🔔 روش استنباط در مسائل مستحدثه
👤ارائه: استاد جواد حبیبیتبار، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی
👤ناقد: استاد سید منذر حکیم، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی
👤دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر علی شریفی، استاد جامعة المصطفی العلمیه
⏰ زمان: سهشنبه، سوم اسفندماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰
📎لینک: http://vcpro.ir/riicj1
🆔 @ijtihad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_سند_شناسی
#ابزارهای_رجالی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔍سندشناسی یکی از مهارتها
و همچنین از مراحل مهم فرآیند اجتهاد است.
امروزه انسانها در عصر سرعت بدنبال میانبرها در تکاپو هستند
یکی از راههای میانبر سندشناسی نسبت به اسناد کتب اربعه شیعه (که معتبرترین کتابهای شیعه هستند)،
شناخت اسناد و طرق پرکاربرد این کتابهای مهم شیعه است.
کتاب قیم اصول الرجال استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی در بخش میانی کتاب
به اسناد پرکاربرد و مشهور کتب اربعه می پردازد که طبق فرمایش استاد حسینی حدود ۷۵ درصد اسناد کتب اربعه را پوشش می دهد.
این بخش حاوی ۲۷ سلسله سند کوتاه است.
لذا اگر اجتهاد پژوهان این اسناد را تسلط داشته باشند میانبری است برای شناخت عمده اسناد کتب اربعه🙏🙏🙏😊😊💐🌷
فایل کتاب اصول الرجال 👇👇👇👇
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📗 مقاله «اجتهاد تمدنی؛ چیستی، چرایی و چگونگی»
✍️ نوشته حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی
🔹 گروه #منطق_فهم_دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
🏅 تنها مقاله برگزیده بیست و سومین دوره جایزه #کتاب_سال_حوزه
#افتخارات
#کتاب_سال_حوزه
🆔 @iictchannel
◽️ نشست علمی
🔸 بررسی ظرفیت حجیت اصولی در علوم انسانی
🎙با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی
(عضئ هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه)
📅 دوشنبه 9 اسفند ساعت 13
⚜️ پخش زنده و مستقیم از طریق:
🌐 aparat.com/mhkavari/live
#تبلیغ
#نشست
🆔 @iictchannel
کارورزی اجتهاد تمدنی
📗 مقاله «اجتهاد تمدنی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» ✍️ نوشته حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی 🔹 گ
اینکه تنها مقاله برگزیده کتاب سال حوزه یک مقاله با نگاه الگوریتمی و فقاهت روشمند است
نشانه چیست؟ 👇👇😊
جایگاه و اهمیت و برش
مباحث روش شناسی اجتهاد و
نگاه الگوریتمی و
همچنین نسبت به محتوای آن
یعنی سیستمهای یک تمدن
💢حکم به تحریم ماهواره با موضوعشناسی دقیق همراه نبود/ موضوعشناسی اگرچه شآن فقیه نیست اما در فتوا تأثیر دارد
✔️استاد شیخ هادی نجفی اصفهانی:
🔹صادر کردن حکم مستلزم تبیین موضوع است. هر موضوعی حکم خاص خود را دارد و بنابراین، امر موضوع شناسی در روزگار ما لازم است. باید کارشناسان موضوعات را به صورت صحیح و درست ارزیابی و شناسایی کرده و آن را برای فقیه تبیین کنند. فقیه بعد از آن، حکم را از ادله اربعه استخراج کند. اما اگر موضوع تبیین درستی نشده باشد، طبیعی است حکم صادره از سوی فقیه اصابه به واقع ندارد.
🔸مثالهای زیادی برای درست تبیین نشدن موضوع وجود دارد؛ از جمله آنها میتوان به فتوا به تحریم رایتل یا فتوا به تحریم ماهواره و ویدئو و قسعلیهذا اشاره کرد. در هشتاد سال یا صد سال قبل هم حکم به تحریم گرامافون را داشتیم. این احکام بدون موضوع شناسی دقیق صادر شده است.
🔹در روزگار ما مسائلی مانند ارز دیجیتال، مسائل پیرامون ناباروری و امثال ذلک وجود دارد که میبایست درست تبیین شود. باید گروههای موضوع شناسی باشند که بدون هیچ دخل آراء شخصی خود، موضوع را برای فقیه تبیین کنند تا فقیه بتواند بر اساس موضوع تبیین شده، حکم استخراج کند.
🔸موضوع شناسی اگر چه شآن فقیه نیست لکن در فتوای فقیه تاثیر دارد. متخصصان موضوع پژوه نتیجه تحقیقات را به فقیه عرضه میکنند. بدیهی است تا این موضوع شناسی صحیح نباشد حکم استخراجی حکم درستی نخواهد بود. کسانی که به موضوعات توجه ندارند و موضوع شناسی نمیکنند، چگونه میخواهند حکم موضوع ندانسته را استخراج کنند؟
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/h17722
🆔 @ijtihad
✅ نکاح معاطاتی و ازدواج سفید؛ تفاوتها و شباهتها
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس:
🔹 به دنبال این حاشیه(جشنواره فیلم فجر) عده دیگری نیز در روزهای اخیر یا از روی خیرخواهی و یا به جهت شبهه افکنی، پدیده ازدواج سفید یا همباشی را با مسئله نکاح معاطاتی مقایسه کرده اند و خواستهاند نتیجه بگیرند همباشی بدون صیغه ازدواج، چندان هم که متدینان جامعه میگویند دور از آبادی نیست و در تحقیقات فقهی برخی از علما نشانهای از مشروعیت بخشی به آن دیده میشود در حالیکه این دو پدیده به لحاظ ماهوی تفاوت زیادی با هم دارند که در ضمن نکات زیر به آن اشاره میشود:
🔹 نکاح معاطاتی -علی رغم برخی تفاوتها در تعریف آن- به معنای ازدواج بدون صیغه و یا بدون صیغه خاص است با این شرط که زن و مرد به قصد انشا نکاح، فعل خاصی انجام دهند که دلالت بر ایجاب و قبول نکاح -چه نکاح دائم و چه نکاح موقت- نماید.
🔹 نکاح معاطاتی بر خلاف بیع معاطاتی که مورد قبول غالب فقهاست مورد پذیرش مشهور فقها قرار نگرفته بلکه برخی ادعای اجماع بر اشتراط صحت نکاح به صیغه ایجاب و قبول دارند و هر گونه نکاح معاطاتی را باطل میدانند و حتی کسانی مثل فیض کاشانی که الفاظ خاص را در صحت نکاح لازم نمیدانند اما اصل صیغه لفظی را لازم میدانند بنابراین تقریباً هیچ فقیه صاحب نامی قائل به صحت نکاح معاطاتی نیست.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27170
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی پایگاه جامع تاریخ
📝 این پایگاه به عنوان وبگاهی تخصصی با هدف پوشش اطلاعات تمامی وقایع و رخدادهای مهم تاریخ اسلام و تسهیل دسترسی کاربران به پژوهشهای انجام گرفته در این حوزه طراحی شده است.
🔻 امکانات:
🔹 جستجوی ساده و پیشرفته
🔹 عناوین رویدادهای تاریخی به ترتیب زمان
🔹 محدودسازی رویدادها در بازهی زمانی مشخص
🔹 رویدادهای موجود در پایگاه به صورت خطزمان
🔹 قابلیت تبدیل تاریخ رویدادها بر اساس سال شمار شمسی و میلادی
🔹 بیش از ۱۸٠ عنوان منبع اصلی و قابلیت اتصال منابع به پایگاه کتابخانهی دیجیتال نور
💻 آدرس پایگاه:tarikh.inoor.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
#مهارتهای_پایه_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_لغوی
🙏اگر تفسیر قرآن و حدیث بدون لغت شناسی، معنی ندارد🙏💐
پس فقاهت و اجتهاد نیز بدون لغت شناسی، معنی ندارد🙏🙏🙏🌷
📗📗لیست کامل مهارتهای لغوی لازم برای اجتهاد
تقدیم به دوستداران علم و حقیقت👇👇👇
✅بخش۱: مهارتهای لفظ شناسی
1. اصطلاحشناسی:
مانند اصطلاح "سنت" که به معانی مختلف آمده است
2. پدیدهشناسی:
بیان نوع کلمه: اضداد، مشترک، مجاز، منقول و..
✅بخش ۲: مهارتهای معناشناسی
یک: وضعشناسی:
اینکه معنای موضوع له و حقیقی کدام است؟
دو: استعمالشناسی:
بررسی استعمالات یک لغت (معانی مجازی و حقیقی) مانند کلمه عدل که به 6 معنی آمده است.😳
3. مرادشناسی از لغت:
مانند مراد از (ثانی عطفه) که تکبر و اعراض است آیه 9 سوره حج
4. تطورشناسی:
لغت جهالت اصول مظفر در آیه نبا بحث سیره ج 2 ص 74 توضیح مطلب بعد👇👇
5. فرق شناسی:
که در علم فروق اللغه مطرح میشود همچنین مرتبه شناسی معانی مانند مراتب لغات سمع، استمع و اصغی
6. جامع گیری:
در برخی موارد برای کشف معنای ریشه باید از استعمالات یک معنای جامع برداشت کرد
7. توسعه معنایی:
مانند کلمه (ملک) که سیاست بر نفس نیز تفسیر شده است.
✅خروجی عمده علم لغت شناسی همین مهارتهاست (۹ مهارت)👆👆👆👆
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_لغوی
✅مهارت تطور شناسی🙏
یک نمونه:👇👇
مرحوم مظفر ره در اصول فقه خود در باب سنت در آیه نبا می فرماید:
توجه به سه نکته معنای آیه را بسیار واضح میکند
یک نکته نحوی است(نقش ترکیبی ان تصیبوا قوما بجهاله)
دو نکته از آن سه نکته لغوی است
یکی معنای (تبیّن) دوم که شاهد بحث ماست کلمه (جهالت)
ایشان میفرماید: معنای ضیق که برای جهل (در مقابل علم) معروف هست از زمان انتقال فلسفه یونان به مسلمانان بین ما رواج پیدا کرده است
و تتبع در اصول و ریشه های لغت شناسی ما را به این مطلب می رساند که
✅جهل در اصل لغت به معنای مقابل حکمت و تعقل و رویه است
و تقریبا معنای سفاهت را می دهد وقتی که از روی غضب باشد
شاید معادل فارسی آن همان کار نسنجیده و حساب نشده باشد
و می گویند جهالت در معنای واسع لغوی با معنای جهل در مقابل علم همپوشانی دارد ولی همان معنی نیست.
🌺👈اصول فقه ج ۲ ص ۷۴
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad