💎 اینگونه ستایش و نکوهش کنیم
🔻امام على عليهالسّلام:
إذا مَدَحتَ فاختَصِرْ إذا ذَمَمتَ فاقتَصِرْ
◻️هرگاه ستودى، مختصر كن.
◻️هرگاه نكوهيدى كوتاه كن.
📚 غررالحكم: ۳۹۸۳ـ۳۹۸۴
@abbasi_khorasani
@kashkoolkarime🕌
✋ هر جمعه، پنج بار، و هر روز یک بار، قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کن
سَدیر گفت: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود: اى سدير! آیا هر روز قبر حسين بن علی علیه السلام را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر، فرمود: چقدر شما جفاکارید! و سپس فرمود: در هر جمعه زیارت می کنید؟ عرض کردم: خیر، فرمود: در هر ماه زيارت مي كنید؟ عرض کردم: خیر، فرمود: در هر سال زيارت مي كنید؟ عرض کردم: گاهى زیارت می کنیم. فرمود: ای سدير! چقدر به حسين عليه السّلام جفا مىكنيد! آيا نمي دانى خداوند دو میلیون فرشته ژوليده موى و خاك آلود دارد که به طور مداوم بر حسین بن علی علیه السلام گريه ميكنند و قبر او را زيارت مي كنند و خسته نمي شوند؟
ای سَدیر! چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه پنج بار، و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟ عرض کردم: بین ما و قبر او فرسخ ها فاصله است! فرمود:
به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن، و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو:
✋«السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ! السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ»
اگر چنین کنی، برای تو یک زیارت نوشته می شود، و هر زیارت معادل یک حجّ و یک عمره می باشد. سدیر گفت: گاهی می شد که در یک ماه بیش از بیست بار این کار را انجام می دادم.
#متن_عربی
عَنْ حَنَانٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ: يَا سَدِيرُ! تَزُورُ قَبْرَ الْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِي كُلِّ يَوْمٍ؟ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ لَا، قَالَ: فَمَا أَجْفَاكُمْ! قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِي كُلِّ جُمْعَةٍ؟ قُلْتُ: لَا، قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِي كُلِّ شَهْرٍ؟ قُلْتُ: لَا، قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِي كُلِّ سَنَةٍ؟ قُلْتُ: قَدْ يَكُونُ ذَلِكَ، قَالَ: يَا سَدِيرُ! مَا أَجْفَاكُمْ لِلْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلامُ! أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَيْ أَلْفِ مَلَكٍ شُعْثٌ غُبْرٌ يَبْكُونَ وَ يَزُورُونَ لَا يَفْتُرُونَ، وَ مَا عَلَيْكَ يَا سَدِيرُ! أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِي کُلِّ جُمْعَةٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّةً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، إِنَّ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَرَاسِخَ كَثِيرَةً! فَقَالَ لِي: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِكَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ يُمْنَةً وَ يُسْرَةً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ إِلَى السَّمَاءِ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ! السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» تُكْتَبُ لَكَ زَوْرَةٌ، وَ الزَّوْرَةُ حَجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ. قَالَ سَدِيرٌ: فَرُبَّمَا فَعَلْتُ فِي الشَّهْرِ أَكْثَرَ مِنْ عِشْرِينَ مَرَّةً. (کافی، ج4، ص589)
❇️❇️
در روایت مشابهی که در «کامل الزیارات» نقل شده است، جناب سدیر در انتهای حدیث می گوید: فَرُبَّمَا فَعَلْتُهُ فِي النَّهَارِ أَكْثَرَ مِنْ عِشْرِينَ مَرَّةً. یعنی روزهایی می شد که بیش از بیست بار این کار را انجام می دادم.
(كامل الزيارات، ص287/ بحارالأنوار، ج101، ص365 به نقل از کامل الزیارات)
🌤أللَّھم عجل لولیڪ ألفرج والعافیةوالنصر💠
https://eitaa.com/joinchat/212533303C45555bda01
@kashkoolkarime🕌
✅ لزوم مراقبه در هر مرحله:
🔶 یکی از دوستان روشن ضمیر ما نقل کرد که :
شخصی از اهل تفکّر و مراقبه در گوشه ای از صحن حضرت رضا علیه السلام نشسته و در دریائی از تفکّر فرو رفته بود ، یکمرتبه حالی به او دست داد و صورت ملکوتی افرادی را که در صحن مطهّر بودند مشاهده کرد :
دید خیلی عجیب و غریب است .
صورتهای مختلف و زننده و ناراحت کننده از اقسام صور حیوانات ، و بعضی از آنها صورتهائی بود که از صورت چند حیوان حکایت میکرد . درست مردم را تماشا کرد ؛ در بین این جمعیّت کسی نیست که صورتش سیمای انسان باشد ، مگر یک نفر سلمانی که در گوشه صحن کیف خود را
باز کرده و مشغول اصلاح و تراشیدن سر کسی است ؛
دید فقط او به شکل و صورت انسان است.
از بین جمعیّت با عجله خود را به او که نزدیک در صحن بود رسانید و سلام کرد و گفت : آقا میدانید چه خبر است؟
سلمانی خندید و گفت : آقا تعجّب مکن ، آئینه را بگیر
و خودت را نگاه کن .
خودش را در آئینه نگاه کرد ؛ دید صورت خود او هم به شکل حیوانی است ؛ عصبانی شده آئینه را بر زمین زد .
سلمانی گفت : آقا برو خودت را اصلاح کن ،
آئینه که گناهی ندارد .
📚 معادشناسی ( علامه سیدمحمدحسین حسینی طهرانی) ، جلد ۲ ، صفحه ۲۹۱
🆔 @bistosevom
@kashkoolkarime🕌
فواید تَرک تدریجی وعده ناهار
🔹رفع فشار زیاد به معده
🔸پاکسازی معده
🔹پیشگیری از چاقی
🔸درمان چربی خون
🔹درمان قند خون
🔸درمان کبدچرب
🔹سبکی بدن
🔸رفع ضعف حافظه
@kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه
#فدکیه
🔺 مشاهدهی نعمتهای بیشمار خدای متعال؛ الحمدلله علی ما انعم و له الشکر علی ما الهم
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
@kashkoolkarime🕌
شب ها زمان خوبی برای صعود به ملکوت است
حضرت سیدالساجدین (صلوات الله علیه) می فرمایند: إِنَّ بَيْنَ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ رَوْضَةً يَرْتَعُ فِي نَوْرِهَا اَلْأَبْرَارُ،
بین شب و روز یک باغ پر از نور است،
که فقط آدم های خاص از آن نور بهره می برند،
باقی شاید خیلی بهرهمند نشوند،
آقای عالم حضرت امام سجاد (صلوات الله علیه) می فرمایند: فَعَلَيْكُمْ بِتِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ فِي صَدْرِهِ وَ بِالتَّضَرُّعِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ فِي آخِرِهِ،
برای اینکه آرام آرام در زمره این گروه از کسب کنندگان نور در شب بشوید،
دو کار انجام دهید:
(۱) اول شب #قرآن_کریم تلاوت کنید.
(۲) نزدیک سحر #استغفار_با_تضرع فرمایید.
الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهترین سلام به امام زمان (سلام الله علیه)
ایا ما یک ربع وقت نداریم در روز برای امام زمانمون وقت بگزاریم!!!؟😓
@kashkoolkarime🕌
دعای_حضرت_زهرا علیهاالسلام برای شیعیان...
اِلهی وَ سَیدي؛ خدا و سرور من!
اَسْئَلُكَ؛ از تو میخواهم
بِالذَّینَ اصْطَفَیتَهُمْ؛ به برگزیدگانت
وَ بِبُکاءِ وَلَدَي في مُفارَقَتِي؛ و به گریهی حسن و حسین در فراق من
اَنْ تَغْفِرَ لِعُصَاةِ شیعَتِي وَ شیعَةِ ذُرِّیتِي؛ که از شیعیان گنهکار درگذری...
(نهج الحیاة/ص ١۴)
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه
@abbasi_khorasani
@kashkoolkarime🕌
『🕊͜͡✨』
-
تمام قواعد فقهی و روایی برای این است که ما کارهایی انجام دهیم تا با امام زمان خود در همین دنیا و در همین لحظه ای که هستیم، باشیم!
بعضی از بزرگان اهل معنا بودند که حضرت را به صورت مثالی و تَمَثُّلی که حضرت داشتند میدیدند. بعضی هم صورت مثالی را میدیدند و هم مقام ولایت را، یعنی اینجا که نشسته بودند توامان مقام ولایت را با خود میدیدند. بعضی از افرادی هم که نور ولایت را میدیدند ایشان را در قالب صورت مثالی نمیدیدند. یعنی برای کسی که نور ولایت را میبیند و از درون با حضرات در ارتباط است، اینکه صورت مثالی را ببیند موضوعیت خاصی ندارد. بزرگان میفرمایند ممکن است کسی صبح و شب با مقام ولایت امام زمان علیه السلام باشد ولی صورت ظاهری و دنیوی حضرت را اصلا ندیده باشد.
اصل، ارتباط با مقام ولایت است. ما وظیفه نداریم که جسم امام زمانمان را ببینیم اما وظیفه داریم و اصلا برای این خلق شده ایم که با مقام ولایت ایشان گره بخوریم و معیت داشته باشیم.
@m_h_esfahani
@kashkoolkarime🕌
حضرت آیت الله بهاالدینی می فرمودند:
مکتب اسلام و معارفش، همه برای این است که تو ساخته شوی. اگر تو ساخته شوی، همه چیز ساخته می شود. اگر تو خراب باشی، همه چیز خراب می شود. کاری کنید که خرابی ها را اصلاح کنید، نمی خواهد آباد کنید. جلوی خرابی ها را بگیرد./ منبع نردبان آسمان ص 239
@tezkar
@kashkoolkarime🕌
base.apk
42.72M
📀نرم افزار آثار علامه سید محمد حسین طباطبائی (#علامه_طباطبائی )
#المیزان
#حاشیه_کفایه
#بدایة_الحکمة
#نهایة_الحکمة (با حواشی #فیاضی)
و ... .
🌐کانال فلسفه وعرفان
@kashkoolkarime🕌
1_1142685713.apk
27.74M
📀مجموعه آثار آیت الله #عبدالله_جوادی_آملی
#شمس_الوحی_تبریزی
#تسنیم
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
#بنیان_مرصوص
#تفسیر موضوعی
و ...
#اندروید #گوشی
🌐کانال فلسفه و عرفان
@kashkoolkarime🕌
base.apk
31.16M
📀نرم افزار آیت الله مجاهد #محمد_تقی_مصباح_یزدی
🔸مجموعه آثار #گوشی #اندروید
#آموزش_عقائد
#آموزش_فلسفه
#جامعه_و_تاریخ_در_قرآن
#قرآن_شناسی
#خودسازی_خودشناسی
و ...
🌐کانال فلسفه و عرفان
@kashkoolkarime🕌
✅ مانع شدن از طریق امور دنیایی برای حرکت به سوی کمال حقیقی:
◀️ پرسش :
چرا شیطان به وسیله زینت دادن امور دنیایی ، انسان را از حرکت به سوی کمال حقیقی نااميد مى كند ؟
🔶 پاسخ :
چون بهره مندی از امور مادی ، نتایج زودرسی دارد ، امّا در برابر آن ارتباط با عالم غیب و انجام کارهای شایسته نیاز به مجاهده و تلاش پیگیری دارد و انسان باید با هواها و تمایلات دنیایی خود مخالفت کرده و آن ها را محدود نماید ، لذا شیطان با زینت هایش نسبت به امور دنیایی ،
او را از حرکت به سوی کمال حقیقی ، مأيوس
و ناامید می کند .
📚 شرح حدیث عنوان بصری ( استاد محمدباقر تحریری) ، صفحه ۳۹ .
🆔 @bistosevom
@kashkoolkarime🕌
توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها
🔻شما در اهل توسل هم نگاه کنيد عملاً توسلات پيوسته با حضرت زهرا سلام الله عليها براي کمتر کسي پيدا ميشود. از بس که وجود شریفش لطيف است و با افکار پراکنده اي که ما پيدا ميکنيم منافات دارد.
🔸آنقدر این ارتباط دقيق و لطيف است که بايد انسان زلال و پاک باشد تا بتواند ادامه بدهد.
بشري که هر کجاي آن را ميگيرند آخرش به شهوت و افکار شهوي ميرسند با حضرت و با توسلات عميق به ایشان پیوند عمیق نمی خورد.
🔹انسان خيلي بايد پاک باشد؛ خيلي بايد کريم النفس باشد؛ خيلي بايد عاقل باشد تا جنسش بوي شهوت ندهد و بتواند این ارتباط را برقرار کند.
@nasery_ir
@kashkoolkarime🕌
#ذکر #اسماءالله #حضرت_زهرا #امام_رضا
ذکر یا حی یا قیوم
🔻 یکی از وجه اشتراک های حضرت زهراء و امام رضا سلام الله علیهما این است که ذکر آن بزرگواران «یا حی یا قیوم» بوده است و کسی که این ذکر را مشغول شود احساس نزدیکی به این بزرگوارن می کند.
🔸 کسی که مشغول شود به این ذکر، مظهر این ذکر می شود. وقتی انسان در ذکر، یکی از اسماء را به آن حد نصاب رساند دیگر آن اسم مال او می شود و اسم اعظم می شود که در نزد اوست. عدد حد نصاب، به کیفیت خود ذکر و همچنین به خود شخص نیز بستگی دارد.
@nasery_ir
@kashkoolkarime🕌
🔰 لبخند خدا
▫️شهید متعالی ابدیت ویژه را میبیند که همان اکرام و لبخند خداست. او مخلصانه عمل میکند و حرف از خودش نمیزند. خودش را سرباز میداند! چنین شهیدی عاشقانه عمل میکند؛ بیسر و پا شدن و محو حق شدن را میطلبد و میگوید: ای مرگ زیبای من... !
🏷 بیانات استاد یزدانپناه پیرامون شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی
🕊 هدیه به روحشان فاتحه و صلوات
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
@kashkoolkarime🕌
51.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ مقدمه ی بحث تقسیمات طرق برای نفی خواطر
-
▫️جلسه ی نهم "دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل"
-
♦️آرشیو صوت ها 🔻
@esfahani_archive
کانال اصلی:
@M_h_esfahani
@kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنان شیخ حسین قنبری معروف به حاج آقا نباتی از تلامذه حاج شیخ ابوالحسن حافظیان
⏱ مدت: 2:03
🔹 حرف مفید زدن
🔸 به اندازه خوردن
🔹 با همه بودن و بی همه بودن
🔸 اهتمام به امور روزمره در عین ذکر بدوام
🗝 شاه کلید سلوک: صمت و جوع و سهر و عزلت و ذکر بدوام/ ناتمامان جهان را کند این پنج تمام
@RASHAHATOLBEHAR
@kashkoolkarime🕌
استاد سید محمد جواد شبیری
آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت.
اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵
پاره ای از دعاهای مأثور درسجود
یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله:
«یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة»
«یا لطیف ارحم عبدک الضعیف»
«یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة»
#هیچ_یک از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد میشود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده شود.
ما در اینجا #دو_دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل میکنیم.
دعای اول:
با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیهالسلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد:
«یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم»
گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است.
ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴].
به نظر میرسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]».
دعای دوم:
«اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب»
این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸].
در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود.
————————
[۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد.
[۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱.
[۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱.
[۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰)
[۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده میشود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و …
[۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱.
[۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴.
[۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹.
گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمیآید که دعا را مربوط به حالت سجده دانستهاند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینهای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰.
در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیهالسلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کردهاست که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است.
https://mfeb.ir/home/zkrhadis16-3/
@kashkoolkarime🕌
🔺 علت فراموش شدن نام خدا
آن کسی که میخواهد از بستر بلند شود یا مادری که میخواهد به بچهاش شیر بدهد یا میخواهد به او لباس بپوشاند یا انسانی که میخواهد لباس بپوشد، یا میخواهد غذا بخورد یا میخواهد تنفس بکند- فرقی نمیکند- همۀ اینها با «بسم الله» است، منتها فراموش شده، به خاطرِ فراگیری.
مثلاً وقتی یک بچه ماهی را در دریا میاندازند که غذا بخورد، خب این زندگیش با آب است ولی خبر از آب ندارد، فراموشیِ طبیعی دارد. امّا بشر، کودکانه خود را به نفهمی و نادانی زده و درکِ خود را به چیزهای کوچک متوجه کرده و از چیز بزرگ غافل شده.
اگر به یک کودکی شمعهای رنگارنگی بدهند تا مشغول روشن کردن اینها بشود، خورشید را فراموش میکند که الآن حاضر است و اینجا را روشن کرده و دیگر شمع لازم ندارد! امّا او بچه است و این چیز ها را نمیداند و سرگرم به این چیزهای رنگارنگ است که به او دادهاند تا مشغولش کنند.
بشر هم این طوری شده که از چنین مقام فوقِ عظمت و فوقِ تصور که بر همه جا احاطه دارد، غافل شده.
آن وقت انبیای عظام با بیداریای که خدا به آنها داده مبعوث میشوند که اینها و ما را که خواب هستیم، تکان بدهند. ابتدای تکان دادنشان «بسم الله» است. ولی وقتی «بسم الله» به صورت عادی درآمد، مثل برنامههای تلویزیون که هر کاری و هر صحبتی بخواهند بکنند، یک به نام خدایی هم میگویند، امّا این به نام خدا از روی عادت است، واقعی نیست و معنایی ندارد. وقتی به نام خدا گفته شود باید رنگها و قلبها و حالات تغییر بکند، «واذکرونی اَذکرکم»، به یاد خدا باشد به طوری که خدا نیز حضور خودش را به او بیشتر نشان بدهد و خدا هم او را یاد بکند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
@kashkoolkarime🕌
#سلسله_مباحث_فطرت
💠 مقام نورانیت معصومین (علیهمالسلام)
🔰 به ظاهر چشم میبیند، اما اگر من نبینم، چشم نمیبیند، گوش هم همین طور، باید با «من» بشنود، نمیتواند جدای از من، مستقلاً یک جایی چیزی را بشنود.
🌀 ما به انوار معصومین (علیهم السلام) چنین نیاز ذاتی داریم؛ پس منظور، آن هیکلهای مبارك نیست بلکه مقام نورانیت است.
📌 هر جا هر موجودی باشد، حتی خلأ حبابی که درون صخرهای است و هیچ هست، همان هیچ که هست، با نور معصومین (علیهم السلام) هست.
🔖 این هیکلهای مبارك، به تناسب خود با آن نور و قوه در ارتباط اند، نه اینکه خود آن قوه باشند. مثلاً کسی آهن ربایی را میآورد و به کسی که از بیابان آمده و تابه حال چنین چیزی ندیده است نشان میدهد که ببین یك آهن نعلی شکل، از یك متری فلان چیز را کشید، بدون هیچ چیزی. او هم باور می کند که چه عجیب است؟ این سحر و جادوست. یعنی توجه او به این آهن و هیکل است، شناختش در این محدوده است.
👈 اما یك فیزیکدان میفهمد که آنچه این کار را انجام میدهد، آن قوه مغناطیسی هست. منتها هر آهنی نمیتواند این کار را بکند، هر آهنی قابلیت ارتباط با آن قوه را ندارد، این را باید در یك میدان دقیق و منظم الکتریسیته قرار دهیم تا بتواند در مولکول های آن، چنان نظمی ایجاد کند که بتواند آن قوه در این آهن، ظهور پیدا کند، آن هم به اندازه و تناسب این ظهور پیدا می کند.
📚 کتاب "فطرت" ص۷۶۵
🆔 @nedayepakefetrat
@kashkoolkarime🕌
https://mesbahyazdi.ir/meshkat2/
این👆 هم آدرس دانلود برنامه #کامپیوتری مجموعه آثار آیت الله مصباح است. که سایت خود ایشان در اختیار قرار داده اند.
🌐کانال فلسفه و عرفان 🔸
@kashkoolkarime🕌