🔰 تربیت سیاسی کودکان از مدرسه
🔻 آقایان که تربیت بچهها را میکنند؛ مسائل سیاسی روز را هم به آنها تعلیم بکنند. نمیگویم همه آن مسائل سیاسی باشد. همه چیز باید باشد. یک بچه که از یک مدرسه بیرون میآید باید هم مسائل دینیاش را بداند، مسائل نماز و روزهاش را بداند، هم تربیتهای علمی بشود مطابق هر سیستمی که هست، و هم تربیت سیاسی بشود و این چیزی که بر عهده شماست، و آن تربیت انسان است، و از اهَم مسائل است تربیت انسان، آن را به طور صحیح و به طور خوب عمل بفرمایید.
صحیفه امام خمینی (ره)، جلد ۶. ص۲۰۰. سخنرانی ۳۰ بهمن ۱۳۵۷
#امام_خمینی_ره
#تربیت_سیاسی
✅ @keraamat_ir
🔰 پاسخ به سوالات کودکان
🔻 فکر نکنید که هر وقت بچه از شما سوالی نمیکند، واقعاً سوالی ندارد. گاهی سوال دارد ولی نمیپرسد. سوال را اگر از پدر یا مادر یا مدرسه نکند، به صورت یک معما در اعماق روح و ذهن او تهنشین میشود و انباشته شدن این معماها یک سردرگمی ریشهدار در آغاز جوانی برای او به بار میآورد. با بچه هایتان از همان سنین 7-6 سالگی به گفتگو بنشینید. زمینهای فراهم کنید تا آنها سوال کنند. اگر جواب روشنی برای سوال آنها دارید، به ایشان بگویید. اگر جواب ندارید، بگویید خود من هم نمیدانم. میپرسم و به تو جواب میدهم. بگذارید بچه این خصلت پسندیده را از شما یاد بگیرد که میشود انسان در جواب یک سوال بگوید «نمیدانم، تحقیق میکنم، جوابت را خواهم داد». مطمئن باشید اگر این رابطه میان شما و فرزندتان برقرار شود، بچههای عقدهای از نظر مسائل فکری، خیلی کمتر به وجود خواهد آمد.
شهید بهشتی. نقش آزادی در تربیت کودکان. ص ۸۵
#شهید_بهشتی
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چگونگی تربیت فرزندان بر محور حیا
🔻 برای ایجاد حیا در فرزندان باید دو نکته را برای آنها تبیین کنیم. اولین نکته، نوع پوشش است. خصوصاً دختران از حدود 7-6سالگی باید حجاب تمرینی داشته باشند. نکته دوم این است که تبیین کنیم حجاب داشتن سخت است. دختر و پسر در مراحل رشدشان باید با سختی مأنوس شوند خصوصاً در حیا. یعنی باید بدانند با حیا بودن راحت نیست. وقتی بچهها را با واقعیت روبرو میکنیم، راحتتر میپذیرند. مثلا وقتی بچه میخواهد آمپول بزند اینکه دائم بگوییم درد ندارد، دیگر مرد شدی، نباید گریه کنی، اشتباه است! اگر بچه حس کند که پدر و مادر هم در موقع آمپول زدن درد را تحمل میکنند برایش راحتتر میشود.
حجت الاسلام تراشیون
#تربیت_کودک
#تربیت_دخترانه
#استاد_تراشیون
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 *موتور تربیت درونی کودک*
🔻موتوری باید در دانش آموز روشن شود که منتظر نباشد تا دیگران بیایند و او را اصلاح کنند. امام صادق (ع) میفرمایند: واعظ خودت باش. باید بچهها را به گونه ای تربیت کرد که خودشان اصلاحگر باشند، نه اینکه دائما منتظر باشند تا دیگران زمینه رشد آنها را فراهم کنند و در صورت مساعد نبودن محیط و زمینهها بهانه برای اصلاح نشدن داشته باشند. بلکه باید یاد بگیرند حتی مقدمات و زمینهها را هم فراهم کنند و توجه کنند که هیچ تلاش و حرکتی برای اصلاح بی ثمر نخواهد بود. مانند حرکت امام حسین (ع) که 72 نفر در مقابل 100هزار نفر بودند اما نتیجه آن تا انقلاب ما و آزادی غزه و لبنان اثرگذار بوده است.
استاد حسن رحیم پور- دوره کرامت1
#استاد_حسن_رحیم_پور
#تربیت_کودک
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
🔰 تاثیر رفتار معلم بر دانش آموز
🔻ممكن است يك معلم در كلاس سخنان خیلی خوبی بگويد، ولى پيش از حرفها، اين رفتار و عمل ماست كه روى ديگران تاثير میگذارد. معلم بايد اعمال خود را كنترل كند و توجه داشته باشد كه طرز راه رفتن او، خنديدن، لباس پوشيدن، نوع آرايش و شكل تفريحات و حتى طرز نگاه كردن او، در شاگرد تأثير میگذارد. وقتى تو از يك زندگى ساده و بى تجملات و رفت و آمدهاى مؤمنانه بى تشريفات سخن میگويى، شاگرد كنجكاو است كه بداند خانه تو چگونه است؟ فرشهايت، لوازمت، حتى عكسهايى كه به ديوار خانهات آويختهاى، نشان دهنده شخصيت واقعى توست؛ چون شخصيت انسان را مى توان از روى انتخابش درك كرد.
استاد صفایی حائری. تربیت کودک، صفحه ۱۳
#تربیت_کودک
#استاد_صفائی_حائری
✅ @keraamat_ir
🔰 از مهدکودک تا خانه سالمندان!
🔻 پدر و مادری که کودک خود را از عطوفت، مهر و گرمی خانواده محروم نموده و او را به مهد کودک میسپارند، کودک آن دو نیز در بزرگسالی پدر و مادر خود را به خانه سالمندان میسپرد. زیرا با محبت و رأفت تربیت نشده و رحمت در روح او تزریق نشده و از آن تغذیه ننموده است. عاطفه برای کودک به اندازه تغذیه ضروری است. جامعهای که زن را با مرد برابر میشمرد، در حقیقت سهم عاطفه و رأفت را پایمال میکند و آغاز مهدکودک به فرجام خانه سالمندان میانجامد!
زن در آیینه جلال و جمال. آیت الله جوادی آملی. ص ۱۷۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تربیت_کودک
#نقش_پدر_و_مادر_در_تربیت
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 الزامات کلیدی در مسیر مربیگری
🔻 آشکار و پنهان مربی باید یکی باشد و دلش را از دنیا پاک کند و برای رضای خدا کار انجام دهد نه برای دلخواه مردم و بداند که اثرگذار خداست. اگر خدای مقلب القلوب بخواهد حرف مربی اثر خواهد گذاشت.
خانم دکتر همیز. دوره تربیت دخترانه
#ویژگی_های_مربی
#دکتر_همیز
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سه ویژگی زندگی سردار سلیمانی
🔻 محیط جبهه سه اثر را ایجاد میکرد. چون بوی مرگ میآمد، پردهها را کنار میزند. آخر خط بود و بچهها را به خدا نزدیک میکرد. خطر نزدیک بود و توسلات را زیاد میکرد. اینها را میتوانیم در محیط خانواده خود ایجاد کنیم. هر وقت به هم میرسیم بعد از سلام و احوال پرسی، بپرسیم، برای سفر آخرتت کاری کردی؟ یا به تکه کلامهایمان این را اضافه کنیم، حواست به خدای بالای سرت هست؟ اگر زندگیمان را با یاد مرگ، یاد خدا و توسل عجین کنیم، اتفاقات خوبی میافتد. اینها ویژگیهای زندگی حاج قاسم بود.
حجت الاسلام ماندگاری. دوره کرامت۴
#استاد_ماندگاری
#شهادت_سردار_سلیمانی
#الزامات_تربیتی_محیط
#دوره_کرامت
✅ @keraamat_ir
🔰 بگذاریم فرزندمان نتیجه تصمیمات خود را ببیند
🔻در جنگ احد رأی پیامبر (ص) این بود که مسلمین از مدینه بیرون نروند؛ اما عدهای از او میخواستند که آنان را به میدان رزم با دشمن ببرد. رسول اکرم اگرچه از اصرار آنان خوشش نمیآمد تسلیم رأی آنان شد. در این حالت رأی اکثریت، برخلاف مصلحت است، با این حال مخالفت با آن به صلاح نیست. میتوان گفت دو مصلحت در کار است؛ یکی «مصلحت خود کار» که رأی اکثریت با آن موافقت ندارد و دیگری «مصلحت موافقت با رأی اکثریت مردم». چون مصلحت دوم از مصلحت اول قویتر است، در عمل باید در جهت آن حرکت کرد.
آیت الله مصباح یزدی. حقوق و سیاست در قرآن. صفحه 311 و 312 (تلخیص)
🔸 کرامت نوشت
با توجه به این اصل، در دوره هفت سال سوم که دوره وزارت است؛ خوب است پدر و مادر با فرزند خود مشورت کنند و اجازه دهند نوجوان، با نتایج مثبت و منفی نظر خود مواجه شود. مصلحت این کار و نتایج مثبت آن بیشتر از این است که کارها درست انجام شود.
#کرامت_نوشت
#آیت_الله_مصباح
#تربیت_نوجوان
✅ @keraamat_ir
🔰 لباس معلم درس می دهد
🔻 یک محیط آموزشی که در آن تعلیم وجود دارد نیز در سازندگی و تخریب همه ابعاد وجودی انسان اعم از اعتقادی، قلبی، اخلاقی و عملی نقش دارد. گفتار و رفتار بر انسان اثر می گذارد. فرض کنید استاد مشغول درس دادن است، من او را نگاه می کنم. از لباس و حرکاتش درس میگیرم، ولو اینکه او استاد ریاضی است. به همین جهت تفکیک تعلیم از تربیت، نشدنی است. در هر محیطی و هر ماده تحصیلی باشد، تفاوتی نمیکند. تربیت همراه تعلیم است و آموزش همراه با تربیت است. از جداسازی خبری نیست.
حاج آقا مجتبی تهرانی. ادب الهی. جلد دوم. ص۱۴۹-۱۵۰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#ویژگی_های_مربی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اشتغال بانوان در جامعه
🔻 بنده با انواع مشارکتهای اجتماعی بانوان موافقم؛ اما اصولی را باید ندیده نگرفت. یک اصل این است که این کار اساسی را - که کارِ خانه و خانواده و همسر و کدبانوئی و مادری است - تحتالشعاع قرار ندهد. چون این جایگزین ندارد. شما اگر بچهی خودتان را در خانه تربیت نکردید، یا اگر بچه نیاوردید، یا اگر تارهای فوقالعاده ظریف عواطف او را - که از نخهای ابریشم ظریفتر است - با سرانگشتان خودتان باز نکردید تا دچار عقدهی عاطفی نشود، هیچ کس دیگر نمیتواند این کار را بکند؛ نه پدرش، و نه به طریق اولی دیگران؛ فقط کار مادر است. این کارها، کار مادر است؛ اما آن شغلی که شما بیرون دارید، اگر شما نکردید، ده نفر دیگر آنجا ایستادهاند و آن کار را انجام خواهند داد. بنابراین اولویت با این کاری است که بدیل ندارد؛ تعیّن با این است.
مقام معظم رهبری. سومین نشست اندیشههای راهبردی. ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
#تربیت_کودک
#نقش_مادر_در_تربیت
#مقام_معظم_رهبری
✅ @keraamat_ir
🔰 جلوی تصمیمات غلط کودکان را نگیریم
🔻 برای پرورش خلاقیت در کودک در مقابل وظایف شخصی او مانند غذا خوردن، شستن دست و صورت، مسواک زدن و ... دخالت مستقیم نکنید. سعی کنید بیشترِ مسئولیتها را به کودک بسپارید و بدون دخالت مستقیم بیشتر، نقش نظارتی و هدایتی داشته باشید و در صورت غلط بودن تصمیمِ کودک مستقیم به او نگویید، بلکه در یک فضای صمیمی و بازی گرایانه او را به سوی انتخاب خلاقانه کمک نمایید!
و به خاطر داشته باشید، بخش اعظم ناهنجاریهای اخلاقی و تحصیلی فرزندان در هفت سال دوم، ناشی از محدودیتهای بیجایی است که والدین از روی دلسوزیهای افراطی در هفت سال نخست برای فرزندشان پدید آوردهاند!
حجت الاسلام آقا تهرانی. خانواده و تربیت مهدوی. ص۳۷۲-۳۷۳
#حجت_الاسلام_آقا_تهرانی
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
🔰 چگونه کودکان خوابی راحت خواهند داشت؟
🔻 اگر کودک در طول روز آزاد باشد، به صورت خودکار، انرژیها و هیجانهای ذخیره شده برای یک روزش تخلیه میشود و در نتیجه آرام میشود و میخوابد. به طور معمول به این آرامش، خستگی گوییم؛ امّا واقعیت آن است که بچّهها وقتی انرژیهای خود را بدون دغدغه تخلیه میکنند، آرام میشوند؛ اگر چه این آرامش به جهت تحرّک فراوانی که داشتهاند، همراه با خستگی جسمانی هم بوده است. یکی از دلایل اصلی بدخوابی کودکان، انرژیهای ذخیره شدهای است که زمینهای برای تخلیۀ آنها ایجاد نشده و گویا اعصاب و روحشان را خسته کرده است. کودکانی که دچار خستگی روحی میشوند، نمیتوانند خوب و به اندازۀ کافی استراحت کنند.
بر گرفته از کتاب من دیگر ما ،استاد عباسی ولدی، کتاب سوم، صفحه ۳۸
#استاد_عباسی_ولدی
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 زنان و دختران حق حضور در جامعه ندارند! (قسمت دوم)
🔻دختران به سه گونه خنثی، جنسیتی و انسانی در جامعه حضور دارند. حضور خنثی یعنی بود و نبودشان فرقی ندارد. حضور جنسیتی یعنی انسانیت را پشت قرار داده و با جنسیت زنانه خود در جامعه حاضر میشوند. اما حضور انسانی میتواند حداکثری و حداقلی باشد. حداقلی یعنی نهایتا یک دختر، مادر، همسر و مادربزرگ خوب هست. نگاه حداکثری این است که احساس کند میتواند نقش آفرینی داشته باشد. باید دختران را به گونهای بار آوریم که احساس کنند میتوانند یک زن ِ پیغامبرِ مسلمان ِعالِم چشم خیره کن باشند.
دکتر غلامی- دوره تربیت دخترانه
#تربیت_دخترانه
#دکتر_غلامی
✅ @keraamat_ir
🔰 خود باوری در کودکان و ایجاد هویت
🔻 ما باید کودک را از آغاز دارای روحیه اعتماد به نفس و باور به هویت خود بار آوریم. در کشور ما متاسفانه فرهنگ منحرفی از گذشته پایهگذاری شده و آن بزرگ دیدن غرب و کوچک دیدن خود در مقابل اوست. این فرهنگ، به دلیل نبود «خودباوری» است. اینکه فلان جنس خارجی طرفدار بیشتری دارد یا فلان متخصص که دورههای تخصصی را در داخل گذرانده است، نگاه منفی نسبت به او وجود دارد، یک آفت و بیماری است. گاهی معلم یا استاد سر کلاس، از پیشرفتهای مسلم علمی مانند سلولهای بنیادی یا نانوتکنولوژی اظهار تردید میکند! خب برویم تحقیق کنیم؛ برای خودمان روشن شود. یکی از کارهای اساس تزریق و به وجود آوردن خودباوری است.
مقام معظم رهبری. تربیت ماندگار. ص۱۰۲ و۱۰۳
#مقام_معظم_رهبری
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
💡 دوره مجازی تربیت مربی مهد
♦️ مطابق با سرفصلهای مقرر سازمان بهزیستی کل کشور
♦️ارائه مدرک معتبر از سوی سازمان بهزیستی کل کشور
🗓 مهلت ثبت نام: ۲۶ دی
🌐اطلاعات بیشتر و ثبت نام در
www.keraamat.ir
✅ @keraamat_ir
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اصل کلی تربیت در مدرسه
🔻 در مدارس میخواهیم اهتمام به نماز داشته باشیم، نماز جماعت برگزار میکنیم و فقط امور تربیتی خود را موظف میبیند که به نمازخانه برود و سایر معلمان مثلا در جلسه ای هستند! یا جلسات قرآن برگزار میکنند که بچهها قرآن بخوانند. اینگونه کار به جایی نمیرسد. اگر مدیر و معلم فیزیک و شیمی و ... همه آمدند و نماز خواندند و قرآن خواندند این بر روی بچه ها اثر میگذارد. بنابراین این یک اصل کلی است که باید از خودمان شروع کنیم.
حجت الاسلام قاسمیان- کرامت۱
#تربیت_کودک
#حجت_الاسلام_قاسمیان
#دوره_کرامت
✅ @keraamat_ir
🔰 رفتار پدر و مادر و تعادل روحی بچه ها
🔻 بچهها وقتی در خانه، تعادل روحی پیدا میکنند که ببینند پدر ستون خانه و مادر زیبایی خانه است. به تعبیر دیگر، پدر رئیس حقوقی خانه و مادر رئیس عاطفی خانه است. خانم باید مراقب باشد که غرور شوهرش را نشکند و به فرزندانش یاد بدهد که غرور پدرشان را نشکنند و به او احترام بگذارند. مرد هم باید مراقب باشد که دل همسرش را نشکند و به فرزندانش یاد بدهد که دل مادرشان را نشکنند. در این خانواده هرچه «مادر دوست داشته باشد» و هرچه «پدر فرمان بدهد»، بچهها طبق آن عمل خواهند کرد. چون این دو رفتار مطابق فطرت و طبیعت پاک انسان است، دختر و پسر در چنین خانوادهای پاسخ های طبیعی اقتضائات روحی خود را میبینند و محیط خانه برای آنها آرامش بخش می شود.
#استاد_پناهیان
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مبارزه؛ اقتضاي دوره نوجواني
🔻 جنس نوجوانی به گونه ایست که مفاهیم هویت بروز می کند و هویت یابی اساساً این است که نوجوان مشخص کند چه کسی هست و چه کسی نیست و در این مسیر درگیر مبارزه میشود. سن نوجوانی سن مبارزه است و این رفتارها را نباید پرخاشگری تلقی کرد. اگر بستر مناسب برای این مبارزه فراهم نشود در جنبه های دیگر مانند مقابله با خانواده و یا افرادی مانند معلم و ناظم خود را نشان میدهد. اما اگر ما زمینه هویت يابي را برای او فراهم کنیم، همه انرژیهای نوجوانی که قرار است صرف قطع کردن یک سري پیوندها شود، در زمین خودش می نشیند و ظرفیتهایش در مسیر خود و به صورت متعالی شکوفا می شود. مانند بستری که امام در انقلاب و دفاع مقدس پیش روی نوجوانان گشود.
خانم دکتر فاضل. دوره تربیت دخترانه
#تربیت_نوجوان
#دکتر_فاضل
✅ @keraamat_ir
🔰 خب به قول خودمان چه؟!
🔻 اگر ما کتاب زیاد بخوانیم وقتی صحبت میشود تکیه کلاممان این است که به قول فلانی، به قول فلانی. خب به قول خودمان چه؟ هیچ چیز!! البته معنایش این نیست که در ِاجتهاد باز است و همه میتوانند بدون تحقیق و مطالعه وارد شوند. بلکه یعنی انسان اگر کتابی میخواند آن را مقدمه قرار بدهد برای «آزادی». مقدمه نباشد برای «وابستگی». چه فرق میکند؛ چه وابستگی صنعتی داشته باشیم که همه ابزار از خارج وارد شود، چه وابستگی فکری که انسان به یک کتاب و دانشمندان وابسته باشد که هر جا گیر کرد ببیند که آن آقا نظرش چیست. اگر صنعت مونتاژ بد است، فکر و دانشمند و و مقاله و سخنرانی مونتاژی خوب است؟!
آیت الله حائری شیرازی. مربی و تربیت. ص۱۰۷
🔸 کرامت نوشت: پس از مطالعه هر کتاب میتوان نظر کودک و نوجوان را در مورد مطالب کتاب خواست و بعد راجع به آن نظرات گفت و گو کرد. به این ترتیب به تدریج قدرت و جسارت فکر و تحلیل ایجاد میشود.
#آیت_الله_حائری_شیرازی
#تربیت_عقلانی
#کرامت_نوشت
✅ @keraamat_ir
🔰 شعر و قصه و تربیت کودکان
🔻یکی از نیازها و علاقههای کودکان علاقه به شعر، لالایی و قصه است .در هفت سال اول، هر چه سن کودک فزونی یابد، نیاز او به لالایی، شعر و قصه افزایش مییابد. همزمان با رشد سنی کودک، لالایی خوانی به شعر خوانی و آن گاه به قصه گویی، آن هم از مفاهیم بسیار ساده به سمت مفاهیم والاتر، ارتقاء مییابد. یکی از بهترین موقعیتها برای لالایی، شعر خوانی و قصه گویی هنگام خواب کودک است؛ چرا که همزمان با به خواب رفتن کودک، حساسیت خود آگاه او کاهش و میزان تأثیرپذیری نا خود آگاه او افزایش مییابد و چنین موقعیتی بهترین زمان برای تأثیر گذاری در جان پاک کودک است.
حجت الاسلام آقا تهرانی. خانواده و تربیت مهدوی، ص۳۵۹
#تربیت_کودک
#حجت_الاسلام_آقا_تهرانی
✅ @keraamat_ir