کشکول ناب حوزوی
در مراسم دیروز دیدار با رهبری ظاهرا تنها شخصیت بزرگ حوزوی که می توانست روی صندلی بشینه ولی در بین طل
آیت الله شب زنده دار هر روز قبل از درس خارج خود دو رکعت نماز تحیت می خوانند
#سیره_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
#مجالسات_علما
آیت الله سید محمد وحیدی شبستری (ره) و #امام خمینی (ره)
آیت الله وحیدی در ۱۱/۱۲/۱۳۵۶ با صدور اعلامیهای، رژیم پهلوی را بهخاطر سرکوب قیام مردم تبریز و قم بهشدت مورد انتقاد قرار داد. با اقدام دولت بختیار در بستن فرودگاهها و ممانعت از ورود امام خمینی(ره) به کشور، با صدور اعلامیهای آن را محکوم کرد.
#تراجم_علما
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺کتابخانه حضرت آیت الله سید شهاب الدین #مرعشی_نجفی(ره)، از بزرگترین کتابخانه های ایران است. این کتاب
🔺هیئت علمی چهلویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران "جایزه ویژه بخش سپاس" را به کتاب زیر اهدا کرد:
«فهرست نسخههای خطی کتابخانه بزرگ حضرت آیتالله العظمی مرعشی نجفی»، تألیف گروه مؤلفان، زیرنظر سیدمحمود مرعشی، قم: کتابخانه بزرگ حضرت آیتالله العظمی #مرعشی_نجفی، ۱۳۶۵-۱۴۰۱
پ.ن: به تازگی 14 جلد جدید از فهارس نسخ خطی کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی (ره) به چاپ رسیده از جلد 50 الی 63.
🔻برخی از آثار دیگر تجلیل شده در این مراسم :
«موسوعه آیةالله السید محمد مهدی الموسوی الخرسان»
«قرآنهای کوفی در ایران و دیگر پارههای آن در جهان؛ سده نخست تا پنجم»، تألیف مرتضی کریمینیا
«دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی»، تألیف گروه نویسندگان، گردآوری دفتر ادبیات انقلاب، ۲ج.
«پیکرتراشی خود (تهذیب نفس): اسلام، انانیت و شکوفایی انسان»، اثر محمد عمر فاروق، از دانشگاه میشیگان
«الملحمة الحسینیة فی الذاکرة الجماعیة» اثر محمد صادق بوعلاق، از نقوش عربیة.
«ساختار اندیشه اقتصاد اسلامی»، اثر سامی الداغستانی، از انتشارات کمبریج.
«مطالعات معماری ایرانی»، اثر برنارد اوکین، از دانشگاه ادینبورگ.
🌐 فهرست آثار برگزیده و تقدیر شده در موضوعات مختلف👉
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
هدایت شده از پایگاه اطلاع رسانی دولت _ پاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معاون وزیر راه و شهرسازی: مسکن ویلایی طرح پرنیان قم در زمین ۳۰۰ متری ساخته میشود و یک طبقهای خواهد بود.
🔹شورای عالی شهرسازی و معماری با پیشنهاد ساخت دو طبقهای طرح مسکن ویلایی پرنیان قم مخالف است.
#دولت_کار_و_فعالیت
@PadDolat
کشکول ناب حوزوی
آیت الله شیخ محمد شبیر خاقانی(از مراجع نجف) در حرم حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) ایشان علاوه ب
#مجالسات_علما
...یکی از روزها شخصی از طرف حضرت امام آمد و گفت، سید قصد زیارت والد شما را دارند. حضرت امام بعد از چند ساعت به منزل ما در محله عماره آمدند و چون منزل ما کوچک بود پرده ای بین خانواده و مجلس گذاشتیم. حضرت امام به همراهان اشاره کردند که مجلس را ترک کنند. من هم مجلس را ترک کردم و مجلس بین والد و امام کاملا خصوصی شد. بعداً مرحوم والد گفت که از حضرت امام درباره مسائل ایران سؤال کردم و امام در جواب فرمودند، لوایح شش گانه ای که شاه اعلام کرده، مخالف شرع است و باید رفع شود؛ در غیر این صورت مادام العمر با آن مخالفت می کنم. مرحوم والد پرسیده بود، آیا می توانید شاه را از منصب خود بردارید؟ امام در جواب با تبسم فرموده بود که رفع آن از طریق صبر و با استقامت ممکن است و امر ممتنعی نیست. مکرر این دیدارها ادامه داشت و دو طرف مسائل مختلف علمی و سیاسی ایران را مطرح و گفتگو می کردند...
🌐 بخشی از گفتگو با آیت الله شیخ محمد آل شبیر الخاقاني(از مراجع فعلی نجف) و فرزند مرحوم آیت الله شیخ محمد طاهر آل شبیر خاقانی👉
💎عکسی نادر از حضور مرحوم #امام خمینی در بیت مرحوم آیتالله شیخ محمدطاهر شبیر خاقانی (از علمای خرمشهر و نجف)
#خاطرات_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
سید مهدی موسوی ولایت مطلقه فقیه.mp3
25.84M
🔺نشست علمی "ولایت مطلقه فقیه، نظریه ای در خلأ یا کارآمد در عمل؟"
🎤حجت الاسلام سیدمهدی موسوی
۱۷بهمن ۱۴۰۲ ، موسسه امام صادق علیه السلام قم (مرکز تخصصی علم کلام)
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت الله جوادی آملی مردم را به حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن دعوت کرد...
آیین عمامه گذاری – روز عید مبعث
۱۴۰۲/۱۱/١٩
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
💥برای شکستن عجب لازم است!
✍آیت الله #ارفع(ره):
بیست و هفت سال بیشتر نداشتم دو سالی بود که پدرم به رحمت خدا رفته بود در مسجد آن مرحوم اقامه جماعت میکردم مردم به حساب ارادت به پدر به حقیر لطف ویژه داشتند ماه رمضان فرا رسید تمام یک ماه ظهرها و شبها سخنرانی داشتم چون ابتدای کار تبلیغی حقیر بود خیلی زحمت کشیدم تا مطالب مناسب با درخواست محافل باشد. نماز عید فطر را در حاشیه خیابان مقابل مسجد بر پا داشتیم. خطبهها را خواندم بمحض آنکه روی زمین نشستم استراحتی کنم نامه ای بدون امضاء به دستم رسید که از اول تا آخر فحش و ناسزا بود. ابتدا حالم دگرگون شد ولی ناگاه به خود آمدم که این از الطاف خفیه الهی است. حواست را جمع کن این نامه را هر که نوشته و با هر انگیزه برای تو خوبست تا گرفتار عجب و غرور نشوی و بدانی که هیچ هستی و بی درنگ یاد جمله امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق افتادم که عرض میکند.
«عَبِّدْنِي لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ»
پروردگارا مرا به عبادت و بندگیت رام ساز و عبادتم را به عجب تباه مگردان.
و در همان دعا امام (ع) به طور مشروح پس از صلوات عرض میکند:
«وَ لَا تَرْفَعْنِی فِی النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِی عِنْدَ نَفْسِی مِثْلَهَا، وَ لَا تُحْدِثْ لِی عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِی ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِی بِقَدَرِهَا»
اصولا ما طلبهها بیشتر نیاز به این برخوردها و امتحانها هستیم تا سایرین چون گاهی اقبال مردم و دنیا امر را بر ما مشتبه میکند خیال میکنیم کسی هستیم!
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ص۱۱۹
#خاطرات_علما
🔴 @kashkolenab
🔺اشاره فقهی جالب مرحوم آیتالله العظمی #فاضل_لنکرانی (ره)
✍ استاد عشائری منفرد
🔹امام خمینی ره در تحریر الوسیلة، در ذیل چهارمین شرط امر به معروف و نهی از منکر (أن لايكون في إنكاره مفسدة)، مسأله ششم را به این نکته اختصاص داده است که اگر معروف و منکر از اموری چون حفظ نفوس مسلمانان، هتک نوامیس مسلمانان یا محو آثار اسلامی و ... باشد که مورد اهتمام شارع است، حتی ضرر جانی هم موجب رفع تکلیف نمیشود بلکه باید به اهمیتسنجی پرداخت و اگر لازم شد حتی از بذل نفوس هم نباید دریغ کرد.
🔸مرحوم آیت الله شیخ محمد فاضل لنکرانی در تفصیل الشریعة؛ در ذیل این مسأله پس از تأیید نظر فقهی #امام خمینی ره آورده است:
✍به همین جهت بود که این امام ماتِن (قدس سره) خودش نیز با طاغوت زمان خود مبارزه کرد چرا که او به دستور بیگانگان و استکبار و پیشتیبانی یهود در صدد از بین بردن اسلام و کندن ریشه و ساقهی آن بود. در این مبارزه جمع کثیری از مردم و روحانیان به شهادت رسیدند و خود او نیز برای مدت زیادی از وطنش تبعید شد اما با این حال در همان روزهایی که به تحریر این متن مشغول بود، مبارزه را نیز ادامه داد تا بدانجای که طاغوت ناچار شد کشور را ترک کند. بعد از خروج طاغوت، امام به وطن بازگشت و با استعانت از پرودگار و حمایت جمع کثیری از روحانیان و مردم، انقلاب اسلامی را بنا نهاد. آنگاه یک حکومت اسلامی شیعی تأسیس شد که نه در آن جهان گسترده نظیری داشت و نه در طول تاریخ نظیری غیر از حکومت امام علی علیه السلام داشت که آن حضرت هم مدت حکمرانیاش اندک و اشتغالش به جنگهای ناشی از سنگاندازی مخالفان فراوان بود.
📚«...و لهذه الجهة بارز الإمام الماتن قدّس سرّه الطاغوت في زمنه؛ لأنّه كان بصدد هدم الإسلام، و قطع اصوله و فروعه بأمر من الأجنبي العنود، و الاستكبار المستظهر باليهود. و قد استشهد في هذه المبارزة جمع كثير من الروحانيّين و غيرهم، و أمر بإقصائه عن وطنه مدّة طويلة، و لكنّه مع اشتغاله بتحرير المتن أدام المجاهدة معه، حتّى اضطرّ الطاغوت إلى الخروج من البلاد. و بعد خروجه جاء الإمام إلى الوطن، و بنى الثورة الإسلاميّة باستعانة من اللّه، و تأييد جمع كثير من الروحانيّين و غيرهم، فتأسّست حكومة إسلاميّة شيعيّة ليس لها نظير في الأرض - مع سعتها - و في التاريخ إلاّ زمن الإمام عليّ عليه السّلام، الّذي كانت مدّة خلافته قليلة و اشتغاله بالحروب الكثيرة المنبعثة من المخالفين كثيرا» تفصیل الشریعة (الأمر بالمعروف و...)، صفحه: ۸۳
محمد عشایری منفرد
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
📜 سندی تاریخی از مواضع انقلابی علمای مشهد
📌در اعلامیه فوق که در تاریخ پانزدهم مهرماه ۱۳۵۷ و در اعتراض به تبعید #امام راحل از عراق و کشتار مردم صادر شده است، امضای حضرات آیات:
میرزا جواد آقای تهرانی، سیدکاظم مرعشی، شیخ ابوالحسن شیرازی، میرزا محمدمهدی نوقانی، میرزا حسنعلی مروارید، سیدعزالدین زنجانی، سید ابراهیم علمالهدی، میرزاعلی فلسفی و سیدحسین شاهرودی به چشم میخورد.
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
🔺اعلامیه ی اساتید و فضلای حوزه ی علمیه قم درباره خلع محمدرضا شاه از مقام سلطنت آذر ۵۷
🔹بیش از یک سال است که ملت مسلمان ایران، به پا خاسته و مخالفت خود را با شاه صریحاً اعلام داشته است. و این اظهار مخالفت به صورت تعطیلات سراسری و تشکیل اجتماعات و راهپیمایی و دادن شعارهای ضد شاه و تصویب قطعنامهها و اعتصابات در کارگاهها و ادارات و مؤسسات دولتی و خصوصی و گونههای دیگر انجام گرفته است، در همه ی شهرستانها این ملت به پا خاسته، با آتش اسلحه ی گرم دولت شاه مواجه و هزاران شهید و به مراتب بیش از آن مجروح و مصدوم داده است.
🔸 با تمام این مصائب، ملت نستوه و آگاه ایران داوطلبانه و شجاعانه در دو روز تاسوعا و عاشورای سال جاری (۱۹ و ۲۰ آذر ۱۳۵۷) راهپیمایی عظیم و بی سابقهای را در سراسر کشور ترتیب داد و با صراحت هر چه تمامتر در قالب شعار، پلاکارد و قطعنامه مخالفت خود را با شخص شاه و رژیم شاهنشاهی بیان داشت و خواستار تشکیل حکومت جمهوری اسلامی به رهبری نائب الامام حضرت آیت الله العظمی خمینی دام ظله شد. ملت ایران در این رفراندوم صددرصد آزاد که مورد تصدیق مراجع عالیقدر بوده و خبرگزاریهای بزرگ دنیا هم گزارش آن را دادهاند رأی صریح خود را داد.
ما امضا کنندگان ذیل با در نظرگرفتن رفراندوم مذکور وظیفه ی مذهبی و ملی خود میدانیم که رسماً به شخص شاه و دولت و ارتش و مقامات وزارت کشور همچنین به دولتهایی که با کشور ما رابطهای در حد تبادل سفیر دارند از طریق سفارتخانهها ابلاغ نماییم که:
۱) شاه و رژیم شاهنشاهی به هیچ وجه پایگاهی در میان ملت ندارد، و مردم حتی در زیر فشار سرنیزه و مسلسل هم آن را تحمل نمیکنند و قهراً شاه از مقام خود مخلوع و سلطنت او غیرقانونی است و فوراً باید کنارهگیری خود را اعلام دارد و بساط شاهنشاهی برای همیشه باید از این مملکت برچیده شود.
۲) هر چه زودتر میبایست حکومت جمهوری اسلامی زیر نظر نائب الامام حضرت آیت الله العظمی خمینی دام ظله تشکیل گردد.
۳) دولت نظامی ازهاری و هر دولت دیگری به هر نحو شکل بگیرد غیر قانونی است.
۴) امرای ارتش و افسران و درجه داران و سربازان که ارتش ملت اند لازم است به ملت بپیوندند و به هیچ وجه از شاه مخلوع و رژیم مردود اطاعت و جانبداری نکنند و تمام نیروهای خود را برای برآوردن خواستهای ملت بسیج نمایند.
۵) کلیه ی استانداران و فرمانداران و بخشداران و رؤسای دوایر که خدمتگزاران ملت اند لازم است به ملت پیوسته، از دولت غیر قانونی اطاعت نکنند.
۶) دولتهای خارجی توجه داشته باشند که شاه و دولت او از نظر ملت ایران غیر قانونی و غاصب میباشند و هر گونه همکاری و پشتیبانی از شاه نقض حقوق بشر و دشمنی با ملت ایران است و هر نوع قرار داد سیاسی ـ نظامی و اقتصادی و فرهنگی و غیر آن، با دولت او از نظر ملت ایران ارزش و اعتبار قانونی نخواهد داشت.
مسلم ملکوتی، حسین نوری [همدانی]، الاحقر محمد الشاه آبادی عفی عنه، [السید] مهدی الحسینی الروحانی، حسینعلی منتظری، ابوالفضل النجفی الخوانساری ، سید اسدالله مدنی، مصلحی اراکی، علی احمدی میانجی ، هاشم تقدیری، محمد حسین مسجد جامعی، حسین راستی کاشانی، محمد محمدی گیلانی، ابوطالب تجلیل، محسن دوزدوزانی، محمد مهدی ربانی، عباس محفوظی، محمد مؤمن، مرتضی بنی فضل، رضا استادی، سید ابوالفضل موسوی ، سید حسین برقعی، حسن تهرانی، احمد آذری قمی، سید حسن طاهری خرم آبادی، محمد فاضل[لنکرانی]، محمد یزدی، محسن حرم پناهی، محمد علی شرعی، علی مشکینی، احمد جنتی ، سید یوسف مدنی تبریزی، رضا بهاءالدینی، سید محمد ابطحی کاشانی، رضا توسلی ، سید محمد تقی شاهرخی، ابوالقاسم خزعلی، صادق خلخالی، سید احمد طاهری، عماد الدین طاهری، نور الدین رحیمی نژاد و چند امضای ناخوانای دیگر...
۱۳۵۷/۹/۲۹ ، ۱۹محرم ۱۳۹۹
📚کتاب جامعه مدرسین از آغاز تاکنون ،ج۴،ص۲۶۷
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
🔺تصاویری از حضور علما و اساتید حوزه در شهر های مختلف (۱)
۱: حضور آیت الله مروارید و آیت الله مدرسی در مشهد
۲: حضور آیت الله شیخ روح الله قرهی (از علمای تهران و جانباز جبهه)
۳: حضور آیت الله شیخ محسن حیدری در خوزستان
۴: حضور آیت الله حسینی گرگانی در قم
۵: حضور آیت الله ناصری و آیت الله مدرسی و... از علمای یزد
۶: حضور آیت الله علی اکبر رشاد در تهران
۷: حضور آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در قم
۸: حضور آیت الله فقیهی در قم
۹: حضور آیت الله شب زنده دار در قم
۱۰: حضور آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی با وجود کهولت سن و مدتها کسالت، در ورامین
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺حجت الاسلام استاد سید مصطفی شاکری ، آیت الله شیخ حسین اوسطی امروز ۲۵ دی مجلس روضه روز شهادت حضرت ا
بیانات آیت الله شیخ حسین اوسطی در مراسم بزرگداشت آیت الله ضیاءآبادی(ره) در مسجد علی بن حسین(ع) تهران .mp3
33.97M
سخنرانی آیت الله شیخ حسین اوسطی در مراسم بزرگداشت آیت الله ضیاءآبادی (ره) در مسجد علی بن حسین(ع) تهران - پنج شنبه ۱۹بهمن ۱۴۰۲
آیت الله اوسطی امام جماعت مسجد قدس(واقع در خیابان پیروزی تقاطع خیابان اول نیروی هوایی) و استاد درس خارج مدرسه عالی شهید مطهری(سپهسالار) می باشند.
#علمای_تهران
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🚨خطر انتشار اندیشه های آتئیسم (الحاد مدرن) در کشورهای اسلامی حتی در شهر نجف اشرف 🎤استاد حمیدرضا #شا
مقاله ملاحظات روششناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد - استاد شاکرین.pdf
455.1K
📕 #مقاله "ملاحظات روششناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد"
✍️استاد حمیدرضا #شاکرین
چکیده
الحاد جدید جنبشی سیاسی اجتماعی در ستیز با هرگونه اعتقاد و عمل دینی است. جریان یاد شده عمدهترین کانون تولید و ترویج شبهات گوناگون در حوزه باورهای پایه دینی، خاستگاه دین، نقش و کارکرد دین در زندگی بشر، رابطه دین و علم، رابطه دین و اخلاق و... است. این مساله باحثان و اندیشمندان بسیاری را در سراسر جهان به تکاپو و تلاش در جهت نقد و برجسته ساختن بنیادهای سست، روشهای خردگریزانه، دین سوز و دانش ستیز آن واداشته است. آنچه در این میان تا حد زیادی غایب است نگاهی به روش مواجهه و پاسخگویی به شبهات این جریان و بایستهها و شایستههای آن است. تحقیق حاضر بر آن است تا با روش توصیفی تحلیلی الحاد جدید را معرفی، سپس بایستههای مناسب در مواجهه با این جریان را بررسی کند.
🔸ماحصل تحقیق معرفی دانشها و گامهای لازم در این عرصه، روشن ساختن وجه حاجت به فلسفه در این زمینه، ظرفیت مناسب الهیات و #فلسفه_اسلامی و لزوم احتراز از در غلطیدن به دامان نظامهای الهیاتی مدرن در این مصاف است.
#کلام_جدید
#جریان_آتئیسم
#روش_شناسی_علم_کلام
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab