۴. اصوات و آهنگ­‌هایی که حالت بی‌مبالاتی به دین را به انسان القاء می‌کند و او را از فضای خارج می‌کند، مصداق لهو مضلّ عن سبیل الله است. ۵. صوت مرقّص ( آور)؛ این صوت مصداق اتمّ و اظهر صوت لهوی مضلّ عن سبیل الله است. به طور کلی میتوان گفت: هر آهنگ و صوتی که فضا را به سمت بی‌مبالاتی نسبت به دین، و بی‌توجهی به تکلیف شرعی بکشاند، حرام است.
احکام موسیقی و غنا مطابق با فتاوای آیت‌الله #سیستانی #احکام_موسیقی #احکام_غنا
کریمی- بیان احکام
احکام موسیقی و غنا مطابق با فتاوای آیت‌الله #سیستانی #احکام_موسیقی #احکام_غنا
منظور از تناسب با مجالس ، تناسب با مجالسی است که همراه با و غیر مشروع است. اگرچه این یا بصورت فردی گوش داده شود یا در مجلس بدون گوش داده شود، اما اگر تناسب با چنان مجالسی داشته باشد، هم آواز خواندن، هم نواختن و هم گوش دادن به آن حرام است.
ملاک حرمت #موسیقی شخصی است یا عرفی؟ #احکام_موسیقی #احکام_غنا
کریمی- بیان احکام
ملاک حرمت #موسیقی شخصی است یا عرفی؟ #احکام_موسیقی #احکام_غنا
آنچه در عکس گفته شد مطابق نظر آیت‌الله بود؛ اما از نظر آیت‌الله هم که ملاک حرمت و ، تناسب آن با مجالس است، موسیقی و آواز باید عرفاً با اینگونه مجالس تناسب داشته باشد؛ یعنی اگر مکلف تشخیص دهد موسیقی و آواز نزد مردم، با مجالس لهو تناسب دارد، حرام است به آن گوش دهد.
حرمت استفاده از #الفاظ_رکیک #ادب #توهین #فحش