eitaa logo
کشکول کریمه 🕌
160 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
912 ویدیو
31 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
32.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تو چیکاره‌ای؟ 🔖 حق تعالی، مقدر امور و سلطان و مالک اشیاء است. ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثار استادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
📨 ای کسی که روز و شب خود را به بطالت می گذرانی و اوقات خود را به غفلت به سر می بری؛ نه جای بیکار نشستن و نه وقت به غفلت به سر بردن است قسیم جنّت و نار علی (علیه السلام) می فرماید: کسی که این دو را که دوزخ و بهشت باشند در پیش داشته باشد باید مشغول باشد فکر رهایی از آن و خيال تحصیل این فراغتی برایش باقی نگذارد تو هیچ اهمیت به آنها نمی دهی به واسطه ی آن که نمی دانی چه خبر است؟ آنها که از حقیقت امر آگاه بوده اند ، چنین نبوده اند. کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
14_Taherzadeh-Nahjolfasahe_Kh1_7(www.rasekhoon.net).mp3
3.58M
برکات مجالست با علما ربانی استاد اصغر طاهر زاده کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
امام صادق (ع)۱۴ ویژگی شیعیان مورد علاقه امام صادق 👇 إنّا لَنُحِبُّ مِنْ شيعَتِنا مَنْ كانَ عاقِلاً، فَهيماً، فَقيهاً، حَليماً، أديباً، مُدارياً، صَبُوراً، صَدُوقاً. امام صادق عليه السلام فرمود:  ما از شيعيان خود كسى را كه : عاقل و فهميده، آگاه، بردبار، با ادب، سازگار، صبور و راستگو باشد دوست داريم. کافی ج ۲ ص۵۶ کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
🔰 فلسفه دستور به غض بصر و ستر عورت برای مردان در آیه ۳۰ سوره نور: غض بصر و ستر عورت پاکیزه‌تر است برای شما. 1⃣برای جان شما 2⃣برای جامعه شما چطور؟ باید بدانیم که در انسان دو جنبه وجود دارد: ۱)خواهش خاکی ۲)خواهش معنوی تعلق روح به بدن خواهش‌های خاکی بدنی را برای روح به وجود می آورد. اگر نفس اماره محدود شود به این صورت که در جای خود به کار رود و رام فطرت و عقل باشد 👈 در مسیر درست قرار می‌گیرد 👈 عقلانی، فطری و نورانی و انسانی می‌شود 👈 جامعه را نیز حفظ می‌کند. ❌اگر به نفس اماره میدان داده شود و در مسیر غیر عقلانی و غیرانسانی از اعتدال خارج شود، تبدیل به خباثت خواهد شد. 👈 و سراسر دل پلیدی می‌شود 👈و جامعه را هم پلیدی خواهد گرفت. ✔️بنابراین دستورات خدا مثل غض بصر و ستر عورت 👈 نفس اماره را محدود می‌نماید. از طرف دیگر👇 🔸 ما باید در فضای اجتماعی پاکیزه و انسانی زندگی کنیم. 🔹بنیان خانواده هم باید حفظ باشد. ⬅️ بنابراین باید به عنوان انسان، محدوده داشته باشیم حتی آنها که طرفدار آزادی هم هستند باور دارند که برای آزادی، حد و مرزی لازم است و زندگی اجتماعی یعنی حد و مرز داشتن و هر جامعه ای نیازمند مرز است. ✖️ اگر نفس اماره میدان دار اصلی باشد، جامعه نابود خواهد شد. در پایان می‌فرماید: ان الله خبیر بما تعملون خدا به آنچه انجام می‌دهید، خبیر است. خبیر یعنی دیدن و آگاهی در صحنه انجام عمل. یعنی اگر دستورات را اجرا کنید یا نکنید 👈 خدا در همان لحظه که غض بصر می‌کنید یا نمی‌کنید آگاه و خبیر است. _____ 🏷 فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه اول؛ سه رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/solookvaerfandaramal کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
🔰 شهادت امام صادق علیه السلام را تسلیت می‌گوییم. ▪️ امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنَّمَا شِيعَتُنَا أَصْحَابُ الْأَرْبَعَةِ الْأَعْيُنِ عَيْنَانِ‏ فِي‏ الرَّأْسِ‏ وَ عَيْنَانِ فِي الْقَلْب‏» (شیعیان ما کسانی هستند که چهار چشم دارند، دو چشم در سر و دو چشم در قلب.) ▫️با چشم سر، بیرون را می‌بینند، راه را پیدا می‌کنند و مراقبند که در چاه نیفتند و از این طریق نهایت مراقبت از خود را دارند. اما دو چشم در قلب نیز دارند که با آن دل را پاییده و رصد می کنند. ▫️حضرت در ادامه حدیث، حال اکثر انسان‌ها را توصیف می کنند که آن‌قدر غرق دنیا شدند که گویا فقط چشم سر دارند و از چشم قلب خبری نیست. «‌‌أَلَا وَ الْخَلَائِقُ كُلُّهُمْ كَذَلِكَ إِلَّا أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَتَحَ أَبْصَارَكُمْ‏ وَ أَعْمى‏ أَبْصارَهُم‏» (آگاه باشید که همه خلایق این‌چنین، چهار چشم دارند، جز این که خداوند متعال چشم‌های [قلب] شما شیعیان را گشود و چشم‌های آن‌ها را کور کرده است.) ▫️بیشتر انسان ها از درون خویش هیچ خبری نداشته و همه چیز را در بیرون دنبال می‌کنند، غافل از این که خبر ندارند که در درونشان چه غوغایی است. 📚 کافی، ج۸، ص۲۱۵ علیه‌السلام https://eitaa.com/nasimehekmat کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
ابوبصیر می گوید همسایه ای داشتم که مرید سلطان بود و برای خودش مال و منالی به هم زده بود. مجلس عیش و نوش راه می انداخت و زن های آوازخوان را دور خودش جمع می کرد و شراب می خورد. از دست او در اذیت بودم. بارها به خودش شکایت کردم اما فایده ای نداشت. یک بار که خیلی پافشاری کردم به من گفت؛ فلانی! من آدم بیچاره ای هستم . به گناه مبتلا شده ام اما تو مثل من آلوده نیستی حال مرا به رفیقت –امام صادق علیه السلام- بگو؛ بلکه خدا مرا هم نجات داد. حرفش روی من اثر گذاشت.دلم برایش سوخت. یک بار که در مدینه خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم حال و روز همسایه ام را تعریف کردم. امام علیه السلام فرمود وقتی برگشتی کوفه همسایه ات پیش تو می آید. از قول من به او بگو "جعفربن محمد" برایت پیغام داده که تو کارهایت را کنار بگذار من هم از طرف خدا بهشت را برایت ضمانت می کنم. به کوفه که برگشتم او باعده ای دیگر به دیدنم آمدند. او را پیش خودم نگه داشتم تا همه رفتند. گفتم فلانی! پیش امام صادق علیه السلام یاد تو کردم ؛ آقا فرمود وقتی به کوفه برگشتی همسایه ات پیش تو می آید از طرف من به او بگو که جعفر بن محمد می گوید تو کارهایت را کنار بگذار من هم از طرف خدا بهشت را برایت ضمانت می کنم. این جمله را که گفتم گریه کرد. گفت تو را به خدا این ها را امام صادق به توگفت؟ قسم خوردم که این حرف ها را امام خودش فرموده. گفت تو کار خودت را کردی باقی اش با من و رفت. چند روزی گذشت تا این که همسایه ام یک نفر را فرستاد سراغ من . وقتی به خانه اش رسیدم دیدم پشت در خانه نشسته و لباس ندارد. گفت: ابوبصیر! به خدا دیگر هیچ چیز توی خانه برایم باقی نمانده . همه ی اموالم را به صاحبانش برگرداندم. حالا حال و روزم این است که می بینی. ابوبصیر می گوید پیش رفقا رفتم و برایش لباس تهیه کردم . چند روز دیگر دوباره یک نفر را فرستاد و گفت مریضم. به عیادتش رفتم و یک سره برای مداوایش در رفت و آمد بودم تا این که به حالت احتضار درآمد. کنارش نشسته بودم. گاهی از هوش می رفت و دوباره به هوش می آمد. آخرین بار که به هوش آمد گفت ابوبصیر! رفیقت به وعده اش وفا کرد و جان داد... ابوبصیر می گوید بعد از موسم حج، خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم اجازه خواستم که وارد شوم. هنوز هیچ حرفی نزده بودم. یک پایم بیرون در بود و یک پایم داخل اتاق که حضرت فرمود: ابوبصیر! ما به وعده ی مان با رفیقت وفا کردیم... ............. اصول کافی/کتاب الحجة/باب مولد أبی عبدالله جعفربن محمد علیهماالسلام/حدیث پنجم @telkalayyam 🌤أللَّھم عجل لولیڪ ألفرج والعافیةوالنصر https://eitaa.com/ajjjel کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
🌸🍃 امام صادق عليه‏ السلام: تَواضَعُوا لِمَن طَلَبتُم مِنهُ العِلمَ؛ در پيشگاه كسى كه از او دانش مى‏ آموزيد، فروتن باشيد. كافى ج ۱ ص ۳۶ 🌤أللَّھم عجل لولیڪ ألفرج والعافیةوالنصر https://eitaa.com/ajjjel کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رسول اکرم صلی الله علیه واله: طهارت نیمی از ایمان است. انسان متشکل از جسم(ظاهر) و روح(باطن) است؛ و منظور طهارت هردو بُعد وجود انسان است. باطن، اصل وجود انسان است و قابل چشم پوشی نیست. غفلت مایه گرفتاری ست؛ هم برای انسان و هم دیگر موجودات. چند مصداق از مصادیق لهو(چیزی که مقصود عقلا نیست و انسان را از مقصود دور میکند) - حدیث از خدای تعالی: انسان، من همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خودم غفلت از خود و غفلت از صدق دو مصداق لهو تفاوت بین صادق و صدیق صدیق در روایت حضرت رسول: سه امر هست که اگر این سه امر باهم همراه شوند انسان به خلوص در نیت میرسد و عمل او عمل صالح میشود و او در زمره صدیقین وارد میشود: اعتقاد انسان با قول و گفتار او و عمل انسان نقطه مقابل صدیق: منافق اعتقاد با قول همراه شود: صادق اعتقاد با قول و گفتار و عمل: صدیق روایت: صدیق کسی است که عمل او، اعتقاد و قول او را تصدیق کند‌. - هر عملی باعث شود رزق انسان کم شود لهو است رزق: هر عملی که در تکامل مادی یا معنوی ما دخیل و مؤثر است. عجل: حتمی و معلق رزق: حتمی(ما من دابّه الّا علی الله رزقها) و معلق(یا کم میشه یا زیاد: ولد ان اهل القری آمنو، لفتحنا علیهم ابواب السماوات و الارض) کم کردن رزق معنوی در اثر عملی از انسان: لهو مخالفت با خدای سبحان عامل کاهش رزق راهکار عملی برای رفع غفلت: روزی ۱۰ دقیقه در خلوتی انسان به خودش تلقین کند که خداوند مرا میبند(مداومت باید باشد) @ansooyemargostadamini کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| خدا کافیست! 🔖 کسی که به خداوند اعتماد کند، خداوند او را واگذار نمی‌کند. ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
