⁉️رابطه نوع شهرسازی با اقتصاد چیست؟
جناب استاد جهانبخش در این جلسه توضیح خواهند داد، پیشنهادم این است که هر که می تواند حضورا یا مجازا شرکت کند. شهرسازی و معماری تاثیر بسیار مهمی در فرهنگ و اقتصاد و سیاست کشور دارد که کمتر به آن توجه می شود.
⏰ جمعه ۵ بهمنماه، ساعت ۱۶
🏫 دانشگاه بینالمللی قم
به همراه پخش زنده
🔻جهت شرکت در رویداد (حضوری و مجازی) از طریق لینک زیر ثبتنام کنید:
🔗https://survey.porsline.ir/s/eJTG2sgr
مرکز مطالعات پیشرفت عماد
اطلاعات بیشتر 👉
🔺️ماجرای شفا یافتن چشم شهید ابن فتال نیشابوری در حرم امام رضا(علیه السلام)
و ممّا شهدناه أيضا اَنّ محمّد بن علىّ[الفتال] النّيسابورى، قد كفّ بصره منذ سبع عشرة سنة لا يبصر عينا و لا اثرا فورد حضرته عليه السّلام من نيسابور زائرا، و دخله متضرّعا، فزار فوضع وجهه على قبره الشّريف باكيا، فرفع رأسه بصيرا، و سمّى بالمعجزى و بقى بعد ذلك مدّة مديدة و أقام بالمشهد الشّريف بقيّة عمره
📚روضات الجنات في أحوال العلماء و السادات، ج6، ص: 263
#تراجم_علما
#سیره_علما
🌷کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
هدایت شده از استاد شهید هاشمی نژاد
🔺️مشکل خط انجمن(حجتیه) چیست؟
🎤استاد شهید هاشمی نژاد :
خط انجمن همانی که سابقا وجود داشت، [عمدتا] مبارزه با بهائیت بود. خُب تا اینجا ما حرفی نداشتیم، کسی بیاید و با بهائیت مبارزه کند، اشکالی نداشت. اشکال کار چند مطلب بود.
۱) یکی اینکه آن برادران، یعنی تعدادی از رهبرانشان آنچنان بهائیت را بزرگ میکردند که گویا اصلاً تمام خطر، بهائیت است در ایران. در حالی که ما معتقد بودیم، یعنی خط انقلاب معتقد بود که بهائیت یک شاخهای است از شاخههای کلّ استعمار. معلولی است، ما باید به سراغ علت برویم. نتیجتاً هم دیدید که وقتی اینها دیدند انقلاب میشود و عوامل امپریالیسم در هم کوبیده میشود، بهائیت هم میرود سراغ کار خودش. این یک جهت.
۲)جهت دوم، این مسئله بود که همانطور که میدانید بچههای مسلمان و پاک و صادقی که میرفتند و با آنها کار میکردند (ضمناً من عرض کنم من هیچ یک از آنها چه کوچکشان و چه بزرگشان را نمیخواهم متهم کنم و رهبرانشان را هم من متهم نمیکنم، ولی میگویم در دیدشان اشتباه داشتهاند و همین قدر برای ما کافی است که جریان را ببینیم چیست) اینها به بچههایشان میگفتند که به این شرط میتوانید با ما فعالیّت کنید که در کارهای سیاسی دخالت نکنید. همان وقتی که بچههای ما در خیابانها بودند و فریاد میزدند، در زندان و در برابر گلوله بودند اگر کسی را احساس میکردند که در فعالیتهای سیاسی است عذر او را میخواستند و این دقیقاً خلاف خط امام است. به همین دلیل هم بود که رژیم اجازه میداد آنها در زمینه مبارزه با بهائیت کار کنند. چرا؟ برای اینکه برای رژیم این مسئله مطرح بود که سر جوانان را در یک جا گرم کند که کاری به کار آمریکا و رژیم و نفت و شرایط سیاسی نداشته باشند. حالا آن جای سرگرمی چه بود؟ برای رژیم فرق نداشت. گاهی به دانشجویان میگفت این همه عوامل شهوترانی برای شما ریخته، ما خودمان هم کمکتان میکنیم. امکانات رفاهی به آنان میدادند، بورس تحصیلی میدادند و انواع کارها که خلاصه کاری به نظام نداشته باشند. یکی هم این بود که بروید با بهائیت مبارزه کنید، به شرطی که در کارهای سیاسی مداخله نکنید.
۳) اما این جمله را هم توضیح بدهم، اینجور نبود که رژیم بگوید بروید با بهائیت مطلقاً مبارزه کنید. اگر این آقایان هم ادّعا میکنند که ما با بهائیت مبارزه میکردیم، کم لطفی میکنند.
بهائیت سه بُعد داشت؛ بعد اقتصادی، بعد سیاسی، بعد فکری. خوب دقت کنید. اینها در بعد سیاسی و بعد اقتصادی یک قدم هم اجازه نداشتند مبارزه کنند، رژیم، قرص جلوی اینها را میگرفت. اینها میتوانستند حتی راجع به پپسی کولا حرف بزنند، که مال «ثابت پاسال» بود؟ اینها میتوانستند راجع به شرکتهایی که در این مملکت از نظر اقتصادی در اختیار بهائیت بود حرف بزنند؟ ابداً! اینجا رژیم، چراغ قرمز داده بود و آقایان هم بر اساس دیدشان (باز نمیگویم خیانت همهشان، نه این را نمیگم)، عرض می کنم که ولی این بود که نباید با رژیم درگیری پیدا کرد دیگر، باید آهسته رفت تا گربه شاخ نزنه به آدم!
بنابراین در بُعد اقتصادی اینها با بهائیت مبارزه نداشتند و نمیتوانستند داشته باشند. در بعد سیاسی هم همین جور، میتوانستند بگویند آقای هویدا چرا تعدادی از وزرای شما در کابینهتان بهایی هستند؟ ابداً! میگفتند فضولی موقوف! پس کجا مبارزه میکردند و رژیم اشکالی نمیکرد و به آنها اجازه میداد؟ فقط در بعد فکری. توجه داشته باشید این را، مشخص باشد. این خط، وقتی ما میگوئیم انجمن حجتیه، یعنی این خط وجود دارد. (۱۳۶۰ سخنرانی)
🎙صوت کامل سخنرانی استاد شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد پیرامون انجمن حجتیه👉
#انجمن_حجتیه
#شهید_هاشمی_نژاد
💎کانال استاد شهید هاشمی نژاد🔻
✴️ @shahid_hashemi_nejad
#مجالسات_علما
از سمت راست: مرحوم آیت الله شیخ حسین زرندی، آیت الله علما(امام جمعه سابق کرمانشاه)، مرحوم آیت الله #ممدوحی کرمانشاهی
🌷کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
⚠️مشغول کردن علما به چیزهای بی فایده، غیرضروری و فاقد اولویت!
🎤آیت الله احمد #عابدی :
یك استعمار قدیم داریم، یك استعمار نو و یك استعمار فرانو.
استعمار فرانو این است كه می گوید یك كاری بكنیم كه مردم آن طور كه ما می خواهیم فكر بكنند. یا مثلا زمانی كه كمونیست ها بودند، رئیس جمهور رومانی كه كمونیست بود ... روس ها به ایشان گفتند معاون اول شما جاسوس آمریكائی هاست.
وقتی معاون اول را دستگیر كردند به او گفتند تو چه اطلاعاتی به آمریكائی ها می دادی؟ گفت هیچ، آمریكائی ها فلان قدر پول به من داده و گفتند هیچ اطلاعاتی نمی خواهد به ما بدهی كه یك وقت گیر نیفتی. فقط دو كار برای ما بكن، كار اول اینكه همیشه اولویت های كشور رومانی را عوض كن، كار دوم هم اینكه همیشه مسئولین ضعیف سر كارها بگذار، همین كار را برای ما بكن خودبخود رومانی عوض می شود.
حالا این در عرصه سیاسی است و من و شما در كار حوزوی و آخوندی و كار علمی و فرهنگی، اولین كاری كه خدمت به آمریكائی ها و خدای نكرده باعث سرنگونی دین یا حوزه این است كه اولویت ها را عوض كنیم، یعنی آن كارهایی كه ضرورت دارد انجام بدهیم را انجام ندهیم و یك كارهایی كه ضرورت ندارد را انجام دهیم.
كاری كه هارون الرشید می كرد علما را جمع كرد و می گفت بنشینید تحقیق كنید كه ریشه فلان كلمه چه بوده و جایزه هم تعیین می كرد و ماه ها و سال ها علما می نشستند بحث می كردند كه ریشه این كلمه چیست.
💥اولین كار برای ما اگر می خواهیم به دین مان خدمت كنیم شناخت اولویت هاست.
دومین خدمت به دشمنان دین هم این است كه آدمهای ضعیف را برای كارهای قوی بگذاریم. مثلاً یك كسی كه یك درسی را نمیتواند بگوید این بنشیند آن درس را بگوید، یك كسی اهل آن كتاب نوشتن نیست بنشیند آن كتاب را بنویسد، یك جاهایی كه یك منبر حساسی است به آدمهای ضعیف بدهیم و آنجاهایی كه حساس و مهم نیست به آدمهای قوی بدهیم، مسولیتهای مهم را به آدمهای ضعیف و مسئولیتهای ضعیف را به آدمهای مهم بدهیم. این خودش كافی است برای اینكه خدای نكرده یك نظامی را تغییر بدهیم.
🌐 منبع 👉
#نقد_حوزه
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
🔺از شوخی های میرزا ابوالحسن #جلوه (ره) یکی این است که می گفت :
موریانه در اصل طلبه بوده ، چه[اینکه] هنوز عادتِ کتاب خوردن و آشیانه نمودن در کتاب را دارد!
📚تاریخ فلاسفه اسلام، مدرّسی چهاردهی، صفحهٔ ۴۹
#سیره_علما
#عشق_مطالعه
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💢 توضیحات استاد مصباحی مقدم در مورد کلیپ پخش شده از ایشان، در گفتگو با استاد جواد عبادی 🔹 چند وقتی
💥شیخ فرهاد فتحی و بیسیمچی مدیا سخن رهبری را تقطیع و تحریف کردند!
حضرت آقا دارن در مورد جلوگیری از سهل انگاری صحبت می کنند و تاکید می کنند بر نظارت بیشتر در تخصیص ارز و اتفاقا برای حمایت از تولید می گویند باید تلاش کنیم که از جمله این تلاشها تخصیص ارز نهاده های تولیده (چون تولید ما متاسفانه وابسته به واردات است) ولی بیسیمچی مدیا و شیخ فرهاد فتحی با تقطیع سخنان ، دست به تحریف زده و طوری به مخاطب خودشون القا می کنند که انگار رهبری می گویند ارز ترجیحی را توصیه نمی کنم و موافق حذف ارز ترجیحی هستم!
پ.ن: چند وقت قبل هم شیخ فرهاد فتحی کلیپی از استاد مصباحی مقدم منتشر کردند تا بگویند نباید کالاها رو قیمت گذاری کرد، که چند روز بعد خود استاد مصباحی مقدم توضیح داد و معلوم شد که شیخ فرهاد اشتباه کرده، نمیدونم چه اصراری داره این شیخ درباره همه چیز نظر بده!
#رهبر
#نئولیبرالیسم
#اقتصاد_اسلامی
🌷کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📗 #کتاب "فقه و زمان" ✍️آیت الله جناتی شاهرودی 🌐آشنایی با مولف 📀نرم افزار آثار مولف در سایت نور #
❓آیا با بهکارگیری اجتهاد در منابع استنباطی، احکام اولیه موضوعات با تحول زمان متحول میشود یا خیر؟
✍پاسخ حضرت آیت الله #جناتی شاهرودی:
احکام اولیه برای موضوعات با بهکارگیری اجتهاد در منابع استنباطی متحول نمیشود؛ مگر زمانی که موضوعات احکام یا ویژگیهای داخلی یا خارجی بر اساس تحول زمان یا مکان یا عرف متحول شود. پس مجتهد حکمی را که به وسیله اجتهاد از منابع و پایههای شرعی (کتاب و سُنت رسول خدا و اوصیای او) استظهار میکند، با تحول زمان هیچگاه آن حکم متحول نمیشود و باید بر طبق آن عمل شود؛ مگر اینکه موضوع آن حکم در نتیجه تحول زمان و رویدادهای نو به نوی آن، موجب تحول موضوع شود، یا ویژگیها و خصوصیات داخلی و خارجی آن تغییر کند. در این صورت حکم دیگری را بر اساس مبانی و منابع بهوسیله اجتهاد باید بر آن مترتب کرد. نیز مجتهدی که در مقام استنباط احکام شرعی است به مقتضای ظاهر امری که وجوب است حکمی را بیان کند وبعد برای او معلوم شود که مقصود ظاهر امر که گویای وجوب است نبوده بلکه مقصود استحباب آن بوده است و اینگونه اوامر در مبانی ومنابع شناخت زیاد است. در این صورت نیز میتواند خلاف حکم اول، حکم دیگری را بیان کند، یا اگر حکمی را به مقتضای نهی که ظاهر در حرمت میباشد بیان کند، ولی بعد معلوم شود که مقصود ظاهر نهی نبوده است؛ بلکه مراد از نهی، کراهت بوده است. در این صورت میتواند خلاف ظاهر نهی که حرام است، حکم را به گونه کراهت بیان کند.
پس نهی از ازدواج با زنان بتپرست که در کتاب خدا و سُنت رسول او وجود دارد، با تحول زمان، این حکم متحول نمیشود؛ مگر زمانی که ویژگیها و خصوصیات معنوی او به گونهای مطلوب تغییر کند. در این صورت میتوان قائل به جواز ازدواج با آن شد.
#فقه #اصول
#روش_شناسی_اجتهاد
🌷کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
✍ کانال علامه حسنزاده آملی🔻
🔹شروع خود سازی و تزکیه نفس
🔹روش خودشناسی و معرفت نفس
🔹کلیپ های از نصایح عرفانی استاد
🔹شرح عرفانی احادیث و روایات شیعه
┄┄┄┄┅┅┅❅❅❅┅┅┅┄┄┄┄
https://eitaa.com/joinchat/1954874105C86c36470ae
┄┄┄┄┅┅┅❅❅❅┅┅┅┄┄┄┄
🔰علامه طباطبایی:حسن زاده را کسی نشناخت جز امام زمان عجل الله خاک پای او توتیای چشم طباطبایی