کریمی- بیان احکام
#احکام_نگاه #احکام_پزشکی
البته آیتالله #سیستانی میفرمایند اگر #پزشک_نامحرم متخصصتر باشد، میتوان به وی مراجعه کرد؛ هر چند مستلزم #لمس یا #نگاه باشد؛ ولی اگر معالجه همراه با لمس یا نگاه به #عورت باشد، آیتالله سیستانی هم میفرمایند تا ضرورتی نباشد نباید به پرشک نامحرم مراجعه کرد؛ ولو متخصصتر باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودکان ممیّز
منظور از #کودکان_ممیز، کودکانی هستند که خوب و بد را تشخیص میدهند؛ گرچه هنوز به سن #بلوغ نرسیدند. بزرگسالان نسبت به کودکان ممیّز تکالیفی دارند؛ از جمله: اول: حرام است از آنها #غیبت کنند و عیب مخفی این کودکان را آشکار کنند. دوم: باید در #پوشش خود توجه کنند که مبادا این کودکان #شرمگاه بزرگسالان را ببینند. سوم: در #نگاه خود دقت کنند که مبادا شرمگاه این کودکان را ببینند.
#احکام_کودک
کریمی- بیان احکام
نگاه به عکس نامحرم #احکام_نگاه
نگاه به فیلم نامحرم
#نگاه به #فیلم غیر زنده مانند نگاه به عکس است؛ اما در مورد نگاه به فیلم زنده اختلاف نظر وجود دارد که آیا در حکم نگاه به #عکس است یا در حکم نگاه به خود شخص.
#احکام_نگاه
کریمی- بیان احکام
تصرف در مالی که صاحبش خمس آن را پرداخت نکرده است ... #احکام_خمس
طبق تظر آیتالله #خامنهای، پس از فرا رسیدن سال خمسی، #خمس به ذمۀ مکلف میآید و او بدهکار خمس میشود؛ اما ملکیت مال از او خارج نمیشود و همچنان صاحب کل مال است؛ بنابراین هم خودش و هم دیگران میتوانند از مالی که خمس بدان تعلق گرفته، استفاده کنند.
اما طبق نظر سایر مراجع، پس از فرا رسیدن سال خمسی، یک پنجم از تمام مالی که بدان خمس تعلق گرفتهاست، از ملکیت شخص خارج میشود (مثلاً اگر خمس به مقداری برنج تعلق گرفتهاست، یک پنجم از تکتک دانههای برنج، مالِ صاحبان خمس است) و شخص، تا خمس مال را پرداخت نکند، خودش حق تصرف در آن مال را ندارد؛ اما در مورد دیگران، آیتالله #سیستانی بر خلاف سایر مراجع، میفرمایند تصرف برای #شیعیان در آن مال جایز است؛ به عبارتی ایشان اصل «#تحلیل» را در این موارد هم تسری میدهند. طبق اصل تحلیل، خمس برای شیعیان حلال شدهاست؛ به این معنی که اگر کسانی که به خمس اعتقادی ندارند (غیر شیعه)، مالی را در اختیار شیعیان قرار دهند، شیعیان اجازۀ تصرف در این مال را دارند و اهل بیت علیهمالسلام این اجازه را دادهاند؛ آیتالله سیستانی این اصل را در مورد شیعیانی هم که خمس نمیدهند (اعتقاد به خمس دارند، اما نسبت به آن لاابالی هستند)، تسری میدهند. بنابراین طبق نظر معظمله خود شخص حق تصرف در مال خمسدادهنشده را ندارد، اما اگر این مال را در اختیار دیگران قرار داد، برای شیعیان جایز است که در آن تصرف کنند.
دقت شود که مقلدین سایر مراجع هم در صورتی نمیتوانند در چنین مالی تصرف کنند که یقین داشته باشند، حتماً خمس به این مال تعلق گرفته ولی پرداخت نشدهاست و این یقین، سخت حاصل میشود. ممکن است شخصی در تمام طول عمرش خمس نداده باشد، اما غذایی که جلوی ما میگذارد از مالی باشد که خمس بدان تعلق نگرفتهاست و مثلاً از درآمد اخیرش که سالگشت نشدهاست، آن غذا را تهیه کرده باشد.
#احکام_خمس
کریمی- بیان احکام
احکام موسیقی و غنا مطابق با فتاوای آیتالله #خامنهای #احکام_موسیقی #احکام_غنا
بنا بر نظر آیتالله #خامنهای اگر با آلات #موسیقی، صوت لهوی مضلّ عن سبیل الله نواخته شود که موجب #انحراف فکری و عقیدتی، یا افتادن در گناه شود که به اصطلاح #ضلالت عملی است، مثل صدایی که تحریک شهوت کند، یا انسان را از عمل واجب غافل کند، این موسیقی حرام است.
برخی مصادیق لهو حرام:
۱. صدای این آلات، محرک #شهوت باشد.
۲. محرّک و موجب انجام حرامی باشد؛ یعنی این صدا طوری باشد که انسان را به کار حرامی وادارد.
۳. صوتی که انسان را از انجام واجبی باز میدارد؛ مثلاً جاذبه صوت باعث ترک #جهاد، طلب رزق، تحصیل #علم و ... شود. این صوت جزو همان لهو حرام است.
۴. اصوات و آهنگهایی که حالت بیمبالاتی به دین را به انسان القاء میکند و او را از فضای #دین خارج میکند، مصداق لهو مضلّ عن سبیل الله است.
۵. صوت مرقّص (#رقص آور)؛ این صوت مصداق اتمّ و اظهر صوت لهوی مضلّ عن سبیل الله است.
به طور کلی میتوان گفت: هر آهنگ و صوتی که فضا را به سمت بیمبالاتی نسبت به دین، #گناه و بیتوجهی به تکلیف شرعی بکشاند، حرام است.
#احکام_موسیقی #احکام_غنا
کریمی- بیان احکام
احکام موسیقی و غنا مطابق با فتاوای آیتالله #سیستانی #احکام_موسیقی #احکام_غنا
کریمی- بیان احکام
ملاک حرمت #موسیقی شخصی است یا عرفی؟ #احکام_موسیقی #احکام_غنا
آنچه در عکس گفته شد مطابق نظر آیتالله #خامنهای بود؛ اما از نظر آیتالله #سیستانی هم که ملاک حرمت #موسیقی و #آواز، تناسب آن با مجالس #لهو است، موسیقی و آواز باید عرفاً با اینگونه مجالس تناسب داشته باشد؛ یعنی اگر مکلف تشخیص دهد موسیقی و آواز نزد #عرف مردم، با مجالس لهو تناسب دارد، حرام است به آن گوش دهد.