🔰 استعدادهای کودک و اصلاح آرزو!
🔻تربیت باید از اصلاح اراده شاگرد برای انتخاب آرزو آغاز شود. راه این است که مربی بتواند اراده شاگرد را به مسیر آرزوی فطری او بکشاند. برای این کار زمینه ای باید فراهم شود تا فرزند، بتواند استعدادهای فطری را که خدا به او داده نوعی بدهی تلقی کند. بچه وقتی بفهمد هوشش از دیگران بیشتر است، باید به نحوی بفهمد که در مقابل خدا، از دیگران بدهکارتر است. بداند اینها خوبیِ او نیست، بلکه بارهایی است که بر دوش اوست. وقتی فرزند اینطور با مسائل برخورد کند، بزرگبینی در او برطرف میشود و متواضع خواهد شد.
آیت الله حائری شیرازی. تربیت دینی کودک. ص۹۰-۹۲
#تربیت_کودک
#آیت_الله_حائری_شیرازی
✅ @keraamat_ir
5.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 از همون اول به بچه مسئولیت بده!
🔻 رشد در نقش آفريني است. تربيت فرد در ميدان عمل است و عمل جنبه قوه هاضمه علم را دارد. مربي وقتي مي تواند فرد را رشد دهد كه در صحنه عمل او را رشد دهد نه در يك شرايط انتزاعي يا در شرايط خيلي پاستوريزه و خاص. بايد بچه تجربه شكست را پيدا كند.در صحنه عمل, خودباوري برايش ايجاد مي شود و اعتماد به نفس او بالا مي رود. تربيت اين نيست كه بخواهيم اول يك رابطه ولايي برقرار شود، بعد تربيت كنيم و بعد نقش آفريني كند، از همان ابتدا بايد در حد جوهره متربي به اومسئوليت داد.
حجت الاسلام دسمی. کرامت2.
#حجت_الاسلام_دسمی
#تربیت_کودک
#دوره_کرامت
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
🔰 آزادی کودکان و کشف استعدادها
🔻 طفلی که در محیطی آرام، آزادانه احساس کند آنچه میخواهد برایش فراهم میشود، به طور طبیعی ذهنش آماده می گردد تا آنچه را که در توان دارد، آشکار سازد. زیرا مانعی برای ابراز وجود و اظهار خواستههای خود نمیبیند. بدین وسیله استعدادهای نهفته اش را آشکار میسازد. تجربیات در دروه کودکی، زمینهساز درک، شناخت و خلاقیت بیشتر در آینده خواهد شد. در مقابل اگر کودک آزاد نباشد و به خواسته ها و نیازهای طبیعیش اهمیت داده نشود یا حتی جلوی احتیاجات و نیازمندیهای کودکانه اش گرفته شود، دیگر موقعیتی برای بروز استعدادهای خود نمییابد وانگیزههای درونیش سرکوب میشود. اینگونه کودکان در آینده هم نمودی ندارند و خلاقیتی از آن انتظار نمیرود.
حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی. خانواده و تربیت مهدوی. ص۳۴۳
#تربیت_کودکان
#حجت_الاسلام_آقاتهرانی
✅ @keraamat_ir
🔰 شخصیت دادن به کودک در سیره اهل بیت
🔻 پیامبر اکرم (ص)، همواره با فرزندان خویش و حتی فرزندان اصحاب بازی میکردند. چرا که شرکت کردن در بازی کودکان، نوعی احترام است به شغل آنها که همان بازی است. اما علاوه بر احترام و تکریم کودکان، به آنها شخصیت نیز میدادند. نگاه معصومان علیهم السلام به فرزندان، نگاه به کودکانی که روز خود را با بازی و سرگرمی به پایان میبرند نیست. بلکه آنها را افراد با شخصیت و با فهم و آگاهی میدانند که در آینده بزرگان قوم خود خواهند بود. یکی از شیوه های شخصیت دادن ائمه به فرزندان خود، این بود که پاسخ برخی مسائلی که از آنها سوال میشد را به فرزندان خود ارجاع میدادند تا هم تمرینی برای کودک در شکوفا کردن استعدادهایش باشد و هم کودک را به دیگران معرفی کنند.
دکتر داوودی. سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت. ص ۸۱
#تربیت_کودک
#دکتر_داوودی
✅ @keraamat_ir
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ایجاد رقابت و مسیر غلط در تربیت
🔻 ما چیزی به عنوان رقابت سالم نداریم. چون معنای رقابت ناسالم بودن است. من با خودم رقابت دارم. یعنی عملکرد جاری من با عملکرد قبلی من در همان فعالیت باید رقابت داشته باشد. اما قرار نیست من با فرد دیگری رقابت کنم، چون اساساً ویژگیهای ما با هم متفاوت است. اما مفهوم قرآنی سبقت مورد اهمیت است. یعنی تمام تلاش را انجام دهیم تا جلوتر برویم. رقابتهایی که ما طراحی میکنیم در کمال خشونت است، چون موجب حسرت دیگران میشود. باید عرصه به گونهای فراهم شود تا هرکسی نتیجه تلاشش را ببیند.
استاد عمرانی
#استاد_عمرانی
#تربیت_کودک
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
🔰 تاثیر عاطفه مادر بر کودک
🔻 انسان باید هفت سال رئوفانه از شیر مادر و با نوازش او تغذیه کند، مهربانانه در آغوش مادر و در کنار بستر او بیارامد، پدر و مادر با زبان کودکانه و با رأفت با او بازی کنند، مهربانانه با او سخن گویند و با رأفت دستش را بگیرند و به مهمانی ببرند و... . چنین کودکی در بزرگسالیش رهبری زندگی خود را به خشم نمی سپارد؛ برخلاف شخصی که در دوران کودکی پدر را در خانه ندیده و از مادر دور بوده و خود نیز در مهدکودک آرمیده و فقط غذا و بهداشت و نیازهای جسمی او تأمین شده و از عاطفه و لطف مادر که فرزند باید با جان خود آن را بیابد و بچشد، اثری ندیده است.
زن در آیینه جلال و جمال. آیت الله جوادی آملی. ص۱۷۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
🔰 کودک تا کودکی نکند، بزرگ نمیشود!
🔻بسیاری از بازیهایی که برای ما بیمعناست، برای کودکان به شدت مهیّج و جذاب است. مثل به صدادرآوردن جغجغه برای کودک چندماهه. برای درک روحیات کودک، باید کودک شد تا معنادار بودن و بیمعنابودن بازیها را به خوبی درک کرد. برخی از والدین از کودک میخواهند تا بزرگ شود، غافل از اینکه کودک درصورتی میتواند بزرگ شود که کودکی کند. لازمه کودکی کردن هم بازیهای کودکانه است. کودکی کردن به قدری اهمیت دارد که نابغهها هم از آن مستثا نیستند.
حجت الاسلام عباسی ولدی. منِ دیگر ما. نقش بازی در تربیت فرزند، ص ۳۰ و ۳۱
#تربیت_کودک
#استاد_عباسی_ولدی
#نقش_بازی_در_تربیت
✅ @keraamat_ir
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فاجعه تربیتی کودکان نسل ما!
🔻 مهمترین سرمایه ما، عمر ماست و این فضای رسانهای باعث میشود ارزش عمر برای بچهها کم شود چرا که به بچهها گذارن الکی زندگی را یاد میدهد. مینشینند پای تلویزیون هی برنامه میبیند، تمام که میشود، میگویند حالا ببینیم بعدش چه نشان میدهد؟ این در حالیست که در بعضی کشورها، مدارس اردوهای ثانیه ای برگزار میکنند. یعنی به بچه ها میگویند از این ثانیه تا آن ثانیه باید کاری را انجام دهی که بچه بفهمد ثانیه ها ارزش دارد نه ساعت و روز و هفته. اما ما پنج دقیقه پیام بازرگانی میبینیم! واقعا چرا؟! اگر میخواهید بچه های سرنوشت ساز بسازید باید رسانه را محدود کنید.
استاد اسماعیلی . کرامت۳
#استاد_اسماعیلی
#تربیت_رسانه_ای
#دوره_کرامت
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
4.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بازی و رشد عقلی در کودکان
🔻 هوش یعنی قدرت حل مسئله برای سازگاری با محیط و آدم هوشمند کسی است که توانانی گرهگشایی مسائل را داشته باشد. اگر بچهها رها باشند تا بازی کنند با مسائلی روبه رو میشوند و به دنبال راهی برای حل آن هستند. هم بازیهای جسمی و هم فکری. مثلا بازی مثل اتلو، یک بازی استراتزیک است چون بر اساس شانس نیست، بلکه گزینههای مختلفی وجود دارد که باید راجع به آن تصمیم گرفت.
استاد تراشیون. کرامت2
#استاد_تراشیون
#تربیت_کودک
#دوره_کرامت
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
8.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #تیزر
💡 دوره آموزشی تبیین و نقد رویکرد روانشناسی غربی
📆 مهلت ثبت نام: 25 آذر
🌐 ثبت نام و اطلاعات بیشتر:
evnd.co/TPXYx
✅ @keraamat_ir