eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.5هزار دنبال‌کننده
214 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
البته آیت‌الله لازم نمی‌دانند که این سه روز روزه پی‌درپی باشد.
مهلت مقرر برای بجا آوردن قضای روزۀ
منطور از اینکه کاری «تکلیفاً واجب است»، یعنی اگر آن کار انجام نشود، فرد مرتکب حرام و مستحق عذاب الهی می‌شود.
نکته‌ای مهم در باب #کفاره و اطعام فقیر
کفاره قتل اگر کسی انسانی را که کشتن او جایز نیست و خونش محترم است، بطور عمدی بِکُشَد، باید کفاره جمع بدهد؛ یعنی هم باید ۶۰ روز روزه بگیرد که ۳۱ روز آن پی‌در‌پی باشد؛ هم باید ۶۰ فقیر را اطعام کند؛ علاوه بر توبه‌ای که بر وی واجب می‌شود. اما اگر کسی، غیر عمدی انسانی را بکشد، کفاره جمع لازم نیست؛ بلکه باید ۶۰ روز روزه بگیرد که ۳۱ روزش پی‌درپی باشد و اگر توانایی این کار را ندارد، باید ۶۰ فقیر را اطعام کند. باید توجه شود در تلفات جانی‌ای که در تصادفات رخ می‌دهد، فرد مقصر، مرتکب قتل غیرعمدی شده و باید کفاره بدهد.
امساک تأدبی #روزه #رمضان #ماه_رمضان
زمان نیت برای ماه
اگر کسی بطور عمدی نیت روزۀ ماه رمضان نکند ... #ماه_رمضان #رمضان #روزه
فراموشی نیت روزه ماه مبارک رمضان #ماه_رمضان #رمضان #روزه
دختران و پسرانی که تازه به سنّ رسیده‌اند، مانند بزرگسالان مکلّف هستند و باید وظایف شرعی چون و و را انجام دهند؛ اما ممکن است روزه برای آن‌ها داشته باشد. وظیفۀ اولیۀ این افراد این است که سحری بخورند و نیت روزه کنند؛ اما اگر در میان روز تحمل گرسنگی و تشنگی برای آنان غیر قابل تحمل شد، بنا بر نظر آیت‌الله می‌توانند تنها بقدر ضرورت (بنا بر احتیاط واجب) بخورند و بیاشامند و باقی روز را باید از انجام مبطلات روزه اجتناب کنند، ولی بنا بر نظر آیت‌الله می‌توانند روزۀ خود را افطار کنند و لازم نیست حتماً بقدر ضرورت باشد و لازم نیست باقی روز را از انجام مبطلات روزه اجتناب کنند. البته به هر حال روزۀ آن‌ها باطل می‌شود و باید بعداً قضای آن را بجا آورند. ضمناً اگر می‌توانند با کاهش فعالیت بدنی و خوردن سحری مقوی، بدون سختی غیرقابل تحمل روزه بگیرند، باید این کار را بکنند. البته اگر روزه برای آنان ضرر داشته باشد یا بعداً موجب مریض شدنشان بشود یا بترسند که شوند، احکام مریض بر آنان جاری است و روزه گرفتن بر آن‌ها واجب نیست.
آیا ترک مستحبات جایز است؟
نظر آیت‌الله #سیستانی این است که این مسئله فقط برای کسی است که آب را برای رفع تشنگی #مضمضه می‌کند و اگر مضمضۀ او جهت دیگری داشته باشد، و #آب بدون اختیار پایین برود، روزه صحیح است؛ اما آیت‌الله #خامنه_ای مضمضه کردن آب به هر قصدی را جزو این مسئله می‌دانند؛ مگر اینکه روزه‌دار برای وضوی نماز واجب خود آب را مضمضه کند. این مسئله فقط برای آب است نه برای غذا و چیزهای دیگر. #روزه #احکام_روزه
وظایف زن نسبت به شوهرش در (بخش اول) بعد از آنکه خانمی خود را به دائم مردی درآورد، وظایفی نسبت به همسرش دارد: الف) ؛ یعنی زن در مسائل جنسی و شهوانی، بدون عذر شرعی، درخواست‌های شوهرش را رد نکند. ب) زن، بدون اجازه همسرش نباید از منزل بیرون برود و اگر بدون اجازه بیرون برود، کار حرام انجام داده‌است. این مسئله، البته استثنائاتی دارد: ب-۱- سفر ضروری برای زن پیش بیاید؛ مثلا مستطیع شده و سفر بر او واجب شده باشد؛ ب-۲- برای راهی جز خروج از منزل وجود نداشته باشد؛ اگر زن آنقدر به ارحام خود، مثل پدر و مادر، سر نزد که در عرف بگویند او قطع رابطه کرده‌است، کار حرام انجام داده‌است و به مقداری که دیگر نگویند او قطع رابطه کرده، مجاز است بدون اجازه شوهر به دیدار آنها برود. البته اگر با تلفن و نامه و ... که نیاز به خروج از منزل ندارد، می‌تواند از قطع رابطه جلوگیری کند، باید به این وسایل ارتباطی اکتفا کند. ب-۳- زن بیمار شود و برای مداوا احتیاج به مراجعه به پزشک داشته باشد و مرد مانع از رفتن زن شود؛ ب-۴- گاهی مرد بدون هیچ دلیلی به زن می‌گوید حق نداری از منزل بیرون بروی و در این حالت ماندن در منزل برای زن بطور غیرقابل تحملی سخت می‌شود. (حالت ) در این صورت به مقداری که بیرون آمدن از منزل آن سختی غیر قابل تحمل را از بین ببرد، زن مجاز است از منزل خارج شود. ب-۵- زن قبل از ازدواج، اجیر شخص حقیقی یا حقوقی بوده؛ مثلا کارمند بوده و برای عمل به تعهدات خود ناچار است از منزل خارج شود. در این صورت تا زمان پایان قرارداد مرد نمی‌تواند مانع از خروج زن شود. ب-۶- اگر زن بعد از ازدواج، با اجازه شوهر، برای کار، قراردادی بست که نیاز به خروج از منزل دارد، دیگر مرد نمی‌تواند بعد از بسته شدن قرارداد پشیمان شود و مانع خروج زن بشود.
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
در مورد ثابت‌شدن اول ماه، فقهای بزرگوار در دو مسئلۀ عمده با هم اختلاف نظر دارند: ۱- کیفیت رؤیت ماه؛ آیا اگر ماه با چشم مسلح دیده شود ولی با چشم عادی دیده نشود، برای رؤیت کافی است یا خیر؟ ۲- اگر ماه در جایی دیده شود، برای مناطق دیگر هم کفایت می‌کند؟ آن مناطق باید چه ویژگی‌ای داشته باشند تا برای اهالی آنجا هم اول ماه ثابت شود؟
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
اشتراک در شب با مبنای این دسته از فقها دیده شدن هلال ماه شوال در کشورهای اروپا و آفریقا هم برای اهالی غرب آسیا کفایت می‌کند.
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
معیاری کلی برای نواحی هم‌افق
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
لزومی ندارد که حتماً تمام نواحی یک کشور در یک روز عید باشد؛ بلکه با مبنای "اتحاد افق"، ملاک آن است که اگر هلال در جایی رویت شد، مناطق دیگر با آنجا هم‌افق باشند تا اول ماه در آن مناطق ثابت شود.