eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
620 ویدیو
369 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
کشکول ناب حوزوی
📗 #کتاب "فقه و زمان" ✍️آیت الله جناتی شاهرودی 🌐آشنایی با مولف 📀نرم افزار آثار مولف در سایت نور #
آیا با به‌کار‌گیری اجتهاد در منابع استنباطی، احکام اولیه موضوعات با تحول زمان متحول می‌شود یا خیر؟پاسخ حضرت آیت الله شاهرودی: احکام اولیه برای موضوعات با به‌کار‌گیری اجتهاد در منابع استنباطی متحول نمی‌شود؛ مگر زمانی که موضوعات احکام یا ویژگی‌های داخلی یا خارجی بر اساس تحول زمان یا مکان یا عرف متحول شود. پس مجتهد حکمی را که به وسیله اجتهاد از منابع و پایه‌های شرعی (کتاب و سُنت رسول خدا و اوصیای او) استظهار می‌کند، با تحول زمان هیچ‌گاه آن حکم متحول نمی‌شود و باید بر طبق آن عمل شود؛ مگر این‌که موضوع آن حکم در نتیجه تحول زمان و رویداد‌های نو به نوی آن، موجب تحول موضوع شود، یا ویژگی‌ها و خصوصیات داخلی و خارجی آن تغییر کند. در این صورت حکم دیگری را بر اساس مبانی و منابع به‌وسیله اجتهاد باید بر آن مترتب کرد. نیز مجتهدی که در مقام استنباط احکام شرعی است به مقتضای ظاهر امری که وجوب است حکمی را بیان کند وبعد برای او معلوم شود که مقصود ظاهر امر که گویای وجوب است نبوده بلکه مقصود استحباب آن بوده است و این‌گونه اوامر در مبانی ومنابع شناخت زیاد است. در این صورت نیز می‌تواند خلاف حکم اول، حکم دیگری را بیان کند، یا اگر حکمی را به مقتضای نهی که ظاهر در حرمت می‌باشد بیان کند، ولی بعد معلوم شود که مقصود ظاهر نهی نبوده است؛ بلکه مراد از نهی، کراهت بوده است. در این صورت می‌تواند خلاف ظاهر نهی که حرام است، حکم را به گونه کراهت بیان کند. پس نهی از ازدواج با زنان بت‌پرست که در کتاب خدا و سُنت رسول او وجود دارد، با تحول زمان، این حکم متحول نمی‌شود؛ مگر زمانی که ویژگی‌ها و خصوصیات معنوی او به گونه‌ای مطلوب تغییر کند. در این صورت می‌توان قائل به جواز ازدواج با آن شد. 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قضاوت با شما پیش فرضهارو کنار بگذارید و این کلیپ را ببینید انصافا اگر یکی از علما یا حتی یک منبری یا حتی یک انقلابی دسته چندم این سوتی فاحش رو می‌داد چه میکردن رسانه ها و روزنامه ها و کاریکاتوریستها؟! حالا اگر شهید رئیسی گفته بود که سال‌ها جک سالش می‌کردند و به زبان های مختلف ترجمه میکردن!! مِتر100 !؟ & مُترصِّد 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
پیام تسلیت حضرت آیت الله #جناتی شاهرودی بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون حادثه درگ
❓فرق بحث‌های حضرت‌عالی درباره فقه مذاهب[خصوصا در کتاب دروس في الفقه القارن] با مرحوم شیخ طوسی که ایشان هم اوّلین بار به این موضوع پرداختند در چیست؟ ✍پاسخ آیت الله : شیخ اگرچه فقه مذاهب را مورد بحث قرار داد و آن‌ها را در کتاب «خلاف» آورده است، ولی ایشان فقط فتاوای آن‌ها را در ارتباط با مسائل مختلف فقهی بیان کرد و به ادله آن‌ها معترض نشد و تنها به بیان فتاوای ادله امامیه بسنده کرد. ولی ما ادله فتاوای فقهای امامیه و فقهای مذاهب دیگر را به گونه مفصل بر اساس ادله هر یک از آن‌ها در کنار هم بیان کردیم و این تحقیق در ده جلد تدوین شد. پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله محمدابراهیم جناتی شاهرودی دانلود کتاب و اطلاعات بیشتر 👉 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 ◼ @kashkolenab
13.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺مظلومیت امام موسی کاظم«سلام‌ الله‌ علیه» 🎤آیت الله العظمی شهادت حضرت امام موسی بن جعفر «علیه السلام» تسلیت باد 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 ◾ @kashkolenab
🔸«نئولیبرال های ریش‌دار» از کجا آمدند؟ - سیدمجید حسینی.mp3
16.71M
«نئولیبرال های ریش‌دار» از کجا آمدند؟ مصاحبه "حکمران" با دکتر سید مجید حسینی - استاد دانشگاه تهران 🎬 مشاهده گفتگو 👉 💥بسیار مفید و مهم💥 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 ◾ @kashkolenab
مجموعه علمی وفرهنگی معارج تکمیل ظرفیت ترم دوم https://eitaa.com/kellasetegadi
♨️وصیّت مهم « فاضل هندی » کاشف اللثام در خاتمه «کشف اللثام» در وصیّت به پسرش، نکات دقیقی را نیز به دانشمندان علم دین گوشزد می کند و در ضمن آنها، طالبین علم را به مراجعه به منابع دست اوّل و مصادر اصلی توصیه می کند و از اشتباهات عدم مراجعه به آنها و اکتفا به نقلیّات دیگران برحذر می دارد: وصيّتي إلى علماء الدين و إخواني المجتهدين أن لا ينطقوا في الفقه و مسائله و لا يتعرّضوا لدقائقه و جلائله إلّا بعد إتقان العربيّة بأقسامها و استقراء فنون ما تنطق به العرب أو تكتبه بأقلامها، و تتّبعٍ بليغ في كلّ مسألة لأقوال الأصحاب و مداركها و ما أدّتهم إليه آراؤهم في معاركها من مسالكها، و لا ينسبوا إلى أحد منهم قولًا إلّا بعد وجدانه في كتابه أو سماع منه شفاهاً في خطابه، و لا يتّكلوا على نقل النقلة بلا كلّ تعويل عليه و إن كانوا كلمة، فالسهو و الغفلة و الخطأ لوازم عاديّة للناس، و اختلاف النسخ واضح ليس به التباس، و لا يعتمدوا في الأخبار إلّا أخذها من الاصول، و لا يعوّلوا ما استطاعوا على ما عنها من النقول حتّى إذا وجدوا في التهذيب عن محمّد بن يعقوب مثلًا خبراً فلا يقتصروا عليه بل ليجيلوا له في الكافي نظراً، فربما طغى فيه القلم أو زلّ فعنّ خلاف في المتن أو السند جلّ أو قلّ. 📚کشف اللثام، فاضل هندی، ج11، ص541. ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab