eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.4هزار دنبال‌کننده
217 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
2.88M
احکام فطریه (زکات فطره) آثار و برکات فطریه مکلف باید چه مشخصاتی داشته باشد تا فطریه بر او واجب شود؟ این مشخصات از چه زمانی باید در فرد محقق شده باشد؟ آغاز شب از غروب است یا از اذان مغرب؟ چه کسانی نان‌خور مکلف محسوب می‌شوند؟ مهمان شب عید فطر نان‌خور است؟ اگر کسی نان‌خور اشخاص حقوقی باشد، فطریه‌اش بر عهدۀ چه کسی است؟ اگر کارفرما (شخص حقیقی) غذای مکلف در شب عید فطر را می‌دهد، فطریه بر عهدۀ کیست؟ جنس زکات فطره؟ وقت پرداخت یا کنار گذاشتن زکات فطره؟ اگر کسی بخواهد پول بدهد، ولی پولی بیشتر از قیمت سه کیلو غذا کنار بگذارد، چه حکمی دارد؟ زکات فطره باید به چه کسانی داده شود؟ آیا می‌توان زکات فطره را از شهر محل سکونت خارج کرد؟ کارت به کارت زکات فطره چه حکمی دارد؟ چه کسی فقیر به حساب می‌آید؟ @karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ استخاره (1) در مورد استخاره، طی چند فرسته نکاتی ذکر می‌شود: «استخاره» اقسامی دارد: الف. استخارۀ
استخاره (4) 📝 شایسته است انسان رجاءً، موارد ذیل را در هنگام استخاره مراعات نماید: 1. با وضو و طهارت باشد، بلکه غسل کردن برای خواندن نماز استخاره مستحب است و از وضو کفایت می‌کند؛ 2. رو به قبله باشد؛ 3. در استخاره با قرآن، رعایت احترام قرآن را بنماید؛ 4. حال توجّه و دعا و اقبال الی اللّه داشته باشد؛ 5. دعاهای نقل شده از اهل بیت­ علیهم‌السلام جهت استخاره را بخواند؛ 6. در استخاره با قرآن، با مفاد آیات و تفسیر آن آشنایی داشته باشد؛ 7. از خداوند متعال، طلب خیر همراه با عافیت نماید. 📝 فردی که برای دیگران استخاره می‌­کند، لازم است از گفتاری که مصداق «قول بدون علم یا حجّت» محسوب می­شود بپرهیزد. @karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ استخاره (4) 📝 شایسته است انسان رجاءً، موارد ذیل را در هنگام استخاره مراعات نماید: 1. با وضو و ط
📌 تذکر: کفایت غسل استخاره از وضو، نظر آیت‌الله سیستانی است و بطور کلی طبق نظر ایشان غسل‌های واجب و غسل‌هایی که استحباب آن‌ها ثابت شده است، از وضو کفایت می‌کند؛ اما طبق نظر حضرات آیات امام خمینی و خامنه‌ای فقط غسل جنابت از وضو کفایت می‌کند.
کریمی- بیان احکام
✅ احکام فطریه (زکات فطره) آثار و برکات فطریه مکلف باید چه مشخصاتی داشته باشد تا فطریه بر او واجب
توضیحات تکمیلی در مورد این فرسته، طبق فتوای آیت‌الله سیستانی 1⃣ اگر در فاصلۀ بین غروب شب عید فطر تا ظهر روز عید، شرایط وجوبِ دادن فطریه برای فرد فراهم شود، مثل آنکه بچّه، بالغ شود یا دیوانه، عاقل گردد یا فقیر، غنیّ شود، در صورتی که سایر شرایط واجب شدن فطریّه را دارا باشد، بنابر احتیاط واجب باید زکات فطره را بپردازد. امّا اگر شرایط مذکور بعد از ظهر روز عید پدید آید، پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست. 2⃣ اکر بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر یا قبل از ظهر روز عید فردی به نان‌خوران مکلف اضافه شود، بنابر احتیاط واجب مراعات مقتضای احتیاط ترک نشود مانند این که یکی با اجازه دیگری فطریه را بدهد. 3⃣ در هتل‌ها، مهمان‌خانه‌ها، رستوران‌ها و مانند آنها معمول و متعارف است کارکنانی که اجیر کارفرما می‌باشند، از غذای تهیّه شده توسط کارفرما، استفاده می‌کنند؛ در این موارد، چنانچه غذای اجیر به عنوان حقوق یا به عنوان شرط ضمن عقد، بر عهدۀ کارفرما نباشد و کارفرما غذای اجیر را ارفاقاً بپردازد، به‌طوری که اجیر نان‌خور کارفرما محسوب شود، کارفرما باید فطریّۀ او را بدهد. امّا چنانچه غذای اجیر جزء حقوق (حقّ الزحمه) او محسوب شود، یا آنکه در ضمن عقد اجاره، اجیر با کارفرما شرط نماید که کارفرما علاوه بر پرداخت اجرت، باید غذای روزانۀ او را نیز بدهد، صدق نان‌خور بودن اجیر نسبت به کارفرما، محلّ اشکال است. بنابراین، رعایت مقتضای احتیاط نظیر آنچه در مسألۀ بالا ذکر شد بنابر احتیاط واجب ترک نشود؛ مانند اینکه اجیر با اجازۀ کارفرما فطریّۀ خود را بدهد یا اینکه کارفرما با اجازۀ اجیر فطریّۀ وی را بپردازد. 📌 توضیح المسائل جامع، ج 2، م 1035 و 1043 و 1044 @karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ استخاره (1) در مورد استخاره، طی چند فرسته نکاتی ذکر می‌شود: «استخاره» اقسامی دارد: الف. استخارۀ
استخاره (۵) 📝 عمل بر طبق استخاره طبق نظر حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و خامنه‌ای واجب نیست، ولی مخالفت با استخاره - که با رعایت شرایط آن صورت گرفته - گاهی موجب ندامت و پشیمانی می‌­شود. ⚠️ اما طبق نظر آیت‌الله شبیری زنجانی، اگر استخاره به‌جا باشد و با تسبیح انجام شود و خوب نیاید، بنا بر احتیاط واجب، تا زمانی که موضوع یا شرایط عوض نشده، با آن مخالفت نشود. 📌 شایان ذکر است، از آنجا که استخاره برای رفع حیرت و تردید است، بعد از برطرف شدن حیرت و تردید با اوّلین استخاره، تکرار آن معنا ندارد، مگر آنکه موضوع یا شرایط آن تغییر کند، هرچند به این صورت باشد که فرد مقداری صدقه بدهد. @karimi_bayan_ahkam
شرب خمر.mp3
5.17M
پاسخ به سوالاتی متداول در مورد شرب خمر تذکر: در دقیقۀ 1 و ثانیۀ 36، اشتباهاً گفته شده تکلیف ساقط می‌شود؛ تصحیح می‌شود: تکلیف ساقط نمی‌شود @karimi_bayan_ahkam
نام‌گذاری (1) امام خمینی در تحریر الوسیلة و آیت‌الله سیستانی در جلد چهارم توضیح المسائل جامع، نکاتی پیرامون نام‌گذاری فرزند مطرح نمودند که این نکات در چند فرسته تقدیم خواهد شد. امام خمینی: 📝 مستحب است قرار دادن نام خوب برای فرزند؛ زیرا این از حق فرزند بر پدر است‏‎ ‎‏و افضل اسم‌ها آن است که متضمن معنای عبودیت برای خدای جلِ شأنه باشد؛ مانند‏‎ ‎‏عبدالله و عبدالرحیم و عبدالرحمن و مانند این‌ها و بعد از آن‌ها اسم‌های پیغمبران و‏‎ ‎‏ائمه ‏‏علیهم‌السلام ‏‏است و افضل آن‌ها محمّد است، بلکه برای کسی که چهار فرزند دارد ترک اسم‏‎ ‎‏محمّد مکروه است و اگر اسم او محمّد است، مکروه است که کنیه‌اش را ابوالقاسم بگذارد.‏‎ 📌 تحریر الوسیلة، کتاب النکاح، فصل: فی أحکام الأولاد و الولادة، القول:فی أحکام الولادة وما یلحق بها، م 2
✅ **نام‌گذاری (۲)** آیت‌الله سیستانی: 📝 انتخاب نام نیک برای نوزاد از اموری است که انجام آن پس از تولّد فرزند مستحب است؛ مثلاً اگر پسر است با نام‌های پیامبران به ویژه نام پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم یا ائمّۀ معصومین علیهم‌السلام یا نام‌هایی که مشتمل بر بندگی خداوند متعال باشد مانند عبداللّه و عبدالرّحمٰن نام‌گذاری نمایند؛ اگر دختر است، از نام‌های زنان صالحه به ویژه حضرت فاطمه علیهاالسلام انتخاب نمایند و نام‌گذاری فرزند به اسم دشمنان اهل بیت مکروه است. (مراد از آن، اسمائی است که به مرور زمان به نام دشمنان اهل بیت معروف شده، طوری که وقتی آن اسامی بدون توضیح یا نشانه‌ای ذکر می‌شوند، برداشت می‌شود که منظور از آن، نام آن دشمنان می‌باشد) شایان ذکر است، در نام‌گذاری فرزند باید به دو نکته توجّه شود ... 📌 توضیح المسائل جامع، ج 4، م 368 @karimi_bayan_ahkam
نام‌گذاری (3) آیت‌الله سیستانی: 📝 در نام‌گذاری فرزند باید به دو نکته توجّه شود: الف. نام گذاری فرزند به اسم ذات خداوند متعال «اللّه» و صفاتی که برای غیر خداوند متعال به کار نمی‌رود، مانند «رحمان» بدون ذکر کلمۀ «عبد» جایز نیست؛ بلکه نام‌گذاری فرزند به «إلٰه» بنابر احتیاط لازم ترک شود. (نام‌گذاری فرزند به «إلٰهه» اشکال ندارد.) ب. نام‌گذاری فرزند به صفاتی که غالباً برای خداوند متعال به کار می‌رود، طوری که اگر به صورت مطلق و بدون توضیح و نشانه‌ای ذکر شود برداشت می‌شود که منظور از آن خداوند متعال می‌باشد مانند «رَبّ»، «خالق»، «رَزّاق» بدون ذکر کلمۀ «عبد»، بنابر احتیاط لازم جایز نیست. توضیح المسائل جامع، ج 4، م 368 @karimi_bayan_ahkam
نکته‌ای مهم در هنگام تولد فرزند آیت‌الله سیستانی: 📝 شایسته است مؤمن وقتی مژدۀ ولادت فرزندش به وی داده می‌شود از اینکه او پسر است یا دختر سؤال نکند، بلکه از سلامتی و کامل بودن خلقتش بپرسد و اگر وی را سالم یافت حمد خداوند متعال را کرده و بگوید: «الحَمْدُ لِلهِ الّذی لَمْ یَخْلُقْ مِنّی خَلْقاً مُشَوَّهاً» (ستایش خداوندی را که از من، انسانی را که بدقیافه و زشت (نامتناسب و ناقص الخلقه) است، نیافرید.// البتّه اگر هم خداوند حکیم به وی فرزندی ناقص الخلقه عطا فرمود، آن را امتحان الهی دانسته و صبر پیشه کند و زبان به شکوه در پیشگاه ربوبی نگشاید.) و اگر بعداً دانست که پسر است، شکر خداوند متعال را بر نعمتش به جای آورد و اگر دانست دختر است از انتخاب خداوند متعال برایش ناراحت نشود و در حدیث است که دختران «حسنات» و پسران «نعمت» هستند و به حسنات پاداش داده می‌شود و از نعمت سؤال می‌شود. 📌 توضیح المسائل جامع، ج 4، م 369 @karimi_bayan_ahkam
خمس مبالغی که بابت سفر حج پرداخت شده است قسمت اول: نظرات آیت‌الله خامنه‌ای 📝 پولی که به‌عنوان ثبت‌نام پرداخت شده، اگر از درآمد باشد، سر سال خمسی مشمول خمس است؛ زیرا پول در ملک فرد باقی مانده است. حال اگر کسی تاکنون خمس مبلغ ثبت‌نامی را پرداخت نکرده است، برای پرداخت خمس باید تورم را در نظر بگیرد. اما سودهایی که از سوی بانک داده می‌شود، در صورتی که فعلاً قابل وصول نباشد، به‌محض وصول‌شدن، جزء درآمدهای همان سال حساب می‌شود و آنچه سر سال اضافه بیاید، مشمول خمس است. 📝 نکتۀ دیگر اینکه کسانی که نوبت حجشان فرا رسیده است و برای اعزام به حج، علاوه بر پول ثبت‎نام در سال‌های پیش، پولی به سازمان حج پرداخت کرده‎اند، ولی به خاطر عذری مانند بیماری نتوانسته‎اند به سفر حج بروند، چنانچه پولی که جهت اعزام پرداخت کرده‎اند از درآمد بین سال بوده، مشمول خمس نیست؛ زیرا آن پول از ملک آنها خارج شده است؛ اما اگر از درآمد سالگشت‌شده، که خمس آن داده نشده، پرداخت شده باشد، مشمول خمس است. 📌 برگرفته از ص 28 کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی»، تألیف علیرضا کریمی، چاپ چهارم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
کریمی- بیان احکام
#گزیده_کتاب #خمس ✅ خمس مبالغی که بابت سفر حج پرداخت شده است قسمت اول: نظرات آیت‌الله خامنه‌ا
      ✅ خمس مبالغی که بابت سفر حج پرداخت شده است قسمت دوم: نظرات آیت‌الله سیستانی 📝  اگر  با درآمد بین سال، بدون انعقاد قرارداد اجاره، برای حج یا عمره ثبت‌نام کند و در نوبت سازمان حجّ و زیارت قرار بگیرد و پس از رسیدن سال خمسی یا در سال‌های بعد به حج مشرّف ‌شود، در صورتی که حج یا عمرۀ واجب بوده و قبلاً با استطاعت یا نذر شرعی و مانند آن بر ذمّه‌اش آمده (و مستقرّ شده) باشد، در این حالت چنانچه برای تشرّف، راه دیگری جز ثبت‌نام و در نوبت قرارگرفتن وجود نداشته باشد و مال دیگری که خمس این پول را از آن مال پرداخت کند نداشته باشد، مبلغ مذکور خمس ندارد؛ امّا در غیر این صورت، مثل آنکه حج یا عمره مستحبی باشد یا آنکه سال اولِ استطاعتِ حجِ واجب باشد - که هنوز حج بر ذمّۀ او به‌طور قطعی ثابت نشده - یا آنکه قبلاً حج بر ذمّۀ او آمده و نرفته است، ولی اکنون توانایی خرید فیش آزاد را دارد یا برای پرداخت خمس آن از اموال دیگرش تمکّن مالی دارد، در چنین حالتی پرداخت خمس پول ثبت‌نام، در انتهای سال خمسی واجب است 📝 و پولی که علاوه بر ثبت‌نام پرداخت می‌شود تا فیش حج داده شود، چنانچه همان شرایط مذکور را دارا باشد، خمس ندارد؛ در غیر این صورت، باید قیمت سفر حج یا عمرۀ مذکور را، که مثلاً شش ماه بعد از سال خمسی انجام می‌شود، و همچنین ارزش نرخ روزِ پرداخت خمس را ملاحظه کند و خمس آن را بپردازد. 📝 کسی که برای ثبت‌نام حج یا عمره از درآمد بین سال، مثلاً با مبلغ یک میلیون تومان، حساب پس‌انذار قرض‌الحسنه یا حساب سرمایه‌گذاری وکالتی به نام خودش در بانک افتتاح کرده و به لحاظ قانونی در نوبت سازمان حجّ و زیارت برای تشرّف قرار گرفته است، چنانچه بعد از گذشت چند سال متوجّه شود که لازم بوده خمس موجودی بانکی‌اش را بپردازد - با فرض اینکه هم‎اکنون امتیاز فیش حج یا عمرۀ وی به استثنای مبلغ موجود در حساب بانکی‌اش مثلاً 20 میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌گردد - کافی است خمس موجودی فعلی بانکی خود را که سال بر آن گذشته بپردازد.  📝 البتّه اگر امتیاز قانونی فیش حج یا عمره را در ازای دریافت مبلغی، مثلاً 20 میلیون تومان، بدون لحاظ موجودی بانکی خود، به صورت شرعی به شخص دیگری انتقال دهد، مبلغ مذکور درآمد بین سالِ انتقال محسوب می‌شود و چنانچه صرف در مئونه نشود، خمس دارد. 📌 برگرفته از ص 28 و 29 کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی»، تألیف علیرضا کریمی، چاپ چهارم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل