🔻شهید سلیمانی
🔹«خداوندا در دستان من چیزی نیست؛ نه برای عرضه [چیزی دارند] و نه قدرت دفاع دارند؛اما در دستانم چیزی را ذخیره کردهام که به این ذخیره امید دارم و آن روان بودن پیوسته به سمت توست.
🔹وقتی آنها را به سمتت بلند کردم؛وقتی آنها را برایت بر زمین و زانو گذاردم؛ وقتی سلاح را برای دفاع از دینت بهدست گرفتم اینها ثروت دستان من است که امیدوارم قبول کرده باشی.»
🌷🌟🌷🌟🌷🌟🌷
🌟🌷🌟🌷
🌷🌟
🌦 طلوع باران 🌦
🌷ادامه ی جلسه ی ششم ماهیت مرگ🌷
خیلی وقت ها شده کلی تلاش کرده ایم به کارهای روزمره برسیم، کلی برنامه ریزی کردیم، اما زمان مثل برق و باد گذشته و هنوز کار به اتمام نرسیده؛
میگن زمانت برکت نداشته!
چطور می شود که در همان وقت یک عده به کارهاشان می رسند و زمانشان برکت دارد؟؟؟
🌷🌟 گفتیم برخی آیات قرآن با اینکه ظاهراً از قیامت گفتهاند، در حقیقت به مرگ اشاره دارند؛ ازجمله آیۀ 18 سورۀ غافر:
"وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَناجِرِ..."
و آنان را از روز نزدیک قیامت بترسان؛ آنگاه كه جانها به گلوگاه رسد.
برخی مفسّران گفتهاند منظور از قلب در اینجا همان روح است. اما گفتیم روح به دنیا نیامده تا مرگی برایش تصور شود. جانی که به لب میرسد، نفس است و این اتفاق هم نه در قیامت کبری، بلکه هنگام مرگ رخ میدهد.
"آزِفَة" از ریشۀ «أزف» به معنای کمیِ وقت و تنگی زمان است.
ما امروز بیبرکتی زمان را خوب میبینیم؛ اینکه همیشه گرفتاریم و هرچه میدویم، باز کارهایمان روی زمین است. اما تنگی زمان را نمیفهمیم، چون در عالمش نرفتهایم؛ و آن وقتی است که قلب به حنجره یا جان به لب میرسد و در آستانۀ خروج از دنیا قرار میگیرد. هنوز حیات دارد؛ اما دیگر زمان ندارد و چنان تنگ است که محتضر حتی فرصت نمیکند پلک بر هم بزند یا آب دهانش را فرو برد؛ درجا میمیرد!
در طول زندگی نیز آنجا که باید از اوصاف و افکار دانی بمیریم، این تنگی و سختی به سراغمان میآید؛ ولی ما چون در خوبیها و بدیهای ظاهری تعصب داریم و دین را با پیرایه گرفتهایم، نمیتوانیم جان دهیم و از مرگ میگریزیم!
ادامه دارد...
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
🌷🌟
🌟🌷🌟🌷
🌷🌟🌷🌟🌷🌟🌷
🦋 🌈 🦋 🌈 🦋 🌈 🦋
📚#توحید_مفضل
🌈 اختلاف صور الناس و تشابه الوحوش و الطير و غيرها من الحكمة في ذلك 🌈
اعْتَبِرْ لِمَ لَا يَتَشَابَهُ النَّاسُ وَاحِدٌ بِالْآخَرِ كَمَا تَتَشَابَهُ الْوُحُوشُ وَ الطَّيْرُ وَ غَيْرُ ذَلِكَ فَإِنَّكَ تَرَى السِّرْبَ مِنَ الظِّبَاءِ وَ الْقَطَا تَتَشَابَهُ حَتَّى لَا يُفَرَّقُ
بَيْنَ وَاحِدٍ مِنْهَا وَ بَيْنَ الْأُخْرَى وَ تَرَى النَّاسَ مُخْتَلِفَةً صُوَرُهُمْ وَ خَلْقُهُمْ حَتَّى لَا يَكَادَ اثْنَانِ مِنْهُمْ يَجْتَمِعَانِ فِي صِفَةٍ وَاحِدَةٍ وَ الْعِلَّةُ فِي ذَلِكَ أَنَّ النَّاسَ مُحْتَاجُونَ إِلَى أَنْ يَتَعَارَفُوا بِأَعْيَانِهِمْ وَ حُلَاهُمْ لِمَا يَجْرِي بَيْنَهُمْ مِنَ الْمُعَامَلَاتِ وَ لَيْسَ يَجْرِي بَيْنَ الْبَهَائِمِ مِثْلُ ذَلِكَ فَيَحْتَاجُ إِلَى مَعْرِفَةِ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهَا بِعَيْنِهِ وَ حِلْيَتِهِ أَ لَا تَرَى أَنَّ التَّشَابُهَ فِي الطَّيْرِ وَ الْوَحْشِ لَا يَضُرُّهَا شَيْئاً وَ لَيْسَ كَذَلِكَ الْإِنْسَانُ فَإِنَّهُ رُبَّمَا تَشَابَهَ التَّوْأَمُ تَشَابُهاً شَدِيداً فَتَعْظُمُ الْمَئُونَةُ عَلَى النَّاسِ فِي مُعَامَلَتِهِمَا حَتَّى يُعْطَى أَحَدُهُمَا بِالْآخَرِ وَ يُؤْخَذُ أَحَدُهُمَا بِذَنْبِ الْآخَرِ وَ قَدْ يَحْدُثُ مِثْلُ هَذَا فِي تَشَابُهِ الْأَشْيَاءِ فَضْلًا عَنْ تَشَابُهِ الصُّوَرِ فَمَنْ لَطُفَ بِعِبَادِهِ بِهَذِهِ الدَّقَائِقِ الَّتِي لَا تَكَادُ تَخْطُرُ بِالْبَالِ حَتَّى وَقَفَ بِهَا عَلَى الصَّوَابِ إِلَّا مَنْ وَسِعَتْ رَحْمَتُهُ كُلَّ شَيْءٍ لَوْ رَأَيْتَ تِمْثَالَ الْإِنْسَانِ مُصَوَّراً عَلَى حَائِطٍ وَ قَالَ لَكَ قَائِلٌ إِنَّ هَذَا ظَهَرَ هُنَا مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِهِ لَمْ يَصْنَعْهُ صَانِعٌ أَ كُنْتَ تَقْبَلُ ذَلِكَ بَلْ كُنْتَ تَسْتَهْزِئُ بِهِ فَكَيْفَ تُنْكِرُ هَذَا فِي تِمْثَالٍ مُصَوَّرٍ جَمَادٍ وَ لَا تُنْكِرُ فِي الْإِنْسَانِ الْحَيِّ النَّاطِق
🦋 ناهمگونى شكلهاى مردم و همگونى وحوش و پرندگان 🦋
🌈 نيك بنگر و درس عبرت بگير كه چرا مردم شبيه يك ديگر نيستند ولى حيوانات و پرندگان و ديگر جانداران چون يك ديگرند.
اگر به يك گلّه آهوان بنگرى چنان با يك ديگر همانندند كه نمىتوان يكى را از ديگرى باز شناخت. اما مردم را ناهمگون مىبينى چنان كه بسختى مىتوان دو كس را كه در يك ويژگى همانندند يافت؛ زيرا مردم به خاطر معاملاتى كه در ميانشان جريان دارد بايد يك ديگر را با ويژگيهايى بشناسند. ولى حيوانات در ميانشان معاملاتى چنين وجود ندارد تا نياز به اين گونه شناختنى باشد.
همانندى پرندگان و هم حيوانات به زيانشان نيست ولى در انسان چنين نمىباشد، اگر دو انسان دو قلو به يك ديگر شديدا شبيه باشند مردم در معامله با آنان در رنج و دشوارى مىافتند تا جايى كه به جاى يكى به ديگرى داده مىشود و يا به جاى يكى ديگرى مجازات مىگردد.
اين مشكل گاه در همانندى اشيا اتفاق مىافتد چه رسد به همانندى خود انسانها.
چه كسى با اين امور دقيق و ظريف كه به ذهن احدى خطور نمىكند بر بندگانش لطف و عنايت مىكند جز آنكه رحمتش همه چيز را در بر گرفته است؟
اگر كسى بگويد اين صورت انسان كه بر روى ديوار است خود به خود به وجود آمده و كسى آن را نساخته سخنش را باور مىكنى؟
هرگز ! بلكه او را به استهزا مىگيرى.
چگونه است كه اين امر را در باره يك صورت جامد و بيجان انكار مىكنى و در باره خود انسان زنده با شعور و سخنگو مىپذيرى؟
ادامه دارد....
#ادامه_توحید_مفضل_59
@ketabezendagi
🦋 🌈 🦋 🌈 🦋 🌈 🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 شهید سیّد مرتضے آوینی :
🌷 من هرگز اجازه نمےدهم ڪه صداۍ حاج همت در درونم گم شود. این سردارِ خیبر قلعه قلب مرا نیز فتح ڪرده است.
سردارخیبر
شهیدهمّت
💐🌎💐🌎💐🌎💐
🌎💐🌎💐
💐🌎
🌦 طلوع باران 🌦
💐آخرین قسمت جلسه ی ششم ماهیت مرگ 💐
وقتی خطایی را می بینیم غالبا طرف مقابل را مقصر می دانیم و در ذهنمان سریع برای او مسیر هدایت ترسیم می کنیم؛ نه حرف هایش را درست می شنویم و نه می فهمیم که مشکل کجاست؛
فقط می خواهیم ثابت کنیم مقصر است؛
چرا ؟؟!
💐🌎 گاه آنقدر در تنگنای تعصّبات خود میمانیم که هر نظر مخالفی را متّهم میکنیم و هرکس را با ما همسلیقه نباشد یا مرتکب گناهی شود، بیدین و بیاخلاق میدانیم و از خود میرانیم.
برای همین هم دیگران با ما راحت نیستند و حتی فرزندانمان از ما میترسند!
درحالیکه دین برای همه است و همه فطرت و روح دارند، نه فقط ما.
بر فرض هم که نظر ما درست باشد؛ مگر خودمان از اول، معصوم بودیم؟
اصلاً مگر الآن معصوم هستیم؟!
اگر دستمان را نمیگرفتند و با اولین اشتباه طردمان میکردند، الآن کجا بودیم؟
هیچ فکر کردهایم آنکه خطا میکند، اگر از سوی خانواده و جامعه طرد شود، کجا باید برود و چگونه هدایت شود؟
دین، وسیع و باز است. نفس ما هم اگر از تعصّبات خود بمیرد و آزاد شود، باز است؛ تا جایی که به گنهکار هم ، میدان میدهد تا او نیز روزنۀ نوری بیابد و برگردد.
این بهترین و زیباترین امر به معروف و نهی از منکر است؛
چون بدون اینکه کاسۀ داغتر از آش شود و با تحقیر و توهین بندگان، از دین و خدا جلو بزند(!)، با صبر و سِعۀ صدر، راه را برای رفع نقصها و ظهور زیبایی ها میگشاید.
ادامه دارد...
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
💐🌎
🌎💐🌎💐
💐🌎💐🌎💐🌎💐
💫🍃💫🍃💫🍃💫
🍃🌟🍃🌟🍃🌟
💫🍃💫🍃💫
📚#توحید_مفضل
💫رشد بدن حيوان و راز توقف آن💫
نمو أبدان الحيوان و توقفها و سبب ذلك
لِمَ صَارَتْ أَبْدَانُ الْحَيَوَانِ وَ هِيَ تَغْتَذِي أَبَداً لَا تَنْمِي بَلْ تَنْتَهِي إِلَى غَايَةٍ مِنَ النُّمُوِّ ثُمَّ تَقِفُ وَ لَا تَتَجَاوَزُهَا لَوْ لَا التَّدْبِيرُ فِي ذَلِكَ فَإِنَّ تَدْبِيرَ الْحَكِيمِ فِيهَا أَنْ تَكُونَ أَبْدَانُ كُلِّ صِنْفٍ مِنْهَا عَلَى مِقْدَارٍ مَعْلُومٍ غَيْرِ مُتَفَاوِتٍ فِي الْكَبِيرِ وَ الصَّغِيرِ وَ صَارَتْ تَنْمِي حَتَّى تَصِلَ إِلَى غَايَتِهَا ثُمَّ تَقِفُ ثُمَّ لَا تَزِيدُ وَ الْغِذَاءُ مَعَ ذَلِكَ دَائِمٌ لَا يَنْقَطِعُ وَ لَوْ تَنْمِي نُمُوّاً دَائِماً لَعَظُمَتْ أَبْدَانُهَا وَ اشْتَبَهَتْ مَقَادِيرُهَا حَتَّى لَا يَكُونَ لِشَيْءٍ مِنْهَا حَدٌّ يُعْرَف
🍃رشد بدن حيوان و راز توقف آن🍃
اگر تدبير و حكمتى در كار نيست چرا با اينكه حيوانات دائما تغذيه مىكنند، امّا بدن آنها هميشه رشد نمىكند بلكه رشد آنها پايان و حدّى دارد و پس از آن مىايستد و از آن حد نمىگذرد؟
حكمت و تدبير اين امر آن است كه بدنهايشان گذشته از بزرگى و كوچكى، مقدارى خاص داشته باشد. در نتيجه رشد مىكند و به مرز كه رسيد رشد آن متوقف مىگردد و بيشتر نمىرود. اما با اين همه، تغذيه ادامه دارد.
اگر همواره در حال رشد باشند بدنها بسيار بزرگ مىشوند و اندازهها از كنترل و حساب خارج مىشود و هيچ كدام حدى ندارند كه با آن، شناخته شوند.
ادامه دارد.....
#ادامه_توحید_مفضل_60
@ketabezendagi
💫🍃💫🍃💫
🍃🌟🍃🌟🍃🌟
💫🍃💫🍃💫🍃💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حرمینِ شریفینِ کاظمین
شهادت باب الحوائج حضرت موسی ابن جعفر (علیهماالسلام) را تسلیت عرض می نماییم
🏴🔹🏴🔹🏴🔹🏴
🔹🏴🔹🏴
🏴🔹مطلع نور
امام موسی کاظم(علیهالسلام) میفرمایند:
«إِنَّ الْعَاقِلَ رَضِيَ بِالدُّونِ مِنَ الدُّنْيَا مَعَ الْحِكْمَةِ وَ لَمْ يَرْضَ بِالدُّونِ مِنَ الْحِكْمَةِ مَعَ الدُّنْيَا فَلِذَلِكَ رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ إِنَّ الْعُقَلَاءَ تَرَكُوا فُضُولَ الدُّنْيَا فَكَيْفَ الذُّنُوبَ وَ تَرْكُ الدُّنْيَا مِنَ الْفَضْلِ وَ تَرْكُ الذُّنُوبِ مِنَ الْفَرْضِ»
همانا عاقل، به اندکی از دنیا، با داشتن حكمت، راضی است؛ ولی به كمی حكمت، اگر چه دنیا را داشته باشد، راضی نیست! برای همین تجارت عاقل سود میدهد. همانا عاقلان، زیادۀ بر احتیاج از دنیا را كنار نهادند، تا چه رسد به گناهان! كه ترک زیادیِ دنیا، فضیلت است و ترك گناه، واجب.
وسائل الشيعة، جلد ۱۵، صفحۀ ۲۰۷
@Lotfiiazar
🔹🏴🔹🏴
🏴🔹🏴🔹🏴🔹🏴
34.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ وَلِيِّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَّتِهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ صَفِيِّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللَّهِ وَ ابْنَ أَمِينِهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْهُدَى
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلَمَ الدِّينِ وَ التُّقَى السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَازِنَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَازِنَ عِلْمِ الْمُرْسَلِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نَائِبَ الْأَوْصِيَاءِ السَّابِقِينَ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَعْدِنَ الْوَحْيِ الْمُبِينِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَاحِبَ الْعِلْمِ الْيَقِينِ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَيْبَةَ عِلْمِ الْمُرْسَلِينَ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْإِمَامُ الصَّالِحُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْإِمَامُ الزَّاهِدُ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْإِمَامُ الْعَابِدُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْإِمَامُ السَّيِّدُ الرَّشِيدُ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمَقْتُولُ الشَّهِيدُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ ابْنَ وَصِيِّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
مفاتیحالجنان، زیارت امام موسی کاظم(علیهالسلام)
◼️◼️◼️◼️
◼️◻️◻️
◼️◻️
◼️
🌦 طلوع باران 🌦
◻️ اولین قسمت جلسه ی هفتم ماهیت مرگ ◻️
خیلی وقتها شده بعضی اتفاقها در زندگیمان را به جبر و سرنوشت و... ربط دادیم و فکر می کنیم اگر خودمان حقِ انتخاب داشتیم این اتفاق نمی افتاد؛
اما، آیا واقعا خودمان مسیر زندگیمان را میسازیم یا اینکه بخشی از مسیر، انتخاب ما نیست؟؟؟
◼️◻️دانستیم اصل وجود و ایجاد ما از خداست. شرایط ظهور وجود را نیز خدا برای ما گذاشته است.
اما اینکه با وجود، چه کنیم و چه تعینی بگیریم، به خودمان مربوط است.
گفتیم نفس با سیر تدریجی مرگ است که تعین میگیرد. خداوند مرگ و حیات را خلق کرده و در پایان زندگی نیز او توفّی میکند و جانمان را میگیرد.
اما در طول زندگی، ما را مظهر اسم «محیی» و «ممیت» قرار داده تا بتوانیم خود را بمیرانیم و زنده کنیم و اینگونه نفسمان را تعین دهیم.
برای همین است که میگوییم ما به اذن خدا، خالق نفس خود هستیم و هرطور بخواهیم، با انتخابها و اعمالمان آن را میسازیم.
ادامه دارد....
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendag
◼️
◼️◻️
◼️◻️◻️
◼️◼️◼️◼️
🖤توکل به خدا یعنی چه؟🖤
در حدیثی نورانی از امام کاظم میخوانیم که:
مَن أرادَ أن یکنَ أقوَی النّاسِ فَلیتَوکل عَلی الله
هر که میخواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید. .
در حدیثی رسول گرامی اسلام (ص) از جبرئیل (ع) می پرسد: معنای توکل بر خدا چیست ؟
جبرئیل (ع) در پاسخ می گوید: «العلم بان المخلوق لایضر و لا ینفع و لا یعطی و لا یمنع و استعمال الیأس من الخلق؛ حقیقت توکل علم و آگاهی به این است که مخلوق نمی تواند زیانی برساند و نه سودی و نه چیزی ببخشد و نه از آن باز دارد، و نیز توکل مأیوس شدن از خلق است (یعنی همه چیز را از خدا و به فرمان او بداند)
🌾🌾🌾🌾🌾🌾
◾◼️▪️
هارون که از حالات فوقالعاده معنوی امام کاظم علیهالسلام در سختی زندانهایش به تنگ آمده بود، تصمیم گرفت تا آن حضرت را در مخوفترین و تاریکترین زندانها تحت شکنجه قرار دهد. به همین خاطر امام معصوم علیهالسلام را به « سندی بن شاهک » دژخیم یهودی خود سپرد. سختی زندان سندی بن شاهک به قدری شدید بود که طاقت را از کف امام علیهالسلام ربود. فراز زیر که در زیارتنامه آن حضرت وارد شده گوشهای از شدائد امام را در زندان سندی بن شاهک توصیف میکند:
« *اللهم صل علی موسی بن جعفر المعذب فی قعر السجون، و ظلم المطامیر ذی الساق المرضوض بحلق القیود و الجنازة المنادی علیها بذل الاستخفاف*... »
« خدایا! درود فرست بر آن امام مظلومی که ساق پای نازنینش بر اثر حلقههای زنجیر کوبیده شد و پس از شهادتش جنازه پاکش را با وضع ناشایست از زندان خارج نمودند... ».
باری. از روایات استفاده میشود که امام موسی بن جعفر علیهالسلام را در زندان و در میان سیاه چالها شکنجه میدادند و غل و زنجیر آهنین به پای مبارکش بسته بودند. سختی زندان سندی بن شاهک به گونهای بود که دعاهای آن حضرت عوض شد و با خدا چنین مناجات میفرمود:
« ... *یا مخلص الشجر من بین رمل و ماء و طین. یا مخلص النار من بین الحدید و الحجر. یا مخلص اللبن من بین فرث و دم. یا مخلص الولد من بین مشیمة و رحم. یا مخلص الروح من الأحشاء و الامعاء. خلصنی من ید هارون الرشید.*» [2] .
« ای خداوندی که گیاه را از بین آب و گل و ریگ نجات میدهی. ای خداوندی که آتش را از بین آهن و سنگ، رهایی میبخشی. ای خداوندی که شیر را از بین غذاهای هضم شده و خون خلاص میکنی. ای خداوندی که بچه را از میان پرده رحم نجات میبخشی. ای خداوندی که روح را از میان و درون حجابها، خلاص میکنی. مرا از دست هارونالرشید خلاص کن. »
◾◼️▪️
🌾🌾🌾🌾🌾🌾
4_5924965036178016519.mp3
4.12M
🔳 #شهادت_امام_ موسی_کاظم(ع)
🌴غریبونه
🌴تنهای تنها
🖤🍃🖤🍃🖤🍃🖤
🍃🖤🍃🖤
🏴 *در کلاس اهل بیت (ع)*🏴
یک سؤال از معلم امروزم پرسیدم،پاسخی به من فرمود که تا قیامت باید بسوزم و سر از خجالت بالا نیاورم.
*آقا جان چرا تقدیر شما ۱۴ سال زندان هارون الرشید ملعون شد؟*
🖤 *مولای من،موسی بن جعفر ع فرمود:*
*"خداوند به من فرمود،شیعیان در امر شما کوتاهی کردند،بین عذاب آنها و عذاب خودت یکی را انتخاب کن و من که راضی به عذاب فرزندانم نمی شدم، عذاب خودم را انتخاب کردم،به همین دلیل ۱۴ سال زندان تقدیر من گشت"*
*با خود گفتم نکنه حصر و زندانی صاحب الزمان هم به دلیل انتخاب حضرت است تا خداوند ما را عذاب نکند ...*
🍃🖤🍃🖤
🖤🍃🖤🍃🖤🍃🖤