از یک روحانی بالای منبر شنیدم که #شیعیان حتی گناهکاران، چون شیعه حضرت علی(ع) هستند نهایتا به #بهشت میروند!
آیا این با عدالت خدا منافات ندارد؟
#پاسخ
✅یکی از سوالاتی که همیشه مطرح می شود در خصوص حدیثی از امام صادق(ع) است که بر اساس آن شیعیان وارد #دوزخ نخواهند شد.
این مساله همیشه محل بحث و سوال بوده اما پاسخ به آن چیست؟
🔵حدیثی که از امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باب وارد شده این است که راوی می گوید به امام صادق ـ علیه السلام ـ گفتم: شنیدم که می گفتی همه شیعیان برغم آنچه در آنهاست (گناهانی که دارند) در بهشت جای دارند. فرمود: به تو راست گفتم. بخدا سوگند که همه آنها در بهشت جای دارند. گفتم: فدایت شوم گناهان، بسیارند و بزرگ! فرمود: اما در قیامت همگی شما با شفاعت پیامبر که خواسته اش برآورده می شود و یا جانشینش در بهشت خواهید بود امّا بخداوند سوگند که من در برزخ بر شما می ترسم. گفتم #برزخ چیست؟ فرمود: همان قبر است از هنگام مرگ تا روز قیامت.
با توجه به این روایت پس از قیامت #و محاسبه اعمال هیچ شیعه ای از شیعیان داخل جهنم نمی شود بلکه به شفاعت وجود مقدس رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ یا یکی از امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ مشمول عنایات الهی قرار می گیرد و اهل نجات خواهد شد.
حال در اینجا دو پرسش اساسی به ذهن می آید اولاً مراد از شیعه چه کسانی هستند ثانیاً شفاعت به چه معنایی است و آیا مطلقاً شامل حال شیعیان می شود یا شرائطی هم دارد.
✅ابتدا می پردازیم به پرسش اول که مراد از شیعه چه کسانی هستند. برای پاسخ به این پرسش مراجعه می کنیم به متون روایی خود و از خود روایات اهل بیت ـ علیهم السلام ـ تعریف شیعه و یا اوصاف شیعیان را بدست می آوریم.
1. امام رضا ـ علیه السلام ـ می فرماید: شیعیان ما تسلیم امر ما هستند و به فرمایشات ما عمل می کنند با دشمنان ما مخالفند پس هر کس این گونه نباشد از ما نیست.
2. جابر جعفی گفت: امام محمدباقر ـ علیه السلام ـ فرمود:
ای جابر آیا کافی است برای کسی که ادعای #تشیع داردبگوید که دوستدار ما اهل بیت است؟ بخدا سوگند شیعة ما نیست مگر آن کسی که تقوای خدا را رعایت کند و از او اطاعت نماید.
✅پس، از منظر روایات اهل بیت ـ علیهم السلام ـ شیعه کسی است که ملتزم به دستورات آنان باشد و در عمل هم فردی کوشا باشد. در همین جا سؤال دیگری مطرح می شود آن اینکه اگر شیعه تنها کسانی باشند که مطیع فرمان خدا و اهل تقوی و عمل صالح هستند دیگر چه نیازی به شفاعت هست به عبارت دیگر آنچه باعث نجات این گونه افراد می شود همان ایمان و عمل صالحشان می باشد.
📚کافی، کلینی، ج 3، ص 242
📚شیخ صدوق، صفات الشیعه،ص 18
@keyfonas
چرا حضرت محمد را آزار میدهیم
✅امام صادق(ع) در مجلسی فرمودند:
چه مىشود شما را كه حضرت محمد(ص) را آزار مىدهيد؟!
مردى گفت:
#فدايت شوم! چگونه رسولالله را آزار دادهایم؟
امام صادق(ع)فرمودند:
مگر نمىدانيد كه #اعمال شما بر آن حضرت عرضه مىشود؟ و وقتی معصيتى در آنها #مشاهده فرمايد آزرده مىگردد؟
پس رسولالله را #آزار ندهيد و با اعمال نیکوی خود، آن حضرت را شادمان سازيد.
📚امالی شیخ مفید،مجلس۲۳، شماره ۲۹
@keyfonas
جایگاه زن قبل و بعد از اسلام
زنان در دوران #پیش از اسلام در حجاز منزلت اجتماعی بالایی داشتند. آنان در پوشش، روابط جنسی، تجارت و دیگر امور اجتماعی و حتی از نظر تعداد شوهر، آزاد بودند. اسلام با وضع قوانین و ایجاد نگرش های منفی نسبت به زن، جایگاه او را کاهش داده و با وضع محدودیت های جنسی، آزادی او را محدود کرد.
1⃣نگاه به زن در #دوران جاهلیت، نگاه کالایی بود تا جایی که مرد می توانست در مقابل کامجویی از همسر دیگری و یا رهایی از تنگدستی، همسر خود را به دیگری بدهد و یا پس از مرگ، همچون کالا به پسر خانواده ارث می رسید و پسر او را به نکاح خود در آورده و یا تا آخر عمر از ازدواج محروم می کرد، در آن #مقطع، اختیار ازدواج زن به دست چندین نفر همچون برادر، عمو، پسر عمو و ... بود که با ظهور اسلام، کلیه این رسوم لغو و با انحصار اجازه ازدواج دختر باکره به پدر و جد پدری، دایره آزادی زن #گسترش یافت. از طرفی طلاق به آسانی توسط مرد و عمدتا از سر هیجان، غضب و یا انتقام جویی صورت می گرفت، اما اسلام علاوه بر مبغوض دانستن طلاق و سخت کردن #شرایط آن که به ضابطه مند شدن طلاق منجر شده است، در مواردی همچون ناتوانی جسمی مرد، به زن نیز حق طلاق داده است.
2⃣چند #شوهری با طبیعت زن که خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی یک مرد است سازگار نیست، چنانکه با طبیعت مرد نیز تعارض دارد، چون در چند همسری اطمینان به اینکه فرزند، از آن کیست و باید تحت حمایت چه کسی قرار گیرد، وجود نداشته و به #مشکلات عاطفی نسل ها منجر می شود، از طرفی انجام آزمایش علاوه بر سخت بودن در همه جوامع، مشکلات حاشیه ای فراوانی دارد، چنانکه #تجربه عملی آن در غرب به شکست انجامید.
3⃣اسلام زنان را از نظر آفرینش یکسان دانسته و ملاک برتری را کمالات انسانی و نه جنسی می داند، از طرفی اسلام علیرغم پذیرش تفاوت زن و مرد و نیز وضع #احکام متناسب با این تفاوت ها، حقوق اجتماعی و سیاسی زنان را به رسمیت شناخت، همچون حق #بیعت همچون مردان که به منزله مشارکت در تعیین سرنوشت بود و یا احترام به حق امان دادن زنان که یک ظرفیت سیاسی بود و در اثر همین توجهات به #حقوق زن بود که زنان همچون مردان دسته دسته به پیامبر ایمان می آوردند.
@keyfonas
از ابن عباس #روايت است كه به ايشان، اطلاع دادند كه على (ع) عده اى انسان(مرتد) را #سوزانده است.
ابن عباس گفت: اگر من بجاى او مىبودم، آنها را نمىسوزاندم. زيرا نبىاكرم فرمود: ” مردم را با #عذاب خدا (آتش) عذاب ندهيد.”بلكه آنها را مىكشتم همانطور كه پیامبر فرمود: “هركس دينش را تغيير داد او را بكشيد.” [مختصر صحيح بخارى، باب٧٠، ص٦٤٩ ] این #جنایت امام شیعیان است!!
✅آنچه در مورد #سوزاندن افراد توسط پیشوایان مسلمین نقل شده است باید به دقت بررسی شود چون این عمل را نمی توان با اسناد #ضعیف به کسی نسبت داد مخصوصا کسانی که مهربان ترین انسانها بوده اند و صدها روایت تاریخی صحیح، این مسئله را #اثبات می کند.
یکی از راویان این #حدیث عکرمه است که به اقرار علمای اهل سنت فردی دروغگو بوده است: جریر بن عبدالحمید از یزیدبن ابی زیاد نقل می کند که روزی به دیدار علی بن عبدالله بن عباس رفتم و #عکرمه را دیدم که بر درب نخلستان بسته شده بود، پرسیدم: چرا عکرمه را بسته ای؟ گفت: او بر پدرم دروغ می بندد. [1]
قضیه دروغ بستن عکرمه بر ابن عباس بین #خواص مشهور بود تا جائی که ضرب المثل شده بود کما اینکه یحیی بن بکا می گوید از ابن عمر شنیدم که به نافع می گفت: از خدا بترس و بر من #دروغ نبند همان گونه که عکرمه بر ابن عباس #دروغ می بست. [2]
گفته شده که #عکرمه بر رأی خوارج بوده است به همین خاطر امام مالک و مسلم از او روایتی نقل نکرده اند. [3]
قاسم به عثمان بن مرة گفت: ای برادر! عکرمه #انسان دروغگوئی است. صبح یک حدیثی را نقل می کند و غروب از حدیث خود بر می گردد. [4]
با توجه به این #توضیحات این نقل نمی تواند به عنوان سند قابل اعتماد محسوب شود.
📚 منابع:
[1]. سیر أعلام النبلاء، ج5، ص23.
[2]. همان، ج7، ص237.
[3]. تذکرة الحفاظ، ج1، ص74.
[4]. تهذیب الکمال، ج20، ص286
@keyfonas
شهادت دادن به #ولایت امام علی (ع) در #اذان شیعیان علاوه بر اینکه هیچ مبنای #دینی و تاریخی ندارد، از بدعتیهایی است که صفویان در اذان وارد کردند.
1⃣ در زمان #حکومت آلبویه برخی از شعارهای شیعه از جمله شهادت به ولایت، به عنوان شعاری آشکار، مطرح شد. اصرار آل بویه به اینجا منجر شد که شهادت ثالثه در اذان و اقامه رسمیت یافت.
شیخ صدوق درباره این مسأله قائل به وجود نص خاص بود. از آن به بعد کسی نتوانست از انتشار آن #جلوگیری کند مگرمدتی درعهد سلجوقیان که گفتن آن به کلی منع شد. و بعد با برپایی حکومت مقتدر صفوی، این #شعار هماره با عشق به امیرمؤمنان آشکارتر گفته میشد.
2⃣ فقیهان شیعی اتفاق نظر دارند که شهادت بر ولايت در اذان و اقامه واجب نیست؛ بلكه بر اساس عمومیت و اطلاق پارهای از ادلّه، اظهار آن را #مستحب دانستهاند. شهادت بر ولایت امام علی (ع) با اینكه از فصول اذان و اقامه به شمار نميرود، اما از آنجا که #امامت، در امتداد نبوت است، شهادت بر ولايت، كاملكنندة #شهادت بر توحيد و نبوت است.
3⃣بدعت در جایی است که فردی در میان احكام، آموزهها و ارزشهای دين اسلام ـ كه خداوند به وسيله پيامبر (ص) براي #مسلمانان معین كرده است ـ تغيير یا تغییراتی پدید آورد؛ به گونهاي كه مستلزم کاستن از #دین يا افزودن بر آن شود. در حالی که امام صادق (ع) میفرمایند: «هرگاه يكي از شما گواهي بر توحيد و #نبوت داد، بايد بگويد عليُّ اميرالمومنين وليّ الله»! به گفته مرحوم صاحب جواهر اين اضافه ضرري به موالات و ترتيب ميان فصول اذان نميزند.
📚جواهر الكلام، ج9، ص87.
@keyfonas
#آداب_همسرداری
ﺯﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﻫﻤﺴﺮﺗﺎﻥ
ﺍﺯ ﻓﺸﺎﺭﻋﺼﺒﯽ
ﺭﻧﺞ میﺑﺮﺩ
ﺳﻌﯽ ﻧﮑﻨﯿﺪ
ﺍﺯ لحاﻅ ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ
ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﻮﯾﺪ
ﺍﮔﺮ اصرار کنید
ﻓﻘﻂ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻋﺼﺒﺎﻧﯽ
ﻭﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﻣﯽﮐﻨﯿﺪ
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺳﺘﺮسش تمام بشود
مثل قبل میشود...
@keyfonas
ولی ملت جالبی هستیما.. به مناسبت کریسمس خارجیا، یهووو وسط پاییز بلک فرایدی میزنیم!! بعد دم عید نوروز خودمون، یهووو همه جنسارو 6برابر میکنیم!!!
@keyfonas
کاش اسم بابام نعمت بود و اسم مامانم نازی
اینجوری دلم خوش بود با نازو نعمت بزرگ شدم
والا
😉😉😉
@keyfonas
زندگی خانمها چهار مرحله دارد!
١ - كودكی
٢ - جوانی
٣ - اصلاً تكون نخوردی
٤ - چقد خوب موندی
@keyfonas