نقش اربعینیّات در مراتب سلوک علامه طباطبایی(ره) می ‏فرماید: «باید دانست که سالک باید متوجّه باشد که در جنگ انفسی به طور کامل از عهده‏ ی جنود شیطان برآید و آثار نفسانیّه‏ ی خود را به کلّی قطع کند و اصول آنها را از زوایای مخفیّه‏ ی خانه‏ ی دل برکند؛ چه اگر ذرّه‏ ای از حبّ مال و جاه و منصب و کبر و شخصیّت‏ طلبی و خویشتن‏ دوستی در او باقی باشد، هرگز به کمال نخواهد رسید. لهذا بسیار دیده شده است که کثیری از کمّلین پس از سال‏ها ریاضت و مجاهده به کمالات نرسیده و در جنگ انفسی شکست خورده‏ اند. و علّت آن اینست که ریشه‏ ی بعضی از صفات هنوز در خانه‏ ی دلشان باقی بوده، لیکن پنداشته‏ اند که آن ریشه به کلّی از بین رفته است؛ لذا در مواقع امتحان الهی و در مظانّ بروز نفس و جلوه‏ ی آثارش، آن ریشه‏ ها ناگهان جوانه داده و نموّ نموده و کار سالک را ساخته‏ اند. توفیق غلبه بر نفس و جنود آن منوط به دستگیری و عنایات خاصّه‏ ی حضرت ربّ الأرباب است؛ چه طیّ این مرحله بدون توفیق و دستگیری خاصّ او صورت نبندد. گویند: روزی مرحوم سیّد بحرالعلوم -رضوان اللّه علیه- را شاگردانش خندان و متبسّم یافتند، سبب پرسیدند، در پاسخ فرمود: پس از بیست و پنج سال مجاهده، اکنون که در خود نگریستم، دیدم دیگر اعمالم ریائی نیست و توانسته‏ ام به رفع آن موفّق گردم. فتأمّل جیّدا!» به من فرمود پیر راه بینى مسیح آسا دمى خلوت گزینى‏ که از جهل چهل سالت رهاند اگر با دل نشینى، اربعینى منبع : کتاب ادب حضور @tezkar کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار را کِه کرد، آن‌که تمام کرد! برای سرانجام رسیدن ختومات و ...، بزرگان سفارش فرموده اند: قبل از شروع ختم، ابتدا ۵۶ بار «الْمُبْدِئ‏»: (ای آغازگر) سپس یک صلوات فرستاده و بعد ذکر مورد نظر را گفته و بعدا یکبار صلوات بفرستد؛ ضمنا این عمل را فقط اولّین روز انجام دهد. امام رضا صلوات الله علیه این شعر را زیاد میخواند: إِذَا كُنْتَ فِی خَیرٍ فَلَا تَغْتَرِرْ بِه/ ‏ وَ لَكِنْ قُلِ اللَّهُمَ‏ سَلِّمْ‏ وَ تَمِّم‏»: اگر شرایط انجام کار خیری برای تو فراهم شد پس مغرور نشو و لکن بگو: اللَّهُمَ‏ سَلِّمْ‏ وَ تَمِّم: خدایا این کار را تو، به درستی به پایان برسان. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏ ۲، ص ۱۷۸. 🎙از یکی از شاگردان آیت الله بهجت رضوان الله علیه نقل شده است: شبی در محضر ایشان (آیت الله بهجت ره) بودم، (خدمتشان) عرض کردم: گاهی انسان حال معنوی خوشی دارد و عبادت باحالی انجام داده است و دلش میخواهد این حال خوش برایش بماند، چه باید کرد؟ فرمودند: «بعد از عمل عبادی، این جمله را (زیاد) تکرار کند: اللَّهُمَ‏ سَلِّمْ‏ وَ تَمِّم: یعنی خدایا این عمل یا حال معنوی ام را سالم و با دوام بدار.» 📚نسیم های گره گُشا، ص ۱۳ و ۱۴. 💐 ایام سال‌ گرد رحلت استاد حجت‌الاسلام سید عبدالله فاطمی نیا ره، صلواتی به روح لطیف ایشان هدیه بفرمائید. @salavatnameh کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همان هدایتش می کند...! سؤال: کسی است که می‌گوید علاقه‌ای به خواندن قرآن ندارم، چه‌کار کنم؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: زیاد صلوات بفرستد؛ علاقه دارد یا ندارد؟ صلوات بفرستد، همان هدایتش می کند. سؤال: برای رفع تحیّر و تشخیص تکلیف در امور مهمه باید چه کار کرد؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: صلوات زیاد بفرستد؛ [و] در طرق مختلفه که تحیر دارد، استخاره کند. سؤال: آقا فضیلت لعن بالاتر است یا صلوات؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: مثل اینکه لعن تخلیه (خالی کردن دل از محبت دشمنان خدا) است و صلوات تحلیه (آراستن دل) است. اول، جاروب کن خانه و سپس میهمان طلب! 💐در سالروز رحلت آیت الله محمدتقی بهجت ره به روح ملکوتی و با کرامت ایشان صلواتی هدیه بفرمائید. @bahjat_ir @salavatnameh کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
هر چقدر دورتر، بهتر! 🎙حجت الاسلام سید مصطفی هرندی: روزی آیت الله محمدتقی بهجت رضوان الله علیه از من احوالپرسی کردند و پرسیدند: «خانه خریدی؟»، گفتم بله آقا! الحمدلله! پرسیدند: «خوب است؟ راحت هستید؟»، گفتم: بله در خانه راحت هستیم، ولی راه خانه دور است و برای خواندن درس میآیم و برمیگردم، از این جهت خوب نیست! گفتند: «خوب است شما طی الارض تحصیل کنید(به دست بیاورید)»! گفتم آقا! الان من در خدمت شما هستم، هر طور که می توانید الان برای من طی الارض تحصیل کنید! فرمودند:«صلوات بفرستید»! پرسیدم:«صلوات که می فرمائید برای _تحصیلِ) طی الارضِ من است؟» گفتند: «گیرم که طی الارض حاصل کردید و از اینجا(قم) پنج دقیقه ای رفتید مشهد، چیزی نیست! شب اولِ قبر که «طی الارض» نمی آید برای تو کاری بکند! اما «صلوات» که بفرستی، هر صلواتی چقدرها در قبر و قیامت به دردت میخورد؛ راه شما که دور است در عوضِ آن، صلوات بیشتر می فرستید تا نزدیک باشد(که صلوات کمتر بفرستید)»! 🎙راوی: حجت الاسلام سید مصطفی هرندی فرزند آیت الله سید رضا هرندی (که نجات ایشان توسط ولیعصر ارواحنا فداه از دست بهائیان در کتابهای مختلف مثل شیفتگان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ذکر شده است). 📚ذکر محبوب، ج ۱، ص ۲۵۴. 💐در سالروز رحلت آیت الله محمدتقی بهجت ره به روح ملکوتی و با کرامت ایشان صلواتی هدیه بفرمائید. @bahjat_ir @salavatnameh کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═🌼 ═❖═ : 🔅از جمله حقوق مؤمن بر مؤمن، این است که در دل، او را دوست بدارد، با مالش به او کمک برساند، او را در برابر کسى که به وى ستم کند، یارى دهد،... إنَّ مِن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ: المَوَدَّةَ لَهُ فی صَدرِهِ، وَالمُواساةَ لَهُ فی مالِهِ، وَالنُّصرَةَ لَهُ عَلى مَن ظَلَمَهُ، ... 📚 گزیده حکمت نامه رضوی، ص: ۸۸ @hadithnet کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حقیقت دوست داشتن مولا علی «هو» 📿جناب سهل بن حنیف (ره)، که در صفّین همراه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) بود، پس از بازگشت به کوفه، از دنیا رفت. او از محبوبترین مردم نزد امام بود؛ امام در مرگ او فرمودند: "اگر کوهی مرا دوست بدارد ، از هم فرو ریزد" 📚 نهج البلاغه، حکمت ۱۱۱، ص ۴۵۹ @RASHAHATOLBEHAR کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
🔺 این که ما می‌گوییم یا مثلاً یک خبرنگاری می‌گوید: «بسم اللّه» و شروع به صحبت می‌کند، ظاهر مسئله این است که فقط یک تشریفاتی انجام می‌گیرد و هم‌چنین موقع شنیدن اذان که «اللّه اکبر» گفته می‌شود و به همین منوال در مراسمات دینی که از طلوع آفتاب تا وقت خواب ادامه دارد، همه‌ی این‌ها حقائق هستند. ولی ممکن است جامعه هنوز کودک باشد و این‌ها را فقط به شکل یک مراسم انجام دهند. 🔸 شاهد این مطلب این است که انسان وقتی می‌گوید: «به نام خدا» حواسش در آن معانی و مطالبی است که بعد از «به نام خدا» گفته می‌شود و به‌وسیله‌ی لفظ او به شنونده القاء می‌شود، در این صورت است که برای «به نام خدا» خدایی نخواسته، ظاهراً چیزی باقی نمی‌ماند مگر یک لفظ!. و همین‌طور در حد لفظ، سوره‌ی ناس را قرائت می‌کنیم و می‌بینیم آن نتیجه گرفته نمی‌شود. در حالی‌که باید «ربّ النّاس» در آیه‌ی اوّل، در ضمن لفظ مبارک «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» گفته شده باشد و تمام توجّه را او باید به خودش گرفته باشد. اگر چنین حالی در هنگام خواندن سوره‌ی مبارکه و در نماز خواندن و عبادت کردن و یاد خدا و صحبت کردن، برای ما پیش آمد، آن‌وقت است که اسلامی در ما شروع شده، حال در هر سن و سال و شغلی باشیم. 🔹 خلاصه در یک کلام منقطع شدن از حال ، و خود و اشیاء را جدای از خدا و قوه و قدرتِ خدا دیدن، این همان منشأِ تمامِ مفاسد است؛ مفاسدِ عقیدتی، اخلاقی و عملی. تمام جنگ‌ها و ناامنی‌ها برگرفته‌ی از این مطلب است که این هم از آثار خنّاس و شیاطین انسی و جنّی و نفس کور و کر انسان است. و توجه به مفاد و حقیقت آیه‌ی مبارکه‌ی «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»، نه ذاتی برای انسان باقی می‌گذارد و نه صفتی و نه فعلی. توحید ذاتی و صفتی و فعلی ظاهراً در این آیه‌ی شریفه برای کسی‌که نامِ خدا را می‌برد تحوّل می‌آورد. آن‌وقت است که به خدایی که دارای پناهندگی است به‌وسیله‌ی قرائت مُعُوَّذَتَیْن پناه می‌برد و او را پناه‌گاه می‌یابد و واقعیتش را می‌فهمد و خودش را در ذیل عنایت او، می‌بیند. 🔻 رسیدن به اسلام واقعی در گرو رسیدن به فَناست. بنابراین در این‌صورت یک نشاط و سُروری برای اهلش پیدا می‌شود؛ چرا که می‌توانند سوره را با واقعیتش تلاوت کنند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔴 بخش دوم ✅ باید مواظب باشید که این تعین آهسته‌آهسته جمع شود و نباید بماند و بیزار باشی از این تعین. من اگر بفهمم مسئله‌ای بیماری من است و مشکل من است، چطور باید با آن رفتارکنم؟ دوست ندارم باشد. نسبت به انانیت هم باید این‌گونه باشیم. نباید چنین چیزی اصلاً باشد. چه کار باید کرد و چگونه باید مبارزه کرد. چند نمونه را می‌خواهیم بگوییم و یاد بگیریم که چگونه با تعینات باید جنگید. 🔵 مراحل حذف انانیت 🔵 ۱. خودمان با زبان خودمان از خودمان تعریف نکنیم ✅ اینکه من بگویم این‌گونه هستم و این کمالات را دارم و مثل من در کُره (زمین) نیست، اینجا باید گفت: خداوند بندگانی دارد که اگر تو ببینی می‌فهمی که هیچی! وقتی می‌بینیم که این همه خضوع و محو ذات دارد، تو در برابر آن عددی نیستی ✅ برخی تلاش می‌کنند که «من» زیاد نگویند! مهم من نگفتن نیست، مهم این است که هویت ستایش برای خود نباشد. ✅ اگر انانیت در درون هست، بر زبان قفل بزنیم. از همین جا باید شروع کرد، حتی زمینه برای شما فراهم شد که کسی دارد زمینه‌ای ایجاد می‌کند که شما هم دو تا چیز بگویید، قفل بزنید و چیزی نگویید. نفس ستایش کردن، دمیدن در این انانیت است. و از مناشئ تحکیم انانیت است. زیاد نگو، اگر می‌گویی، کمش کن، تا جایی که به اینجا برسد که گویا اصلاً تویی وجود ندارد. درست مثل بیان رسول‌الله که فرمود: حسادت تا زمانی که به اِبراز نکشد، اشکال ندارد. به این معنا است که حضرت راه باز می‌کند و الا در دل بودنش مشکل خاص خودش را دارد 🔵 ۲. تلاش در اثر نکردن ستایش بر جان ✅ برخی از بزرگان اصلاً اجازه نمی‌دهند از آنها تعریف کنند. به گونه‌ای که مثل اینکه به او فحش داده‌ای! اما برخی خُلقشان به گونه‌ای است که نمی‌توانند جلوی تعریف‌کردن را بگیرند؛ اینجا باید چه کرد؟ راهی هست که خود شریعت به ما یاد داده است: خدایا، تو شاهد باش این‌گونه که اینها می‌گویند در من نیست، ولی خدایا، بهتر از این را به من بده ✅ اما اگر ستایش کردند و در ما بود، این هم از مناشئ تحکیم می‌شود. اینجا باید التجاء به خدا کرد: خدایا، تو خودت شاهد باش، من خیلی ضعیف‌النفس هستم، نکند بیفتم، تو دست من را بگیر! من باید به هزار برابر این را هم برسم، ولی اگر هم رسیدم، چرا خیال کنم بزرگ هستم، بلکه باز هم حقیر هستم! این از مناشئ تحکیم انانیت است. هر جا با مناشئ تحکیم جنگیدید، دارید در رفع انانیت تلاش می‌کنید 🔵 ۳. حذف حدیث نفس ✅ ما خیلی از اوقات حدیث نفس می‌کنیم که من این را دارم و آن را دارم. حدیث نفس خیلی انانیت را محکم می‌کند. پس یکی از کارهایی که باید بکنیم این است که حدیث نفس را حذف کنیم. برخی‌ها تا این‌گونه می‌شود، زود می‌گویند: معاذ الله. نه به خود می‌دَمند و نه وقتی بغتة آمد، اجازه جولان می‌دهند. گرچه گاه از دست می‌رود، اما وقتی متوجه هستی، در آن نَدَم ✅ حدیث نفس خیلی کار را محکم می‌کند و به ما باور و توجه می‌دهد و آن را در حافظه نزدیک ما می‌آورد. حدیث نفس هم از مناشئ تحکیم انانیت است و باید جلویش را گرفت. بنده دیده‌ام برخی را تا درباره‌اش می‌گویی او این‌گونه است، دوست ندارد حرف او را بشنود. هر جایی که موجب می‌شود انانیت قوی شود، از مناشئ انانیت است، باید آن را کنار گذاشت. دیده‌ام خیلی‌ها را که زیاد دمیدند، اصلاً بویی از خدا و معنویت در آنها نیست. شاید عبادت کنند و اشک هم بریزند، ولی اصلاً بویی از معنویت و توحید در آنها نیست. تا صفای دل و طهارت دل نیاید، عبادت و راه معنوی خوش جلو نمی‌رود. وقتی انانیت بیاید مانع می‌شود و جلوی سیر به سمت خدا را می‌گیرد. تا اینجا مناشئ انانیت را گفتیم 🔵 ۴. شکستن بت نفس ✅ ملامتیه یک راه و سبکی دارند. من همۀ آن را قبول ندارم. آنها چند دسته‌اند: برخی برای اینکه دیگران او را به قوت و کمال نبیند، کارهای زشتی می‌کنند که دیگران از او متنفر شوند. اگر زشت به معنای حرام باشد، اصلاً پذیرفتنی نیست و نباید کرد ✅ برخی دیگر از موارد هست که انجامش خوب است. یکی از آقایان می‌گفت دیدم کسی در حد ما غلو می‌کرد، این غلوش باعث می‌شد که او به جایی نرسد، به همین خاطر وقتی او آمد دوچرخه بچه‌ام را سوار شدم و دور می‌زدم و این باعث شد که آن شخص از من جدا شود. ✅ در مواردی باید ملامتیه بود. آنجا که اگر در میدان بروی «وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ». در جایی که وظیفه است اگر بروی، دشمن پیدا می‌کنی و با تو می‌جنگد. انسان باید یاد بگیرد که اینجا هزینه دهد. آنجا که وظیفه شده است، حتی اقدام به کاری می‌کند که با تمام جوانب در نظر می‌گیرد و عقلانیت در کار داشته باشد ممکن است بیست سال از چشم مردم بیفتد. اگر کسی این کار را بکند و دو یا سه یا چهار بار بر اساس وظایف شرعی این کار را بکند، با تمام جوانب عقلانیت، این خیلی عالی است و باعث می‌شود که از نفس بگذرد. استاد یزدان پناه کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
درس اخلاق هفتگی 27-02-1402.mp3
16.72M
🎙 🔹 (۲) ◽️ با بیان 🔸موضوعات مطرح شده: محبت قوه ای فطری 3:00 محبت صرفا نباید ناظر به بدن باشد 4:00 انسان هم مرتبه محبوب خودش است 7:00 نگاه پیوسته و نگاه گسسته به عالم 9:00 محبت‌های عادی مقدمه محبت به معصوم 11:00 انسان زود رنگ می گیرد 17:00 محبت ورزیدن به مومنان 26:00 🗓 چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ 📍 مدرسه‌علمیه‌ثامن‌الائمه‌(ع) قم ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
🔹"یَعرِفُک بها مَن عَرَفَک" هر کس که تو را بشناسد ⬅️ اسماء حسنی و آن مقامات تو را می‌شناسد. بعد تعبیر می‌فرماید: "لا فرقَ بینک و بینها" بین تو و بین این ارکانِ مقامات هیچ فرقی نیست؛ یعنی این ها توانستند آن را در خودشان پیاده کنند. ❓پس چه فرقی دارد؟ "الّا انّهم عِبادُک و خلقک" از یک طرف فرق نیست: آن فنا از یک طرف در عین فنا، خدایی می‌شود. ❌خدا که نمی‌شود! "الّا انّهم عبادک و خلقک" و بعد از این‌ها می‌خواهد یاد کند. ☑️پس این ها به جایی می‌رسند که تمامِ مقامات حق و ارکان مقامات حق را این‌ها پر می کنند. یعنی این‌ها شبیه خدا می‌شوند! "فتقها و رتقها بیدک، بدؤها مِنک و عودها إلیک" ⬅️تمام این ارکان الهی همه به دست توست. ⬅️فتق و رتقش به دست توست. ⬅️آغاز و انتهایش به دست توست. ❓این ها که هستند؟ "أعضادٌ" بازوان حضرت حق هستند. "و أشهادٌ" گواهان عالم هستند. "و مُناةٌ" حامیان حضرت حق هستند. "و أذوادٌ" مدافعان حضرت حق هستند. "و حفظة" حافظانِ حق و سرّ حق هستند. "و رُوّادٌ" مبلّغان حضرت حق هستند⬅️یعنی به مقام فنا می‌رسند. مثلِ خدا می‌شوند⬅️ لذا می شوند بازوی خدا. ☑️از این جهت حجج الهی به مقام قطبیّت می‌رسند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
الهی عروج به ملكوت بدون خروج از ناسوت چگونه میسّر گردد؟! یا مَن بِیدِهِ مَلَكوتُ كُلِّ شیءٍ‌، خُذْ بِیدی https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